Uncategorized

رواية شيزوفرنيا الفصل السادس عشر 16 بقلم الشيماء عبيد

 رواية شيزوفرنيا الفصل السادس عشر 16 بقلم الشيماء عبيد

رواية شيزوفرنيا الفصل السادس عشر 16 بقلم الشيماء عبيد

رواية شيزوفرنيا الفصل السادس عشر 16 بقلم الشيماء عبيد

عندما رأيتك للوهلة الأولى أدركت أن الحياة لازالت تبدأ في صباح جديد مشرق❤️
#بقلمي
*غرام ويونس وصلوا المكان اللي هيقعدوا فيه ويباشروا العمل قريب منه غرام كانت نامت …..
يونس وهو بيهز كتف غرام بالراحة:غرام أصحي وصلنا 
غرام وهي نايمة:أمممم 
يونس بضحك:غرام قومي بس نطلع الفندق وادخلي نامي زي ماانتي عاوزه 
غرام بضيق وهي بتفتح عيونها:محدش يعرف ينام في العربية دي أبدا 
يونس بسخرية:وبالنسبة للي طول الطريق نايمة أصلا 
*غرام سكتت ونزلت من العربية كل واحد خد شنطته وخد مفتاح غرفته من الفندق وقرروا يرتاحوا شوية وبعدين يقوموا يتغدوا وبكره يبتدوا الشغل*
*يونس صحي من النوم طلب غرام علي الفون صحيت ونزلوا اتغدوا سوا كانت غرام وكل واحد طلع علي غرفته تاني*
_________________
*تاني يوم*
غرام صحيت ولبست ووقفت قدام اوضتها مستنية يونس 
يونس بصدمة اول ماشافها:هارسود!!ايه اللي أنتي لابسه ده؟!
غرام بتبص لنفسها وهي مستغربة:أيه فيه أيه؟!
يونس بسخرية:حضرتك هي فين الهدوم؟!
*غرام كانت لابسة هوت شورت جينز وبلوزة قصيرة وفاردة شعرها*
غرام بسخرية:أنت أعمي ولا ايه؟!
يونس بضيق:غرام أتدخلي والنبي ابلسي حاجة عدلة وداري رجليكي اللي فرحانة بيها دي 
غرام:يابني أحنا في شرم 
يونس بعصبية:ان شاء الله نكون في كوكب زحل متلبسيش كده تاني حضرتك في شغل هتبقي واقفة وسط كام راجل هيركزوا في الشغل ولا هيركزوا معاكي مثلا ثم أن لبسك ده غلط وانا حذرتك عليه كذا مرة اتفضلي يلا غيريه 
غرام وهي بتدبدب في الارض بضيق:ماشي هغير أهو 
*خرجت وهي لابسة فستان أبيض طويل وواسع وفاردة شعرها 
غرام ببتسامة ليونس وهي بتلف بالفستان:كده حلو؟!
يونس بتتنيحة:أوي حلو أوي 
*شدته وخرجوا للموقع عشان يحسبوا التكاليف والناتج عنها بس مهندس الديكور المشرف علي ديكورات المنتجع كان بيبص بنظرات أعجاب لغرام طول الوقت وده ضايق يونس*
مهندس الديكور ببتسامة لغرام:الفكرة هتبقي مختلفة كتير عن كل المنتجعات هنا كل حاجة هتبقي معمولة علي الطراز الفرعوني بداية من الدخول إلى الاستقبال والغرف وحمامات السباحة اللي هتبقي محيطة بتماثيل فرعونية مقلدة يعني السياح هيحسوا كأنهم في المتحف المصري أيه رأيك في الفكرة دي ياأنسة غرام؟!مش أنسة برضو؟!
غرام بمرح: فكرة جميلة جدا والله 
يونس بضيق للمهندس:والله هي فكرة جميلة وحضرتك المفروض عارضها علي الشركة الممولة من الاول يعني رأي أنسة غرام مش هيفيدك وبعدين أنسة غرام عندها شغل تاني مش فاضية للرغي 
المهندس بص ليونس بأحراج:لا انا بس كنت بعرضها عليها أنها تقول رأيها لاحظت انها ذكية عالعموم عن أذنكوا 
غرام بضيق وهي بتبص ليونس:أنت أحرجت الراجل كده عالفكرة وبعدين أيش دخلك أنت هو كان كلمك 
يونس بعصبية:مبسوطة اوي بكلامه ونظراته وهو واقف يبصلك وبعدين سايبه واقف قريب منك كان ناقص يلزق فيكي ولو عالشغل والكلام فحضرتك من الحسابات يعني شغلك وكلامك معايا أنا وبس 
 
غرام:ماشي عندك حق بس مكنش ينفع تحرجه كده….كملت بتغيير للموضوع:اوكي أحنا تقريبا خلصنا شغل النهاردة تعال نتغدي أنا جعانة 
يونس:هتاكلي أيه؟!
غرام بمرح:يعني في شرم الشيخ هناكل ايه أكيد سي فود طبعا 
يونس:طب يلا أنتي عارفه أماكن المطاعم هنا
غرام:أكيد 
*غرام ويونس خلصوا أكل وراحوا كافيه يشربوا مشروب وأبتدي يونس يحكي لغرام عن أكتشافه أن فوزية وعبد الله مش أهله وأن منير الصفتي أبوه الحقيقي حكالها عن كل حاجة بأستثناء خيانة أمه لابوه وأن أبوه اللي قتلها 
غرام وهي مندهشة:أيه ده حاسه أن أحنا في فيلم بجد 
يونس بضحك:أنا حسيت بكده برضو لحد دلوقتي مش قادر أصدق تايه جدا ومش عارف اتعامل في أي حاجة 
غرام قررت أنها كمان تحكيله عن حياتها:ماما أسمها نغم كان بابا بيحبها وهي في أولي جامعة كان أكبر منها شافها صدفة وهي بتجري تلحق جامعتها خبطت في بابا و ففضل يراقبها ويتبعها وراح أعترف لها بحبه ونشاة بينهم قصة حب ساعتها كان موظف في شركة صغيرة وقرر أنه يروح يتقدم لابوها أبوها كان غني جدا ففكر أن بابا طمعان في فلوسها ورفضه ماما هربت معاه واتجوزته وتعبت وماتت بعد ولادتي لان الحمل كان خطر عليها بابا لحد الآن عمره مابص لست غيرها وهب كل حياته للشغل وليا لحد ماعمل شركته دي وقالي أن جدي اتبرأ من ماما تمام حتي أخواتها كمان مبقوش يكلموها علشان كده أحنا منعرفش عنهم حاجة 
يونس بمرح:حلوة قصة الحب الخالدة دي…..ثم أردف بمشاكسة:بس بابكي ملقاش غيرك أنتي يوهبلك حياته ياعوذ بالله علي دي هبة
غرام بدموع:تعرف أني شكل بابا جدا مش شكل ماما ساعات بحس بالذنب أن وجودي كان سبب في موتها
يونس مسك أيدها:غرام دي أعمار وحاجة بتاعت ربنا خليكي قد تضحيتها أنك تيجي الدنيا وأدعيلها ديما بالرحمة 
غرام بحزن:بدعيلها كتير أوي وبروح عند قبرها وأفضل أكلمها وأقولها عن كل حاجة لدرجة أني حكتلها عنك 
يونس بضحك:حكتالها عني ياتري قولتلها ايه؟!
غرام بمرح:كل خير 
يونس بضحك:لا أنا لازم أروح أزورها وأعرفها أنا بنفسي أنا مضمنكيش 
____________________
*تاني يوم بعد ماخلصوا شغل 
غرام ليونس:تعال نركب أحصنة 
يونس بأستغراب:أحصنة؟!
غرام:اه طبعا
يونس:هنا أحصنة 
غرام:أه واحد صاحب بابا هنا عنده أسطبل أحصنة ومكان واسع لركوبها كمان 
يونس:أنتي بتعرفي تركبي أحصنة؟!
غرام:اه طبعا الامر سهل جدا تعال هتحبه 
*راحوا الاسطبل وركبوا أحصنة بعد فترة كان يونس أتعود علي ركوبها وبقي يعمل هو غرام سباق بيها *
غرام ليونس:يلا أنزل بقي عشان أنا جوعت 
*كان وقت غروب الشمس نزل يونس من عالحصان وراح عند غرام  ينزلها من عليه معرفتش تنزل راح شالها ونزلها عالارض غرام بصتله وقالت:عيونك حلوين تعرف عيون ماما نفس اللون 
يونس:شكرا بس عيونك أحلي أنا أصلا بحب العيون البني 
غرام بضحك :علشاني طبعا صح 
يونس ضحك:طبعا
_________________
*غرام ويونس خلصوا شغلهم وقرروا أخر يوم يرحوا يتفسحوا وبعدين يرجعوا القاهرة تاني*
*في شركة منير الصفتي*
كان قاعد بيقرأ في المذكرات ومستغرب أن نص المذكرات كلها عنه هو عارف أن نسرين بتحبه ودلوقتي بقي متاكد فليه الخيانة 
*دخله يونس المكتب وهو بيقول:كده الشغل تمام وانا سلمت الملف لمدير الحسابات والمنتجع كل المهندسين والعمال شغالين فيه وقريب اوي هيتم ان شاء الله 
منير:تمام أنا كنت واثق أنكوا هتخلصوا الشغل بسرعة برافو 
يونس بضحك:لا برافو دي متنفعنيش أنا عاوز يوم أجازة
منير ببتسامة:طب خلاص خد يوم أجازة 
يونس:وهات المذاكرت بقي
منير بضيق:مش بتنسي حاجة حضرتك 
يونس بضحك:لا مش بنسي
منير بجدية:طيب خد المذاكرت اهي بس أنا لسه مقرأتش كتير فيها 
يونس بحزن:قولتلك أن من الافضل متقرأهش الكلام لا يتناسب مع الواقع 
منير:أنا ديما متلخبط يايونس من ساعة ما حبيتها تقريبا 
يونس بمرح:طب هات المذاكرت دي أريحك منها خالص 
منير ابتسم ومد له أيده بالمذكرات وسكت 
*يونس روح بيته سلم علي أبوه(عبد الله ) وأمه (فوزية) وحط المذكرات في الدرج وهو مقرر أنه يزور خاله بكره*
يتبع …..
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة جدي للكاتبة بنت الجنوب

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى