Uncategorized

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل السادس عشر 16 بقلم شيماء سعيد

 رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل السادس عشر 16 بقلم شيماء سعيد

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل السادس عشر 16 بقلم شيماء سعيد

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل السادس عشر 16 بقلم شيماء سعيد

عمر _ ازيك يا أنسة داليا
داليا _ الحمد لله بخير ، وحضرتك
عمر _ في نعمةوفضل من الله ، انا مستعد لاي سؤال
داليا بجدية _ استاذ عمر انت تقدر تعيش حياتك وتكملها مع انسانة مريضة
عمر _ مش فاهم
داليااا وبدأت في نزع الجوانتي وعمر لا يفهم ما الذي تفعلة ولكنه صدم في النهاية
عمر _ اية الي في ايدك دا
داليا _ زي ماحضرتك شايف انا مريضة بهاق ودا مش مقتصر علي ايدي لا كل جسمي أنا عارفة انك هترفض تكمل حياتك مع. مريضة ودا أنا مش مستغرباه فرصة سعيدة يا استاذ عمر
عمر وقد كان في حالة صدمة وغير تصديق ولم يفق الا عندما رأي داليا تخرج من الغرفة ودخول والدها وعائلته
والد داليا _ انا أسف يا بني
عمر _ انت متتاسفش يا والدي ولا حتي هي ، بس الي عملته مينفعش بردو
نغم _ هي عملت ايه
عمر بضحك _ ما المصيبة انها معملتش ، المهم يا والدي لو سمحت ممكن تنادي لداليا اتكلم معاها شوية وبعدين القرار قرارها مش قراري انا بجبها وعايزها تكون مراتي وحلالي ….
قام الاب بمناداة ابنته وبعد فترة تواجدت في تلك الغرفة التي يجلس بها الجميع
عمر بجدية _ لو سمحت يا عمي ممكن أقعد انا وهي لوحدنا
الاب _ اتفضل اقعد معاها في البلكون واحنا قصادكم في الاوضة
عمر _ تمام وجلس هو وداليا بمفردهم
عمر _ علي فكرة الي عملتية دا غلط ، انتي مدتنيش فرصة اجاوب حتي
داليا _ الجواب كان باين في عيونك وعلي وشك وانا مش محتاجة شفقة من حد انا مريضة بهاق ودا شئ ميعبنيش بس للاسف نظرة المجتمع المتخلفة هما الي بيحسسونا اننا كائنات من عالم تاني مرضي بمرض معدي بيحكموا علينا من الظاهر
عمر _ انت حكمتي عليا من الظاهر يا داليا علي فكرة أنا بحبك جدااا وميهمنيش اي حاجة الجمال الحقيقي هو الجمال الداخلي اما الجمال الظاهري دا بيروح مع الوقت انا حبيت داليا من غير ما اشوفها وكل الي طالبه منك انك تصلي استخارة ومستني ردك وحتي لو رفضتيني هتجوزك بردو
داليا ببتسامة _ ماشاء الله حضرتك ديكتاتوري من البداية ، رأي ملوش لازمة ،، طب استني لما اوافق وبعد كدااا قول الي انت عايزة
عمر _ يعني معني كدا انك موافقة
داليا _ هو انت ببتفسر الكلام علي مزاجك
عمر _ حاليا ااااه وافقي واديني فرصة واوعدك مش هتندمي ، كل الي عايزك تعرفية اني مش انسان كامل انا أخطأت كتير في حياتي ، كنت أسوء شخص ممكن تعرفية ولو مش مصدقة اسألي نغم ، بس ربنا اداني فرصة اني أتوب وارجع ليه وابعد عن طريق الغلط وأبقا انسان كويس ومفيش غير أختي هي الي ساعدتني انا بشر وانتي كمان ، لو حسيتي في يوم اني اتغيرت معاكي قوليلي انا وانتي هنكمل بعض وافقي يا داليا
داليا _ الرد هيوصلك مع بابا
عمر _ انا متأكد إنك هتوافقي
وبعدها غادر عمر وعائلته وهو يتمني أن توافق فهو يحبها ولا يشغله شئ أخر غيرها لا يهمه مرضها ولا شكلها هو بيحبها لذاتها
في البييييييييييييييييييييييت عند تميم
تميم _ بلاش تمشي خليكي معايا أنا محتاجك أنا بحبك يا حورررر
حورر _ بس لازم امشي مكاني مش هنااا ‘خلاص وقت رحيلي جه متخافش ياتميم
تميم _ أرجوكي انتي ليه مش مقدرة حبي انا من غيرك أموت يا حورر
حورر _ بس هي معاك وهتقكرك بيا خلي بالك منها يا تميم دي وصيتي ليك
تميم _ حوووووووووووووورررررر استني،،
بس كانت حوررر مشيت وتميم منهار من العياااااط ،،، وفجأة قام مفزوع من النوم
تميم بصعوبة _ ح حوووورررر وقام راح أوضتهاااااا ‘،،،، لقاها نايمة اطمن شوية بس فضل ماسك اديها طول الليل خايف تروح منه وبيكلمها بصوت واطي يكاد يكون مسموع
تميم _ اول مرة أخاف كدااا حلمت انك سبتيني وانا كنت بموت من غيرك وصتيني علي حاجة بس مش عارف ايه هي ،، انا مت في غيابك لمجرد انه حلم ،،أرجوكي متسبنيش بحبك يا حووررر ومش هبطل أحبك لأخر يوم في عمري ،،أتمني انك تكوني بتحبيني ،، نفسي نكون واحد ونجيب بنوته شبهك يا حورري في كل حاجة بحبك يا كاتبتي الجميلة وناااام علي وضعة دا هو قاعد في الارض ماسك إيدها ودموعه نازلة بصمت ،، بس حورر كانت حاسة بيه نفسها تطمنه وتقوله مش همشي بس متقدرش تعمل كداااا
وصحيت تصلي الفجر بس تميم كان ماسك ايدها جامد وهي مش عارفة تفلتها منه وخايفة تقومه ،، ولما أخيرااا قدرت قام تميم مفزوع من النوم
تميم _ حووووررر
حورر _ اششششش أنا هنا متخاافش ، انا معاك علي طول ،، لاخر نفس يا تميم
تميم محتضنا اياها بعشقك يا حورري ،،
حورر _ وانا بجبك يا تميم من زمااان
تميم _ قولتي ايه سمعيني تاني
حورر _ انا قولت الفجر أذن وانا عايزة أصلي
تميم _ تسمحيلي أكون إمامك في الصلاة
حورر غير مصدقة _بتتكلم بجد
تميم _ ايوة
حورر بدموع _ أكييييييد
تميم _ بس من غير دموع كل صلاة هكون امامك فيها
حورر _ أول أمنية من أمنياتي اتحققت بفضلك يا تميم شكرااااا بجد
تميم _ مفيش شكر ويلا كدا هنصلي صبح يا حوووري
صلي تميم بحوور وصوته كان جميل بدرجة كبيرة وحوررر كانت بتعيط من تلاوته للقرآن ،، وسمعت تميم وهو بيدعي ان ربنا يحفظها ويحميها من كل شر وبيدعيلها تتوفق في دراستها وحياتها ،، وختم انه دعي لنورر ان ربنا يرحمها
حورر _ كانت في عالم آخر عالم لا يعرفه الكثيرون سعادة ليس لها حدود وأمل بعد يأس ودعت لتميم أيضااا
وبعد الإنتهاء أمسك تميم يداها وبدأ بالتسبيح عليها وحورر كانت سعيدة بدرجة لا توصف أبسط أمنياتها تحققت زوج يأخذها للجنة
تميم _ ليه الدموع دي
حورر _ فرحانة بسببك
تميم _ وأنا أكتر بحبك يا جووري
حورر _ طب انت روح نام في أوضتك شوية وأنا هحضر الفطار وأصحيك علشان تكون مركز في شغلك يا بشمهندس
تميم _ رجعت ريما لعادتها القديمة ،، يا حورري اسمي تميم والله اسمي سهل مش صعب علشان تقولي يا بشمهندس
حورر _ حاااضر
تميم _ هحضر معاكي الفطار ونعمل قهوة ونقعد في البلكون نسمع فيروز واحنا بنفطر
حورر _ ودا ليه
تميم _ أمنية كاتبتي الجميلة
حورر_ شكراا يا تميم
تميم _ لا شكرااا دي ناشفة متنفعش
حورر باستغراب عايز ايه
تميم اية رأيك تقبلي عزومتي علي العشا
حورر _ موافقة
تميم _ بحبك من شوية يا حورري
قعدوا يجهزوا الاكل وفطروا وسمعوا فيروز مع بعض وخصوصا في الصبح في الشتا والقهوة وفيروز تحس انك عايش فوق السحاب سحر الصباح وصوت يجعلك حابب القدوم في الحياة طاقة أمل
عنددددددددد نغمممممممممممم
صحيت الصبح علي صوت زعيق والدها وعمر لأول مرة
الأب _ مش هتتجوز البنت دي لو علي جثتي
عمر _ مش هتجوز غيرها لاني بحبها حياتي هتدمر من غيرها
الأب _ دي مريضة انت شوفت ايدها دي مشوهه
عمر _ انا مسمحلكش هي مش مشوهة هي مميزة وفريدة من نظري ميهمنيش رأي حد
الأب _ هي كلمه واحدة لو اتجوزتها انت لا ابني ولا أعرفك
عمر بسخرية _ انت عارف انت عمرك ماكنت أب لينا وخصوصا لأختي انت دايما بتهينها وتضربها حتي بعد الي حصلها وانت معتبرتش ولا معاملتك اتغيرت للاسف بقت أسوء انت عارف والغريب بعد دا كلو هي لسه بتحبك كل الي نفسها فيه انك تحضنها وتحسسهابالامان وان ليها سند بس للاسف لا انت ولا انا كنا ليها السند ،، أنا ميهمنيش اذا كنت هتوافق ولا لأ انا يهمني البنت الي حبتها هي الي توافق لان واقتها هبقي أسعد واحد في الدنيا ولو مش عايزيني أقعد في البيت فأنا هسيبوه النهاردة قبل بكرة أنا ميشرفنيش أقعد مع شخص زيك مريض وعقيم
هتفضل لوحدك وتموت لوحدك وافتكر كلامي كويس ،، عن اذنك
نغم كانت تسمع شجار اباها وأخاها من غرفتها ودموعها لا تتوقف عن النزول ،، ولكن هل سيغادر ويتركها
حاولت النهوض ولكن قدماها لم تعد قادرة علي النهوض حتي سمعت صوت الباب الخارجي يغلق بشدة وصوت والدتها وهي تنادي عمر ألا يذهب حينها لم تستطع الجلوس وترك أمانها هكذا قامت بصعوبة ستذهب لوالدهاااا تريد أن تعرف لما يعاملها هكذا
نغم بعصبية خفيفة _ لو سمحت يا بابا عايزة أتكلم مع حضرتك شوية
الاب بتهكم _ مبقاش غير العامية تتكلم وعايزاني أسمعها
نغم بصوت عالي _ نفسي أفهم انا عملتلك اية ليه بتكرهني ،انت بدمر حياتي من وانا صغيرة بعدت اخويا عني من صغري ولما قرب مني بعدته بردو ليه بتقف في وش سعادته ، خليه يفرح مرة هو بيحبهاااا انت ايه معقول في أب يعمل كداا في ولااادة انت اية مش انسان
الاب بعصبية _ انت أكتر انسانة بكرهها لانك السبب في انك تدمري حياتي انتي وامك
نغم _ انا عملتلك ايه فهمني
الاب _ لما عمر كان عندو ٤ سنين انا وامك قررنا اننا هنطلق لان كنت بحب واحدة تانية ومش بحب امك اتجوزتها مجبر ،، وقبل ما اطلقها اكتشفت انها حامل فيكي ومقدرتش أطلقها بسببك انت العائق الوحيد في حياتي انت بسببك الي بحبها سابتني انتي لعنة في حياتي
نغم بدموع _ وأنا بكرهك لابعد الحدود لو كان في يوم هسامحك علي الي عملته فيا انسي
الاب _ انت أخر واحدة تتكلم وزقها جامد وقعت علي طرف الطربيزة ودماغها نزفت جااامد وسابها ومشي وهو شايفها بتموت قصاد عنية
وعندما شاهدتها والدتها هكذا ظلت تصرخ وتحاول افاقتها ولكن بلاسبب قامت بالاتصال علي الاسعاف وعمر كي يأتي
عند جهااااااااااااااااااد
كانت ملازمة لغرفتها في الفترة الاخيرة ، خسرت وزنا كبيرااا ،، أصبحت شاحبة ،، تمسك بفرشاتها وتخرج شعورها في تلك الرسومات
معااااذ _ صغيرتي الجميلة عاملة اية النهاردة
جهاد ببتسامة سطحية _ في فضل ونعمه
معاااذ _ عيطي ،، اصرخي ،، اكسري أي حاجة ،، بس بلااش حالتك دي ،، انتي بتموتي بالبطئ
جهاد _ انا كويسة جدااااا ،، في ألم هناااا جاامد بس هيهدأ مع الوقت متخاافش انا قوية
معااذ _ محتضنااا ايااهاااا بلاش الي بتعمليه داااا ،،قلبي واجعني عليكي
جهاد وبدأت الدموع بالتجمع في عينونها _ وهو أنا وحشة ،، ايه الغلط الي عملته ،، علشان يمشي ويسبني من غير حتي مايقولي اية السبب ،، تعرف أنا بكره نفسي وخصوصااا قلبي دااااا انه حب واحد زي يزيد أنا بكرهههك ياااا يززززيد وعمري ماهسمحك علي عملته معايااا ،، انا حبيتك وانت مقدرتش حبي ليك بكررررررررررررررررهك
ظلت تبكي وتتعالي شهقاتها وصرخاتها حتي هدأت ونامت محتضنه أخاااهااااا ومعاذ يبكي لحالهااااا
معاذ _آسف يا جهااااد انا الي وصلتك للحالة دي انا كان لازم أرفض عرض يزيد انه يتجوزك كنت مفكر انه هيسعدك بس للاسف دمرك لاول مرة أشوف الحزن في عينك وانا مش قادر أعمل حااااجة سامحيني واوعدك اني هجيب حقك وهخليه يطلقك بس أوصله
عنددددد عمممممممممممممممممممممررررررررررررررر
كان علي وشك دخول مكتبه عندما هاتفته والدته وأخبرته بما حدث لشقيقته ، خينها قام بالرجوع للخلف واستعد للرحيل بأقصي درجة ،لن يسامح نفسه ان كان ماحدث لها بسببه ، شعر بالخوف من فقدانها
ولاحظه مروان وهي في تلك الحالة دموعه تنزل بصمت
مرووان بخووف _ في ايه يااا عمرررر
عمررر ولم يكن يدري بشئ _ أنا السبب هتروح مني
مرواان بعدم فهم _ مين دي رد علياااا
عمر _ نغممممم بتموت
مروااان _ ايه ، يلااااا بسررررعة هي في مستشفي ايه
عمر _ مستشفي *******
قاد مروووان سيارته بسررعة جنوية لدرجة انه كان سيفتعل حادث مرتين ولكن نجا بأعجوبة ووصلا المستشفي في وقت قيااااسي وصعد هو وعمر للدور الثاني بعدما أخبرته والدته بتواجدهم هنااااك
عمررر _ ماما فين نغممم
الأم _ نغممم في العمليات ادعيلها يا عمر الدكتور قال حالتها في خطر يااارب
عمر _ ان شاء الله تكون بخير وهتقوم بالسلامة هي مش هتسيبنا وعدتني وهي عمرهااا ما خلفت وعدهاااا
الام ببكاء _ يااارب
أما مروان فكان في عالم أخر أيعقل أن صغيرته ستتركه ثانية ،، فهو لن يسمح لها بذلك لن تتركه ثانيه وظل يدعو لهااااا
وبعد مروووووووررررررر ٦ سااااااااعااااااااااات في العملياااات وسط قلق يأكل الجميع والخوف فيه علي تلك الصغيرة التي لم تلقي يوما جميلااا
الطبيب بعملية _ العملية نجحت الحمد لله وقدرنا نسيطر علي النزيف الي حصلها بس للاسف هي دخلت في غيبوبة من الواضح انها رافضة للحياة فادعولها ربنا يقومها ومطلوب منكم انكم تفضلوا تكلموها وتحكولها حاجات من حياتها يمكن تستجيب وتقوم
عمرر _ تمام يا دكتور ممكن نشوفها دلوقتي
الدكتور _ لأ بكرة الصبح لان احنا هنحطها في العناية وكمان تحت الملاحظة عن اذنكم
عندددددد حوررر وتميمممممم
تميم _ بيخبط علي أوضة حورررر فلقد أخبرها بأن تكون جاهزة علي تمام السادسة والأن السادسة وربع
وفجأة فتحت حوررر وعندما رأها تميم لم يستطع أن يصرف نظره عنها
فلقد كانت ترتدي فستان من اللون الأزرق الهادي وعليه خمار باللون الابيض كتلك الورود الموجودة علي الفستااان
تميم بلا وعي _ انتي ازاي حلوة كداااا
حورر بخجل _ الووو روحت فين
تميم بانتبااه _ انا هنااااا يلا بينا اتأخرنا
حوررر _ أنا أس
تميم _ ارحميني من غير أسفة يلا بينا
ركبا العربية وانطلق تميم إلي مطعم في أحد الفنادق الفاخرة
حور بانبهااار _ ماشاء الله جميل جدااااا
تميم _ جمال عيونك
أمسك تميم بيدها فشعر برعشة سرت في جسدها فنظر لها مطمئنا وكأنه يخبرها لا تقلقي وانسي أي شئ مضي
فبادلتها حور ببتسامة من قلبها
تميم _ ها تطلبي ايه
حورر _ ممكن بيتزااا
تميم _ بس انتي مش بتاكلي غيرها لما بتخرجي مع صحابك ودايما بيكون نفسك تجربوا حاجة جديدة بس بيرفضوا
حورر _ انا قولتلك قبل كداااا ان دي سرقة وانت مسمعتش الكلام ، عيب يعني لما تقرأ خصوصيات الغير
تميم _ مش هرجعها ودا اخر حاجة دي كنزي يا حورري ويلا بقا انا جعان جداااا
حورر _ خلاص اطلب بقا علي ذوقك
طلب تميم الاكل وقعد يتكلم مع حورررر في مواضيع كتير وكمان فرح جداا لما حوررر كانت بتسأله عن نفسه وحياته وقضوا وقت حلو جدااا مع بعض وكان نفسهم الوقت يدوم
رجعوا البيت وكان تميم فرحان جداااا إنهم وصلوا للمرحلة دي
تميم _ حورر ممكن نكمل سهر مع بعض
حورر _ موافقة. هغير وأصلي ونسمع فيلم رعب
تميم _ رعب غريبة
حورر _ دي حكاية كبيرة أنا بعشق الأفلام الرعب وخصوصا سلسلة هاري بوتر بعشقه جداااا والأفلام الكوري ومصاصين الدماء بس ماما وبابا كانوا بيرفضوا فكنت بزعل جدااا ولما بيكون في فرصة اني أنزل سينما كنت بشوف رعب علي الرغم من اعتراض البنات في معظم الاوقات بس كانوا بيدخلوا معايااا
تميم _ تعرفي انك غامضة جدااا بس واضحة في نفس الوقت بسيطة لابعد الحدود
حورر _ عن اذنك علشان الحق أغير وأصلي ونتفرج علي الفيلم
دخلت حورر أوضتها وكانت سعيدة هي بتحب تميم ومش عايزة تسيبه حياتها من غيره ناقصة جدااااااا
وبعد فترة خرجت الي الصالة وجدت تميم قد أحضر فيلم كوري رعب والفشار والمشروبات الساخنة والتسالي وأيضا غطاء يحميهم من برد الشتاء
جلسا الاثنين وحورر كانت مركزة في الفيلم بطريقة غريبة اما تميم فكان يشاهدها ويلاحظ ردود أفعالها في بعض الاحيان ينتفض جسدها ، تصرخ ، تبكي ، تغمي عيناها لا تريد الرؤية ولا يزال ممسكا بيدهاااا ويعانقها حتي نامت حورر مكانها وكذلك هوووو فقد تأخر الوقت كثيراا
بعد ٣ أياااااااااااااااااااام
عند نغمممممممممممممممم
دخل عمر ليها وأول ماشافها وهي نايمه والاجهزة متوصلة بجسمها مقدرش يستحمل وقعد يعيط علي حالتها
عمر _ نودي اصحي يلا انتي بقالك كتير نايمة ،، ووحشتيني أوي وحشني قعدتنا مع بعض وكلامك ليا وضحكتك وتقلباتك المزاجية وكل أما أنزل تقعدي تقولي يا عمر هاتلي شكولاته وشبسى وببسي كبير قومي وأنا هعملك كل الي انتي عيزاه أنا مليش غيرك أنتي قوتي وأملي انت الحاجة الحلوة في حياتي هموت لو حصلك حاجة أوعدك مفيش حد هيقرب منك انا عارف ان الي حصلك دا بسببي أنا سيبته يعمل فيكي كداااا ،، انا والله كنت هاجي أخدك ونعيش مع بعض وترتاحي منه ،، يلا قومي عمر تعب جامد من غيرك انت قولتي مش هسيبك يا عمر وانا عارف ان بنوتي مش هتسيبني هي زعلانه مني شوية ،، يلا قومي يا حببتي
أما نغم فكانت تسمع لأحاديث عمر وتشعر بهم ولكن قد سئمت مما هي فيه ،، تسمع بكاء والدتها المستمر وعمر ولكن هي لن تعود
أما مروان كان يراقبها فقط من خلف الزجاج جالس ليل نهار بالمستشفي يريد أن يراها عن قرب يتحدث معها ولكن كيف
مرووان _ عمر ممكن أدخل ليها
عمر _ ياريت يا مرووان انتوا كنت صحاب من صغركم وأقرب ليها مني يمكن لما تسمعك تقوم وترجع
مرووان _ يااارب
دخل مرووان لنغم ويحاول التوازن وألا يبكي حتي لا يزعجها ولكن كيف ودموعه قد خانته
مرواااان _ وحشتيني أووووي يا صاحبة العيون الزرقاء تعرفي من أخر مره اتكلمنا فيها وانتي مجتيش كنت قلقان عليكي ، كنت مقرر اني أقولك الحقيقة انا بحبك من واحنا صغيرين ،، كنت شايف ان حبي ليكي خيانة لأهلك بس كنت غلطان دي كانت خيانة لقلبي ، اتوجعت في بعدك وفي قربك يا صغنن ،، لسه معذبتي ،، وحشني كلامك حتي دموعك دي وحشتني أنا كنت عارف انك بتعيطي لانك بتتعذبي بسببي ، انا اتعذبت كتير بس من هنا ورايح مفيش عذاب لحد فينا أنا وانتي واحد مفيش حاجة هتفرقنا ،، قومي وارجعي نغم المشاكسة الي بتحب الحياة ، واااه علي فكره الرواية الي كنتي بتسمعيها علي البحر كانت مؤلمة حبيتها بسببك وحبيت البحر علشان بتحبية ،، بس بردو دا كله باهت من غيرك الحياة من غيرك ملهاش لزمه انتي الحياة وحياتي رهن ايدك اوعك تفرطي في حياتك لانك هتقتليني معاكي ،، ارجعي
ظل الجميع علي هذا الوضع يحادثها وهي تستمع لهم ولكن لا تريد العيش ثانية فقد انتهي المطاف
عند حوررررررررر
تميم _ اهدي يا حورررر
حورر بدموع _ انا خايفة يا تميم عليهم هما الي ليا في الدنيا عمرهم مابعدو كدااا نغم وجهاد مش بيردو وعمرها ماحصلت اسبوع مش عارفة اوصل لحد فيهم هموت من القلق
تميم ممسكا بيدها _ استعيذي بالله واهدي هما أكيد كويسين يمكن محتاجين يبعدوا شوية ويكونوا لوحدهم
حورر _ حتي لو بس مش لدرجة دي عمرها ماحصلت وانا قلبي مش مطمن انا هنزل اروح ليهم
تميم _ تروحي فين الساعة ٧ بليل استني لصبح
حورر وقد انهارت تماما مش هقدر يا تميم قلبي واجعني عليهم هما مش كويسين ومش عايزني اعرف علشان مزعلش بس هما كدا بيعذبوني وهما مش عارفين
تميم محتضنا اياها _ ويحاول ايجاد حلا لها ،، انتي مش معاكي رقم حد من اهلهم
حورر بتذكر وكأنها وجدت طوق النجاة _ افتكرت رقم والدة نغم كلمتني منه مرتين
تميم _ كويس جداااا رني عليها وهتكون كوبسة ان شاء الله وهتبقي تمام وتقولي تميم قال
حورر _ قامت بالاتصال مره واثنان ولا مجيب ثم رنت مرة أخري فأتاها الرد
حورر _ السلام عليكم
والدة نغم _ وعليكم السلاام ،، مين معايا
حورر _ حورر محمود زيدان صاحبة نغم يا طنط ،،ممكن تديني نغم لان بقالها اسبوع مش بترد علياااا وانا قلقانة جامد عليهااا
والدة نغم _ أسفة يا بنتي بس للاسف نغم مش هتقدر تكلمك حاليا
حورر بخوف _ هي كويسة صح
الام بدموع _ نغم في غيبوبة بقالها اسبوع والدكانرة بيقولوا انها رافضة للحياة ادعيلها يا بنتي
أما حوررر فكانت في عالم آخر كل ما يتردد في بالها راافضة للحياة ماذا هل ستتركها كما فعل والدهااااا وهنا صرخت حوررر وسقطت مغشي عليها
اما تميم فقد انفزع عندما راي حالتها وحاول ايفاقتها كثيرااا وبعد محاولات كثيرة استعادة وعيهااااا
تميم _ حوررررر انتي كويسة
حورر بصدمة وبدون ادراك _ هتسيبني هي كمان زيهم الكل بيسبني بعد ما بتعلق بيهم طب ليه بيعملوا كدااا ،، هي عايزة تمشي وانا مش هسمحلها خدني يا تميم ليها خايفة أروح يكون الوقت اتأخر
تميم _ حاضر اجهزي ونروح ليها
وبعد فترة كانت حورر وصلت المستشفي تزامنا مع دخول جهاد المستشفي فقد أبلغتها والدة نغم أيضا فهما أملها الأخير
دخلت حورر الغرفة التي توجد بها نغم وهي تحاول أن تداري دموعها وترسم ابتسامة علي وجهاااا
حورر _ نغيمة قلبي متعبتيش من كتر النوم وحشتيني اوووي وعيونك الي عاملة زي لون السما وضحكتك الي بتحلي يومي قومي يا كسلاانة بقاااا مش ناوية تتخرجي زي ما كنتي بتحلمي وتحققي حلمك وتبقي استرونج اندبندت ومن يلاااااا قومي علشاني وعلشان المنتقبة الحسناء وعلشان نفسك قبلنا ،، بس انا زعلانة منك اووي اني بكلمك وانتي مش بتردي عليا لانك دايما بتقاطعيني ،، قومي بقاااااا علشان خاطري مش عسمحلك تفضلي كداااا كتير وياستي لو صحيتي هحققلك اي طلب مش خسارة فيكي بس بلاش عقابك داااا انا مش مستحملاه حتي هي بتعيط لانك مش بتردي عليها أينعم أنا زعلانة منها بس مقدرش أعيش من غيركم لانكم حياتي اصحي يلااااا وهدية التخرج السنة دي هتبقي مميزة مني بس بلاش تفضلي ساكته
جهااااد _ ناني قومي جهاد محتجالك لاول مرة وانتي مش جنبها ،، مقدرتش أتكلم مع حوررر ولا حتي انتي قولت هنسي ويعدي بس ازاي مفيش خاجة بتعدي محتاجة حضنك ليا ،، ومواساة حورر ليا وبسمتك وروحك الي بتخلي الصعب يهون قومي بقاااا ،،،، نغمممممم اصحي كفاية نوووم انتي غلبتي سنو وايت يلااااا اصحي علشان خاطري بلاش تهربي منهم واجهيهم واثبتي انك الاحسن انتي صح وهما غلط مش تسكتي بلاش تبيني ضعفك انت قوية قووومي
بس للاسف نغم مش بتصحي بتسمع لكل كلامهم هي عايزة تهرب بس لازن تواجه هي مش جبااانة
بعد أسبوعيييييييييييييييييين في الغيبوبة
حوررر قاعدة جنبها وبتذاكر بصوت عالي علشان تسمع المعلومات وتبقي عارفة كل حااجة للن خلاص الامتحانات علي الابواب بعد أسبوع بالضبط وهي عندها أمل انها تصحي
جهااااد بتزورها دايمااااا وكمان بتحكيلها كل حاجة بتحصل معاها وكمان بتراجع محاضراتها معاها علي أمل انها تفوق
عمر _ كل يوم بيروح يكلمها وقالها ان داليا وافقت عليه وهيتجوزوا بس مستنينها تقوم
والدتها _ كانت بتقرأ ليها طه دايما لانها بتحبها جداااا وكمان بتعتذر منها علي الي حصلها والاغرب انعا بتحكي ل نغم ذكريات طفولتها وازاي مانت مشاكسة
مروووان _ كان بيشغل قصص لإسلااااام محمووود وخصوصا اسأليني ما اسمك بس لاول مرة نغم تعيط وهي نايمة لما سمعتهاااا
مرووان كان فرحااان جداااا وكانت في الفترة الاخيرة بتحاول تفتح عنيهاااا لحد ما فيووووم حصلت حاجة غيرت الموازين ……
يا تري اية الي حصل
نغم هتفوق ولا هتستسلم
ليه مرووان قالها لما قابلها انه غيث
تميم وحوررر حياتهم هتبقي كويسة وتكون النهاية السعيدة ولا هيحصل اية
ليه يزيد ساب جهاد ومشي من غير ما يعرفها
ياتري رد فعل جهاد هيكون اية لما تشوف يزيد تاني
يتبع..
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً نوفيلا ورطة قلبي للكاتبة سارة فتحي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!