Uncategorized

رواية وفاء البارت الخامس عشر 15 بقلم آية عبده

  رواية وفاء البارت الخامس عشر 15 بقلم آية عبده

 رواية وفاء البارت الخامس عشر 15 بقلم آية عبده

 رواية وفاء البارت الخامس عشر 15 بقلم آية عبده

تجري ريم مسرعه لغرفه الكشف ،لتطمئن علي عماد طليقها
دخلت الغرفه دون استاذان ، بخوف ،عماد انت كويس
التفت اليها ونظر اليها بحزن ورد ايوه كويس حضرتك
ردت باستغراب حضرتي 
بعد وجهه عنها  والتفت الي الجهه الاخره ومسك سماعه الكشف وقال بعد اذنك عندي حالات لازم اتفقدها بعد اذنك
دون رد خرجت ريم حزينه من لهجه عماد لها ،وقالت في نفسها ياااه ياعماد انت زعلان للدرجه دي???? بس انا مش هبررلك اي شئ يمكن ده ال يخليك تتراجع عن موقفك نحيتي وتبعد عني وتشوف حياتك????
**************
داخل العنايه المركزه
عمر يكلم وفاء 
انتي سمعاني وشيفاني
تهمس ان—ا ف–ين
يرد عمر انتي في المستشفي
تهمس مااما
ترد من خلف عمر انا هنا ياقلب ماما وتقترب منها
تفتح عينايها ببطء وتنظر لمنال وتهمس خا—- لد
تبلع ريقها بصعوبه وترد خالد كويس ياوفاء
تهمس بصوتها المنخفض ف—ين
لاتعرف منال بماذا ترد وقالت بتصنع موجود ياحبيبتي متشغليش بالك ،وتنظر الي عمر 
فاقترب عمر من وفاء وبدء يتفقدها ، حركي دراعك ……
بعد تفقده لها ،الحمدلله كل اعضاء جسمها بتتحرك 
ترد منال الحمدلله ،تذكرت ساميه ،هاا انا نسيتها خالص ،بعد اذنك يادكتور عمر وخرجت لتطمئن ساميه 
خارج العنايه ظلت بعينيها تبحث عنها وجدتها تجلس علي مقعد قريب من العنايه نادت عليها ،مدام ساميه
بقلق نظرت لها ساميه واقتربت منها ،خير يامنال وفاء كويسه
ابتسمت منال ،الحمدلله فاقت والدكتور تفقدها وطمنا عليها
بفرحه ظهرت علي وجهها ردت ،يعني وفاء بخير وهتعيش 
ردت ايوه بخير وبكره هتخرج من العنايه وهتبقي في اوضه خاصه وتحت متابعه الدكتور 
ابتسمت ساميه بجد وبدء تغفو واحست ان الدنيا تدور من حولهاو انها لاتستيطع الوقوف ،بصوت منخفض مسكت منال وقالت منال الحقيني 
مددددام ساميه مالك
********
في عياده الدكتور سليم 
انا عايز اجددها واخليها حديثه 
رد احد العمال حاضر حضرتك ،بس الاول هبعت لحضرتك صور لبعض الديكورات علي اللاب توب وحضرتك اختار المناسب 
رد سليم تمام اتفقنا 
رد مهندس الديكور ،والشقه التانيه هنشوفها ايمتا
رد سليم بتوتر هاا لو حابب دلوقت اتفضل معايا هي قريبه من هنا 
رد المهندس لو كمان ساعه هكون خلصت معاد مهم قريب من هنا حضرتك ابعتلي اللوكيشن وانا هكون بعد ساعه هنا 
رد سليم هبعت لحضرتك اللوكيشن اول لما اوصل هنا 
رد المهندس تمام بعد اذن حضرتك
خرج المهندس وتفقد سليم عيادته واغلقها وذهب الي منزله القديم لينتظر المهندس
صعد وكأنه لا يريد ان يراها رفض الرجوع اليها مباشره قبل تغير كل شئ بها لكي لا يتذكر الماضي ،فتح الباب بصعوبه 20عام مغلقه ،ودخل واضاء انوارها ظل ينظر لها ودمعت عيناه واحس بالاختناق وجري علي احد الشبابيك ليستنشق الهواء وظل يتنفس بصعوبه وجلس وتذكر فلااااااش باك
هو انا ليه كلمتها بحده كده انا هحاول اخلص كشوفات بدري وهروح وهجبلها هديه اصالحها بها  ،بعد ساعه ذهب الي منزله ودخل ونادا 
ساميه يا ساميه انتي فين تعالي محضرلك مفاجأه ،وظل يتفقد غرف النوم كان عمر بغرفته نائم ، خرج يتفقد المطبخ 
الله هي راحت فين ، بعد ثواني رن هاتف المنزل الارضي
الو
ايوه ياسليم 
انتي فين وازاي تسيبي عمر في الوقت ده نايم لوحده
ردت ساميه سليم طلقني 
رد تاني ياساميه فكري في الولد ذنبه ايه اعقلي
ردت ببرود بقولك طلقني انا مش عايزاك 
رد طيب وعمر 
ردت مش عايزاه هسيبهولك
رد سليم باسمئزاز مش معقول في ام تبيع ابنها بسهوله كده
ردت ببرود سليم انت حياتك متنفعنيش وانت هتفضل طول عمرك فقير ياما حظرتك عايزه اعيش زي الناس وانت بتتجاهل علشان خاطر الناس الغلابه طيب انا ذنبي ايه 
رد حبيبتي فكري في ابننا دا انا تقاطعه
ردت خلاص بقا بقولك مش عايزاك طلقني
رد وانا مش هطلقك ياساميه
ردت لا هطلقني مش بمزاجك سواء رضيت او رفضت هطلقني 
رد بصدمه منها ساميه انتي طالق وهبعتلك ورقه حريتك عند مامتك ومتحلميش تشوفي ابنك تاني ال تبيع جوزها وابنها سهل اوي تبيع نفسها ، وصدقيني هيجي عليك يوم وهتندمي وقفل في وجهها السكه
نرجع من الفلاش باااااك 
جالس تذكر هذا الألم وبكا وتذكر فلاش بااااك
يخرج من غرفته بابا ماما فين
مسح دموعه واقترب منه واخذه في حضنه ماما في مشوار وهترجع بعد يومين 
بكا عمر ماما انا عايز ماما 
اخده سليم في حضنه وظل يبكي معه علي هذا الوضع ،ورد تعالي هنحضر عشا ونتعشا انا وانت ضحك وقال عمر ماثي يابابي ، اخذه عمر وحضر العشا وظل علي هذا المنوال لمده اشهر يحضر الفطار والغذاء والعشا ويذاكر ويهتم بعمر وكان عمر في الاول يبكي علي والددتها وسرعان ماتعود علي سليم ونسي والددته ساميه واصبح سليم الاب والام لعمر
بعد 10اشهر 
في المستشفي 
دكتور كمال حضرتك طلبتني 
ايوه يادكتور سليم 
رد سليم خير يادكتور 
رد كمال خير عندي ليك خبر كويس 
بابتسامه رد خير يادكتور
المستشفي اخترتك انت ال تسافر البعثه دي 
رد بحزن ايه وابني 
رد كمال متخافش انا عملت حساب كده هيسافر معاك 
رد سليم بس عمر لسه صغير ازاي انا وهو هنبقي في دوله غريبه لوحدنا ،هنا كنت بسيبه عند الجيران او اي شخص من عيلتي ،هعمل ايه هناك لوحدي بيه
رد كمال دي فرصه العمر ياسليم مش هتتحقق كتير انصحك تسافر انت دكتور ممتاز ولولا كده مكنتش المستشفي اخترتك انت بالذات ،وأما موضوع الولد مع الوقت هيتعود وانت كمان
نظر سليم للدكتور كمال واكتفي بالنظر له ولم يرد فهو لم يطيقه ولا يثق به بعد موضوع الطفله التي لقتها الممرضه علي القمامه خلف المستشفي وموقفه معها ،واختفاء منال الممرضه ،
رد الدكتور كمال ،ايه هتفضل باصص ليا كده شكلك وافقت 
رد سليم بحزن موافق يا دكتور انا عايز ابعد عن هنا بعد اذنك
بعد شهر اخر اخذ سليم ابنه عمر وحزم امتعتهم الخاصه وذهب الي المطار ليسافر 
في المطار 
هتوحشني ياسليم
يرد سليم وانت كمان هتوحشني يامازن ابقا ابعتلي جوابات 
دمعت عين مازن صديقه وقال وانت كمان ابعتلي جوابات وطمني عليك 
وحضو بعضهم وودعه سليم وعمر وسافر سليم الي الخارج
يفوق من شردوه علي رنه موبايله انه مهندس الديكور
الوو
ابعت اللوكيشن يادكتور حضرتك نسيت 
يرد سليم اه فعلا نسيت انا اسف هبعته دلوقتي
**************
في المستشفي 
حمدلله يامدام ساميه 
الله يسلمك هو ايه ال حصل 
مفيش كنت بتكلم معاكي وفجأة اغمي عليكي ،انتي كويسه 
قامت ورجعت الي وضعها ،مش قادره دماغي يامنال
ردت منال ماهو حضرتك بقالك كام يوم واقفه علي رجلك لا بتكلي ولا بتامي فأكيد ده اثر عليكي 
دخل عمر وقال حمدلله علي سلامتك يامدام
ردت الله يسلمك يادكتور 
حضرتك الدوخه دي بتجيلك كتير
ردت ساميه يعني بعض مرات بس في المرحله الاخيره دي بقيت بيغمي عليا كتير
رد تمام هنعمل شويه تحاليل واشاعات علشان نطمن عليكي
ردت بقلق هو في حاجه يادكتر حضرتك شاكك في شئ
رد عمر لا ابدا هو ذياده اطمئنان عليكي مش،اكتر 
ردت ربنا يطمن قلبك ياابني 
نظر لها ولعينيها التي دمعت وخفق قلبه ،وقال حضرتك كويسه 
اغمضت عينيها وقالت ايوه كويسه الحمد لله عايزه اشكرك علشان وفاء 
ابتسم حضرتك متشكرنيش دا واجبي بعد إذنك
ظلت تنظر له حتي خرج من الغرفه واتجه بوجه هو الاخر لينظر لها وجدها تنظر له فاشاحت بوجها الي الناحيه الاخري وهو اغلق باب الغرفه وخرج 
ردت منال ،ليه بتعذبي نفسك قوليلو الحقيقه 
بكت ساميه لا الاحسن ليه ميعرفش علشان ميحتقرنيش هو اكيد والده مشوه صورتي اودامه مابالك بقا لو عرف اني امه بدل ماهشوف نظره الاحترام ال في عنيه هشوف نظره الاحتقار يبقا ميعرفش احسن وظلت تبكي
ردت منال طب ليه بتبكي 
ردت ببكي علشان نفسي احضنه ولو مره واحده ،اصعب احساس ان يبقي ولادك امامك ومش،عارفه تحضنيهم حضنهم غالي اوي يامنال 
دمعت عين منال وبكت بحرقه علي حال ساميه
**************
في اسكندريه تتحدث علي الهاتف
ايوه كده شاطره كنت عارف ان بنتك مش هتهون عليكي نص ساعه ياحلوه والاقيكي عندي هبعتلك العنوان
ردت اسماء حاضر ياياسر بس ابوس رجلك متاذيش بنتي هعملك كل ال انت عايزه 
رد ياسر خلاص اتفقنا بس، اي حركه نداله منك او من اخواتك اقرائي علي بنتك الفاتحه وعايزك لوحدك
ردت اسماء برعب لا بعد الشر عنها نص ساعه وهبقي عندك ابعتلي العنوان 
بعت ياسر العنوان علي هاتف اسماء واتجهت له
************
في منزل الحاجه عفاف والده اسماء وحماه منه
ياساتر قلبي مقبوض ليه كده ،نادت علي احفادها يازياد يايوسف
رد يوسف ،نعم ياتيته ناولني التليفون اطمن علي عمك وعمتك 
رد يوسف حاضر ياتيته اهو 
ردت اتصلي علي عمتك ،اتصل يوسف مبتردش ياتيته
ردت طب اتصل علي عمك عزت ،اتصل بردك محدش بيرد ياتيته
ردت برعب ياساتر استر يارب قلبي مقبوض جيب العواقب سليمه يارب 
************
في اسكندريه
وصلت الي العنوان المحدد 
وقفني هنا ،كام الاجره 
اخذ السائق اجرته ودخلت اسماء احدي العمارات وصعدت الي الدور الثالث كما هو محدد وبقلق ورعب ودقت جرس المنزل 
يتبع..
لقراءة البارت السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فرحة العمر للكاتبة منة علي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!