روايات

رواية حب وكبرياء الفصل الأول 1 بقلم إيمان شلبي

رواية حب وكبرياء الفصل الأول 1 بقلم إيمان شلبي

رواية حب وكبرياء الجزء الأول

رواية حب وكبرياء البارت الأول

رواية حب وكبرياء الحلقة الأولى

-طول ماحنا في الكليه انت الدكتور بتاعي بس اوكي ؟؟
كان واقف قدام المرايه بيعدل الجرافت بتاعته وبيبصلها بكل الب*رود اللي في الدنيا
اتعصبت وقربت منه وهي بتقف قدامه وبتحط ايديها في وسطها :
– علي فكره انا بكلمك
بصلي ورد بهدوء :
– وانا سامعك
رفعت حاجبي :
– ومردتش عليا ليه؟!
لف ظهره وراح نحيه السرير واخد جاكت البدله بتاعته وهو بيرد بنفس الهدوء :
– عشان مش نائل الانصاري اللي يتأمر
– والله؟؟
– اه والله وفكره اني دكتورك وانتي الطالبه بتاعتي دي تشيليها من دماغك خالص
احنا متجوزين علي سنه الله ورسوله ليه نخبي علي الناس
هزت رجلها بعصبيه وهي مربعه ايديها :
– عشان انا فريده المهدي اللي كل الكليه بتجري وراها وبتتمني نظره منها ولسوء الحظ اتجوزت واحد زيك
لا ذوق في اللبس ولا في الأسلوب ولا في التعامل مع الليدي اللي زي
مش عايزه فض*ايح في الكليه قدام صحابي لو سمحت
ربع أيده وبصلها برفعه حاجب :
– فض*ايح؟!
ردت ببرود :
– ايوه كفايه اوي لحد كده وارجوك متحتكش بيا في الكليه خااالص
-عايزاني البس زي ولاد اليومين دول اياك؟!
نفخت بضيق :
– اهو هيرطن بالصعيدي اللي مش مفهوم كمان
– انتي عايزه اي دلوقتي
– عايزه اخلص من ام الجوازه
قرب منها وضحك بسخريه:
– وافقتي عليها من الاول ليه؟؟
ردت بقرف:
– اهو نصيب بقي غ*صب واقتدار
بصيلها بحزن وهو بيبلع ريقه :
– علي فكره لو عايزه تتطلقي هطلقك
ردت بلهفه:
– بجد؟!
سحب الفون بتاعه وشنطته من علي التسريحه وهو بيقولها قبل ما يخرج من الأوضه:
– بس بعد شهر مش دلوقتي
هبدت رجلها في الأرض وهي بت*جز علي اسنانها بغيظ:
– أوووووف اووووف بجد مست”فز
بعد ربع ساعه
كان وصل نائل مكتبه وكان قاعد مع واحد زميله
نائل وهو بيحكي لزميله:
– مش عارف اعملها اي اكتر من كده عشان تحبني انا تعبت وزهقت
انا دايس علي كر*امت*ي بسببها
علي صاحبه وهو بيحط فنجان القهوه علي المكتب :
-غ*لط يا نائل
– هو ايه اللي غل*ط
– غلط انك تد*وس علي كرامتك عشان حد ي”تح*رق الحب وسوري يعني تغور فريده لو هتخليك تد*وس علي كرامتك
– بس انا بحبها ياعلي مش هقدر أطلقها
– يبقي تتغير
بصله باستغراب :
– اتغير ؟؟
-مش انت بتقول أن هي مش عاجبها الاستايل بتاعك
رد بحسره:
– ولا عاجبها اي حاجه من الاساس
– ايه رأيك لو تغير استايل لبسك وطريقه اسلوبك اهو تعمل جو كده
– ازاي ده ؟؟
رد بغموض :
– انا هقولك
وفي مكان تاني كانت قاعده فريده مع اصحابها وهي مش طاي*قه نفسها
– مالك يافيرو في ايه
فريده وهي بتبصلهم بغيظ:
– مش طايقه نفسي هطق هولع هف*رقع في مكاني
– الله ليه كل ده بس
– ربنا يسامحه بابا جوزني واحد صعيدي دماغه قفل
ده بيلبس بدله صفراء صفراء !!!
واحده من أصحابها وهي بتضحك:
– ههههههههههه صعيدي في الجامعه الامريكيه
نفخت بضيق :
– ده محمد هنيدي كان شيك عنه يابنتي
واحده تانيه :
– تعرفي لو غير الاستايل بتاعه هيبقي مز اخر حاجه
– ياختي اتنيلي مز اي ماهو نفس السحنه
– بس علي فكره هو شكله حلو
ردت بضيق:
– مش بطال يعني
– لا لا هو فعلا حلو يافريده لولا بس استايله العجيب ده كان هيبقي وسيم
– اوف فضوني من السيره دي وتعالوا نشوف هنخرج فين
-هتخرجي؟؟
طب مش في واحد متجوزاه والمفروض تعرفيه انك خارجه ولا شيفاني لا مؤاخذه كيس جوافه!!
لفت لمصدر الصوت كان هو واقف وحاطط أيده الاتنين في جيبه ورافع حاجبه باستغراب
اما عنها وشها بقي احمر من كتر الإحراج وقامت من مكانها وهي بتقرب منه
رفعت وشها وهي بتهمس بعصبيه:
– انت اتج*ن*نت انت ازاي تحرجني كده قدام اصحابي ؟!
رد ببرود وهو حاطط أيده في جيبه :
– لما تبقي تحترميني وتعرفي اني جوزك ابقي احترمك قدام صحابك بس انتي طاي*حه ولا همك
ومال بنص جسمه وهو بيبص في عيونها بتحدي :
– وشغل ق*له التقدير ده وقله الا*دب اللي بتخرج من لسانك انتهي
من النهارده يافريده قسماً عظماً لو لسانك فلت منك مره تانيه صدقيني هتزعلي واوي كمان
وخروج مع اصحابك مفيش الساعه ٢ بالدقيقه تكوني في البيت
واه صحيح انا مشيت الشغاله
صرخت بف*زع:
– اييييبه
هز رأسه بابتسامه بارده :
– زي ما سمعتي ياحياتي من النهارده انتي اللي هتقومي بدور الشغاله تمسحي تكنسي تغسلي تعملي الطبخ بمعني اصح تبقي ست بيت شاطره كده وعاقله
– استحاااااله استحاااااله اعمل كده
هز رأسه بتهديد:
– طب يافريده ابقي ارجع من الشغل ملقيش كل ده معمول
صدقيني وأقسم بالله وقتها تصرفي مش هيعجبك مسموع؟!
مردتش عليه انما كانت بتبصله بغي*ظ وهي بتج*ز علي اسنانها بعنف وبتهز رجلها بعصبيه
ص”رخ في وشها بحده:
– مسموووووع!!
هزت راسها بخوف وهي علي وشك تعيط من كتر الإحراج :
– ح حاضر
طبطب علي وشها بابتسامه كلها ثقه وغرور :
– برافو ياحبيبتي
قال جملته وسابهاومشي وهي واقفه كاتمه دموعها واول ما مشي انفجرت في العياط بحرقه
– فريده مالك في ايه ؟؟
اترمت في حضن صاحبتها وهي بتصرخ :
– انا بكره*ه بكرر”رهه
الساعه 2
كانت في البيت واقفه في نص المكان مش عارفه تبدء منين
البيت مكركب اوي هدوم في كل مكان اطباق هنا وهناك تراب معشش وكأنه متنضفش من سنه مع أن الشغاله لسه منضفاه امبارح تقريبا !!!
قعدت علي الارض وهي بتبص بحسره:
– ياربييي اعمل اي بس انا عمري ما نضفت بيت انا طول عمري هانم يجي الح*يوان ده يعمل فيا انا انا فريده الانصاري يحصل فيا كده!!!..
مكانش يومك يافيرو مكانش يومك ياحبيبتي ماهو مكانش ينفع برضو تفضلي ترفضي كل عريس يتقدملك عشان سي روميو بتاعك اللي سابك وراح خطب صاحبتك ياكلاون
والله انا كلاون بس عمري ما اروح اقول
ومره واحده الفون رن خلاها ت*تن*فض من مكانها
-الله حد يخض حد كده
قالتها وهي بتفتح الفون بغيظ
-مالك؟؟
ردت بغيظ:
– هيكون مالي يعني محتاسه مش عارفه اهبب اي قاعده في زريبه مش عارفه ابدء في تنضيفها ازاي
– اممممممم طب والأكل
– نعم اكل ايه
– ايه ده هو انا مقولتلكيش
– لا والله محصليش الق*رف وعرفت
– لا يبقي واجب اعرفك اصل انتي من هنا ورايح هتعملي الاكل كمان ااه انا راجل صعيدي واحب الاكل البيتي وخااصه من ايد مراتي الحلوين
ردت بتلقائية:
– اااااااه ده عند ام ترتر
– هههه عسل ياحبيبتي دمك شربات يالا ياروحي أنا هقفل بقي عشان ورايا شغل باااااي
– حج اسماعيل ياحج استني يا ياحج طب انا اسفه ا..
ياربي بقي ياربي اعمل ايييييه اقوم أشق هدوومي لا ما هو ده مش هيشفعلي عنده
طب اقوم اهبد دماغي في الحيطه وارتاااح اممممم برضو لا يافيرو مش كده دماغك هتوجعك وتورم يااااااي هيبقي شكلي لوكل اوي
الفون بتاعها اتهز بماسدج فتحتها كانت منه
” نسيت اقولك حاجه اعملي حسابك تنضفي اوضه الضيوف عشان عروستي الجديده هتنورها النهارده “

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب وكبرياء)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!