Uncategorized

رواية حكاية سما الفصل الخامس عشر 15 بقلم شيماء

 رواية حكاية سما الفصل الخامس عشر 15 بقلم شيماء

رواية حكاية سما الفصل الخامس عشر 15 بقلم شيماء

رواية حكاية سما الفصل الخامس عشر 15 بقلم شيماء

سيف أصبح كل يوم يشرب ال*خمر في الملهي ويعود متأخرا ويخفي الأمر عن عائلته حتي أنه اشتري بعض زجاجات ال*خمر ووضعها في غرفته ومنع دخول أي احد لغرفته مهما يحدث لكن والدته شعرت أنه يخفي عنها شئ بسبب تصرفاته الغريبه ودخلت الي غرفته ووجدتها غير منظمه وبدأت تنظفها وبينما كانت تنظف الغرفة وجدت زجاجات الخمر تحت السرير وانصدمت كثيرا.
وجلست علي الارض تبكي… هو اكيد مش هيعمل حاجه زي كدا اكيد هو مش هيدمر نفسه كدا لا، 
ثم دخل عليها سيف وقال…. ماما انا مش قولت محدش يدخل الأوضه بتاعتي ، ثم نظر إلي زجاجة الخمر الذي في يديها ووقفت حنان امام سيف وقالت ببكاء…. قولي ي سيف الحاجه دي مش بتاعتك قولي انت اكيد مشربتش حاجه زي كدا.
سيف لا يرد ويبعد نظراته عنها.
حنان بصراخ…. سيف انطق قول انت مش بتشرب القر*ف دا
سيف بتهتهه…. ماما اهدي اسمعيني انا بس صدقيني مكنش قدامي حاجه تنسيني.
وضربته بشده علي وجهه 
حنان ببكاء وهي تضرب به كثيرا…. ليه بتعمل فيا كدا انت عايز تموتني بتشرب القر*ف دا ي سيف ليه ليه بتعمل كدا.
سيف يبعد نظراته عن حنان.
حنان … اي ما ترد سيف انت تعرف ان كل الناس كانت بتقولي ي بختك باابنك مؤدب ومحترم ومفيش زيه عمره ما حط حاجه حرام في بوقه وكان دايما ماشي سليم في حياته كنت بخاف عليك من وانت صغير من اي كلمة تسمعها وتقول زيها وحد يعيب فيك لأن اي حد ياجي عليك يبقي بيقتلني انا بياجي عليا اكتر منك ليه قولي عملت كدا ليه.
سيف… يعني انتي كل اللي بيهمك نظرة الناس ليكي دلوقتي وازاي هتقوليلهم ابني بيشرب الحاجات دي.
حنان بصدمه… انت بتقول اي.
سيف… ماما كل كلامك بيوضح اللي انتي بتقوليه.
ثم تبتعد عنه وتقول… سيف حصلك اي ي بني انت بقيت ضعيف امتي كدا انت اكيد مش عارف دلوقتي بتقول اي بطل الحاجات دي صدقني هدمرك .
وسيف يمسك يديها ويخرجها من الغرفة ويقول… لو سمحتي متدخليش ف حياتي اعيشها ازاي اشرب اي اعمل اي ملكيش دعوه.
حنان تنظر له وهي تبكي ومنصدمه منه بشده.
وعندما خرجت سيف بدأ يضع ملابسه في الحقيبه.
وعندما انتهي وخرج من غرفته.
حنان…. انت بتعمل اي رايح فين.
سيف…. مش عايز اعيش هنا عايز اعيش لوحدي بيت ليا انا بس.
حنان … دا بيتك ي حبيبي متمشيش ارجوك ومتحرقش قلبي عليك.
سيف…. لأمتي هبقي هنا لأمتي هفضل اقول حاضر ونعم شايل كل حاجه فوق راسي انا انا اسف ي ماما بس مش عايز اكون ابن مثالي تفتخري بيه قدام الناس ،ثم يذهب وحنان تنهار من البكاء….
وبعد مرور سنتين من محاولة حنان وأشرف ابعاد سيف عن الكحول لكنه كان يصدهم بتصرفاته .
وعاد عمر من السفر وذهب الي ڤيلة اشرف.
حنان عندما رأته حضنته ودمعت عينيها وكانت سعيده جدا بعودته.
حنان…  مش ملاحظ انك طولت علينا اوي طمني عليك احكيلي عملت اي ومبروووك بجد فرحت من قلبي لما عرفت أن مشروعك نجح.
عمر… طيب واحده واحده عليا وطبعا دا حصل بفضل دعواتك بجد وحشتيني اوي اوي اوي.
حنان… وانت كمان ي عمر والله رخامتك وحشتني اوي.
عمر… طيب الله يسامحك، وضحكوا الاثنين.
عمر … اومال فين عمو اشرف وسيف.
حنان… انت جيت فجأه اكيد هما في الشغل.
عمر…. مالك مش باين انك فرحانه بجيتي ولا اي.
حنان… لا بردو انت بتقول كدا ليه.
عمر… عيونك مدمعه باين  عليكي وكمان مبقتيش تهتمي بنفسك زي الاول انت كلكو كويسين.
حنان بتهتهه… لا مفيش حاجه ي عمر بس دي دموع فرحتي بجيتك صدقني، وقاطعها عمر… احكيلي حصل اي.
وبدأت حنان تبكي وهي تقول… سيف ي عمر بيدمر حياته.
عمر…. سيف مالو كويس في اي ي حبيبتي قوليلي.
وقالت له حنان كل ما حدث وعندما انتهت.
عمر… كل دا حصل ومقولتليش كنتي علطول بتتصلي بيا وبتطمني عليا مقولتليش ليه.
حنان… عمر مكنش ينفع اقولك واشغلك انا عارفه قد اي انت كنت بتتمني مشروع زي دا كنت عايزه يبقي تركيزك وقتها ع المشروع وبس ومن بعد ما مشي كرم واخد سما مكنش ينفع اخليك في مشاكل اكتر.
عمر… سيف يعمل كدا انا بجد مش مصدق بس متقلقيش انا هتكلم معاه.
وذهب عمر عند سيف وفرح كثيرا برؤيته وعندما جلسوا.
عمر…. مالو وشك ي بني كدا بهتان وليه بقيت عايش في الشقه هنا لوحدك مش حاسس بملل.
سيف….. لا انت حاسس كدا ثانيا انا حبيت اعيش لوحدي .
عمر…. انت بتقتل نفسك كدا براحه.
سيف…. قصدك اي.
عمر…. طنط حكتلي كل حاجه.
سيف…. هي لحقت تقولك.
عمر….. انا اللي زنيت عليها عشان تحكي ملامحها باينه قد اي زعلانه اوي عليك.
سيف….عمر لوو سمحت متتكلمش في الموضوع دا انا بعمل الحاجه اللي تريحني علي الاقل هو الحاجه اللي بتنسيني الغلطه اللي عملتها.
عمر…. سيف غلطت اي هااا قولي دا مش بسببك كل اللي حصل مع سما مش بسببك افهم بقا.
سيف…. لا بسببي بسبب تقصيري واهمالي.
عمر…. الفرامل وقتها اتعطلت مش بسببك دا كله قضاء الله وقدره ربنا مخططله وصدقني تدبير ربنا حلو جدا بس انت اصبر وسما هترجع قريب والبتاع دا انت لازم تبطله لانه بجد ممكن يدمرك.
سيف ببكاء…. قولي اعمل اي هي وحشتني اوي وانا مش عارف اشوفها ولا اقابلها التفكير فيها هيقتلني وشعوري بالذنب هيجنني.
عمر .. طيب ليه محاولتش انك تروح امريكا وتدور عليها.
سيف بهدوء وبكاء…. يمكن زي ما قال عمي وجودها معايا هو اللي بيجبلها المشاكل انا روحت أمريكا ورجعت تاني وقتها خوفت معرفش اواجها خوفت أنها متتقبلش حالتها بسببي خوفت اسمع خبر تاني مش كويس يمكن لما ابعد هي تبقي كويسه مش مهم انا صدقني المهم هي تكون بخير انا هبقي وقتها مبسوط .
عمر…. بس انت عارف قد اي سما بتحبك ولو انت معاها هتهون عليها بس انت كدا بتضعف .
سيف….. لاني حاولت اني مضعفش بس ضعفت غصب عني تعرف ي عمر يمكن الحاجه الوحيده اللي بتحسسني أنها جنبي لما اشرب بفتكر وقتها ضحكها ولا لما تبان غمازتها ولا خوفها عليا بس لما بكون فايق بفتكر كل تفاصيل الحادثه دي انا مش عارف امتي بقيت مدمن ع الحاجات دي بس والله غصب عني.
وبعد مرور اسبوع…
عمر أخذ سيف الي المطار.
سيف….عمر جبتني هنا ليه.
عمر …. يووو استني بقا هتعرف دلوقتي انا مستني زيك اهو.
وفجأة نظر سيف أمامه وقال… سما…؟
يتبع ……
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى