روايات

رواية الحربايه والثعبان الفصل الرابع عشر 14 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الفصل الرابع عشر 14 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الجزء الرابع عشر

رواية الحربايه والثعبان البارت الرابع عشر

رواية الحربايه والثعبان الحلقة الرابعة عشر

في منزل عائله دعاء
داغر بحماس: يا امي قوليلي ايه الي حصل هناك
بهيه قعدت : محصلش حاجه معينه روحت وعملت الي طلبته بالظبط
داغر: ايوه بس رجعتي للبيت بسرعه , ورجعتي لوحدك كمان
بهيه: كانوا خارجين وقلت الكلمتين ومشيت عشان كدا معرفتش أقعد مع اختك
داغر: انتي بتلفي ليه ماتقوليلي ايه الي حصل هناك
بهيه بقهره: اختك كان عندها حق ،انا غلطت اني روحت هناك ومقهوره للي سمعته ، والي هتسمعه اختك منهم دلوقت
داغر: ليه قالولك ايه
بهيه حكت كل حرف قالته رحاب والاهانه الي اتعرضولها هي واخته وهو قلبه نزف ألم وقهر!
ميسر واقفه تتسمع عليهم وقالت: يعني برضو راحت رغم معمر رفض ….وكل شكوكه في محلها ……رغم يستاهلوا الي حصلهم …… بس لاء خليني اسخن معمر عليهم لما يعرف
………….قصص منه محمد كاتب………..
في جناج آمير ودعاء
دعاء بخفوت : انا آسفه جدا يا آمير ده غلطي كان لازم اقولك قبلها
آمير: لو كنتي ناقشتي معايا ده , كنا اتجنبنا الي حصل اليوم , مش عارف هواجهه ازاي والدتك وداغر , مش عارف بتفكروا ازاي, انت اكتر حد عارف رحاب وداغر مختلفين تماما عن بعض
دعاء: حاولت افهم اخويا كده بس قالي انه بيحبها
ناني دخلت بنفعال: بتخططي لايه
دعاء هزت لها دماغها ببكاء: طنط ارجوكي اسمعيني , معدنيش غلط في الي حصل
ناني: اه انا الغلطانه , اني جبتك هنا زوجه لابني , عشان سعادته وانتي متستحقيش
آمير بعصبيه: ماما لو سمحتي
ناني صرخت في وشه بنفعال : اسكت , كل ده حصل بسببك ,عطتها مكانه اكتر من الي تستاهلها, قولي موافق تبعت اختك ع بيتهم البسيط ده , محدش ابدا كلم بنتي بالشكل ده غير اليوم والي حصل كله بسبب مراتك
ناني خرجت وآمير قعد ع السرير بقهره ودعاء مسحت دموعها بعنف
…………قصص منه محمد كاتب…………..
في جناح دعاء ع الموبيل
دعاء: اظن قولت لك رحاب مش زي ما بتفكر فيها, وتفكيرها مختلف حتي لو وافقت ع الجواز منك مستحيل تتأقلم مع بيتنا المتواضع
داغر بقهره: رفض رحاب مجرحنيش الي جرحني اهانتك انتي وامي
دعاء: وده وجعني اوي ع كلا انسي الي حصل ونسامح فيه كمان , انا عندي مشاكل في البيت معاهم
داغر: انتي مش مبسوطه عندك
دعاء اخدت بالها من ذله لسانها وقالت بسرعه: لاء مش قصدي يا داغر, بالعكس انا مبسوطه مع آمير وكلهم هنا كويسين معايا جدا بس انت عارف مفيش وضع بيفضل ع حاله يوم طالع ويوم نازل ولو محصلش الي حصل مكنش هيبقي فيه مشكله آمير زعلان جدا
داغر: انا آسف يادعاء اكيد سمعتي كلام جارح بسببي , بجد مكسوف من نفسي ارجوكي سامحيني
دعاء: بتقول ايه وبتتعامل معايا ع اني حد غريب , طول عمرك متحمل العذاب عشاني انسي الي حصل مش كأن رحاب البنت الوحيده الي في الدنيا, واياك تبعد السعاده عنك بسببها , هتصل بيك تاني سلام
داغر: مع السلامه
…..قصص منه محمد كاتب…………
معمر: امي ليه روحتي هناك رغم قولت لك لاء
بهيه: اخوك ارغمني اروح
ميسر دخلت وبطريقة مستفزّة: ونال غرضه مبسوط لما امه راحت واتذلت هناك
معمر بزعيق: ابنك اناني مفكرش حتي في اخته هنعمل ايه لو اهل جوزها عملوا مشكله معاها
ميسر بحقد: سيبها ترجع هو يهتم بيها
بهيه: الله ليقدر متقوليش كدا ربنا يسعد بنتي في بيتها
معمر: كنتي لازم تفكري قبل ما تروحي هناك , انتي ست فاهمه وعارفه انه مستحيل العلاقه دي تتم، لكن سمعتي كلام داغر في الاخر
بهيه: واعترفت اني غلطت يابني ،بس اخوك مش عايز يتجوز الفت
معمر: ليه فيها ايه وحش عايز افهم
ميسر قامت بندفاع: اختي واحده مش قليله , عشان ابنك يرفضها, جالها الف عريس , بس هي للاسف عايزه ابنك , الي راسه مرفوعه للسماء , بس لو عاوز يتجوز واحده غنيه اعملي كل الطرق واتذلي زي الي حصل معاكي النهارده ،وهتتذلوا ان شاء الله
معمر: امي هتكسبي ايه من معاملتك ليها بالطريقه دي ,عملتلك ايه كانت دايما واقفه جنبنا ودلوقت ترفضي اختها
بهيه بقله حيله: هتكلم تاني مع اخوك
معمر: لو كان داغر مسك مرتب كبير مش معني كده انه هيكبر عليا , ولو قررت امر عشان احسن من وضع البيت , حاولي تفهمي انا عطيت ميسر كلمه , هنروح لـ امها نطلب الفت بعد يومين
…..قصص منه محمد كاتب………….
في منزل عائله آمير
الجده بهدوء: ناني
ناني: نعم ياماما
الجده: رحاب فين
ناني: لسه في اوضتها مضايقه من الي حصل
الجده: وآمير
ناني: شكله خرج جاله شغل
الجده: شوفي ياناني الي حصل في البيت اليوم مكنش يصح ابدا
ناني: ياماما كله من دعاء لو اهلها عندهم النوايا كان لازم تقولنا الاول
الجده: سواء دعاء واهلها قالوا ردنا كان هيبقي الرفض بس انا مش بتكلم عن كده انا شايفه الامور زادت توتر وعماله تتعقد خصوصا بين دعاء ورحاب وعارفه النتيجه هتكون ايه ان آمير يبعد عننا ولو بعد بعيد مش هيرجع زي الاول والعلاقات هتنهار
ناني بتبرير : ياماما قوليلي اقف ساكته واتفرج ع الي بيحصل
الجده بشده: ناني انا شايفه تبريرك جاهز لقسوه ناحيه دعاء كل يوم
ناني بنفعال وصوت عالي : ياماما مش شايفه بتعمل ايه, ازاي هتجاهل كل ده ازاي
رياض طلع بضجر منها وقال : يا امي بتفهمي مين هي معتقده ان دعاء هتخطف منها آمير , بس خليها كدا ع نفس المنوال , لحد ما ابنها نفسه يبعد عنها
الجده: دعاء مش كدا ملهاش رآي دي غلبانه اديها مساحه ووقت وانت يابني اتكلم مع رحاب خليها تفهم هي بنت صغيره ومكنش يصح ابدا تتكلم مع ست اكبر منها بالطريقه المهينه دي
رياض : كان لازم تفضل ساكته , ده انا كنت في نص هدومي , ومش هتكلم معاها لحد ما تعتذر لدعاء
الجده: اوف محدش عايز يفهم
…………قصص منه محمد كاتب………….
في غرفه ناني بعتت مرسال لرحاب تيجي
رحاب: بعتالي ليه في ايه
ناني سحبتها من ايدها : اقعدي ياحبيبتي عايزه اتكلم معاكي في شئ مهم
رحاب: سمعت الي يكفي فيه كلام تاني لسه متقلش
ناني: رحاب انتي اتعصبتي زياده عن اللزوم والانسان في وقت عصبيته بيغلط كتير حاولي تفهمي الي بقوله استفادتي ايه بعمايلك دي ايه الفايده
رحاب: عايزه ايه اوافق واسيب حياتي تدمر
ناني: انتي معتقده هسيب الامر ده يتم بس كمان تصرفك كان غبي , واثبتي ان دعاء ع حق وانك ع غلط وباباكي زعلان وآمير مضايق جدا
رحاب: عاوزني ايه اتأسف لدعاء هانم واعتذر لـ امها كمان
ناني بهدوء: بصي دعاء وامها ملهمش اهميه بالنسبه لي ،لكن آمير ابني الوحيد ومش عايزه يزعل ،وكل ما المشاكل بتكبر انا بدئت اخاف من سكوته, وابوكي عايزك تعتذري لدعاء ،وننهي الامور لحد هنا
رحاب بصتلها بغيظ وسابتها ومشت وطنشت امها وهي بتنادي عليها وراحت جابت السلسله ودخلت حطتها في بدله آمير في دخول دعاء شافتها

دعاء دخلت واتفاجئت بوجودها بصتلها بتعجب!!
رحاب: جيت اتكلم معاكي
دعاء كشرت: حصل ايه؟؟!!
رحاب: دعاء مهما حصل انا آسفه بجد واتصرفت بشكل سئ مع والدتك انتي عارفه لما بطلع عن شعوري بقول كلام يزعل بدون ما افكر
دعاء بصلها وساكته لان كلامها كان اشد من القـ تل
رحاب مثلت الندم وقالت : وصدقيني حاسه بالذنب
دعاء بتحمل : رحاب انسي الي حصل , وكنت اتمني ان كل ده مكنش حصل , اوقات بنبقي عاجزين جدا
رحاب : اوكيه مش هنقدر نرجع الي فات, لكن بليز متخليش حاجه ضدي في قلبك ،قبل ما تبقي مراه اخويا كنا اصدقاء مقربين ،وهتفضلي صديقتي المفضله دايما
دعاء : وانا كمان بعتز بالصداقه دي لحد
ما امـ وت وشكرا
رحاب ضمتها بحنان مزيف ولنفسها:انتي غبيه جدا يا دعاء…..مقدرتيش تفهميني…اجهزي لصدمه تانيه بس قويه
رحاب خرجتها ببتسامه: شكرا للطفك عن اذنك
رحاب خرجت لكن دعاء لسه موجوعه مش عشانها عشان امها!!!!
………..قصص منه محمد كاتب………….
في الكافيه
آمير بحرج: بجد انا محروج جدا جدا ياداغر , وعايز اروح اعتذر لوالدتك, بس المفروض كنت تقولي انت او دعاء ونتناقش سوي الاول في الموضوع
داغر بنبره مخنوقه: هي هتفرق كتير هيكون نفس الرد وهيبقي الم الرفض مؤلم بنفس المستوي
آمير: فيه بعض الامور بتحصل خارجه عن اردتنا , والافضل انسي الي حصل وكمل طريقك
داغر: وده الي قررته ،مش هبص ورايا لان الي بيبص وراه دايما خسران
آمير: داغر ياصاحبي الامر مش كدا, اسمعني فيه فرق شاسع بينك وبين رحاب , مش قادر استوعب ازاي حتي فكرت فيها , فيه فرق كبير بين شخصيتك وشخصيتها
داغر : نفس الفرق كان بينك وبين دعاء , ازاي تظن اني هفكر في اختك عيب وحرام
آمير: حاله دعاء وحالتي مختلفه لايمكن تاخدنا مثال
داغر وجعه واضح في بؤبؤ عيونه : مفيش حاجه تختلف الا حالتي
آمير: داغر عايز ايه نتخانق
داغر قام وقف : احنا الي زينا بنتخانق مع الي شبهنا , وشكرا انك فكرتني بقيمتي
آمير قام ونده عليها: دااااغر
آمير مكنش في دماغه الحاله الاجتماعيه لداغر هو كان يقصد ان رحاب مش بتحبه وغير كدا هو رفع دعاء جنبه لكن داغر هينزل رحاب من مستواها الراقي وانا كمنه شايفه لو مكان رحاب هرفض اي نعم مش بنفس الطريقه لكن هرفض وخصوصا مفيش حب عشان اضحي
………….قصص منه محمد كاتب……………
في منزل عائله آمير بخطه جديده تحديدا في المطبخ
رحاب قربت عليها: بتعملي ايه؟؟!!
دعاء: بجهز العشي
رحاب فتحت الثلاجه اخدت ازازه ميه: اوكيه انا بقي زهقانه اوي
دعاء: ليه مالك؟؟!!
رحاب: حاسه بالاكتئاب بسبب وجودي في البيت ليومين ،خلينا نعمل حاجه سوي نروح مثلا نعمل شوبنج
دعاء: روحي انتي مش عايزه اروح
رحاب: لاء مش عايزه اروح لوحدي نناه
الجده وقفت: نعم يارحاب
رحاب: بليز قوللها تروح معايا للشوبنج
الجده: روحي معاها
دعاء: لازم احضر العشي
الجده بأبتسامه: امال تحضروه
رحاب: اه فعلا
الجده: روحي يابنتي غيري مودك ده هيحسن حالتك
دعاء :تمام ياجدتي ،استني يارحاب هطلع اغير هدومي وانزلك
رحاب: بس بسرعه بليز
وبالفعل دخلوا المول الكبير لكن دعاء مش مبسوطه ومش مرتاحه حاسه ان فيه حاجه طفت جواها وقفت شارده ورحاب بتفر اصطاف الملابس
رحاب قربت سألتها: حصل ايه ليه واقفه
دعاء: ولا حاجه
رحاب: دعاء الوقت قصير يله اختاري بسرعه
دعاء: رحاب مليش مزاج اشتري حاجه ،انا جيت اشاركك وبس
رحاب: لا مستحيل يحصل ،مش ممكن طالما جيتي معايا لازم تشتري
دعاء بزهق: رحاب
رحاب سحبت فستان: ادخلي قيسي ده
دعاء: مش عايزه
رحاب: اعتبريه هديه مني
دعاء بستسلام قدام الحاحها: تمام
رحاب ابتسمت بخبث: هاتي شنطتك
دعاء: شكرا
رحاب وشها اتغير للحقد لحد ما تلفونها رن وردت: هاي كنت فين ……بتصل بيك موبيلك مغلق….. بجد نتقابل ……انا جيالك حالا …….باي اشوفك
رحاب اخدت شنطه دعاء ومشت نهائي من المول
…………قصص منه محمد كاتب……………….
في غرفه داغر لبس تي شيرت وهي فتحت عليه الباب
الفت بحده: ليه رافض الجواز مني
داغر بضيق: الفت انا مخنوق جدا من فضلك اخرجي من هنا
الفت : انت بس بتتخنق من خلقتي
داغر: لما عارفه كدا ليه بتيجي هنا يوميا امشي من وشي
الفت بقهره وانفعال: لاء مش همشي , لازم اتكلم معاك النهارده , داغر ازاي جالك قلب تحب واحده غيري , انت ليه مش بتبادل حبي ناحيتك بالحب ,بسبب الي اسمها رحاب
داغر بتحذير: ولا كلمه واياك تقولي اسمها قدامي مره تانيه
الفت : خليك فاكر حاجه واحده لو انت مش ليا مش هبقي لواحد تاني
داغر اتك على أسنانه بغل: الفت اختفي من هنا والا
الفت : والا ايه هتعمل ايه هتضربني
داغر سحبها من دراعها: بقيتي لاتطاقي
الفت بصراخ وبتشد دراعها منه : بتعمل اي يا داغر
داغر رماها بره عتبه الباب وبغضب: يمين بالله لو دخلتي اوضتي مره تاتيه , مش هتتحملي الي هيجرالك
داغر قفل الباب جامد في وشها وهي بكت وجريت ع اختها الي بتاكل
ميسر بصتلها: الفت تعالي يابت كلي سمبوسه انما ايه حكايه , يوه مالك ليه بتعيطي اقعدي جنبي
الفت بدموع: داغر عاملني وحش اوي
ميسر: داغر عاملك وحش
الفت جسمها رجف من البكاء: طردني من اوضته
ميسر بغيظ : ازاي يتجرء يعمل معاكي كده , احكيلي ايه الي حصل بالتفصيل
الفت : روحت اسأله ليه رافض يتجوزني
ميسر : وليه تسأليه واهو اهانك وجايه لي معيطه
الفت : قولليلي هتعملي ايه هتقعدي ساكته
ميسر : ايوه هقعد ساكته , بعد ما رد عليكي مبقتش مرتاحه ابدا, انا غلطانه لما قولت لك عن رحاب
الفت : مش هيتجوزني ابدا
ميسر بتأنيب: لما عارفه كده ليه عملتي لنفسك احلام كدابه
الفت قامت بغضب : انتي مش وعدتيني
ميسر وقفت قصادها وبنرفزه : انا بحاول بس كل حاجه باظت
الفت بسخريه: يعني كل حاجه كانت ماشيه تمام قبل سابق ,ودلوقت داغر بيفكر يتجوز واحده غيري ،انتي جاشعه انا عطيتك غوشتين قصاد خدمتك عايزه ايه تاخدي كمان من داغر
ميسر: اخرسي غوشتين ايه دول خفاف وبعدين داغر يديني ده لو البخيل ،ده عطاني خاتم يبقي كرامه
الفت وهي طالعه ع بره: انتي مش هتعمليلي حاجه انا هعمل بنفسي
ميسر : انا هعمل تعالي خدي هنا , بنت مجنونه , غوري في داهيه , مش هبوظ اكلتي عشان واحده هبله
…………قصص منه محمد كاتب……………
في المول خرجت دعاء من غرفه القياس ملقتش رحاب فضلت تلف عليها كل المول ملهاش اثر راحت رجعت الفستان لان اكتشفت ان رحاب معاها الشنطه لحد ما طلعت للشارع وهي ماشيه محتاره تروح ازاي من غير ولا مليم ست ما وقعت قدامها
دعاء نزلت ع ركبتها: يامدام مالك ؟؟!!
السايس: حصلها ايه؟؟!!
دعاء: معرفش شكلها اغمي عليها
السايس: خديها ع المستشفي
دعاء بحيره : ازاي اقدر اخدها ،من فضلك خدها حضرتك
السايس: انا مقدرش اسيب شغلي , عيشي يتقطع يابنتي
دعاء: طيب وقف تاكسي هاخدها
السايس: حاضر حالا
دعاء: بسرعه من فضلك دي اغمي عليها
دعاء دخلت مع الحاله المستشفي واخدوها منها وراحت للاستعلامات تتصل بأمير لكنه مردش لحد ما لقت شاب بيسأل عن الست الي كانت معاها وهي قربت تطمنه ع الحاله وتمشي لكنه طلب منها تفضل مع والدته لحد ما يجبلها الحقنه الي طالبها الدكتور ودعاء قدام الحاحه وافقت
………….قصص منه محمد كاتب…………..
في منزل عائله آمير تحديدا في الجنينه
ناني: الجو حلو اوي بس برد شويه
الجده: عشان الساعه عدت حداشر
رياض: اتصلي بأمير ينزل يسهر معانا شويه
ناني: هو في جناحه قال عنده صداع وقال محدش يزعجه
الجده: مصدع من ايه كدا فجأه
ناني: قال انه مجهد حتي رجع من شغله بدري
رحاب دخلت وجريت ع حضن جدتها: هاي
الجده ضمتها: اهلا بحبيبتي
ناني بتعجب: راجعه لوحدك امال فين دعاء؟؟!!
رحاب: قصدك ايه هي مرجعتش
الجدة: مش راحت معاكي يابنتي
رحاب: متسألنيش يا ننناه عملت دعاء معايا ايه النهارده
ناني: عملت ايه معاكي دعاء
رحاب: الله اعلم راحت فين انا فكرتها رجعت البيت مكنتش مهتمه ابدا تشتري اي حاجه
رياض: اتصلتي بيها
رحاب: ازي اتصل بيها وموبيلها معايا جوه شنطتها ،راحت تقيس فستان ومعرفش راحت فين فضلت الف عليها في كل مكان ملقتهاش
ناني: والله عال المول مش كبير للدرجه تتوه منك
رحاب بخبث :فعلا لو كانت هناك كنت لقتها الله اعلم راحت فين ومع مين
ناني: متقلقيش هي مش عيله متعرفش ترجع
آمير نزل لما سمع الدوشه: ايه الي حصل
رحاب: دعاء راحت مكان ،واحنا بنلف سوي في المول
آمير: راحت فين يعني؟؟
رحاب: معرفش ع العموم لما ترجع اديها شنطتها , بس اسألوها ليه سابتني لوحدي في المول
ناني: بجد امر غريب ،يمكن تكون راحت عند امها
الجده بدهشه: من غير ماتقولنا
ناني: توقعي من البنت الغير مسؤله اي حاجه, تخيلي داخلين ع الساعه واحده ولسه مرجعتش وده معناه انها راحت بيت امها كانت هتتصل لو فيه مشكله
الجده: امر غريب مش معقول تروح بيت امها بدون ما تقول , ورحاب المسكينه عماله تلف عليها وبوظتلها اليوم
رياض نطق بتوتر : التخمينات ملهاش اي فايده, آمير يابني اتصل اطمن عليها
آمير بقلق: تمام هتصل
……………
امير طلع يجيب جاكت بدله يلبسه وبيحط ايده طلع السلسله الالماظ حصله حاله ذهول ويأس
لكنه تجاهل يأسه حاليا واتصل ببهيه
بهيه: الو ازيك يا آمير يابني
آمير: ازيك ياخالتي عامله ايه؟؟!!
بهيه: بخير في فضل الله كل حاجه عندكم بخير
آمير: ايوه
بهيه: الحمد لله ربنا يحفظكم كلكم كنت عايزه اشوفك وكان عندي امل تيجي من نفسك
آمير: كنتي اتصلتي بيا كنت جيت ازورك
بهيه: منا اتصلت بدعاء من شويه مردتش قلت اكيد مشغوله وطول اليوم بتصل مش بترد ودلوقت اكيد نامت الوقت متأخر
آمير زاد قلقه : هي فعلا نامت الصبح هخليها تتصل بيكي
بهيه: ماشي يابني
آمير: معلش ياخالتي معايا تلفون هتصل بيكي تاني
بهيه: في امان الله خالي بالك من نفسك سلم ع دعاء مع السلامه
آمير: مع السلامه
آمير قفل معاها ورد ع الموبيل وكان من دعاء بتقوله ع مكانها
…………….قصص منه محمد كاتب……………..
في المستشفي آمير دخل زي المجنون للاستعلامات يسأل عنها في نفس اللحظه دعاء نازله من فوق معها شاب صغير لكنه سابها وراح يرد ع الموبيل
دعاء لمحته راحت عليه: آمير
آمير جري عليها بخضه: دعاء انتي كويسه
دعاء: ايوه كويسه محصليش حاجه
آمير: امال بتعملي ايه هنا الكل قلق عليكي , انتي روحتي مع رحاب للشوبنج مش كدا
دعاء: ايوه وانا طالعه واحده ست وقعت قدامي ع الارض , واغمي عليها ’جبتها ع هنا
آمير: كان اقله تكلمينا نطمن كلنا قلقنا عليكي
دعاء: حصلت كل حاجه فجأه واتصلت بيك اكتر من مره برقم المستشفي بس انت مردتش
شاب قرب: السلام عليكم
آمير: وعليكم السلام
دعاء: آمير جوزي
الشاب مد له ايده للمصافحه: انا محرم
دعاء: اخدت والدته للمستشفي
الشاب: الحمد لله ان مدام دعاء كنت موجوده ربنا وحده اعلم امي كان هيجرالها ايه , جابتها في الوقت المناسب وانقذت حياه والدتي ومهما قلت مش هقدر اوفيها حقها
آمير بغيره مخفيه: ووالدتك حالتها ايه حاليا
الشاب: الحمد لله بفضل الله احسن , وهتخرج بعد يوم او يومين كنت هرجع مدام دعاء لحد البيت لان ميصحش تمشي لوحدها بالليل
آمير بصلها وقال: احنا كمان قلقنا جدا فكرنا عملت حادثه
الشاب: انا بجد آسف جدا لانك قلقت بسبب والدتي
آميربهدوء : مفيش مشكله حصل خير , والحمد لله ان والدتك بخير , دعاء يله نمشي
دعاء حركت دماغها: اه يله
آمير للشاب: السلام عليكم
الشاب بأحترام : وعليكم السلام
آمير حط ايده ع كتف دعاء وخارجين من المستشفي في دخول جيمي وشافها مع آمير وكان معتقد انه تخطاها لكن لقاه انه اول ما شافها قلبه بيدق بحبها يمكن اكتر من الاول وقرر يعرف كل حاجه عنها
………….قصص منه محمد كاتب………….
في منزل عائله آمير
رياض بنفعال: كل ده حصل بسببك , ليه سبتي مراه اخوكي لوحدها في المول
رحاب: انا عملت ايه
ناني بعصبيه : جرالك ايه يارياض هي معملتش كده عن عمد
الجده بتوتر: ربنا يحفظها وترجع بالسلامه انا دماغي رسمت كذا سيناريو اتصل بأمير اسأله
رياض: ايوه هعمل كدا ربنا يستر
آمير دخل بهدوء: مساء الخير
الجده اتنهدت لما شافتها معاه: الحمد لله انكم رجعتوا بالسلامه
رحاب ضمت دعاء بدموع لتماسيح: حمد لله بالسلامه يادعاء(وشوشتها) من فضلك متقوليش لحد اني سبتك) عارفه دوخت عليكي وفكرت هترجعي البيت عشان كدا رجعت
دعاء اذبهلت شويه من موقف رحاب وقالت: انا آسفه جدا بس حصل امر طارئ في المول
رياض : ايه الي حصل
آمير: وقعت ست ع الارض وغابت عن الوعي في المول ودعاء اخدتها للمستشفي
ناني بشده: ازاي تروحي مع حد متعرفهوش يادعاء , عارفه احنا قلقنا ازاي بسبب تطوعك الانساني
دعاء : انا اتصلت بأمير كذا مره لكنه مردش عليا
رياض: خلاص انسوا الي حصل المهم انك رجعتي بيتك بالسلامه
الجده بعطف: روحي يابنتي , ارتاحي وانا هصلي ركعتين شكر لله ان ربنا حفظك
رياض: الحمد لله
رحاب مثلت الحنيه: روحي يادعاء استريحي
………..قصص منه محمد كاتب……………..
يوم جديد في حياه دعاء وآمير
دعاء: امير لحد امتي هتفضل زعلان مني قلت لك مكنش غلطي
آمير لف وبصلها وطلع من جيبه السلسله وفتح كف ايدها: خدي مش دي سلسلتك
دعاء سالته بلهفه : لقتها فين؟؟!!
آمير بقهر: مكان ماخبتيها
دعاء هزت رأسها بنفي: لاء مش انا
آمير : دعاء عايز اطلب منك طلب واحد متقوليش لحد في البيت انك لقيتي السلسله المسروقه لسه فيه شويه ثقه قليله خليها محفوظه
دعاء جريت وراه ووقفت قدامه: آمير ع الاقل اقف اسمعني
آمير لف بحده : اسمع ايه يادعاء. فيه ايه تاني عشان يتقال
دعاء قلبها دق بانفعال وجسمها رجف: آمير مخبتش السلسه صدقني , اقسم لك معملتش كده
آمير: مفيش داعي للحلفان
دعاء بصتله بصدمه: معقول انا اقدر اعمل كده ولا حتي افكر
آمير عقد حواجبه بضيق شديد : اظن انتي عارفه انا بحبك قد ايه , حاربت عيلتي بسببك اتجوزتك , رغم رفضهم وكرههم للموضوع , بس عمري ما فكرت انك تكدبي عليا
دعاء : انا مش بكدب عليك صدقني
امير : امال ايه كل ده
دعاء : معرفش مين الي خباها انا بس نسيت مكانها
امير : دعاء (بتر كلامه لما شاف رحاب)
رحاب قربت منهم ومثلت القهره: امير لو سمحت اقفل باب المناقشه لحد هنا , لانه جرح كبير بالنسبه لي لو هزقت دعاء بسببي , بجد هحس بالوجع , كان غلطي اطلب منها حاجه خاصه بيها
امير : رحاب مفيش داعي انتي ذنبك ايه , كان لازم هي الي تبقي شجاعه وتقولك لاء مش بحب حد يستعمل حاجاتي الخاصه مش تبني علاقتها بالكدب , لازم نضحي عشان العلاقه تستمر بتعتبريها صاحبتك اتعلمي منها ازاي تعتزي بالصداقه
آمير مشي ودعاء نزلت دموعها ع خدها الناعم وحاسه انها في كابوس مخيف ورحاب بغيره وحقد وكره لنفسها :واحده فقيره …….ولسه بكره الصبح هتسمع اجمد اهانه من الكل

يتبع….

 لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى