Uncategorized

رواية بريق الحب الحلقة الرابعة عشر 14 بقلم إيمان المهدي

رواية بريق الحب الحلقة الرابعة عشر 14 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة الرابعة عشر 14 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة الرابعة عشر 14 بقلم إيمان المهدي 

فى الصباح

ينزل جاسر من الأعلى بطلته الجميله لتنظر له بريق بإعجاب وحب

 ولكن سرعان ما تغيرت ملامح وجهها عندما رأت الفتاة تنزل وراء جاسر

جاسر. يضع يده حول خصر الفتاة  صباح الخير بريق هانم 

تدير بريق وجهها عنه ولاترد .. وتوجه كلامها لفتحى 

بريق. فتحى ناديلى الحرس ال برا 

دقايق ويأتى الحرس..تحت أمرك يا فندم

بريق   ارموا الزباله دى برا ومفيش حد يدخل الفيلا غير بإذنى أنا 

جاسر يعنى ايه 

بريق. ال سمعته ياجاسر دا بيتى وانا حرة فيه ادخل ال يعجبنى أنا

جاسر.  طيب ما هو بيتى أنا كمان

بريق. لأبس أنا أمتلك فيها اكتر منك وليا حق التصرف فى كل شئ

جاسر. قولى انك غيرانه عشان سيبتك وروحت لغيرك

بريق بضحك.  لا ابدا ولو حابب تكرر ال بتعمله براحتك بس واسختك تبقى برا بيتى ياجاسر 

جاسر.  ماشى يابريق هنشوف 

بريق جاسر فى اجتماع بعد ساعة فى الشركة عشان استلم اوراقى. أه وياريت متنساش كمان ان النهاردة خطوبه آدم وتقى وياسمين وعمر

جاسر. ينظر لبريق بغيظ  ويخرج من الفيلا

فى الشركة. 

ترأس بريق الإجتماع وتوجه كلامها للمحامى ممكن تمضى استاذ جاسر عل الأوراق 

المحامى. حاضر يافندم. 

يمضى جاسر على الأوراق

ويسلمها للمحامى ثم يقوم ويسحب بريق من يدها ويدخل بها مكتب آخر 

جاسر.  خلاص يا بريق اخدتى كل حاجة يا خسارة كنت فاكر أنك هيهمك شكلى اقدام الناس وهما شايفين ان ف ست بتتحكم ف حياتى وهنا شايفنى جوز الست 

 كنت هسيبلك كل حاجة برضا لو اتأكدت أنك بتحبينى

 وعايزانى بس انتى عايزة الفلوس وبس 

تعرفى  ان حبيتك يابريق وكنت  ناوى انسى انتقامى

 عشانك بس للأسف حبك للفلوس خلاكى متشفيش

 حبى ليكى عموما زي مااستلمتى اوراق الورث هيجيلك

 اوراق طلاقك وكمان بقيت الورث كله واتهنى بيه يابريق هانم عن اذنك

وقفت بريق تبكى. بشدة ليس ندما ولكن لان جاسر لم لا يثق بها. هى ليست بهذه الحقارة ولا الأنانيه  

لكن هناك ماتخطط له لتفهم كيف حدث كل هذا وكيف حصلت بريق رضوان على املاك بريق الشرقاوى. 

ووافق البنوك بهذه السهوله على استرجاع كل هذه الأموال لها. 

آدم. من خلفها هيهدى وهيبقى كويس. صديقينى

بريق. يارب يا آدم  عملت ايه ف ال قولتلك عليه

آدم. لسه مفيش حد فيهم عرف حاجة. ظرف جه للبنك بكل الأوراق ال تثبت أنك ورثيه وحفيدة صفوت الشرقاوى وبس

بريق. لازم اعرف مين ال ليه المصلحة أن يخرج بريق الشرقاوى للنور وللناس كلها وبالذات ف الوقت دا يوم اتمامى لميلادى 21

بريق. ف حاجة تانيه عايزة أقولك عليها وف الوقت المناسب. بس هتقول لجاسر عليها

آدم. ايه هيا

بريق …….

بعد عدة ساعات تذهب بريق الى الفيلا لتجهز لحفله الخطوبه وتصتدم بفتحى 

ايه الشنط دى

فتحى. شنط جاسر بيه. بيقول هيسيب الفيلا

بريق. دخل الشنط. يافتحى

جاسر.  لأ ياهانم. أنا خلاص مليش حاجة هنا

بريق. لأ ليك. ربع الفيلا والأملاك 

جاسر. دا كان قبل. اطلقك 

بريق.  تقصد ايه أنك طلقتنى. 

جاسر.  هيحصل بس بكرة النهاردة خطوبة آدم ومحبش اضايقهك

بريق.  جاسر. انت عارف. ان مش بحب التبرير. بس أكيد ال بعمله ف مصلحتنا. ارجوك أجل موضوع الطلاق شويه 

جاسر. خلاص يامدام كل حاجة خلصت. وقصرك هسيبهولك تشبعى بيه

بريق. لا ياجاسر انت مش هتمشى. أنا ال همشى 

بس ارجوك. يومين بس وبعدها كل حاجة هترجع لأصلها  

جاسر. آسف بعد اذنك

أه لو تفهم ياجاسر. وتبطل عند 

الووو آدم 

آدم.  أيوا يابريق. أنتى فينك قافله تلفونك وتقى مش طايقه نفسها. وشكلها هتولع فيكى 

بريق آدم. أنا جايه. بس ارجوك. جاسر خرج وساب الفيلا حاول تعرف هو فين ارجوك 

آدم متقلقيش. جاسر. عندى وهو كويس وشويه هنطلع على القاعة متتأخريش انت بس

بريق طلعت من دولابها فستان شيك جدا وحطت ميكي خفيف زاد من جمالها  واتأنقت 

بعد ساعة ف القاعة

تقى كدا يابريق. وانا ال فكرت انهتكون جمبى ف يوم زي دا 

بريق. أنا آسفه ياتقى والله غصب عنى مبروك ياقلبى

طالعة زى القمر 

مبروك ياسمين  مبروك ياعمورتى 

جاسر مبروك ياعرايس 

تقى. الله يبارك فيك يامستر. 

عمر الله يبارك فيك ياجاسر عقبال ما ربنا يهديك انت وبريق

جاسر. بيبص لبريق ال طبعا انبهر بجاملها بس طبعا كبرياءه مسيطر 

فتحى  مبروك يا آدم.  

آدم. عقبالك يافتحى. انت كمان لما تستقر 

فتحى  ازيك يا آنسه بريق 

جاسر بغضب. مدام بريق. مرات يافتحى 

فتحى يضحك على صديقه. أه مدام بريق

بريق  بإستغراب انت تعرفنى 

جاسر. بضيق أه فتحى صاحبى

فتحى. وانا ال عالجتك وهيك الجرح دا 

بريق  غرصه سعيدة وشكرا على تعبك 

فتحى تعبك راحة ياست البنات

جاسر. بغيظ.  خلصت اتفضل معايا. 

فتحى بضحك. يعلم بغيرة جاسر  فرصه يا بريق هانم

جاسر. عدى يومك وامشى قدامى

حسن ازيك يابريق يابنتى عامله ايه دلوقتى

بريق. الحمد لله يا عمى مبروك ل عمر

حسن بزعل وهو ينظر لجاسر كان نفسى افرح وانا شايفك ف الكوشه مش متجوزه زى المطلقين  

بريق مش وقته الكلام دا   تعالا معايا عيزاك

مشى حسن معاها لحد ما وصلوا لترابيزة ف ركن بعيد هادى  وكل دا تحت انظار جاسر المتفحصه لبريق بغيظ  وهو شايف نظرات الكل واعجابهم بيها كانوا نفسوا يصرخ ويقولهم. دى بتاعتى أنا. ومن حقى أنا وبس.بس كبرياء الجاسر. اكبر حتى من اثبات احقيته لبريق

حسن. خير يابنتى

بريق عمو حسن. تعرف ايه عن بابا

حسن. مش فاهم يابنتى. سؤالك ال اعرفه عن ابوكى الله يرحمه انتى تعرفيه

بريق. لأ أنا طلعت معرفش حاجة عن ناجى صفوت الشهاوى  وعايزة اعرف منك

حسن. أنا ال اعرفه. ان ابوكى بالنسبالى هو الحاج رضوان وبس الراجل الطيب العاجز. 

بريق. بس انتم كنتوا اصحاب 

حسن. أه اتصاحبت على ابوكى لما دخل الحارة وعاش فيها على انه راجل مشلول ومعاه طفله صغيرة. وانا كنت جار ليكم وقتها وربيتك ورعيتك واهتميت بأبوكى والباقى انتى تعرفيه

بريق. طيب وشغلك ف شركة جاسر 

حسن. لما الشركة فتحت قدمت كعامل زى اى حد وبقيت ساعة فيها ولما تعبت ومقدرتش على الشغل سيبته بحكم السن وآدم بيه الله يستره وقتها لما قلتله ان بنت صديقى عايزة شغل متأخرش عليا 

اما بخصوص ناجى الشهاوى ولا أعرف عنه حاجة

بريق. بخيبه أمل. ماشى ياعمى حسن شكرا تعبتك معايا

حسن. لا يابنتى لا تعب ولا حاجة عن اذنك يابنتى

جاسر  مش ملاحظة يامدام ان الفستان ملفت جدا

بريق.  هو ايه الملفت الفستان عادى 

جاسر. لا ملفت والكل عنيهم عليكى

بريق.بخبث طيب وايه المشكله 

جاسر. شكلك يا مدام معجبه بنظراتهم. وناسيه أنك متجوزة

بريق. أه معجبه بنظراتهم عند مانع  وبعدين أنا مش ناسيه. تقريبا انت ال ناسى أنك عايز تطلقنى بكرة زعلان 

ايه بقا سيبنى أعمل ال يعجبنى

جاسر دا بعدك ياهانم  ويالا اتفضلى قدامى 

بريق اتفضل فين أنا

جاسر. هروحك. لو قعدتى اكتر من كدا مش بعيد يجيلك عرسان اخفى قدامى 

بريق. بضحك. طيب ومالو  وبعدين. أنا مش عايزة اروح 

جاسر بغضب. مسكها من ذراعها. ومشى بيها لحد عربيته 

ادخلى وبطلى استفزاز 

بريق. قولتلك مش هركب ولا هروح معاك

جاسر بريق بلاش تتحدينى

بريق أنت بارد كلها ساعات ونتطلق عايز منى ايه سيبنى اعيش حياتى

جاسر. تعيش حياتك ازاى يعنى تتجوزى تانى

بريق يا أخى ارحمنى هو أنا اتجوزت اولانى

جاسر. قصدك ايه يعنى

بريق. اسأل نفسك. 

جاسر. والله اسألى نفسك انتى 

بريق. طيب هترجع معايا الفيلا

جاسر. لأ

بريق أنت هتجننى يا جاسر 

جاسر. لما أنا هجننك انتى ايه 

بريق  أنا ال جننتك طيب نزلنى ومتدخلش ف حياتى

جاسر. انت…… واذا بطلق نارى يخترق زجاج السيارة ليستقر. ف جسد جاسر 

بريق بصريخ وبكاء  جااااسر لا رد عليا ارجوك 

المجهول كله تمام خلصنا منه كدا معدش فيه جاسر الشهواى تانى

سنين وانا نفسى اخلص منه وأخيرا جه الوقت المناسب لدا. وكل حاجة بقت ليا أنا وبس 

كل حاجة بقت لناجى صفوت الشهاوى 

ازاى لسه عايش ????????

عند بريق ال استنجدت بالمارة ياخدوا جاسر للمستشفى

خوف سيطر عليها. لتفقد آخر شخص ليها  ف الدنيا 

خايفه تفقد جوزها وحبيبها تصديق طفولتها  

فتحى. بريق فيه ايه فين جاسر. 

بريق. فتحى جاسر ف العمليات حد ضرب عليه نار. معرفتش أعمل ايه غير ان اكلمك من تلفونه 

فتحى اهدى أنا هحاول اعرف كل حاجة  وايه اخباره 

بريق. يارب مليش غيره ارجوك متحرمنيش منه أنا ماليش غيره ف الدنيا 

لأ. ليكى يابريق. ابوكى ناجى الشهاوى

بريق بصدمه. بابا. اانت ازاى ……

يتبع..

لقراءة الحلقة الخامسة عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببت ظابطة للكاتبة شروق عبدالقوي.

‫5 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى