Uncategorized

رواية توأمي الفصل الخامس عشر 15 بقلم منة سامح

 رواية توأمي الفصل الخامس عشر 15 بقلم منة سامح

رواية توأمي الفصل الخامس عشر 15 بقلم منة سامح

رواية توأمي الفصل الخامس عشر 15 بقلم منة سامح

الدكتور بفرحة :أهدوا أهدوا هي حاولت تفوق 
يزن ونورين : بج بجد يادكتور ….وبصوت لبعض وحضنوا بعض بفرحة وعدم تصديق …واياد حضن اخوه ..والكل حضن بعضوا 
يزن بحماس وفرحة:ط طب يادكتور اقدر ادخل اشوفها دلوقتي هي فايقة صح
الدكتور :لا هي لسة مفاقتش هي حاولت تفوق بس انا ايديتها مهدء علشان الضعف الي عندها لو قامت دلوقتي وهي كدة ممكن يحصل حاجة لقدر الله ….انا ركبتلها محاليل و٢٤ ساعة بظبط هتفوق 
اياد بفرحة وحماس:شك شكرا يادكتور شكرا.
.دكتور هو انا ممكن احضنك ممكن صح ونط علي حضنوا والدكتور بيضحك ….خرج اياد باحراج :احم اسف تحمست شوية 
الدكتور بضحك:لا ولا يهمك ……وبعدين انا اكتر واحد فرحان فيكوا لان انا عمري ماشفت حد بيحب حد كدة ربنا يخليكم لبعض يارب …بعد اذنكوا ومشي
يزن بخبث:اياد انت مالك فرحان كدة ليه ديه اختي علي فكرة 
اياد بضحك واستفزاز:هو انا مقولتلكش مش انا هجوزها 
يزن بغيظ:والله 
اياد بصلوا ببرود وهو رأسه 
يزن بغيظ:عارف يااياد انا اي الي مصبرني عليك هو أنك صحبي والله ……صحيح يامازن الوفد الألماني كان هييجي النهاردة عملت ايه 
مازن :ولا حاجة هما لغوا الميعاد وانا قولت لصفاء لو تتكلموا قوللهم رجعوا في كلامهم
يزن :احسن برضوا انا اصلا مكنتش مرتاح ليها 
نورين بمقاطعة:معلش هقاطعكم من المحادثة الجميلة ديه بس ياجماعة مليكة هتفوق بكرة بجد انا فرحانة اوي جماعة تعالوا نروح الفلة ونظبطها ونعملها مفاجاءة
اياد ومازن ويزن؛يلا ومشيوا 
______________________
مايكل بغضب:كيف يحدث هذا 
جان:سيدي أنهم علي حق نحن من لغينا الميعاد وانا تعرف أنها مهمة لنا كثيرا 
مايكل:حسنا حسنا جان اذهب ….وهذه الصفقة ستكون لي …واتصل بحد
____________________________________________
عدا اليوم من غير أي أحداث تذكر 
في الصباح في أوضة مليكة الكل متلمي حوليها بفرحة وحماس 
نورين :هي هتفوق امتي نفسي اسمع صوتها اوي …بدأت بدأت اهو
مليكة بدأت تفتح عينيها بتعب لقت الي رشقين عنيهم فيها 
مليكة بخضة وتعب:س سلام قولا من ربي الرحيم انصرفوا انصرفوا 
الكل سمع صوتها وكانوا رجع النبض لقلبهم تاني وقالوا بصوت فرحة :م مليكة 
مليكة باستغراب وهي بتبص حوليها:هو في حد غير هنا ولا ايه انتو ملبوسين صح
نورين قربت عليها بدموع وفرحة :م مليكة انتي انتي فوقتي صح يعني انا مش بحلم وحضنتها جامد 
مليكة عينيها دمعت بس اتكلمت بمرح :يعني تخليني اعيط وانا مش ليا نفس والله انا مليكة بشحمها ولحمها حتي بصي…وبدلت نورين الحضن :وحشتيني اوي يانورين 
يزن قرب منها بفرحة ونط في حضنها آكنوا كان تايه ومصدق لقتها 
يزن بدموع وحب:و وحشتيني اوي ياتوأمي وحشتيني اوي كان وحشني حضنك 
مليكة بدموع:بجد انتوا الي وحشني اوي ياتوأمي ….وبس بقي بس بطلوا عياط كفاية وحضنتهم هما الاتنين بحب 
واياد ومازن بيبصوا عليهم بحب واياد كان نفسوا يحضنها بس مش هينفع 
بعد وقت  قليل وهما حضنين بعض التلاتة 
مليكة لاحظت الي قاعدين 
مليكة بتسال:مين دول يايزن ….استني استني انا عرفاك مش انت الي قبلتك من سنة دوست علي رجلك
اياد بابتسامة :بقت اربع سنين مش سنة 
مليكة:ازاي 
يزن:بلاش نفتح في القديم يامليكة كل الي هقولهولك …انتي بقالك تلت سنين في غيبوبة 
مليكة :وووووه …..طب طب ثواني كدة ورجعت رأسها لورا وغمضت عينها وبدأت تفتكر الكلام الي اتقلهولها وابتسمت وقامت 
الكل :مليكة ملكية مليكةةة
مليكة بخضة:ا ايه اي اي …..ماعلينا …نتكلم جد شوية دلوقتي انت تقريبا تقريبا اسمك مازن وانت اسمك اياد وانت يزن وانتي نورين صح ولا ده تهييس 
اياد فرح جدا أنها عرفته :صح صح 
مليكة :احم نكمل دلوقتي يااستاذ اياد سمعت انك بتحبني هل الكلام ده حقيقي …استني متردش اكيد حقيقي لاني اتحب اصلا انا عارفة ها ها 
اياد ضحك بصدمة :انتي كنتي سمعاني  
نورين بصدمة :كلبة 
يزن:حيوانة 
مازن :مجتش عليا بقي هبلة 
مليكة ضحكت :انا مش هرد عليكم علشان انا مش قد الرد ….وهرد عليك يااستاذ ايودا ايوة كنت سمعاكوا ليه بقي ليه لان انا مش اي حد فسمعاكوا هاهاها شربات انا شربات 
اياد بضحك جامد:ايودا هههههه ده انتي مشكلة والله …كويس والله انتي كدة وفرتي عليا كلام كتير وبص ليزن وقال :يزن انا بطلب منك ايد مليكة 
يزن بغيظ :ولا ولا اطلع برة وقعد جمب مليكة وحضنها :مليكة انسوها دلوقتي 
اياد بغيظ وغيرة :لااا مش عشان انت اخوها  بقي هتقعد تحضنها كدة علطول 
يزن وهو بيبصلوا باستفزاز وبيحضن مليكة تاني وبيطلعلوا لسانوا 
واياد قرب يطق 
وقعدوا ناقر ونقير 
بعد وقت 
نورين بزعيق:يااااااااسس انا صدعت والنعمة صدعت …الخلاصة مليكة موافقة ولا لا ومش وقت كسوف دلوقتي عايزاكي جريئة كدة ياله يالا 
مليكة :احم احم بسم الله الرحمن الرحيم ….
نورين بغيظ:الرددددددد 
مليكة بخوف:احم موافقة موافقة ياسطا الفرح امتي بقي أن شاء الله كدة 
مازن بهمس لنورين:هو ده الطبيعي ولا اي 
نورين بنفس الهمس:لا لا الطبيعي متقلقش ….احم ملكية انتي مدلوقة كدة ليه ..اما الفرح بقي فيزن هو الي هيقول علي ميعادا مليش دعوة 
يزن بغيظ:لا لا والنبي قولي انتي هي جت عليها أصيلة 
نورين :سيد عيب متقولش كدة احنا اهل 
وقعدوا يعزموا علي بعض 
اياد بزعيق:باااس الفرح هيبقي بعد شهرين تمام وكفاية كدة قعااد بقي الواحد هيعجز 
يزن :والله 
اياد :متقلقش هنعزمك علي الفرح وهنديك الجاتوه كبير كمان ابسط ياعم 
يزن ضحك 
نورين بصت علي مازن :ياجماعة فرحي هيبقي مع فرح مليكة اهو نكسب في الي قاعد جنبي ده ثواب 
مازن :الله يكرم زوقك والله 
نورين: الله يخليك 
مليكة بصت عليهم وضحكت بحب 
__وبعد وقت دخل الدكتور وقال إنها تقدر تطلع وطلعت من المستشفي وراحت البيت لقتوا ضلمة ونورين كانت بس الي معاها 
مليكة بخوف :ن نورين هو في ايه 
نورين بخبث:مش عارفة استين هشوف ف ايه كدة وسابتها ومشيت 
مليكة بخوف:نورين انتي بت ياكلب البحر انتي فين اهئ يااايزن يازوجي المستقبلي يااخوا زوجي اي حد هناااا …وبدأت تمشي …وفجاءة اتفتح الانوار والناس واقفين كتير بيسقفوا ملكية بصت قدمها لقت كل صورها متعلقة من اول ما تولدت لحد اما دلوقتي 
ملكية قربت منهم بفرحة وصدمة:د ده بجد 
يزن :ده اقل حاجة نقدمها لك ياحبيبتي …ملكية بصتله شوية بدموع وحضنتوا وحضنت نورتي وسلمت علي مازن واياد وبدأت الحفلة وقضوا يوم جامد جمودة يعني من الاخر 
______________________________________________
عدا الشهرين وجه يوم الفرح في أوضة ملكية واقفة في البلكونة وبصت للسما:من اول مافقت وانا بحاول انسي كنت بقول مش هعرف انسي مش هعرف بس لما حاولت اينعم منستش بس مفكرتش فيه ….. بابا ماما النهاردة يوم فرحي انا ونورين كان نفسي تبقوا معايا اوي بس انتو اكيد في مكان احسن دلوقتي ……احسن حل خدتوا واحسن قرار اني احاول انسي شعور حلو انك تنسي الماضي ارمي الماضي ورا ضهرك مهما كان مخيف ووحش ومتحاولش تفكر فيه ….وحاول انك تسامح ايوة مش هترجع زي الاول بس سامح علي الاقل في حاجة ياامي عايزة اقولها لك انا مسمحاكي ياامي بجد مسمحاكي يمكن لما قولت كدة كنت مترددة شوية بس دلوقتي انا مسمحاكي ياامي ومش هقولك انا نسيت لأن مستحيل انسي بس كل الي هقولهولك اني بطلت افكر غير في مستقبلي ….سلام يابابا سلام ياماما بحبكوا ….خدت نفس عميق وابتسامة وخرجت برة 
نورين :مليييييكة 
ملكية وهي خارجة:نععععععم 
نورين:انزلي الميكب  جت تحت اهي 
مليكة :الي عايزني يجيلي 
نورين يبغيظ:انززززززلي
ملكية بخوف:نازلة نازلة اهو ياعجلة 
____عدا الوقت وجه معاد الفرح ونورين ومليكة جهزوا والاتنين بقوا زي الملاك 
يزن دخل عليهم عنيه دمعت :جوايا كلام كتير ياحبايبي قلبي ليكوا بس مهما اتكلمت مش هقدر اقول بحبكوا اد ايه وحضن مليكة جامد وحضن نورين والتالتة حضنوا بعض 
يزن خرج :استنوا استنوا وطلع علبتين وادي لكل واحدة علبة 
مليكة فتحت علبتها ونورتي كذالك وكانوا اللاتنين نفس الشكل وهورابطة باتتربط علي الايد ومكتوب عليها توأمي 
مليكة :عينيها دمعت :عارف احل حاجة ماما عملتها أنها جارتنا احنا التلاتة مع بعض بجد مش عارفة من غيركوا هعمل ايه 
نورين بحب:جميلة اوي ياحبيبي .
يزن :كنت عارف انها هتعجبكم …..وبدأ يلبسها لكل واحدة وطلع واحدة من جيبه ولبسها 
يزن :مش عايز تتقلع من ايدكوا ابدا 
نورين ومليكة حضنوه بحب :نوعدك
______العرسان وصلوا 
مازن واياد دخلوا وكانوا قمامير اوي وكان نورين ومليكة مدياهم ضهرهم 
يزن بضحك:وريني بقي هتلاقوا عرستكوا ازاي 
اياد بصلوا بغيظ:هتشوف وبص  علي مازن  دلوقتي انت تختار مين 
مازن شاور علي واحدة :انا هختار ديه وانت التانية 
اياد :خلصانة وراحوا علشان يشوفوها 
ويزن بيراقبهم وبيضحك 
اياد بابتسامة :كنت عارف انك ملوكيت حبيبتي ….واتكلم بغرور:انا عارف انا عارف انا جامد اوي ربنا يحميني يارب  
نورين  بضحك:ما هو هحميك فعلا علي فكرة بقي انا نورين مش ملوكتك خالص
اياد:بتهرج وجري يشوف مازن …ونورين ويزن عمالني يضحكوا 
مازن:قمر قمر ياناس متجوز قمر متيجيبي بوسة 
مليكة :تصدق انك طلعت قليل الادب اوي اكتر من اخوك ده انا كنت فكرتك هادي ومؤدب اتاري قلة الأدب عندكم وراثة 
مازن بصدمة: لا لا اوعي تقولي انك مليكة ……طبعا لو حلفتلك علي المصحف اني كنت بختبرك مش هتصدقي م…..
اياد بمقاطعة:احم  روح عند عروستك ياسطا بيلعبوا معانا 
مازن بهمس :جيت في وقتك والله ياابو الصحاب 
اياد :حبيبي تشكر وبص علي مليكة  بحب وحضنها جامد 
……كان نفسي احضنك من اول ما فوقتي بس القدر بقي 
مليكة:انا كدة اتاكدت خلاص أنه فعلا وراثة 
_____
مازن :بتفيفنا وراحوا بقي ولا ايه …يلا ماعلينا كنا بنقول ايه نتحيبي بوسة 
نورين :يابني بطل قلة أدب بقي 
مازن قرب عليها 
نورتي بخوف:اي اي لا براحة علي نفسك 
مازن بردوا بيقرب وحضنها :ايه يابنتي هحضنك 
نورين اتنهدت :ايوة. كدة خليك عاقل كدة دايما 
_______________
شيري بجنون:يعني ايه يعني ايه هيتجوز انا لازم اعمل حاجة ايوة لاقيتها وقامت اتشيكت ومشيت 
_____________________________في قاعة أفراح فخمة ليدخل منها كل عريس وعروسة  وبدأوا بقي يرقصوا لحد نص الفرح كدة وهما بيسلموا المعازيم 
جت شيري وقربت علي مازن بخبث وحضنتوا وده طبعا تحت صدمة نورين ومازن 
نورين …………..
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى