Uncategorized

رواية محاكمة شيطان الحب الفصل الخامس عشر 15 بقلم دنيا رشاد

   رواية محاكمة شيطان الحب الفصل الخامس عشر 15 بقلم دنيا رشاد

  رواية محاكمة شيطان الحب الفصل الخامس عشر 15 بقلم دنيا رشاد

  رواية محاكمة شيطان الحب الفصل الخامس عشر 15 بقلم دنيا رشاد

ماركوو …ممكن بس خلاص سهير ماتت ومفيش خوف منها …
عامر بضحكة …هههه لو كنت شوفتها وهي بتترجاني ماقتلهاش..
ماركوو ببرود  … خلاص سيبنا من سهير دي وقولي العيال جاهزين انا عايزهم سنهم صغير علشان الناس الي بنتعامل معاهم …
عامر …تمام ياباشا الولاد جاهزين كان نفسي ولاد حور يكونو من ضمنهم …
ماركووو بغضب …امشي من وشي دلوقتي …
عامر بضحكة سخرية …هو انا مقلتلكش .
ماركوو باستغراب …مقلتليش ايه ؟!
عامر وهو يخرج من الغرفة ….انا عرفت انت مين واسمك ايه وايه علاقتك بحور واسلام كمان عرفت كل حاجة مكنتش اعرف انك الباشا الكبير البيك بوص …
ماركو بصدمة ….عرفت منين ؟!
عامر وهو يقف عند الباب ويقفله ….للاسف انت نسيت ورق مهم جدا في المكان القديم وانا شوفته وربطت كل حاجة ببعضيها …سلام ياباشا ….
ذهب عامر وظل ماركوو يضرب كف علي كف من هذا العامر وماعرفه يمكنه أن يهدم كل شيء بناه في حياتي كان يظن أن سهير فقط من كانت تعرف ولكن الان عامر يعرف ….
اخرج ماركوو الهاتف من بنطاله واتصل بأحد الأشخاص وطلب منه شيء …
هل يخص هذا الشيء عامر ام لا …
~~~~~~~~دنيا رشاد أمام (دونآ)~~~~~~~~~
قربت اليكي ⁦❤️⁩ حبيبتي ولكن ليس للوصال بيننا الا الحنين ⁦❤️⁩
في المستشفي يقف زين خلف باب غرفة مليكة ينظر عليها وهي نائمة كالملاك وشعرها مبعثر بجانبها …..
زين في نفسه …الله سبحان الخالق جميلة اوي يامليكة بس مكتوبلي اعيش مع واحدة تانية انا اسف انا عارف ان الي حصل فيكي ده بسببي عارف انك بتحبيني بس القدر مش دايما بيقف في صفنا أو بيبقي بنفس رغباتنا للاسف اااه للاسف لو الحياة تعطينا فرصة تانية بس للاسف مفيش فرص تانية ….
بدأت مليكة تفوق وتفتح عينيها ببطئ وعندما فاقت وبدأت تستوعب نفسها بدأت تبكي مرة أخري علي الشخص الذي باعها مااوجع قلب احب بصدق وخانه الشخص الذي أحبه ومااحرق دموع تحرق القلب والعين عندما تكون علي شخص لايعرف قيمة الحب والقلب الذي أحبه ….
مسحت مليكة دموعها بكف يديها كالاطفال وقامت من سريرها وابدلت ملابسها وخرجت من الغرفة واتجهت الي الدكتور التي طمئنها علي حالتها ولكنها تبعد عن الضغط العصبي وأخذت نفسها وخرجت من المستشفي دون أن تعرف الي اين تذهب ..
ظلت تمشي في الطرقات كالتاهئة التي ظلت طريقها إلي أن اتي عليها الليل وكل هذا وزين يمشي علي مقربة منها دون ان تحس به أو تاخذبالها من وجوده …
اخرجت مليكة هاتفها واتصلت بجاكلين التي قلقت عليها عندما قالو لها أنها غادرت المستشفي واخبرتها انها في فيلا الآيات من أجل حور ..
استغربت مليكة ان حور لم تعد بالمستشفي فهي أم تعرف ما حدث …
ذهبت مليكة الي فيلا الآيات بعدما اخذت عنوانها ووجدت الجميع متجمع هناك …
رحب بها الجميع واطمئنو علي حالها وتفاجئت مليكة بزين يدخل الفيلا بوسامته التي اعتادت عليها بالك من قلب متمرد تحت له بمجرد أن تراه حتي بعدما خانك في بادئ الأمر والان سيتزوج فتاة أخري ولكن عاهدت نفسها أن تظل كرامتها في المقام الأول وتيا لهذا القلب لن تلقي له بالا حتي وان تطلب الأمر أن تدفنه وتبيده الي الابد …
لاحظت جاكلين وايات مليكة الشاردة ذهبت لها ايات ببتسامتها المشرقة …
ايات بحب …القمر سرحان في ايه ؟!
مليكة ببتسامة باهته …لا ولا حاجة انتي ايات صح .
ايات ببتسامة …اااه
مليكة ببتسامة ….ادم بيحبك اوي اول مرة اشوفه بيحب حد اوي كده غير حور.
ايات …اقولك علي حاجة لسه ادم ميعرفهاش ..
مليكة ببتسامة …اه قولي !
ايات …بس بشرط تقوليلي ايه الي مضايقك ؟!
مليكة بحزن …مش هاقدر اتكلم !
ايات ..خلاص انا هاقولك انتي زعلانه من ايه وتقوليلي صح ولا لاء ؟!
مليكة ببتسامة حزن…. اوكي …
ايات بكسوف …بصراحة أنا ..انا كمان بحب ادم جدا اه فعلا اكتشفت اني بحبه بحب حنيته بحب خوفه عليا بحب خوفه وحبه لحو مع انها مش اخته بحب أنه راجل مع الي بيعرفه …
مليكة بدلع …ايوه بقا وقعتي في الشبكة يايويو …
ايات بضحك علي الدلع التي اطلقته عليها مليكة … هههههه اه وقعت ياختي بس بقولك ايه لسه ادم ميعرفش مش عيزاكي تفتني عليا …
مليكة ….متخافيش يايويو سرك في بير كلها دقيقتين واقول للكل ههههههههه .
ايات بدلع ….ايوه ياختي هاتعملي عليها عمه من الاول كده ولا ايه متفتكرنيش كيوت لا دا انا صايعة اخر حاجة .هههههههه وحلو اوي يويو ده .
مليكة … متقلقيش هاوصي ادم بعد الجواز يقلك يويو علي طول .
ايات بضحك منها ….ههههه تمام احنا خلاص بقينا أصحاب .
مليكة بحب …اكيد صحاب وكمان هاتبقي مرات أخوية .
ايات …ان شاء الله …قوليلي بقا مالك بتحبي زين صح .
مليكة بحزن …عرفتي منين ؟!
ايات بتفكير …مش محتاجة ياناصحة عيونك فضحاكي ياميكي …
مليكة بحزن …اه كنت بحبه .
ايات …ولسه بتحبيه بس بتخلي نفسك تكرهيه بالعافية .
مليكة بدموع ..ايوه ! ومش عارفة انساه او اخلي قلبي يبطل يحبه .
ايات بحزن عليها …انا مش عايزة اعرف التفاصيل لان دي حاجة خاصة بيكي ..بس الي عايزة اقولهولك متموتيش قلبك علشان حد باعك او خانك بكرة شخص يجي يكون بيحبك وبيقدرك ويعرف قيمتك وقيمة الجوهرة الي امتلكها متضيعيش دموعك علي حد ميستهلش ومتجهديش تفكيرك فيه لان القلب لو انكسر مفيش جبيرة تلمه او علاج يعالجه …
مليكة وهي تمسح دموعها …عندك حق وخلاص زين خرج من حياتي واكنه مش موجود ومش هاياثر فيا حتي لو موجود وواقف قدامي .
ايات …ربنا يسعدك ياقلبي …وعوزاكي كمان في موضوع ..
مليكة بقلق …في ايه ؟! وحور فين انا ملقتهاش في المستشفي ومحدش رضي يقولي حاجة !!
مهدت ايات لمليكة الموضوع وشرحته لها بهدوء حتي الأنهار وهي متعبه كما أن الدكتور طلب أن تبتعد عن أي ضغط عصبي ولكن لامفر يجب أن تعرف اين اختها الان .
مليكة بحزن …يعني حور اتخطفت ومتعرفوش مين خطفها …
ايات بحزن ….اه للاسف ودلوقتي هانرسم شخصين يمكن نعرف نوصل لحاجة .
قرب ادم منهم وهي يقبل مليكة علي شعرها من الخلف .
ادم ببتسامة …حمد لله علي السلامة كده تخوفيني عليكي اخص عليكي ياميكي .
مليكة وهي تحضن ادم …انا اسفة ياادم بس ركعلي حور .
ادم بحزن …انتي عرفتي ؟!
مليكة بدموع …اه عرفت بلييز رجع حور لينا انا ماليش غيرها وغيرك ياادم .
ادم …متخافيش ياقلبي وعندي خبر حلو ليكي تيته سلمي هاتوصل انهاردة من المطار هانروح نقابلها سوي .
مليكة ببتسامة مليئة بالحزن ….بجد 
ادم وهو يطبطب عليها ….اه بجد يالي بقا علشان نشوف الرسم يارب نوصل لحاجة .
ايه …انا جهزت ادوات الرسم .
عدنان …تمام يلا هانبداء .
جلس عدنان وايه كل بجانب بعضهما بعدما جاءت سها وياسر ورحبو بيهم ترحيب حار للغاية وفرحو لهم لأنهم تجمعو اخيرا وارتبط عصفورين في قلب واحد .
عدنان …سها اتفضلي اوصفيلي ملامح شخص من الاتنين وايات هاتوصف لايه …
الكل …تمام 
بداء عدنان وايه في رسم ملامح الأشخاص بدقة عالية فعدنان موهوب للغاية في الرسم وكذالك أية تلك البريئة …
بدأت ملامح الأشخاص تظهر ببطئ ولكن ايات لم تستطيع أن ان تكمل فهي لاتتذكر الا القليل توقفت ايه عن الرسم بعدما عجزت ايات عن إعطاء المزيد من الملامح واكملت سها وصف الشخص وكانت تقف ايه بجانب عدنان وفي عيونها لمعة غ يبة لا يفهمها سوي ايات ومليكة وجاكلين تلك اللمعة التي توجد فقط في الحب أو بداياته …
ايه في نفسها …يخريت كده هو ازاي موهوب للدرجة دي دي بيرسم اكنه متخصص او دارس بس هو حلو يعني استغفر الله بس هو انا معجبة بيه ليه معرفش من اول ماشوفته في المستشفي وانا مشدوداله لك ن حبيته يخربيت كده هو انا في ايه ولا ايه …
جاكلين ببتسامة خبيثة …مالك يااية انتي كويسة ؟!
آية بكسوف …اه كويسة …
ظل عدنان يرسم لوقت ليس بقليل وسها تصف له الملامح بدقة فهي تحفظ الملامح بدقة لأنها واجهته عن قرب ….
واخيرا اكتملت الصورة بعد وقت …
عدنان …هو ده ؟! 
سها وهي تجز علي أسنانها …ايوه هو .
قام ادم ومليكة من أماكنهم ونظرو الي اللوحة بصدمة .
نظر كل من مليكة وادم الي بعضهما البعض بصدمة كبيرة ووقفو أماكنهم لا احد ينطق بكلمة واحدة …
عدنان باستغراب ….مالكم في ايه ؟! انتو تعرفوه وبعدين ده شاب صغير تعرفوه منين .
جاكلين …مالكم في ايه ؟! نظرت جاكلين هي الأخري الي اللوحة وصدمت هي الأخري من الشخص المرسوم هل هذا صحيح مااراه هذا مايفعل كل هذا لا اصدق ماهذا …..
ايه بسخرية  …هو كل الي يشوف الصورة يبلم ليه ؟!
ايات بقلق …اظاهر الشخص ده يعرفوه 
فاق ادم من شروده هو وماليكة التي بدأت تبكي لماذا يفعل كل هذا باختها..؟!  لماذا ..؟! ماذا يريد منها  …؟!
ادم بغضب .هاقتله محدش هايرحمه من ايدي .
 ظننتك شخصا يخاف من اللعب بمشاعري …ولكنك أثبت أن ليس لديك مشاعر حتي يلعب بها ????????
~~~~~~~~دنيا رشاد أمام ( دونآ)~~~~~~~~
احببتك لدرجة أن القمر اختفي نوره وبداء حبك ينير ظلامي ⁦❤️⁩
علي البحر يجلس فهد وعلي وجهه ابتسامة صافية وقلب ينبض بحب فتاة تنام بالاعلي …
فهد بحنيه …قول بابا .
ارغد ببطئ …ماما 
فهد بضحك …بقولك بابا مش ماما .
ارغد …ماما .
فهد بياس …انت مش هاتقول حاجة ريماس هاتقول قولي يالي … بابا .
رماس …ماما 
فهد بطفوليه …انتي التانية بتقولي ماما .خلاص ريناد ياروح قلب بابا قولي بابا ..
ريناد …با با .با با 
ضحك فهد بضحكة عالية خرجت من قلبه كانت ضحكة صافية للغاية لايوجد بها عنف او دم أو اي شيء فاسد فقط حب وطفوليه وحنية …
فهد بصوت عالي …هيييييييييي ريناد قالت بابا ..
ريناد …بابا 
حمل فهد ريناد ودار بها قليلا من فرحة ان احد ينادية بابا مااجمل من كلمة تخرج من فهم فتاة صغيرة تشبه الفراشة الجميلة التي تطير في سماء الصفاء والنقاء ..
فهد بطفولية وهو يلعب معهم …ريناد بقا الي جبرت بخاطري وانت ياارغد انت ورماس انا زعلان منكم بقيلي اسبوع بلاعبكم وباكلكم وانتو مش راضين تقولو بابا ماشي انا زعلان بجد زعلان جداا منكم .
قطع مرحهم احدي الخدمات التي أبلغت فهد ان مدام حور فاقت والدكتور أبلغها لنقول له …
فهد بفرح …انتي بتقولي ايه ؟!
الخادمة …الدكتور بيقول لحضرتك أن حور هانم فاقت .
فهد بفرح …روحي انتي وابعتي المربيات للاطفال …
الخادمة ….حاضر ياباشا ..
ذهبت الخادمة وفرح فهد كثيرا من هذا الخبر وقبل أطفاله وذهب سريعا الي الاعلي حيث غرفة حور بعدما جاءت المربيات وأخذوا الاطفال خوفا من أن يتركهم يذهبو باتجاه الماء …
خارج غرفة حور يقف الدكتور والممرضة …
فهد ..حور فاقت حالتها ايه ؟!  
الدكتور …المدام فاقت وطلبت مننا نخرج بري حتي رفضت تخلينا نطمن عليها أو نقيس الضغط أو ضربات القلب …
فهد خلاص …انا هاشوف حالتها روحو انتو علي اوضكم …
ذهب الدكتور والممرضة ووقف فهد امام الغرفة لايعرف ماذا يقول لها أو كيف ستكون ردت فعل حور عندما تراه أمامها …
~~~~~~~دنيا رشاد أمام ( دونآ)~~~~~~~~~
في الفيلا الجديدة عند شريف واروي …
شريف بصوت عالي …اروي ياست اروي ارويييييييييي .
اروي وهي تأتي مع هند وتعمل حركات بيدها بمعني …عايز ايه بتنده ليه ؟! 
شريف بحزن مصطنع …ينفع ياست هانم ملقيش هدوم مضيفة ولا الاقي اكل ولا حتي قطعة شوكولاته يامفترية حرام عليكي فين الشوكولاته انا مشتري امبارح كمية كبيرة هي فين ؟! 
اروي وهي تشاور علي بطنها وفمها ….يالهوووي يابت يامجنونه انا متجوز مين علشان تاكلي كل الشيكولاته دي …
شريف وهو يجلس علي ركبه …مش عيب عليكي تاكلي الشوكولاته بتاع جوزك هو انا متجوز قردة …
اروي وهي تضحك وتومئ براسها يمين ويسار علامة علي الرفض …
هند بضحك …معلهش يادكتور شريف اصل رورو بتحب الشوكولاته امبارح فتحت بابا الثلاجة وقعدت جواها لحد مخلصتهم كلهم …
شريف بضحك ….ياخبر ابيض يابنت المفجوعة مفيش بعد كده شوكولاته ولا نوتيلا مفيش اي نوع شوكولاته هايدخل البيت …
اروي بحزن اومئة رأسها …صعبت علي شريف فمسك يدها وقبلها برقة وقال لها …مين الي قال إن مفيش شوكولاته دا غبي الي قال كده بقولك ايه اطلقي منه وتعالي اتجوزيني انا انا برده اسمي شريف ذيه …
ضحكت اروي وهند وتمنت هند ان يظلو في فرحة مستمرة ….
شريف بجدية …احنا هانسافر بكرة يااروي جهزيها ياهند وطبعا ياهند هاتسافري معانا …
هند بجدية ..تحت امرك يادكتور شريف …
شريف وهو يحس باروي والتساؤلات التي تدور في رأسها …متخفيش يااروي هانرجع من السفرية دي وانتي لحالة افضل….
يتبع..
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عشقت قوتها للكاتبة مريم مصطفى

‫6 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!