Uncategorized

رواية فتاة الملجأ الحلقة السادسة عشر 16 الجزء 2 بقلم ملك محمد

 رواية فتاة الملجأ الحلقة السادسة عشر 16 الجزء 2 بقلم ملك محمد 

رواية فتاة الملجأ الحلقة السادسة عشر 16 الجزء 2 بقلم ملك محمد 

رواية فتاة الملجأ الحلقة السادسة عشر 16 الجزء 2 بقلم ملك محمد 

آتى موعد الزفاف أخيراً

وملاك كانت تجهز نفسها بسعاده 

واياد أيضاً كان يجهز نفسه لحفل الزفاف

كانت نرمين في غرفتها تلف حول نفسها فهي تعلم ما يخطط له مروان 

امسكت هاتفها واتصلت به قائله 

: مروان انت عملت اي

مروان اجابها بضحكه خبيثه : لسه معملتش حاجه مستني الوقت المناسب 

نرمين بقلق: بصراحه انا قلقانه من ال انت بتخططله انا كنت عايزاه يكرها وهي تبعد عنه بس انا مش عايزه آذي حد

مروان بضيق : بقولك اي متوجعيش دماغي اياد بتاعك دا انا حطيته ف دماغي وهعرف ازاي اعمله الأدب 

نرمين بخوف : بس ….

اغلق مروان الهاتف في وجهها 

__________

ملاك في غرفتها مع صديقاتها تجهز نفسها للزفاف 

إتصل بها اياد 

امسكت هاتفها وذهبت بعيداً عن الضوضاء التي بالغرفه وأجابت عليه

اياد: وحشتيني 

ملاك بضحك : فاضل ساعه واحده وهتتكلبش وهتزهق مني 

اياد بسعاده : انا فعلا مستني اللحظه دي بفارغ الصبر بس معتقدش اني هزهق منك بالعكس انتي بتبقى معايا وبتبقى وحشاني 

ملاك ابتسمت بخجل قائله : طب ممكن توفر كلامك الحلو داه لشويه كدا وتسبني اجهز

اياد  : مش عارف ليه حاسس ان مينفعش أسيبك عايز افضل اسمع صوتك

ملاك بضحك : يابني دي ساعه واحده فاضله بقولك سبني أجهز وبعد كدا صدقني هتزهق من صوتي ومني 

اياد : بقولك اي انا مش قادر استنى اجي اخطفك وخلاص 

ملاك بضحك : هي طالبه معاك جنان ولا اي اقفل يلا علشان انت معطلني

اياد بلهفه : استني متقفليش 

ملاك : في اي تاني 

اياد بحزن : مش عارف بقولك بس صدقيني في حاجه جوايا بتقولي اني لازم افضل سامع صوتك علشان افضل مطمن عليكي

ملاك بتعجب : وانت قلقان ليه عليا اطمن مفيش حاجه تقلق كل حاجه هتبقى

اياد بقلق: اكيد

ملاك بحب : اكيد 

اياد أغلق الهاتف ووضع يده على قلبه قائلا 

: معرفش ليه داه خايف عليكي 

آتى شادي صديقه وجلس جانبه قائلا

: خلصت سهوكه ف الموبايل ياعم 

اياد لم يرد عليه

شادي بتعجب : مالك سرحان ف اي 

اياد : مش عارف ليه حاسس بإحساس مش كويس 

شادي بضحك: النهارده فرحك فكك من كل الأحاسيس دي وقوم يلا  كمل لبسك 

فجأه يدق باب المنزل 

شادي : هقوم اشوف مين

ذهب شادي ليفتح الباب فإذا به يرى نرمين 

شادي بتعجب: نرمين

نرمين بحزن : انا اسفه اني جيت ع هنا انا عارفه ان المعازيم كلهم بيروحوا على القاعه بس انا محتاجه اتكلم مع اياد ثواني 

شادي بتعجب: مفيش مشكله اتفضلي ادخلي 

اياد خرج من غرفته قائلا

: مين ياشادي

ثم تفاجئ بنرمين تدخل من الباب

اياد بتعجب : في حاجه يانرمين

نرمين بحزن : كنت عايزه اتكلم معاك ف حاجه ضروري

اياد بتعجب : طب الموضوع مينفعش يتأجل انتي عارف ان النهارده فرحي وفاضل تقريباً نص ساعه واكون هناك

نرمين : صدقني الموضوع ال عايزه اكلمك فيه مينفعش يتأجل 

اياد بذهول : طب احكي في اي 

نرمين نظرت لشادي بتوتر

علم اياد انها تريد التحدث مع ع إنفراد فطلب منها الدخول للغرفه

دخل اياد ونرمين الغرفه 

اياد بتعجب : في اي خضتيني 

نرمين والدموع تملأ عينها : اياد انا بحبك

اياد بتوتر لم يفهم مقصدها فرد قائلا

:  مانتي عارفه ان انا كمان بحبك دانتي اختي ال طلعت بيها من الدنيا

نرمين اقتربت منه أكثر قائله: بس انا مبحبكش كأخ انا بحبك كحبيب 

اياد بصدمه وذهول: نعم 

نرمين : ايوا انا حبيتك مقدرتش اتحكم ف مشاعري رغم اني عارفه انك بتحب بنت تانيه 

اياد بصدمه : انتي جايه تهزري قبل فرحي بنص ساعه

نرمين ببكاء: انا مبهزرش انا فعلا حبيتك

اياد بحزن : من امتى الكلام داه

نرمين ببكاء : من اول يوم اتقبلنا فيه بس انا مقدرتش اقولك لأن اول اتقبلنا فيه انت حكتلي عن ملاك واد اي انت بتعشقها فكتمت ف قلبي وقررت ادفن كل مشاعري بس مقدرتش انا حاولت بس غصب عني مقدرتش ابطل احبك 

اياد بدأ يتصبب عرقا وتوتر بشده 

: بصي انا فعلا مش عارف اقولك اي بس انا مخدعتكيش ولا ضحكت عليكي ووعدتك بأي حاجه 

نرمين ببكاء هستيري : بس انا مش قادره اتخيل انك ممكن تتجوزها غصب عني  مش عايزاك تكون ف حضن حد غيري

ثم اقتربت منه ونظرت في عينه قائله

 بصلي كبنت يا اياد هتلاقيني اجمل منها ف كل حاجه انا مثقفه وواعيه وقدرت اساعدك ف حياتك انما هي معملتلكش اي حاجه ولا حتى تناسبك 

اياد بعصبيه : انتي اتجننتي يانرمين اي ال انتي بتقوليه داه ملاك ال انتي بتتكلمي عنها دي انا لما ببص في عنيها بحس ان ليا وطن انا لولاها كنت هتوه ف الدنيا انا بشوف فيها اهلي وعيلتي وكل ما املك

 ملاك بعفويتها وضحكها وجنانها كل حاجه فيها انا بعشقها صدقيني انا من غيرها مقدرش اعيش 

نرمين بغضب : يعني عمرك ماهتقدر تشوفني 

اياد بحزن : انا اسف بجد 

نرمين بإندفاع لم تسيطر على نفسها فهمت لأحتضانه

اياد بصدمه دفعها بعيدا فسقطت على الأرض 

: انتي مجنونه اي ال انتي بتعمليه داه 

نرمين ببكاء : انت فعلا عمرك ماهتقدر تشوفني حتى لو هي اختفت

اياد بغضب : اتفضلي اطلعي بره 

نرمين وقفت من ع الأرض قائله

: هطلع وصدقني مش هتشوف وشي تاني بس كنت عايزه اقولك حاجه قبل ما امشي انا ال اخدت الملفات من ع مكتب ملاك وانا ال خلتها تأكل يوسف الشكولاته عملت كدا وكذبت وقولت مش انا علشان اقدر اخليك تكرها بس مقدرتش 

اياد كان يسمعها بصدمه

دفعت فلوس لمروان وقولتله يحاول يخليك تشوفها معاه كتير ويبعدها عنك علشان تكرهها وبردو مكرهتهاش 

اياد رفع يده ليصفعها بغضب 

نرمين بصراخ وخوف وضعت يدها على وجهها

اياد لم يصفعها وانزل يده قائلا بصوت مرتفع وغضب

: اطلعي بره يانرمين بقولك بدل ما ارتكب جريمه هنا 

نرمين ببكاء : قبل ما امشي لازم تعرف ان مروان قرر ينتقم منك علشان الصور ال انت ماسكها وطردك ليه من الشركه 

اياد بخوف وصدمه : ينتقم مني ازاي 

نرمين بضحكة وبكاء هيستري: هيبعد عنك اكتر حاجه بتحبها

اياد بصدمه تذكر ملاك 

فتح باب الغرفه وخرج راكضاً منها 

رآه شادي فقال بتعجب

: اياد اياد 

لم يرد عليه ونزل بسرعه وقاد سيارته ومضى 

كان يقود السياره بسرعه هائله 

امسك هاتفه وظل يرن على ملاك لكنها لم تجبه

_________

ملاك في غرفتها انتهت تقريباً من التزيين وارتدت فستان عرسها ووضعت التاج فوق رآسها كانت تشبه أميرات ديزني في طلتها 

خرج جميع صديقاتها الا هي وسالي

سالي ببكاء : ياروحي طالعه زي القمر مكنتش اعرف اني هعيط كدا يوم فرحك 

ملاك احتضنتها قائله : طب بطلي عياط بقى اصل اعيط انا كمان والميكب كله يبوظ

سالي وهي تمسح دموعها : لا خلاص بطلت اهوه انا هروح اغسل وشي واجيلك علشان ننزل سوا

ثم تركتها وخرجت كانت ملاك في الغرفه وحدها 

بحثت عن هاتفها فوجدته تحت الوساده 

فتحت الهاتف فوجدت  اياد يتصل عليها

اجابت عليه قائله

: اي جي ف الطريق

اياد بهلع : ملاك انتي فين

ملاك بتعجب : انا جهزت ومستنياك تيجي تاخدني علشان نروح ع القاعه 

اياد بخوف : طب انتي كويسه

ملاك بذهول: اه انا كويسه مالك في اي ومال صوتك 

اياد بخوف وهلع يقود السياره بسرعه قائلا

: طب خليكي معايا ع الموبايل انا 10دقايق بالظبط واكون عندك 

ملاك بخوف : اياد في اي 

اياد لم يتمالك نفسه فبكى قائلا : صدقيني مش هسمح لأي حد يأذيكي او ياخدك مني 

ملاك بخوف وذهول : اياد انت بتعيط

فجأه ينكسر زجاج نافذة الغرفه التي بها ملاك فتصرخ وتلقي الهاتف ع الأرض

سمع اياد صوت صراخها فهلع وتملكه الرعب 

يتبع..

لقراءة الحلقة السابعة عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية لو كان خيراً لبقى للكاتبة نورهان صبري.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!