Uncategorized

رواية احببت خادمة الحلقة السادسة 6 بقلم حبيبة محمد

 رواية احببت خادمة الحلقة السادسة 6 بقلم حبيبة محمد

رواية احببت خادمة الحلقة السادسة 6 بقلم حبيبة محمد

رواية احببت خادمة الحلقة السادسة 6 بقلم حبيبة محمد

شمس بخبث وهي تنظر إلي فاروق: انا اصلا بحبك مش لسه هحبك

___ 

فاروق ب نيه صافيه: اي ده انتي بجد بتحبيني بعد كل العملته معاكي 

___ 

شمس بخبث: طبعا بحبك … بس متنساش اني عمري ما هتجوزك… غير لما تعترفلهم انك كداب وانا بريئه 

___ 

فاروق بتردد: هعترفلهم 

___ 

شمس بضحكه خبيثه: هغير لبس المستشفي ده وهنزل معاك واعترفلهم تحت وانا معاك 

___ 

فاروق بتردد: ااا … ماشي 

___ 

شمس تتحدث مع نفسها…

 مكنتش عايزه اكون وحشه زييه وامثل عليه اني بحبه هو ااه نقذني من الموت بس …. بس العمله معايا مش هنساه وكرامتي  … هتبقي علي دماغهم كلهم.. مش علي الارض 

. هو بس يعرفهم انه كداب وانا هنهي كل حاجه حصلت …. وحتي هقفل كل الصفح القديمه وهبدأ صافحه جديده  بس مش انا وهو …. لا انا وبابا هاخده ونأجر لنفسنا بيت بعيد عنه وعن اهله 

___ بعد ما غيرت ملابسها واتجهت إلي تحت )     

___ 

فاروق يلوح بيده: شمس … شمس احنا هنا تعالي … 

___ 

شمس تتجه نحوهم.. 

شيماء بكرهه : سلامتك 

___ 

شمس: الله يسل.. 

_

شيماء: قاطعت كلامها وتركتها تتحدث مع نفسها 

___ 

شمس تتحدث مع نفسها: خلاص فضل شويه صغيرين واخلص من الهم ده 

___ 

الحج يوسف: الف سلامه عليكي يا بنتي… وانت يا فاروق مكنش ينفع تسيبها  في الشارع لوحدها بردو يا بني 

___ 

الحج عرفه : سيبكم من كل ده اهم حاجه سلامتك يا بنتي 

…. بس مردتيش علينا في موضوع جوازك انتي وفاروق

___ 

فاروق: انا قولتلك انها وافقت يا بابا 

___ 

شمس وهي تنظر إلي فاروق بهمس:  مش هتعترفلهم ولا اي 

___ 

فاروق: كنت عايز اعترفلكم بحاجه صغيره 

___ انا ….. انا كدبت عليكم كلكم…. شمس كويسه جدا مطلبتش مني فلوس …. ومجتش استغلتني بكلمه بحبك عشان فلوسي هي مش انسانه وحشه زي مانتم فاكرين… قبل ما حد فيكم يتكلم … عارف اني غلطان … صدقوني وانا ندمان وهسأل شمس قدامكم كلكم…. شمس تعالي نبدأ صافحه جديده ؟ 

___ 

شمس بتردد مؤلم: …. مش هقدر اكمل مع واحد كداب زيك 

___ 

فاروق بدهشه: شم..شمس انتي بتقولي اي احنا متفقناش علي كدا …. شمس … اوعي يكون كلامك بجد 

___ 

شمس تأخذ يد ابيها وتذهب 

الحج يوسف اوقفها: ليه يا بنتي بتعملي كدا 

___ 

ثم أخذت ابيها من يده وذهبت ولم تنظر خلفها…. شمس تتحدث مع نفسها…… لا لا مش هبص ورايا ومش هندم ابدا … ثم ذهبت 

___ 

الحج يوسف: اي يا شمس الانتي عملتيه دهه هنعيش فين دلوقتي.. 

___ 

شمس : هنمشي بكرامتنا يا بابا انا خدت آخر سلفه من شغلي عن الحج عرفه ودفعتها لأيجار بيت جديد نقعد فيه 

___ 

الحج يوسف: بس مينفعش كدا الحج عرفه خيره علينا 

___ 

شمس: خيره علينا اه بس ابنه التكبر عمي عيونه 

___ 

الحج يوسف هتعملي اي بعد ما الشهر ده يخلص هندفع ايجار البيت منين

___  

شمس وهي تنظر إلي ابيها بحنان: متقلقش هشتغل وهعمل كل حاجه عشان مرجعش الفيلا تاني 

___ 

الحج عرفه: انا بجد مش مصدق انك تعمل كدا …. انت كدبت وحطيت كرامه شمس في الطين ..

___ 

فاروق ببكي: انا معملتش حاجه غير اني قولت انها بتحبني واستغلت كلمه بحبك عشان تاخد مني فلوس …. وقولت اني ندمان …. وهي اتفقت معايا انها هتتجوزني بس اعترف اي كداب بس هي ضحكت علينا كلنا 

___ 

الحج عرفه بسخريه: وانت مستني منها اي ها مستني منها اي يعني ، دور عليها في كل حته وجيب مكانها وحاول علي قد ما تقدر تخليها تسامحك 

___ 

فاروق بتردد: لا انا …… انا …. مش بحبها عشان اجري وراها هو كان مجرد اعجاب بيها مش اكتر 

___ 

ثم اتجهه كلا منهما الي السياره. 

___ 

(بعد شهرين)

(في بيت شمس )

شمس بأبتسامه: هتوحشني يا بابا خلي بالك من نفسك …. انا سيبابك فلوس تكفييك عشان لو احتجت حاجه وانا اسبوعين وهبعتلك تجيلي علي الامارات متقلقش مش هسيبك لوحدك 

___ 

الحج يوسف : ربنا يوفقك يا بنتي … بس عايز اعرف جيبتي فلوس سفرك منين وكل الفلوس دي منين 

___ 

شمس: خدت قرض كبير من البنك….. هروح اشتغل هنا في الامارات في شركه هندسيه كبيره اوي وهكسب فلوس  وهسدد ديوني… اهم حاجه تخلي بالك من نفسك … ثم اطرق الباب 

___ 

شمس : مين 

لا احد يرد 

ثم فتحت شمس الباب 

….

….

شمس :وعيونها مملوءه بالدموع…. فاروق… 

___

فاروق بدموع تملأ عيونه ووجه منكسر :_ ليه سبتيني ومشيتي…. حاولت اكمل بعديكي او حتي اقول ده مجرد اعجاب انا لحقت اتعود عليها في كام يوم واكدب نفسي بس صدقيني احساسي في كل مره بيكدبني ثم نظر لداخل بيتهم….. اي دهه في حد هيسافر ولا اي مين مجهز شنطه سفره   

___ 

شمس بدموع وبدون مقدمات: حضنت فاروق لم تعرف ماذا تفعل لاكن احساسها وجهها لهذا 

___ 

فاروق بدهشه: شمس شم .. 

شمس قاطعت كلامه واخذت شنطه سفرها وذهبت امامه 

___ 

فاروق بعدم فهم ويجري ورائها ويمسكها من يدها: بتعملي اي يا شمس  

___ 

شمس تترك يده وتذهب ولم تلتفت ورائها وتبكي بشده 

___ 

فاروق بصوت مرتفع: آخر مره مشيتي وسبتيني سكت.. واستحملت…. مشيتي ولفيتي ضهرك وحتي معبرتينيش بس المره دي انا مش هستحمل ابعد عنك تاني يا شمس … 

شمس لم تتوقف بعد وتذهب في طريقها إلي المطار …. تاكس … 

___ ذهبت شمس 

فاروق: تاكس.. .  ورا التاكسي ده بسرعه عايزك تلحقه… 

___ 

ثم نزلت شمس من السياره بعد وقت طويل … 

نزل أيضا فاروق 

___ 

تدخل شمس إلي المطار…. لحقها فاروق ويمسكها من يدها ويركع تحت ركبتيها…. شمس …. شمس اسمعيني مره واحده… احساسي كله اتجاهك صح صدقيني كنت بتابع آخر اخبارك دايما علي صفحتك ع الفيس بشوف أخ  ظهور ليكي مكنتش بسيب صورتك كل يوم متبعديش عني يا شمس متعمليش كدا انا محتاجلك…. 

شمس: اتجهت نحوه ورفعته لفوق…. فاروق … انت عملت معايا كتير اووي … اهانه … وظلم .. وكدب … وغير ان كرامتي فوق اي حد انت خليت نفسيتي في الارض ده يا شيخ اول يوم شوفتك فيه سيبتني بعربيتك ومشيت ولا كأن في حد بيتكلم معاك قولت عليا خدامه مع اني مش خدامه انا مهندسه بس مكنش ليا رزق اشتغل … كنت مستحمله كل اهاناتك ليه في الفيلا مع ذلك اشتغلت تحب افكرك عملت اي كمان 

Flash back 

فاروق : انتي يا بت تعالي لمي هدومي وديها في الغسيل 

شمس: انا ليا اسم علي فكره واتكلم بأحترام شويه 

فاروق: واتكلم بأحترام مع خدامه ليه 

___ 

شمس : حد علمك انك حرام تتعامل بأحترام مع اي حد ولو نطقت علي لسانك كلمه خدامه دي تاني هقطعلك لسانك ده 

___ 

فاروق يمسكها من شعرها: انتي اقل من كدا بكتير انتي اصلا معتدكيش كرامه  وريني بقا هتعملي اي …. ثم اكمل بسخريه هه معرفتيش  تعملي حاجه عارفه ليه عشان دي حقيقتك 

___ 

Back 

شمس: افتكرت ظلمك ليا واهانتك… بجد مش بقدر انسيي اي حاجه من ظلمك دهه… ثم تركته واخذت شنطه سفرها وذهبت بأتجاه المطار.. 

فاروق ركع علي الارض ثم بكي .. وينظر إليها من بعيد… شمسسس متمشيش وتسيبيني .. يا شمسس 

ثم لفت وجهها شمس ونظرت لهه  … بحزن واتجهت نحو الطائره 

___ 

يتبع..

لقراءة الحلقة السابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية شغف الفهد للكاتبة ميار محمود.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!