Uncategorized

رواية وردة قلبي الفصل الرابع عشر 14 بقلم صباح سامي

 رواية وردة قلبي الفصل الرابع عشر 14 بقلم صباح سامي

رواية وردة قلبي الفصل الرابع عشر 14 بقلم صباح سامي

رواية وردة قلبي الفصل الرابع عشر 14 بقلم صباح سامي

جاسر دخل المكان و سمر ماسكه مسدسها و صوبته علي جاسر قبل ما يمسكها .
قازم : لااا .
جاسر بصدمه : قازم !! .
و ف المشهد دا كان قازم فك نفسه و ضحي بنفسه من اجل جاسر .
قازم بيلفظ انفاسه الاخيرة : جاسر سامحني .
و روح قازم طلعت للخلقها للأسف .
“الانسان بيغلط و للاسف بيميل لكلام الشيطان ، بس ممكن ف لحظه يرجع ، البني ادم نقي فوق ما تتخيله ، نقي بدون اي شر جواة ، لكن الشيطان دايما بيتغلب عليه ، اسمع كلام الجزء الابيض الجواك ، الجزء النقي ” .
جاسر بدموع : مسامحك يقازم ، مسامحك .
سمر كان طبعا رجاله جاسر مسكوها و البوليس دخل .
سمر بجنون : ابعدووو عنييي .
جاسر قرب منها : فينن وردد انطقييي .
سمر بضحك : مش هتلاقيها ، دا انتقامي منك يا جاسر ، انك عمرك ما هتوصلها ، خليك وحيدد .
جاسررر : يعني ايهه .
************
مها ف اوضتها بتضحك بجنون : ليه محبنيش انا ، انا وحشه ههههه انا بني ادمه وحشه .
ماجد دخل عليها : مها بنتي مالك .
مها : انا تعبانه يبابا ، هو انا ليه كدا ، انا من غير كرامه ، غظبت علي واحد يتجوزني مش بيحبني ، و هددته ، عملت كل حاجه وحشه ، طيب ليه ، انا عاوزة ابقي كويسه ، عاوزة اصلح كل حاجه ، ساعدني ، سااعدنيي و بدأت ف رحله العياط المبتخلصش .
ماجد : اهدي يبنتي ، متعمليش كدا ، انا هوديكي لدكتور و انشاءلله تتعالجي وحدة وحدة وانا معاكي ، دي حاله نفسيه و كله بسبب امك مش اكتر .
********
ورد : احنا فين كدا يعم صلاح .
صلاح : يعني انتي مش فاكرة اي حاجه غير انك كنتي مخطوفه .
ورد بتمثيل : ايوا ، زي ما قولتلك انا لابسه دهب ، هبيعه و شوفلي بيت هنا ف القريه بتعتكو صغير علي قدي .
صلاح : طيب يبنتي هوديكي دلوقتي لسعاد تغيري و تنزلو البلد تبيعو الدهب و نشوفلك شقه .
ورد : شكرا ياعم صلاح .
صلاح نزل من العربيه هو و ورد “عربيه بالحصان” .
صلاح بدا يخبط علي بيت بسيط و هادي ف احدي القري الريفيه .
سعاد : مين دي يصلاح .
صلاح : معلش يسعاد دي بنت كانت مخطوفه و متبهدله ، و عاوزك بس تساعديها ف كام حاجه ، بس دلوقتي خليها تاخد دش. و شوفلها غيار من عندك .
سعاد : طيب يخويا، اتفضلي يبنتي .
ورد اول ما دخلت اوضتها عيطت طلعت طاقه كانت محبوسه جواها : احنا هنعيش بعيد انا وانت و بس ، بعيد عن المشاكل و عن معامله بابا الوحشه ، هنبدأ حياتنا الجديدة و مسحت دموعها و قامت تاخد شاور .
“بعد مرور ساعه ” .
سعاد : خلصتي يورد .
ورد : ايوا .
سعاد : صلاح حكالي كل حاجه .
ورد : طيب يلا نبيع الحاجه .
*********
مها مستنيه دورها .
الممرضه : اتفضلي الدكتور ف انتظارك .
مها : طيب ماشي .
و بدات تخبط .
الدكتور : ادخل .
مها : مازن !! .
مازن : مها انتي ؟؟ .
مها : عن اذنك .
مازن : استني ، اقعدي ممكن ؟ .
مها : نعم .
مازن : اعتبري متعرفنيش ، اتكلمي .
مها : انت ازاي دكتور .
مازن : مش معني اني بشتغل مع عمي ف الشركه يبقي مليش مجالي الخاص بكليتي و مهنتي البحبها ، و بعدين المفروض انا الاسال هنا .
مها : طيب هنبدأ ازاي .
مازن : اقعدي و اتكلمي كأني مش موجود خرجي الجواكي ، انا هساعدك .
مها بابتسامه : حاضر .
و مها بدأت تحكي و تبكي و مازن يناولها المناديل و يضحكها شوية و يسمعها شوية .
مها بارتياح : ارتحت شوية ، شكرا .
مازن : الجلسه الجايه يوم الخميس هستناكي .
مها : اكيد هاجي .
******** 
ورد : معقول يجيبو 20 الف بس .
البياع : والله وزنتهم و انتي شوفتي الميزان .
ورد : بس بردو قليل .
سعاد : خلاص يورد تعالي نشوف غيرو .
البياع : خلاص ياستي 22 الف .
ورد بابتسامه : ايوا كدا .
*********
جاسر : يعني ايه ، يعني انا مراتي اختفت ، اتبخرت ! .
الظابط : عملنا كل النقدر عليه ياجاسر ، ملهاش اي أثر و سمر اتحكم عليها و للاسف معندهاش اي اقوال ! .
جاسر بدموع : انا السبب ف كل حاجه ، انا السبب ، يارب متعاقبنيش فيهم .
سعيد : قولتلك هيجي يوم و تخسرها .
************
“بعد مرور 6 شهور” .
ورد : -اةةة الحقونييي مش قاددرةة .
سعاد : اي يبنتي لسه قدامك شهر .
ورد : مش قادرةة بولدد .
سعاد : طيب يلاا يلااا بيناا علي الدكتورةة .
” عدي ساعتين ” .
الدكتورة : حمدلله علي السلامه ،هتسميه ايه .
ورد : مالك .
سعاد : لولولولي احلي مالك ف الدنيا ، نورت القريه كلها .
ورد مسكت مالك حضنته بين ايديها : انا حهتم بيك و هتبقي احسن واحد ف الدنيا كلهاا .
سعاد : هتسميه باسم مين .
ورد : معايا قسيمه جوازي ، هيتسجل بأسمي و عم صلاح يتصرف ف الموضوع دا .
سعاد : انتي افتكرتي .
ورد : انا فاكرة يسعاد ، عمري ما هنسي .
***********
سعيد : جاسر يبني ، هتفضل كدا لحد امتي ، هتموت بالطريقه دي .
جاسر : مش قادر اكمل ، سنتين يجدي و كانت حامل ، ياتري هيا فين ، بتعمل ايه ولا تكون ماتت ، انا مش قادر.
سعيد : كلنا مش قادرين علي فرقها .
جاسر : تعبت .
سعيد : ف قريه كنت زمان ليا بيت فيها كبير و هادي ، تعالي نروح فيها اسبوعين نهدي نفسيتنا و تصلي و تدعي ربك ، بعيد عن دوشه الشركه و كل حاجه .
جاسر : …..
يتبع……
لقراءة الفصل الخامس عشر والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية شظايا القدر للكاتبة فاطمة عيد

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!