Uncategorized

رواية قمر الفصل الخامس عشر 15 بقلم فاطمة عبدالعزيز

 رواية قمر الفصل الخامس عشر 15 بقلم فاطمة عبدالعزيز

رواية قمر الفصل الخامس عشر 15 بقلم فاطمة عبدالعزيز

رواية قمر الفصل الخامس عشر 15 بقلم فاطمة عبدالعزيز

مروه:مش هفضل كدا انا
عليا: يبقي تهدي و هو هيجي ف يوم من الايام 
###و اليوم دا جيه اهوو ي عليا 
انصدمو من الا شافه هو مستحيل دا هو بجد
عليا:وليد
وليد:ايوا انا وليد 
مروه ابتسمت تلقائياً:عامل اي 
وليد ابتسم:الحمدلله و انتي ي انسه مروه 
مروه:الحمدلله اتفضل 
وليد:اتغيرتي ي مروه
عليا و رحمه انسحبوا بهدؤء و سابوهم براحتهم
مروه:للاحسن ولا
قاطعها وليد:للاحسن طبعا 
مروه:شكرا 
وليد:مروه انتي عارفه اني 
مروه:عارفه بس انا لازم امشي دلوقتي 
وليد:ماشي براحتك بس تنا اتجوزك 
مروه انصدمت بالسرعه دي:سلام عليكم
وليد ابتسم بحب:سلام 
……………………… 
حازم حياته عباره عن ديسكو بالليل و بالنهار نوم ..
ف يوم كان ف الديكسو و كان بيشرب و سكران و مش شايف قدامه .
نهي كانت موجوده و قعدت جنبه
نهي:قولي مالك بس اي الا عمل فيك كدا 
حازم:كان …نفسي… لما اعرف ….مكانها …كنت ابقي ف حضنها ….علمتني الصلاه…. (ضحك بوجع)….علمتني كل حاجه حلوه 
نهي:هيا مين دي 
حازم:ااامي 
نهي:مش مامتك ليلي 
حازم:لا ي بت انتي امي تبقي حنان أم مازن 
نهي:اه و بعدين و مش عايشه معاك لي 
حازم:علشان استاذ مصطفى سابها و كمان ليلي حبستها و مصطفى هددها لو انا عرفت هيا امي هيقتل مازن 
نهي ضحكت:لالا لا دنتا ليك بلاوي. فضي الا عندك ي قلبي 
حازم فعلا قالها ع كل حاجه..
صحي الصبح كان مصدع زاي كل يوم …
…………………….
فاروق و ناديه كانو بيفطروا 
نهي نزلت قعدت معاهم ناديه اعتزرت علشان عندها ميعاد مع اصحابها 
نهي: جبتلك خبر بمليون جنيه
فاروق:خير ي عسوله 
نهي:بخصوص حازم بيه وقع ع حجرنا
فاروق:قولي الا عندك ي نهي 
نهي:حاضر حكتله كل حاجه قالها عليها حازم 
فاروق:ياااه ي حازم انا هبلغ مصطفى و ليلي بالكلام دا و هما هيتصرفوا بقي بس برضوا لازم ……
نهي:لازم اي 
فاروق:هاا ولا حاجه يلا روحي شوفي انتي رايحه فين
نهي:تمام ي بابا باي 
فاروق:باي 
………………………..
حازم بيحاول يفتكر اي الا حصل امبارح بس مش فاكر خالص بس صور و مش واضحه كمان لقطات بيجي و تروح…
قام و اخد قرار أنه لازم يرجع لامه و اخوه 
…………..
فاروق لمصطفى الڤيلا كان لسه خارج
مصطفى:طيب تعالي نتكلم ف العربيه 
فاروق:الا هقوله لازم ليلي كمان تسمعه 
ليلي:ف اي ي فاروق بيه 
مصطفى: اتفضل
قعدو 
فاروق؛طبعا حازم بقاله فترة مس بيجي البيت صح 
مصطفى:ايوا فعلا أصله بيسهر مع أصحابه 
فاروق ضحك بصوته كله:والله صحابه 
ليلي:اي الا بيضحك ي فاروق بيه 
فاروق:كلام مصطفى بس مش اكتر
مصطفى:و كلامي اي الا بيضحك 
فاروق:حازم الفتره الا فاتت دي كلها بيبقي ف حضن أمه حنان محمد درويش
مصطفى و ليلي بصوا لبعض بإستغراب
مصطفى:و انتا عرفت منين 
فاروق:بنتي نهي قابلته ف الديسكو و قال كل حاجه و هو سكران 
الاتنين مصدومين دماغهم هتنفجر من التفكير 
فاروق:طيب انا قولت الا عندي عن اذنكم …
فاروق رمي القنبه و مشي مصطفى و ليلي مصدومين عرف ازاي؟هيعملوا اي ؟وحازم نفسه هيعمل اي 
ليلي بعد فترة نطقت:هتنفذ تهديدك 
مصطفى:حنان الكلب طبعا هنفذه و تبقي توريني بقي فرحتها بحازم 
ليلي ابتسمت بنصر خلاص هتكسر قلب حنان كسرته كتير بس برضوا بستمتع بدأ
………………………….
حنان و قمر و مازن كانو بيفطروا
الباب خبط و قمر فتحت كان حازم فرحت جدا أنه جيه اخيرا 
قمر:اتفضل 
حازم دخل و جري لحضن حنان: سامحيني 
حنان:انتا قلبي و روحي و الهوا الا بتنفسه ازاي مسمحكش 
حازم:ربنا ميحرمني منك ابدا ي اغلي حاجه في حياتي 
حازم حضن مازن هو كمان:سامحني 
مازن:انا اسف بس كان صعب عليا استوعب دا 
حنان:خلاص بقي وقت الاعتذار دا خلاص بس بالله عليك ي حازم مصطفى أو ليلي ميعرفش حاجه 
حازم:متخافيش مفيش حد هيعرف خالص خالص 
حنان:انا بشكرك ي قمر انا والله مش عارفه اشكرك ازاي هيا الا أصرت عليا علشان اقولها و اخليها تقولك ي مازن و اهو عيالي الاتنين رجعو لحضني
حازم:و هنفضل و انا كمان بشكرك ي قمر بجد والله انتي انسانه جميله جدا والله 
قمر ابتسمت :ي جماعه انا معملتش حاجه 
مازن همس:انا كمان بشكرك ع دخولك حياتي و نورتيها 
قمر بهمس:و انتا كمان نورت حياتي 
مازن:لا شكر ع واجب 
….
مازن استأذن علشان يروح شغله 
و نادي علي سارة( السكرتيرة)
سارة:نعم بفندم 
مازن:……
سارةباستغراب للكلام الا قاله:حاضر يفندم  بس ف اي 
مازن:هتفهمي كل حاجه ف وقتها بس اعملي الا قولتلك عليه 
سارة:حاضر يفندم 
………………………..
فاروق:و حان وقت الانتقام 
©©هعمل اي 
فاروق:هتفك الفرامل للعربيه حازم 
©©امتا 
فاروق:دلوقتي انتا عارف هو فين 
©© ايوا ي باشا العنوان معايا 
فاروق:تمام دا نص نصيبك لما العمليه تتم ليك الباقي 
©©شكرا ي باشا …
…………………..
ليلي: هنعمل اي 
مصطفى:مش عارف دماغي هتنفجر 
ليلي: بقولك اي لازم تنتقم من حنان 
مصطفى: مش عارف مش عارف افكر 
ليلي:انا فكرت انتا ي تخلي حد يضربه بالنار ي أما تفك الفرامل بتاعت عربيته 
مصطفى:هشوف حد بكره
ليلي:تمام يلا بقي فكك كدا
مصطفى:ماشي روحي انتي ي ليلي النادي و انا هريح علشان تعبان 
ليلى:تمام سلام 
مصطفى بيفكر: هشوفك ي حنان تاني بعد ٢٣ بحسبهم بالدقيقه ي حنان هعمل اي هحرق قلبك زاي ما حرقتي قلبي و اتجوزتي حد غيري و خلفتي منه و كمان علشان كنتي بتكذبي عليا ضحكتي عليا علشان الفلوس و بس 
…………………………
حازم قضي اليوم كله مع حنان مازن …
مازن:والله العظيم انتا عسل ي حازم 
حازم: ماشي ي طحينه 
مازن:هههههههه ي خفيف 
حنان:ما تسكت ي واد انتا و هو اي
حازم:هو إلا بدأ 
مازن:انا كنت بقولك انتا عسل 
حازم:ماشي ي سيدي انتا اعسل 
مازن:انا اي اعسل كنت فاكرك بقي ولا بلاش 
حنان:والله ادخل اوضتي اتفرج جو 
مازن:لا ي ست الكل انتي منوره هنا 
حازم: تمشي فين بس ي حجه دنتي محليه القعده دي 
حنان:طيب ما انتو بتتناقرو زاي الفراخ اهوو 
مازن:حقك عليا انا هسكت 
السهر كان جميله جدا ف وسط حب و دفا..
الصبح فطروا كان ف قلب حنان شويه قلق متعرفش اي مصدرهم 
مازن:ياربي 
حازم:اي 
مازن:عربيتي
حازم:مالها 
مازن: امبارح و انا جاي كان المفروض احطلها بنزين بس نسيت خالص 
حازم:مش مشكله يعني 
مازن:اي 
حازم:خد عربيتي اهو المفاتيح 
مازن:بس انتا
حازم:لا انا عايز اقعد مع ماما انهارده
مازن:تمام يلا سلام عليكم
حنان:يعني ي مازن لازم تروح انهارده 
مازن:اه ي ماما لازم والله 
حنان:لي يعني 
قمر:قلقانه كدا لي ي ماما مالك 
حنان: مافيش ي بنتي بس قلق كدا معرفش اي سببه 
قمر:خير ي ماما 
حنان:باذن الله ربنا يرجعك بالسلام يبني 
مازن:سلام عليكم 
قمر:استودعك الله 
مازن:سلام ي حبيبتي  
مازن نزل بعربية حازم 
و حنان فوق قلقانه عليه و برضوا متعرفش اي مصدره 
قمر:ي ماما بالله عليكي بلاش قلق 
حنان:ماشي ي قمر 
قمر:طيب يلا نصلي الضحي 
حنان:يلا 
حازم:روحو انتو انا قاعد صليتها 
حنان:ماشي يبني 
شويه و الباب خبط و حازم فتح و اتفاجاء 
مروه:حازم  حضنته 
حازم:عامله اي ي حبيبتي 
مروه:الحمدلله انتا عامل اي وحشاني اووي مشفتكش من ساعة مجيت 
حازم:معلش ورايا مشاغل و مش بروح الڤيلا كتير المهم اتفضلوا 
رحمه و عليا:أزايك ي حازم 
حازم ابتسم:الحمدلله ازايكم انتو اتفضلو 
قعدو اتكلمو مع بعض شويه قمر طلعت 
رحمه سلمت ع قمر:عامله اي ي قمر 
قمر:الحمدلله ي حببتي 
عليا سلمت:أزايك ي قمر 
قمر:أزايك انتي
مروه:عامله اي 
قمر بصتلها
رحمه:دي مروه 
قمر فتحت عينيها بإستغراب:مروه أزايك ي حببتي عامله اي 
مروه:الحمدلله 
حازم:انا هروح بقي ي استاذه قمر انا هشوف استاذ مازن هو فين 
مروه:انا عارفه كل حاجه ي حازم مش محتاج تعمل كدا و كمان بابا و ماما عرفو 
قمر:اي مين الا قالهم 
حازم: انتي بتقولي اي ي مروه 
مروه:بصو الا قالها يبقي فاروق
حازم:ي فاروق ال…. طيب هو عرف منين 
مروه بصت لقمر و لحنان الا وقفه بعيد و بتعيط بصمت:انتا ي حازم 
حازم انصدم:اي انا قولتلهم ازاي والله العظيم مقولت ل 
مروه:اهدي انتا كنت سكران و كمان نهي وقعت بالكلام 
حنان:شوف مازن ابني مازن فين 
قمر وقفه ولا بتنطق مصدومه و بس
مروه:حازم 
حازم: والله يماما انا 
حنان زهقت:روووح شوف اخوك 
حازم:حاضر 
لسه طالع تلفونه رن و كان رقم غريب 
حازم:ايوا و عليكم السلام
***انتا تبقي حازم بيه  
حازم:ااااايوا 
**طيب دلوقتي ف عربيه حد فيه و نا اتصلت على اول رقم ف التلفون و كان رقمك و قريت اسمه من البطاقه بتاعته و هو اسمها مازن كامل و احنا نقالنه المستشفى و 
حازم قفل السكه معطاش فرصه للراجل يكمل 
حنان:ف اي 
حازم:مازن عمل حادثه 
حنان:ابني الحقي ي قمر ابني ي قمر 
قمر واقفه ولا شايفه ولا سامعه
حازم:تنا هروح هطمن عليه و ابقي اطمنكم 
مروه:لا يلا اوصلكم بعربيتي يلا ي قمر 
قمر فقدت الوعي كانت هتبقع ف الارض بس لحقها حازم سندها و شالها و نزلها العربيه ف لمح البصر كانو كلهم ف المستشفى و قمر حطوها ف اوضه و ركبولها محلول علشان تتغذا و خصوصا انها حامل 
حازم:ف اي ي راجل مازن ماله 
**احنا كنا بنشتعل احنا العمال الا بينو الكبري الجديد المهم لقته عدا الكبري و كان لسه الكبري ف فراغ ف النص و قعت العربيه و بعدين اتحرقت 
والله يبيه حولت أطلعه بس معرفتش و اتصلنا بالاسعاف العربيه كان رقمها واضع بعد ما طفينا الحريق
حنان:هو كويس 
**والله انا معرفش ي حجه انا زاي زايكم الدكتور من ساعة ما جيت بيه و هو دخله مطلعش 
ساعه و الدكتور جوا و مطلعش 
اخيرا الدكتور طلع من عنده 
حازم:اخويا حصله اي انطق 
الدكتور:حضرتك ممكن تهدي علشان اعرف اتكلم 
حازم:اهدا؟!نتا بتقولي اهدا؟!اخويا ف اوضة العميات و تقولي اهدي؟!مراته بقالها ساعه مفقتش و تقولي اهدا؟!
امي الا قاعده تعيط و مش بتتكلم و تقولي اهدا؟!
الدكتور:انا مقدر حالتك دي بس انا اسف احنا عملنا الا علينا 
حازم انزرع بذرة امل جواه:و بعدين 
الدكتور بأسف:البقاء لله هو كان مات اصلا قبل ما العربيه تتحرق و دي تعتبرها رحمه من عند ربنا 
حازم:انتا مجنون انت اصل غلطان اني جيت هنا تنا هروح اوديه …انا هسفره برا( راح لحنان الا بتعيط و بس)صح صح  بتعيطي لي انا هبدا ف الورق و هسفره برا و يرجع زاي الفل و نعيش في سعاده تاني اي انتو بتعيطو لي لي بتعيطو؟؟سكت و لاول مره دموعه تنزل قدام حد غريب.. 
انا السبب في موته انا الا قولت كل حاجه زعق بصوته كله انا السبب …و تقولي رحمه من عند ربنا انهي رحمه دي …
غاب عن الوعي 
مروه حاولت تخفف عن حنان بس حنان مش بتنطق خالص بتعيط و مبتسمه و بس حتي مش بتتحرك 
الدكتوره اخدتها و عطتها مهدء و نامت 
مروه اصحابها مش بيسبوها ابدا…
قمر مصحتش من ساعة ما سمعت الخبر بس عايشه ع المحلول و بس …
حنان تقوم و تنام تاني بصمت تعيط و تنام 
حازم بيفوق و بس بيقول انا السبب والله  لاخد حقه ..
الدكتور:و هتفضل كدا ي حازم 
حازم بصله و بص قدامه تاني:عايز مني اي 
الدكتور:مينفعش كده مامتك محتجاك لازم تبقي سندها مامتك ممكن يجلها حاله نفسيه
حازم:و مراته الا مش عارف دي هتعمل اي بقالها يوم مفقتش 
الدكتور:لا تبقي سند ليهم و هما هيسندوك 
حازم:لو سمحت امشي 
الدكتور:حازم اسمع مني انتا خسرت اخوك بلاش تخسر امك كمان 
حازم:اطلع برا 
الدكتور طلع و فعلا حازم فكر هو خسر اخوه بلاش يخسر امك كمان لازم يحافظ عليها.
محسن و فتحيه و بسنت جم 
و عزه عرفت من المستشفى و جابت نعمه و سيد و جم.
و سارة جات بتسال نفسها ازاي 
حازم فاق فعلا و خلصت اجرات الدفن قمر ف المستشفى زاي ما هيا حنان فاقت و حازم فضل جنبها و قالها تقوم تقف جنبه و هو هيقف جنبها 
راحو دفنو وسط صويت الستات
دفنو و اخدو العزاء قمر فاقت بعد اسبوع من العزاء مش فاهمه هيا فين هو كان مجرد كابوس و مازن عايش بس لقت الكل لابس اسود
قمر:فين مازن 
توحه من بين دموعها:بالله عليكي بلاش تتكلمي 
قمر بتبص ف وشوش الكل:هو ف الشغل صح 
فتحوا ف العياط تاني
 حنان بتحاول تستجمع قوتها:حببتي ارتاحي انتي 
قمر:فين مازن مازن فين 
حنان عيطت و كلو عيط و دا كان كفيل أنه يفهمها اي الا حصل بس مش مستوعبه أو هيا مش عايزه تستوعب:ممكن ي ماما تجبيلي مازن 
حنان أنفجرت فيها:خلاص بقي يابنتي مفيش مازن خلاص مصطفى عمل بتهديده فعلا 
قمر:اي مازن مات انتي كدابه و انتو كدابين اطلعوا برا برا قولت اطلعو برا قامت من ع السرير و شدت الابره بتاعت المحلول و فتحت الباب من غير نقابها بس اتفاجات بحازم قدامه و سادد الباب و الدكتوره جت و عدتها مهداء و نامت تاني و هيا بتقول مازن فين انا عايزه مازن هو اكيد….ف الشغل…………
حازم:ماما 
حنان طلعت:نعم 
حازم:هروح لمصطفى
حنان بدموع:بلاش يبني اخاف يعمل فيك حاجه 
حازم ابتسم:متخافيش عايز اعرف هو عمل كدا لي 
حنان:ماشي يبني خالص بالك 
حازم: سلام…
………………….
مصطفى قاعد ف الشركه و السكرتيرة دخل عليه بسرعه 
مصطفى:انتي مجنونه انتي ازاي تدخلي كدا؟
السكرتيرة:انا اسفه بس حضرتك شوفت الجورنال 
مصطفى:لا مشوفتش 
السكرتيرة:حازم بيه عمل حادثه 
مصطفى:انتي بتقولي اي 
السكرتيره:عربيته كان مفكوك منها الفرامل و العربيه انقلبت 
مصطفى:تنتي اكيد بتهزري 
السكرتيرة:شوف حضرتك بنفسك 
مصطفى خايف يشوف هو بعت حد يفك فرامل عربية مازن مش حازم يمكن الولد فك فرامل…..لا لا لا 
حازم:سيبني انا و هو لو سمحتي
السكرتيرة:حازم بيه حضرتك كويس 
حازم:ايوا اطلعي برا 
السكرتيرة:حاضر خرجت و قفلت الباب 
مصطفى حضنه و حازم بعد عنه:انتا كويس شوف الصحافه عامله اي بتقول انتا عملت حادثه 
حازم:انا عايز افهم انتا عملت كدا لي قتلت اخويا لي 
مصطفى ابتسم:هو مازن مات 
حازم:ايوا مات و لو هو اخد عربيته مكنش مات بس دا اخد عربيتي يبقي استني انتا كنت عايز تقتليني 
مصطفى: والله العظيم ابدا يبني انا اقتلك لي انا 
حازم:انا عايز افهم 
مصطفى:انا فعلا فكيت الفرامل بس بتاعت عربية مازن والله 
حازم:لا و الله و انا اصدقك 
مصطفى قام وقف:طيب يلا معانا و ليلي هيا الا تقولك يلا قوم 
فعلا حازم راح معاه  و هو خايف لي ميعرفش 
مصطفى وصل:ليلي تعالي ي ليلي 
ليلي:ف اي ي مصطفى مالك 
مصطفى:احنا اتفقنا ع اي 
ليلي:ف اي
مصطفى:ف حكايه قتل مازن 
ليلي: مصطفى انا معرفش
مصطفى:قولي 
ليلي:ايوا كنا متفقين أن نفك الفرامل بتاعت عربية مازن 
مصطفى:حازم بقي بيقول إن إحنا فكينا فرامل عربيته مازن كان ف عربيته تعالي شوفي 
ليلي ضحكت: أخيرا مازن مات الحمدلله 
مصطفى:ايوا و 
سكت و انصدم من الا شافه 
يتبع..
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لط أيضاً رواية عشقي الخاص للكاتبة أسماء محمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى