Uncategorized

رواية بنتين من الصعيد الفصل السادس عشر 16 بقلم إسراء القاضي

 رواية بنتين من الصعيد الفصل السادس عشر 16 بقلم إسراء القاضي

رواية بنتين من الصعيد الفصل السادس عشر 16 بقلم إسراء القاضي

رواية بنتين من الصعيد الفصل السادس عشر 16 بقلم إسراء القاضي

“إذا عَلمت ولداً فقد عَلمت فرداً،
و إذا علمت بنتاً فقد علمت أُمة.'” 
كانت تلك الجمله التي انهت بها مريم الكلام مع عمها العمده ف هيا لم تستسلم بعد وكيف تستسلم وهو حلمها الوحيد أن تري بنات القريه مثلها مُتعلمين!  
_ ريحي دماغك يامريم ابويا مش هيوافق بقالك كذا ساعه قاعده إكده وعماله تتكلمي وهو مش رادي يرد علينا 
مريم بإستسلام_ ياعمي رد عليا  ارجوك بإي كلمه بس متفضلش ساكت كده 
نظرت فاطمه لبلال ثم لمريم_ يلا يابلال ياولدي خد مريم وطلعها اوضتها وكفايا لحد إكده النهارده
مريم بعدم فهم_لا يامرات عمي انا هاروح بيتنا انا بس جيت اخد فارس واتكلم مع عمي بس هرجع البيت تاني 
العمده_وه وه ترجعي البيت تاني دلوقتي ليه اطلع يابلال وخد مرتك إمعاك ياولد قال ترجعو قال 
كل ذاك يحدث تحت نظرات صفيه الغاضبه خوفاً من ان تكُتشف لعبتها لم تعلم ان مريم ستأتي لهم لتأخذ فارس وتجلس كل هذه الفتره. 
صفيه بتوتر_ خلاص يابا سيبوها براحتها وهخلي البت سميره تروح امعاها البيت وتوصلها وترجع.
نظر بلال بغضب لصفيه_ شايفاني سوسن يعني مش جوزها اناا وهيا مسئوله مني وجه بلال كلامه لمريم_ يلا يامريم اندهي فارس ويلا علشان اوصلكم. 
هنا تجمدت صفيه مكانها، لم تخطط لذاك ولم تعلم ان بلال سيذهب معها، كيف يذهب وهي تريد ان تفرقهم وإذا رأي الرجل سيعتقد انه حرامي لا أكثر هزت رأسها بغضب من التخيل_ استني ياخويا بس معاش ولا كان اللي يقول عليك إكده انا بس قصدت اني متعبكش والبت سميره هتروح امعاها 
نظر بلال لصفيه وقد علم انها تُخفي شيئا ماا ولذالك صمم علي الذهاب إلي بيت مريم_ مشي يامريم قال سميره اللي تروح قال. 
ذهب بلال مع مريم وفارس  وفي نفس اللحظه ركضت صفيه الي سميره ولكن لم تعلم ان في عيون تراقبها . 
صفيه _انتي ياوش النحس قومي قامت قيامتك 
سميره بنعاس_وه في ايه ياست صفيه عاد انا عملت ايه _انتي تغوري دلوقتي علي بيت الراجل اللي بعتناه لمريم وتقوليلي يمشي بسرعه قبل بلال مايشوفه وحسك عينك حد يعرف باللي حوصل وإلا هدفنك مكانك. 
فاطمه بغضب_ده انتي طلعتي سوده قووي يابت بطني كنت فاكره انك اتعدلتي خلاص بس طلعتي ابليس ياصفيه الكلب
صفيه بصدمه_ امااا 
فاطمه بتمسك دراعها بغضب_فاكراني مش هعرف إياك فوقي يابت انتي وهيا ده انا الحاجه فاطمه مش واحده زيك هتخليني هبله قوليلي يابت عملتلك ايه مريم علشان تكرهيها الكُره ده كله، عايزه تتطعنيها في شرفهاا كمانن اتفووو عليكي وعلي اليوم الي جبتك فيه 
صفيه _عايزه تعرفي عملتلي ايه الست مريم،هقولك ياماا علشان كلكو شايفين انهاا احسن بت في البلد وان مفيش زيها كل شويه مريم راحت مريم جابت طب اما انتوو عاتحبو البنات الي تتعلم معلمتنيش انا كمان ليه وانا بنت العمده يعني بت الشيخ وبت عز الدين يتعلمو ويبقو احسن بنات ف البلد وبت العمده متتعلمش وتبقي جاهله زي باقي البنات وجايه تقولي هكرهم ليه ايوه ياما بكره مريم ونور وهفضل أكرههم طول منا عايشه، وتركت صفيه المكان وذهبت وظلت فاطمه في صدمه مما حصل فرغم كل شئ هي فعلا ظلمتها لم تحاول معها او تُعلمها حتي في السر مثلما تعلمت هيا ولكن منذ وفاة لبني وكل منهما اصبح له حياته الخاصه وانشغلت هيا ونست ان لها ابنة ثانيه تحتاج الأهتمام، فاقت من شرودها عندما تذكرت بلال واذا علم بالأمر ماذا سيفعل!؟
(عند بيت مريم) 
فارس_استني يابلال ماتفتحتش الباب انت سامع اللي انا سامعه 
مريم_في حركه ورا الباب يالهوي باين في حد جواا 
_خليكي هناا يامريم وهدخل انا وفارس متتحركيش من مكانك خالص
مريم بصوت عالي_لا طبعا انا هدخل معاكم واشوف مين جوا 
_اتهبلتي إياك عايزاني ادخلك امعانا!
فارس_يوووه بقي اهدو شويه كده هيلاحظ اننا رجعنا يلا يابلال ندخل بشويش وانتي يامريم مطلعيش صوت خالص.
الجميع2_ يلااا 
دخل بلال ووراه فارس ومريم ولكن الصدمه حينما وجد بلال رجل يجلس بإريحيه وكأنه منتظر شخص ماا ولا يبدو عليه كحرامي ابدااا حينما رأه بلال نظر لمريم ولفارس بمعني هل تعرفه ولكن ردت بالنفي وكذلك فارس !
_احم مين انت ياجدع انت ودخلت البيت ازاي 
نظر الرجل لبلال  بتوتر وخوف _بلااال بيه! والله انا ماليا ذنب يابيه والله هما اللي قالولي اجي 
بلال بعدم فهم_مين دول اللي قالولك تيجي وهتعمل ايه اصلا في بيت مرتي، هنا غضب بلال وكور يده بشده ف مجرد تخيل ان رجل غريب دخل بيت مريم دون علمه يغضبه حد الجنون 
بلال بغضب_ لو ماقولتش دلوقت مين اللي باعتك وبتعمل ايه هناا قسما بالله ماهيطلعلك صبح انطققق 
الرجل بخوف وهو ينظر لمريم_ يابيييه اناا انااا.. 
مسكه بلال بغضب من رقبته وعيونه قادت شرار _ انطققق من غير كدب بدل واالله هدفنك مكااانك
بخوف= ك نت كان مطلوب مني اقضي ليله مع الضكتوره..
تجمدت ملامح مريم ووقفت في صدمه فهيا لم تراه من قبل ولا تعلم أسمه حتي من يريد ان يفعل هذا لهاا حمدت ربها ان بلال كان معاها ! 
كور قبضتة بغضب وعروق يده اصبحت بارزه وعيونه اصبحت تتطق شرار _ نعم ياروح امك تقضي ليله مع ميييين 
بخوف _ والله ماذنبي يابييه الست الست صفيه هيا اللي طلبت مني إكده وقالتلي اجيلها هناا وهيا هتجيبك وتاجي..
صدمه أخري حلت بمريم وبلال 
بغضب_صفييه 
مريم بدموع_بلال اهدي يابلال الله يخليك دي اختك مهما حصل.
_كده خُلصنا يابنت ابوي وامي انتي اللي بتجبيه لنفسك
(عند العمده)
بلال بغضب _صفييييييييه صفييييه
العمده _في ايه يابلال بتزعق ليه وه خير يامريم انتي مش روحتي يابتي وبتبكي ليه يابتي حوصل ايه يابلال ماتنطق ياولدي
نزلت الحاجه فاطمه علي صوت بلال وزينب واتجمع الكل علي صوته
زينب _في اي يابلال صفيه عملت ايه  مريم مالك بتعيطي ليه كده ! 
بلال بغضب _ صفييييه انزلي من عندك 
العمده _صوتك ميعلاش وانا واقف وفهمني اختك عملت ايه علشان تزعق إكده 
هناا نزلت صفيه ومجرد ان رأها بلال غضب بشده ومسك فك فمهما بغضب_  نهتيها ياصفيه، كل ده يطلع منك انتي كنتي عايزاني اشك في مراتي واطلقهاا سيبك مني دي بنت زيك بتتطعني في شرفها كدههه 
مخوفتيش من ربنا ومفكرتيش فيا لو عرفت بس خلاص يابت ابويا خُلصت انا كلمت حسان وهايجي يحدد الفرح وياخدك
زينب بصدمه _ مش معقول لالا استحاله صفيه تعمل كده يابلال 
نظرت زينب لمريم وجدتها في صدمه وهيغمي عليها
_بلاال الحق مريم بسرعه هيغمي عليهااا 
جري بلال علي مريم وفي نفس اللحظه مريم وقعت بين ايديه شالها وهو طالع بص علي صفيه _ مش مسامحك مش مسامحك ياصفيه 
بعد مده فاقت مريم ولقت بلال نايم جنبها  والكل حواليها معادا صفيه 
_ حمدالله على السلامة يابنتي خضتيني عليكي 
الله يسلمك يامرات عمي، هو بلال نايم من بدري كده 
زينب_بقاله حوالي ساعه كده المهم انتي بقيتي كويسه دلوقتي ولا ايه 
مريم بتعب_ الحمدلله احسن، احم اومال صفيه راحت فين 
فاطمه _سامحيني يامريم يابتي والله ماعرفت اللي حوصل غير بعد مامشيتي ومعرفتش اعمل اه 
مريم_ ولا يهمك يامرات عمي ربنا نجاني وسترني الحمد لله، بس مقولتوش صفيه فين بردوو!!!؟ 
_صفيه مع حسان يابتي خليه يفهمها غلطها هو محدش هيعرف يتفاهم امعاها غيره. 
مريم بتفهم_ماشي 
استيقظ بلال علي صوتهم 
_ مريم  حمدالله علي سلامتك 
الحمدلله الله يسلمك يابلال 
فاطمه _تعالي يازينب يابتي نشوف الجماعه بره
طلعت فاطمه ووراها زينب
مريم بخوف_بلال اناا والله ما اعرفه وكنت اول مره اشوفه والله 
_عارف يامريم وانا مشكتش ولا عمري هشك فيكي ياحبيبتي بص بلال لمريم وقالها- وقد لا تعلمين أنني وضعتك ضمن قائمة أهم سباقات حياتي … 
إما الفوز وإما الفوز ..????
مريم _- ألا أبدو لك قوية لا يستطيع أحد تحطيمى من الخارج  …؟
     -“نعم..!
– ولكنى أتحطم من الداخل اتفتت شئ بعد شئ  
      -” سأُنقذك قبل الإنهيار  .
_ألا تَرى أنا مُنهارة وانتهى الامر  …!
-“أُحب إنهيارك ذلك وتفتُتَكِ تلك و أُحب حُزنك الدائم وقُوتكِ المُصطنعه و أحب عيبوبك و أستطيع ذِكرهُم واحدً تِلو الآخر “
– لن تصمــــــد ..
-“بلى سأحبكِ دائماً وأبداً  »❤«
سأحبكِ حتى نِهايتى أو حتى نِهاية العالم  «❤» 
_ربنا يخليك ليا يابلال، صحيح انت ناوي تعمل ايه مع اختك ؟ 
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببته بعد زواجنا للكاتبة هند الحجار

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى