Uncategorized

رواية بحر الزين الفصل الرابع عشر 14 بقلم أمنية الجزار

  رواية بحر الزين الفصل الرابع عشر 14 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل الرابع عشر 14 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل الرابع عشر 14 بقلم أمنية الجزار

 جاسر اتكلم بدون تفكير
ريم انا بحبك وعايز اتجوزك واخوكي عارف 
وصله الرد من ريم انها قفلت الفون في وشه 
دخلت الاوضه بهدوء ومجرد ما قفلت الباب فضلت 
تتنطط فرحانه أنه بيبادلها نفس الشعور 
اه بتحبه كانت بتروح المطعم مخصوص علشان تشوفه لو صدفه حتي 
فضلت تتنطط بفرحه لحد ما سمر دخلت 
باستغراب مالك ي بنتي 
ردت بفرحه بيحبني بيحبني وهيتقدملي ي سمر 
بس فجأه بعدت عنها واتكلمت بجمود 
كنتي عايزه حاجه ي سمر 
سمر بحزن ودموع انا عايزه اروح لبحر انا قلت الحقيقية قدام الكل لو سمحتي تعالي معايا انتي وعمر علشان ترضي تقابلني 
ريم بحنيه امسحي دموعك الاول ومتقلقيش هنيجي معاكي بس بكره لأن الوقت أتأخر   وهي طيبه وهتسمحك 
ابتسمت وحضنت اختها 
ريم بمرح يلا بقي ننام علشان نروح لها بدري 
عند بحر 
هتعملي ايه ي بحر انتي هتقبليه علي طول عمر بقي شريكهم واحنا هنشتغل معاه  
بحر اتنهدت 
مش عارفه اعمل ايه انا لدلوقتي مش قادره انسي نظرت 
الحزن الي شفتها اول ما رفضته 
رحمه 
طب متنزليش الشغل 
بحر بنفي لا هنزل هلهي نفسي في الدراسه والشغل وكمان علشان اقدر اشوفه حتي 
رحمه 
وانا معاكي ومش هسيبك 
بحر حضنتها وبعدين قالت بخبث 
طب ايه انتي وعمر هتفضلوا  كده
رحمه 
تصدقي انا غلطانه اني بحكيلك حاجه وبعدين اخوكي 
حلوف لا يبالي 
بحر ضحكت لدرجت أن عيونها دمعت 
حلوف والله مافي غيرك حلوف ده الواد بيشوفك عينه 
بتطلع قلوب 
رحمه بفرحه 
بجد يعني هو بيحبني 
بحر بنفي لا مش بيحبك ده بيموت فيكي 
رحمه مبتسمه ابتسامه هبله وبتتخيل عمر فاقت علي صوت بحر 
ايه ي صغيره علي الحب انتي اتخمدي ي اختي ورانا شغل بكره 
رحمه بغيط منك لله فصلتيني 
اليوم عدي الي نايم فرحان والي خايف والي حزين 
تاني يوم عمر صحي ولسه هيخرج ريم وقفته 
نعم ي ريم 
خد فونك ناسيه من امبارح وانا لقيته 
تمم انا نازل 
لا استني احنا المفروض نروح لبحر دلوقتي وانت معانا 
عمر بهدوء وهو بيبص لسمر الي واقفه ساكته 
بس بحر مش عند رحمه دلوقتي حاليا هما الاتنين اكيد راحوا الكافيه 
سمر برجاء ودموع 
طب ممكن نيجي معاك بالله عليك ي عمر 
عمر وافق واستناهم يلبسوا وبعدين مشيوا 
عند بحر 
يلا ي رحمه هنتأخر دانتي غيبوبه 
رحمه بضحك 
الاه براحتي كافيه قره عيني المستقبلي براحتي 
بحر بسخرية 
قره عينك داهيه تخدك انتي وهو 
وكملت بتساؤل بت ي غيبوبه 
رحمه بصتلها بغيظ وهي كملت ازاي لسه مشاركهم امبارح ونروح نشتغل علي طول انهارده مش المفروض فيه 
حاجات تتظبط ولا ايه 
رحمه اتكلمت وهي بتفتح الباب 
هو انتي متعرفيش أن اصلا اصلا المكان متجهز علي الشغل علي طول لأن جاسر وزين كانوا مجهزينوا علشان يعملوا كافيه بردوا بس لما عمر اتكلم معاهم اقترحوا عليه المشاركه بس كده 
هزت راسها بتفهم وسكتت وصلوا علي الكافيه 
وحمدت ربنا انها ماشفتش زين مع انها نفسها تشوفه بس خلاص هي رفضته 
مجرد ما دخلت الكافيه اتنهدت براحه بس اول ما شافت سمر 
اتكلمت بعصبية 
انتي بتعملي ايه هنا 
ريم بتهدئة بحر اهدي هي جايه تعتزر 
بحر ببكاء تعتذر انا عايزه اعرف انا عملتلها ايه 
عمر اتكلم بهدوء
بحر اسمعيها هي قالت الحقيقة للكل اسماعيها
رحمه بتأكيد 
معاهم حق ي بحر اسماعيها وبعدين اعملي الي انتي عايزاه 
بحر قعدت علي ترابيزه بهدوء وسمر قعدت قدامها بتفرك في أيدها 
عمر اخد رحمه وريم وراحوا المطعم وسابوهم براحتهم 
في المطعم جاسر وزين كانوا وصلوا بس زين باين علي ملامحه الحزن 
عمر  راحلهم علي المكتب وساب البنات بره صباح الخير ي شباب 
صباح الخير ي اسطا 
عمر ضحك
اسطا!! بقي جاسر بيقول ي اسطا 
جاسر بمرح 
الاه جري ايه ي عمور خليك حلو كده دانا حتي هبقي
جوز اختك 
عمر برفعه حاجب 
وانت خلاص ضمنت الموافقه 
جاسر بثقه 
هتوافق ولو موفقتش 
عمر بصله 
ايه هتعمل ايه 
ابتسم ولا حاجه هفضل وراه لحد ماتوافق 
كل ده وزين ساكت عمر بصله 
مالك ي زين 
اتنهد بحزن وحكاله الي حصل مع بحر 
عمر بحزن علي حال زين 
طب وهتعمل ايه 
زين بإصرار 
هحاول معاها تاني وتالت وعاشر لحد ما توافق 
عمر واقف مبتسم عليهم ومطمن أنهم هيحفظوا علي اخواته 
طب انا جاي اعرفكوا أن قلت لجدي انكوا طالبين ايد اخواتي البنات وهو قال اول ما بحر ترجع هيحددلكوا معاد وكلمت والدي وقال نفس الكلام 
جاسر راح حضنه واتكلم بفرحه 
بجد احلف كده طب اجي امتي 
عمر ضحك 
ي بني بقولك لما بحر ترجع 
جاسر طب مترجعوها ي جدع 
عمر بيأس منه 
بس ي جاسر اسكت 
زين اتكلم طب ورأي والد بحر ايه موافق اتقدم يعني 
عمر بحيره مش عارف يقوله علي علاقته ببحر ولا يسيبها هي تقوله بس قرر يسكت 
بص ي زين جدي موافق وهو كبير العيله فمتقلقش المهم دلوقتي هي بحر 
زين بإصرار 
بحر هتوافق هفضل وراها لحد ما توافق ي عمر 
عمر ابتسم وسبهم وخرج 
عند بحر وسمر 
سمر قالت كل الي في قلبها لبحر وسبب كرهها ليها 
بحر سمعتها وبعد ما خلصت 
اخدتها في حضنها 
سمر انتي غلطي فيا وانا معملتش حاجه وحشه ليكي بالعكس أنا بعتبرك اختي 
كل ده وسمر بتعيط في حضنها 
انا أسفه والله عرفت غلطتي بالله سامحيني 
بحر بحنيه مسحت لها دموعها 
خلاص ي ستي سمحتك  
سمر بفرحه 
بجد يعني سمحتيني والله يعني هترجعي معايا 
بحر بنفي لا مش هرجع علي الاقل دلوقتي 
كملت وهي بتشدها من أيدها 
المهم قومي يلا هنشغلك معانا انهارده بس روحي نادي لعمر والبنات 
سمر فرحت وراحت تندهلهم 
عند عمر 
يلا ي بنات علشان الشغل 
ريم 
شغل ايه ي عسل لهو انت هتشغلني 
عمر بضحكه مستفزه 
اه هشغلك اتنيلي قومي 
لسه هيمشي لقي سمر جايه عليهم 
يلا ي عمر انت والبنات بتقولك بحر علشان الشغل واه انا
هشتغل معاكوا انهارده 
عمر بتساؤل سمر بحر سمحتك 
سمر بفرحه وبتهز رأسها بموافقة 
اه سمحتني كملت بحزن بس قالت مش هترجع دلوقتي 
عمر بتفهم 
تمم سيبيها علي راحتها 
وراحوا يشوفوا شغلهم 
سمر الي فرحت أن بحر واخواتها سمحوها 
بحر حزينه علشان رفضت زين 
رحمه فرحانه أن بحر حلت مشكلتها مع سمر وكمان علشان قالتلها أن عمر بيحبها 
ريم بتفكر في جاسر والي قاله 
عمر بيفكر في حاجه وقرر يعملها 
في المطعم زين وجاسر مش عارفين يقعدوا 
من ساعه ما عرفوا أن بحر وريم موجودين عايزين يشوفوهم وبعد تردد كبير 
قرروا يروحوا الكافيه لعمر بحجه يبركوله 
جاسر 
تفتكر عمر هيصدق اننا رايحين نباركله 
زين بنفي لا ولا هتدخل عليه بس هو عارف الي فيها احنا بس هنشوفهم ونمشي
دخلوا الكافيه عمر شافهم راحلهم بس 
هما مش مركزين معاها 
كل واحد مركز مع  حبيبته 
عمر حرك أيده قدام عينيهم هاي سرحتوا في ايه .
جاسر بسرحان 
في القمر ي بني هيكون في ايه 
عمر متصنع الغضب 
جري ايه منك له متظبطوا كده واحترموني والا افركش الجوازاه دي من قبل ما تم 
جاسر بفزع
لا والنبي خلاص 
زين لسه سرحان في بحر 
وجه كلامه لعمر 
عمر لو سمحت ممكن اتكلم مع بحر خمس دقايق 
عمر كان هيرفض بس زين بصله بترجي 
تمم ي زين تقدر 
جاسر 
طب ماتخليني اقعد مع ريم قلبي تنستر 
عمر باستفزاز 
لا وبعدين اظبط ايه ريم قلبي دي 
جاسر بغيظ 
طب علي فكره بقي انا رنيت عليك امبارح وهب الي ردت وانا قلتلها اني بحبها وهتحوزها هه 
وسابه ومشي عمر وقف مصدوم من جرئته وبعدين راح اخد ريم ودخل مكتبه 
عند زين وبحر 
بحر لفت لقته باصص عليها بحزن 
نزلت عينها الارض نعم 
بصيلي 
مرفعتش عينها لأن هيبان فيها الدموع علي نظره الحزن الي هي السبب فيها وهيبان حبها له 
كرر جملته بصيلي 
بردوا عينيها في الأرض 
اتنهد بتعب طب براحتك بس ممكن اعرف رفضتيني ليه 
انتي مشيتي من غير ما تقولي ايه سبب الرفض 
بحر بجمود عكس الي جواها 
ما فيش سبب مش موافقه ولو سمحت ابعد عني 
زين بهدوء تمم ي بحر وسابها ومشي 
بصت علي طيفه بحزن وكملت شغل 
عند عمر وريم 
عمر متصنع العصبيه 
لما جاسر اتصل امبارح ماعرفتنيش ليه ها وكمان كلمك 
ريم بدموع وخايفه من عمر 
والله انا رديت عادي قلت يمكن حاجه مهمه ووالله اول ما اتكلم انا قفلت الفون في وشه حتي أسأله 
عمر بحنيه 
خلاص ي ريمي انا كنت بهزر ي حبيبتي 
ريم 
يعني مش مضايق مني 
عمر بنفي لأ مش مضايق وكمل بخبث بس هو قلك ايه 
بتوتر ها ابقي أسأله 
بضحك طب خلاص ليه التوتر ده طب بصي 
هو معرفني وطلب ايدك وانا قلت لجدك وبابا ومستنيين بحر ترجع البيت وهيحددوا معاد 
وكمل بخبث بس شكلك كده مش موافقه هروح اعرفه 
ريم بسرعه 
لا موافقة موافقه وسكتت بعد ما استوعبت الي قالته 
عمر بضحك 
الاه طب اتكسفي مني طيب وكمل بحنيه 
ريم حبيبتي انتي صاحبتي وبنتي واختي اتكلمي بصراحه بتحبيه 
هزت راسها بكسوف 
عمر انا كده اطمنت عليكي لسه سمر  وبحر 
يتبع…
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
 نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى