Uncategorized

رواية بنات السلطانة الفصل السادس عشر 16 بقلم نور عصام

 رواية بنات السلطانة الفصل السادس عشر 16 بقلم نور عصام

رواية بنات السلطانة الفصل السادس عشر 16 بقلم نور عصام

رواية بنات السلطانة الفصل السادس عشر 16 بقلم نور عصام

جز فارس على اسنانه بغضب:” هقول تاني مين اللي عمل فيكي كده …ه..ه”
قال اخر كلمه بصريخ جعل قلب شغف يقفز فزعا 
شغف ببكاء و تلعثم:” ب..ب..ب..بابا”
اقترب منها فارس ومسكها من درعها جامد بغضب:”انتي ازي تسمحيلو يعمل فيكي ازي متجيش تقوليلي في ساعتها ها “
صرخ عند اخر كلمه 
شغف بدموع و صريخ:” اقلك ازي هو انا كنت اعرفك وقتها انا كنت لسه عيله “
بكت شغف 
اما فارس كان ينظر لها بصدمه وينظر ل جسدها الذي كان مملوء بل علامات والجروح كيف تلك الجروح لها سنوات يقسم من يراها يقول انها مضروبه بالامس 
اقترب منها فارس بصدمه وضمها ل حضنه بقوه اما هي تمسكت به بقوه كأنها تطلب منه الحمايه اما فارس ضمها بكل قوته وهمس لها:” ششش انا اسف والله مكنت اعرف انا قلبي وقع في رجليا لما شفت جسمك “
اما شغف لم ترد وزادت في البكاء ضمها اكتر وظل يردف لها ببعض الكلمات المطمنه و في داخله يفكر كيف ل تلك الجروح 10 سنوات وشكلها هكذا اما وقتها  كيف كان شكلها اذا 
بعد وقت نامت شغف في حضن فارس 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
جميله وهي تنهض برعب:” ع..ع…عرفت ا..ا..ا..ا..اه “
ماجده بخوف:” اللي عملناه في كابر “
اتسعت عين جميله بصدمه:” ازي ازي “
ماجده برعب و خوف:” معرفش معرفش بس هي قالتلي كده لما رجعت من عند وعد من المستشفى “
جميله بعقده حاجب:” تكونش وعد هي اللي قالتلها “
ماجده وهي تنهض و تدور في الغرفه:” لاء وعد اللي حصلها مستحيل يخليها تتكلم “
جميله:” ممكن ضميرها صحي لما عرفت اللي حصل ل بنتها”
ماجده بسخرية:” ههه من دي اللي ضميرها صحي وعد وعد انتي هبله من دي اللي ضميرها صحي “
جميله برعب:” امال عرفت منين و..و….و  نوووويه تعم..م..م..مل ا..ا..ا..ا..اه سلطانه مش سهله”
ماجده برعب:” مش عارفه انا مش مطمنه “
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
اتى اليل و اخيرا اتى الرجال  إلا محسن من الخارج 
اتجه كل واحد ل غرفته 
♡ في غرفه محمد وصفيه ♡
دخل محمد الغرفه بتعب واتجه للسرير لكنه توقف مره واحده من اللي شافه فكانت صفيه نايمه على السرير و وشها كله متبهدل من الضرب وشكلها مرعب 
محمد برعب و هو يرجع للخلف:” بسم الله الرحمن الرحيم اللهم احفظنا….. اللهم احفظنا ….. اللهم احفظنا”
نهضت صفيه على صوت محمد 
صفيه بتعب:” انتى جيت يا محمد”
محمد وهو يبتلع ريقه بخوف:” انننتي ميييين “
صفيه بتعب:” في اه يا محمد اني صفيه “
محمد بصدمه:” صفيه مين اللي عمل فيكي كده “
صفيه بتعب:” مش وقته احكي اصبح خليني ارتاح اه.اه اه اه اه اه اه”
نامن صفيه تاني ومحمد دخل غير هدومه ونام جنب صفيه وهو ينظر لها برعب (????????????????)
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في غرفه ميس في المستشفى كانت نايمه في حضن ابراهيم وهو يمسح على شعرها تاره و تاره اخرى يقبل رأسها 
ميس:” هو بابا مجاش شفني ليه”
ابراهيم بارتباك:” اص..ص..صل حصل مشكله كده في الشغل بسيطه “
هزت ميس رأسها بحزن 
قبل ابرهيم رأسها:” بقلك بكره هنسافر ل ماهر و ميسره”
ميس باستغراب:” هو احنا مش كنا هنسافر اخر الاسبوع اه اللي حصل “
ابراهيم:” مافيش بس انا قدمت في مستشفى هناك ووفقت ولازم انزل عشان الشغل “
ميس بخوف و ارتباك:” هههههما عرفو اللي حصل “
ابراهيم وهو يرفع وجهها بأنمله:” ايوه وهما مستنينا كمان ميس دول اهلك يا قلبي  “
ابتسمت ميس بحزن ودفنت راسها في حضن ابراهيم 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في نفس المستشفى لكن في غرفه وعد 
كانت نائمه على الفراش وتنظر للسقف و تبكي على حالها 
فجأ فتح الباب ودخل محسن وجلس على الكرسي اللي بجنابها 
تنهد وقال:” شوفتي عميلك وصلتك ل فين “
نظر لها وكمل بسخريه:”انتي مفكره ان كل الناس اغبيه ولا اه…
ماهو هي واضحه زي نور الشمس انتي ورا كل اللي حصل ل بنتك..
ايوه انتي ، انتي اللي كونتي مدبره موضوع الخطف دا من الاول بس ل عهد مش بنتك….
بس فعلا[ من اعمالكم سلط عليكم ] اللي كونتي ناويه تعمليه في الناس حصل ل بنتك “
نظرت له وعد بصدمه 
محسن بسخريه :” طبعا بتسألي عرفت منين …احب اقولك ان الكل عارف…
ماهو حركتك لما عرفتي ان ميس اللي طلعت بدل عهد وحصل اللي حصل الكل عرف الا بنتك..
تصدقي صعبانه عليا عشان تشيل عمايلك حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يا شيخه”
كمل كلامه وهو ينظر لها بقرف:” على المهم انا جيت اقولك ان انتي هتتنقلي على مصحه وهتعيشي هناك 
وحبيت اقولك ان عوض اتقبض عليه بتهمه تجاره المخدرات و الاعضاء “
اتسعت عين وعد بصدمه 
نهض محسن ونظر لها بقرف و مشي 
اما وعد ظلت تبكي على حالها و مجرا لها وهذه اخره  اعمالها 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
دخل مازن وجد عشق تتكلم على الهاتف وهي تضحك بشده:” ههههههه ضحكتيني والله يا سموحه يا عسل
…………
هههههه طب مع السلامة “
اغلقت عشق الهاتف وهي تضحك بشده 
مازن بابتسامه:” ربنا يزيد ضحكتك يا ستي بس كنتي بتكلمي مين “
عشق بابتسامه:” دي طنت سميحه”
مازن باستغراب:” سميحه مين”
قصت عليه عشق عن سميحه وأنها هي التي أوتهم في منزلها 
مازن:” طب ليه مجبتوهاش معاكم طلما هي وحشاكم كده”
عشق بحزن:” ماهو ده الكلام اللي قلته ل ماما بس هي قالتلي ان لو جت صفيه واللي وراها مش هيرحموها “
اقترب منها مازن بابتسامه:” حصل خير أنشأ الله هنرجع قريب متزعليش نفسك “
ابتسمت عشق على كلامه 
واقترب مازن و قبل رأسها ..ابتسمت عشق على قبلته فهو من ان تزوجها و دائما يقبل رأسها 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في غرفه فارس و شغف 
كان فارس مسطح على السرير وفي حضنه شغف 
فارس وهو يبعت رساله لأحد:” والله مهسيب حقك ابدا يا شغف “
في ذالك الوقت بدأت شغف بالاستيقاظ 
شغف وهي تنهض من حضن فارس و تفرك عينيها:” اممم صباح الخير”
ابتسم فارس:” صباح الخير بالليل “
ضحكت شغف و اتجهت للحمام وبعد قليل طلعت وجلست تحت الغطاء بجانب فارس 
فارس:” احم احم حابب اسألك سؤال “
شغف باستغراب:” طبعا اسأل”
فارس :” هو انتي متعلجتيش ليه من علامات الضرب اللي في جسمك “
شغف بدموع في عينيها:” انا و صغيره كنت بتضرب كل يوم كل يوم لحد مكبرت ومشيت من الصعيد و لما روحت ل دكتور قالي ان العلامات صعب تتعالج وعاوزه  علاج وفلوس واحنا كنا على قدنا وكل ده كوم ونسبه العلاج كمان قليله جدا “
بدأت شغف بالبكاء 
ونزلت دموع فارس وضمها ل حضنه وهو يقبل رأسها ويجز على اسنانه بغضب:” والله مهرحم حد وبكره يعرفو فارس هيعمل اه “
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
● عوض و حسنين و جميل اتسجنو وطبعا النساء انهارت●
●وتم نقل وعد ل مصحه للرعايه ولا احد يذهب ل زيارتها●
●اما سليم وفاطمه بدأو حياتهم تتغير لكن فاطمه لسه بتفتكر ضرب سليم ليها●
●اما جميله و ماجده خايفين من هدوء سلطانه●
●اما فارس و عشق تأكد كل واحد منهم يحب الاخر ●
●اما كنان و وهج خلصو اكل البيت كله ●
● إبراهيم و ميس سافرو عند ماهر و ميسره ●
●وماجد اعتذر من هبه لكن هي لم تقبل اعتذاره لكن هو اعتذر وسافر●
????????????????????????????????????
عدى شهر على تلك الاحداث
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في صباح يوم جديد 
كان الجميع جالس حول السفره  
عماد وهو يتناول طعامه:” ها يا هبه حضرتي نفسك للسفر “
هبه بحزن :” ايوه”
علق الطعام في حلق احمد 
احمد بصدمه:” سسسفر اه”
عماد:” اصل امتحانات ياسمين ولازم هبه تنزل معاها “
حزن احمد ولم يقدر انه يتكلم 
مازن ل سلطانه:” احم احم طنت سلطانه انا كمان هنزل معاهم زي مجيت معاهم واكيد عشق لازم تبقى معايا “
ارتعب البنات فهم لم يبتعدو عن بعض من قبل 
سلطانه بابتسامه:” طبعا يا حببي توصلو بالسلامه”
ابتسم مازن على كلام سلطانه 
جواد:” يبقى تمام هتنزلو بكره “
نهض احمد و هو حزين و خلفه هبه وهي حزينه ايضا 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في غرفه مازن و عشق 
كانت عشق جالسه على الفراش وتفرك يديها بتوتر 
دخل مازن وجدها هكذا اقترب منها مازن بابتسامه 
وجلس جانبها وقبل يديها:” مالك يا عشق “
عشق بخوف:” هو ممكن تخليني هنا انا مش عاوزه اسافر “
حزن مازن من قرارها:” زي مانتي عاوزه يا عشق اهم حاجه راحتك “
قال كلمته واتجه للحمام 
فرحت عشق كثيرا اما مازن حزن كثيرا ولمعت الدمعه في عينيه 
اتجهت عشق سريعا ل تخبر اخواتها 
في ذالك الوقت طلع مازن من الحمام فوجدها ذهبت 
مازن بسخريه:” هههه طبعا لازم تفرح الظاهر اني عشت حلم. حلم بس. عمره مهيبقى حقيقه.. وانا اللي قولت دي هتبقى فرحانه وهي معايا “
حزن مازن واتجه للخارج 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
عند فاطمه و سليم 
كانت فاطمه تضع طعام الافطار على طاوله الطعام و في ذالك الوقت خرج سليم وهو يرتدي قميصا ابيض  وبنطلون جينز اسود وفقوقه جاكت جلد اسود وكان شعره مرتب بطريقه جميله وعطره يفوح في كل مكان 
ابتسم سليم على فاطمه التي سرحت فيه 
سليم:” احم انا عارف اني حلو على فكره “
فاقت فاطمه من سرحانها وابتسمت بخجل 
جلس سليم على السفره وبجانبه فاطمه 
فاطمه:” هو انتى هتتأخر النهارده “
استغرب سليم من سؤال فاطمه:” اه يعني هكون هنا الساعه 11 كده في حاجه “
فاطمه:” لاء خالص بسأل بس”
هز سليم رأسه و بعد قليل انتهى سليم من الافطار وكانت فاطمه تودعه على الباب بابتسامه و قفلت فاطمه الباب وابتسمت بخبث:” امم كده حلو لو مهبلتك يا بن الخياط مش هيبقى اسمي فاطمه الزيني”
ضحكت فاطمه واتجهت ل تجهز ما تنوي فعله 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
كان مازن جالس في الحديقه و بجانبه احمد وكل واحد فيهم حزين 
وفي ذالك الوقت اتجه لهم يامن و كنان وهم يبتسمون ويضحكون لكن فجأ الابتسامه اختفت اول مشافو وش احمد و مازن 
كنان:” مالكم يا كائبين “
مازن بصوت مخنوق:” والنبي يا كنان مش نقصاك هي”
استغرب الجميع من لكنه مازن 
جلس يامن بالقرب من مازن و حاوط كتفه بأيده 
يامن بحنان اخوي:” مالك يا ميزو زعلان ليه “
مازن و الدموع تلتمع في عينه:” مفيش حاجه يا يامن متشغلش بالك “
لم يرد يامن ان يجبره على الكلام فهو عرف ان صديقه عنده مشكله 
يامن:’ وانتى يا استاذ احمد مالك انتى كمان”
احمد بكدب:” مافيش شويه مشاكل في الشغل بس “
جاء يامن ل يرد لكناوقفه دخول سياره بسرعه من باب القصر ونزل منها محمد و وجهه  لا يبشر في الخير 
كنان باستغراب:” هو ماله ابوك يا احمد”
احمد وهو يلوح بيديه للخلف:” و أنا مالي “
استغرب الجميع من دخله محمد
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في غرفه البنات كانت عشق اخبرتهم بأنها سوف تضل هنا و لن تذهب مع مازن 
كان الجميع سعيد من ذالك الخبر دخلت عليهم سلطانه و ابتسمت:” بسم الله مشاء الله اه الفرحه دي كلها”
وهج بفرحه:” عشق مش هتسافر مع مازن”
اختفت الابتسامه من على وجه سلطانه وقالت بغضب:” ليه “
عشق بابتسامه:” اصل انا قلتله اني مش عاوزه اسافر وهو وافق”
اتجهت سلطانه ل ابنتها بغضب وسحبتها من درعها بقوه:” يعني اه مش هتسفري انتي غصب عنك هتسافري دا جوزك ولازم تسافري معاه”
عشق بتلعثم و دموع:” ف..ف..في ا..ا..ا..اه ي..ي..يا م..ماما انا مش عاوزه اسافر “
سلطانه وهي تكز على اسنانها بغضب ارعب البنات:” انا مش هعيد كلمتي مرتين فاهمه هتسفري مع جوزك ياعني هتسفري فااااااهمه”
صرخت سلطانه عند اخر كلمه 
هزت عشق راسها بدموع و طلعت تجري 
اخذت سلطانه نفسها بعنف
اقتربت عهد من امها:” انا عارفه انتي عملتي كده ليه كنتي فهمتيها “
سلطانه بحزن:” مازن بيحبها بس هي لاشايفه و عاوزه تشوف هو حرام عليها اللي بتعمله فيه “
وهج:” كنتي ادتيها فرصه يمكن تحس بيه “
سلطانه بحزن:” تحس بمين كانت حست بيه من زمان حرام هو لحد امتى هيستنها دا بقاله 4 سنين بيحبها “
????????????????????????
صدمه 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
كان متجه يامن اتجاه السلالم في نفس الوقت اللي كانت صفيه نازله فيه بس كان وشها مخطوف و بتبص حوليها برعب و خوف و في ايديها شنطه ووشها كله عرقه و طلعت جري من القصر 
استغرب يامن من شكل صفيه بس مداش اهميه للموضوع وطلع اوضته 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في غرفه جواد 
كان جواد جالس بالقرب من ياسمين و هو يحاول أن يكتم ضحكته على  شكل ياسمين 
فكانت ياسمين غاضبه و نافخه خدودها و وبتنفخ زي الاطفال فكان شكلها جميل جدا 
جواد وهو بيضحك:” ههههه خلاص يا يسو حصل اللي حصل بقى”
ياسمين بغضب:” كله منك انتى اللي دخلتني طب و اهو دلوقت هروح القاهره من غيرك”
ابتسم جواد على كلامها واقترب منها وقبلها في رأسها :” يا قلب جواد انتي لازم تنزلي عشان الامتحنات و و كمان تجهزي نفسك للجواز”
ياسمين:” اف….اه انتى قلت اه”
نهضت ياسمين بفزع من اخر كلمه:” جواز جواز اه “
نهض جواد:” ايوه جواز اصل الواحد تعب و قرر انه احنا هنتجوز بعد الامتحانات “
قفزت ياسمين بفرحه و تعلقت برقبه جواد “
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
دخل مازن الغرفه و اتصدم لما شاف عشق بتجهز شنتطتها لكن وعي حزينه 
اقترب منها مازن بحزن فهو علم ان اكيد سلطانه اجبرتها:” مالك يا عشق زعلانه ليه”
عشق بغضب و غل:” انا حره ازعل زي ما ازعل و انا جهزت شنطتي خلاص “
مازن بحزن:” ليه كده مش انتي كنتي عاوزه تقعدي”
عشق بغضب:” انا حره و قررت اسافر ها عندك اعتراض “
اقترب منها مازن بابتسامه حزينه وقبل رأسها:” عمري مهعترض دا احلى خبر سمعته انك هتفضلي معايا وهصحى على الوش الحلو ده “
قال كلامه و اتجه للحمام للخارج 
اتصدمت عشق من كلام مازن و حزنت من طريقه كلامها معاه 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
كاناحمد متجه ل غرفه والده ودخل لكن انصدم من اللي شافه فكان محمد غارق في دمائه 
احمد بصدمه و صريخ:” بابااااااااااااا”
سمع كل البيت صوت احمد و وطلع البعض من غرفهم 
واتجهو جميعا الى صراخ احمد و اتصدم الجميع من منظر محمد 
وقع الحج ابراهيم من الصدمه 
وبسرعه كان جواد متصل بالاسعاف وتم نقل محمد و الحج ابراهيم للمستشفى 
بعد ساعات كان الجميع يقف على باب العمليات 
خرج الطبيب اخيرها 
محسن بفزع:” اخويا حصله اه”
الطبيب بعمليه:” هو دلوقت حاله خطره لكن هنستنا تمر 24 ساعه عشان نعرف الوضع “
انصدم محسن و جبار و بكت سلمى على اخيها 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
اتى اليل 
نظر سليم للساعه وجدها العاشره 
فهو مزال وقت على انتهاء عمله لكن الشك يأكل قلبه فلم يتحمل و هرول اتجاه الخارج بسرعه 
وصل سليم بسرعه للبنايه و نزل منها وطلع شقته جري و فتح الباب براحه و دخل البيت و كان البيت ضلمه لكنه سمع صوت من غرفه النوم فتجه لها بسرعه و فتح الباب 
واتسعت عينه من اللي شافه و اتجمعت الدموع في عنيه
يتبع……
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!