روايات

رواية مهرة العز الفصل الثلاثون 30 بقلم مريم

رواية مهرة العز الفصل الثلاثون 30 بقلم مريم

رواية مهرة العز الجزء الثلاثون

رواية مهرة العز البارت الثلاثون

رواية مهرة العز الحلقة الثلاثون

عز بصدمه:نعممممم………مخطوبه!!
مهرة بلستفزاز:ايوة……..والفرح كمان شهر……حبيت اعزمك مقدما…….اكيد هتقبل الدعوة وتيجي ….صح؟؟
عز بغضب مكتوم:اممممم…..اكيد…..ده انتي عِشرة يومين بردوا………
زياد:طب يلا ياحبيبتي…..عشان نسلم على صحبتك
وحاوط وسط*ها بإيديه….وخدها ودخلوا جوة في الحفله……….
مهرة بهمس:ميرسي لأنك وافقت تمثل…..بجد مش هنسى معروفك ده ابدا…….
زياد وهو بيبص على البنات:ده أنا اللي مش هنسى معروفك ده ابدا……
مهرة بصت عليه وضحكت……
…………………………………
احمد :نجوى!!
نجوى قالت:نعم..
احمد بابتسامه:بصي وراكي كده….
نجوى بتبص وراها لقت مهرة واقفه وفاتحه ايديها عشان تحضنها……نجوى بضحك:مهرة….وحشتينييي اوووي يامهرة….
احمد بضحك:يابكاشه…..دي لسه ماشيه امبارح….
نجوى وهي لسه بتحضنها:ولو……انا اتعودت عليها…وبقيت بعتبرها بنتي بالظبط…..عشان كده بتوحشني…….وبعدين مهرة خرجت من حضن نجوى وقالتلها:وانتي كمان وحشتينييييييي اوووووي يانوجهه
احمد بمشاغبه:وانا ماليش وحشه وحضن ولا ايه…..
مهرة وهي راحه ليه:لا طبعا ازاي…..ده انت تاخد الحضن كله…..وفضلوا يهزروا شويه ويضحكون مع بعض……
مهرة :عندي ليكوا مفاجأة……حزروا فزروا هي ايه؟؟؟
احمد ونجوى بصوا لبعض. وقالوا:ايه؟؟
مهرة:رجعتلي الذاكرة….ترا تراااا
احمد ونجوى بفرحه:بتهزري….صح!!
مهرة هزت راسها ب لا وهي بتضحك….
نجوى راحت حضنتها وقالتلها:احلى خبر سمعته النهاردة ياعمري….
مهرة:استني انتي لسه سمعتي الخبر التاني…ده هيبقى احلى بكتيررررر….
نجوى:ايه هي؟؟؟
مهرة:احم احم……..طبعا انا لما رجعتلي الذاكرة افتكرت اني مخطوووووبه……..وفضلت تضحك وبعدين قالت اي رايكوا في المفاجأة دي….حلوة مش كده؟؟
نجوى واحمد اتصدموا وفضلوا الصمت….لأنهم كانوا بيتمنوا ان مهرة تكون مرات عز….بس للأسف امنياتهم مش هتتحقق…..
نجوى بعد صمت:مخطوبه!!!
مهرة بابتسامه مزيفه:ايوة……
احمد:طب فين خطيبك؟؟
مهرة:واقف هناك مع لؤي اهو….
نجوى:هو لؤي يعرفوا؟؟
مهرة:لا لسه متعرفين على بعض من شويه….
نجوى بابتسامه حزينه:اممم…….ربنا يخليكوا لبعض
مهرة بنفس الابتسامه:يارب………طب هروحلهم بقى
احمد بابتسامه:حاضر…
نجوى:عشان كده جت الحفله…..انا كنت بقول بردوا هتيجي ازاي وهي لسه بتحب عز……طلعت افتكرت كل حاجه وعز بقى عادي….
احمد:نجوى في اي………..انتي نسيتي اللي عز عمله بردوا……وهي اكيد كانت الذاكرة هترجعلها وترجع لحياتها الطبيعيه يعني مش معقوله تسيب خطيبها عشان عز اللي لسه عارفاه من كام يوم…
…………………………………………….
عند لؤي كان واقف هو وزياد وشمس….
(طبعا شمس راحت مع مهرة)
لؤي:والله يا زياد انت جدع عشان جيت….انا كنت مفكر انك مش هتيجي….
شمس بضحك:ولا انا الصراحه……بعد اللي مهرة كانت عملته فيه…مكنتش اتوقع انو يجي يساعدها😂😂
زياد بضحك:اهو اللي مهرة اختك عملته ده….انا عمري في حياتي ما هنساه….
لؤي بضحك:هي عملت اي
شمس بضحك:بص ياسيدي مهرة كانت بتطفش العرسان عشان مش عايزة تتجوز خالص….ف المهم كانت بتسأل اسأله غريبه اوووي عشان يطفشوا…
زياد كمل بضحك:كانت بتقولي روبانزل قعدت في البرج كام سنه😂😂 ومين اللي قتل موفاسا….ولو الدنيا عطتك ضهرها تعمل ايه..😂😂….كانت بتسأل اسأله غرببه😂😂😂😂
لؤي فضل يضحك وقال:يااااه…..ده مهرة دي دمااااغ😂
مهرة جت من وراه وقالت:اومال يامعلم😂😂
لؤي:بس متنكريش ان انا ليا دماغ بردوا
مهرة من الناحيه دي ف انا متأكدة…..
شمس:اومال رفيف مجتش ليه
مهرة:مامتها تعبت ومش هتعرف تيجي وتسيبها
شمس:امممم ربنا يشفيها
مهرة :يارب…
طبعا كل الضحك ده عز واقف من بعيد مع أصحابه وعنيه مع مهرة وكل حاجه بتعملها……
وكان هيولع عشان شايفهم بيضحكوا مع بعض
أسر جه وكلمه بهمس:شكل اخوك لؤي حب زياد…واقف بيضحك معاه كأنه يعرفه بقاله سنين..
عز بغيظ:امممم…..وانا اعمل ايه يعني؟؟؟
ياسر:بتتهامسوا في اي
عز:انت تسكت خالص…..
ياسر”انا!!!ليه بس
عز:بقى انا بموت وانت بتقولي عايز اطلب ايد منى منك
ده انت معندكش ريحه الكرامه والدم…
أسر كمل بضحك وقال:ولا ريحه التربيه 😂😂
ياسر:بقى كده….ماشي…..
وفضلوا يضحكوا وعز مركز مع مهرة وبس….
شويه ومنى نازله من على السلم…..وياسر شافها وعيونوا تنحت فيها من جمالها ورقتها وهي نازله كده من على السلم كانت لابسه فستان جولدن روز ضيق من عند الصدر ونازل منفوش وعليه لامعه فضي شويه ورافعه شعرها لفوق وحاطه ميكب سيمبل
وكانت غايه في الجماااااال وكانت نازله مكسوفه من نظرات ياسر ليها وباباها مسكها من ايديها وراح بيها لعند ياسر وياسر من كتر جمالها فضل واقف يبص عليها
عز وكزه في دراعه وقاله:هتلبسها الدبله ولا ارجع في كلامي…
ياسر بسرعه:لا لا لا…..ده انا ماصدقت…..
وبالفعل ياسر لبس الدبله لمنى ومنى كذلك….والناس كانوا مبسوطين اوووي وفرحوا جدا ….وبعدها على طول عز قال بصوت عالى وحب يغيظ مهرة
عز:احم احم…..دلوقتي دوري انا بقى…..
الكل ضحك عليه وكالعادة سلوى دخلت وهي لابسه فستان فضي ضيق وقصير وسايبه شعرها القصير الأحمر……..وحاطه ٢ كيلو مكياج 😂(معرفش ليه مش بحب البت دي….😂)….
المهم راحت عند عز وعز طلع الدبله ولبسها وهي كذلك
..وشويه والاغاني اشتغلت ومنى وياسر راحوا يرقصوا…..
ياسر بهمس:مكنتش اعرف انك جميله اوووي كده
منى بخجل:ميرسي….
ياسر”بحبك
منى بخجل اكبر”مكنتش اعرف انك بتحبني…
ياسر:قولتلك اهو….
منى:طب مقولتش ليه من زمان
ياسر:عشان عايز ادخل من الباب…..ميصحش يبقى في بينا كلام قبل اي حاجه رسميه…
منى بخجل:وانا كمان بحبك اوووووي…..
ياسر بضحك:عارف
منى بصدمه:ازاي
ياسر:هو اسر يتبل في لسانه فوله
منى بغيظ:ماشي يا اسر الكلب
ياسر فضل يضحك عليها…..
…..
عند عز وسلوى
سلوى بفرحه:اما مبسوطه اوووي اخيرا حلمي بيتحقق
عز بابتسامه مزيفه:وانا اكتر ياروحي…..
سلوى بفرحه:انا قولت لماما وبابا….وهينزلوا بكرة او ممكن بعده
عز:بجد…..فرحتيني اوووي…وحشوني اووي
سلوى:وانا بردوا
مهرة من غيظها قالت لزياد تعالى نرقص……
وزياد اخدها وراحوا في الساحه
ومسكها من وسطها وبقوا قريبين من بعض اووووي
وعز شافهم وكان هيموت من الغيظ وأيده بقت تقيله اوي على وسط سلوى….
سلوى بوجع:اااه….في اي ياعز
عز:انا اسف…..مخدتش بالي
سلوى بابتسامه:عادي ولا يهمك…..
في أثناء الرقص لؤي مسك شمس من ايديها وراح عند امه….
لؤي:ماما…احب اعرفك دي شمس زميلتي وبالصدفه أكتشفت انها اخت مهرة
نجوى بابتسامه:ازيك ياقمر…….دي عسل اووي ياولا يالؤي….
لؤي بضحك:على بس
شمس بكسوف:ميرسي ياطنط…..ده من زوقك
نجوى بابتسامه:على ايه ياحبيبتي
لؤي:طب هاخدها ونروح نقف هناك……يلا ياشمس
عند عز وسلوى
عز:يلا كفايه
سلوى:اوكي
عز اخد سلوى من ايديها ومشي وهو بيبص على مهرة اللي مندمجه مع زياد…..
طبعا مهرة كانت بتمثل….مش مندمجه ولا حاجه
عند مهرة:يلا كفايه
زياد:حاضر……
عند منى شافت مهرة…..راحت عليها
منى بفرحه:انا مبسوطه اووووي يامهرة….فكرتك مش جايه وحشتينييي اوووووي…..بس ايه يابت الحلاوة دي
مهرة بضحك:ده انتي اللي عسل
منى:انا مش مصدقه بجد….انا خلاص بقيت خطيبته
خطتك نجحت يامهرة……انا بحبكككك اوووي
مهرة بضحك:وانا اكتر
منى:صحيح اللي قاله لؤي…رجعتلك الذاكرة
مهرة:ايوة….رجعتلي الصبح…
منى بفرحه:مبسوطهههه….طب مين اللي معاكي ده
مهرة:خطيبي
منى بصدمه:نعم
مهرة بضحك:هحكيلك كل …..تعالي نقف بعيد شويه
وراحوا وقفوا في مكان بعيد شويه عن الناس ومهرة بدأت تحكي وقالت….
فلاش باك
(لؤي:عندي ليكي فكرة هتخلي عز يشد في شعره
مهرة باهتمام:قول
لؤي:بصي ياستي….انتي هتيجي الحفله وتتشيكي على سنجه ١٠…..ومش كده بس لا ده انتي هتيجي مخطوبه كمان
مهرة بصدمه:نعم…….ازاي دع يعني
لؤي:بصي ياستي انتي هتمثلي على عز…..مش هو هيخطب اشمعنا انتي كمان…..لازم نجيب واحد نثق فيه
ونقوله على كل حاجه ويمثل معاكي…ولو احتاج مقابل نديله….المهم انتي هتقولي لعز ان الذاكرة رجعت وافتكرت انك مخطوبه….وتبيني قدامه انك بتحبي زياد اووي وهو لو بيحبك هيجي غصب عنه ويقولك انو بيحبك….
مهرة بفرحه:اوكي…..بس هنجيب مين
رفيف:زياد…اي رايكوا
مهرة:زياد مين
رفيف:اللي كان متقدملك
مهرة:و ده هيوافق
رفيف:طبعا لو عرضنا عليه هنديه فلوس هيوافق
مهرة:طب هنجيبه منين
شمس:سيبوها عليا….انا هكلم بابا…واقوله انك عايزة تكلمي زياد عشان وافقت عليه…..ويجيب الرقم
لؤي:اشطا….يبقى كله تمام
مهرة بفرحه:ازكي وانا موافقه)
باك…
منى بذهول:ده لؤي ده دماغه متركبه ازاي
مهرة بضحك:بالغلط
منى:طب وكلمتي زياد
مهرة ايوة حكتله على كل حاجه…وهو طلع راجل ووافق من غير مقابل كمان
منى بفرحه اخيراااا…..انا مبسوطه اووي وعايزة العقريه دي تبعد عننا….
مهرة بضحك قريب اووي….
عند عز كان واقف وعينه على مهرة وهيموت من الغيظ
وهي واقفه وعادي…..
وفي الاخر قرر يروح يكلمها…..
عز:مهرة عايز اتكلم معاكي شويه
مهرة بجمود:بصفتك اي
عز:اللي قعدتك في بيتي
منى:تمام هروح انا…..بس ادخلوا جوة عشان لو سلوى شافتكم واقفين كده هتفهم غلط
مهرة:اوكي….
وبالفعل دخلوا وعز قالها تعالي فوق…..بتحبه اوووي وممانعتش وطلعت معاه على اوضتها القديمه
ودخلت وهو قفل الباب…وبقى يقرب منها
مهرة بتوتر:انت بتعمل ايه…..وقفلت الباب ليه
عز:بتحبيه
مهرة بتوتر:مين ده
عز:زياد
مهرة بكذب:طبعا
عز وهو بيبص في عيونها:كذابه
مهرة بتوتر:ها
عز:كذابه…
مهرة:طب انت عايز ايه
عز وهو مقرب منها اووي وبيبص على شفايف*ها،،
وقال:هحكيلك على كل حاجه
مهرة بفرحه:هتقول اي
عز وهو على وضعه:هقولك اتغيرت معاكي ليه…بس لازم تساعديني…..
مهرة بحب:قول
عز:………………………..
مهرة بصدمه:اييييييييييييه

يتبع…. الجزء الثاني

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مهرة العز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!