روايات

رواية حلال الأسد الفصل السادس عشر 16 بقلم أسماء حبيب

 رواية حلال الأسد الفصل السادس عشر 16 بقلم أسماء حبيب

رواية حلال الأسد الفصل السادس عشر 16 بقلم أسماء حبيب

رواية حلال الأسد الفصل السادس عشر 16 بقلم أسماء حبيب

حلا،،، انتي حبيت قبل كدا يا أسد!
اسد بهدوء،،،، بصراحه ايوه حبيت قبل كدا..
حلا  بهدوء،،،،  طيب لي مش فكرت تتجوز البنت ألي حبتها!
اسد،،،  علشان مكنش ينفع اتجوزها ساعتها مفكرتش اتجوزها كان شغلي اهم حاجه عندي و…  وخلاص الموضوع اتقفل مش انا جاوبت خلاص كدا وقولت الصراحه ها اي السؤال ألي بعده.
حلا،،،  يعني دا كل ألي حصل!؟
اسد،،،،، اه.
حلا،،،  ماشي يا اسد اسئلتي خلصت ، انتَ عايز تسألني علي حاجه.
اسد،،، لاء لاني عارف عنك كل حاجه، ومستني ردك يا حلا.
حلا،،، طيب يا اسد.
الكل رجع مكانه وبعد قعده لطيفه مشيوا وحلا دخلت لاوضه هي وسلمي.
سلمي بفرحه،،، ناااا هبقي عروسه وعندي عوكاز ههههه.
حلا فاقت من سرحنها علي جمله سلمي،،، هههههه وربنا انتي هربانه منك علفكره.
سلمي،،، تصوري يا حلا عمري ما تخيلت سيف انه يبقي جوزي ابداااااً
حلا بتنهيده،،، ان شاء الله يا سلمي صلي استخاره وانا معاكي ونشوف ربنا رايد علي اي!
سلمي بغمزه لحلا،،،  ها اي رئيك في اسد بقي مقولتليش.
حلا بقلق،،،  مش عرفه يا سلمي حسه ان في حاجه غلط في الموضوع حسه انه مخبي حاجه عني!
سلمي،،، اتفائلي خير يا شيخه.
حلا،،،، انشاء الله خير.
««« في فيلا زياد القاسم في الجنينه….
زينه والده زياد بصدمه،،، تبيع الشركه لي يا ابني محتاج فلوس!!
زياد،،، لا لاء يا ماما بس انا حابب اخلص من الحرام.
اشرقت بدهشه،،، هو أي الي حرام يا زياد انا مبقتش فهمه…
أيه بأبتسامه جميله،،، زياد بيعمل الصح يا جماعه، احمم بصراحه زياد كان بيشتغل بالنصب في الشغل و..
زياد بأبتسامه،،، اييون انا كنت استاذ نصاب هههههه.
زينه وبتزقله بالتفاحه،،، ومبسوووط علي خبتك.
زياد وفسك التفاحه وبياكلها،، لاء منشكح بس هههه.
اشرقت،،، طيب والفلوس الي هتطلع دي هتعمل فيها أي!
زياد،، هتبرع بيها كلها للمياتم والجمعيات الخيريه.
زينه،، اممم طيب وهنعيش منين كدا فين الدخل يا زياد.
زياد،،، هنبيع الفيلا..
اشرقت وزينه في صوت واحد،،، نعاااااااااااام.
ايه وزياد صحكوا اوي هههههههههههه.
أيه،،، شوفي يا طنط احنا عندنا في السارع بيت للأيجار هنشتريه محمود كلم صاحبه البيت وكمان زياد هيبدء في مشطروع قريه سياحيه مع والد رودي ززملته في الشغل احم، وطبعاً اشرقت باقي الفلوسى كلها هتتحط في البنك بأسمها نصبها يعني زياد مش عايز يدخل ولا ياخد من حق اخته حاجه، ومش ضروري يعني اننا نتفشخر بالفيلا كل لما البيت يكون كبير بنبعد عن بعض اكتر وصدقيني الشارع جنان هناك هتلاقي كل حاجه جزار وبتعوت الخضار والحلويات يعني مش هتطري تروحي سوق، وانا الي هطبخ وانضف البيت وهعمل كل حاجه.
اشرقت كانت مش هاممها الفلوس بس فرحت لما عرفه ان جاد ممكن بالخبر ده مش يتكسف من زياد ويجي يتقدملها  ويستني المشروع بتاعه لما يخلص،،، زياد انا معاك في كل حاجه.
زينه بفرحه لابنها انه اخيراً بدء يتغير للأحسن،،، وانا يا ابني معاك ربنا يهديك يارب ويوقف في طريقك ولاد الحلال.
هنا ايه وزياد فرحوا اوي وفعلا بدء زباد يعلن عن بيع الشركه…
اشرقت في اوضتها بسعاده،،، ايوه يا جاد زي ما بقولك كدا خلاص تعاله وتقدم لزياد اكيد مش هيرفضك.
جاد بصدمه،،، بتقولي اخوكي ببيع كل حاجه!!
اشرقت،،، ايوه ايوه وبكره هنعيش في بيت عادي اوي زي باقي الناس ها هتيجي امتي بقي!
جاد،،،، اممم بصي يا اشرقت قبليني بكره ومعاكي العقد بتاعك علشان اسجلهم حتي لو اخوكي عرف يبقي كله كان بالقانون ولا أي!
اشرقت بطيبه،،، ماشي ماشي يا جاد انا جايه بكره سلام بقي.
اشرقت قفلت الخط بسعاده متعرفش المستقبل مخبيلها اي!
«« في مكان غريب اشبه بالبار…..
شخص،،، مكنتش اعرف انك بتعزي اسد كدا هههههه.
أسيل بشر،،، ألي بعزه قول لكبيرك ان ان الورق هيتمضي بس يجيبه والسفن هتطلع في المعاد.
شخص،،،، اممم طيب بس الورق ده لو حد شم بيه خبر انتي نفسك ممكن تروحي في دهيه علشان تكوني عرفه.
أسيل،،، عرفه، هو حد قال ليك اني غبيه!!؟
شخص،،، تمام الورق بكره هيكون عندك وخلي بالك من الي هيحصل بقي علشان الكبير زعله وحش سلاام.
اسيل وبترفع الكاس وبتشرب،،، سلااام.
الشخص ده مشي واسيل كانت بتكتك كل حاجه ومستنيه الوقت ألي هي محدده علشان تنفز….
اسيل اتصلت علي شخص تاني،،،، الووو، ايوه جهز لانابيب بسرعه علشان اول ما اخد اذن بالتنفيذ تكون جاهز!
قفلت الخط بعد ما اكد لها ان كل حاجه تمام.
«««في صباح يوم جديد كان سراج بيستعد انه يقابل والد أيات هو و والده الدكتور عبد الكريم حلا راحت معاهم ومعتصم دنه مع سلمي والداده معاهم…
وقفت العربيه قدام فيله راقيه وهاديه وكان سراج ميعرفش انهم اثريه اصلا بس دخل بعد ما استقبلهم لاستاذ خالد والد أيات….
الدكتور عبد الكريم بمحبه،،،، والله يا استاذ خالد جيين نطلب ايد بنتك أيات لأبني الدكتور سراج.
خالد بفرحه وبتسامه عريضه،،،، دا انا يشرفني جداً ان ابنك يبقي جوز بنتي والله ادب وأخلاق ما شاء الله عليه..
سراج بأبتسامه،،، ربنا يعزك يا عمي.
حلا بملل،،،، امال أيات فيين لحد دلوقتي يا عموا اتأخرت لي!
أيات وشيله العصير،،، ههههه معلش اتأخرت شويه عليكم انا اجيت اهو يا ست حلا.
حلا،،، طيب طيب اوعي تنسي هااا.
ايات بفهم وضحك،،، هههه حاضر يا حلا.
كانت أيات قعده مع سراج في زويا جمبهم…
سراج بضحك،،، انا فاهم حلا هههه يلا ابدئي لاختبار ????.
أيات بأبتسامه هاديه،،، بس انا عرفاك علي اي يا دكتور سراج وعرفه اخلاقك كويس استحاله انكر ده لان شفت بعيني ألي حصل مبارح في المستشفي علفكره كنت جايه اعتذرلك بس روحت بسرعه لما بابا طلبني، انا الي عيزه اعرفه بس انتي فعلا متأكد انك اخترت صح!
سراج بعدم فهم،،، مش فاهم سؤالك.
أيات بأحراج،،، يعني اقصد انتي شيفني انفع ابقي مراتك!
سراج،،،، عارف انك يا أيات لا كنتي محجبه بس انتي من جواكي شخصيه نضيفه والحمد الله انك بقيتك ملتزمه بالحجاب وكمان بتسمعي محضرات حلا انا واثق انها دخلت دماغك وبتعملي بيها.
ايات،،، انا بحاول والله اني مقصرش ابداً.
سراج،،  وانا متأكد من ده وعايز اكون لايد الي تتمدلك ونساند بعض في الطاعه.
ايات،،، كلامك جميل اوي يا سراج.
سراج بضحك،، طيب بقول كفايك كدا اصل الشيطان شاطر وخلينا سكتين.
ايات اتكسفت وكانت بتضحك بهدوء.
كانت حلا فرحانه لأخوها وبتفكر في الحلم ألي شافته ومش فهمه معناه خالص!؟
المقابله خلصت وأيات كانت طيره من الفرحه…
««« في العماره ألي بتقابل فيها جاد واشرقت….
اشرقت وبتديلوا العقد،،، اهو يا جاد العقد بس مش تتأخر يا جاد ماشي.
جاد واخد العقد بأرتياح،،، تمام يا اشرقت يووومين بالضبط وهتلقيني في بتكم.
اشرقت،،، لي يومين يا جاد بسس ما تيجي النهارده.
جاد،، يا بنتي هكون خلصت كل حاجه وهجيب ماما وجاي.
اشرقت بأرتياح،،، طيب يا جاد وانا مستنياك.
جاد،،، سلام يا حبي.
اشرقت،، سلام.
نزلت اشرقت وراحت البيت الجديد الي في الشارع جمب بيت ام أيه وطلعت…
محمود،،،، طلع يا محسن الخضار ده عن الشقه بتاعت أيات وتعاله علشان نكمل شغل.
محسن،،، حاضطر يا معلم.
محسن طلع وخبط في اشرقت ألي مكنش شايفها بسبب الكياس.
اشرقت بضيق،،، مش تحاسب يا اخ انتي اوووف.
محسن بهيام،،، حقك عليا يا ست هانم.
اشرقت بتنهيده،،، خلاص خلاص محصلش حاجه، هو انتي عايز اي من هنا.
محسن،، عايز بس اوصل الكياس لي أيه محمود باعتهم.
اشرقت،،، اه تمام،، يااااا أيييه.
ايه طلعت ومسكه المعلقه بتاعه ألاكل ولبسه طرحه وعبايه وسعه،،،، تعاله يا محسن تعاله حطهم هنا شكككراً.
محسن بأبتسامه،،، علي اي بس سلام عليكم.
أيه وأشرقت،،، وعليكم السلام.
ايه،، ايدك معايه بس يا أشرقت ندخلهم جوه.
اشرقت،، حاضر…
اشطرقت دخلت وكان البيت بيتنظف وكانت ام ايه مع ام زياد بينضفوا البيت واشركت كانت بتساعدهم وأيه بتطبخ ألاكل.
زياد الي بيغني وهو بينشر الغسيل،،، ياااا سلام علي ألايام ألي مرمتطك يااا زياد ياااقااااسم وكرمتك إلي بقت في الكزوووزااااا تيرارااا تيرااراااه.
رودي ونزلت من العربيه وبتضحك علي منظر زياد الي مشبك المشابك في هدومه وكان بينشر،،، زيااااااد.
زياد بصدمه،،، رودي يا فضحتك يا زيااد يا فضحتك.
زياد بيشيل المشابك الي معلقها في هدومه وراح يستقبل رودي.
طبعاً المكان مكنش متظبط لسه وأيه عرفت انها جت.
زياد،،، معلش المكان مكركب معزلين جديد عبال عندكم ههههه تعالي البلكونه.
رودي بضحك،،،، عادي ولا يهمك.
ام أيه بهمس لأم زياد،،، مين البت دي يختي!
ام زياد،،، دي كانت بتشتغل مع زياد في الشركه..
ام أيه،،،، واي الي جابها دي؟
ام زياد،،  اصل زياد عايز يعمل بزنس مع والدها.
ام ايه بعدم فهم،،  هو اي البسبس ده يختي.
ام زياد بضحك،،،  ههههه بزززنس يعنش شغل يا ام ايه هههه.
ام ايه بفهم،،،  ااااه شغلل اممم.
رودي وقفه مع زياد،،،  شوف يا زياد بابا عايزك تيجي تشرحله كل حاجه وفكرتك بالضبط وممكن كمان انتي تدخل بالمجهود بس يا زياد وهو برئس المال.
زياد،،،  لا يا رودي انا معايه مبلغ هقدر اقف بيه وشارك بيه كمان بس انا عايز لازم اشارك والدك لاني مقدرش ادخل فيه لوحدي.
رودي،،،  ماشي يا زياد وانا جمبك على طول.
ايه وحطه اديها في جنبها،،،  خلصتوا.
زياد،،،  اه خلصنا.
ايه،،،  تعالي معايه يا رودي لازم تشربي حاجه.
ايه ت رودي من اديها ودخلت المطبخ وجابتلها عصير.
ايه بتقلب لاكل ورودي وقفه معاها في المطبخ،،،  ممكن اسئلك سؤال يا أيه.
ايه بتنهيده،،  خييير.
رودي،،،  بتحبي اياد.
ايه لفتلها،،  يا شيخه داسؤال يعني اكييد بحبه طبعاً مش جوزي.
رودي،،،  شوفي يا أيه انا مش هعلمك بطريقه رجعيه ودرتي وكدا انا اه بحب زيا وبتمناله الخير واعمل اي حاجه هو بيحبها بس عيزه اقولك انا لما شفتك انتي وزياد وتغير للأحسن فرحت جداً علي فكره وبتمني نبقي صحاب ومش بنا عداوه خالص وعلاقتنا تبقي كويسه يا أيه.
ايه،،  حد قلك اني بعاديكي يعني.
رودي،،  بتمني فعلا اننا نبقي صحاب،  انا مطره امشي وشكرا علي العصير حلو اي.
ايه بهدوء،،،،،  العفو.
رودي كانت خرجه وزياد كان لسه بنشر ومشبك وقع منه..
زياد بسرعه،،،  يختاااي لمؤخذه يا حجه سووعاد.
سوعاد،،،  يا ابني دا المشبك الساتت الي يقع ليا!
زياد،،  والللله غصب عني،  وكان لازم تبيعي خضار النهارده تحت البلكونه هنا…
سوعاد بتنهيده،،،  اعمل اي يا ابني اكل العيش بقي كنت بقعد علي اول الشارع بس وحده ربنا يسامحها خدت المكان عفيه اخانق يعني وبعدين يا ابني لارزاق علي الله والي ربنا كتبه ليا هخده هخانق لي!
زياد،،،  كلامك صح والله يا حجه سوعاد.
سوعاد،،،  ايوه بس حاسب بقي علشان شكلك كدا ناوي تجيب مشبك في عنيا هههه.
زياد بضحك،،، هههه معلش استحمليني فاضل كام مشبك بس ههه.
سوعاد،،، طيب مجتش عليك نستحملك برضوا الناس لبعضيها…
زياد،، طيب معلش معلش احدفيلي الموشبك ده.
سوعاد،، يااا برهيييم احدف المشبك لعمك ده.
الطفل الي في الشارع حدف المشبك لزياد.
زياد،، شكراً يا هومه نردهولك في غسيلك يا ابنييي.
رودي،،، ههههه سلام يا زووز.
زياد وبيشاورلها بأيده،،، سلااام ????.
ايه وبتقف جمب زياد فاللحظه دي.
زياد،،،  ا اي بودعها بس والله.
ايه بتنهيده،،،  تعرف رغم اني حسه اني بغير بس شكلها فعلاً طيبه.
زياد بغمزه،،  بتغيري يا بطه.
ايه،،،  انا مش ست ولا مش ست يعني.
زياد،،، لا سسسست ايمااال أي
ايه،،،، ههه لا دا انتي كسرت الرقم القياسي في التأقلم انا فكرتك مش هتعرف تتعامل مع الناس.
زياد بفخر،، دنا زياااد القاسم الغيير متوقع امال اي.
ايه بضيق،، مفييش فييده.
عدي يومين علي الوضع ده وكانت اشرقت مستنيه جاد بفارغ الصبر…
وصلت رساله لاشرقت من جاد وكانت فرحانه بس اتصدمت من الي كانت مكتوب في الرساله بتقره وحست انها بتنتهي…..
ايه دخلت بس وقفت اول ما لقت اشرقت بـ….
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى