Uncategorized

رواية في طريقي إلى العشق الفصل السادس عشر 16 بقلم ملك ابراهيم

 رواية في طريقي إلى العشق الفصل السادس عشر 16 بقلم ملك ابراهيم

رواية في طريقي إلى العشق الفصل السادس عشر 16 بقلم ملك ابراهيم

رواية في طريقي إلى العشق الفصل السادس عشر 16 بقلم ملك ابراهيم

نظر لها فارس بعمق وتحدث اليها بمشاكسه
” لا طبعا زعلان وزعلان جدا كمان
نظرت له ملك بصدمه وحزن ، وقبل ان تتحدث ، اقترب منها فارس وقبلها بسرعه حتى لا يعطيها فرصه للحديث وطالت قبلته لها كثيرا وهو يخرج بها كل مشاعره لها وعشقه الكبير❤
وبعد وقت ابتعد عنها وهو ينظر الي وجهها بعشق ، ليرى وجنتيها اصبحت مثل الفراولة الطازجه ، اقترب من وجنتيها وقبلها بعمق وهو يشعر بدفئهم الذي كان يتمنى ان يشعر به من قبل وكان لا يمكنه التقرب منها ولكنه الان له كل الحق ان يقترب منها ويشعر بدفئ وجنتيها ويتذوق طعم شفاتيها التي اصبحت من حقه هو وحده بعد ان اصبحت ملك زوجته رسمياً
____________________
نزلت ملك من السيارة واتجهت الي المنزل 
وقف فارس حتى اطمئن علي دخولها المنزل بأمان ثم انطلق بسيارته الي منزله هو ايضا
دخلت ملك المنزل بهدوء و وجدت إيمان تجري عليها وتضمها بسعاده
فرحت ملك وضمتها هي الاخرى
واقتربت وسام منها هي ايضا وضمتها بفرحه 
نظرت لهم ملك وتحدثت اليهم بمرح
” في ايه يا جماعه دا انا كنت بعمل محضر ماكنتش متهمه يعني واخدت برائه
ابتسمت لها ماما عزه و ردت عليها بسعاده وهي تفتح لها ذراعيها لتأخذها في حضنها
” حبيبتي ربنا يبعد عنك اي شر تعالي لحضني وطمنيني عليكي
ذهبت ملك الي حضنها وتحدثت اليها بسعاده
” ربنا يخليكي ليا يا ماما ومتحرمش من دعائك ابدا
ابتسمت لها مدام عزه وسألتها ماذا حدث معها في قسم الشرطه
اعتدلت ملك في وقفتها ونظرت اليهم بصمت و توتر
نظروا اليها بستغراب وتحدثت اليها إيمان بقلق
” ايه الا حصل في حاجه وحشه حصلت
هزت ملك رأسها ب لا وتحدثت بتوتر
” اصل انا و فارس اتجوزنا
نظروا لها بصدمه كبيره وابتسمت لها مدام عزه وتحدثت اليها بسعاده
” الف مبروك يا حبيبتي ، فارس طول عمره راجل وانا كنت متأكده انه هيحميكي
ابتسمت لها ملك بسعاده
اقتربت إيمان من ملك وهي تنظر اليها وتلف حولها بمكر
وقفت ملك مكانها وهي لا تفهم ماذا تفعل ابنة عمها وهي تدور حولها بهذه الطريقه
ثم توقفت إيمان امامها وتحدثت اليها بطريقه فيها بعض الغموض
” يعني انتي قصدك ان انتي اتجوزتي فارس بجد يعني بقيتي مراته حقيقي
هزت له ملك رأسها بقلق وهي لا تفهم ما هذا الغموض الذي تتحدث به إيمان
صرخت إيمان بسعاده وهي تضمها اليها بفرحه كبيره
ضحكت مدام عزه و معها وسام علي جنون إيمان و ملك  ،  ودعوا للفتاتين بالسعاده و الفرح لأخر العمر
______________________
وصل فارس الي منزله واتجه الي الداخل وهو يشعر بسعاده كبيره ويبتسم بطريقه رائعه وهو لا يصدق بأن ملك أصبحت زوجته
وجد جده و فريدة شقيقته يجلسون في انتظاره وينظرون له بستغراب علي حالة السعاده الكبيره الذي هو عليها
نظرت له فريدة وتحدثت بغضب
” طبعا حضرتك راجع مبسوط وفرحان بعد الا انت عملته معايا في الشركه واهانتك ليا قدام الموظفين
نظر لها فارس بستغراب وتحدث بعدم فهم
” انا اهنتك قدام الموظفين !!!!!
نظرت له فريدة بغضب وتحدثت بعصبيه
” اه طبعا لما ترفض كلامي وتتباهى ان حضرتك رائيس مجلس الادارة وطلعني قدام الموظفين ان مليش رأي واني مجرد موظفه عندك زيي زيهم يبقى انت كدا هنتني ، بس انا مش هسمح ان دا يحصل ولازم تعرف ان انا زيي زيك في الشركه بالظبط ويمكن اكتر علي الاقل انا وهبت حياتي كلها لشركة ، ما عشتش حياتي بالطول والعرض زيك 
نظر لها فارس و رد عليها بغضب
” انتي عمرك ما هتتغيري يا فريدة دايما شايفه نفسك اهم واحسن من كل الا حواليكي ، شايفه ان انتي اديتي الشركة اكتر مني بس لو فكرتي شويه هتشوفي انا وصلت الشركة لفين وبمجهودي اصبحت رقم واحد في المجال دا ومع ذالك عمري ما قللت من مجهودك ولا اتعملت معاكي علي اني افضل منك في ادارة الشركة
نظر لهم الجد وتحدث اليهم بصوت مرتفع
” انا شايف انا معدتش في احترام ليا ، لما تقفوا قصاد بعض كدا قدامي وانا عايش أومال هتعملوا ايه مع بعض لما انا اموت
نظرت له فريدة بمكر وتحدثت بلهفه مصتنعه
” بعد الشر عليك ياجدو ، ربنا يخليك لينا
نظر لها الجد وتحدث اليها بقوة
” اطلعي اوضتك يافريدة وانا هتكلم مع اخوكي وهحل المشكلة الا بينكم دي
نظرت له فريدة وهزت رأسها بتأكيد ثم نظرت ل فارس بتحدي وذهبت من امامهم
نظر الجد ل فارس وتحدث اليه بحده
” وانت يا فارس ورايا علي اوضت المكتب عشان نتكلم
ذهب فارس خلف جده واغلق باب غرفة المكتب عليهم
انتظرت فريدة حتى تأكدت انهم اغلقوا باب غرفة المكتب ونزلت سريعا وبهدوء ووقفت امام باب غرفة المكتب لتستمع الي حديثهم لتعلم ما سوف يقوله جدها لفارس
دخل الجد وجلس مكانه واتجه فارس وجلس امام جده
بدء الجد بالحديث وسأل فارس ماذا حدث واغضب فريدة الي هذا الحد
حكى فارس ل جده عن تصميم فريدة بان ايتن هي من تكون الوجه الاعلاني للشركه في حملة الاعلانات الجديده واكد له بان فكرة الاعلانات الجديده لن تكون مناسبه مع ايتن وشرح له افكاره هو و اياد في هذه الحملة الاعلانيه
نظر له الجد بعمق وتحدث اليه بمكر
” وانت مش عارف ان ايتن خطيبتك لما تعرف ان انت رافض انها هي تكون الوجه الاعلاني لشركة تزعل منك
نظر له فارس بتوتر وتحدث بهدوء
” بس يا جدي انا بتكلم في شغل والا في مصلحة الشركة هو دا الا لازم اعمله
ابتسم له الجد وتحدث بتسأل
” طب ولا في مصلحتك ناوي تعمله ولا ايه
نظر له فارس بعدم فهم وتحدث اليه بتسأل
” يعني ايه الا في مصلحتي مش فاهم
ابتسم له الجد وتحدث بمكر
” يعني لما تكون شخصية عامه و راجل ليك أسمك ومركزك ويتعرف انك خاطب ومتجوز في نفس الوقت اظن دا ضدد مصلحتك
نظر فارس ل جده بصدمه من معرفته بزواجه بهذه السرعه
نظر له الجد بثقه وابتسم له وتحدث بتأكيد
” اه عرفت ان انت اتجوزت النهارده 
وضعت فريدة يدها علي فمها بصدمة بعد سماع جدها وهو يتحدث عن زواج فارس واقتربت اكتر من الباب لتسمع باقي الحديث
نظر له فارس وتحدث اليه بأحراج
” جدي انا اكيد كنت هقول لحضرتك بس فريدة مادتنيش فرصه اتكلم ودخلتني في مشكلتها علي طول
ابتسم له جده وتحدث اليه ببساطه
” لا سيبك من فريدة ومشكلتها دلوقتي وخلينا في ملك مراتك ومشكلتها مع جوز امها
نظر فارس لجده بمكر وتحدث وهو يبتسم
” أستاذ سالم المحامي الا بلغك صح
ابتسم له الجد وتحدث بثقه
” طبعا من اول ما كلمته وطلبت منه يسبقك علي القسم وهو بلغني وانا كنت معاه علي التليفون لحظه بلحظه عشان اطمن عليك
ابتسم فارس لجده بسعاده وهو يعلم بان جده رغم تقاعده من العمل ولكنه دائما معهم ويعلم كل شئ عنهم لذا تحدث الي جده بهدوء
” بس اعذرني يا جدي انا عارف ان حضرتك هتغضب من ان انا اتجوزت بدون علمك بس صدقني ان انا كان لازم اعمل كدا عشان احمى ملك
ابتسم له الجد وتحدث اليه بصدق
” انا عارف يا فارس كل الا حصل وقبل ما انت تكتب كتابك علي ملك انا كان عندي علم واديت ل سالم موافقتي عشان يتمم كل حاجه زي ما انت عايز
نظر له فارس بصدمه وتحدث بسعاده كبيره
” بجد يا جدي يعني حضرتك موافق علي جوازي من ملك ومش زعلان ان اتجوزت بدون علمك
ابتسم له جده وتحدث بفخر
” انا كنت سعيد وفخور بيك لما عرفت الا انت عملته والا انت عملته دا هو دا التصرف الصحيح الا اى واحد بيحب بجد لازم يعمله 
نظر له فارس بسعاده كبيره جدا وصلت لقلب جده الذي كان يشعر هو الاخر بالسعاده الكبيره لسعادة حفيده
نظر الجد لفارس بثقه واكمل حديثه بقوة
” بس انت لازم تصلح الغلطه الا انت عملتها دي
نظر فارس لجده بصدمه وسأله بترقب
” اصلح غلطة ايه بالظبط
نظر الجد لملامح فارس الذي تغيرت وهو يعتقد بان جده يتحدث عن جوازه من ملك ،  ابتسم له الجد وتحدث بمرح
” يا حبيبي انت اكبر غلطه عملتها في حياتك هي خطوبتك من ايتن دي
ابتسم فارس لجده وهو ياخذ انفاسه وتحدث براحه
” يا جدي وقعت قلبي افتكرتك بتتكلم عن ملك 
ابتسم له الجد وتحدث بثقه
” لا ملك دي حاجه تانيه من اول ما نونا اختك جت وحكتلي عنها وانا قلبي اتفتح ليها من قبل ما اشوفها ولما شوفتها قلبي اتفتح ليها اكتر
ابتسم فارس لجده بسعاده 
اكمل الجد كلمه بجديه وتأكيد
” بس اهم حاجه انت لازم تنهي موضوع ايتن دا بهدوء وما تعلنش جوازك دلوقتي خالص غير لما موضوع خطوبتك من ايتن يتنسي ،  وماتنساش ان انت شخصيه عامه وموضوع انك تعلن انهاء خطوبتك من واحده وتعلن جوازك من واحده تانيه دا مش في مصلحتك وهيعمل حولك تسألات كتير انت في غنى عنها ، يعني انا من رأي ما تعلنش جوازك من ملك دلوقتي خالص وتصبروا شويه
نظر فارس لجده بتفهم وتحدث اليه بتأكيد
” حضرتك عندك وانا فعلا هعمل كدا
ابتسم الجد لحفيده بثقه وتأكيد
ووقفت فريدة امام غرفة المكتب بصدمه كبيره وهي لا تصدق ما سمعته الان وذهبت سريعا الي غرفتها عندما شعرت انهم علي وشك الخروج من غرفة المكتب
دخلت الي غرفتها وهي تفكر وتحدث نفسها بعدم تصديق
” معقول فارس يتجوز البنت دي …… وكمان جدو موافق ….طب ازاي …… بقى انا فريدة المسيري حتة البنت دي تبقى زوجة اخويا …….. لا طبعا مستحيل انا لازم اتصرف وانهى الموضوع دا
ثم اخذت هاتفها وقامت بالاتصال ب أيتن وتحدثت اليها بدون مقدمات
” أيتن أسمعي الا هقولك عليه دا وتنفذيه بالحرف الواحد
_________________________
في منتصف الليل وصل صلاح الي المنزل ووقف يدق علي الباب بقوة وعنف
فتحت له زوجته وشهقت بصدمة عندما رأت حالته وسألته بقلق
” نهار أسود مين الا عمل فيك كدا
قام صلاح بصفعها بقوة اوقعها علي الارض ودخل المنزل واغلق الباب خلفه وهو يرد عليها بغضب وصوت مرتفع جدا
” الا عمل فيا كدا عشيق بنتك الا هربت معاه وجابتلنا العار
نظرت له والدت ملك بصدمه وهي تضع يدها علي فمها وتتحسس الدماء الذي ينزف من فمها بقوة أثر صفعته
اقترب منها صلاح بجنون وهو لا يرى امامه غير صورة فارس وهو يضم ملك اليه عندما كانوا امام منزلها قبل ان يتهجم عليه صلاح بالسكينه الذي كانت معه
وظل صلاح يضرب في زوجته وهي تصرخ بكل صوتها 
تجمعوا الجيران علي صوتهم وكسروا باب المنزل ودخلوا سريعا واخذوا صلاح من فوقها وهو كان علي وشك قتلها 
واخذوه الراجال الي الخارج واقتربوا النساء من والدت ملك الغارقه في دمائها وهم يحاولوا ان يوقفوها واخذوها الي غرفتها ووضعوها علي الفراش 
وقف صلاح بالخارج وهو يحاول اخذ انفاسه وابتعد عن الرجال الواقفون حوله وذهب بعيدا عنهم ولا يعرف احد الي اين ذهب
وظلت والدت ملك تبكي بألم علي ما فعله بها زوجها
بقلمي/ ملك إبراهيم
في الصباح ذهب فارس الي منزل ملك ووقف امام المنزل في انتظارها وهو يستند علي سيارته
اقترب أدم بسيارته هو ايضا وتوقف امام فارس ونزل من سيارته وذهب اليه وهو يبتسم له ويتحدث اليه بمرح
” فارس باشا بيعمل ايه هنا الصبح بدري كدا اوعى تكون بايت في الشارع هنا من امبارح
ابتسم له فارس و رد عليه بمرح هو الاخر
” لا يا خفيف انا لسه جاي ، قولي انت بقى ايه الا جايبك هنا
ابتسم له أدم وتحدث بثقه
” جاي اخد مراتي 
ابتسم له فارس و رد عليه هو ايضا بثقه
” وانا كمان جاي اخد مراتي
ابتسم الثنائي وهم ينظرون لبعض بسعاده ولا يصدقون زواجهم هما الاثنين بهذه السرعه
نظر أدم ل فارس وتحدث اليه بثقه
” بص يا فارس بما اني اقدم منك في الجواز وعندي خبره اكتر ف انا اقدر افيدك بمعلومات مهمه جدا تقدر تسميها ” كيف تعامل زوجتك “
نظر له فارس بابتسامه وتحدث اليه بغيظ
” اقدم مني ازاي دا انت لسه متجوز اول امبارح
ابتسم له أدم وتحدث بثقه
” وانت متجوز امبارح يعني انا اقدم منك ” واقدم منك بيوم يعرف عنك بسنه
ابتسم له فارس و رد عليه بتأكيد
” لا اقنعتني الصراحه طب اتفضل يا عم الخبره  قولي كيف اعامل زوجتي 
كان أدم علي وشك الحديث ولكنه وجد إيمان و ملك يخرجون من باب المنزل نظر اليهم أدم وتحدث الي فارس بثقه
” هنأجل الدرس دلوقتي لأنهم وصلوا ،  بس انا عايزك تشوف وتتعلم انا بتعامل مع مراتي ازاي وتعمل زيي 
نظر فارس الي ملك و إيمان وهم يقتربون منهم 
اقتربت ملك من فارس ووقفت أمامه هو وأدم وذهبت إيمان في طريقها متجاهله ل أدم وكأنها لا تراه
وقف أدم بصدمه بعد ان رأى إيمان تتخطاه وتمشي في طريقها وكأنه غير موجود
ضحك فارس بقوة علي أدم وهو ينظر ل إيمان وهي تبتعد في طريقها متجاهله أدم  تمام
نظرت ملك ل أدم وتحدثت اليه بجديه
” علي فكره دي علي اخرها منك ، الحق نفسك بقى
نظر لها أدم و نظر الي فارس الواقف يضحك عليه بقوة وذهب وهو يجري خلف إيمان ليلحق بها
رفع فارس صوته وهو يتحدث اليه بمرح
” ربنا معاك يا خبره
نظرت ملك الي فارس بستغراب وسألته بعدم فهم
” هو فيه ايه انت بتضحك اوي كدا علي ايه
نظر لها فارس وضمها اليه وتحدث بسعاده
” بحبك
نظرت له ملك بسعاده هي الاخرى واحمر وجهها من الخجل 
نظر اليها فارس وتحدث بجديه
” لا دا انتي تركبي العربيه بسرعه عشان محدش يشوف الفروالة دي غيري
ابتسمت له ملك واتجهت معه الي السياره
_______________________
جري أدم والحق ب إيمان ومسك يدها واوقفها وتحدث اليها بجديه
” ايه الا انتي عملتيه دا انتي مش شيفاني واقف مستنيكي 
نظرت له إيمان بتحدي وتحدثت اليه بعناد
” اه شوفتك ومش عايزه اتكلم معاك
نظر لها أدم وضغط علي شفاتيه بغضب وتحدث اليها بغضب مكتوم
” حبيبتي ومش عايزه تتكلمي معايا ليه
نظرت له إيمان بتحدي و ردت عليه بعناد
” انا حره وبعدين انت بتقولي حبيبتي ليه انت المفروض تقولي يا بنتي مش انا طفله وعايزه اروح الملاهي
نظر لها أدم بعدم فهم ثم تذكر كلامه لها ليلة أمس عندما ارادت الذهاب معهم الي القسم وتحدث اليها بهدوء
” لا طبعا انتي حبيبتي وزوجتي وكل حاجه في حياتي
نظرت له إيمان بابتسامه ثم رجعت للجمود مرة اخرى وهي تتحدث اليه بتحدي
” ولما انا زوجتك وحبيبتك وكل حاجه ليه مش عايز تعملي الا انا عايزه
نظر لها أدم بصبر كبير وتحدث اليها بهدوء
” قولي يا حبيبتي الا انتي عايزاه وانا كلي ليكي وهعملك كل طلباتك
نظرت له إيمان وتحدثت بتحدي
” ملكش دعوه بل اسمها دارين دي خالص وانهي معاها اى اتفاق ونشوف حد تاني
نظر لها أدم وتحدث بتأكيد
” برحتك هعملك الا انتي عايزه
ابتسمت له إيمان بسعاده وقبلته من خده وتحدثت اليه بحماس
” طب يالا تعالي نرجع للعربيه بتاعك عشان ما نتأخرش علي الشغل
نظر لها أدم بابتسامه وهو يرى طفولتها الجميله ويشعر بالاستمتاع وهو يعاملها وكأنها طفلته المدللة الذي يجب عليه اسعادها دائماً
____________________________
جلست فريدة في مكتبها وهي تنظر الي هاتفها ثم قامت بالاتصال علي محامي العائله وتحدثت اليه بمكر 
” أستاذ سالم لو سمحت جدو كان عايز من حضرتك اسم وعنوان زوج والدت ملك مرات فارس واكيد اسمه وعنوانه موجدين في المحضر الا اتعمل امبارح
رد عليها أستاذ سالم بتأكيد
” تمام يا مدام فريدة انا هبعته لجد حضرتك
ردت عليه فريدة بسرعه
” لا طبعا ابعتهولي انا وانا هوصله لجدو وياريت يبقى الموضوع دا سر عشان احنا عايزين ننهي الخلاف مع زوج والدت ملك عشان ما يتعرضلهمش تاني
وافقها المحامي و رد عليها بتأكيد
” تحت امرك يا مدام فريدة هبعته لحضرتك
اغلقت معه فريدة المكالمه وابتسمت وهي تنظر امامها بشر و حقد وتحدثت بشرود
” ماشي يا فارس لو مافضحتش زوجتك الجميله وخليت سيرتك انت وهي علي كل لسان مبقاش انا فريدة المسيري
يتبع…
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حماتي للكاتبة ليان محمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى