Uncategorized

رواية معشوقة قلبي الحلقة الرابعة عشر 14 بقلم روفيدة السيد

 رواية معشوقة قلبي الحلقة الرابعة عشر 14 بقلم روفيدة السيد 

رواية معشوقة قلبي الحلقة الرابعة عشر 14 بقلم روفيدة السيد 

رواية معشوقة قلبي الحلقة الرابعة عشر 14 بقلم روفيدة السيد 

وبعد فتره روفان فاقت وكانت في قماشه علي عينها. بس من الاصوات اللي حواليها عرفت انها في عربيه وكمان ماشيه علي الطريق.

روفان ــ  انت مين 

شخص  …  

روفان  ـ، ماترد يا حيوان  والله  لتندام  علي  اللي عملته ده.  انت متعرفش  انا ابقا خطيبة  مين  … ده فهد  .  الدمنهوري   هيقتلك  .  

شخص ــ  ….. 

روفان  ـ،.  استسلمت   انه مش عاوز يرد عليها  وفضلت ساكته… وبتفكر في نفسهاا  …   ده  لو في جايزه للي بتخطفو  لكون محطمه  الرقم  القياسي  للمخطوفين  ..  تكونش انجي هربت وهتقتلني  ..  لاااا..  كله من فهد  الكلاب  هي بتحبه  انا كان مالي احبه  ولا اتنيل  اديني  هموت بسببه  اهو..  

………………… 

وبعد  فتره  .  وصلوا  للمكان  المقصود. 

شخص  ــ  راح  علي  روفان  وخرجها  من العربيه  .  

روفان  ــ  مش هتقولي   واخداني  علي  فين يا حيوان  انت…….   بص سوري يعني علي  الشتيمه  اللي بقوله  لحضرتك  من الصبح.  … بس من حقي كــ.. مواطنة  مخطوفه  اعرف  هقعد فين.  وهلا هيكون في  اكل ولا هتسبوني  جعانه  ..  ..  بص يسطا  كله الا الاكل  ايوووا  ….  طب راد علياا.  طب فك اللي انت رابط بي عيني  ده.  وهنتفاهم  سيكااا.. 

طب اسالك سؤال..  هي انجي هربت  وهتقتلني  …  يعني  كده فاضلي  سيكا  واموت..  اها  علي  احزاني  وزهرة شبابي. اللي هتضيع..  كله  بسبب  فهد  منه لله  .  

وفجأة لقيته بيطلعها في مكان. وفك ايدها وسبها ومشي

روفان ــ  لقيته  فك ايدها استغربت  بس بسرعه فكت اللي علي  عينه  وفتحت  واتصدمه

كانت في ياخت في المايه. وكان كله وارد احمر وابيض. وبلالين حمرا ومكتوب  عليها روفان.. كان المنظر ولا اروع من كده…. كان في قلب كبير. محطوط في النص مكتوب عليه..( في ناس بنقبلهم صدفه والصدفه دي ممكن تغير حياتك.  وانتي كانتي الصدفه اللي غيرت حياتي ودنيتي…. واصبحتي انتي روح فؤادي. وزهرة قلبي ونور ايامي. مفتايح سعادتي بين يديكي فالاتبخلي بها عليا. اجد الراحه بين ابتسامتك الرقيقة.فالا يليقُ الحزن بكي يا ملكة قلبي وروحي….فقد اتاكي قلبي راكعأ يطلب رضاكي عنه. فهلا تقبلي ان تكوني له الأمان   ومداوية الألم.. تكوني له شفاء الروح….   اتقبلي ان تبدأي معاه عشق لا يفنى.ولا يضغف  اتقبلي ان تكوني معشوقة الروح والقلب. حتي الاازل…….   Rofida El sa Eed)

روفان ــ كانت بتقراء الكلام ودموعها بتنزل..

وكملت مشي في الياخت لحد ماوصلت  لي اعلي الياخت…ومكنتش مصدقه عنيها… 

كان فيه طربيزه في النص  وعليها ورد وشامع  

وكان في ماليكان فيه فستان لايقل له الا انه اية من الجمال???? فستان من اروع فساتين الفرح….

وجه من وراه منها وحضنها

………

روفان ــ حطت ادها عليها……  بدموع فهد. معقول كل ده عشاني انا

فهد ــ انا مش قالت الدموع متخلقتش عشان تكون عشانك. ومسح دموعها….. اعا يا قلب وروح فهد ده عشانك انتي  .. 

روفان ــ انت عملت ده كله امت وازي 

فهد ــ تعالي بس نقعد وناكل عشان متفكريش ان اللي خاطفك بخيل.ومش بياكلك

روفان ــ افتكرت الكلام اللي قالته..قبل ماتعرف ان فهد اللي خطفها….  ميبقاش قلبك اسووود يا برووو.. 

فهد ــ بضحك ياخربيت طولت لسانك دي.. وراحوا قعدو علي التربيزه.. شدلها الكرسي اقعدي.ياستي.وانا هجبلك الاكل لحد عندك 

روفان ــ.. مش معقول فهد الدمنهوري هو اللي هيقدملي الاكل بنفسه  دي لحظه توسجل بالتاريخ.  وفضلت تضحك. 

وما كله الا ثواني. وكان فهد حط الاكل وبدو ياكلو 

فهد ــ قوليلي بقا  كانتي بتقولي  ياريتك ما حبتيني ولا اتنيلتي. وبصلها ورافع حاجبه

روفان ــ احممم.. انا لو قولتلك اني كانت بحاول استعطفه عشان يفكني.  مش هتصدق صح

فهد ــ   لا مصدقك  وفضل يضحك  مجنونه ده لو حدا غيري كان غير رأيه في خطفك ورجعك واتسف كمان من كتر راغيك

روفان ــ  قامت من علي  الكرسي وحطات ايدها في وسطها اسكيوزمي حضرتك. انا مش راغايه. 

فهد ــ بضحك علي منظرها.خلاص اقعدي  انا اللي راغاي. 

واقعدو يتكلموا ويضحكوااا..

فهد ــ بقولك 

روفان ــ امم 

فهد ــ تحبي شهر العسل بتعنا يكون فينا

روفان ــ تركيا. 

فهد ــ بس كانت عاوزه يكون باريس بس مفيش مشكله هنروح الاتنين 

روفان ــ بفرحه بجد يا فهد   … وبعدين الفرحه اتحولت لحزن 

فهد ــ مالك اضيقتي ليه 

روفان ــ مفيش 

فهد ــ مااالك يا روفان

روفان ــ اصلا يعني  هو اهلي هيرضوا يخلوني اسافر معاك

فهد ــ بصدمه. نعمممم. انتي هتكوني مراتي   روفان يا حبيبتي هو انا ليه ساعات بحسك عبيطه 

روفان ــ  ساعات ساعات..????????

فهد،ــ انتي طلعتينا من الجوا الرومنسي  في ثانيه الاثانيه..

روفان ــ ودي قادرات لا يمتلكها غيري 

فهد ــ حصللل ونا شاهد.. 

روفان ــ  طب يلا  يا عم الشاهد  رواحني البيت عشان اتاخرنا 

فهد ــ يلاا يا فصلان هانم..

روفان ــ قلبي اوووي يعني…. وخرجوا من الياخت.. وراكبوا العربيه

…………………….

وبعد فتره وصلو روفان علي بيت روفان 

روفان ــ انزل معايا اشرب حاجه بابا هيفرح اول لما يشوفك

فهد ــ لا يا حبيبتي مره تانيه  عشان  اميره ونور لوحدهم 

روفان ــ تمام يا روحي. تصبح علي خير. 

فهد ــ يلاا اطلعي ولما توصلي قوليلي عشان امشي.

روفان ــ.ملوش لزمه انك تستنا لما اطلع تقدر تمشي 

فهد ــ روفان يلاا اطلعي واعملي اللي قولتلك عليه.

روفان ــ بخضوع.حااضر.وطلعت. وكله ثواني وكانت قدام باب الشقه. اتصلت بي فهد وقالتله وهو اطمن.ومشي…. روفان كانت مبسوطه من اللي فهد عمله عشانه. …. لما دخلت لقيت الكل متجمع.في الصالون.   متجمعين عند النبي يا جماعه 

الكل ان شاءالله يا حبيبتي

الاب ــ.حمدلله علي السلامة يا حبيبتي احكيلي اتبسطي.

روفان ــ فوق ما تتخيل يا بابا. انا حاسه ان ربنا بعتلي فهد هديه من عنده 

الام ــ ربنا يفرح قلبگ كمان وكمان يابنتي يارب. فهد انسان محترم وهيعرف يحافظ عليكي كويس

الاب ــ معاكي حق 

روفان ــ امااال فين  غيث وعمر مش بينين..

الاب ــ بيجهزو جوا 

روفان ـ، ليه همااا خرجين ولا اي 

الام ــ لا ياستي رايحين نخطب لي غيث. 

روفان ــ نعممممممم ومن غير ما اعرف لحقتو عملتوني غريبه.بقا كده والله لوريه غيث  مااااشي 

الاب ــ مش كده يا قلبي ده احنا مستنينك عشان نروح كلنا  وكمان امك لسه عارفه النهارده. عشان غيث وعمر فاتحو معايا الموضوع امبارح بعد مدخلتي تنامي.

روفان ــ وكمان عمر ناوي يتجوز…. هو انا اللي كانت قفله مصورة الجواز ولما ناويت اتجوز اتفتحت 

غيث ـ جه من ورها شكلك كده… كانتي  قفل علينا ????????

عمر ــ حصللللل????????

روفان ــ ماشي يا كلب البحر انت وهو. ويتره مين هما اللي امهم داعيه عليهم قولو قولوا انا زاي اختكم برضوا. 

الاب ـ غيث ناوي يخطب مريم وعمر اميره 

روفان ــ والله قلبي كان حاسس????. ظلمتو البنات معاكم 

الام ــ راحت عند غيث وعمر.. ظلمنهم ليه ياختي هما هيلقو فين زاي ولادي.  

غيث وعمر ــ ربنا يخليكي لينا يا امي.. مش زاي ام لسان طويل دي

روفان ــ طلعت لسانه ليهم  خد شوفو كام متر ????????

الاب ــ يلاا عشان اتاخرنا اصلا انتو لما بتفتحو مش بتسكتو 

.

الكل يلاا 

روفان ــ طب اغير هدومي   طيب 

غيث وعمر.. يلاااا يا زفته مانتي لابسه اهوووو. 

روفان ــ بهزر  يا رمضان اي مبتهزرش 

……………………….

مريم ــ ها اي رايك يا مالك 

مالك ــ.قمر يا نن عين مالك ربنا يحفظك 

مريم ــ حضنته تسلملي يا قلبي.

مالك ــ مش مصدق انك خلاص كبرتي وبقيتي عروسه وزي القمر كمان 

مريم ــ لو هتزعل هما لسه ماجوش نقدر نرفض  واقعد معاك  ..

مالك ــ ياريت .. بس غيث كان يعلقني ???????? شكله بيحبك اوي ربنا يسعدك ياقلبي 

مريم ــ يعلق مين يا بابا  اختك وحش 

دق دق

مالك ــ.شكلهم جم  افتحي الباب وبيبص مقلش مريم اصلا؟.. اي يا وحش راحت فين. مالك قلبتي كتكوت مبلول كده ????…….( اسكيوزمي يعني يا اخ مالك احنااا معروفين اننا بوق بس ????)

مالك ــ فتح الباب

روفان ــ اي ده ابو طويله هو اللي فتح بنفسه 

الام ــ عيب يابت 

مالك ــ ولا يهمك يا طنط  اخدت علي طول لسانه.. ادخلي يا شبر ونص…

روفان ــ تشكر يذوق ودخلت. 

داخلوا وقعدوا في الصلوان 

مالك ــ منورين والله يا جماعه.

الكل   ده نورك 

روفان ــ بطلو كدب بقااا  ده نور الالنضه

الاب ــ خلاص بقا يا روفان.  بصراحه يا  مالك يا بني احنا جايين نطلب منك  ايد اختك مريم ل ابني غيث.   واكيد انت عارف ان غيث ظابط  وكمان عنده مجموعة شركاته الخاصه بي هوا ويقدر يتحمل مسؤليه 

مالك ــ وده شيء يشرفني ان  غيث  يتجوز اختي اهم حاجه يحطها جوا عينه. 

غيث ــ ان شاءالله. 

روفان ــ اماااال فين اللي امه دعيه عليها. قصدي العروسه….

شويه وكانت مريم داخله بصينية االعصير 

مريم ــ راحت عند ابو روفان. اتفضل يا عمي. 

الاب ــ تسلميلي يا بنتي. 

روفان ــ انتي بقا تقوليلي يا عمتوا يا حماتي يا صحبتي شوفتي مش حرمكي من حاجه. 

مريم ــ بضحك.  اهاا شوفتي. 

الاب ــ يلاا نقراء الفاتحه. 

مالك ـ، اكيد. وبدو   يقراو الفاتحه.. 

الام ــ زغرطاط زاي اي ام مصريه فرحانه  لي ابنه. 

روفان ــ ايووو. بقااا .يا زوزو.  ده انتي معملتهاش يوم خطوبتي

الام ــ هو انا عندى اغله من غيث حبيبي. عبال ما ازغرط 

روفان ــ طب يلاا بقااا ونسيب العرسان لوحدهم 

الكل…… يلاا 

. غيث ــ والله دي احسن حاجه عملتيها.يبت. 

روفان  ــ  عد الجمايل  بقااا يا بروووووووو   وخرجت 

…………………….

عند غيث ومريم.

غيث ــ مبروك يا مريومة قلبي 

مريم ــ بخجل. الله يبارك فيك. 

غيث.  ــ تحبي نعمل الفرح امت 

مريم ــ وقت ما…. مالك يحب 

غيث ــ انتي تعرفي   انك.دخلتي قلبي اول ما شفتك بس كانت بكابر.  بس مقدرتش  استحمل واكبر اكتر 

.

مريم.ــ….. بجد يا غيث.. يعني انت بتحبني.. 

غيث ــ وبموت فيكي يا قلب غيث.

مريم ــ……

غيث ــ  شكلك مش بتحبيني. 

مريم ــ   ردت بسرعه ومين قال كده

غيث ــ افهم من كده انك بتحبيني

مريم ــ هزت راسها بمعني ايو 

غيث ــ طب اي مش هسمعها منك 

مريم ــ.. بحبك.

غيث ــ يااااا تعرفي.ان الكلمه دي ردات الروح جوايا.

ونسبهم بقا…

…………………

روفان ــ والله زاي ما بقولك كده. وطلع في الاخر فهد

سالي ــ لا ده فهد طلع رومانسي واحنا مش عارفين.

ده انا حازم طلع عيني

روفان.ــ. عمل اي احكيلي 

سالي ــ هحكيلك…

                  ،              فلاش بااااك 

سالي ــ اي رايك يا حازم.  

حازم ــ مش حلو. مش عجبني شوفي  غيره

سالي ــ يوووووا  يا حازم   بس ده عجبني اووي وشيك كمان 

حازم ــ  بس مش عجبني. شوفي غيره.. واخلصي. 

سالي ـ،..   كانت بتنقي فستان وجه عليها واحد كان شغال في المحل.  

شخص.ــ عاوزها مسعده يفندم 

سالي  ــ اها ياريت.  محتاره جدا

شخص ــ بضحك.  اكيد لازم تحتارب الفساتين كلها تحفه.. ولسه مكملش  لقي بوكس???? في وشه

سالي ــ حازم ليه كده حرام عليك

حازم ــ انتي تخرسي خلاص واقفه تضحكي معاه ولا همك 

سالي ــ انت فهمت غلط ده كان بيسعدني انقي فستان 

حازم ــ بي اي يا عنيه وانتي اتشليتي لاتنقي لروحك يلا اتفضلي قدامي يا هانم.وخرجوا من المحل 

      ،                      نهاية الفلاش باااك 

روفان ــ بضحك حازم ده مجنون  ورجعتوا من غير ماتجيبي  الفستان..

سالي ــ لا طبعاا  اعتذارلي..  وبعدين روحنا محل تاني ولاقينا فستان عجبنا احنا الاتنين 

روفان ــ طب كويس.  بقولك انا جعانه نوم يلااا تصبحي علي خير

سالي ــ وانتي من اهل الخير  ياقلبي وقفلت

روفان ــ يوووووا نسيت اقولهتحتاري ا قرينا فتحات غيث ومريم النهارده.. مش مشكله هقولها بعدين..

……………………….

وعدات الايام واخيرا جه اليوم المنتظر..  يوم الفرح.

مريم ــ اخيرا  جه اليوم.ده وهشوفكم عاريس

روفان وسالي ــ ونبي اسكتي احنا خايفين اوووي 

مريم ــ متخفوش ان شاءالله اليوم هيعدي علي خير 

روفان  ــ ان شاءالله 

وما هي الا دقايق  ووصلوا بنات الميكب ارتست عشان يجهزو روفان وسالي. 

واخيرا خلصوا  تجهزي  وكانوا ولا احلي  بلا اجمل عروستنا… 

ام روفان وام سالي….  داخلوا.. ماشاءالله ربنا يحفظكم من عيون الناس 

مريم ــ امين يارب 

 داخل غيث وعمر.. وصفروا اول ما شافوهم

عمر وغيث اي الجمال ده اخوتنا مفيش اجمل منهم 

روفان وسالي ــ ده اقل ما عندنا.

عمر ــ راح علي سالي وارفع ايده ليها وهي حطت ابدا في ايده 

وغيث ــ راح عند روفان  وميل عليها.. تسمحيلي اوصلك لعريسك 

روفان ــ  طبعا يا قلبي.  وحطت ايدها في ايده وخرجوا

…………………

فهد ــ اول ما شاف روفان قال…… ما شاءالله ربي يحفظك من العين.. وراح  عند غيث واخد روفان

غيث  ــ  خالي بالك  منها دي الدنيا  بنسبالي  .    لو زعلتها.   هتشوف وش تانى لي غيث

 فهد ـ دي في  قلبي  قبل عيوني…  

غيث ــ وده اللي انا مستنيه منك 

وبعدين راحوا علي التربيزه  عند المأذون عشان يكتبوا الكتاب  لان روفان كانت رافضه اي حد يكون  وكيله غير ابوها…  

حازم ــ اول ما شاف سالي.. سبحان الخالق…   راح عند عمر

عمر ــ قبل ما تاخدها توعدني انك تحطها جوا عينك دي اختي ومسمحش لحد يزعلها في يوم… 

حازم ــ جوا قلبي مش عيني.واخد سالي وراح علي الكوشه

 المأذون  ــ  بارك  الله لكم وجمع بينكما في خير

الفرح بدا وكان الكل بيرقص وفرحان.لي فهد وروفان وحازم وسالي.. 

وجه وقت راقصت العروسين 

كل واحد اخد مراته  وبد يرقصوا علي اغنيه..   مكتوبه ليك 

 فهد ــ اخيرا بقيتي مراتي 

روفان ــ اخيرا 

فهد ــ  راح ومسك الميك وقال.  بحببببببببك.وهفضل احبك طول عمري.  

الكل فضل يصفق واللي يصفر..  

والصحافه كانت بتصور وتاخد.صور لفهد الدمنهوري  اشهر راجل اعمل شاب.

…………

عند اميره و نور

نور ــ يااااا اخيرا شوفت فهد مبسوط وفرحان

اميره ــ اها اخيرا. فهد تعب كتير وربنا كرمه بي  روفان..

  شخص ـ بي ابتسامه  شريره عامله  اي يا قطه…

انتتتتت.. 

يتبع..

لقراءة الحلقة الخامسة عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية بريق الحب للكاتبة إيمان المهدي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى