Uncategorized

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الخامس عشر 15 بقلم شيماء سعيد

 رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الخامس عشر 15 بقلم شيماء سعيد

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الخامس عشر 15 بقلم شيماء سعيد

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الخامس عشر 15 بقلم شيماء سعيد

عند تميم وحووووورررررر
جلست حورر في غرفتها تحاول التوقف عن البكاء وتحاول ترتيب أمورها للفترة القادمة
اما تميم فلا يعلم مالذي عليه فعله ، أيعقل أن تكون حورر قد عرفت نورر ولكن كيف فلا يمكن أن يتقابلا ، اذا كيف عرفت عنها …..
وبعد صرااع كبير بين القلب والعقل قرر تميم انه يحكي ل حورر كل حاجة عنه ويعترف ليها بحبة
تاني يوم الصبح
تميم _ خبط علي الباب بتاعها وحضر الفطار والقهوة وقرر انهم يقضوا اليوم مع بعض بما انه اجازة
فضل تميم يخبط علي الباب ولما اتاخرت فتح الباب وكانت الصدمة ….
تميم _ حورر بتعملي ايه
حورر وقد كانت في حالة يرثي لها عيناها متورمة من كثرة البكاء وجهها شاحب وزيادة علي كل هذا ممسكة بحقيبة ملابسها وتستعد للرحيل
حورر _ همشي يا بشمهندس تميم ومستنية ورقة طلاقي واستعدت للرحيل
تميم ممسكا بيدها _ هتسبيني لوحدي ، انا مش هقدر أعيش من غيرك ، خليكي معايا ، سامحيني يا حورر بس انا حبيتك ومش بإيدي اديني فرصة واحده
حورر بحزن _ أنا مش هقدر لاني عارفة ومتاكده انك بتحب نور وعمرك ما هتحبني فاكر لما قولتلك نفسي الشخص الي ارتبط بيه يكون بيحبني لشخصي ويحاول يساعدني ويتقبلني زي ما انا
تميم _بس أنا بحبك زي ما انتي
حورر _ انت بتحب نوررر ودا متأكده منه جدااا روح ليها يا تميم انا مقدرش أبني سعادتي علي حساب سعادتكم لاني عارفة يعني ايه الي تحبه تبقي مش قادر تعيش من غيره، الحب شعور حلو بس في نفس الوقت لما ببتوجع بتموت ، الحب مش كلام الحب اخلاص ووفاء وتضحية
تميم _ وانتي بتضحي بحبك يا حوررر
حورر _ امشي يا تميم ، نورر مستنياك سعادتك معاها ، انسي اي حاجة وروحلها
تميم بدموع _ ياريتني أقدر أروح ليها أو ألمح طيفها حتي بس للاسف مش هقدر طول ٣ سنين وأنا بتعذب ببعدها عني أنا مكنتش قادر أنساها نوررر ماتت يا حوررر وأنا السبب في موتها هي وابني
حورر بصدمه _ ماتت إزاي
تميم بدون وعي _قام باحتضانها وشدد عليه وتحدث بصوت ضعيف
متسبنيش يا حوررر اديني فرصة واحدة هي ماتت وأنا السبب حبيتها وحياتي وقفت لحد ما شوفتك أول مرة مصدقتش نفسي وقولت ان دي انتي نورر بس كنت غلطان انتي مش هي انتي حورري انتوا شبه بعض بس كل واحدة فيكم مختلفة عن التانية حبيت طفولتك وإصرارك وحبك لصحابك انتي مميزة يا حووري بحبك يا عمري
حورر بدموع _ اهدي يا تميم متخافش أنا معاك
تميم ولازال علي حاله _ مش هتسبيني وتمشي
حورر بتردد _ مقدرش أوعدك لان كداا كدااا همشي
تميم ممسكا بوجهها _ سامحيني يا حورر ومش هطلب منك حاجة تاني متمشيش
حورر _ للاسف يا تميم حتي لو فضلت معاك هيجي يوم وأمشي فيه مش هقدر أوعدك اني مش هسيبك لان والدي وعدني وخلف بوعده ليا
تميم _ وأنا مش هسمحلك يا حورر تمشي
حورر _ موافقة يا تميم هفضل معاك بس همشي في يوم
تميم _ هتتخلي عني حتي بعد ماحبتيني ، اديني فرصة كل الي طالبه منك ٤ شهور بس وأي قرار تقرريه أنا موافق بس افضلي معايا
حورر بدموع _ موافقة
تميم ماسحا دموعها _ مش عايزك تعيطي تاني خليني أشوف بسمتك يا حورري
حورر ببتسامه من بين دموعها _ ماشي
تميم ممسكا بيدها _ يلا تعالي نفطر مع بعض وكمان هننزل لان النهاردة أجازة اية رأيك
حورر _ موافقة يا بشمهندس
تميم _ كاتبتي الجميلة
قعدوا يفطروا مع بعض وشريوا قهوة وقعدوا في البلكون وتميم شغل أغنية لفيروز *نسم علينا الهوي *
نسم علينا الهوي
من مفراق الوادي
يا هوي من الهوي خدني علي بلادي
يا هوي يا هوااا
يالي طاير بالهوااا
……………
حورر كانت مستمتعة وخصوصا ان الشتا كان قرب بس لسه من جواها زعلانه وحابة تعرف اية الي حصل مع تميم ونورر وليه بيقول انه السبب في موتها وابنهم ،،
حورر في نفسها _ للاسف يا تميم همشي في يوم من الأيام وخايفة عليك قبل نفسي بحبك يا طيفي
تميم _ سرحتي في ايه يا كاتبتي الجميلة
حورر _ مفيش
تميم _ طب يلا اجهزي علشان نمشي
حورر _ حاااضر
عند نغممممممممممممممممممنمممم
قاعدة في مكانها المفضل بتسمع قصة للكاتب إسلام محمود إسمها *أسئليني عن اسمك *
وفجأة بدأت دموعها تنزل في صمت كل الي تسمعه صوت نفسها الغير منتظم وضربات قلبها الي صوتها عالي لدرجة كبيرة وصدرت شهقة منها عندما سمعت
* لم تكن تلك القلادة هدية منها بل كانت صدفة أو قدر ،، رأيت أمي في حالة يرثي لها لم تكن تقدر علي الكلام ،يصاب جسدها بنوبات من التشنج ، أمي لا تتذكر اسمي ، نظرات عينها لا يمكن أن أنساها ،، أبي خائف عليها يخشي ضياعها وعندما احتضنتها لم تقدر علي معانقتي ولكنها أرخت جسدها ،، أخرجني أبي من غرفتها وأغلق الباب ،، أخبرني بأنها مريضة ستنام ولكن لم تبكي لم دموع عينك لا تتوقف ،، أغلق الباب ووضع الوسادة علي فمها منع عنها الهواء قتل أبي أمي ،، قتلها لانها تتالم وهو لا يقدر علي مساعدتها ،،علم أني لن أقدر علي مسامحته ولن يقدر هو علي نسيانها قتل نفسه أيضا أصبحت يتيما حينها لم أنسي تلك اللحظة تتكرر أمام عيني كل يووم ،،،
اذا سأوصيك إن جاء يوم ونسيت فيه اسمك اقتليني مثلما فعل أبي لأمي ولا تحزني يا ساااارة
اسأليني عن اسمك *
جاء غيث وجلس بجانبها دون أن تلاحظ وقام بامساك الهاند فري الاخري ووضعها بأذنه ليعلم ما يبكيها كل هذا ونغم لا تدري كانت تبكي فقط
غيث _ قام بجذب انتباهها وأردف ساخراااا
والله صعب عليا جدااااا بس اسمه ايه الي انتي بتسمعيه داا
نغم بفزع _ انت جيت امتي
غيث ببتسامه _ وانتي عرفتي ازاي ان دا انا
نغم _ نفس نبرة الصوت المزعجة وكمان ريحتك نفسها
غيث _ تشكري والله دا من ذوقك بتعيطي ليه
نغم _ لااا. مش بعيط بس عيني انطرفت مش أكتر
غيث _ لا كنتي بتعيطي ودي مش أول مره أشوفك كدااا شوفتك كتير بتعيطي وبتيجي تقعدي هنااا لوحدك ومش عارف ليه ممكن تحكيلي
نغم _ أسفة عن اذنك واوشكت علي النهوض
غيث بحزن _ أسف بس ممكن تفضلي قاعدة معايا شويه محتاج حد معايا يسمعني بس ممكن تسمعيني لو مش موافقة هحترم رغبتك يا صاحبة العيون الزرقاء
نغم وقد احمرت وجنتها _ اسمي نغم
غيث _ اسمك حلو
نغم _ شكراااا اتفضل اتكلم سمعاك
غيث _ ليه دايما كل حاجة حلوة مش مكتوب ليها تكمل ، ليه سعادتنا دايما ناقصة ، تعرفي اني حبيتها من صغري بس للاسف مكنش لازم أفضل معاها أو أديها أمل كان لازم أكسر قلبها بس الي متعرفوش ان قلبي اتكسر من قبلها أنا كل يوم بتعذب ببعدها عني ورغم من اني بشوفها بس مش بقدر أقرب منها مش عارف ليه بقينا بعاد علي الرغم من انها كانت أقرب حد ليا كنت بحس انها مسؤلة مني مش من حد تاني ، بنوتي الصغيرة الي مسئؤل عنها كل حاجة كانت بتعملها كان لازم أكون معاها بس للاسف دلوقتي علي الرغم من انها قريبه مني وبشوفها كل يوم تقريبا بس دي أبعد إنسان حاسس انها بتكرهني وبتكره تشوفني ولا هي بتدعي كدااا ، الفترة دي أنا محتاج ليها أكتر ماهي محتاجاني نفسي تتقبل وجودي مش تحس ان وجودي اجباري ليها ، نفسي أحضنها وأقولها أنا معاكي مش يهمك حد انا نورك في الدنيا حتي لو هتفضلي كدا طول عمرك كفاية وجودك جنبي ،،، تفتكري ممكن يجي يوم وتسامحني
نغم _ مش دايما كل القصص لازم تكون النهاية سعيدة …. هي ممكن تكون لسه بتحبك وعايزة بس تعلمك الدرس انت كسرت قلبها مش كوباية فدا سايب جرح جواها لازم تقولها كل حاجة ، الحقيقة لو كانت مؤلمة أفضل من كذبة مفرحة ،،، وان شاء الله تتجوزها قريب
غيث _ يسمع منك ربناااااا يااااارب تسامحني وتوافق
نغم _ ان شاء الله توافق بس لازم تواجهاااااا لان المواجهة هتعرف من خلالها هي بتحبك لسه ولاا الموضوع انتهي
غيث _ شكراااا يا نغم
نغم _ أي خدمة عن إذنك لاني اتأخرت
غيث _ هشوفك تاني
نغم _ تقريبا كدااا انا كل لما أروح مكان ألاقيك وزي ماتكون بتراقبني يا استاذ غيث
غيث _ الصدف هي الي بتجمعنا ببعض
نغم _ أحيانا بحس ان ظهورك مقصود المهم فرصة سعيدة
غيث _ انا أسعد وهأشوفك قريب
مشيت نغم ولسه غيث بيمشي وراها لحد ماتوصل لبيتها وهو يردد بداخله أحببتك يا نغم القلب ووتره
بعد أسبوووووووووووووووووووووووعين
عند جهاااااااااااااااااااااااااااد
قاعدة في البيت وحاسه بملل جداااااااااا وكمان يزيد طلب منها انها مش تيجي البيت تاني ومن يومها مش بيكلمها عدي علي الحالة دي اسبوع أو أكتر وهي مش عارفة ليه بيعمل كداااااااااا لحد ماقررت إنها تعرف في ايه بس خاايفة جداااا وقررت إنها ترن علي يزييدددد
جهاااااد _ السلااااام عليكم
يزيد _ وعليكم السلااااااام _ عاملة اية يا جهاد
جهاد بحزن _ الحمد لله كويسه ، انت عامل ايه
يزيد بقتضاب _ الحمد لله بخير
جهاد _ دايما ياااارب
يزيد _ آسف يا جهاااد مش هعرف أكلمك دلوقتي لاني مش فاضي حاليا هكلمك بعدين مع السلامه
أغلق يزيد الخط دون انتظار ردها أما جهاد فما كان منها إلا أن تبكي لا تعلم ماالذي فعلته حتي يفعل بها هكذاااااا هل أخطأت في شئ ام ماذا
في الجهة المقابلة
هبه _ طب والله حرااام عليك ليه بتعمل فيها كداااا
يزيد _ لان دا الأفضل ليها وانا عارف أنا بعمل ايه يا حببتي
هبه _ هتزعل يا يزيد ومش هتسامحك
يزيد _ يبقا انتي متعرفيش جهاد انا متأكد انها هتتصدم ودا انا جابب أشوفه بعيني
هبه _ يااارب ارحمني انا حسااااك عيل والله مش واحد متجوز
يزيد بضحك _ طب ساعدني كداااا أعمل التمارين
هبه _ عيوني يا حبيبي
عند عمر ونغم
عمر _ وحشااااني يا نودي
نغم _ وانت لأ
عمر باستغراااب _ هرمونات الشتا هتطلع علينا أهي
نغم بحزن _ انا عن نفسي زعلااانه
عمر _ اول مرة أشوف حد بيزعل ويكتئب أول فصل الشتا مايبدأ
نغم ببكاء _ انا أعمل ايه يعني بحس باكتئاب وزهق ودايما عايزة أعيط وبتعصب من أقل حاجة بسبب فصل الشتا
عمر _ طب اهدي كداااا وكلي الشيكولا دي
نغم _ شكرااا يا عمررررر
عمر _ يكش يطمر فيكي بس ازاي عاملة زي القطط بتاكلي وتنكري
نغم بعصبية _ عمررررر بطل رزااااله
عمر بضحك _ يا نهاااار دي هتتتحول وهتاكلني الحقووووووني
نغم _ اخرس أبوك هيجي يولع فيناااااا، انت جاي هنا ليه دلوقتي
عمر _ ياربي ، المهم انا هروح أخطب بكرة داليا وهتيجي معاياااا وعايزك تلبسي الفستان داااا بكره
نغم _ قولي لونه ايه كداااا
عمر _ فيروزي وفيه ورود صغيرة ملونه واشتريت ليكي خمار أوف وايت لون الورود وجزمة سودة
نغم _ بحبك والله
عمر _ وانا بموت فيكي ،،، امتحاناتك امتا
نغم _ بعد شهررررر
عمر _ ربنا معاكي وذاكري كويس ولو محتاجة حاجة انا موجود اشرحلك
نغم بضحك _ دا انا لو ناوية أسقط مش هطلب مساعدتك يلا يا بني عايزة اذاكر
عمر _ ماشي يا بووومه انا مش هكلمك ولا هجيب شيكولا علشانك وخليكي مكتئبة كداااا علي طوول
نغم _فعلااااا انا ماليش لا صاحب ولا حبيب ولا قريب ولا أخ ،،،، هتفضلي بطولك كدا يا بنتي ،، فعلا كلكم مصطفي أبو حجر
عمر باستغراااب من تلك المتحولة _ بت انا هروح أوضتي دا انتي صدااع بس بعشقك
نغم _ ولد كداااا عيب تحب فيا وتعاكسني عيني عينك
عمر _ اصل انا عندي فرااغ عاطفي فخبيت اطلعه معاكي مش أختي تستحمليني
نغم _ بررررررره يا عمر علشان مولعش فيك
عند حووووووووووووووررررررررر وتميمممممممم
حوررر كانت في المطبخ بتحضر الاكل قبل تميم ما يوصل فجأة لقت تميم وراها وبيراقبها وهو مبتسم
حورر بخضة _ تميييييم مش هطبطل الحركة دي في مرة هموت والله قلبي مش متحمل
تميم _ بعد الشر عليكي أسف يا حووري
حورر _ غير هدومك وصلي لحد ما أحضر الأكل
تميم _ طب صليتي ولا لسه
حورر _ صليت الحمد لله ،، يلااا يا تميم لان عندي مذاااكرة مش فاضية
تميم بحب _ حااضر عايز تقدير كويس أقل من امتياز مع مرتبة الشرف مش هوافق وهزعل جاامد يا كاتبتي الجميلة
حورر _ ان شاء الله يا بشمهندس
تميم _ هو انتي بعد ما اتولدتي بدل ما يعلموكي بابا وماما علموكي كلمة بشمهندس ارحميني يا حورري
حورر _ المغرب أوشك يا استاذ
تركها تميم وغادر وقامت حورر بترتيب السفرة ووضع الطعام وجلسا يتناولا الطعام وسط كلمات تميم التي تدل علي حبه لها وهي تبتسم ولا تبدي رده فعلهااا وتميم لم يكن يعلم لما تفعل ذلك تكتفي بكلمات بسيطة لم تعد كما كانت ……
انتها من الطعام وحملت حورر الاطباق وتوجهت للمطبخ وأعدت كوبين من القهوة
ومن ثم جلست تذاااكر دروسهااا وتميم يراقبها بين الفينة والأخري جلست تذاااكر حتي أصبحت الساعة الحادية عشر ليلا
تميم _ ممسكا يدها ويغلق الكتاب ،، كفاية يا حووور كدااااا
حورر _ شوية كمااان في حاجة لسه مخلصتهاش
تميم _ انا قولت كفاية وقومي اقعدي معايا شوية
حورر _ حااضر
تميم _ ممسكا بيدها جلسااا في الشرفة يتابعان النجووم في صمت الا ان قرر قطع الصمت
تميم _ أخباار روايتك والكتابات القصيرة اية
حوورر بحزن _ للاسف شكل كدااا هأجل الموضوع فترة مش عارفة اركز خاالص ودا مزعلني
تميم _ هتكتبي يا حوررررر وأنا متاكد من كدااا إنتي بس عايزة راااحة وهترجعي أقوي
حورر _ أو ممكن أوقف علي كداااا وانتهينا
تميم _ انتي مثلا بتحبي ايه او ايه الي بيخليكي تكتبي أو تحسي إن عندك مقدرة تكتبي
حورر _ بحب كدا أقعد في مكان هادي والإضاءة خافته وبشرب قهوة وكمان بسمع ميوزك وأتأمل السما وممكن أكتب وقتهاا
تميم _ طب ادخلي إلبسي حاجة تقيلة وهنقعد في مكان هتحبيه جدااا
حورر _الساعة داخلة علي ١٢ وانت عندك شغل الصبح
تميم _ يلااا يا حووري خمس دقايق وتكوني جهزتي
حورر _ تمام
وبعد فترة جهزت حوررر
تميم بهيام عندما رأها _ انتي ازاي حلوة كداا
حورر _ جمال عيونك يا بشمهندس
تميم _ تصدقي بالله انت انسانه فصيلة وايه بشمهندس الي انتي مسكاها دي اسمي تميم قولي ورايا كداااا ت م ي م تمييييم سهل والله
حورر _ طب يلا ولا أدخل أنام
تميم ممسكا بيدهاا _يلا يا حورري وأخذها تميم وصعدا لسطح العمارة فلقد كان رائعا جداااا
تميم _ أنا باجي هناا لما بكون مدايق او عايز أهرب من حياتي شوية
حورر بانبهار _ جميل جدااااااااااا المكان تحسه كداا تحفة فنيه دا أحلي من أي مطعم بروح أقعد فيه
تميم _ أهو يلا كسبت فيكي ثواب بدل المرمطة كل شويه … أقعدي اتكلمي أو اكتبي أي حاجة وأنا معاكي
حورر _ ممكن تحكيلي عن نورر
تميم باستغراب _ ليه انتي مش وافقتي تديني فرصة تانية ليه عايزنا نتوجع
حورر _ هو انا مش عارفة بس حابة أعرف مين نورر وازاي شبهي كدااا وكمان دي حبيبه تميم ، الحب الصادق الي مش الكل بيلاقيه في حياته بس انت محظوظ ولقيته ،، احكي يلااا يمكن أقدر أكتب
تميم _ أنا مش هقدر أجاوبك علي كل دااا ، هحيلك عنها كل فترة حاجة
حورر ببتسامه _ وأخيرااا موافقة في الوقت الي تحب تتكلم عنها قولي
تميم _نورر بالنسبالي أحن شخص قابلته في حياتي ،حبيتها كانت بسيطة جدااا ، فضلت ٤ سنين بتوع الكلية براقبها وحبيتها طول الفترة دي وانا مش عارف ليه او ايه السبب بس حبيتها ، وفي حفل التخرج قررت إني أعترف ليها بحبي وأطلب إيديها ولما عملت كدااا تعرفي عملت إيه
حورر بانتباه _ عملت ايه
تميم بضحك _ سابتني ومشيت بكل برووود وأنا مش عارف ليه او ايه الي عملته غلط
حورر _ غريبه جداا بس انت سبتها عادي كدااا
تميم _ لاا روحت مكانها المفضل كان في ملجأ دايما بتزوره لما بتبقي فرحانه أو مدايقة دايما موجودة بتنسي نفسها بينهم وبحسها طفلة تاني بس كان في دايما حزن في عنيها بس مش عارف ليه
حورر _وايه الي حصل بعد ماروحت ليها
فلااااااااااش بااااااااااااااااك
تميم _ نوووووررررر
نورر _ نعممممم ، ايه الي جابك هناا
تميم _ هو المكان دا بتاعك مثلا
نورر بتحاول تتداري عيونها منه _ المكان مكانك عن اذنك
تميم _ بس أنا جاي علشانك نورر أنا بحبك ونفسي نتجوز
نورر _ انت تعرف عني ايه يا أستاذ
تميم _ أنا عارف انك بتيجي هنااا لما بتكوني فرحانة أو زعلانه ، بتشتغلي ويتر في كافيه علي البحر ، بتحبي الغنا وصوتك حلوو وبحب أغنية *سيبقي إشتياقي * ، بتعشقي النسكافية وبتكرهي الشاى، بتحبي البقوليات وبتكرهي الاسماك واللحوم يعني من الأخر انسانه نباتية ، بتعشقي الفضة وبتكرهي الذهب ، وبتحبي الورد الجوري وعباد الشمس ، وغير كداا انت قارئة جيدة بتعشقي كتابات أدهم الشرقاوي ، العراب ، العقاد وحنين لاشين
بتحبي تسمعي روايات بصوت إسلام محمود ودايما بتعيطي بعد اي رواية ليه مش عارفة ليه
نورر _ خلصت ولا لسة
تميم _ لا لسه في كتير أتمني تعرفيه
نورر _ وانا مش حبه أعرف حاجة كل الي حابة أقوله ليك اني منفعش ليك يا استاذ
تميم _ ليه بتقولي كدااا
نورر _ انا يتيمه وكمان فقيرة دخلت كليه هندسة بمنحة من الدولة وغير كدااا مفيش أب وأم يجوزوا ابنهم واحدة ميعرفوش ليها أصل ولا فصل يمكن تكون نتيجة علاقة غير مشروعة ،، علشان كدا بقولك وفر حبك ومشاعرك لشخص يستاهل مش أنا عن اذنك
تميم _ وانا مش هيئس وهتوافقي وهنتجوز لاني بحبك يا نورر
بااااااااااااااااااااااااك
حورر _ واية الي حصل بعدهاا
تميم _ فضلت معذباني سنة ونص لحد ماوافقت اني أخطبها بس بعد دا كله الاستاذ مصطفي رفض لانه كان حابب يجوزني بنت رجل اعمال ويعملوا اندماج للشركتين وتكبر بس رفضت واتجوزتها غصب عنه واشتغلت كتير علشان أقدر اوفر ليها حياة كويسة واشتريت ليها الشقة دي وعشنا مع بعض أجمل سنة في حيااتي
حورر _ ” جميلة هي كشعاع القمر يعكس صفائه علي سطح البحيرة ،شجرة مثمرة وسط صحراء قاحلة ، حياة جديدة لمن أرهقته الحياة وأثقلت عاتقيه الهموم ، هي ابتسامة نابعة بعد حزن دام لدهر من الزمن ” شيماء سعيد
تميم _ رووووعة جداااا
حورر _ مش للدرجادي يلا بينا لاننا اتأخرنا
تميم _ عايز أشوف كتاباتك
حورر _ النوت الي معاك انا عايزاها دي خصوصيات يا بشمهندس
تميم بتهرب _ يلا اصلي هموت وأنام
حورر _ النوت عايزاهاااااا لان دي سرقة
تميم _ لا أنا مسرقتهاش أنا استعرتها مش أكتر
حورر _ انا كنت شاكة انك أخدتها لاني مش لقياها بس اتاكدت انها معاك
تميم _ أسف وحاضر هرجعها بس لما أخلصها
حورر _ تميم لو سمحت بلاش هزعل
تميم _ وانا ميهونش عليا زعلكيا قلبي وانا هصالحك دلوقتي
وقام تميم باحتضانها وثم لف بيها وهي لازلت بحضنه وصاح بحب عشقت كاتبة ، عشقت حورري ، بحباااااااااااك يا حوررر
أما حورر فكانت مشاعرها متأرجحة بين سعادة وفرح وحزن وخوف ولكنها ابتسمت فكانت احدي أمنياتها أن يفعل معشوقها هذاااا
وانتهت الليلة وتميم سعيد جداااا وكذلك حوررررر
تااااااااااااااااني يووووووم
في بيت داااليااااا
ذهب عمر ونغم وكذلك والديه ليتقدم لتلك التي سلبت عقله
عمر _ نودي أنا خااايف
نغم بضحك _ يابني دا البت مش بتبقي متوترة وخايفة زيك اهدي خاالص
عمر _ امال انا ليه حاسس اني داخل امتحان ثانوية عامة
نغم _ بس يا حبيبي ، بس عندي سؤال انت متأكد من مشاعرك
عمر _ بحبهاااا يا نودي
نغم _ هنشوف
عمر _ بت انتي مواتراني جااامد
وبعد الترحيب والتعارف جاءت داليا تلك الأميرة التي سلبت قلب عمر باحتشامها وأخلاقها وفاق عمر من حالته تلك علي الجملة المعتادة “نسيب العرسان لوحدهم “
داليا كانت متوترة جداااا تكره تلك الزيارات لانها تعلم الجواب في النهاية مرفوضة بسبب شئ لم تختاره وفاقت علي سؤال عمر
عمر _ ازيك يا أنسة داليا
داليا _ الحمد لله بخير ، وحضرتك
عمر _ في نعمةوفضل من الله ، انا مستعد لاي سؤال
داليا بجدية _ استاذ عمر انت تقدر تعيش حياتك وتكملها مع انسانة مريضة
عمر _ مش فاهم
داليااا وبدأت في نزع الجوانتي وعمر لا يفهم ما الذي تفعلة ولكنه صدم في النهاية
عمر _ ………
يا تري ليه حورر بتقول ان في يوم هتمشي فيه
غيث بيحب نغم ولا البنوته التانية
ياتري يزيد بيعمل كدا في جهاد ليه واية السبب
حورر وتميم حياتهم هتبقي ازاي معقول يقدر تميم يثبت ليها حبة بس ازاي وهو بيكلم عن نورر عادي
عمر هيوافق انه يتجوز داليا ولا هيبقي. زي الباقين وهيرفض يكمل حياته معاها
اية المرض الي داليا مصابة بيه
يتبع..
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً نوفيلا ورطة قلبي للكاتبة سارة فتحي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!