Uncategorized

رواية طلب صداقة الفصل الخامس عشر 15 للكاتبة مي علي

 رواية طلب صداقة الفصل الخامس عشر 15 للكاتبة مي علي

رواية طلب صداقة الفصل الخامس عشر 15 للكاتبة مي علي

رواية طلب صداقة الفصل الخامس عشر 15 للكاتبة مي علي

بدأت قصة الراجل الي داخل ف مراهقه متأخره 
مراته قالت … 
بدأ تصرفاته تتغير 
ويلبس لبس مش سنه 
ويصبغ شعره 
وبرفنات وساعات 
وبقي راجل هلاس ميحبش القاعده في البيت 
وبقي ليه صحاب غراب الشكل 
لبسهم غريب ومش فارق معاهم سنهم 
عمل فيسبوك وبقي ليه أصحاب بنات 
صغيرين اد بنته 
كنت مستغربه اوي وعلي كول بمسخر بكرامته الأرض وهو ولا بقي فارق 
اتشال منه كل حاجه 
سألت دكتور ابن خالي صديق العيله 
حكتله اللي حصل 
ضحك وقالي … 
جوزك يا منال داخل ف مراهقه متأخره
قولت انت بتقول اييييه 
رد 
زي ما بقولك هو في ناس كده بيبدأو فتره مراهقه متأخره 
تصرفاتهم بتبقي كده 
لبسهم وشكلهم بيتغير 
ده سلوك شاذ شويه انا عارف بس يعني مينفعش تضطهديه 
هديه علي ادد عقله عامليه معاملة المراهقه 
كأنه مراهق 
فضل يقاوح لحد ما وعدته اني هاخد الموضوع بسطحيه 
ومش هاخده علي اعصابي 
وبدأت اتعامل ع الاساس ده 
لكن كنت هتشل هيجيلي جلطه 
خلقه خلق مراهق 
وبقي تافه 
ولبسه شباب عن ابني 
ف اي تجمع عائلي بقي حارجنا كلنا 
ده بقي يبصبص للبنات 
ادد بنته 
ويتفرج علي حاجات مش سنه 
لدرجة بقي بيبات بره البيت 
ويلف يلف ويرجع ومعرفش هو كان فين 
هو مراهق اه 
بس ياريتك كان مراهق زي ابني اعرف اتحكم فيه 
انما مقدرش أقوله علي حاجه لا 
عمروكو شوفتو كده 
كنت امسك تليفونه وهو نايم 
الاقي شتات زفت 
ابقي هتجنن 
بيتكلم مع بنات 
من سن بنته واصغر وحاجه نيله 
لدرجه لقيت واحده فيهم كانت بتدلعه وتقولو يا توتو 
ويا لولو 
الكاتبه مي علي
اتصلت بأبن خالي وفضلت ازعق 
وهو يقولي اهدي 
اهدي اي بس 
انا هتجنن 
والكلام مش نافع معاه 
يدخل من هنا يطلع من هنا 
كنت خلاص فعلا هموت 
رجله والقبر 
مقدرتش استحمل 
وقفت قصائده ف وسط عياله وجوزاتهم 
وزعقت 
ف وشه 
عيب علي سنك ده انت رجلك والقبر بدل ما تقعد ع المصليه وتستغفر وتسأل الله حسن الخاتمه تعمل كده 
طب ده حتي عيب علي الناس اللي كانت مكبراك وعملالك هيبه وكبير العيله 
ويستشروك ف كل كبيره وصغيره 
بقيت بالمنظر ده 
اسمع انت يا تتعدل وتفوق من الهيصه والقرف اللي انت فيه ده 
يا هسيبلك البيت وامشي انا وعيالي وعيش انت بقي لوحدك 
الكاتبه مي علي
والعيال يحاولو يهدوني 
وهو بكل برود لا رد ولا اتكلم وخرج من البيت 
واختفي 
اسبوعين معرفش عنه حاجه 
نهائي 
اتجننت انا والعيال 
وخليتهم قلبو عليه الدنيا 
كنت خايفه ليكون حصله حاجه 
العيال جم قعدو معايا ف الڤلا عشان كانو خايفين لا يجرالي حاجه 
وف يوم واحنا قاعدين 
ورايحين جايين نسأل ونتصل ونقول لده يدور وده يدور 
اتفاجئ بالبيه داخل بكل برود والبواب مدخل شنط ادد كده 
وساحب ف ايديه واحده 
اقول اي بس مش عارفه اوصفها 
كلمة جايه من الكباريهات شويه 
والإبتسامة علي وشه 
العيال جريو عليه 
كنت فين يابابا 
انا مستنتوش يرد 
سألت مين دي 
الكاتبه مي علي
رد بكل برود وقال اعرفكم 
كوكي مراتي 
صرخت ف وشه 
بتقول اي 
فضلت ازعق واهوش وهو بيستفذني 
جريت اجيبها من شعرها 
زقني والعيال حاشوني 
ضغطي علي كان هيجيلي جلطه وانا واقفه 
ووقعت 
صحيت لقيت نفسي ف المستشفي 
مش قادره اتحرك
واللي عليا بعيط بس 
وهموت من الوجع 
محدش عارف يقولي حاجه 
والبيه مسألش 
هما بيكبرو يخيبو للدرجه دي 
رفضت ارجع بيتي 
بالذات بعد ما معبرنيش 
لكنهم قالولي الحمدلله انها عدت علي كده 
وابن خالي وكل العيله 
نصحوني بأنها فتره وتعدي 
عرفت انها واحده عرفها من ع النت 
اتعرف عليها 
قولت لابن خالتي 
ده وصلت بيه لدرجة اتجوزها 
وبتقولي فتره وتعدي 
وبعد غصب كتير رجعت 
ويارتني ما رجعت 
البت ودته اخر البحر 
وبقيت انا نكره 
بقي خاتم ف صباعها 
يا دودي ويا مودي 
وجراه زي الخروف 
وكل يوم خروج وسهر 
ويقولولي اصبري 
صرف عليها مصاريف ويقولو اصبري 
فضلت صابره وبدعي ربنا اخلص منها بقي 
انا فعلا تعبت 
مكنش هاين عليا كنت بعامله معاملة مريض 
وهيخف بأذن الله 
الكاتبه مي علي
وفعلا بعد فتره بدأو يتخانقو 
هو ابتدي يرجع ويهدي 
ويلزم البيت 
وزي ميكون ربنا شال الغشاوه والهبل من علي عنيه 
فرحت اوي 
وبالذات لما البت مشيت 
وهو مهتمش 
وابتدي يرجع بنا لغة ود تاني 
لكن يا فرحه ما تمت يوم بليله 
لقيتها من تاني قصادنا 
وجايه وبكل مياصه تحضنه وتدلع عليه 
وتقوله انا حامل يا بيبي …..بغيب بغيب وارجع بهيبتي 
يتبع..
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!