روايات

رواية دانا وماسة الفصل السادس 6 بقلم عادل عبدالله

رواية دانا وماسة الفصل السادس 6 بقلم عادل عبدالله

رواية دانا وماسة الجزء السادس

رواية دانا وماسة البارت السادس

رواية دانا وماسة الحلقة السادسة

: استني يا ماسة نفكر بهدوء الاول نشوف هنعمل ايه .
: هدوء ايه !! منك لله انتي وهو !!! فضحتينا يا دانة .
: انا هطلع اموته واموت نفسي .
وفي الوقت ده سمعنا صوت ماما رجعت البيت .
دانة قالتلي والنبي يا ماسة اسكتي دلوقتي ومتقوليش لماما .
قعدت مكاني ومش عارفة اعمل ايه في المصيبة اللي حطتنا فيها دانة.
ماما دخلت وسلمت عليا وقعدت تسألني عاملة ايه وتيتا عاملة والكلام ده وبعد كده دخلت المطبح وفضلت انا ودانة قاعدين .
قولت لدانة بصي انتي مبدئيا مينفعش تقعدي في البيت ده يوم واحد بعد كده . وبعدين نشوف هنعمل ايه مع الكل..ب ده .
قالتلي : وهروح فين يا ماسة ؟
: تيجي تعيشي معايا .
: عند تيتا ؟
: ايوه .
: اكيد ماما هتسأل عن السبب اللي خلاني اسيبها واروح عند تيتا معاكي بعد كل السنين دي !!!
: هنقولها اي حاجة .
: زي ايه ؟
: مثلا نقولها ان انتي عاوزة تجيبي تقدير كويس في المعهد علشان تبقي معيده في المعهد واننا اتفقنا تيجي تقعدي معايا علشان الجو عند تيتا هدوء وهيساعدك علي التفرغ للمذاكرة .
وفعلا ناديت علي ماما وقولنلها علي الفكرة دي وماما كانت مستغربة الفكرة لكن في النهاية قالتنا انها موافقة علي سبيل التجربة و انها نفسها تكون دانة متفوقة زيي .
انا و دانة بدأنا نجمع هدومها وكتبها وشوية دخل حازم جوز ماما وهو مضطرب وقال لدانة : مالك يا دانة انتي عاوزة تمشي ليه ؟
بصيت له باحتقار وقولتله : اخرج بره يا سا….فل بدل ما اعلي صوتي واسمع ماما وتعرف اللي انت عملته .
خرج حازم بهدوء وكملنا انا ودانة تجميع كتبها و هدومها .
وفعلا اخدت دانة وروحنا عند تيتا اللي اتفاجئت بأن دانة هتيجي تقعد معانا !!
واتفقت مع دانة انها تهتم بمذاكرتها وتنسي الموضوع ده مؤقتا .
وبعد كام يوم حازم اتصل بدانة وانا طلبت منها انها تفتح الاسكبير علشان اسمع المكالمة
قالها : مشيتي ليه يا دودون ؟
قالتله : علشان زهقت منك ومن قرفك .
: هو انا كنت زعلتك في حاجة ؟
: انت بتسأل بعد كل اللي عملته ده !!! روح منك لله .
: يعني هو ذنبي اني بحبك .
:انت تبعد عني خالص ومش عاوزة اشوفك تاني .
عارفة يا دوندون انا كل ما اشتاق اليكي بتفرج علي الفيديو بتاعنا .
: طيب ابعد عني بقي .
اخدت منها التليفون وقولتله : انت قصدك ايه ؟؟ قصدك تهددها بالفيديو ؟؟
: اهلا ازيك يا دكتورة ، انتي عرفتي موضوع الفيديو كمان ؟؟!!
: انا عرفت كل حاجة وخلي بالك احنا مش خايفين من الفيديو بتاعك .
: قصدك بتاعي انا واختك .
: بردو ميهمناش .لو عاوز تنشره انشره برحتك وانا هوديك في داهية .
: ده انتي مستبيعة بقي يا دكتورة !!
: احسبها زي ما تحسبها ، واعمل حسابك لو حاولت تذلها و تبتزها تاني انا هاخدها وهنقدم فيك بلاغ ونقول كل حاجة .
: ياااه !! ده انتي قلبك جامد اوي .
: اكتر مما تتخيل ويلا بقي غور في داهية مش عاوزين نسمع صوتك النجس تاني .
: يعني انا اللي نجس واختك انتي اللي طاهرة ؟
: يلا غور في داهية .
وقفلت التليفون في وشه ، ودانة انهارت من البكا وقعدت اطبطب عليها واخدتها في حضني لحد ما هديت وبعدين قولتلها : ولا يهمك منه مش هيقدر يعمل حاجة .
قالتلي : انا خايفة اوي ليفضحني .
: بقولك متخافيش ده جبان مش هيقدر يعلم حاجة خصوصا بعد كلامه له .
: يعني تفتكري هيسيبني في حالي ؟
: ايوه اكيد ، ولو فكر يضايقك او يهددك تاني يبقي لازم نقدم فيه بلاغ وتقولي انه اغتصبك وصورك وبيهددك .
: ما انا كده هتفضح يا ماسة !!
: لأ لما تقولي انه اغتصبك اي حد هيعرف انك مظلومة ، وبعدين انتي مش هتكدبي !! مش هو فعلا اغتصبك اول مرة ؟
: ايوه .
: يبقي خلاص مفيش خوف وانا جنبك ان شاء الله .
وعدت ايام وبدأت دانة تهتم بمذاكرتها وكانت ماما تتصل وتسأل عليها وتقولها انها مرتاحة معايا وبعد اكتر من شهرين وكنا بدأنا نطمن ان حازم جوز ماما بعد خلاص عن دانة وشالها من دماغة رجعت في مرة من الجامعة و دخلت الاوضة لقيت دانة كانت بتكلمه في التليفون !!!
اول لما شافتني اتلخبطت وراحت شتماه وقفلت معاه !!
ولما سألتها قالتلي انه اتصل تاني وبيهددها بالفيديو اللي معاه !!
قولتلها : يبقي لازم نروح نقدم فيه بلاغ باللي حصل !!
: بلاش يا ماسة انا كده هتفضح .
: لا انتي ملكيش ذنب هو اغتصبك غصب عنك .
: لو الموضوع ده اتعرف هتبقي سيرتي علي كل لسان و اكيد عمري ما هتجوز ابدا .
: لأ ده بيتهيألك ، ده هو اللي هيتسجن ويمكن كمان يتعدم .
: مين هيتجوز واحدة كان ليها فضيحة زي كده ؟!! ومتنسيش ان انتي كمان الفضيحة هتطولك .
: انا مش خايفة لأننا علي حق وعلفكرة لو مش جيتي معايا هروح لوحدي هقدم بلاغ واحكي كل اللي حصلك .
: و ماما ؟؟ انتي متخيلة هيحصلها ايه ؟؟
: ماما دي هي السبب في كل البلاوي اللي احنا فيها دي هي وبابا .
: يعني انتي مصممة ؟؟
: اكيد .
: طيب بكره عندي اجازة من الكلية اول لما ترجعي هنروح سوا نعمل البلاغ اكون حتي رتبت الكلام اللي هقوله .
: مش محتاجة ترتبي كلام ، انتي هتقولي اللي حصل بالظبط .
: طيب معلش يا ماسة خليها بكره .
: حاضر يا دانة .
قعدنا اكلنا مع تيتا وكل واحدة مننا مسكت كتاب وبدأنا نذاكر لكن كنت ملاحظة ان دانة سرحانة علطول مش بتذاكر !!
كنت عذراها لأني عارفة أكيد هي بتفكر ازاي هتواجه الموقف الصعب ده !! وازاي هتواجه الناس !! وازاي هتواجه ماما بالذات !!
دانة قفلت الكتاب ونامت وبعدها بحوالي ساعة نمت .
ولما صحيت الصبح الساعة ٦ علشان اجهز نفسي وانزل للجامعة فوجئت ان دانة مش موجودة علي سريرها !!!
قولت يمكن دخلت الحمام لكن لقيتها مش موجودة في الشقة كلها !!!
صحيت تيتا وسألتها عليها قالتلي انها متعرفش حاجة عنها و اتصلنا علطول بماما نسألها عليها لكن ماما اتصدمت لما عرفت ان دانة خرجت من البيت باليل ومحدش يعرف عنها حاجة !!
بدأت ماما تصرخ وحازم جوزها صحي من النوم علي صراخها وسمعت صوته بيقولها : في ايه ؟؟ في حد مات ؟ قالتله : دانة مش باتت في البيت مع اختها البارح ومحدش يعرف هي فين ؟؟
حازم اخد التليفون من ماما وسألني ايه االي حصل ؟ انهارت وشتمته وقولتله انت السبب وقفلت التليفون في وشه .
نزلت علطول وروحت قسم الشرطة وقدمت بلاغ وحكيت للظابط كل اللي دانة قالته ليا .
الظابط قالي لازم اختك تكون موجودة علشان الطب الشرعي يكشف عليها ويثبت اذا كان كلامك حقيقي ولا لأ .
قولتله : وافرض حصلها حاجة ولا ماتت ولا طفشت حقها يضيع ؟؟
قالي : انا هعمل محضر بكلامك واتهامك للشخص ده ، وهنعمله استدعاء ونواجهه وفي نفس الوقت هنبحث عن اختك ونشوفها راحت فين .
سألنا كل قرايبنا وكل اصحابها عنها لكنها اختفت كأنها فص ملح وداب !!!
بابا اخيرا ظهر بعد ما كان مش بيسأل عننا الا كل سنة او سنتين مرة ، واتهم امي انها السبب في اللي حصل لدانة وكان عاوز ينتقم من جوزها حازم لكنه كان محبوس وبيتحقق معاه في الوقت ده .
ومرت ايام واسابيع ودانة لسه مختفية ومحدش يعرف عنها حاجة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دانا وماسة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى