Uncategorized

رواية عشقني شيطان الفصل السادس عشر 16 بقلم دنيا رشاد

  رواية عشقني شيطان الفصل السادس عشر 16 بقلم دنيا رشاد

 رواية عشقني شيطان الفصل السادس عشر 16 بقلم دنيا رشاد

 رواية عشقني شيطان الفصل السادس عشر 16 بقلم دنيا رشاد

حور ….ححاامل 
الدكتور …ايوه يامدام ولازم ترتاحي حالتك وحشة والتعب غلط علي البيبيى
حور . شكرا يادكتور 
فكرت حور فهي كانت تعتقد أنها عندما تترك مصر بذلك تكون قد خلصت من فهد ولكن كيف وبداخلها قطعة منه لاتستطيع ان تتخلي عنها فهي بداخلها الان 
شعرت حور لوهلة انها تريد أن تتخلص من هذا الجنين ولكن كيف وهي مؤمنة موحدة بالله لاتستطيع أن تقتل روح لاعلاقة لها بشيء سوي ان فهد والده وقلبها لا يتجرئ. إن يسمح لها أن تقتل ابنها حتي وان لم تراه فهي تحبه بشدة 
حور …انت ابني انا بس محدش هايعرف عنك حاجة خالص انت هاتبقي كل حياتي 
دخلت عليها والدة الطفل لكي تشكر حور انها أنقذت حياة ابنها 
بيلين …شكرا انقذتي حياة ابني انا مدينة لكي بحياتي 
حور…دا واجبي مفيش داعي للشكر 
ذهبت حور من المستشفي متجهة إلي الغرفة التي تسكن بها فوق احدي البنايات الضخمة والفخمة ولكنها لاتملك سوي أن تقعد بغرفة واحدة ليست مرتبة 
صعدت حور علي رجليها مايقارب من العشرة طوابق علي رجليها فغير مسموح لها أن تصعد في الاسانسير 
حور….اه رجلي وجعتني اوي بس الحمد لله 
دخلت حور غيرت ملابسها وتوضئت وصلت فرضها وجلست تناجي ربها أن يحميها ويحمي طفلها وان يرزقها بفتاة جميلة تشبه والدتها فهي تشتاق لها كثيرا 
في الصباح الباكر 
لبست حور ونزلت لكي تذهب الي عملها كعاملة نظافة في المحل 
دخلت حور لكي تباشر عملها ويظهر علي ملامحها الخجوله المرض والضعف 
حور لازم استحمل علشان اقدر اعيش 
وكيف الوصال الي العيش ????
مادمت لااتمني شيء سوي الموت????
___________________________________
في شقة جاكلين 
يعتقدون اني بالف خير ????
ولكن كيف وانا بالف حزن علي احبتي ????
جاكلين …لازم تاكلي حاجة يامليكة انتي ضعفتي 
مليكة…اكول ازاي ياجاكلين وانا معرفش اختي فين ولا جرالها ايه وكلت ولا لاء وبخير ولالاء 
جاكلين….???????????????? وحشتني اوي يامليكة قلبي بينقطع عليها 
مليكة ….راحت فين تفتكري راحت فين مالناش حد غير عمي وده عايش باوكرانيا ومستحيل حور ترحله لأنها بتكرهه تفتكري راحت الفيلا مهو فهد قافلها يمكن قالت محدش هايدور عليها هناك 
جاكلين …صح ممكن اتصلي بفهد قوليله يجيب مفتاح الفيلا 
مليكة ….انا مكلمش مع السبب الي خلا اختي تبعد عني انا لو كلمته هاقتله 
جاكلين ….طيب كلمي زين 
مليكة …ماشي 
كلمت مليكة زين وطلبت منه المفتاح وقال لها أن ينتظروه أمام باب الفيلا بعد نصف ساعة ذهب زين وفهد وهو يتمني أن يلتقي بها ولو لمرة يعتذر منها ويضمها ويشم عطرها فهو يعشقها لحد الجنون الان اخذت قلبه وهربت ولا يعرف الي اين 
نزل فهد من السيارة سريعا وذهب داخل الفيلا يمكن أن يلقاها وذهبوا ورائه مليكة وجاكلين وزين .
فهد …حور حور حوووووووور انتي هنا 
لم يتلقي رد من احد حووووووور ردي قولي انك هنا 
لو سمحتي ردي حوووووووووور 
ولكنه لم يتلقي رد منها 
مليكة …يعني هي مش هنا امال فين فين وخبطت الزهرية بيدها اوقعتها علي الأرض 
جاكلين …اهدي يامليكة هانلاقيها 
فهد….هاتلي البواب يازين 
ذهب زين واتي بالبواب 
فهد…حور هانم اخر مرة جت هنا امتي 
البواب …من اسبوعين 
فهد….اسبوعين يعني جت هنا 
البواب ….ايوه جت كان بليل وكان باين عليها تعبانة اوي وهدومها كان فيها دم كتييير مكنتش قادرة تقف علي رجليها 
فهد وقد احس ان قلبة تيقطع الي قطع صغيرة وهو يصف له معشوقته وكيف كانت وكيف كانت تعاني بسببه ومازالت تعاني
فهد….دخلت ولا لاء 
البواب …طلبت مني ادخلها انا رفضت في الاول بس بعد كده قلت ادخلها كانت بتموت خفت اقولها لاء يحصلها حاجة انا اسف ياباشا اني دخلتها من غير اذنك 
فهد…وايه الي حصل بعد مادخلتها 
فلاش باك ….
فاقت حور في المستشفي وجدت جاكلين وادم ينام كل واحد منهما علي كرسي وعلامات التعب تظهر عليهم 
حور وهي تبكي علي ماوصلت له وعلي جسمها واثار الضرب عليه قامت ودخلت الحمام وهي تنوي أن تترك كل شيء وتذهب بعيدا 
مسكت حور قلم وورقة وكتبت لهم وذهبت بصمت الي خارج المستشفي وهي ترتدي ملابسها التي جاءت بها المستشفي في ذلك اليوم اللعين لم تجد غيرهم وذهبت الي فيلتها لانها  لم تعرف الي اين تذهب في مثل هذا الوقت المتاخر ….
وقفت أمام البوابة وكان يجلس البواب 
البواب….حور هانم مالك وايه الي عمل فيكي كده 
حور….ممكن ادخل ياعمو لو سمحت 
البواب …مش هينفع يابنتي انتي عارفة 
حور …علشان خاطري هامشي علي طول
البواب …ماشي يابنتي ادخلي وربنا يستر 
حور …متخافش مش هايجي 
دخلت حور الي منزلها ومجمع ذكرياتها ومكان طفولتها ومرحها 
البواب …هاتعوزي حاجة يابنتي 
حور …شكرا اتفضل انت 
ذهب البواب وظلت حور تنظر الي المنزل والأساس كأنه قطعة من قلبها 
اااه ياحور مكنتش متخيلة ان كل ده يحصل في حياتي 
كانت حياتي هادئة وجميلة دلوقتي بقت ذكريات ظلت حور تبكي وتبكي علي كل شيء وفجاءة وجدت شخص ينادي عليها من ورائها حور حور انا هنا 
لفت حور ورائها وجدت ابيها وامها
حور …بابا ماما انتو هنا 
مارغي …انا عمري ماسبتك ياحببتي دائما جنبك مش لازم تشوفيني انا في قلبك 
مازن …ازيك ياحور 
حور …انا تعبانة اوي سبتوني ومشيته ???? وتركتوني لوحدي في عالم مبيرحمش يابابا انا تعبانة 
مارغي …معلهش ياحببتي انتي قدها ياحور انتي قدها 
حور…لاء يابابا مش قدها انتو عارفين اني ضعيفة من جوه ابان قوية بس أنا ضعيفة الدنيا كسرتني من غير اي رحمة أو شفقة 
مارغي …ياخسارة ياحور انا مربتكيش علي الضعف 
حور …مربتونيش علي الضعف بس الي اتعمل فيا يكسر اي حد انتو عارفين ايه الي حصل فيا عارفين ولا مش عارفين شايفين هدومي شايفين دمي شايفني ولا لاء 
مازن …????????????????????
مارغي ….ابداي من جديد ياحور متوقفيش حياتك علشان حاجة حصلت في حياتك …
حور…..ضحكت حور بحزن حاجة حصلت في حياتي ياريتها حاجة بسيطة أو حاجة واحدة عيزاني انسي ايه ولا ايه انسي ان سبتوني لوحدي ولا اني امسك شغل شركات لوحدي ولا اني يغتصبني شخص من غير شفقة أو رحمة اكني حيوانة ولاانه خطفني وقال إني مراته ولا أنه اخد بيتي وفلوسي وكل حاجة اقولكم كمان ولا كفاية كده اقولكم ايه ولا ايه …؟!!!
مازن … ياااه ياحور كل ده مخبياه في قلبك 
حور …لازم اخبي امال هاقول ان شخص شيطان اغتصبني قدام ادام ولا اكني حشرة 
مارغي…بحزن علي بنتها ذهبت اليها وحضنتها وحور تبكي في حضنها وفجأة تفوق حور وتجد نفسها تحضن الهواء ولايوجد احد أمامها..
حور….اااااه ????????????????
نامت حور من كثرة البكاء مكانها ثم قامت في الصباح غيرت ملابسها فيوجد لها ملابس في غرفتها غيرت وأخذت نفسها وخرجت من الفيلا 
البواب …ماشية يابنتي 
حور …ايوه وذهبت 
باك….
البواب …هو ده كل الي حصل سمعتها وهي بتتكلم مع نفسها كانت حالتها صعبة اوي 
فهد….وبدأت الدموع تتجمع في عينيه وقال بصوت عالي ااااا حووووووووووووووور 
مليكة….???????????????? شوفت اختي وصلت لحد فين من وراك يافهد 
جاكلين ..وهي تبكي يلا بينا يامليكة احنا هانسافر امريكا انهاردة 
زين …هاتسافرو ليه 
جاكلين …مش هانقدر نقعد هنا واحنا منعرفش حور فين اكيد حور سافرت بره مصر 
زين ..ايه الي خلاكي تقولي كده 
جاكلين …لأنها اخدت البسبور بتاعها مني قبل متدخل العمليات وانا مشكتش انها هاتهرب مننا 
فهد ….انتي بتقولي ايه 
فلاش باك
الممرضة ..لو سمحت ياادم بيه هاغيرلها علشان العمليات 
خرج ادم وضلت جاكلين مع حور 
جاكلين …العملية هاتنجح وهاتبقي بخير انا محضرالك كل ورقك واوراق الجامعة وهانسافر امريكا حببتي وهاتبقي كويسة 
حور….ان شاء الله 
باك …
فهد…مش فاهم يعني انتي ادتيها البسبور 
جاكلين …لاء 
بس البسبور بتاعها كان في شنطتي وبعدين اختفي من الشنطة تقريبا حور اخدته واحنا في المستشفي 
زين …احتمال
مليكة. …انا موافقة اسافر معاكي ياجاكلين انا مش قادرة اقعد هنا 
جاكلين ..طيب يلا بينا من هنا 
زين …هاوصالكم 
ذهب كل من زين ومليكة وجاكلين وبقي فهد بمفرده داخل الفيلا يتذكر محبوبته عندما رآها وكيف كانت تعانده واول مرة قبلها في هذا المكان 
فهد …ياتري انتي فين ياحور دورت عليكي كتيير مش لاقيكي انتي فين 
ظل فهد هاكذا يتذكر فيها ولكن رأي آثار دماء علي الأرض مشي فهد وراء اثار القدم الطابعة بالدم حتي وصل الي غرفة من غرف المنزل 
نعم هذه اثار قدم حور وهذه غرفتها وجد الملابس التي كانت ترتديها رآها ممزقة ملطخة بالدماء انها نفس الملابس التي كانت ترتديها في نفس اليوم اللعين …
تذكر ذلك اليوم وخبط يده في ازاز المراية من شدة غضبه من نفسه …
فتحت يد فهد ولكنه لم يبالي لها وأخرج هاتفه من بنطاله واتصل برقم 
فهد….كل حاجتي تتنقل علي فيلا الهواري انا هاقعد فيها ..
وبعدها خبط الهاتف في الارض وانكسر الي فتات كما كسر حور …
كسر الخواطر لايمكنه ان يضمض ببعض من القطن والشاش ???? انه حرج يصل إلي القلب ويسكن به ????
★******************************★
بقلمي /دونآ
هل يمكنني أن أقول لك اني احبك ⁦❤️⁩
ام أن نظرات الشوق التي تملئ عيني تكفي ⁦❤️⁩
في الإسكندرية تنام سها في غرفتها بالفندق 
تفيق علي صوت امواج البحر وهي تتلاطم مع بعضها البعض 
سها …الله نفسي اعيش في اسكندرية علي طول اد ايه انا بعشق البحر 
ايها الحبيب الاول احن اليك وانا قريبة منك ⁦❤️⁩
فيكف حالي وانا بعيدة عنك ⁦❤️⁩
سها …الله يرحمك يا بابا عارفة انك كنت بتحب البحر اوي 
قومي بقا ياسها وعيشي حياتك بدل الغم الي انتي فيه
قامت سها وابدلت ملابسها باخري سوداء فهي لم تاتي بغير ملابس سوداء
ونزلت الي مطعم الفندق وجدت ياسر ينتظرها فرح عندما وجد ملامح وعيونها يظهر فيهم الفرح والمرح 
ياسر …صباح الخير 
سها…صباح الورد والياسمين قالتها مع ابتسامة هادئة خطفت بها قلب ياسر 
ياسر ..الله ابتسامتك حلوه اوي 
ابتسامتك ايتها الجميلة تحيي نبضي ⁦❤️⁩
وتفتح شمس قلبي ⁦❤️⁩
احبك حوريتي ⁦❤️⁩
سها …ميرسي انت هاتعاكسني ولا ايه ????
ياسر …هو انا اطول اعاكس العسل ده كله 
سها …هو ممكن تساعدني في حاجة لو سمحت 
ياسر..اولا كده شكلك مش زعلانة اني ضحكت عليكي وان مفيش حفلة 
سها …تؤ تؤ بالعكس دا انا هاشكرك لان كنت محتاجة اغير جو شكرا جدا ياياسر 
ياسر …اطلبي بقا عايزاني اساعدك في أية 
سها …عيزاك تساعدني الاقي شقة هنا في اسكندرية
ياسر …ليه 
سها …انا قررت استقر في اسكندرية واعيش هنا 
ياسر ..وقد ظهر علي وجهه الزعل حاضر ياسها هاساعدك وهاجبلك شغل كمان 
سها …بجد شكرا جدا ياياسر 
ياسر ..ولا يهمك هاتسافر مصر علشان تجيبي حاجتك 
سها …اه 
بعدما احتويتك هربت كما الماء من بين يدي ????
هل خسرتك ام ان حبي قليل عليكي ⁦❤️⁩
ياسر …طيب جهزي نفسك علشان نسافر 
سها …والشقة 
ياسر …اعتبريها موجودة 
سها ….☺️☺️☺️
ذهبت سها الي غرفتها حتي تجهز وبعد نصف ساعة كانت بجانب ياسر بالسيارة علي الطريق إلي القاهرة 
بعد ساعتين أمام منزل سها 
ياسر …الاسبوع الجاي ان شاء الله هاجي اوصلك اسكندرية 
سها ..مع السلامة 
ودعها وذهب وصعدت سها الي شقتها 
شخص …شايفها تقريبا هي دي احفظ شكلها 
شخص تاني …خلاص حفظت اول ماتنزل نقوم بالواجب معاها 
ياتري ايه الي هيحصل ماذا يخبئ لها القدر لهذه الفتاة 
★*********بقلمي (دونآ)*************★
غيابك كسر اضلعي ⁦????
لا يمكنني العيش علي اطلالك ????
اين انتي حبيبتي ⁦❤️⁩
في شقة جاكلين 
جاكلين  …جاهرة يامليكة 
مليكة …جاهزة يالي بينا 
خرجت حور خارج الشقة وجدت شريف وزين يقفون علي باب الاسانسير 
شريف …ايه الشنط دي انتي رايحة فين يامليكة 
مليكة …هاسافر امريكا 
شريف …ليه كده 
مليكة…كده احسن 
شريف ..وكليتك 
مليكة …..هاكمل في امريكا 
زين …تحبو اوصلكم قالها وهو حزين 
مليكة…مالك يازين زعلان ليه انت تعبان 
زين ..لا انا كويس ممكن اوصلكم 
جاكلين ..ممكن 
ذهبو الي سيارة زين وذهب معهم شريف 
ركب شريف بجانب زين وجاكلين ومليكة بالخلف 
كان زين من وقت للآخر ينظر إلي مليكة في المرأة فهو يريدها الا تسافر فهي أصبحت صديقته واخيرا وصلو الي المطار …
وانزل الشباب الشنط 
زين ..ممكن اتكلم معاكي 
مليكة …ممكن لسه في وقت علي الطيارة ممكن نقعد في الكافتيريا ذهبو الي الكافتيريا واستاذن زين من شريف وجاكلين ان يقعدو علي طربيزة أخري 
زين …مش هاتنزلي مصر تاني 
مليكة …مش قبل ماترجع حور 
زين …هاتكلميني انا بقيت بعتبرك صديقتي 
مليكة…اكيد هاكلمك يازين 
زين…وعد تكلميني كل يوم 
مليكة…كل يوم 
زين….ايوه كل يوم 
مليكة….حاضر 
زين….هاتوحشيني اوي مصر مش هاتبقي حلوه من غيرك 
مليكة…..شكرا يازين معاد الطيارة جه لازم امشي 
سلمت مليكة علي زين وشريف وذهبت هي وجاكلين الي الطائرة حيث امريكا …
يتبع..
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عشقت قوتها للكاتبة مريم مصطفى

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى