Uncategorized

رواية لين القاسي الفصل السادس عشر 16 بقلم أماني المغربي

 رواية لين القاسي الفصل السادس عشر 16 بقلم أماني المغربي

رواية لين القاسي الفصل السادس عشر 16 بقلم أماني المغربي

رواية لين القاسي الفصل السادس عشر 16 بقلم أماني المغربي

تاليا بحدة..  استنا عندك 
استغلت لين صدمتة من ظهور تلك الفتاة وقامت بِعض يدة  وجريت خلف الفتاة  لا تعرف ولكن شعرت بهيبة هذى الفتاة  وإنها ملازها الوحيد 
الراجل.   عااااا  ي بنت العضاضة 
استغلت تاليا الموقف وقامت  بضربة ببعض حركات الفنون القتالية التي تُتقنها بمهارة فهي حاصلة علي المركز الاول في الكون فو  وحاصلة علي الحزم إلا سود   وتتقن كل طرق بروسلي  
ضربت كف بكف وابتسامة النصر علي وجهها بعد مجعلتة متكور علي نفسة يأن من الالم 
مسكت إيد  لين  التي كانت تبكي بشدة وجريوا بإتجاة  السيارة 
لتتوقف فجاءة عندما رأت سامر برجلتة عندها 
لتغمض عينيها وتمسح علي شعرها بضيق.. اووف ملعون ابو الحظ 
نظرت إلي لين بحدة وكذت علي أسنانها …. اششش بتعيطي  لب دلوقتي  اهدي مش وقت  عياط   
مسكت إيدها وغيرت إتجاه سيرهم…. تعالي معايا  لان دول لو مسكونوا حياتنا هتروح 
ضرب سامر العربية  بغضب…  مش هسيبك ي تاليا  مش هسيبك  خاصة دلوقتي حياتي بين إيدك 
فلاش باك 
سامر … دي كل الكمية إلي طلبتها من المخدرات 
…… والفلوس في العربيات  برا 
سامر….سلم وستلم ي باشا 
… إي الصوت إلي برا دا 
لمح سامر تاليا   صرخ سامر  هاتوها 
باك
سامر .. مش هتعرفي تهربي مني ي تاليا  مش هتعرفيي 
دورو عليها في كل مكان اكيد ما لحقتش تبعد 
سبحان الله و بحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه و مداد كلماته* .❤️
مسحت تاليا وجهها بعصبية …. ممكن افهم إنتي بتعيطي لي دلوقتي 
لين ببكاء.. عشان هنموت  هما مين الناس دول 
تاليا.بضيق …. كنت سألتك مين الشخص إلي حاول يخطفك  
نظرت حولها واتنهدت هما في مكان آمن نوعا برغم أنهم في مكان زراعي ولكن سيحميهم من رجالة سامر لحد الصبح 
اخرجت هاتفها وجدتة فصل شجن ضربت دماغها … لي لي ياربي  لي 
نظرت إلي لين …معاكي موبيلك 
هزت رأسها
تاليا …هاتية بسرعة 
*تاج الدعاء* :
*ربنا آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة و قنا عذاب النار* .❤️
دخل القصر منهك بعد ثلات ايام من العمل الجاد عشان يبطل التفكير فيها بس مش قدر  لم يستطع النوم تلك الليالي  كيف ينام وهو من تعود أن يأخذها داخل أحضانة كيف ينام دون أن يشبع شوقة منة  كان يريد أن يثبت لنفسه أنه لن يهتم لامرها ويجب أن يتعود علي عدم وجودها  ولكن الامر صعب  كان في البداية يستطيع أن يبتعد لانها ليست ملكة ولكن الآن هي له لوحدة  زوجتة وحبيبتة  يعلم إنها لا تعرف  وإزاي علمت ستكرة  كل شئ عاد لنقطة الصفر 
وعادت علاقتهم فاترة  ولكن لم يعد يستطع أن يبتعد   هو سيبتعد في النهار  كما تتطلب ولكن الليل  سيأخدها في احضانة ليستطيع سرقة بعض لحظات الراحة باليل 
دخل اوضتها  لم يجد أحد  ليدب القلق في قلبه  هي لا تسهر لذالك الوقت فأين هي إلم  توجد في غرفتها 
اخرج هاتفة  لتتفاجأ بوجود رساله منها * بص انت عارفة إلي بعملة غلط وممكن يأذيني بس انت زهقت وتعبت و محتاجة  اوصل للحقيقة إلي انا فية  كفاية عليك كدا استحملت مني بما يكفي   عشان كدا أنا في طريقي  لمقابلة شخص هيقول ليا إزاي كان محمد كذاب ولا مظلوم 
شد شعرة بغضب.. لينننننن   
مسك الفون ورم عليها بسرعة
*تاج الإستغفار* :
*اللهم أنت ربي ﻻ إله إﻻ أنت خلقتني وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت أعوذ بك من شر ما صنعت أبوء لك بنعمتك علي وأبوء بذنبي فاغفر لي فإنه ﻻ يغفر الذنوب إﻻ أنت* ..❤️
ضربت تاليا وجهها وكتمت صرختها..عاااا  
لين بخوف .. في إي 
تاليا بضيق … مش فاكرة رقمة انا غبية  غبية 
لين…. رقم مين مش انتي اتصلتي بالبوليس 
تاليا.. انتي في مصر ي ماما علي ما البوليس يجي يكون مسكونا   يارب ي محمد تلقينا  يارب  انا  غبية غبية
لين بغباء.. محمد مين 
صرخت تاليا بوجهها  بهمس وهي بتكذ علي سنانها من تلك الغبية .. هو دا وقتة  يعني    وقتة 
تجمعت الدموع في عينها  
لتمسح تاليا وجهها بعصبي عندما وجدتها علي وشك البكاء….  انتي بتعيطي لي دلوقتي 
حكت انفها بعياط.. عشان انتي بشخطي فيا 
رفعت تاليا حاجبها..  ي ختي نغة   يارب صبرني يارب  يااااارب 
لين بتوتر… علي فكرة   امممم 
كتمت تاليا صوتها عندما شعرت باحدهم 
نظرت لها ووضعت يدها علي فمها  لتصمت  لتهز لين رأسها بالموافقة 
ليرن الهاتف  ليكشف عن مكانهم   لتلعن تاليا في سرها 
وتقوم برمي الهاتف بعيدا عنهم  ليلهيهم عنهم 
سحبت تاليا لين  وهمست بضيق. .. طلع انتي وموبيلك اغبي من بعض 
كلمت نفسها…يارب إلي بيرن ما يبقاش غبي ذيهم ويفهم انها في خطر  ويتحرك ويحاول ينقذنا 
نظرت إلي السماء… هتتطلعي  امتي ي شمس 
لين بتعب.. انتي بتكلمي نفسك 
تاليا ..  تعرفي تجري وانتي ساكتة 
*تاج التحصين* :
*بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شئ في الارض ولا في السماء وهو السميع العليم* ..❤️
في عربية قاسي….  الو   الو    لين   لين ردي  عليا 
ليسمع علي الجه الاخري 
انا سمعت ان الموبيل.. اكيد  هي قريبة من هنا   بسرعة  فتشوا المكان 
قاسي برعب.. لين  لين 
ضرب دركسيون العربيه وشغلها علي اعلي سرعه 
ونظر إلي جهاز المرقبه في العربيه فيجد لين غير ثابتة في مكان معني كدا هي بتجري 
غمض عينة بضيق وحمد ربنا انة  حط ليها في السلسلة جهاز تعقب 
فلاش باك 
قاسي بحرج.. احم  أنا قولت بدل ما احنا بقينا صحاب  جبت ليكي هدية اتمني تعجبك 
ابتسمت بخجل.. ما كنش في داعي علي فكرة 
قاسي بحب…  إزاي   بقا دا حتي من واجب الصديق يجيب لصديقة هدية 
لين بزعل  .. بس انا كدا مش جبت ليك عشان كدا أنا مش هاخدها 
قاسي…  كدا ازعل علي فكرة  واعرف  انك مش  عاوزة نبقا اصدقاء 
لين . لا والله  دا حتي شرف ليا أن قاسي ال غندور اتواضع ونزل علي الارض  وبقت صديقي 
ابتسم..  ي سلام  اتواضع دا علي اساس اني كنت مغرور
لين…  ينهار  ابيض  مغرور  بس دا انت كان ليك شوية وتطلع السما 
ضحك قاسي…ههههه  دا انتي شكلك شايلة ومحملة 
ابتسمت بخجل.. مش قوي  والله خاصة في الفترة الاخيرة عرفت إي هو معدنك  الحقيقي 
اقترب منها لتنصدم المسافة بينهم لينبض قلبها وتتوتر من ذالك القرب
قاسي بحب .. وإي هو معدني الحقيقي 
ابتعدت محاولة اخذ نفسها وبداءت تعبث بيدها دليل علي توترها  .. ها   انت مش ناوي توريني الهدية 
ايتسم لها… اتفضلي  ي ستي
نطت لين في مكانها من الفرحة ..  مش معقول  انت عارف ان السلسله دي طول عمري بحلم بواحدة ذيها 
السلسله عبارة عن فتي يجلس علي قدمة  يتقدم لفتاه و يحيطهم قلب  
قبلته من خدة ليتفاجا هو من حركتها    وتعض هي علي شفيفها بخجل   فهي متعودة دائما علي أن تقبل كل من يعطيها هدية تحبها 
لين بخجل..   اسفة   مش عارفة   عملت  كدا إزاي 
لتجري من امامة بخجل   ليضع يدة علي قلبه  ويد علي وجة.. ناوية تعملي فيا إي اكتر من كدا 
باك .
غرز يدة في شعرة  بخوف .. جايلك ي لين جايلك 
*تاج تفريج الكرب* :
*لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين* ..❤️
وصل محمد  للمكان بسرعة   واردف بغضب… لما ألقيكي ي تاليا  مش هعدي إلي انتي عملتية دا علي خير  وهعرفك إزاي تقفلي الفون  
مسح وشة بعصبية  عندما  لمح  العربية  راي  اشخاص هناك 
محمد بخوف   معقول   وصولو ليها    هز راسه  بالنفي    .. لا لا اكيد  لا    لو وصلوا ما كنوش لسا وقفين 
انا لازم انزل من غير ما حد يحس بوجودي 
حاول أن يتصل بها ولكن دون جدوي    لا يعرف  من اين  يذهب  
*رَبّنـا آتِنَـا فيْ الدُّنيَــا حسنةً وفيْ الآخرَة حسنةً يوقِـنا عذاب النّـار*… ????
لين بتعب .. لا لا انا مش قادرة اجري اكتر من كدا 
تاليا بتعب.. معلش  استحملي   مبقاش فية كتير علي الطريق الرئيسي 
عيطت لين.. مش قادرة 
شدت تاليا شعرها بضيق  فهي الاخري تعبت من الجري   ولكن  هي متعودة علي ذالك اما تلك الفتاة تبدو انها نيتي 
تاليا بنهجان  نظرت حولها  وشعرت  بصوت حولها .. تمام بصي تعالي  نستخبا في المقابر  لحد ما النهار يطلع
لين بخوف .. مقابر لا لا 
نظرت حولها بضيق  …اشش . اهدي  ي بنتي  مش  احسن ما يمسكونا  ونندفن بجد جنبهم 
لين بخوف وعياط.. هما مين الناس دول 
تاليا.. تعالي الاول نستخبي ونقعد نحكي مع بعض للصبح   اه  يعني احنا ورانا إي يعني 
لين .. بس انا خايفة 
تاليا .. لو كنتي خايفه  بجد ما كنتيش جيتي مكان ذي دا لوحدك 
*سُبحَان اللّـه وبحمدهِ عَدَدَ خلْقِه ورضَا نفسه و زِنَة عرشه ومِدادَ كلماتـه*..????
وصل  قاسي المكان  ولكنة توقف فجاءة حينما كاد أن يصدم احدهم   
ليخرج  مسدسة  وينزل سريعا   لتتفاجأ بمحمد
قاسي بصدمة   …محمد
محمد بصدمة  . قاسي 
ليربط قاسي الاحداث ببعضها  ليفهم ان محمد هو السخص إلي كلم  لين 
ليضربة..  اه ي حقير  ي واطي  بقا   انت إلي كلمت لين   
محمد من الصدمة مش عارف  يتكلم  ولا عارف يدافع عن نفسه 
مسكة قاسي من ملبسه وقال بغضب والشرر يخرج من عينة..  فين لين ي محمد   وديت  لين فين   انطق
محمد بالم….  لين   إي إلي هيجيب  لين في مكان ذي دا  
ليفتح عينة  بصدمة  عندما تذكر  كلامات تاليا 
محمد بصدمة.. مش معقول 
قاسي بغضب..  محمد  ما تختبرش صبري  فين لين ولي كلمتها وخليتها  تيجي ليك هنا 
محمد  .. ارجوك  ي قاسي   اهدي واسمعني كويس   انا مكلمتش لين  ولا اعرف انها هنا اصلا  
قاسي بحدة ….اومال إي إلي جابك في المكان دا 
محمد …دي حكاية طويلة هحكيها  ليك بعدين  بس الاهم لازم نلاقي البنات دلوقتي  لان مش لين بس إلي في خطر 
عقد حاجبة…بنات 
اتنهد  محمد …… بص الي لازم تعرفة  أن لين مش لوحدها  هي  دلوقتي مع بنت اسمها تاليا  و صدقني البنت دي ممكن تضحي  بحياتها عشان محدش يلمس من لين شعرة 
قاسي..  انا مش فاهم منك حاجة 
محمد. ..هفهمك  بس اهم حاجة دلوقتي اننا نلاقيهم 
نظر قاسي إلي الفون… هما مش بعيد  هما قريبن مننا   
*سُبحَان اللّـه وبحمدهِ عَدَدَ خلْقِه ورضَا نفسه و زِنَة عرشه ومِدادَ كلماتـه*.????
انكمشت لين في تاليا  برعب… تعالي نخرج  انا خايفة 
حضنتها تاليا .. ما تخفيش أنا معاكي   دا انت حتي مقضيه معظم حياتي في المقابر  فاتخفيش 
نظرت لها لين بصدمة… بجد 
ابتسمت تاليا.   اه والله ي اختي  هكذب لي يعني هه   بتحاول تخفف  حدة الموقف  بأسلوبه المرح  ولكن من داخلها تموت رعب 
…. انا بقول  كل واحد فينا في  النهاية بيروح برجلة  لقدرة  ونصيبة 
لتصرخ الفتتين  وتدفن لين رأسها في صدر  تاليا  وتبكي 
لتتراجع تاليا بخوف… انت عاوز منها  إي 
الراجل بشر..  تؤ   عاوز  منكوا لو ما كنتيش  ا دخلتي  كانت دلوقتي في عداد الموتة  بس بسببك  هي لسا عايشه  وذي  ما انقذتيها  لازم تونسيها  برضوا في تربتها 
لتنكمش لين اكثر في حضنها  وتبكي 
تكاد تبكي هي الاخري  ولكن ماذا سيفيد البكاء يجب أن تظل قوية 
كانت تتراجع إلي الخلف علي امل ان تستطيع الفرار 
لتنصدم  بشخص   لتنظر  للخلف ببطئ لترا وجة  الذي تبغضة 
لتنزل دموعها  هما الان انتهوا   نظرت الي السماء   ياارب  يارب 
اللهم أسألك بإسمك الأعظم  
اللهم إنا نسألك أن تصرف عنا 
الوباء والبلاء برحمتك وكرمك
يارحمن يارحيم 
ابتسم سامر بشر  ونظر إلي الراجل  … كان عندك حق لما خلتنا نعمل ليهم كمين هنا 
فلاش باك 
توجه سامر سريعا  عندما لمح رجل متكور علي يتألم  .. انت مين ومين عمل فيك كدا 
الراجل بألم  … انت إلي مين د
سامر رفع المسدس في وجة… مبحبش إلي بيتذاكة  عليا 
الراجل بخوف وتعب…في بنت ضربتني  ومشيت 
اخرج هاتفة….هي دي 
الراجل…اه  
سامر .. ضربتك لي    صمت   ليضربه سامر   بغضب  انطق 
الراجل..  لانها حسبتني بخطف  مراتي  و  
سامر .. عاوز الحقيقة حقيقة  وبس وإلا  هموتك 
حكي له الرجل كل شئ..  انا تربي  واحدة بعتت ليا البنت  دي وطلبت ليا ادفنها  وهي حية   بعتت ليا مليون جنية أول الدفعة  والمليون التانية كنت هخدها لم  انفذ 
باك 
الرجل بضحك.. هههه   ما تنساش  ي باشا انك كنت متأكد انها  هتستخبي في المقابر 
سامر بخبث.. طول عمرها قوية وما بتخفش من حد 
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكايتي في الثانوي للكاتبة إسراء ابراهيم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى