Uncategorized

رواية كنت لا أبالي الفصل الرابع عشر 14 بقلم رحمة عصام

 رواية كنت لا أبالي الفصل الرابع عشر 14 بقلم رحمة عصام

رواية كنت لا أبالي الفصل الرابع عشر 14 بقلم رحمة عصام

رواية كنت لا أبالي الفصل الرابع عشر 14 بقلم رحمة عصام

_عدي بصدمه: مش موافقه لي!!!
=ملك بهدوء: عشان مينفعش……انا كل الـ انا فيه ده بسببك انت ومراتك و….
_عدي بمقاطعة: طلقتها
=ملك بأستغراب: ايه؟؟
_عدي ببرود: بقولك طلقتها
=يعني انت دلوقتى مُطلق؟؟
_عدي بنفاذ صبر: اااه
=يبقى خلاص انت مُطلق مينفعش اتجوزك، انا عايزه واحد اكون اول واحده اخش حياته
لقيته قرب مني وعلامات الهدوء المخيف اترسمت على وشه وبحركه سريعه شدني من قفايا وعلقني عـ الشباك……”
_عدي بغضب: بت انتِ انا ساكتلك من الصبح واقول عروسه وبتتقل، لكن هتزيدِ فيها هتفضلي مكانك كده، وبعدين قوليلي كده…… واحد تاني ايه ها؟؟ انتِ لو موافقتيش عليا مش هتوافقي على غيري وفي الحالتين هتجوزك برضوا سواء برضاكِ أو غصب عنك 
=ملك بخوف: ايه ده……عدي نزلني، هقع يـ عدي نزلنااااااي
_نهال(ام عدي) بقلق: ايه ده في ايه؟؟ ملك! جيتِ امتى يـ حبيبتي ومين مشعلقك كده
=ملك بخوف: عدي يـ طنط عدي، عشان خاطري نزلني هقع والله
_عدي ببرود: مش قبل مـ توافقي الاول
=نزلني بس ونتفاهم
_عدي بضيق: قولتلك مبحبش اعيد كلامي مرتين، لما توافقي هنزلك
=ملك بخوف: موافقه موافقه نزلني
_مش سامع
=ملك بضيق وخوف: موواااافقققه والله موواااافقققه نزززلني بالله عليك
الابتسامه اترسمت على وشه وقرب عليا ونزلني…..”
_ملك بغضب: انت مجنون؟؟!! اي الـ انت عملته ده؟!
=عدي بأبتسامه: خلاص بقا قلبك ابيض، هروح اجيب المأذون واجي، هتلاقي اوضه ليكِ فوق كنت مجهزها عشان لما تطلعِ من المستشفى تيجي ترتاحي علطول، وبعدين هقعد معاكِ وتقوليلي مين الـ عمل كده
_ملك بدموع: استني
=عدي بأستغراب: اي في ايه؟؟ هروح اجيب المأذون ولما نيجي نتكلم
_ملك بدموع وغضب: قولتلك استنى، قبل أي حاجه محتاجه اتكلم معاك
=نهال بهدوء: طيب هقول لـ الخدم يعملولكوا الغدا
_عدي بهدوء: تعالى يـ ملك اقعدِ، في ايه
=ملك بأرتباك ودموع: مش عايزه اتجوز دلوقتى، مش عايزه اتجوز خالص، اول حاجه عشان الـ خاطفني قالي ان انت الـ بعته عشان يقتلني و….
_عدي بغضب: انتِ بتقولي اييه؟؟ وازاي تصدقي كده؟؟ يعني اقولك اني بحبك وفي نفس اليوم هقتلك؟؟ انتِ مستوعبه؟؟
=ملك بغضب: اول حاجه انا مصدقتش بدليل اني انا أول مـ هربت جيتلك علطول ومروحتش لـ حته تانيه، تاني حاجه سيبني اكمل
_عدي بهدو: كملي
=ملك بهدوء ودموع: متزعلش من الكلام الـ هقوله ده بس انت بسببك حياتي اتدمرت……كرامتي راحت، ابويا مات، الورشه ولعت…..كل حاجه، انا معرفش انا عملت ايه عشان يحصل فيا كل ده، بس انا مش هتجوز غي لما ارجع كرامتي واخد حقي مهما كان مين الشخص، تالت حاجه انا لسه صغيره مينفعش اتجوز في السن ده
_عدي بهدوء: خلصتِ؟
=ملك بدموع: اه
قام من على الكنبه وقعد قدامي على الأرض ومسح دموعي واتكلم بهدوء……”
_عدي بهدوء وابتسامه: لو على حكايه كرامتك، فـ هي هترجع غصب عن أي حد، وان كان على حقك فأنا مخدتهوش وانتِ في الغيبوبه عشان تقومي منها وناخده سوا، وانتِ قومتِ منها….. يلا بقا ناخده سوا
قام وشدني وانا مش فاهمه حاجه ولا عارفه واخدني فين، وقفنا قدام اوضه الجيم وطلع مفتاح الاوضه وولع النور ودخلنا، اتخصيت لما شوفت منظرها، مكنتش متوقعه انها تكون هنا أو في الحاله دي، بصتلي بترجي وعيطت وانا كـ ملك صعبت عليا……”
_جني بعياط: خليه يخرجني من هنا يـ ملك، انا عارفه اني غلطت فيكِ كتير بس والله الغيره خلتني اتحول كده، معاملته ليكِ هي الـ خليتني اكون وحشه كده، ارجوكِ ارحموني وانا مش هتعرضلكوا تاني
=ملك بدموع: وانتِ مرحمتنيش ليه؟؟ انا ذنبي ايه؟؟ هو الـ محبكيش، تعملي فيا كده ليه وخصوصًا اني بنت وانتِ عارفه البنت ملهاش غير سمعتها، ابويا الـ مليش غيره مات من حصرته على شقى عمره الـ ولع قدامه، مرحمتنيش ساعتها ليه؟؟ حياتي اتدمرت وبقيت وحيده ويتيمه ومليش حد، حتى الرزق الـ باكل منه خربتيه، مرحمتنيش ساعتها ليه؟؟ بس هقولك……انا هسيبك، وحقي هجيبه منك وهنتقم في كل حاجه عملتيها فيا، روحي إلهي ربنا لا يسامحك ولا يغفرلك على الـ عملتيه فيا، سيبها يـ عدي
_عدي بأستغراب: ملك انتِ بتقولي ايه
=ملك بعياط: قولتلك سيبها يـ عدي سيبهااا سيبهااا
افتكرت كل حاجه وحشه عدت عليا في حياتي، حاسه اني صغيره اووي عـ البهدله دي، انا عارفه ان ربنا مبيعملش حاجه وحشه بس انا طاقتي راحت خلاص، الـ كان مشجعني مات ومبقاش ليا حد تاني، حتى عدي…..بقيت خايفه فـ يوم يسيبني…… او ييهيني أو يعمل اي حاجه وحشه، مبقتش أثق في وجود أي حد في حياتي”
فكها ومشيت وانا فضلت اعيط وعدي بيهديني بس خلاص مينفعش أحزن تاني، لازم ارجع قويه واخد حقي منهم كلهم، وقف قدامي ومسح دموعي واتكلم بهدوء……”
_خلاص بقا، كفايه عياط مينفعش كده، هعوضك والله هعوضك ومش هخليكِ تعيطِ تاني
مسحت دموعي وهديت شويه……”
=ايه الـ حصلي وانا في المستشفى
_عدي بأبتسامه: خدِ شاور وكلي وبعدين نتكلم
=ملك بمشاكسه: خلاص حضرلي الاكل وحطه في الجنينه وانا هاخد شاور واجي
_عدي بأبتسامه: اوامرك يـ هانم اي حاجه تانيه؟؟
=لالا كده خلاص لو احتاجت اي حاجه تانيه هناديك، روح انت شوف شغلك
ابتسم ولسه هيمشي وقفت قدامه بسرعه…..”
_استنى استني
=اي تاني؟؟
_احم، فين اوضتي
=عدي بأبتسامه: تعالى معايا
خدني وروحنا الاوضه بتاعتي وكانت جميله اووي، فيها كل حاجه هحتاجها وألوانها حلوه اووي، فضلت اتفرج عليها وانا فرحانه اووي، كنت بتكلم ومكنش بيرد عليا بصيتله لقيته واقف مربع ايده ومبتسم وباصصلي، اتكسفت وبصيت في الأرض وبعدين ابتسمت وقولتله…..”
_مبتردش عليا ليه
=عدي بأبتسامه: فرحان لـ فرحتك
_ملك بأبتسامه: احم، طيب خلاص اخرج بقا
=محتاجه مساعده؟!
_ملك بغضب: انت قليل الادب اخرج بره
=مش الـ في دماغك ده، انا بسأل محتاجه مساعده أو أي حاجه تانيه ولا لا
_مش عايزه منك حاجه اطلع بره
=طيب براحتك
لسه هيمشي ناديت عليه بسرعه……”
_عدي عدي
=عدي بضحكه: والله أبدًا، مش انا قليل الادب اتصرفي انتِ بقا سلام
قفل الباب وانا واقفه مش عارفه اعمل ايه ولا هلبس ايه، مش معقوله يعني هفضل باللبس ده، قولت اجرب حظي وافتح الدولاب يمكن الاقي هدوم، بس ملقيتش هدوم لا…. انا لقيت محل، ايه كل ده!!! لا بجد ايه كل ده؟؟! ده كله ليا لوحدي انا؟؟ كنت واقفه مصدومه وفرحانه ومشاعر مختلطه كتير كده، خدت تيشرت وبنطلون ودخلت اخد شاور، خلصت ونزلت الجنينه لقيته قاعد بيجهز الاكل، سرحت فيه وفـ تصرفاته، جني خسرته وخسره طيبه قلبه وحنيته بجد، ضيعت كل ده من ايديها ومش هتعرف تعوضه تاني والله، هو لما بيكون مخنوق أو لما بيتوتر بيقول كلام غبي بس انا واثقه أن مفيش احن منه، روحت ووقفت قدامه لقيته مجهز كل الاكل الـ بحبه وحاطه بطريقه رومانسيه وحاجه آخر دلع، روحت وقعدت جمبه على الأرض وبصيتله بأبتسامه وقولتله……”
_ملك بفرحه: اي الدلع ده كله؟؟
=عدي بأبتسامه: لو مكنتش ادلعك يعني هدلع مين، يلا ناكل
قعدنا ناكل وبين الفتره والتانيه كان بيأكلني، وهزرنا وخلصنا وكل حاجه، جه وقت الحكاوي بقا، شال الاكل وروحت قعدت عند الشجره وهو جه وقعد قدامي وبدأنا نتكلم بقا….”
_عدي بأبتسامه: خدِ الفون ده
=ملك بفرحه: ايه ده؟؟ ليا انا؟؟
_عدي بأبتسامه: ايوه عجبك؟!
=ملك بفرحه: بس ده غالي اووي
_عدي بأبتسامه: مفيش حاجه تغلى عليكِ يـ حبيبي
اتشغلت بالفون ومحكيناش حاجه ولا اتكلمنا وسهرنا طول الليل سوا بيعلمني عليه”
________________________________
كاظم……
_ااه دماغي، ايه ده انا نمت هنا ازاي؟؟ ملك…….يـ ملك……
ينهااار ابيض؟!! هربتِ؟! هتموتِ يـ غبيه هتموتِ
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية اغتصبت خطيبة أخي للكاتبة مهرائيل ماجد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!