Uncategorized

رواية بنات السلطانة الفصل الرابع عشر 14 بقلم نور عصام

 رواية بنات السلطانة الفصل الرابع عشر 14 بقلم نور عصام

رواية بنات السلطانة الفصل الرابع عشر 14 بقلم نور عصام

رواية بنات السلطانة الفصل الرابع عشر 14 بقلم نور عصام

صرخت وعد بعلو صوتها ووقعت في الأرض تصرخ
عوض بفزع:” في اه مالها بنتك “
فجأ رن تليفون ابراهيم(ابن حسنين ) رد فجأ اتسعت عينيه بصدمه ووقع التلفون من ايديه 
عوض ل ابراهيم بقلق:” في اه ميس جرالها حاجه”
إبراهيم بخنق:” ميس في المستشفى “
قال كلامه وهرول خارج المنزل انفزع الجميع
وعد بصراخ:” بنتيييي يارب”
قالت كلمتها وهرولت للخارج جري وراها الرجال جميعا وفضل النساء في المنزل وركبو سياراتهم بفزع و عوض سحب وعد للسياره وطلعو للمستشفى بسرعه 
اما سلطانه لما جائت تطلع مسكها من درعها وقالها:” تعالي يا خالتي انا هوصلك “
استغربت سلطانه وطلعت معاه 
في سياره جواد 
جواد:” في موضع عوزك تعرفيه……….
●●●●●●●●●
وصلت سيارات عيله الزيني امام المستشفى دخل الجميع 
وعد ببكاء موظفه الاستقبال:” لللو سمحتي في حاله بنت وصلت من شويه “
الموظفه:” في حلتين لسه وصلين اي حاله”
ابراهيم بتعب:” حضرتك لسه مكلماني “
الموظفه بعمليه:” ايوه يا فندم افتكرت هي في أوضه العمليات “
اتسرعت وعد وجائت وجريت على غرفه العمليات
كان الجميع ينتظر على باب العمليات و وعد تبكي بقهر على ابناتها اما ابراهيم فكان جالس يبكي على حب عمر عدت ساعات واخيرا خرج الطبيب 
هرول اتجاهه ابراهيم و عوض:” قولي يا دكتور بنتي حصلها اه “
الدكتور بحزن:” انا اسف بس بنت حضرتك اتعرضت ل حادثه اغتصاب “
انصعق الجميع من ذالك الخبر وقع ابراهيم على الارض من الصدمه سلطانه دموعها نزلت 
اما وعد سقطت مغما عليها اتى الطبيب وبسرعه دخلوها العنايه 
بعد وقت خرج الطبيب وعلى وجهه علامات الحزن 
عوض:” آه اللي حصل “
الدكتور بحزن:” انا اسف بس المدام حصلها جلطه استببلها في شلل “
وقع عوض مكانه من الصدمه فازوجته و ابنته في يوم واحد 
ظل عوض يبكي بقهر هو و ابراهيم على ميس واحمد يحاول أن يجعله يتماسك 
بعد ساعات دخلت سلطانه غرفه وعد وجدتها مسطحه على الفراش شفتيها معوجه وايديها بترعش وعماله تعيط 
سلطانه بجمود:” انا عمري مشمت في حد بس دي اخره عمايلك اللي كونتي هتعمليه في بنتي جرى لبنتك “
نظرت وعد ل سلطانه بغل ودموع
سلطانه بتريقه:” لاء ومش كده وبس حتى كابر مرحمتهاش وكمان كونتي عاوزه تعملي نفس العمله في عهد انتي اه اااه”
سلطانه وهي تمسح دموعها بكف ايديها:” بس ربنا مبيسبش حق حد ابدا انتي ربنا رحمك مني بس لسه الباقي انا اللي هدفعهم الثمن “
قالت كلمتها و جأت لتذهب لكن وقفت والتفتت ل و اقترت من وعد وهمست بجانب اذنها:” على فكره بنتي لسه عايشه كابر عايشه “
قالت كلمتها با شماته وطلعت واحتلت الصدمه وعد 
طلعت سلطانه وقفلت الباب واغمضت عيونها بألم ونزلت دموعها وهي تتذكر كلام جواد 
♡قبل ساعات في سياره جواد ♡
جواد:” في موضوع ضروري لازم تعرفيه انا جبت الناس اللي اعتدت على كابر “
سلطانه بلهفه:” بجد وعرفت مين اللي عمل كده “
جواد بغل:” ايوه عرفت وعد و ماجده و جميله “
سلطانه بدموع و صدمه:” اه ازي وليه “
جواد:” انا هحكيلك انا عندي واحد صاحبي ليه طريق للمجرمين وهو كلمني الصبح وقالي انه لقهم 
فلاش باك 
وصل جواد لإحدى البيوت القديمه في الصعيد وجد عدد كبير من السيارات و هناك حراس كثيرين ويقف بعيد رجل ذات عضلات 
جواد:” ريان”
استدار ذالك الشخص وجد جواد واقف خلفه وعلى وجهه علامات الغضب 
ريان:” اهدى يا جواد هما جوه “
دخل جواد و ريان المنزل القديم وجد ثلاث رجال مكبلين
اقترب جواد من واحد منهم وفضل يضرب فيه بغل :” ليه كده يا كلاب ليه يا و***** يا زباله “
سحبه ريان من فوقيهم لان ريان جسده اقوى من جواد 
ريان بغضب:” اهدى يا جواد بالشكل ده هيموتو من غير منعرف حاجه” 
زفر جواد بغضب 
امر ريان رجاله بفك الرجال 
جواد بغضب:” انا عاوزه اعرف ليه عملتو كده من غير كدب فهمييييين “
احدى الرجال بخوف:” وووو الله احنا ممملينا ذنب اححنا عبد الللمؤمور احنا كنا بنفذ كلامهم وهما اللي سلطونا “
جواد بغضب:” مين هما مين “
الرجل وهو يبلع ريقه:” ت..ت..تلات س..س..ستات “
جواد بغضب:” اخلص اسمهم اه”
الرجل الثاني بخوف:” وعد و ماجده و جميله “
وقعت الصدمه على جواد كيف هل يعقل ان تكون عمتها من فعلت هذا 
جواد وهو يضغط على يده:” ليه انا عاوز اسمع كل حاجه بالتفصيل واه حكايه البنت اللي شبها دي انطق”
الرجل الثاني بخوف:” وعد و ماجده و جميله ادونا فلوس وقالولنا ان احنا نعتدي على البنت عشان تتفضح و امها تمشي من البلد هي و بناتها وفعلا يومها استنينا البنت على باب القصر وخطفنها وو اعتدينا عليها “
عند اخر كلمه اغلق جواد عينه بألم و كور يديه الى ان ابيضت مفاصله
جواد بغل:” واه اللي وداكم الفيوم واه مين البنت اللي حطيتوها مكانها “
الرجل الثالث بخوف:” اححنا اعتدينا عليها في الصعيد و البت قطعت النفس و ماتت فف احنا لقينا واحنا ماشين في الطريق بنت صغيره تايه و كانت فيها شبه من البنت الثانيه فلما حولنا نخطفها جريت مننا ف عشان متفضحناش قتلنها غصب عننا والله “
في ذالك الوقت هجم ريان الذي كان يتابع الحديث من الاول وفضل يضرب في الرجال:” يا كلاب يا او**** يا ***** انتم اه عملتلكم اه عشان تقتولها يا كلاب “
منع جواد ريان من فوقيهم بلعافيه 
ريان وهو يزفر بغضب:” انطق اه اللي حصل واه اللي ودا البنت الفيوم انطقققق”
فزع الرجل الثاني بخوف:” اصصصل لما البنت التانيه ماتت حطينها مكان الاولى و روحنا رميناها جنب الاقصر و البنت اللي اعتدينا عليها و احنا رايحين الفيوم عند ناس قريبنا عشان نستخبى رمينا البنت على الطريق عشان خوفنا يكون في لجن في الطريق “
عند اخر كلمه هجم كل من ريان و جواد على الثلث رجال ضربوهم ضرب عنيف لدرجه بقو شبه ميتين 
ريان وهو يلتقط انفاسه من كتر المجهود المبذول:” خلاص يا جواد انا هتصرف في الباقي دا مش طريقتك “
زفر جواد بغضب وخرج خارج المنزل هو و ريان 
ريان امر رجاله بأن يتصرفو مع 
الثلاث رجال
جواد:” شكرا يا ريان خدمتك دي عمري مهنساها طول عمري”
ريان:” شكر اه بس هو في بينا شكر انتى زي اخواتي ادم و مرام و انتى عارف بس انتى صبر نفسك وكون جنب البنت وعوضها “
جواد بحزن:” انا مش عارف هو الناس جرى فيها اه هو في حد بس يعمل في طفله كده اه ده هو في شر كده”
ريان بسخريه و شرود:” هههه دا في اكتر من كده مليون مره اللي سمعته من شويه ده يعتبر ولا حاجه على اللي بيحصل “
جواد وهو يصافحه:” على المهم فرصه سعيده وشكرا مره تانيه “
ريان وهو يصافحه:” ولا يهمك يا باشا اي خدمه”
جواد بابتسامه:” تسلميلي يا وحش وابقى سلملي على جناب الامبراطوره و الله نفسي اسلم عليها بنفسي بس اليومين دول مشغول والله اتمنى اقدر اقبلها قبل متسافر كل مره بتسافر بسرعه مبطولش في مصر “
ريان وهو يفكر في شيئ ما:” معتقدش انها هتمشي بسرعه القعده شكلها مطوله مطوله قوي “
جواد وهو يركب السياره:” طب حلو اكيد هنتقابل سلملي على الشباب “
ريان:” يوصل و انتى كمان سلم على الشباب مع السلامة “
ركب كل واحد سياره واتجه ل طريقه
باااك
خلص جواد سرد الاحداث على سلطانه 
سلطانه بدموع و غل؛” والله لندمهم على كل حاجه حصلت “
جواد بغضب:” هيحصل هيحصل “
♡الوقت الحاضر ♡ 
فاقت سلطانه من ذكرياتها على ايد جواد 
جواد:” يلا الكل مشي”
سلطانه بحزن:” ومين هيفضل مع ميس “
جواد:” ابراهيم و عوض هيفضلو”
هزت سلطانه راسها بحزن و اتجهت ل خارج المستشفى 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
وصل الجميع ل قصر الزيني وعلى وجههم علامات الحزن 
جميله بخوف:” هو في اه و ابني وعد فين حصل اه”
قص جواد عليهم كل شيئ من اغتصاب ميسره ل شلل وعد 
بكت عواطف على حال اختها 
جميله بغضب:” وابنك مجاش ليه يجعد هناك ليه عاد”
نظر حسنين لها بغضب و سحبها ل فوق 
اتجه الجميع ل غرفهم وعلى وجههم علامات الحزن
اما سلطانه قبل أن تذهب إلى غرفتها اقتربت من ماجده وهمست بجانب اذنها بشيء جعل ماجده ترتعش 
ذهب كل واحد ل غرفته عاجزين عن تلك التي تستمع ل كل شيء وهي تتذكر محصل لها 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
♡في غرفه جواد ♡
دخل جواد الغرفه بأرهاق شديد ورمى جاكت بدلته بأهمال ورمى نفسه على الفراش بتعب فما سمعه اليوم كان صعب جدا عليه فجأه وجد الباب يطرق 
نهض واتجه للباب وفتحه وجد صغيرته تقف ودموعها تزين وجهها وجسدها يرتعش انفزع جواد و ضمها لصدره في ثانيه وهو يمسح على ضهرها بحب:” مالك يا نور عيوني بسسسس “
اما هي احتضنته بقوه اكبر 
ادخلها جواد الغرفه وقفل الباب 
أخرجها جواد من حضنه بلعافيه 
جواد وهو يمسح دموعها:” شششش بس اه الدموع دي كلها “
ياسمين ( كابر) بشهقات وتلعثم:” م..م..ميس “
فهم جواد فاالذي حصل ل ميس ذكر ياسمين بما جرا من قبل 
جواد وهو يقبل دموعها بحب:” بس مش عاوزه اشوف دموعك و بعدين ميس ابراهيم عمره مهيسبها “
ياسمين بابتسامه:” بجد ياعني ابراهيم هيفضل معاها”
جواد بهمس لم تسمعه ياسمين:” بس أنشأ الله ربنا يسترها من امه “
ياسمين بحزن:” جواد هو احنا امتى هنتجوز انا محتجالك اشمعنا احنا اللي متجوزناش”
جواد وهو يقبل رأسها:” قريب قوي قريب يا قلب جواد”
ابتسمت بعد وقت هدأت ياسمين وذهبت لغرفتها وهي طالعه من غرفت جواد كانت صفيه تمر من امام الغرفه فرأت ياسمين وهي خارجه من غرفه جواد فستغربت 
صفيه بهمس:” هي طالعه من اوضه جوزها ليه دي “
قالت كلمتها بستغراب واتجهت ل غرفتها 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في صباح جديد في شقه سليم
دخل سليم الغرفه و بيده سفره عليها بعض الاطعمه 
وضعها على الطاوله الموجوده في الغرفه 
واقترب من فاطمه وجلس بجانبها وبدأ يزيح الشعر من على عينها:” فاطمه بطه قوي يلا”
بدأت فاطمه بالاستيقاظ فتحت فاطمه عيونها وابتسمت عندما رأت سليم ساعدها سليم في الجلوس لاحظت فاطمه سفره ( صنيه) الطعام
فابتسمت بخجل:” مكنش في داعي تتعب نفسك “
سليم وهو يقبل رأسها بحب:” تعبك راحه يا قلبي “
ابتسمت فاطمه على حركه سليم نهض سليم وسحب فاطمه اتجاه الطعام بدأت فاطمه بتناول الطعام نظر سليم ل فاطمه بحزن وتذكر مكالمه جواد صباحا واخبره بكل محصل ل ميس و وعد 
لحظت فاطمه نظرات سليم فقالت بخوف:” هو في حاجه ليه زعلان”
نهض سليم وجلس بجوار فاطمه ومسكايديها 
بحب:” انا عاوزك تتمسكي ماشي “
نظرت له فاطمه برعب وبدأ يقص عليها جرى ل ميس و وعد باختصار 
اتصدمت فاطمه من اللي سمعته وبدات دموعها في النزول اقترب منها سليم وضمها ل حضنه 
يحاول أن يهدأها 
بعد وقت هدأت فاطمه 
سليم بوقاحة:” يلا عشان احميكي “
شهقت فاطمه بفزعه لم تلحق أن تجيب لأن سليم حملها ودخل بيها الحمام وهي تحاول ان تجعله يتركها 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في المستشفى 
دخل ابراهيم غرفه ميس وجدها جسدها مسطح على السرير وتنظر ل سقف الغرفه بشرود 
اقترب منها ابراهيم و هو يحاول يتماسك 
ابراهيم بمزاح لكي يخفف المها:” هو يعني عاوزه تعرفي غلاوتك عندي ولا اه”
لم تعطي ميس اي رد 
ابراهيم بابتسامه:” هو يعني عشان قدمت معاد الجواز 
طب ولله لتجوزك حتى لو على نقاله “
نظرت له ميس وهي دموعها تتساقط:” جواز جواز اه خلااااص كله راح “
بدأت ميس تبكي بقهر ضمها وبدأ يهديها في ذالك الوقت دخل عوض ومعه ماجد و امجد و احمد اللي مش طايق ماجد ومعهم شيخ 
نظرت لهم ميس بدموع اقترب ماجد و عوض من ميس وضموها وظلو يبكو معها وكل الحاضرين نزلت دموعهم على الموقف 
ابراهيم وهو يمسح دموعه بمزاح:” هو في اه يا جماعه دا انا حتى عريس “
ضحك الجميع على كلام ابراهيم”
ميس بعدم فهم:” عريس اه “
ابراهيم وهو يقترب منها بحب :” هو خضرتك عندك اعتراض هنتجوز دلوقتي”
حاولت ميس الرفض لكن منعها ابراهيم وتم كتب كتاب ابراهيم و ميس 
ابرهيم بمزاح:” في اه يا جماعه مطرقونا “
ضحك الجميع وخرجو 
ميس ل ابرهيم:” هو فين ماما صحيح “
ابراهيم بغل:” كويسه كويسه قويييي”
ميس بعدم فهم:” يعني اه “
قص ابراهيم ل ميس اللي حصل ل امها بكت ميس بحزن :” هو اه اللي بيحصل بس”
ابراهيم وهو يضمها ويحاول يهديها ويكلم نفسه:” انا متأكد ان امك وراها انه والا ليه صرخت لما عرفت ان انتي اللي طلعتي بدل عهد بس اكيد هعرف اكيد 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في قصر الزيني كان يامن نازل من على السلالم وممسك بأيد عهد وفجأة رن هاتف يامن فا رد :” 
الو 
……
حلو قوي انا مستنيكو باي”
قفل يامن الخط
عهد بفضول:” هو مين اللي مستنيهم “
يامن بابتسامه خبيثه:” دلوقت تعرفي “
قال كلامه و نزل
في ذالك الوقت دخل الجميع للقصر واخبرو الجميع بزواج ميس و ابرهيم 
فرح الجميع معادا جميله 
جميله بغضب:” هو في ااااه هو ابني عشان غلبان لازم يشيل الشيله ولا اه “
حزن عوض من كلام و اتى حسنين ل يرد قطعهم دخول هبه وهي تقول:” في ظابط بره ومعاه عساكر “
دخل شاب ملامحه حاده طويل وعريض المنكبين وشكله مخيف 
جميل برعب:” هو في حاجه يا سعاده البيه “
نظر الظابط ل يامن بابتسامه فنظر الجميع ل يامن 
اقترب يامن من الظابط وقال:” الحقيقه يا جميل بيه هو انا مفروض اجي معاه بس للأسف أنا ساكن في نفس البيت اللي فيه المتهم”
فنظرو الجميع ليه باستغراب 
يامن بحده وعمليه:” مطلوب القبض على كل من عوض محروس و جميل و حسنين الزيني بتهمه تجاره المخدرات و الاعضاء” 
????????????????????????
يتبع……
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!