روايات

رواية خفايا القدر الفصل التاسع والسبعون 79 بقلم أسماء صلاح

رواية خفايا القدر الفصل التاسع والسبعون 79 بقلم أسماء صلاح

رواية خفايا القدر الجزء التاسع والسبعون

رواية خفايا القدر البارت التاسع والسبعون

رواية خفايا القدر
رواية خفايا القدر

رواية خفايا القدر الحلقة التاسعة والسبعون

رانيا قالت بخوف : الحقني ياخالد
خالد قال بدهشة : ايه فيه ايه
وحكلته رانيا على اللي هي فيه وقالت بخوف : تعال بسرعة
خالد قال بقلق : طيب طيب انا جيلك حالا بس خليكي في العربية ماتقلقيش انا جاي
رانيا قالت بقلق : طيب
خالد قال : متقفليش الخط خليكي معايا على التليفون
رانيا قالت خوف : طيب
وساق خالد بسرعة وقال : رانيا متقلقش انا جاي
شاب 2 قال بعصبية : افتحي بقي خلي بالك انا بدأت الضيق وده مش في مصلحتك وبيسمع خالد وعلي وجهه علامات الغضب
شاب 1 قال : بقولك ايه هي مش هتفتح تعال نمشي وخلاص
شاب 3 قال : نمشي ونسيب الجمال ده برده انت مجنون
شاب 4 قال : أمال هنعمل ايه
وبينظر لها شاب 2 قال : انتي مش عاوزة تفتحي طيب وراح ناحية العربية وفتحت الشنطة وأخذ طفاية الحريق ورايح لها
شاب 1 قال : طفاية الحريق
وجاء شاب 2 ومعه طفاية الحريق
شاب 3 قال باستغراب : انت هتعمل ايه
شاب 2 قال : هكسر الزجاج وهيكسر
وغمضت رانيا عيونها بخوف
ومسكها خالد من وراها وعلى وجهه علامات الغضب ونظر شاب 2 وراها وقال : وانت مين
خالد قال بغضب : انا هعرفك انا مين وحدفه علي الأرض بطفاية الحريق ورحوا له الشباب ووقفوا حوليها وفتحت رانيا عيونها لقت خالد وفتحت باب العربية ونزلت وقالت : خالد خلي بالك
خالد قال : خليكي في العربية
رانيا قالت بقلق : طيب وهتدخل العربية
مسكها الشاب 2 من ايدها وقال : مش هيقدر يحمكي
ونظر له خالد بغضب وقلع الجاكت ورمها على الأرض وضرب الشاب 1 في وشه وقع على الأرض
وضرب شاب 3 خالد في وشه فنجرح
رانيا قالت بقلق : خالد
شاب 2 قال : مش قوتلك
رانيا قالت بغضب : سبني ياحقير وبتحاول تشيل ايدها من ايده
وضرب خالد شاب 3 في بطنه كذا مرة وفي وشه ووقع علي الأرض
وراح له شاب 4 وضرب خالد في بطنه وفي وشه وضربه خالد في وشه كذا مرة وقعد علي الأرض
ونظر خالد لشاب 2 بغضب ورايح له وقام الشاب 1 من علي الأرض ومسك خالد من ضهره وبيضربه خالد بايده في بطنه من قدام كذا مرة وسابه الشاب 1 ونظر له خالد وضربه في وشه كذا مرة ووقع علي الأرض ونظر خالد لشاب 2 بغضب
وساب الشاب 2 ايده رانيا وراح له مسرعا وضرب خالد في وشه
رانيا قالت بقلق : خالد
ونظر له خالد وضرب في وشه كذا مرة وفي بطنه وقال بغضب : إزاي تحط ايدك عليها يا حيوان وبيضربه
وراحت له رانيا وقالت : كفاية ياخالد
ووقف خالد الضرب ووقع الشاب 2 علي الأرض
ونظر لها خالد وقال بقلق : انتي كويسة
رانيا قالت : ايوه بس انت مش كويس
وحط خالد ايده على وشه وقال : متقلقيش دي حاجة بسيطة
رانيا قالت : حاجة بسيطة ازاي ده وشك مجروح
خالد قال : المهم انتي تكوني كويسة
رانيا قالت : اه انا ماكنتش عارفة اعمل ايه لو تأخرت بس الحمد لله انك جيت في الوقت المناسب وبتبكي
خالد قال : طول ما انا جانبك مش هخلي لحد ياذكي متخافيش وحط ايده في جيبه وطلع منديل اتفضلي
رانيا قالت : شكرا
خالد قال بقلق : بطلي تبكي علشان انا مقدرش اشوفك كده
رانيا قالت : طيب خلاص
خالد قال بوجع : ايوه كده اه
رانيا قالت : ايه مالك ومسكت ايده
خالد قال : لا متخافيش انا كويس
رانيا قالت بنرفزه : لا مش كويس انت بتقول كده علشان مقلقش لازم تخلي بالك من نفسك علشان انا
خالد قال : انتي ايه
رانيا قالت بإرتباك : انا مش عاوزك تضر بسببي
خالد قال : بس كده
رانيا قالت : ايوه هيكون فيه ايه تاني ونظرة أمامها
ومسك خالد ايدها وقال بحب : رانيا تتجوزني
ونظرة له رانيا وقالت باستغراب : ايه
خالد قال : تتجوزني
رانيا قالت بدهشة : انت بتقول ايه
خالد قال بإبتسامة : أظن انك سمعتني كويس
رانيا قالت : ايوه بس
خالد قال : انا بقالي فترة بفكر فيكي دايما وبحب اشوفك و ببقي حاسس بسعادة وانا بتكلم معاكي عمري ماحسيت بها قبل كده ولما ملك بتكلم عليكي معايا بحس اني ببقي متلغط وبحس بشعور عمري ماحسيته قبل كده بس ماكنتش اعرف اني بحبك غير لما زاهر فهمني ايه هو الحب لما كان بيتكلم معايا على ملك تعرفي يارانيا من كتر ما ببفكر فيكي بقت حاسس اني حياتي ناقصها من غيرك فنزل على رجله اه تقبلي تتجوزني
ونظرة له رانيا قالت بإرتباك : معقول انا بحب خالد علشان كده بيحصل معايا نفس اللي بيحصل معها
خالد قال : قولي حاجة يارانيا انا موجوع
ونظر له رانيا وهزت رأسها وقالت : ايوه
خالد قال بإبتسامة : يعني موافقة
ومسكت رانيا ايده وقومته وقالت : ايوه موافقة
خالد قال بصوت مرتفع بإبتسامة : انا بحبك انا بحبك
رانيا قالت : خلاص ياخالد احنا في الشارع
خالد قال : انا عاوز العالم كله يسمعني انهاردة انا بحبك
رانيا قالت : وانا كمان بس يلا نمشي
خالد قال : طيب يلا اتفضلي
وراحت ملك علي عربيتها وبتركب
ومسك خالد ايدها وقالت : رايحة فين ياحبيتي
رانيا قالت : هركب
خالد قال : لا انتي هتسيبي عربيتك وتركبي معايا
رانيا قالت : طيب ليه
خالد قال : علشان عاوز اتكلم معاكي وبعدين علشان هكون متطمن عليكي يلا
رانيا قالت : طيب بس عربيتي
خالد قال : هبقي ابعت حد من الحرس يجبهلك لغاية البيت
رانيا قالت : طيب وقفلت العربية اتفضل
خالد قال : النساء أولا اتفضلي
رانيا قالت : شكرا وراحت وجابت الجاكت بتاعه طيب خليني أسوق
خالد قال : لا انا كويس يلا اركبي
رانيا قالت : طيب وركبت
في فيلا العشري :
ووقف زاهر العربية ونزل ونزل جده وراها من العربية ونظر وراها وقال باستغراب : امال فين خالد
وبينظر زاهر وراها وقال : مش عارف ياجدي المفروض كان ورانها
جده قال : امال هيكون راح فين
زاهر قال : يمكن راح يجيب حاجة
جده قال : دلوقتي
زاهر قال : متقلقش ياجدي ودخلوا الفيلا
خيرية قالت : عملتوا ايه
ودخل حامد بيه وقال : قرآنه الفاتحة وراح وقعد
خيرية قالت : طيب مبروك يازاهر
زاهر وقال : الله يبارك فيكي يا دادة
وبتنظر خيرية قالت باستغراب : امال فين خالد بيه
وقعد زاهر قال : معرفش يا داده
خيرية وقالت : هو مش كان معاكم
زاهر قال : ايوه وكان ماشي ورانها بس معرفش راح فين
جده قال : كلمه يازاهر على تليفونه شوفوا فين
زاهر قال : حاضر ياجدي وبيتصل بيه
في عربية خالد :
رن تليفونه وسمعته رانيا وقالت : فيه تليفون بيرن
خالد قال : ايوه ده تليفوني ياحبيتي
رانيا قالت : طيب ما ترد عليه
خالد قال : ماهو مش معايا انا نزلت بسرعة من العربية علشان انقذك فريمته في العربية
رانيا قالت : طيب خلي بالك انت من الطريق وانا هدور عليه
خالد قال : طيب
وبدور رانيا على التليفون في العربية
في فيلا العشري :
في الانتريه :
حامد بيه وقال : ها رد عليك
زاهر قال : لا يا جدي
جده قال : بدل هو عاوز يروح في حته متصلش بينها ليه وقالنها بدل ما احنا قلقنين كده
خيرية قالت : تلقيه نسها ياحامد بيه
جده قال بنرفزه : اكيد هو بيتذكر حاجة غير الأكل رن عليه تاني ليكون حصله حاجة لقدر الله
زاهر قال : حاضر ياجدي وبيتصل بيه
في عربية خالد :
ورن تليفونه وسمعه خالد وقال : لقيته ياحبيتي
وبدور رانيا وقالت : ايوه اهوه كان تحت الكرسي اللي انا قعدة عليه
خالد قال : طيب من اللي بيتصل
رانيا قالت : زاهر بيه
خالد قال : طيب ادهوني
رانيا قالت : اتفضل
خالد قال : شكرا يا حبيبتي وفتحها الخط الووه
زاهر قال : الووه ايوه يا خالد انت فين
خالد قال : انا في العربية وجاي على البيت ليه
زاهر قال : لا مافيش بس انت مش كنت ورانها
خالد قال : ايوه
زاهر قال : امال ازاي لسه موصلتش هي العربية عطلت
خالد قال : لا أما اجاي ابقي اقولك
زاهر قال : طيب متتاخرش
خالد قال : طيب سلام
زاهر قال : مع السلامة وقفل الخط جاي ياجدي
جده قال : قالك ايه
زاهر قال : مافيش قالي لما هاجي ابقي اقولك
جده قال : طيب المهم انه كويس وقام تصبح علي خير
زاهر قال : وانت من اهله
خيرية قالت : وحضرتك من اهله الحمد لله انه كويس ملك عاملة ايه
وقام زاهر وقال : الحمد لله كويسة يادادة
خيرية قالت : كانت حلوة
زاهر قال : كانت زي القمر يادادة يلا تصبحي علي خير
خيرية قالت : وانت من اهله
في عربية خالد :
خالد قال : قوللي بقي تحبي نجي امتا علشان اطلبك من أهلك
رانيا قالت بإرتباك : مش عارفة
خالد قال : يعني ايه
رانيا قالت بخجل : مش عارفة ياخالد
خالد قال : ما احنا لازم نتفق علشان تاخدلي ميعاد منهم
رانيا قالت : طيب انت عاوز تجي امتا
خالد قال : انا عن نفسي عاوز اجي دلوقتي
رانيا قالت بإبتسامة : دلوقتي ازاي والوقت اتاخر
خالد قال : خلاص نجي بكرة الساعة 6 كويس
رانيا قالت : مش هينفع
خالد قال : ليه
رانيا قالت : علشان انا ببقي في المستشفى ممكن تجوا الساعة 8 بس أقول لبابا الأول وابقي أكلمك
خالد قال : طيب وانتي هتكلميه امتا
رانيا قالت : بكرة ان شاءالله علشان مش هينفع النهاردة
خالد قال : طيب وابقي كلمني
رانيا قالت : طيب
خالد قال : انا عرفت انك بتحب الكشري
رانيا قالت : ايوه انا فعلا بحبه عرفت منين
خالد قال : مين ملك طبعا
رانيا قالت : اه ااااه ملك إنما بتسال ليه
خالد قال : ايه رأيك اعذمك عليه دلوقتي
رانيا قالت : لا يا خالد انا اتاخرت ولازم اروح وبعدين زمان بابا قلقنا عليه
خالد قال : طيب بس بشرط
رانيا قالت : شرط
خالد قال : ايوه
رانيا قالت : ايه هو
خالد قال : انك توعدني انك تخرجي معايا بكرة ناكله
رانيا قالت : بس
خالد قال : مابسش والا اجي اعتصم أمام المستشفى قولتي ايه
رانيا قالت : طيب وعلي ايه اوعدك تمام كده وبتنظر من شباك العربية أقف هنا ياخالد
خالد قال : ليه يارانيا فيه حاجة
رانيا قالت : أقف بس
خالد قال : طيب ووقف العربية فيه ايه
رانيا قالت : انا جاية اهوه
خالد قال : رايحة فين
رانيا قالت : هتعرف دلوقتي ونزلت
وبينزل خالد لقها دخلت الصيدلية
في الصيدلية :
رانيا قالت : لوسمحت عاوز علبة الاسعافات الاولية
الموظف قال : حاضر وراح جابها اتفضلي
رانيا قالت : شكرا
خالد قال : هي اتاخرت ليه وبينظر لقها طلعها من الصيدلية
وركبت رانيا العربية
خالد قال : انا كنت انظف جروحي لما اروح
رانيا قالت : مش عاوزها اسمع ولا كلمة وبتفتح العلبة وطلعت القطن وبتظف جروحه اللي في وشه لازم العلبة دي تكون معاك في العربية
خالد قال : هو أنا كنت عارف اني انجرح علشان أعمل حسابي واجبها
رانيا قالت : هاتها لازم تكون معاك دايما
خالد قال : مالهوش داعي
رانيا قالت : ازاي ده
خالد قال : علشان انتي معايا وهتهتمي بي
رانيا قالت : خلصت وحطت العلبة في العربية
خالد قال : ربنا يخليكي ليها ياحبيتي
رانيا قالت : طيب يلا اطلع علشان منتأخرش
خالد قال : طيب وتحرك تعرفي انا لو كنت أعرف انك هتهتمي بيه كده كنت جرحت نفسي من زمان
رانيا قالت بإبتسامة : ماكنتش هعلجك
خالد قال باستغراب : ليه بقي
رانيا قالت : علشان ماكنتش لسه اتعرفت عليك
خالد قال : اه ااااه معاكي حق
رانيا قالت : خالد
خالد قال : يا عيون خالد
رانيا قالت : اوعدني إنك تخلي بالك من نفسك
خالد قال : خايفه عليه
رانيا قالت : ده سؤال برده اوعدني
خالد قال : حاضر اوعدك احنا وصلنها ووقف العربية
رانيا قالت بإبتسامة : تصبح علي خير
خالد قال : وانتي من اهله ياحبيتي
ونزلت رانيا من العربية ونظرة له وشاورتله بايدها باباي
وشاور لها خالد بايده بإبتسامة وطلعت رانيا على شقتها
ونظر لها خالد وهي طلعها ومشي ورايح علي الفيلا
في الصعيد :
بجانب الجبل :
وبينظر العسكري 1 لقي الرجل نازل من علي الجبال وقال : هو ده الرجل
العسكري 2 قال : باين كده تعال نقبض عليه
العسكري 1 قال : يلا
ورحوا العساكر له وبيحاول الرجل يهرب
فقبضوا العساكر عليه وقالوا : يلا رايح فين قدامنها ومسكينه ورحوا بيه على القسم
ونظر لهم الشاويش محمد وقال : ايه اللي انتم جيبينه ده
العسكري 1 قال : ده اللي كان نازل من الجبل
وراح له الشاويش محمد قال : يا انت مدوخنها بقالك فترة انت مين
عويس قال : انا ماكنتش نازل من الجبل انا كنت جاي من جانب الجبل والعساكر افتكروني اني جاي من علي الجبل
الشاويش محمد قال : صحيح الكلام ده
العسكري 2 قال : لا يا شاويش احنا شايفونه نازل من الجبل
الشاويش محمد قال : ايه رأيك بقى انا هدخلك للضابط وهو اللي يتصرف معاك ومسكه روحوا انتم
العساكر قالوا : حاضر ومشوا
وراح الشاويش محمد ومعها عويس على مكتب الضابط وخبط علي الباب
الضابط قال : أدخل
ودخل الشاويش محمد ومعه عويس و قال : تمام يافندم
الضابط قال : مين ده
الشاويش محمد قال : ده يافندم العساكر قبضوا عليه وهو نازل من الجبل
الضابط قال : من الجبل وقام
الشاويش محمد قال : ايوه يافندم بس هو بيقول انه ماكناش نازل من الجبل كان جاي من جانب الجبل والعساكر بيقوله انهم شايفونه نازل من علي الجبل
الضابط قال : انت مين
عويس قال بقلق : انا عويس حسني يابيه
الضابط قال : وكنت بتعمل ايه فى الجبل
عويس قال بقلق : يابيه انا ماكنتش في الجبل
الضابط قال بنرفزه : شوف يا أما تقول الحقيقة لواحدك لاما هخليك تقولها بطريقتي وهتقول هتقول كنت بتعمل ايه فى الجبل كنت عند المطاريد صح
عويس قال بخوف : يابيه انا ماكنتش في الجبل
الضابط قال : طيب يبقي انت اللي اختارت خده ياشاويش شوفوا شغلكم
الشاويش محمد قال : حاضر يافندم ومسكوا وخرجوا من المكتب ورحوا علي الحجز افتح ياعسكري
العسكري قال : حاضر يافندم وفتح
وحدفه الشاويش محمد في الحجز وقال : اقفل
العسكري قال : حاضر يافندم
وراح الشاويش محمد علي مكتبه وقال : تعال انت وهو
عسكري 1 وعسكري 2 قالوا : تمام يافندم
الشاويش محمد قال : انا عاوزكم توضبه الرجل اللي انتم قبتضوا عليه دلوقتي
العسكري 1 وعسكري 2 قالوا : حاضر يافندم ورحوا علي الحجز افتحها وفتح العسكري
ودخل عسكري 1 وعسكري 2 على الحجز ومسكوا عويس وبيضربوا فيه
في فيلا العشري :
نزل خالد من العربية وعلي وجهه علامات الفرحة وماسك الجاكت وماشي براحة وراح لناجي وقال : ناجي
ناجي قال : ايوه ياخالد بيه ايه اللي عمل في حضرتك كده
خالد قال : مافيش بقولك ايه
ناجي قال: ايوه يافندم
وحكله خالد علي اللي هيعمله وقال : فهمت
ناجي قال : حاضر يافندم
وبعتله خالد عنوان العربية وبيت رانيا وقال : انا بعتلهولك اهوه
ناجي قال : طيب حضرتك كويس
خالد قال : ايوه يلا بقي
ناجي قال : طيب ومشي
ومشي خالد وراح شن الجرس
وراحت فتحية وفتحت الباب وقالت : ايه اللي عمل فيك كده يافندم
ودخل خالد وقال : انا كويس وبينظر امال فين جدي وزاهر
قفلت فتحية الباب وقالت : ناموا
خالد قال : طيب وطلع علي غرفته
فتحية قالت :حضرتك مش عاوز حاجة
خالد قال : لا ودخل غرفته ورمي الجاكت على السرير ونام اما اروح افاتح جدي في الموضوع وخرج من غرفته وراح علي غرفة جده ودخل وقعد جانب جده على السرير براحة حرام اصحيه دلوقتي ابقي اكلمه الصبح
وبيتقلب جده علي السرير وفتحها عيونه وقال بخضة : الحقوني حرامي حرامي وقعد وسرج النور
خالد قال : يا انا ياجدي
جده قال : خالد
زاهر في غرفته وقال لنفسه : مش ده صوت جدي وخرج مسرعا من غرفته ودخل علي غرفة جده فيه ايه يا جدي وبينظر لقي خالد بجانب جده على السرير
جده قال : مافيش حاجة يازاهر
زاهر قال : انت كويس
جده قال : اه ااااه كويس
وقعد زاهر وقال باستغراب : خالد
خيرية في غرفتها وقالت لنفسها : ايه الصوت ده وطلعت من غرفتها وبتنظر لقت الحرس هو فيه ايه
حمزه قال : مش عارف بس سمعنها صوت من فوق
خيرية قالت بقلق : طيب اطلعوا شافوا ليكون فيه حد فوق
وطلعوا الحرس وخيرية وراهم
حمزه قال : روحوا انتم شوفوا زاهر بيه
فهد الحارس قال : حاضر وراح علي الغرفة
وخبط حمزه علي غرفة حامد بيه
زاهر قال : أدخل
ودخل حمزه ومعها الحرس وخيرية وقال : احنا سمعنها صوت جاي من الفيلا
حامد بيه قال : لا مافيش حاجة
حمزه قال : طيب تصبحوا علي خير
زاهر قال : وانتم من اهله
وبينظر حمزه لخالد وقال : خالد بيه انت كويس
خالد قال : اه ااااه كويس اتفضلوا
حمزه قال : طيب يلا يا حرس وخرجوا من الغرفة
خيرية قالت : ايه اللي عمل فيك كده ياخالد بيه
خالد قال : مافيش يادادة انا كويس متقلقش
خيرية قالت : طيب تصبحوا علي خير
خالد زاهر قالوا : وانتي من اهله يادادة
وخرجت خيرية من الغرفة
جده قال : شوفت عملت ايه صحيت الفيلا كلها
خالد قال : انت ياجدي اللي صحتهم لما قولت حرامي
جده قال : ما انت كان شكلك يخوف
خالد قال : ليه يعني ما انا عادي اهوه
زاهر قال : قولي بس ايه اللي عمل في وشك كده
خالد قال : مافيش
جده قال : مافيش ازاي قولنها ايه اللى حصل
وحكلهم خالد علي اللي معها وهو و رانيا وقال : بس
زاهر قال : يعني اللي حصلك ده بسبب رانيا
خالد قال : امال يعني اسبها وهي في الموقف ده
جده قال : لا طبعا حفيد حامد العشري ميعملش غير اللي انت عملته
زاهر قال : ايوه طبعا امال من اللي علجك
خالد قال : هي انت نسيت انها دكتورة
جده قال بإبتسامة : هييييبي إنما انت كنت جاي علي غرفتي ليه
خالد قال : كنت عاوزك في موضوع بس لما لقيتك نايم قولت ابقي اتكلمك فيه الصبح
جده قال : موضوع ايه ده اللي مخليك تجي علي غرفتي وانت فى الحالة دي
خالد قال : بصراحة ياجدي انا عاوز اتجوز رانيا
جده قال بإبتسامة : تتجوز رانيا
خالد قال : ايوه ايه رأيك
جده قال : انا موافق طبعا علشان لما اتكلمت معها عرفت انها بنت أخلاقها عالية واللي عملته مع ملك بيقول كده
خالد قال : وانت يازاهر
زاهر قال : هي انسانة محترمة وزي ماقال جدي كفاية اللي عملته مع ملك
خالد قال : يعني موافق
زاهر قال : ايوه بس المهم رأيك انت علشان انت اللي هتتجوز
جده قال : زاهر معها حق ياخالد
خالد قال : بصراحة ياجدي
جده قال : مافيش احسن من الصراحة في الموضوع ده
خالد قال : انا بحبها
جده قال : وهي
خالد قال : هي كمان بتحبني
زاهر قال : وعرفت منين
وحكلهم خالد علي اللي بينه وبين رانيا وقال : بس ده اللي حصل
جده قال : علي خير الله بكرة إن شاء الله نروح نطلبها
خالد قال : شكرا يا جدي وحضنه
جده قال : مبروك
خالد قال : الله يبارك فيك
زاهر قال بإبتسامة : مبروك ياخالدود وحضنه
خالد قال : الله يبارك فيك
جده قال : ايه رأيكم لما يكون فرحكم يبقي فرح واحد
زاهر قال : انا عن نفسي موافق بس لازم اخد رأي ملك علشان هو فرحها برده
جده قال : ملك هتوافق انا عارفها كويس بس برده قولها
خالد قال : وانا برده موافق بس لازم اخد رأي رانيا كمان
جده قال : هتوافق هو انتم نسيتم انهم أصدقاء بس برده قولها
خالد قال : طيب وقام تصبح علي خير
جده قال : وانت من اهله بس انت هتروح تطلبها وانت مجروح كده
خالد قال : مش مشكلة ماهي عارفة
جده قال : طيب
وقام زاهر وقال : تصبح علي خير ياجدي
جده قال : وانت من اهله تعرفوا اني انهاردة أسعد واحد في الدنيا
خالد قال باستغراب : ليه ياجدي
جده قال : احفادي الاثنين هيتجوزه انا معتش عاوز حاجة تانية
زاهر قال : ربنا يخليك لينا ياجدي
جده قال : ويخليكم لي
وخرج زاهر وخالد من الغرفة
زاهر قال : مش عاوز حاجة ياخالد
خالد قال : لا انا هروح اخد دش وانام علشان تعبان تصبح علي خير
زاهر قال : وانت من اهله ودخل غرفته
في الصعيد :
في القسم :
في الحجز :
عويس قال بوجع : هتكلم هتكلم
عسكري 1 قال : روح قول للشاويش انه عاوز يتكلم
عسكري 2 قال : طيب وخبط علي الباب
وفتح له العسكري الحجز
وخرج العسكري 2 وراح للشاويش وقال : تمام يافندم
الشاويش محمد قال : فيه ايه يا عسكري
العسكري 2 قال : هيتكلم يافندم
الشاويش محمد قال : طيب هاته من الحجز
العسكري 2 قال : حاضر وراح علي الحجز افتح
وفتح العسكري
ودخل العسكري 2 قال : تعال ومسكه وخرج
وخرج وراها العسكري 1
العسكري 2 قال : تمام يافندم
الشاويش محمد قال : هتتكلم
عويس قال بوجع : هتكلم يابيه
وقام الشاويش محمد ومسكه وقال : طيب وراح علي مكتب الضابط وخبط علي الباب
الضابط قال : أدخل
ودخل الشاويش محمد ومعه عويس و قال : تمام يافندم
الضابط قال : هيتكلم
الشاويش محمد قال : ايوه يا بيه هيتكلم
الضابط قال : ما كان من الأول كان لازم تضطرني اعمل كده المهم قولي المطاريد اللي فيه الجبل كام واحد
وحكله عويس على المطاريد وقال : بس يابيه
الضابط قال : كويس اوي وهما فين في الجبل
وحكلهم عويس على مكانهم وقال بوجع : اه
الضابط قال : طيب روح ياشاويش جهز القوة
الشاويش محمد قال : حاضر يافندم وخرج
الضابط قال : تعرف لو كنت بتكذب عليها مش هرحمك
عويس قال : والله يابيه انا قوتلك كل اللي اعرفه
الضابط قال : هنشوف
وخبط الشاويش محمد ودخل وقال : تمام يافندم القوة جاهزة يافندم
الضابط قال : طيب خلي ده فى الحجز
الشاويش محمد قال : حاضر يافندم واخذه
وخرج الضابط من مكتبه وراح علي البكس وركب وقال : اطلع بس طفي السرينه
العسكري قال : حاضر يافندم على فين
الضابط قال : علي الجبل
العسكري قال : حاضر وتحرك وراح علي الجبل
الضابط قال : بس أقف هنا
العسكري قال : حاضر يافندم ووقف العربية
ونزل الضابط والعساكر من البكس ومسك الضابط المسدس وقال : يلا
العساكر قالوا : حاضر
علي الجبل :
وبينظر الضابط وهو منخفض الرأس وقال : أهم بقولكم ايه انا مش عاوز ولا واحد يهرب مفهوم
العساكر قالوا بصوت منخفض : مفهوم يافندم
الضابط قال : اضرب
وضربوا العساكر
كبير المطاريد قال : الشرطة يارجالة
وبيضربوا رجالة المطاريد على الشرطة
وقتل الضابط واحد منهم قال : سلموا نفسكم الجبل محاصر
وقتل كبير المطاريد عسكري وقتل عسكري واحد من المطاريد فرد عليه رجل من رجالة المطاريد وقتل عسكري
ووقف الضابط وقتل كبير المطاريد وأخذ رصاصة في ذراعه وقال : اه
ورحوا العساكر وحصرهم وفريموا رجالة المطاريد السلاح على الأرض ومسكوهم العساكر واخذوهمخ على البكس
وسند العسكري الضابط لما ركب البكس
الضابط قال : اطلع يابني على القسم
العسكري قال : حاضر بس حضرتك يافندم بتنزف ولازم تروح على الوحدة
الضابط قال : انا كويس اطلع على القسم حاضر يافندم
العسكري قال : حاضر يافندم وراح علي القسم ووقف السيارة
ونزل الضابط من البكس ودخل القسم وقال : حطهم في الحجز
العساكر قالوا : حاضر يافندم
وراح له الشاويش محمد وقال : حضرتك بتنزف يافندم
الضابط قال : دي إصابة سطحية
الشاويش محمد قال : روح يا عسكري هات الدكتور من بيته وقوله إن الضابط انصاب وخليه يجي بسرعة
العسكري قال : حاضر يافندم ومشي
ودخل الضابط مكتبه ودخل وراها الشاويش محمد وقال : حضرتك قبضت عليهم كلهم يافندم ولا فيه حد هرب
الضابط قال : لا محدش هرب ياحتي كبيرهم مات
الشاويش محمد قال : طيب الحمد لله إن محدش هرب بعد اذنك يافندم
الضابط قال : اتفضل
وخرج الشاويش محمد من المكتب وبينظر لقي الدكتور جيه فاراح له وقال : اتفضل يادكتور
الدكتور قال : الضابط انصاب
الشاويش محمد قال : ايوه أخذ رصاصة في ذراعه وراح علي مكتب الضابط وخبط علي الباب
الضابط قال : أدخل
ودخل الشاويش محمد والدكتور
وراح له الدكتور وفتح شنطته وقال : لوسمحت اقلع البدلة يافندم
وقام الضابط وقلع البدلة وراح له الشاويش محمد قال : عنك يافندم واخذها منه
في بيت عم حسنين الجنايني :
والداتها قالت : مش عاوزها حاجة يانجاة
نجاة قالت : لا يا ماما تصبحي علي خير
والداتها قالت : وانتي من اهله
نجاة قالت : بقولك ياماما
والداتها قالت : ايوه
نجاة قالت : هو بابا جاي امتا
والداتها قالت : هو جاي بس مش عارفة امتا
نجاة قالت : هو قالك انه جاي
والداتها قالت : ايوه تلقيه جاي بكرة ولا بعده علشان معتش وقت تصبحي علي خير
نجاة قالت : وانتي من اهله
في القسم :
في مكتب الضابط :
الدكتور قال : الحمد لله الرصاصة سطحية بس لازم حضرتك ترتاح
الضابط قال : شكرا يادكتور
الدكتور قال : العفو بعد اذنك
الضابط قال : اتفضل
الشاويش محمد قال : انا من رأيي بعد اذنك طبعا ان حضرتك تروح ترتاح
الضابط قال : طيب هات البدلة وقام
الشاويش محمد قال : اتفضل يافندم
الضابط قال : خلي بالك
الشاويش محمد قال : حاضر يافندم
وخرج الضابط من المكتب وراح وركب البكس وقال : اطلع يابني علي البيت
في الصباح الباكر :
في شقة ملك :
وخرجت ملك من غرفتها وراحت علي الحمام وطلعت وراحت علي البلكونه وفتحتها وأخذ نفس وخرجت من البلكونه وراحت علي المطبخ وعملت شادي وخرجت وراحت علي غرفتها وجابت الحاجات اللي اشترتها علشان العيادة وبتفكر في أماكن له
في فيلا العشري :
خرج زاهر من غرفته ومسك تليفونه وبيتصل بملك وقال : الووه
ملك قالت : صباح الخير
زاهر قال : صباح الخير والوورد علي أحلى ملك في الدنيا انا صحيتك
ملك قالت : لا ما انت عارف اني بصحها بدري
زاهر قال : طيب كويس أصل افتكرت اني صحيتك انتي بتعمليه ايه دلوقتي
ملك قالت : مافيش بشوف الحاجات اللي جابتها علشان العيادة
زاهر قال : اه ااااه اما انا عملك حته مفاجأة
ملك قالت باستغراب : مفاجأة
زاهر قال : ايوه
ملك قالت : مفاجأة ايه
زاهر قال : قوللي الأول انك بتحبني
ملك قالت : ده شرط
زاهر قال : لا طبعا عاوزها اسمعها منك على الصبح
ملك قالت : طيب قولي الأول ايه هي المفاجأة
زاهر قال : لا طبع قوليها الأول
ملك قالت : خلاص مش عاوزها اعرف ايه هي المفاجأة
زاهر قال : انتي زعلتي
ملك قالت : لا مزعلتش سلام
زاهر قال : استني هقولك ايه هي
ملك قالت : طيب قول وبتشرب الشاي
زاهر قال : ايه الصوت ده
ملك قالت : مافيش انا بشرب الشاي قول بقي
وحكلها زاهر علي اللي حصل مع خالد امبارح وقال : بس كدا
ملك قالت : بجد يازاهر
زاهر قال : ايوه طبعا واحنا رايحين انهاردة الساعة 8 علشان نطلب أيدها بس لما يتأكد الميعاد هبقي اقولك علشان تجي معانا إيه رأيك بقي في المفاجأة دي
ملك قالت : دي أحلى مفاجأة انا سمعتها بحبك
زاهر قال بإبتسامة : ايه
ملك قالت : بحبك
زاهر قال : الله دي أحلى كلمة سمعتها قوليها تاني
ملك قالت : لا كفاية كده انهاردة يلا سلام
زاهر قال : استني
ملك قالت : ايه
زاهر قال : جدي قال اقتراح امبارح وانا مواقف عليه بس قولتلوا اخد رأيك برده علشان الموضوع يهمك
ملك قالت : بخصوص ايه
زاهر قال : بخصوص فرحنا
ملك قالت : ماله
زاهر قال : اقترح انه فرحنها وفرح خالد ورانيا يبقي مع بعض في فرح واحد
ملك قالت : يعني انا وانت وخالد ورانيا يتعملنها فرح واحد
زاهر قال : ايوه ايه رأيك
ملك قالت : موافقة طبعا
زاهر قال : بجد
ملك قالت : ايوه طبعا
زاهر قال : خلاص أبلغ جدي
ملك قالت : طيب ابقي سلاملي عليه وقوله انها فكرة حلوة
زاهر قال : طيب انتي هتعملي ايه النهاردة
ملك قالت : مافيش هنظم العيادة
زاهر قال : طيب
ملك قالت : إنما قولي هو خالد شايف رانيا فين
وحكلها زاهر علي اللي حصل مع رانيا وقال : بس وحصل اللي حصل
ملك قالت بقلق : ورانيا كويسة
زاهر قال : خالد بيقول كويسة
ملك قالت : وخالد كويس
زاهر قال : اه ااااه كويس هو صحيح عنده شويه جروح في وشه
ملك قالت : يبقي كويس ازاي يا زاهر
زاهر قال : والله كويس ياملك ماتقلقيش
ملك قالت : طيب الحمد لله انها جات على قده كده
زاهر قال : ايوه مش عاوزها حاجة
ملك قالت : لا ياحبيبي
زاهر قال : طيب سلام ياحبيتي
ملك قالت : مع السلامة
عندها البوابه :
زاهر وقال : صباح الخير
ناجي قال : صباح الخير
زاهر قال : ايه يا ناجي مش هتاخد إجازة علشان الفرح معتش فيه وقت
ناجي قال : لسه بدري يافندم
زاهر قال : لا بعد ما تجلي الشركة علشان تستلم الشقة بتاعتك تروح تجهز كل حاجة ناقصها واحجز القاعة تمام
ناجي قال : شكرا يافندم
زاهر بإبتسامة وخرج من البوابه
في بيت رانيا :
وخرجت رانيا من غرفتها لقت والداتها في المطبخ فاراحت لها وقالت : صباح الخير يا ماما
والداتها قالت : صباح الخير امسكي الشاي حطيه على السفرة
رانيا قالت : حاضر بابا صاحي
والداتها قالت : ايوه وفي الحمام
رانيا قالت : طيب وراحت وحطت الشاي على السفرة وقعدة
وجاء والدها وقال : صباح الخير يا رانيا وقعد
رانيا قالت : صباح الخير يا بابا
وجاءت والداتها ومعها العيش وحطته على السفرة وقعدت
واخذت رانيا رغيف عيش و قالت لنفسها : هقولهم إزاي
ونظر لها والدها وقال : مابتكليش ليه يارانيا
رانيا قالت : هاكل اهوه بقول ايه فيه موضوع عاوزة اتكلم معاكم فيه
والدها قال : موضوع ايه
رانيا قالت بإرتباك : فاكر الشخص اللي ساعدني لما العربية بتاعتي عطلت
والداتها قالت : مش ده اللي جبهلك لغاية هنا
رانيا قالت : ايوه
والدها قال : ماله
رانيا قالت : عاوز
والداتها قالت : هو انتي شوفتيه بعد كده
رانيا قالت : ايوه
والدها قال: شوفتيه فين
وحكتلهم رانيا على اللي حصل مع ملك وقالت : بس
والداتها قالت : وهي كويسة
رانيا قالت : ايوه
والدها قال : طيب الحمد لله المهم خالد ده عاوز ايه
رانيا قالت بإرتباك : عاوز
والداتها قالت باستغراب : عاوز يتقدملك
رانيا قالت : ايوه
والداتها قالت بإبتسامة : الف مبروك ياحبيتي
زوجها قال : استني بس هو طلب ايدك
رانيا قالت : بصراحة يابابا ايوه
والدها قال : وانتي شوفته فين
وحكلتهم رانيا على اللي حصل امبارح وقالت : بس يابابا
والدها قال : وانتي كويسه
رانيا قالت : اه الحمد لله
والداتها قالت : اما طلع شاب مافي منه
والدها قال : امال ماتصلتيش بيه ليه
رانيا قالت : انا ساعتها معرفتش أفكر وبعدين اعقبال ما حضرتك توصلي كان حصل حاجة بس هو كان قريب مني ولما اتصلت بيه جالي على طول
والداتها قالت : المهم انها بخير وخلاص
والدها قال : معاكي حق الحمد لله انها جات علي قد كده قوللي يارانيا
رانيا قالت : ايوه يا بابا
والدها قال : انتي موافقة
زوجته قالت : هي لو مش موافقة ماكنتش كلمتنها في الموضوع
والدها قال : استني بس انتي موافقة يارانيا
رانيا قالت : بصراحة يابابا هو شاب كويس ومحترم
والدها قال : يبقى موافقة
والداتها قالت بإبتسامة : هو من عيلة مين
رانيا قالت : من عيلة العشري
والدها قال باستغراب : العشري
رانيا قالت : ايوه يا بابا
والدها قال : يبقي قريب حامد العشري
رانيا قالت : ايوه يا بابا يبقي جده
والدها قال بدهشة : جده
رانيا قالت : ايوه
زوجته قالت : هو انت تعرفهم
زوجها قال : معرفهوش شخصيا بس اعرف ان حامد العشري من أكبر رجال الأعمال في البلد وأحفاده هما اللي مسكين الشغل دلوقتي
والداتها قالت بإبتسامة : الف مبروك يارانيا
رانيا قالت : استني ياماما قولي يابابا قولت ايه
والدها قال : هما سمعتهم حلوة في السوق
رانيا قالت : يعني موافق
والدها قال : مش لما اقعد معهم
رانيا قالت : ماهما هيجوا النهاردة الساعة 8 علشان يقابلوا حضرتك انت وماما
والدها قال : انتي حددتي الميعاد مع خالد
رانيا قالت : لا يا بابا ياخالد اقترح الميعاد الساعة 6 بس انا قولته انه يجي الساعة 8 بس بعد ما أكلم حضرتك هرد عليه قولت ايه يابابا
والداتها قالت : هو انتي معاكي رقمه
رانيا قالت : ايوه علشان ابقي اطمن علي ملك أصلها قعدة عندهم علشان حامد بيه تعبان وكمان علشان هو يعرف ميكانيكي كويس علشان لو عربيتي عطلت
والداتها قالت : اه ااااه قولت ايه
زوجها قال : خلاص يا رانيا خليهم يشرفوا اهلا وسهلا بيهم
رانيا قالت : شكرا يا بابا وقامت
والداتها قالت : مش هتكملي فطارك
رانيا قالت : لا شبعت وراحت علي غرفتها وقفلت الباب وبتتصل بخالد رد ياخالد
في فيلا العشري :
في غرفة خالد :
ورن تليفونه وصحها خالد على صوته ومسكه وقال بنعس : الووه
رانيا قالت : الووه ايوه يا خالد
خالد قال : ايوه
رانيا قالت : انا رانيا
خالد قال : ايوه
رانيا قالت : هو انت لسه نايم
خالد قال : ايوه
رانيا قالت : انا آسفة اني صحيتك هبقي اكلمك بعدين يكون صحيت
خالد قال : ما انا صحيت وقاعد علي السرير
رانيا قالت : بجد ولا بتقول كده وخلاص
خالد قال : والله صحيت وقاعد على السرير
رانيا قالت : طيب أولا صباح الخير
خالد قال : صباح الخير والياسمين على نور حياتي
رانيا قالت : انا قولت لبابا وهو وافق أنكم تجوا انهاردة الساعة 8
خالد قال : بجد
رانيا قالت : ايوه
خالد قال : طيب انا هقول لجدي وان شاء الله هانجي في الميعاد
رانيا قالت : طيب
خالد قال : ماتنسيش ميعاد النهاردة
رانيا قالت : طيب سلام
خالد قال : سلام يا احلى رانيا في الدنيا وقفل الخط ونط من علي السرير وخرج وراح علي غرفة جده ودخل لقها جده نايم جدي جدي اصحها ياجدي وقعد علي السرير
وصحها جده من النوم فجأة وقال بخضة : فيه ايه حرامي نط على الفيلا
خالد قال : لا يا جدي رانيا قالت لباباها وهو موافق إن احنا نزوره الساعة 8
جده قال : طيب خلاص نروح
وباسوه خالد وقال : شكرا يا جدي وقام من علي السرير وخرج
جده قال لنفسه : الولد اتجنن امال لما يتجوز هيعمل ايه وقام من علي السرير ودخل الحمام
في الانتريه :
خالد قال : دادة يا داده خيرية
وطلعت خيرية من المطبخ وقالت : صباح الخير
خالد قال بإبتسامة : صباح الخير حضري الفطار
خيرية قالت : حاضر إنما انت فرحان كده ليه
خالد قال : باين عليه اني فرحان
خيرية قالت : ايوه خير
وحكلها خالد علي اللي حصل بينه وبين رانيا وقال : واحنا انهاردة رايحين لها علشان نقرأ الفاتحة
خيرية قالت بإبتسامة : يا الف نهار ابيض وزغرتط الف مبروك ياخالد بيه
خالد قال : الله يبارك فيكي يادادة
عندها البوابة :
حمزه الحارس قال : هو فيه ايه
ناجي قال : مش عارف
حمزه الحارس قال : طيب ما تدخل تشوف فيه ايه
ناجي قال : لا ده مش شغلنها خلينا في شغلنها احسن
حمزه الحارس قال : طيب انا كان غرضي اطمن بس
ناجي قال : طيب اسكوت علشان زاهر بيه جاي علينا
حمزه الحارس قال : طيب
ودخل زاهر بيه الفيلا وبينظر لقي دادة خيرية بتزغرط فاراح لهم وقال : انت قولت لدادة
خالد قال بإبتسامة : ايوه أصل رانيا كلمتني والدها وافق إن احنا نزروهم انهاردة الساعة 8
زاهر قال : طيب مبروك
خالد قال : الله يبارك فيك
زاهر قال : امال جدي فين وقعد
خالد قال : في غرفته وبينظر اهوه نزل اهوه
حامد بيه وقال : صباح الخير
زاهر قال : صباح الخير يا جدي
حامد بيه قال : حضري الفطار ياخيريه
خيرية قالت : حاضر ومشت
زاهر قال : خالد قالك ياجدي إن والد الدكتورة رانيا وافق
جده قال : اه ااااه قولي
زاهر قال : صحيح انا كلمت ملك وهي موافق على الفرح يبقي واحد
جده قال : مش قوتلك هتوافق وانت ياخالد قولت يارانيا
خالد قال : لا يا جدي انا فاكرت لما نروح النهاردة حضرتك تقولهم على الموضوع ده وبعدين لسه مافيش حاجة رسمي علشان اتكلم معها في الموضوع ده
جده قال : معاك حق خلاص ابقي افتحهم انا في الموضوع ده
وقام زاهر وقال : طيب انا هروح أخذ دش اعقبال ما الفطار يجهز
جده قال : طيب
وخالد قال : وانا كمان هطلع أخذ دش
جده قال : طيب
في بيت ملك :
في غرفة ملك :
وبتتصل ملك برانيا وقالت : الووه
رانيا قالت : الووه تصدقي انك بنت حلال انا كنت لسه بفكر اني اتصل بك
ملك قالت : طيب ومتصلتيش ليه
رانيا قالت : ما انتي سابقتني
ملك قالت : طيب انتي كويسة
رانيا قالت : هو انتي عرفتي بلي حصل
ملك قالت : ايوه زاهر حكالي على كل حاجة انتي كويسة
رانيا قالت : اه ااااه الحمد لله
ملك قالت : طيب الحمد لله مبروك
رانيا قالت : لسه محصلش ياملك
ملك قالت : إن شاء الله هيحصل مش انتي اتكلمتي مع والدك والداتك
رانيا قالت : ايوه وهما وافقوا انهم يجوا انهاردة الساعة 8
ملك قالت : طيب وان شاء الله يتفقوا
رانيا قالت : انتي جاية معهم
ملك قالت : ايوه طبعا وهو انا اقدر مجيش في يوم زي ده
رانيا قالت : طيب انا هجيب الحاجات بتاعت العيادة انهاردة
ملك قالت : لا انهاردة يومك ابعتلي القائمة وانا هجبهم
رانيا قالت : ليه يا ملك مش احنا متفقين
ملك قالت : ايوه بس انهاردة يومك واكيد هتكوني مشغوله وانا فاضية ابعتلي القائمة
رانيا قالت : بس ياملك
ملك قالت : مابسش يا رانيا يلا بقي انتي لسه وراكي مستشفى ولسه هتجهزي نفسك لسه حاجات كتير انهاردة هتعمليها
رانيا قالت : طيب هبعتلك القائمه
ملك قالت : مش عاوزها حاجة
رانيا قالت : لا ياحبيتي تسلمي
ملك قالت : مع السلامة
رانيا قالت : مع السلامة وقفلت الخط وراحت وجابت شنطتها وأخذت القائمة وفتحت الكاميرا وصورت القائمة وبعتها لملك على الواتس وخرجت من غرفتها سلام ياماما
والداتها قالت : مش كنتي النهاردة تاخدي إجازة علشان تجهزي نفسك
رانيا قالت : مش هينفع ياماما وانا إن شاء الله هجي بدري
والداتها قالت : والله انا مش مصدقها إني هشوفك في بيت جوزك
رانيا قالت : لسه ياماما بدري على الكلمة دي مش لما نقرأ الفاتحة الأول
والداتها قالت : إن شاء الله هنقراها
رانيا قالت : إن شاء الله سلام يابابا
والدها قال : مع السلامة
وخرجت رانيا من الشقة ونزلت ركبت العربية وتحركت على المستشفي
في فيلا العشري :
في الانتريه :
وجاءت خيرية وقالت : الفطار جاهز على السفرة
حامد بيه وقال : طيب روحي انتي
خيرية قالت : حاضر ومشت
وقايم حامد بيه لقي زاهر وقال : يلا علشان نفطر
زاهر قال : امال خالد فين
جده قال : بياخد دش
زاهر قال : طيب اتفضل يا جدي
في السفرة :
زاهر قال : خالد شكله فرحان اوي
جده قال : ايوه شكله بيحبها اوي وباين عليه اتجنن
وضحك زاهر قال : ليه
وحكله جده اللي حصل في الغرفة وقال : شوفت مش تصرفاته بقيت غربية
زاهر قال : هو الحب بعمل اكتر من كده ياجدي
جده قال : بس مش لدرجتي انا خايف عليه ليحصله حاجة
زاهر قال : لا متخافش مش هيحصله حاجة بالمناسبة ياجدي أعطى لعم حسنين الجنايني إجازة علشان يروح البلد يجهز لفرح بيته
جده قال : هو خلاص وافق على ناجي
زاهر قال : ايوه يا جدي
جده قال : طيب كويس وتفقوا على ايه
وحكله زاهر علي قالهوله ناجي وقال : بس ياجدي
جده قال : طيب خلاص انا هخليه يسافر النهاردة
زاهر قال : طيب ياجدي وبينظر لقي خالد نازل اهوه خالد جيه اهوه وجاء خالد وقعد
زاهر قال : علي فكرة ياجدي انا أعطيت إجازة لناجي انهاردة
خالد قال : ليه يازاهر
زاهر قال : علشان يجهز لفرحه
خالد قال : اه ااااه طيب كويس أنك عملت كده
زاهر قال : طيب ياجدي عاوز حاجة وقام
جده قال : لا يا حبيبي سلامتك
زاهر قال : الله يسلامك وانت خلص وابقي حصلني على الشركة خالد قال : طيب
ومشي زاهر وركبها عربيته وتحرك على الملجا
في بيت سامي :
شريفة قالت : عاوز حاجة يا سامي
سامي قال : لا
شريفة قالت : طيب انا رايحة عند ملك ابقي لما الأطباق وحطها في المطبخ
سامي قال : طيب
وخرجت شريفة من الشقة وراحت علي شقة ملك وخبطت علي الباب
وراحت ملك وفتحت الباب وقالت : اهلا ياطنط
ودخلت شريفة قالت : صباح الخير
ملك قالت : صباح الخير وقفلت الباب
وبتنظر شريفة لقت الشقة مكركبها وقالت : ايه اللي عمل في الشقة كده
ملك قالت : انا
شريفة قالت باستغراب : ليه
ملك قالت : أصل انا هعملها عيادة فبلم العفش وهحطوا في غرفة واحدة
شريفة قالت باستغراب : عيادة
ملك قالت : ايوه ياطنط
شريفة قالت : ليه هو انتي مش رجعها المستشفى اللي انتي بتشتغلي فيها تاني
ملك قالت : لا انا سبتها وفاكرت اقلب الشقة عيادة
شريفة قالت : وهتسكني فين
ملك قالت : فيها برده
شريفة قالت : ازاي بقي
ملك قالت : انا هقولك انا هحط العفش في غرفة وغرفة التانية هنام فيها والغرفة التالتة هتكون للمكتب والكشف ايه رأيك
شريفة قالت : فكرة حلوة
ملك قالت : طيب ممكن ياطنط تساعدني
شريفة قالت : ايوه طبعا يلا بس
ملك قالت : بس ايه
شريفة قالت : هو انتي جبتي المكتب
ملك قالت : ايوه الرجل هجيبه النهاردة
شريفة قالت : طيب بعد ما نخلص إن شاء الله نروح نشتري شويه حاجات علشان فرحك
ملك قالت : طيب
شريفة قالت : يلا وبتشيل
في فيلا العشري :
في السفرة :
وقام خالد وقال : سلام ياجدي
جده قال : مع السلامة وحاول انك متتاخرش انهاردة في الشركة علشان منتأخرش على الناس
خالد قال : ما تقلقش ياجدي سلام
جده قال : مع السلامة
وقام حامد بيه وطلع علي غرفته وقعد علي الكرسي وفتح الدرج اللي فيه الجانب

وقام حامد بيه وطلع علي غرفته ودخل وفتح الدولاب وأخذ فلوس وخرج من الغرفة ونزل ودخل غرفة المكتب وقعد علي الكرسي وفتح الدرج اللي جانبه وأخذ ظرف واحط الفلوس فيه وقال : خيرية خيرية
وجاءت خيرية وقالت : ايوه يا حامد بيه
حامد بيه قال : قولي لحسنين الجنايني اني انا عاوزه
خيرية قالت : حاضر
وراحت خيرية علي الجنينه وبتنظر لقت حسنين بيروي الوورد بتاع زاهر بيه فاراحت له وقالت : حسنين
ونظر لها حسنين وقالت : ايوه يا ست خيرية
خيرية قالت : حامد بيه عاوزك في غرفة المكتب
حسنين قال : حاضر انا جاي وراكي اهوه
خيرية قالت : طيب ومشت
وراح عم حسنين على غرفة المكتب وخبط علي الباب
ونظر له حامد بيه وقال : تعال يا حسنين
حسنين الجنايني قال : ايوه يا حامد بيه
حامد بيه قال : انت من النهاردة إجازة لغاية ميخلص فرح بتنك
حسنين قال : شكرا يافندم
حامد بيه قال : اتفضل دي حاجة بسيطة علشان فرح بنتك
حسنين الجنايني قال : مالهوش داعي يافندم كفاية اللي انتم بتعملوه معايا
حامد بيه وقال : متقولش كده دي زي حفيدتي امسك
وأخذ حسنين الجنايني الظرف وقال : شكرا يا بيه
حامد بيه قال : اتفضل علشان تجهز نفسك
حسنين الجنايني قال : بعد اذنك ومشي
في بيت ملك :
وقعد شريفة وقالت بنهج :كده خلاص ولا عاوزها تشيلي حاجة تانية
ملك قالت : لأ كده خلاص وبتقفل الغرفة
شريفة قالت : والانترية ده مش هتعنيه
ملك قالت : لا هخليه هنا علشان الحالات تقعد عليه
شريفة قالت بنهج :طيب
ملك قالت : انا تعبتك معايا
شريفة قالت بنهج :ولا تعب ولا حاجة انا هروح اشرب
ملك قالت : طيب
وراحت شريفة علي المطبخ وشربت وطلعت من المطبخ وقالت : ملك
ملك وهي في الغرفة وقالت : ايوه ياطنط
شريفة قالت : انتي فين
ملك قالت : انا هنا في الغرفة تعالى
وراحت لها شريفة لقتها واقفة على الكرسي وبتعلق الصورة وقالت : ايه الصور دي
ملك قالت : دي صور للأطفال
شريفة قالت : شكلها حلو جبتيها امتا
ملك قالت : لما كنت عدت عليك وقوتلك اني نزله اشتري شويه حاجات
شريفة قالت : اه ااااه طيب انا هروح انظف الشقة اعقبال انتي ما تخلصي
ملك قالت : طيب
أمام بيت ملك :
ووقفت السواق العربية وقال : هو ده البيت
فلان قال : أيوه هو ونزل يلا يارجالة نزلوا المكتب
الرجالة قالوا : حاضر ونزلوا وطلعوا أمام شقة ملك
وخبط فلان على شقة ملك
وراحت شريفة وفتحت وقالت : ايوه عاوزين مين
فلان قال : مش دي شقة الدكتورة ملك عبد الرحمن
شريفة قالت : ايوه هي من حضرتك
فلان قال : احنا اللي جيبين المكتب
شريفة قالت : اه ااااه اتفضلوا
ودخل فلان وقال : شكرا وفتحت الباب ادخلوا يارجالة
ودخلوا الرجالة وحطوا المكتب
فلان قال : روحوا هاتوا الحاجة من تحت
الرجالة قالوا : حاضر ونزلوا
شريفة قالت : يا ملك
ملك وهي في غرفة وقالت : ايوه ياطنط
شريفة قالت : تعالي شويه
ملك قالت : طيب وخرجت وبتنظر لقت فلان واقف وجانبه مكتب
فلان قال : حضرتك الدكتورة ملك
ملك قالت : ايوه
فلان قال : ده المكتب اللي حضرتك اشترتيه صاحب المحل هو اللي بعتنها
ملك قالت : طيب شكرا ممكن لوسمحت تحطوا في الغرفة دي وشاورتله عليها
فلان قال : طيب
وجاء الرجالة وحطه الحاجة
فلان قال : شالوا يارجالة وحطوا في الغرفة دي
الرجالة قالوا : حاضر وشالوا وحطوا في الغرفة
وراحت ملك علي غرفتها وفتحت الدولاب وأخذت فلوس وطلعت وقالت : شكرا اتفضلوا
فلان قال : العفو يلا يارجالة وخرجوا
وقفلت شريفة الباب وراحت لملك على الغرفة وقالت : المكتب حلو اوي
ملك قالت : شكرا ياطنط
شريفة قالت : يارب تبقي فتحت خير عليكي
ملك قالت : طيب يلا علشان لسه هنزل
شريفة قالت : طيب انا هروح أكمل بره
ملك قالت : طيب ولوسمحتي ياطنط هاتي الحاجات اللي بره
شريفة قالت : حاضر وخرجت وجابت الحاجة وراحت لها اتفضلي
ملك قالت : شكرا ياطنط
بجانب المستشفى :
نزل زاهر من العربية وقال : ايه الاخبار يابشمهندس
وبينظر المهندس محمد لقي زاهر بيه فاراح له وقال : كله تمام يافندم
وبينظر زاهر علي الملجا وقال :مش عاوز حاجة
المهندس محمد قال : لا يا فندم
زاهر قال: طيب ومشي ودخل المستشفى وراح علي مكتب الدكتور فؤاد وخبط على الباب
الدكتور فؤاد قال : ادخل
ودخل زاهر وقال : مشغول
الدكتور فؤاد قال: اهلا يا زاهر تعال
وقعد زاهر قال : عامل ايه
الدكتور فؤاد قال: الحمد لله انت اللي عامل ايه
زاهر قال : الحمد لله كويس
الدكتور فؤاد قال : والدكتوره ملك كويسه
زاهر قال : اه
الدكتور فؤاد قال : طيب الحمد لله تشرب ايه
زاهر قال : لا شكرا انا قولت اجي اعزمك وماشي علي طول
الدكتور فؤاد قال باستغراب : تعزمني
زاهر قال : ايوه
الدكتور فؤاد قال : علي ايه
زاهر قال : علي فرحي انا وملك
الدكتور فؤاد قال : ايه هو انت هتجوز ملك
زاهر قال : ايوه
الدكتور فؤاد قال: فجأة كده قررتم انكم تتجوزا
زاهر قال : لا مش فجأة يا من فترة
الدكتور فؤاد قال : اه اه طيب احكيلي حصل ازاي
زاهر قال : مش وقته انا مستعجل دلوقتى عندي شغل في الشركة
الدكتور فؤاد قال : طيب هو الفرح امتا
زاهر قال : بعد اسبوعين وعلي فكرة وخالد هيخطب الدكتورة رانيا
الدكتور فؤاد قال : وخالد هيخطب رانيا كمان
زاهر قال : ايوه
الدكتور فؤاد قال : طيب مبروك
زاهر قال : الله يبارك فيك وقام
الدكتور فؤاد قال : بقولك كنت عاوز اقولك علي حاجة
وقعد زاهر وقال : حاجة ايه
الدكتور فؤاد قال : الدكتورة ملك
زاهر قال : مالها ملك
الدكتور فؤاد قال : رافضت ترجع تشتغل في المستشفي تاني
زاهر قال : عارف هي قالتي وعرفت انها قالتك متقليش وانت ساعدتها
الدكتور فؤاد قال : زاهر انا اسف بس
زاهر قال : انا عارف كل حاجة يافؤاد وانا مش زعلان منك علشان انا عارف انك ماكنتش عاوز تخبي عليها بدليل انك قولتي من غير ما اسالك وقام يلا سلام علشان اتاخرت
الدكتور فؤاد قال : مع السلامة
وخرج زاهر من المكتب ومشي وخرج من المستشفى وركب عربيته وتحرك على الشركة
أمام شركة العشري :
وصل خالد علي الشركة ودخل الشركة وراح علي مكتبه وقال : ياسمين زاهر وصل
ياسمين السكرتارية قالت : لا لسه موصلش
خالد قال : طيب ودخل علي مكتبه
في بيت الدكتورة رانيا :
والدها رانيا قال : انا هنزل وبيفتح الباب
زوجته قالت : استنها
زوجها قال : فيه ايه
زوجته قالت : هات معاك حلويات
زوجها قال : ليه
زوجته قالت : ليه ايه علشان الضيوف اللي جاين النهاردة
زوجها قال : طيب فيه حاجة تانية
زوجته قالت : لا وانا ابقي هعمل كيكة
زوجها قال : ليه ده كله
زوجته قالت : لازم نظهر بمقامنها دول ناس على مستوى
زوجها قال : طيب وخرج
في بيت ملك :
وقعدة شريفة وقالت لنفسها بنهج : خلصت
وطلعت ملك من الغرفة وبتنظر لقيت شريفة قعدة وقالت : ايه ياطنط مالك
شريفة قالت : مافيش انتي خلصتي
ملك قالت : ايوه
وقامت شريفة وقالت : طيب انا هروح اغير هدومي يكون انتي غيرتي علشان ننزل
ملك قالت : طيب
في فيلا العشري :
في الجنينه :
وخرج حسنين الجنايني من غرفته ومعه شنطته وراح عند البوابه وقال : ناجي
ونظر له ناجي وقال : ايوه يا عم حسنين
عم حسنين قال : انا رايح علي البلد
ناجي قال : طيب ابقي سلاملي على اللي هناك
عم حسنين قال : الله يسلامك
ناجي قال : وانا هجز كل حاجة هنا
عم حسنين قال : طيب واحنا قبل الفرح بيوم هنكون هنا علشان الفرح
ناجي قال : طيب وانا هستلم الشقة انهاردة
عم حسنين قال : طيب وانا هكلمك علشان ابعتلك الحاجة
ناجي قال : طيب ممكن تليفونك
عم حسنين قال : ليه
ناجي قال : علشان اسجلك رقمي
عم حسنين قال : طيب اتفضل
ناجي قال : شكرا وسجل رقمه اتفضل
واخذ عم حسنين تليفونه و قال : سلام عليكم
ناجي قال : وعليكم السلام
أمام شركة العشري:
وصل زاهر علي الشركة ودخل الشركة وراح علي مكتبه وقال : ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
زاهر قال : ابعتلي رءوف المحامي
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم
وبتتصل ياسمين السكرتارية برءوف المحامي وقال : الووه انا ياسمين
رءوف المحامي قال : ايوه يا ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : زاهر بيه عاوزك في مكتبه
رءوف المحامي قال : طيب وقفل الخط وخرج وراح علي مكتب زاهر بيه ياسمين حد مع زاهر بيه
ياسمين السكرتارية قالت : لا هو مستنيك
رءوف المحامي قال : طيب وراح علي المكتب وخبط علي الباب
زاهر قال : أدخل
ودخل رءوف المحامي وقال : حضرتك طلبتني يا فندم
زاهر قال : ايوه تعال اقعد
رءوف المحامي قال : شكرا
زاهر قال : عاوزك تحضري عقد إيجار شقة
رءوف المحامي قال : حاضر يافندم
زاهر قال : عاوزه بعد ربع ساعة على مكتبي
رءوف المحامي قال : حاضر يافندم بعد اذنك
زاهر قال : اتفضل
في فيلا العشري :
عند البوابة :
ناجي الحارس قال : حمزه
وراح له حمزه وقال : ايوه يا ناجي
ناجي قال : انا رايح لزاهر بيه علي الشركة زي ما قالي
حمزه الحارس قال : طيب
ناجي قال : مش هرجع تاني
حمزه الحارس قال : ليه
ناجي قال : ما زاهر بيه عطاني اجازه علشان أحضر للفرح وكده
حمزه الحارس قال : طيب مش عاوزنى اساعدك في أي حاجة
ناجي قال : لا انا هتصرف بس انت خلي بالك من الفيلا ماشي
حمزه الحارس قال : طيب ما تقلقش
ناجي قال : سلام
حمزه الحارس قال : مع السلامة وربنا يتممك على خير
ناجي قال : ربنا يخليك وخرج من الفيلا
في شقة ملك :
وخرجت ملك من غرفتها وراحت وأخذت المفتاح وراحت علي شقة سامي وخبطت علي الباب
وراحت شريفة وفتحت الباب وقالت : تعالي يا ملك
ملك قالت : انتي جاهزة ياطنط
شريفة قالت : ايوه بس أجيب الشنطة
ملك قالت : طيب انا هستنكي هنا
شريفة قالت : طيب ودخلت وجابت الشنطة وأخذت المفتاح وراحت لملك يلا وقفلت الشقة يلا
ملك قالت : يلا
أمام البيت :
ملك قالت : هنروح الأول نشتري حاجات للعيادة وبعد كده نبقي نشتري حاجات الفرح
شريفة قالت : طيب وشاورت للعربية ميكروباص
ووقف سواق العربية وركب شريفة وملك
في شركة العشري :
في مكتب خالد بيه :
وبيتصل خالد بياسمين السكرتارية وقال : ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
خالد قال : زاهر وصل
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
خالد قال : امتا
ياسمين السكرتارية قالت : من شويه يافندم
خالد قال : طيب حد عنده
ياسمين السكرتارية قالت : لا يا فندم
خالد قال : طيب وقفل الخط وخرج من مكتبه وراح علي مكتب زاهر ودخل
ونظر له زاهر وقال : مافيش فايدة فيك
خالد قال : ليه بتقول كده وقعد
زاهر وقال : يعني مش عارف انا قوتلك قده ليه ياخالد خبط علي الباب وانت داخل
خالد قال : سيبك من الباب دلوقتي انت ايه اللي اخرك
زاهر قال : مافيش كنت بشوف مشروع الملجا
خالد قال : هما خلصوا
زاهر قال : لا لسه أخبار مشروع الفندق ايه
خالد قال : كله تمام
زاهر قال : طيب كويس ورن تليفونه
خالد قال : مين
زاهر قال : ده شادي وفتح الخط الووه
شادي قال : الووه ايوه يا زاهر
زاهر قال : إزيك عامل ايه
شادي قال : الحمد لله انت اللي عامل ايه
زاهر قال : انا كويس الحمد لله
شادي قال : وازاي الآنسة ملك
زاهر قال : كويسة
شادي قال : وطيب انا بعتلك تصميم الفستان شوفه علشان ابدء فيه
زاهر قال : طيب ماشي هشوفه وهكلمك
شادي قال : طيب سلام
زاهر قال : مع السلامة وقفل الخط وفتحها الواتس
خالد قال : فيه ايه يا زاهر
زاهر قال : مافيش ونظر على تصميم الفستان ده تحفة
خالد قال : هو ايه ده اللي تحفة
زاهر قال : فستان الفرح بتاع ملك
خالد قال : ايه ده هو انت اشتريته
زاهر قال : لا لسه المصمم بيصممه
خالد قال : طيب ورني
زاهر قال : لا تبقى تشوفها بيه يوم الفرح
خالد قال : ليه يعني
زاهر قال : كده انا مش عاوز حد يشوفه غير يوم الفرح
خالد قال : طيب
وبعته لملك على الواتس وبيتصل بها وقال : ما ردش ليه
خالد قال : هي مين ملك
زاهر قال : ايوه مش عارف مش بترد ليه
خالد قال : تلقي التليفون مش جانبها اتصل تاني
وبيتصل زاهر بملك مرة تانية
في السوق :
وسمعت شريفة تليفون وملك وهو بيرن وقالت : ملك تليفونك بيرن
ملك قالت بيرن وطلعته من الشنطة ونظرة فيه وقالت : ده زاهر وفتحت الخط الووه أيوه يا زاهر
زاهر قال : الووه ايوه يا ملك مش بتردي ليه
ملك قالت : معلشي ماكنتش سامعها التليفون
زاهر قال : ايه الأصوات اللي عندك دي هو انتي فين
ملك قالت : في السوق
زاهر قال : في السوق
ملك قالت : ايوه
زاهر قال : بتعملي ايه
ملك قالت : بشتري شويه حاجات للعيادة
زاهر قال : مش احنا شترينهم مع بعض
ملك قالت : ايوه انا خلصت القائمة اللي معايا بس دي القائمة اللي مع رانيا
زاهر قال : طيب مش هي اللي هتشتريهم
ملك قالت : ما انت عارف ان النهاردة هي مش فاضية فقولت انا انزل اشتريهم
زاهر قال : طيب مكلمتنيش ليه كنت بعتلك العربية
ملك قالت : مش مشكلة يازاهر وبعدين طنط معايا علشان نشتري شويه حاجات للفرح
زاهر قال : إزاي ياملك يعني انتي صحتك مش كويس كنتي المفروض تكلمني وبعدين انا مش مكلمك الصبح وقولتي مافيش
ملك قالت : ايوه فعلا انا ماكنتش هنزل بس ده اللي حصل
زاهر قال : طيب ياملك انتي فين علشان ابعتلك العربية
ملك قالت : مش مشكلة يازاهر انا هتصرف ومتقلقش طنط معايا واحنا مش هنتاخر
زاهر قال : ملك انتي فين وانا اللي هجي اخدك
ملك قالت : صدقني ياحبيبي انا كويسة وانا مش عاوزها اعطلك عن شغلك
زاهر قال : ماشي يا ملك انتي حر وقفل الخط
ملك قالت : زاهر قفل الخط
خالد قال : هي فين
زاهر قال بعصبية : مافيش فايدة فيها
خالد قال : ليه دي طيبة
زاهر قال بنرفزه : ايوه بس عنيدة
خالد قال : ليه
زاهر قال بنرفزه : صحتها مش كويسة وبتنزل السوق علشان تشتري حاجات للعيادة ومش راضية تقولي هي فين علشان ابعتلها العربية
خالد قال : هي معها حد
زاهر قال : ايوه جارتها
خالد قال : طيب خلاص متقلقش
زاهر قال بعصبية : انت كمان هتقولي متقلقش بقولك صحتها مش كويسة افرض حصلها حاجة يبقي مقلقش ازاي
خالد قال : خلاص انا هقعد ساكت
زاهر قال بغضب : يكون احسن برده
في مكتب ياسمين السكرتارية :
ناجى قال : لوسمحت عاوز اقابل زاهر بيه
ياسمين السكرتارية قالت : أقوله مين
ناجي قال : ناجي الحارس
ياسمين السكرتارية قالت : طيب وبتتصل بزاهر بيه الووه
زاهر قال : فيه ايه يا ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ناجي الحارس عاوز يقابلك
زاهر قال : دخليه
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر وقفلت الخط اتفضل
ناجي قال : شكرا وراح وخبط علي الباب
زاهر قال بضيق : أدخل
زاهر قال : تعال يا ناجي اقعد
ناجي قال : مايصحش يافندم
زاهر قال : يعني هنتكلم وانت واقف كده اقعد
ناجي قال : حاضر وقعد
وبيتصل زاهر بياسمين السكرتارية وقال : ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
زاهر قال : ابعتلي رءوف المحامي وخليه يجيب معها العقد
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم
وقفل زاهر الخط وقال : انت حجزت القاعة ولا لسه
ناجي قال : لسه يافندم بس هحجزها النهاردة
زاهر قال : طيب
وراح رءوف المحامي على مكتب زاهر بيه وخبط علي الباب
زاهر قال : أدخل
ودخل رءوف المحامي
زاهر قال : عملت العقد
رءوف المحامي قال : ايوه يافندم اتفضل
زاهر قال : شكرا اتفضل انت
رءوف المحامي قال : حاضر وخرج
زاهر قال : ده عقد إيجار الشقة ياناجي ومضها العقد أمضى ياناجي
ناجي قال : حاضر ومضها
زاهر قال : خلي النسخة دي معاك
ناجي قال : طيب
زاهر قال : والنسخة دي هتبقي معايا اتفضل المفتاح
ناجي قال : شكرا يافندم
زاهر قال : العفو والف مبروك
ناجي قال : الله يبارك فيك يافندم
وكتب زاهر عنوان الشقة وقال : اتفضل دي عنوان الشقة
ناجي قال : شكرا يافندم حضرتك تامرني بأي حاجة
زاهر قال : لا شكرا ولو احتاجت أي حاجة ابقي تعالى
ناجي قال : انا متشكر يافندم بعد اذنك
زاهر قال : اتفضل
خالد قال : طيب انا هروح مكتبي
زاهر قال : طيب
في السوق :
ملك قالت : كفاية كده ياطنط
شريفة قالت : كفاية ايه انتي عروسة
ملك قالت : ما احنا اشترينها كتير
شريفة قالت : يا انتي بيتهيلك
ملك قالت : بس كده مش هنعرف نروحها
شريفة قالت : نبقي ناخد تاكسي تعالى بس ندخل المحل ده شكله عنده لبس حلو
ملك قالت : بس
شريفة قالت : مابسش تعالى
ملك قالت : طيب
في المحل :
وبتنظر شريفة علي الملابس وقالت : ايه رأيك في الدرس ده
ملك قالت : حلو بس انا مش عاوزها كفاية اللي احنا اشترنهم
شريفة قالت : ليه يا هيبقي حلو عليكي
ملك قالت : أصل انا معملتش حسابي في الفلوس
شريفة قالت : ماكيش دعوة ادخلي البسيه وانا هدفع
ملك قالت : لا ياطنط
شريفة قالت : لا ايه انتي بنتي يلا بقي
ملك قالت : خليها في يوم تاني ياطنط يكون معايا فلوس
شريفة قالت : هزعل منك والله فيه بنت تقول لولداتها كده برده
ملك قالت : انا مقصودتش اني ازعلك
شريفة قالت : يبقي خلاص ادخلي قسيه
ملك قالت : طيب واخذته ودخلت غرفة اللبس
وبتنظر شريفة علي الملابس
وطلعت ملك وقالت : ايه رأيك
ونظرة لها شريفة وقالت : مش قوتلك انه هيريق عليكي امسكي ده كمان قسيه
ملك قالت : بس
شريفة قالت : مابسش يلا ياملك
ملك قالت : طيب ودخلت تقسيه
وبتنظر شريفة علي الملابس
وطلعت ملك قالت : ايه رأيك
شريفة قالت : مقاسك بضبط خدي البلوزة دي قسيها
ملك قالت : كده كتير ياطنط
شريفة قالت : ولا كتير ولا حاجة يلا بقي
ملك قالت : طيب ودخلت تقسيه وطلعت ايه رأيك
شريفة قالت : تحفة هاتي دول علشان ادفع ثمنهم وانتي غير وتعالى
ملك قالت : طيب
وراحت شريفة ودفعت الثمن الملابس وطلعت ملك من غرفة اللبس ومعها البلوزة
شريفة قالت : خدي دول اعقبال ما ادفع ثمنها
ملك قالت : طيب وأخذت الشنط منها
وراحت شريفة وحاسبت وجاءت لها وقالت : يلا هاتي
ملك قالت : لا ياطنط انا هشتلهم
شريفة قالت : بس كتير عليكي
ملك قالت : لا مش كتير
شريفة قالت : اقولك اشتل نصهم وانتي نصهم تمام كده
ملك قالت : طيب اتفضلي
شريفة قالت : شكرا واخذتها وخرجت
وخرجت ملك وراها
شريفة قالت : فيه حاجة ناقصها
ملك قالت : معتقدش نسين حاجة
شريفة قالت : علي العموم لو ناسين حاجة نبقى نزل نجبها
ملك قالت : انا ماكنتش اعرف ان العروسة بتجيب هدوم كتير بشكل ده
شريفة قالت : يا اللي احنا جبنهم دول حاجة بسيطة من هدوم العروسة
ملك قالت : كل دول حاجات بسيطة
شريفة قالت : ايوه تعالى نطلع من هنا
ملك قالت : طيب وطلعت من السوق
شريفة قالت : تاكسي
ووقف سواق التاكسي وركبت شريفة وملك ومشي سواق التاكسي
ملك قالت : انا هنزل هنا وانتي روحي على البيت
شريفة قالت : رايحة فين
ملك قالت : مشوار كده ومش هتاخر
شريفة قالت : طيب أقف يااسطي هنا
السواق قال : حاضر ووقف
نزلت ملك من العربية
شريفة قالت : اطلع يا اسطي
السواق قال : حاضر ومشي
ملك قالت : تاكسي
ووقف سواق التاكسى
وركبت ملك قالت : اطلع
السواق قال : علي فين
ملك قالت : علي شركة العشري
السواق قال : طيب ومشي
وبتنظر ملك من شباك العربية وقالت : استني هنا شويه
السواق قال : حاضر
ونزلت ملك وراحت علي محل ورد واختارت بوكيه ورد احمر ودفعت الحساب وراحت علي التاكسي وركبت وقالت : اطلع
السواق قال : حاضر ومشي
وبينظر ملك للورد وقالت لنفسها : يارب تعجبه انا عارفها انه بيحب الوورد الحمرا
السواق قال : وصلنها
ملك قالت : طيب ودفعت الحساب ونزلت ودخلت علي الشركة
وبينظر لها الموظفين وبيتهمسوا وبيقولوا : مين دي
وراحت ملك علي الرسبشن وقالت : لو سمحتي مكتب زاهر بيه فين
الموظف قال : الدور التاني آخر الطرقة
ملك قالت : طيب شكرا وطلعت ملك وراحت علي مكتب زاهر بيه لوسمحت عاوزة اقابل زاهر بيه
وبتنظر لها ياسمين السكرتارية وقالت باستغراب : أقوله مين
ملك قالت : واحدة عاوزها حضرته
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يعني الاسم لوسمحتي
ملك قالت : قوليه واحدة وخلاص
ياسمين السكرتارية قالت بدهشة : حاضر وبتتصل بزاهر بيه الووه زاهر قال : ايوه يا ياسمين فيه ايه
ياسمين السكرتاريه قالت : فيه واحدة عاوزة تقابل حضرتك
زاهر قال : واحدة مين
ياسمين السكرتارية قالت : مش راضية تقول اسمها
زاهر قال بعصبية : ليه يعني
ياسمين السكرتارية قالت : مش عارفة يافندم
زاهر قال : طيب خلاص قوللها مش موجود
ياسمين السكرتارية قالت : طيب وقفلت الخط مش موجود يافندم
ملك قالت : امال انتي كنتي بتكلمي مين
ياسمين السكرتارية قالت بإرتباك : …..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خفايا القدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى