Uncategorized

رواية معاً من جديد الفصل السادس عشر 16 بقلم شروق فاروق

 رواية معاً من جديد الفصل السادس عشر 16 بقلم شروق فاروق
رواية معاً من جديد الفصل السادس عشر 16 بقلم شروق فاروق

رواية معاً من جديد الفصل السادس عشر 16 بقلم شروق فاروق

تالين بعصبيه:اطلع بره يا أمير مش عاوزه أشوفك تاني
ميادة بغضب:عاوزه منها ايه تاني؟..ها..دي الأمانه اللي أمنتك عليها؟
أمير بشرح:ياخالت….
قاطعته ميادة وقالت:اشششششش اخرس ولا كلمة لما أتكلم تسمعني
تالين بدموع:وأنا هدخل أوضتي مش عاوزه أسمع حاجه 
دخلت بسرعه وقفلت علي نفسها
ميادة:بص يا أمير..أنا طول عمري بعتبرك ابني التاني ورفيدا بنتي وانت عارف حاجه زي كدا ولما جيت طلبت ايد تالين الفرحه ماكانتش سيعاني ..بس تاخدها تبهدلها كدا!..دا انا أمنتك عليها..أول مره تقولها هطلقك وتطفي فرحتها وبعد كدا اللي عملته قدام الناس..انا مش هسامحك ابدا..بنتي وتطلقها وانت لسا ابن اختي بس تالين..انسي
أمير قرب منها ومسك ايدها وقال:ياخالتي انا قولت كدا فعلا بس انا ندمت وحاولت اصلح غلطي ..قولت اعوضها عن اي حاجه زعلتها ..بس والله ماليا علاقه باللي اتهبب ده..مش انا اللي احط مراتي في موقف زي ده
ميادة بلين:طب مين اللي هيكون عمل كدا؟
أمير:ماهو ده اللي أنا جاي عشانه
فجاة تالين طلعت من الأوضة ب اندفاع وقالت: قصدك أنا اللي عملت كدا؟..ماهو ده اللي ناقص كمان
أمير بضجر:مش وقت تخلف الله يباركلك..ادخلي اوضتك دلوقتي
بصتله بعصبيه وراحت جابت جردل مايه وراحت عنده ودلقته عليه 
تالين وهي بتربع ايدها:ايه رأيك ف الرد ده ؟
أمير بعصبيه:اتجننتي ولا ايه!!!..راح عندها ومسكها من ياقتها وقال وهو بيهزها:ينفع كدا؟..انطقي
تالين ببرود:عادي..دا جزء من اللي حصلي
ميادة بضجر:هو انتو عيال..وانتي ياتالين ينفع كدا..اقعد يابني اقعد وبصت لتالين وقالت:اجري هاتي فوطه ينشف نفسه..
تالين ب ضحكه:سيبيه كدا زي الكتكوت المبلول
ميادة:وبعديييين
أما عند علي
وصل عند بيت نرجس وخبط الباب
وائل:هقوم أفتح أنا
راح عند الباب وفتحه وبص ل علي ب ابتسامه وقال:حضرتك استاذ علي؟
علي ب ابتسامة:ايوا انا علي
وائل وهو بيخبط علي كتفه:اتفضل  اتفضل
انا نرجس كانت بتجهز الأكل جوه مع والدتها
هدي:يارب الأكل يعجبه
نرجس:هو في حد مابيحبش أكلك!..تسلم ايدك يا ماما
وائل بترحيب:نورتنا والله..انا مش عارف اشكرك ازاي علي موقفك ده..بس بجد انا سعيد بإنسان زيك
علي:مفيش داعي للشكر أنا عملت كدا من باب انهم زي عيلتي ولو اي حد مكاني كان عمل كدا
بعد شوية خلصوا أكل وعلي كان بيتكلم مع وائل
علي:أنا هكرر الزيارة تاني قريب
وائل بود:تنورنا في أي وقت البيت بيتك
علي بود:متشكر جدا..أستأذن أنا بقا
وائل:لسا بدري ياراجل العصر لسا مأذن
علي:هلحق أصليه وأكمل شغل
وائل بتفهم:ماشي..اتفضل
اخده ونزل يوصله
أما في بيت أمير
رزق بعصبيه:البنت تعبانه ومش هيقدر يتخلي عنها
عايدة:وتالين؟
رزق:يطلقها
روفيدا:بس يا بابا
رزق بضجر:كلامي خلص والخطوبه بعد بكرا..
وراح قايم وسايبهم
عايدة بحزن:أنا مش عارفه أعمل حاجه
روفيدا بتفكير:أنا هحاول أتصرف 
عايدة:هتعملي ايه؟
روفيدا:ربنا ييسر 
أما عند أمير وتالين
تالين وهي بتنشف هدوم أمير:خلاص يا أمير..أنا أسفه ماتبصليش كدا
ميادة:انا هقوم أجهز أكل زمانك جعان
أمير:ماكلتش من يومين 
تالين بقلق:ليه؟
أمير:كنت زعلان عليكي يا هانم وبعيط
تالين بتحاول تمسك ضحكتها:ومين اللي قالك تزعلني من الأول؟
أمير بضجر:مصممه؟..انا لازم أعرف مين عمل
كدا وفجأه افتكر وقال:نادر!!
تالين بنفي:لا لا مايعملش كدا
أمير برفعة حاجب:بتدافعي عنه كدا ليه!
تالين بزفير:والله ما في حاجه ..بس هو هيوصل للعقد ازاي..مايمكن ميس
أمير بغصه:م ميس
تالين :ايه اللي حصل
أمير:جاتلها صدمه ومش فكراكي ..وصحيح
تالين بتوجس:امممم
أمير:ه ه هنتخطب بعد بكرا
تالين:نعم..هتتجوز عليا يا أمير..ولا هتطلقني وراحت قايمه وقايله:امشي يا أمير
أمير بضجر:اصبري أشرحلك 
فجأة سمع صوت علي
تالين بخضه:هيهببك لو شافك
أمير بتوتر:أروح فين؟
فضلت راحه جايه بتوتر وفجأه مسكت ايده وخرجت من الباب اللي وراه وطلعت علي السطح وهي شداه وراها
أمير:أنا بخاف من الفراخ
تالين بضجر:يا توتو..وبالنسبه ل علي؟
أمير بلع ريقه وقال:لا الفراخ أرحم
أما عند ميس
ميس:الفستان ده حلو اوي..هاخده
صاحبة المحل:تمام..هجهزه لحضرتك
ميس بضحكه ماكره وهي بتبص لفونها:ولسا يا تالين حسابك معايا ماخلصش……
يتبع ……
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!