روايات

رواية إليك سكن فؤادي الفصل العاشر 10 بقلم نورهان محمد

رواية إليك سكن فؤادي الفصل العاشر 10 بقلم نورهان محمد

رواية إليك سكن فؤادي الجزء العاشر

رواية إليك سكن فؤادي البارت العاشر

إليك سكن فؤادي
إليك سكن فؤادي

رواية إليك سكن فؤادي الحلقة العاشرة

قبل مرور يومين
منصور بهدوء ها ياعفاف مقررتيش تنزلي ولا ايه
عفاف بضحك احنا فعلا رايحين المطار اهو
منصور بسعاده بجد طيب هخلي السواق يستناكم في المطار
عفاف بابتسامه تمام
منصور اه عندي ليك خبر حلو بس لما توصلي
عفاف بحماس يااريت اللي في بالي
منصور ايوه هو اللي في بالك
عفاف تمام يامنصور لما اوصل نتكلم
منصور بفرحه تمام ياام سلمي توصلوا بالسلامه في حفظ الله مع السلامة
عفاف بسعاده الله يسلمك
في المساء
منصور بسعاده البيت نور والله
عفاف بهدوء دا نورك يامنصور
منصور بحنان عامله ايه ياسلمي
سلمي بدلع الحمد لله ياانكل
لتكمل سليم فين
منصور بفرحه عند خطيبتو بيجهزوا للخطوبه
عفاف وسلمي بصدمه ايه
منصور ايوه والله زي ما بقولكم كده خطب مريم بنت اخونا ياعفاف
عفاف بابتسامه مبروك يااخويا مبروك ياحبيبي ربنا يتمهالو علي خير
سلمي باستغراب ودا كلو حصل امته
منصور من يومين قرأنا الفاتحه والخميس الجاي خطوبه وكتب كتاب
سلمي بغضب ايه دا ومستعجلين ليه
منصور بهدوء خير البر عاجله يابنتي واحنا عايزين نفرح بيهم
عفاف اه هو دا بقا الخبر اللي كنت بتقولي عليه
منصور بابتسامه ايوه ايه رائيك فيه
عفاف بضحكه بسيطه حلو طبعا يامنصور ربنا يفرحك بيهم
منصور ياارب ياعفاف ويفرحك ب سلمي
عفاف ياارب
سلمي بضيق الداده فين يا اونكل
منصور بهدوء هنادي عليها تيجي تجهزلكم الاوض بس بعد العشاء الاول
سلمي بدلع طيب هطلع اغير علي مالغداء العشاء يجهز
منصور باحراج لا اوضتك هتكون جنب اوضتي
سلمي باستغراب واوضتي اللي فوق مالها
منصور بهدوء اصل انا بحضر الجناح اللي فوق لسليم علشان جوازوا
سلمي بابتسامه اه تمام
بقلم نورهان محمد
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
في اليوم المنتظر
سلمي بابتسامه شكلي حلو يامامي
عفاف بتأمل طبعا ياقلب مامي
سلمي بغضب شفتي يامامي خطب مين
عفاف بهدوء هنعمل ايه يابنتي معندوش نظر
سلمي بضيق واعمل بيها ايه بقا
عفاف محدش عارف بكره في ايه وبعدين هو مكنش طايق حد من طرف بيت اخويا في حاجه غلط
سلمي بتفكير قصدك ايه
منصور بصوت شبه عالي يلا ياعفاف انتي وسلمي علشان منتأخرش
عفاف جاين اهو
لتكمل وهي تجذب ابنتها للخروج يلا بينا وهفهمك بعدين
في منزل شريف الكيلاني
مريم بزهق انا متوتره ليه مش عارفه
ضحي بمشاغبه الحب وسنينه
مريم بعبوث وهي تشدد من الضغط علي يديها هاتفه بيأس حب اوي
ريم بابتسامه عندك حق يامريم سيبك منها دي اكيد طايره من الفرحه
ضحي ايوه اللئيمه اللي مخبيه دي
ريم يااه علي الزمن اللي مليان غدر
مريم بصدمه انتو كدبتوا الكدبه وصدقتوها ولا ايه
ضحي وهي تعدل من وضعيتها هاتفه بابتسامه اه شكلها كبرت من شويه ياريم
ريم انتي شايفه كده
ضحي ايوه
لتكمل بجديه هو ممكن انتي متوتره لانك داخله علي حياه جديده وهو دا السبب واي واحده في موقفك هتكون كده
مريم بتفكير والا كده انا لحد دلوقتي مش مصدقه ان اسمي هيتكتب باسم الشخص دا
ريم باستعطاف حرام عليك وبعدين هو باين عليه بقا كويس
مريم بحزن متثقيش كده وبعدين الايام هتثبت
ريم بهدوء عندك حق
لتكمل وهي تقترب منها بحنان اهم حاجه انك تكوني بخير
ضحي بحب وهي تقترب هي الاخري هاتفه بابتسامه ايوه فعلا
ليحتضناها الاثنين سويا كل منهما من جهه
اسماء بابتسامه وهي تترجل بعدما طرقت الباب عليهم واتاه الرد
هاتفه بتوتر ايه يابنات الميكب اب ارتيست زي مابتقولوا عليها زهقت من القاعده بره
ريم بتذكر اه صحيح دخليها دا احنا نسيناها
بقلم نورهان محمد
بعد دقائق
ماشاء الله انتي حلوه ومش محتاجه حاجات كتير
مريم بهدوء انا عايزه حاجه سيمبل علي الاخر
لتكمل بضحك لو ينفع تقربي الميك اب بس من وشي بدون ماتحطي
الميكب اب بابتسامه انا فهمتك متقلقيش هبهرك
مريم بابتسامه خلاص وانا وثقت فيك
بعد دقايق الميك اب بابتسامه ايه رائيك قوليلي
مريم بانبهار الله حبيت اللوك اوي تسلمي بجد سيمبل كده وكل حاجه طبيعيه وتحسي اني مش حاطه حاجه في وشي
ضحي وريم باتفاق ايوه فعلا شغلك جميل واحسن حاجه انك بتريحي الشخص وبتحققي رغبته في اللي طالبو
الميكب اب بابتسامه دي اقل حاجه ودا شغلي
لتكمل هستاذن انا مبروك مره تانيه
مريم بابتسامه الله يبارك فيك وشكرا جدا
الميكب اب وهي تبادلها ابتسامتها عفوا ياقلبي
بعدما خرجت الميكب اب
ضحي وهي تنظر الي الساعه هاتفه باستعجال يلا ياريم علشان نظبط كل حاجه الوقت خلاص
ريم تمام
بقلم نورهان محمد
بعد دقائق
ترجلت اسماء الي الداخل لتخرج كل من ضحي وريم
اسماء بدموع وهي تقترب منها هاتفه بحنان ماشاء الله يانور عيني ايه الجمال دا لو اقولك انك احلي من القمر مش هتصدقي
مريم بحنان لا هعيط ياامي بعد كلامك دا
اسماء بدموع وهي تحتضنها هاتفه بحب طول عمرك حنينه عليا وعمرك مازعلتيني ودايما بعتبرك اختي وامي وبنتي
عارفه دا اسعد يوم في حياتي لاني شفت اول فرحتي عروسه علي الرغم اني زعلانه انك هتسيبي
مريم وهي تحاول التماسك وعدم البكاء هاتفه بابتسامه انا بردو مكنتش بعتبرك امي بس لا كنتي اختي وصاحبه وحبيبتي واحلي حاجه في دنيتي انا بحمد ربنا كل ساعه انك امي
لتكمل وبعدين هتعيطي هطلع افضي الليله اللي بره دي وارجع اقعد معاك ولا يهمني اي حد
اسماء بابتسامه من بين دموعها لا متقوليش كده ربنا يتمملك فرحتك علي خير
لتكمل وهي تمسك بيدها وتجلسها علي الفراش هاتفه بحب
بصي يامريم من دلوقتي حياتك هتتغير تماما هتكون علي اسم واحد تاني يعني تكوني حريصه كل الحرص علي الحته دي انتي دلوقتي هتكوني واحده متجوزه يعني عليك واجباتك كتير من اهمهم طاعه زوجك وانك تكوني له كل حاجه هيكون ليك كل حاجه متزعلهوش ولازم تكوني صبوره هو لما يلاقيك كده مش هيحب يزعلك الراجل عمة بيحب الست اللي تحترموا ودي علي العموم اهم حاجه
لتكمل انتي بعد ه ان شاء الله هتكوني ام فلازم تحافظي علي كده انك تكوني حاضره ومركزه لكل مرحله من دول وبردو متنسيش نفسك في النص لازم تخرجي ذريه صالحه يعنوكم في الكبر يكونوا قدوه زي ابوهم وامهم
لتكمل بابتسامه عمك دا طبعا انتي بتعتبريه زي ابوك بس هو فعلا دلوقتي بقا ابوك لانو بقا العم والحمي
اخوه معاذ دا كده كده اخوه لازم تعيني سليم دايما انو يكون سند لابوه واخوه وميزعلهمش لا دا يستحمل علشانهم
انا واثقه فيك وانك هتكوني قد المسؤليه دي وهترفعي رأسها وهتشرفيني في بيت جوزك بس كان ولا بد انبهك للحاجات دي
مريم بحب وانا سعيده جدا بثقتك دي ياامي وان شاء الله مش هخذلك
اسماء بهدوء وعايزه اقولك حاجه تانيه
مريم اتفضلي ياامي
اسماء بحكمه سليم من دلوقتي هيكون جوزك فلازم يكون ليه احترامو ولازم تستحمليه لحد مايقدر يعرف الحقيقه لكن لما تكوني ضدده فاانتي كده بتهزي الثقه بينكم اكتر وانا واثقه ومتأكده انو هيتغير من ناحيتك وهيرجع يحبك من جديد بس انتي اديلو فرصه ياحبيبتي وان شاء الله ربنا يسعدكم مع بعض
مريم بابتسامه يارب ياماما
مروان بهدوء لا جلست الحزن دي لسه فاضل عليها اسبوعين
مريم بابتسامه يسلام وانت مش هتزعل عليا
مروان بحب لا داانا هموت عليك بس
مريم بحنان وهي تحتضنه هاتفه بحزن بعد الشر عليك ياحبيبي متقولش كده
مروان بتغيير للموضوع يلا ياحبيبتي علشان الماذون وصل
مريم تمام كلو تمام
مروان بتأمل قمر ياحبيبتي والله يابخت سليم بكل الجمال والاخلاق دي
مريم بحب يابختي انا باخ زيك
لتتجه معه الي الخارج جالسه في احدي الغرف
اما الماذون وباقي الرجال كانوا في الغرفه المجاور
الماذون بهدوء فين العروسه تيجي تمضي
مروان بابتسامه انا هدخل اجيبها
ليهتف اتفضلي ياحبيبتي امضي
مريم بهدوء جلست بالفعل ولكن حدث ما لم يكن متوقع
اتي شخصا من خلفها هاتفا بصدمه ايه اللي بيحصل هنا
سليم بغضب نعم ودا يخصك في ايه
عمرو بغضب اتكلم كويس لو سمحت
سليم بغضب متبادل ودا مين دا كمان
عمرو بغضب انت اللي مين
سليم بضيق يادوب انا جوزها
عمرو بصدمه ايه
مريم بحزن وهي تتقدم واقفه امامه دكتور عمرو كل شئ نصيب
عمرو بكسره عندك حق كل شئ نصيب
ليكمل مبروك يامريم وربنا يتمملك علي خير ليسقط الورد من يده امامها تاركا لها المجال هي ومن حولها مغادرا المكان علي الفور
الماذون بهدوء اتفضلي يابنتي علشان تمضي
لتجلس واضعه امضتها علي الاوراق ومن ثم خرجت وعادت الي مكانها من جديد
ضحي بهدوء ربنا يعوضوا بالاحسان اهم حاجه متخليش فرحتك تتأثر باي شئ
مريم بحزن بس صعب عليا انا والله كنت بعتبروا اخ مش اكتر
ضحي بهدوء منا عارفه بس هو بقا شعوروا كان مختلف
لتكمل ربنا يعوضوا بالاحسن
مريم بطيبه ياارب
ضحي بابتسامه اهم حاجه انسي اللي حصل من خمس دقايق دا
مريم بهدوء حاضر
بقلم نورهان محمد
بعد مرور عدة دقائق شعرت بان قلبها كاد ان يخرج من مكانه فهي الان اصبحت زوجه لحب عمرها الاول والاخير حتي وان مر الوقت وتفرقنا ولكن الزمن لم ينساها وحفر اسمها بجوار اسمه برغم كل ما مرت به من مأسه الا انها لم تستطع ان تحقد عليه او تتمني له الاذي ولكن اختلفت الاوضاع حتي ولو انتسي الحب ف بجوازهم من الممكن ان يعود
فهي الان اسيرة تشعر بعدة مشاعر من بين سعاده وخوف تامل وتوتر تشعر بيد اخت توضع فوق كتفها مع لمسه يد من رفيقتها مع نظرات متنوعه متبادله في ما بينها وبين الاخري فتلاقي نظره حب لوالدتها التي تحاول خفي دموعها عنها او القاء نظرة فرحه لرجوع عمتها بالاضافه الي ارسال ابتسامه الي ابنة عمتها
ليقطع كل هذا الشرود كلمات الماذون وتردد من حوله
بارك الله لهما وبارك عليهما وجمع بينهما في خير
بارك الله لهما وبارك عليهما وجمع بينهما في خير
بارك الله لهما وبارك عليهما وجمع بينهما في خير
لا تدري كيف مرحت عليها كل هذه اللحظات فهي كانت تتنقل من بين الاحضان وهي لا تشعر بنفسها غير انها تاهه بين هذه وهذه
بقلم نورهان محمد
في مكان آخر
وعندما سمع هذه الكلمات من الماذون شعر بانه اصبح مسؤل عن حياة اخري حتي ولو انه يشعر بالكره نحوها ولكنها اصبحت الان زوجته فكيف له ان يتقبل هذه الفكره ولكنها لم تصبح فكره هي اصبحت امر واقع ولا بد من السير خلفها
مصطفي بابتسامه مبروك ياعريس واخيرا يااخي ودعت العزوبيه
سليم بتوهان عقبالك
ولم يشعر هو ايضا بنفسه فهو ينتقل من مصافحة هذا لهذا حتي لم يتركوا العنان لعقله بان يدرج او يشعر بما يحدث حوله
ولكن حان هذا الوقت عندما سمع والده وهو يتفوه بابتسامه يلا ياسليم روح لعروستك سلم عليها وباركلها وكمان المصور وصل اهو علشان ياخدلكم الصور التذكاريه
ترجل سليم الي الغرفه الجالسه بها هي وباقي نساء العائله
اسماء بحنان اموي تقدمت منه واحتضنته قائله بابتسامه مبروك ياحبيبي وربنا يتمملكم علي خير ليبادلها هو الآخر حضنها هاتفا بهدوء الله يبارك فيك
لتستقبله عمتها وايضا باركت له
ضحي بهدوء مبروك يابشمهندس
سليم بهدوء الله يبارك فيك
ريم بابتسامه مبروك ياسليم
سليم بابتسامه الله يبارك فيك وعقبالك ياريم
ليجد نفسه واقفا امامها
سليم بتوتر وهو يتجه نحوها هاتفا بهدوء وهو يقبل رأسها مبروك يامريم
مريم باحراج من ردة فعله الله يبارك فيك
سليم نظر لها وتاملها لبعض الثواني قبل ان ياتي اليه صديقه مخرجا اياه من هذا التوهان هاتفا بهدوء بجانب اذنه وبتفتري وانت معاك القمر دا
سليم بغضب خرج من توهانه رامقا اياه بشده ومن ثم ماله عليه هاتفا بغضب عارف لو قررتها تاني او حتي بس فكرت تبصلها هقتلك سامع
مصطفي بضحك انت وقعت والله كنت شاكك من لما لقيتك وقفت قدامها وتنحت قولت اجي انقذك مت الموقف واضايقك شويه
سليم بهدوء بردو مش هعدهالك
ليسود وقت من الاجواء العائليه مع بعض الصور التذكاريه بالاضافه الي التقاط بعض صور سيشن وتوثيق لهذه اللحظات
لينتهي اليوم اخيرا بسلام وسط اجواء عائليه مبهجه
بقلم نورهان محمد
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
في صباح يوم جديد
سلمي بغضب يعني ايه ياماما سليم كده راح مني
عفاف بهدوء يعني اعمل ايه ياسلمي
سلمي بزعيق تعملي ايه في ايه
عفاف بغضب اسكتي بدل ماحد يسمعك
سلمي بغضب اللي يسمع يسمع
عفاف طيب اهدي وهنلاقي حل
سلمي حل ايه وزفت ايه طيب انا نازله ليه لما كل دا هيحصل
عفاف وبعدين بقا ياسلمي قولتلك اهدي
سلمي اديني هديت اهو وبعدين
عفاف سبيني افكر وابقا اقولك
سلمي باسترخاء تمام
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
رنا بتفكير مش عارفه بس سمعت رامي وهو بيقولوا جيلك حالا
رحمه بهدوء طيب وانتي عرفتي منين ان اللي كان بيكلموا دا دكتور عمرو
رنا بنفاذ صبر كان بيقولوا ياعمرو
رحمه تمام تمام
رنا بتفكير انا المهم عندي دلوقتي اعرف هو كان في ايه
رحمه بهدوء يمكن في ما بينهم شغل
رنا وهي ترفع حاجبها اكيد لا
رحمه بتوتر طيب هيكون ايه
رنا ماهو دا اللي مشتتني ومش مخليني عارفه افكر وخصوصا ان رامي كان نازل متوتر وقلقان
رحمه ربنا يستر ويكون كويس
رنا بخوف ايه دا هو ممكن يكون حصلوا حاجه
رحمه بتفكير لا متقوليش كده ان شاء الله خير
رنا بخوف ان شاء الله
لتكمل استني معايا مكالمه خليك معايا علي الانتظار
رنا بهدوء الووو
الطرف الآخر رنا
رنا باستغراب وهي تنظر نحو الرقم ومن ثم تعود الي وضع الهاتف علي اذنها من جديد هاتفه باستغراب ايوه
الطرف الآخر………..
رنا بصريخ لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا
بقلم نورهان محمد

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية إليك سكن فؤادي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى