Uncategorized

رواية قطرة ندى الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء رمضان

 رواية قطرة ندى الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء رمضان

رواية قطرة ندى الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء رمضان

رواية قطرة ندى الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء رمضان

معرفتش انام تاني بعد ماحمد قفل معايا فقمت صليت الضحي و صحيت نور وقعدنا سوا جبنا افلام و فشار بنسمع وناكل و ذاكرنا المحاضرات الي كانت علينا احمد رن عليا يطمن عشان مرحتش الجامعه …
نور: ايوا بقا ياستي يسهلو
ندي: بس ياكلب البحر انتي
نور: عليتلاء امشي ناوو ومحدش يقدر يكلمني هيه
ندي: اش تزعلي يايوحي
وانجري ياحيوانه هاتي الشكولاته اللي في التلاجه
نور:  قلبي بتحترميني اوي
ندي: طبعا ياروحي انا ليا غيرك
راحت نور للمطبخ عشان تجيب الشكولاته فقعدت تدور عليها ….
اسامة: بتعملي اي ياقطتي
نور: خضيتني ياعم
اسامة: حد يقول لحبيبه ياعم
بحب سواق ياعالم
نور: ملهم السواقين يارجوله
اسامة: امشي يابت من قدامي بدل معورك
نور:حااتر
وعدت ايام كتير علي ابطلنا لحد مبقي نور و ندي في سنه تالته و اسامة و احمد خلصوو الجامعة …
وفي يوم نتيجه سنة تالته لنور ندي وكانو كلهم متجمعين …
احمد: انا بقول كفايه خطوبه بقا عاوزين نتجوز ولا اي يا اسامة
اسامة: ومن سمعك انا عاوزة اتجوز دلوقتي
احمد والد ندي: انتو مستعجلين اوي كدا ليه
اسامة : يابابا احنا الاتنين خلصنا دراستنا عاوزين نستقر بقا
واظن مفيش مانع يعني احمد وبقا معيد ف الجامعه وانا وشغال مع حضرتك
والد احمد:  خلاص نعمل اللي الولاد عايزينه ونجوزهم ونخلص منهم بقا
والد ندي: خلاص اللي تشوفه
احمد: الفرح الاسبوع الجاي اي رايكو ونعمل ليلة لينا احنا الاربعه سوا 
الكل: موافقين
والكل قاعد يبارك لاحمد و ندي و اسامة و نور
   تاني يوم
احمد: صباح الجمال 
ندي: صباح النور
عامل اي
احمد: بخير دايما بوجودك
ها جاهزة ….
ندي: لاية !؟
احمد: هنروح نشتري الفستان و البدلة بتاعتي
ندي: انهاردة !؟
احمد: اه انهاردة وانا كلمت اسامة يقول لنور ونروح سوا 
ندي: امممم حاضر
احمد: هاجي اخدك انتي واسامة كمان ساعه تكوني جهزتي ونعدي ع نور
ندي: حاضر يابابا
احمد: قلب بابا
في اوضة اسامة …
ندي: اسااااامااااااه
اصحااااا فوووووووق
اسامة: اي يابت ع الصبح
ندي: صباح الخير الاول ياروحي
اسامة: يبقا احمد لسه مكلمك وجيه تطلعي كبتك فيا 
ندي: اي دا هو باين كدا 
اسامة: طبعا ياجلبي
ندي :ط يلا يافالح عشان هعدي علينا كمان ساعه
اسامة: ليه
ندي:الزهايمر اشتغل صح
هنروح نشوف فساتين
اسامة: صح قالي امبارح كلمي نور وقوليلها
ندي: ط متكلمها انت
اسامة: لا
ندي: اتخنقتو ليه بقا ياستاذ
اسامة : وانتي مالك
ندي: اخلص يالا
اسامة: عشان رشا
ندي: رشا مين
اسامة: السكرتيرة بتاعتي ياندي
ندي: الغيرة اشتغلت
اسامة: اسملا عليكي
ندي: هبقا اكلمها واشوف الحوار دا
اسامة: ماشي ياختي
وكلميها بقا انتي
ندي: حاضر
نور وندي في التليفون ….
ندي: امووزتي 
نور: ايوا ياروحي صباح القمر
ندي: صباح الفل يلا اجهزي هنروح نشوف الفساتين كمان ساعة وهنعدي عليكي كلنا
نور: ط تمام
احمد عدي ع ندي و اسامة وراحو لنور و طلعو ع مول كبير عشان يختارو برحتهم….
ندي: تعالو نشوف المحل دا شكلو حلو
نور: يلا
بعد ساعات …..
اسامة: حرام كدا دا عاشر محل وميعجبكوش حاجة
احمد:انا تعبت اوي من الف
نور:تعالو اخر واحد دا ولو معجبناش حاجة نيجي بكرا
ندي:لو تعبتو خليكو. هنا احنا مش هنتاخر
احمد: طيب لو عجبكو حاجة ابقو كلمونا
اسامة:هطلب اكل ع اما تيجو ..
ندي و نور: حاضر
احمد و اسامة: انتبهو لنفسكو
ندي و نور: حاضر
ندي:لو حد قلنا هوديكو عند ماما مش هنسمع كلمه حاضر
نور:ولو قال هجبلكو شكولاته مش هنضعف ابدا ونروح معاه
اسامة: تربيتي
 يلا ياجذمة منك ليها ومتتاخروش
ندي و نور: حاضر 
وراحو المحل وفعلا لقو فساتين عجبتهم 
ندي و نور اختارو نفس التصميم وكان شيك وحلو بمعني الكلمة …
نور: هرن عليهم يجو
ندي: لا خالي احنا اللي نختار ونفجئهم بيه ف الفرح هبقا احلا
نور :شريرة من يومك ياروحي
ندي: تربيتك
يلا نقسهم بقا …
نور: يلا ادخلي انتي الاول لان مفيش مكان فاضي غير واحد
ندي : تمام…
ندي قاست الفستان وكان جميل اوووي عليها وراحت غيرته …
نور: هدخل انا بقا اشوفه
ندي: ماشي وانا هرن عليهم ع اما يجو عشان يحسبو عليه من غير ميشوفه
نور:اشطاات مش هتاخر
نور دخلت وانا خرجت برا المحل عشان ارن عليهم لان مفيش شبكة جوا المحل ..ولقيت بحد مسكني مش قادرة اتحرك ولا اتكلم لانه خدرني بسرعه محستنش بنفسي ….
بعدها بشوية نور خرجت دورت ع ندي ملقتهاش خالص
نور سالت الموظفة اللي كانت واقفه معاهم
نور: متعرفيش البنت اللي كانت معايا راحت فين
الموظفه: خرجت برا يافندم
الفستان جميل عليكي اووي
نور: تسلمي لو سمحتي ممكن تخرجي تنادي عليها 
الموظفه خرجت وجات قالت انها ملقتهاش فنور قالت انها ممكن تكون راحت عند الشباب
قامت ححزت الفستانين وخرجت للكافيه اللي الشباب فيه ….
احمد: اومال ندي فين
نور: اي دا هي مجتش ليكو؟
اسامة: لا هي فين
نور بعد محكت اللي حصل لاحمد و اسامة روحو عند المحل وقاعدو يدور علي ندي لكن بدون فايدة…..
اكيد عارفين مين خطف ندي 
يتبع..
لقراءة الفصل السادس عشر والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة ديسمبر للكاتبة هند حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى