Uncategorized

رواية بريق الحب الحلقة الخامسة عشر 15 بقلم إيمان المهدي

رواية بريق الحب الحلقة الخامسة عشر 15 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة الخامسة عشر 15 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة الخامسة عشر 15 بقلم إيمان المهدي 

بريق.  بصدمة   انت ????????  بابا انت عايش ازاى

ناجى.  ايوه  أنا عايش ومموتش 

بريق  طيب ازاى. وازاى واقف على رجلك

ناجى. بضحكة شريرة. ???????? 

بريق  بابا ارجوك قولى ازاى عايش وكنت فين

ناجى.  أنا هقولك كل حاجة 

 جدك ال كان شايفنى دايما تصرفاتى غلط وبسبب

 خلافتنا الكتير انا وعمك قررنا ننفصل  بحياتنا وكل

 واحد ياخد نصيبه بس جدك كان رافض والخلافات

 زادت بينى وبين عمك وصلت ان هددنا بعض بالقتل 

وبعدها مات جدك  وبعدها بفترة عمك ومراته وبنته ماتوا

 نتيجه نار اشتعلت ف الفيلا 

بريق  بس انت ال قتلت عمى ومراته

ناجى. مقتلتش حد 

بريق. لا قتلتهم وال مكنتش هربت ولا غيرت اسمك  ادعيت أنك مشلول كل دا عشان الفلوس.  تقتل اخوك تقتل ارواح ملهمش ذنب 

ناجى بعصبيه. ايوه أنا كان لازم اقتله لو معملتش كدا

 كان هوا ال هيقتلنى اوعى تفتكرى ان عمك كان ملاك

دا كان شيطان وكان ممكن يقتلنى. 

بريق. حرام عليك يابابا ليه تعمل كدا ف أخوك الوحيد وتكسر قلب جاسر انا اتخدعت فيك انت ابويا ال كنت

 فكراك اطيب وأحسن الناس ويستحيل تعمل حاجة بالشكل دا

ناجى  قولتلك كان لازم أعمل كدا وإلا كان هو ال قتلنى وكمان الثروة من حقى أنا وبس 

بريق. كان نص الثروة مكتوبه بإسمى وكان بسهوله تقدر تاخدها. 

ناجى مكنش ينفع قبل ما تمى 21سنه 

بريق. بس انت كنت هتبقى الواصى والمتحكم الوحيد 

كان معاك اختيارات بس اخترت اصعب اختيار اخترت تقتل اخوك عشان تحصل على الثروة كلها   لنفسك

ناجى  ايوة بس كل حاجة جات عكس ترتيباتى 

بعد ما قتلته استلمت كل حاجة وخسرت ف البورصة واداينت للبنوك

 بسبب وصيه جدك أنك انتى وجاسر بإسمكم كل حاجة

 وهتستلموا فلوسكم بعد ماتموا  السن القانونى 

طبعا البنوك سلمت الشيكات للشرطه مش بس كدا دا

 جاسر اعترف عليا بعد ما فاق ان أنا ال قتلت اهله

 واتحكم عليا فأضريت اهرب بيكى  وكان صعب هروبى

 برا مصر وقتها فقعدت ف مكان مش معروف كتير فى

 مصر وغيرت اسمى لرضوان  ومثلت ان مشلول

 نتيجة حادثة طبعا بمساعدة دكتور صاحبى

 وقعدت ف البيت وان كنتى خلاص كبيرتى وتقدرى تشتغلى وتعدمتى على نفسك وبمساعدة عمك حسن 

 قدرتى تشتغلى فى الشركة عند جاسر ال كنت حاطط

 آمل أن توقعيه ف حبك و يتجوزك عشان كل حاجة

 تبقى بإسمك عملت نفسى تعبان واتفقت مع دكتورى ان

 ميت بس  جاسر قدر يعرفنى ويقرر ينتقم منك بسبب ابوكى ال قتل اهله قدام عينه 

وفعلا اتجوزك بعد ما افتكر انى ميت فعلا 

طبعا انت تميتى 21سنه خليت البنك والمحامى

 يخرجوا الوصيه ويثبتوا حقك ودلوقتي مفضلش غير

 ربع الثروة ال بإسم جاسر  ال بموته طبعا هتتنقل ليكى فورا

بريق.  انت قصدك ايه انت ال ضربت نار على جاسر انت السبب ف انه بين الحياة والموت

ناجى أه أنا وكان لازم أعمل كدا

بريق. انت ايه شيطان. انت مستحيل تكون انسان طبيعى أنا بستعر منك

ناجى. يضربها بالقلم. وينادى على الحرس. خدوها 

الحرس كمموا بريق واخدوها لمكان ال ناجى قاعد فيه 

ف المستشفى وخلال ساعات مرت  

آدم. عامل ايه دلوقتى

فهمى. ف العنايه بس متقلقش حالته مستقرة وشويه ويفوق

آدم  الحمد لله انت متعرفش فين بريق

فهمى. أه دا ال مستغربه كانت هنا قبل ما ادخل وأشوف الدكتور المشرف على حالة جاسر ولما خرجت مالقتهاش. معرفش راحة فين بس حالتها كانت صعبة جدا وكانت هتموت من الخوف عليه. 

آدم غريبه. تمشى وتسيب جاسر ف الوضع دا 

فهمى. حاجة غريبة فعلا 

مر الوقت ببطء على الجميع لحد ما دخل فتحى وآدم لجاسر. 

آدم حمد لله على سلامتك يا جاسر 

جاسر. بريق. كويسه 

آدم. كويسه. مفهاش حاجة 

جاسر.بتعب  عايز اشوفها

فهمى جاسر. مش وقته انت تعبان. ارتاح دلوقتى

جاسر.بعصبيه يصاحبها التعب  قولتلك عايز اشوفها 

فهمى ينظر للدكتور ال فهم. بإن يسيطر على جاسر بإبرة مهدئه داخل المحلول 

فهمى. طيب وبعدين هنجبها منين دلوقتى شويه وهيطلبها تانى وانا خايف من عصبيته ليفتح الجرح او يأذى نفسه 

آدم بتفكير. أنا عارف هعمل ايه مع انى مكنتش حابب الخطوة دى بس لازم أعمل ال بريق قالتلى عليه 

flashback

فاكرين بريق داخل الشركه لما قالت لآدم 

بريق. آدم. ف حاجة تانيه عايزة اقولك عليها 

آدم. ايه هيا

بريق. الظرف دا هيفضل معاك ف اى وقت اختفيت فيه 

توصله لجاسر غيركدا لأ

آدم وانتى هتختفى ليه 

بريق. آدم أنا معرفش كله ال اعرفه ان هيجى وقت وابعد عن جاسر وقتها عيزاك توصله الظرف دا. والأوراق دى

آدم عندى فضول اعرف ايه ال فيهم 

بريق. تقدر تعرف الأوراق اما الظرف يخص جاسر وبس 

آدم   تمام

back

فهمى  آدم روحت فين. 

آدم. هروح البيت وارجع قبل ما جاسر يفوق. 

فهمى. ليه. 

آدم. لما ارجع هتعرف 

 بريق  أرجوك سيبنى أمشى أنا لازم اطمن على جاسر 

ناجى. مش هتمشى من هنا وجاسر بتاعك انسيه اصلا زمانه مات وخلصت منه

بريق. أنا بكرهك وبكره نفسى لانة بنتك كان عنده حق جاسر لما فكر ينتقم منك. انت شيطان وحرام تعيش 

ناجى. يصفع بريق عل خدها. انت عايزة ايه هتبقى ملكة وكل الأملاك دى بتعتك بعد ما يموت جاسر انتى الوريثه الوحيدة 

بريق ببكاء أنا مش عايزة املاك. ولا فلوس أنا عايزة جاسر وبس 

ناجى انت مجنونه عايزة تتخلى عن كل دا عشان جاسر 

بريق ببكاء . واتخلى عن روحى بس هو يبقى كويس 

الحارس. ناجى بيه 

ناجى. فيه ايه

الحارس جاسر لسه عايش

ناجى بعصبيه. أنا مشغل اغبيه مقدرتوش تخلصوا عليه 

بريق. ارجوك يابابا بلاش. أنا هعمل ال تطلبه بس بلاش تأذى جاسر 

ناجى بخبث. تسافرى معايا.  نعيش برا ونأسس هناك شركتنا وحياتنا أنا صعب اعيش هنا عشان مطلوب 

بريق. بس انت هتسافر ازاى 

ناجى. هزور اوراق لينا زى ما زورت قبل كدا اوراق ان ابقى رضوان

بريق بخيبه امل حاضر بس جاسر تبعد عنه وتسيبه ف حاله

ناجى.  ميلزمنيش ال كنت عايزه اخدته 

بريق. ف نفسها. أكيد. ال بتتمناه مش هيحصل يا ناجى ولازم هتتعاقب نجوم السما أقربلك من أنك تطول مليم من جاسر 

الوووو آدم 

آدم بقلق.  بريق انتى فين أنا كنت لسه هسلم الأوراق لجاسر 

بريق اسمعنى كويس معنديش وقت ممكن حد يدخل عليا 

آدم  حد مين بريق انتى فين 

بريق  آدم مش وقته أنا عيزاك تعمل ال هقولك عليه بالحرف

آدم.  تمام حاضر بس بردوا مش فاهم. ازاى 

بريق. هتفهم. بس لازم تنفذ النهاردة. والأوراق تتأكد ان جاسر استلمها 

فهمى  جاسر ارجوك اهدى. أنا معرفش بريق سابت المستشفى ومشيت. 

جاسر. ازاى تسيبنى وانا ف الحاله دى  

آدم. لوعايز تعرف ايه ال حصل وبريق فين أكيد  هتلاقي هنا ف الأورراق

جاسر. بقلق. مش فاهم ايه ال ف الاوراق  

آدم. جاسر بريق قالتلى اسلمك الأوراق دى والظرف  أول ما تختفى وبس

جاسر. يقرأ الأوراق. وبتصدم من محتواها 

معقول. ال ف الأوراق  بريق ازاى عملت كدا 

فهمى ايه ال ف الأوراق فهمونى 

جاسر. أنا لازم اخرج فورا لازم اعرف بريق فين 

فهمى تخرج ازاى. بس. 

جاسر. لازم اخرج يافهمى. بريق هتسبنى   اتنازلت ليا عن كل الأملاك 

وكمان هتبعد عنى للأبد  أنا لازم ارجعها 

أنا ظلمتها. كتير  لازم اعوضها 

آدم.  جاسر. بريق. مخطوفه. وحياتها ف خطر.  وطلبت منى حاجة غريبة أنا مش فاهمها 

جاسر.  مخطوفه. مين ال خطفها. مين ال بيعمل فينا كدا وعايز يأذينا 

ياترى جاسر فعلا هيقدر يلاقى بريق

. وتفتكروا بريق  ناويه على ايه  مع ناجى. توقعاتكم 

انتظرونى الحلقة القادمة    دمتم سالمين

#بريق الحب 

#إيمى 

#الحلقة الخامسة عشر 

بريق.  بصدمة   انت ????????  بابا انت عايش ازاى

ناجى.  ايوه  أنا عايش ومموتش 

بريق  طيب ازاى. وازاى واقف على رجلك

ناجى. بضحكة شريرة. ???????? 

بريق  بابا ارجوك قولى ازاى عايش وكنت فين

ناجى.  أنا هقولك كل حاجة 

 جدك ال كان شايفنى دايما تصرفاتى غلط وبسبب

 خلافتنا الكتير انا وعمك قررنا ننفصل  بحياتنا وكل

 واحد ياخد نصيبه بس جدك كان رافض والخلافات

 زادت بينى وبين عمك وصلت ان هددنا بعض بالقتل 

وبعدها مات جدك  وبعدها بفترة عمك ومراته وبنته ماتوا

 نتيجه نار اشتعلت ف الفيلا 

بريق  بس انت ال قتلت عمى ومراته

ناجى. مقتلتش حد 

بريق. لا قتلتهم وال مكنتش هربت ولا غيرت اسمك  ادعيت أنك مشلول كل دا عشان الفلوس.  تقتل اخوك تقتل ارواح ملهمش ذنب 

ناجى بعصبيه. ايوه أنا كان لازم اقتله لو معملتش كدا

 كان هوا ال هيقتلنى اوعى تفتكرى ان عمك كان ملاك

دا كان شيطان وكان ممكن يقتلنى. 

بريق. حرام عليك يابابا ليه تعمل كدا ف أخوك الوحيد وتكسر قلب جاسر انا اتخدعت فيك انت ابويا ال كنت

 فكراك اطيب وأحسن الناس ويستحيل تعمل حاجة بالشكل دا

ناجى  قولتلك كان لازم أعمل كدا وإلا كان هو ال قتلنى وكمان الثروة من حقى أنا وبس 

بريق. كان نص الثروة مكتوبه بإسمى وكان بسهوله تقدر تاخدها. 

ناجى مكنش ينفع قبل ما تمى 21سنه 

بريق. بس انت كنت هتبقى الواصى والمتحكم الوحيد 

كان معاك اختيارات بس اخترت اصعب اختيار اخترت تقتل اخوك عشان تحصل على الثروة كلها   لنفسك

ناجى  ايوة بس كل حاجة جات عكس ترتيباتى 

بعد ما قتلته استلمت كل حاجة وخسرت ف البورصة واداينت للبنوك

 بسبب وصيه جدك أنك انتى وجاسر بإسمكم كل حاجة

 وهتستلموا فلوسكم بعد ماتموا  السن القانونى 

طبعا البنوك سلمت الشيكات للشرطه مش بس كدا دا

 جاسر اعترف عليا بعد ما فاق ان أنا ال قتلت اهله

 واتحكم عليا فأضريت اهرب بيكى  وكان صعب هروبى

 برا مصر وقتها فقعدت ف مكان مش معروف كتير فى

 مصر وغيرت اسمى لرضوان  ومثلت ان مشلول

 نتيجة حادثة طبعا بمساعدة دكتور صاحبى

 وقعدت ف البيت وان كنتى خلاص كبيرتى وتقدرى تشتغلى وتعدمتى على نفسك وبمساعدة عمك حسن 

 قدرتى تشتغلى فى الشركة عند جاسر ال كنت حاطط

 آمل أن توقعيه ف حبك و يتجوزك عشان كل حاجة

 تبقى بإسمك عملت نفسى تعبان واتفقت مع دكتورى ان

 ميت بس  جاسر قدر يعرفنى ويقرر ينتقم منك بسبب ابوكى ال قتل اهله قدام عينه 

وفعلا اتجوزك بعد ما افتكر انى ميت فعلا 

طبعا انت تميتى 21سنه خليت البنك والمحامى

 يخرجوا الوصيه ويثبتوا حقك ودلوقتي مفضلش غير

 ربع الثروة ال بإسم جاسر  ال بموته طبعا هتتنقل ليكى فورا

بريق.  انت قصدك ايه انت ال ضربت نار على جاسر انت السبب ف انه بين الحياة والموت

ناجى أه أنا وكان لازم أعمل كدا

بريق. انت ايه شيطان. انت مستحيل تكون انسان طبيعى أنا بستعر منك

ناجى. يضربها بالقلم. وينادى على الحرس. خدوها 

الحرس كمموا بريق واخدوها لمكان ال ناجى قاعد فيه 

ف المستشفى وخلال ساعات مرت  

آدم. عامل ايه دلوقتى

فهمى. ف العنايه بس متقلقش حالته مستقرة وشويه ويفوق

آدم  الحمد لله انت متعرفش فين بريق

فهمى. أه دا ال مستغربه كانت هنا قبل ما ادخل وأشوف الدكتور المشرف على حالة جاسر ولما خرجت مالقتهاش. معرفش راحة فين بس حالتها كانت صعبة جدا وكانت هتموت من الخوف عليه. 

آدم غريبه. تمشى وتسيب جاسر ف الوضع دا 

فهمى. حاجة غريبة فعلا 

مر الوقت ببطء على الجميع لحد ما دخل فتحى وآدم لجاسر. 

آدم حمد لله على سلامتك يا جاسر 

جاسر. بريق. كويسه 

آدم. كويسه. مفهاش حاجة 

جاسر.بتعب  عايز اشوفها

فهمى جاسر. مش وقته انت تعبان. ارتاح دلوقتى

جاسر.بعصبيه يصاحبها التعب  قولتلك عايز اشوفها 

فهمى ينظر للدكتور ال فهم. بإن يسيطر على جاسر بإبرة مهدئه داخل المحلول 

فهمى. طيب وبعدين هنجبها منين دلوقتى شويه وهيطلبها تانى وانا خايف من عصبيته ليفتح الجرح او يأذى نفسه 

آدم بتفكير. أنا عارف هعمل ايه مع انى مكنتش حابب الخطوة دى بس لازم أعمل ال بريق قالتلى عليه 

flashback

فاكرين بريق داخل الشركه لما قالت لآدم 

بريق. آدم. ف حاجة تانيه عايزة اقولك عليها 

آدم. ايه هيا

بريق. الظرف دا هيفضل معاك ف اى وقت اختفيت فيه 

توصله لجاسر غيركدا لأ

آدم وانتى هتختفى ليه 

بريق. آدم أنا معرفش كله ال اعرفه ان هيجى وقت وابعد عن جاسر وقتها عيزاك توصله الظرف دا. والأوراق دى

آدم عندى فضول اعرف ايه ال فيهم 

بريق. تقدر تعرف الأوراق اما الظرف يخص جاسر وبس 

آدم   تمام

back

فهمى  آدم روحت فين. 

آدم. هروح البيت وارجع قبل ما جاسر يفوق. 

فهمى. ليه. 

آدم. لما ارجع هتعرف 

 بريق  أرجوك سيبنى أمشى أنا لازم اطمن على جاسر 

ناجى. مش هتمشى من هنا وجاسر بتاعك انسيه اصلا زمانه مات وخلصت منه

بريق. أنا بكرهك وبكره نفسى لانة بنتك كان عنده حق جاسر لما فكر ينتقم منك. انت شيطان وحرام تعيش 

ناجى. يصفع بريق عل خدها. انت عايزة ايه هتبقى ملكة وكل الأملاك دى بتعتك بعد ما يموت جاسر انتى الوريثه الوحيدة 

بريق ببكاء أنا مش عايزة املاك. ولا فلوس أنا عايزة جاسر وبس 

ناجى انت مجنونه عايزة تتخلى عن كل دا عشان جاسر 

بريق ببكاء . واتخلى عن روحى بس هو يبقى كويس 

الحارس. ناجى بيه 

ناجى. فيه ايه

الحارس جاسر لسه عايش

ناجى بعصبيه. أنا مشغل اغبيه مقدرتوش تخلصوا عليه 

بريق. ارجوك يابابا بلاش. أنا هعمل ال تطلبه بس بلاش تأذى جاسر 

ناجى بخبث. تسافرى معايا.  نعيش برا ونأسس هناك شركتنا وحياتنا أنا صعب اعيش هنا عشان مطلوب 

بريق. بس انت هتسافر ازاى 

ناجى. هزور اوراق لينا زى ما زورت قبل كدا اوراق ان ابقى رضوان

بريق بخيبه امل حاضر بس جاسر تبعد عنه وتسيبه ف حاله

ناجى.  ميلزمنيش ال كنت عايزه اخدته 

بريق. ف نفسها. أكيد. ال بتتمناه مش هيحصل يا ناجى ولازم هتتعاقب نجوم السما أقربلك من أنك تطول مليم من جاسر 

الوووو آدم 

آدم بقلق.  بريق انتى فين أنا كنت لسه هسلم الأوراق لجاسر 

بريق اسمعنى كويس معنديش وقت ممكن حد يدخل عليا 

آدم  حد مين بريق انتى فين 

بريق  آدم مش وقته أنا عيزاك تعمل ال هقولك عليه بالحرف

آدم.  تمام حاضر بس بردوا مش فاهم. ازاى 

بريق. هتفهم. بس لازم تنفذ النهاردة. والأوراق تتأكد ان جاسر استلمها 

فهمى  جاسر ارجوك اهدى. أنا معرفش بريق سابت المستشفى ومشيت. 

جاسر. ازاى تسيبنى وانا ف الحاله دى  

آدم. لوعايز تعرف ايه ال حصل وبريق فين أكيد  هتلاقي هنا ف الأورراق

جاسر. بقلق. مش فاهم ايه ال ف الاوراق  

آدم. جاسر بريق قالتلى اسلمك الأوراق دى والظرف  أول ما تختفى وبس

جاسر. يقرأ الأوراق. وبتصدم من محتواها 

معقول. ال ف الأوراق  بريق ازاى عملت كدا 

فهمى ايه ال ف الأوراق فهمونى 

جاسر. أنا لازم اخرج فورا لازم اعرف بريق فين 

فهمى تخرج ازاى. بس. 

جاسر. لازم اخرج يافهمى. بريق هتسبنى   اتنازلت ليا عن كل الأملاك 

وكمان هتبعد عنى للأبد  أنا لازم ارجعها 

أنا ظلمتها. كتير  لازم اعوضها 

آدم.  جاسر. بريق. مخطوفه. وحياتها ف خطر.  وطلبت منى حاجة غريبة أنا مش فاهمها 

جاسر.  مخطوفه. مين ال خطفها. مين ال بيعمل فينا كدا وعايز يأذينا 

يتبع..

لقراءة الحلقة السادسة عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببت ظابطة للكاتبة شروق عبدالقوي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى