Uncategorized

رواية تزوجت معاقاً ذهنياً الفصل السادس عشر 16 بقلم شهد محمد موسى

 رواية تزوجت معاقاً ذهنياً الفصل السادس عشر 16 بقلم شهد محمد موسى

رواية تزوجت معاقاً ذهنياً الفصل السادس عشر 16 بقلم شهد محمد موسى

رواية تزوجت معاقاً ذهنياً الفصل السادس عشر 16 بقلم شهد محمد موسى

_علي الجانب الآخر_
دخل خالد علي عز الاوضة وعلي وشه تعبيرات غير مفهومه…….
عز بضحك:مالك يا عم شايل طاجن ستك ليه علي الصبح…….
خالد بإندفاع:عز انا عاوز اتجوز لين…..
عز بإبتسامة:طب مانا عارف ايه الجديد……
خالد بهدوء:وعرفت منين…..
عز بإبتسامة:تعالي اقعد بس بدل مانت واقف كده…….
خالد قرب وقعد علي الكرسي الي قدام عز….
عز بإبتسامة:انا عارف انك بتحب لين من زمان نظرة عنيك لما بتكلمها كانت فضحاك  ولولا انك صاحبي كنت خزقتلك عنيك الاتنين بس عشان انا عارفك وعارف انك مش هتعمل حاجة حرام وكنت مستنيك تيجي تتكلم وتقول عايز اتجوزها واديك اخيرا قررت تتكرم و تتكلم…………
خالد بتنهيده:انا اتكلمت عشان خلاص فاض بيا انا كنت ساكت عشان كنت شايفها ازاي متمسكه بأحلامها وانها عايزة تعمل career لنفسها فمكنتش اقدر اتكلم واقول اتجوزها لاني عارف ومتأكد انها لو بقت مراتي انا مش هقدر اخليها تبعد عني وتسافر بره لوحدها وتفضل اربع سنين بعيده عن حضني وبعدين كانت لسة صغيرة وده السبب التاني إن مكنش الاول اصلا…وصدقني كنت بحاول اتجنب النظر ليها بس غصب عني  وكنت برد علي قد السؤال لما كانت بتكلمني وانت موجود عشان مكنتش عايز اعلق نفسي بيها اكتر وكمان ومكنتش عايز نظرتك ليه تتغير وتقولي بتبص علي اهل بيتي………
عز بإبتسامة:انت عبيط ياض انا هقولك بتبص علي اهل بيتي اشحال مكناش صحاب من ابتدائي ومتربين مع بعض وعارف هو مين خالد حك غيرك الي يقول الكلام ده وبعدين انا عارف انك طنت بتتجنب الكلام معاها وده الي خلاني الاحظ انك بتحبها والاحظ نظرة عنيك…………..وضيف عليهم بقي الي انت عملته في الفرح امبارح وغيرتك عليها الي كانت واضحة وده أكدلي انك بتحبها فعلا….
خالد بحرج:هو انا للدرجادي كنت مفضوح……..
عز ضحك واتكلم:كنت مفضوح اوي الصراحة…….
خالد بإبتسامة: حيث كده بقي اجيب الحج امتي عشان يشرب الشاي عندكوا……..
عز بضحك:حيلك..حيلك.. مش تستني اما أسأل البت الاول …..
خالد بإندفاع:مش لازم لانه حتي لو مش مواففة هتجوزها غصب عن عنيها…..
عز اتكلم برفعة حاجب:لا يا راجل….
خالد في محاولة لتصليح الي قاله…
خالد بمرح:مقصدش يا عز متبقاش قفوش بقي……..
عز ابتسم بسخرية وقاله: ماشي يا اخويا ……..
خالد قام وقف واتكلم بمرح:ههبأ انا بقي يا بيبي عشان اشوف شغلي الي سايبه ده…….تكير…
عز بإبتسامة خبيثة: اي بيبي دي انا من النهاردة اسمي عز بيه يا كلب والا مفيش جواز……..
خالد بغيظ:ماشي يا……
عز بإستفزاز:يا ايه….
خالد وهو بيجز علي اسنانه بغيظ:يا عز بيه……
عز بإبتسامة مستفزة :شاطر روح شوف شغلك بقي……….
خالد بصله بغيظ ومشي………
عز ضحك وكمل شغله…………
  __________????____________
_في فلة السيوفي_
أحمد:ناااد”ريناد”…..يا نااادد..اصحي بقي انتي نامي كتير لي…”انتي بتنامي كتير ليه”
ريناد بنوم:سيبني انا شوية يا إلياس……
أحمد بعبوس طفولي:يا ناااد قومي بقي انا أمد”احمد”
ريناد عدلت نفسها وبصتله وهي فاتحة نص عين….
ريناد بنوم:عايز اي يا حبيبي…..
أحمد ببراءة : اعان”جعان”
ريناد دعكت عنيها عشان تفوق وراحت بصتله …….
ريناد بإبتسامة:بص انزل تحت عند طنط وقولها انك جعان وانا نازلة وراك علي طول ماشي…..
أحمد بسعادة:اشي….”ماشي” وراح كمل بإبتسامة: باح الخير يا نيسو”صباح الخير يا ليسوو”
إلياس قرب منه واداه بوسه في خده وقاله: صباح النور يا حمادة…
أحمد بإبتسامة طفولية:انا ناسل اتل وهتناك تحت عسان إلعب “انا نازل اكل وهستناك تحت عشان نلعب”
إلياس بإبتسامة:ماشي ….
 فقام أحمد من علي السرير وراح ناحية الباب وعمال يشب وينك عسان يفتح الباب بس مش عارف……..
أحمد بتزمر:يووف بقي انت اويل اوي كده ليه يا إخم “أووف بقي انت طويل اوي كده ليه يا رخم “
ريناد قامت من علي السرير وهي بتضحك عليه ……
ريناد بضحك:بقي هو الي رخم يا قصير…….
وراحت فتحتله الباب وكملت كلامها: ياله روح……
أحمد بسعادة:تكرا”شكرا”. وراح خرج…
ريناد قفلت الباب ولفت وهي مبتسمه لقت إلياس بيبصلها…
ريناد بإبتسامة:بتبصلي كده ليه……
إلياس بإبتسامة:مفيش حاجة انا بحب ابصلك عندك مانع…….
ريناد ضحكت برقة وقالتله:لاء معنديش ……
“واتجهت ناحية الدولاب عشان تطلع منه هدوم….”
إلياس قام من علي السرير وراح حضنها من ظهرها وسند دقنه علي كتفها…..
إلياس بمرح: ايه دولاب الراهبات ده الا ما فيه حته قميص نوم واحد يوحد ربنا كده………..
ريناد ضحكت بخجل وقالتله: انت قليل الادب والله…..
إلياس بمرح:الاه فين قله الادب في الي قولتله بقي مش دي الحقيقة كل الهدوم الي في الدولاب بيجامات اطفال ومش كت حتي لاء ده بكم كمان ……..اظاهر الي جابلك الهدوم ماشي بمبدأ احنا بنات عائلات محترمات لا لينا في الكتات ولا الشورتات ……..”وراح ضحك”
ريناد فصلت ضحك معاه واتكلمت من وسط ضحكاتها:والله انت سافل ورايحة منك علي الاخر…..
 “وراحت زقته بكوعها جامد فبعد لورا وهو بيضحك وهي سابته ودخلت الحمام “
واذ فجأة رن تليفونه…….
فراح مسكه وتعبيرات وشه اتغيرت للجدية اول ما شاف الاسم…..و رد
إلياس بجدية:ها في جديد….
_اه يا باشا البت موجودة في المخزن دلوقت…….
إلياس بجدية:تمام اوعي يكون حد خد باله من حاجة….
_عيب عليك يا باشا انت مش واثق فينا ولا اي احنا بقالنا شهر بنراقب المكان كويس عشان نعرف نجيبها من غير ما حد يحس بحاجة…….
إلياس:عفارم عليكم يا رجالة خلاص خدوا بالكم منها لغاية ما اجيلكم……
_في عنينا يا باشا……
قفل إلياس مع الشخص المجهول ده وابتسم وقال:خلاص النهاية قربت والحقيقة هتبان……..
 _____________????___________
9 p.m
_في بيت بسمة_
بسمة بمرح:شرشر….يا شرشر…..
أشرف بضحك:نعم يا قلب شرشر…
بسمة قعدت علي رجله وحطت ايدها علي كتفه…….
بسمة بمرح:كنت قصداك في خدمة صغنونة أدددد كدهوو ????????
أشرف بضحك:اي هي الخدمة الصغنونة الي أدد كدهوو دي 
بسمة بمرح:عايزة انزل اتمشي علي البحر ومتقوليش لاء الوقت اتأخر  بالله عليك وانا مش هتأخر تحت والله……….
أشرف بإبتسامة:بس …….
بسمة فضلت تبوس فيه وتقوله :بالله عليك من غير بس قول حاضر وانا مش هتأخر تحت والله……
أشرف بضحك:إبعدي عني شوية هتموتيني يابت المجنونة…..
بسمة بعدت وبصتله بعيون الجروو…
بسمة بلطافة:بليييز 
أشرف بإبتسامة:بتستعطفيني يعني كده…….
بسمة هزت دماغها وفضلت تبربش بعنيها…..
أشرف بضحك:خلاص إنزلي بس هي ساعة واحده بس يا بسمة اكتر من كده مفيش نزول بعد كده……..”كانت نبرته حاده شوية”
بسمة باسته في خده وراحت قامت بسرعة من علي رجله……..
بسمة بهتاف:يعيش شرشر ابن محمد حبيب بسمة وتسقط منة بنت لطفي الي بينور ويطفي ههههههه……….
أشرف بضحك:عارفة لو سمعتك هتنفخك……..
بسمة وهي تمثل الخوف:احمم طب هروح ألبس انا بقي عشان متأخرش
وراحت جريت علي الاوضة بسرعة عشان تغير وتنزل………..
   _________????________
_في بيت عز_
لين واقفة بتبص من بلكونة اوضتها وسرحانة………..
عز جه وقف جمبها ……
عز بإبتسامة: المزة سرحانة في اي….
لين لفتله اول ما سمعت صوته….
لين بإبتسامة:انت جيت امتي….
عز بإبتسامة:لسه جاي يدوب خدت دش وجيتلك……ها بقي كنتي سرحانة في اي……
لين اتنهدت وقالتله:مفيش سرحانة في الدنيا والمجتمع الي احنا عايشين فيه ………تعرف أمريكا غير هنا خالص في كل حاجة هناك في عداله وفي ديموقراطية وفيه كمان حقوق انسان الي للاسف ضايعة في البلد دي   ………
عز بإبتسامة:يمكن هنا مفيش عداله زي امريكا وده مخلي ناس كتير مضررة بس عارفة العداله الاكبر عند ربنا كل بني ادم اتظلم ومش قادر ياخد حقوقه في الحياة دي يوم القيامة ربنا هيجيبله حقه تالت ومتلت عشان العدل الاكبر عنده هو والحاكم الي مقدرش يطبق العدل في بلده عقابه عند ربنا شديد وشديد اوي كمان وربنا هيفضل يديله سلطة وجبروت في الحياة عشان يتعدل ويتعظ بس للاسف هيفتكر انه ربنا راضي عنه فهيزيد فيها لغاية ما هيتجاب اجله فإن الله يمهل ولا يهمل…………
لين بإبتسامة راضية:ونعم بالله…عندك حق اكيد ربنا هيجازي كل انسان مظلوم جزاء صبره ده….والظالم ليه يومه………..
عز بإبتسامة: صح كده…….صح كنت عايزك في موضوع…..
لين بضحك: بما انك داخل بأدب كده يبقى الموضوع في إن….. إشجبني يا عبعال إشجبني………
عز بإبتسامة: خالد طالب إيدك….
لين بسخرية:ومطلبش رجلي بالمره……
عز بضحك:لا والله اظاهر نسي احنا هنهزر يا لين انا بتكلم جد عز طلب ايدك للجواز………
لين ظهرت في عنيها لمعة غريبة بس بصتله بثبات انفعالي رهيب ومتكلمتش………
عز بإبتسامة: مردتيش….
لين اتنهدت وبهدوء قالت:المفروض اقول اي
عز بإبتسامة وهو بيغمزلها:موافقة مثلا……..
لين بهدوء:معرفش يا عز…….
عز حاوط كتفها بإيده واتكلم :بصي يا بت الناس انا عارف انك بتحبيه ومتنكريش عشان معملش معاكي الجلاشة فبلاش معرفش دي عشان مش لايقه…….ها بقي
لين بضحك:ها اي… انت واخد القرار أصلا جاي تسألني ليه…..
عز بضحك:من باب الديموقراطية مش اكتر…….
لين حضنته وقالتله:ربنا يحفظك ليا يا عز حقيقي من ساعه بابا ما مات وانت بحنيتك عليا وحضنك الدافي ده محسستنيش انه غايب عني …..
عز بإبتسامة وهو يربت علي ظهرها:  ويحفظك ليا يا نور عيني……خلاص بقي كده هقول للواد ده يجيب ابوه يشرب الشاي……….
لين بإبتسامة خجولة:خلاص الي تشوفه……
عز بمرح:ايوه كده واخيرا عندنا فرح لولولويييي “وراح سابها ومشي”
لين بضحك بعد ما مشي:يا اهبل……..
وبعدين سرحت وهي مبتسمة في خالد…………
ونسيبها بقي مع حالها????
 __________????__________
_علي الكورنيش_
بسمة قاعده بتقرأ كتاب لدكتور أحمد خالد توفيق ومندمجى في قرأته لغاية ما في  كشك جمبيها شغل اغنية فيروز “يا شط اسكندريه يا شط الهوا…”
راحت فاقت من اندماجها في الكتاب وركزت مع الاغنية …….
بسمة بمرح:الله يفتح عليك يا عم الحج هي دي الاغاني ولا بلاش…….
وبدأت تغني مع الاغنية وهي مبسوطة بس قطع وصله غنائها صوت الرسالة الي جتلها……
ففتحت الفون….
بسمة:يلهوي يلهوي الساعة 10,30 دا الحج هينفخني………….
فحطت الكتاب في الشنطة وقامت بسرعة عشان تمشي…….
فكانت ماشية في شارع هس هس زي ما بيقولوا وفجأة….????
.
تعرفوا عني اني هكمل????
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
وفجأة طلع عليها شابين……..
واحد منهم:بص ياض المزة دي
التاني :مزة اي ياعم دي فورتيكه……..
بقول اي القمر رايح فين……
بسمة بملل:غور ياض انت وهو من هنا…..
_شكلك عنيفة وانا بحب العنيفين…..
$ الله خلينا حبايب اومال وتعالي معانا هنبسط متخافيش……. “وراح غمزلها”
بسمة وقفت ونزلت شنطتها من علي كتفها……….
_بإبتسامة لعوب:باينلها هتلع……
 مكملش باقي الكلمة ولقي نفسه في الارض…….اصل بسمة إدتله برجلها في وشه…..
بسمة بمرح:انا قولتلكم امشوا بالذوق بس بما انك بتحب العنف بقي فحبيت اوريك…….
_بألم :انت واقف تتفرج عليا امسكها…..
جه التاني يقرب منها راحت مدياله بالبوكس في وشه وضربته برجلها تحت الحزام……. الواد اترمي في الارض…..
“انا بسعادة:إديلوووو القاضية في الحته الفاضية????????”
بسمة بمرح:اي خدمات تاني متعتكم أخر متعه ولو نفسكوا في متعة تاني انا معنديش اي مانع 
في ثانية كانوا الاتنين قاموا بيجروا من قدامها وهما بيتألموا……….
“انا:استرونج اند بيندنت وومن يا بت يا بسوم????????”
بسمة بضحك:عالم مبتجيش غير بالعنف والله ……
“وراحت وطت جابت شنطتها وكملت طريقها”
 ___________????___________
_في فلة السيوفي_
12 A.m
ريناد بإستغراب:بتلبس ليه…..
إلياس قرب منها باس دماغها وبعدين بص في عنيها وقالها:عندي مشوار مهم لازم أروحه …
ريناد بإستغراب:مشوار اي الي مهم ده  الي الساعة 12….ومتقوليش هقولك بعدين عشان مش هسكت…”قالت جملتها الاخيرة بتزمر”
إلياس كور وشها بين إيده واتكلم وهو بيضحك: لاء مش هقولك بعدين انا رايح المستشفي في حالة طارئة هناك ……..
ريناد بعبوس:بجد ولا بتضحك عليا..
إلياس ضحك وقرب من شفايفها وقال: لا بجد مش بضحك عليكي وبعدين لولا الحالة الطارئة مكنتش هسمح لنفسي ابعد عنك ثانية …..”وراح طبع قبلة خاطفة علي شفايفها وبعد ….”
ريناد بخجل:خلاص روح كمل لبس عشان متتأخرش……
إلياس بغمزة:هوااا……وراجعلك يا جامد انت…..
وراح قام يكمل لبس وخلص وكان خلاص خارج  لقي ريناد دخلت الحمام بتجري……
إلياس راح وراها وكانت بترجع تاني……
إلياس بقلق:لاء دي ثالث مره كده وكده الموضوع مش طبيعي انا قولت انك مرجتيش من الصبح فخلاص كده كان شوية برد وخفيتي بس كده لازم اكلم الدكتور……..
ريناد مسكت إيده و قالتله بإبتسامة متعبة:اهدي كده واستهدي بالله دكتور ايه في الوقت ده انت روح شغلك وبكرة نبقي نشوف الدكتور….
إلياس بقلق:ايه الي انت بتقوليه ده شغل اي وبتاع اي دلوقت انتي اهم عندي من اي شغل … انا مش هروح في حته طول مانتي تعبانة وهكلم الدكتور ….
ريناد بإبتسامة:انا مش تعبانة صدقني انا كويسة وعارفة اني مهمه عندك بس كمان لازم تعمل واجبك تجله شغلك والا ربنا مش هيسامحك….. روح انت لحسن الحالة يحصلها حاجة وبكره هنكلم الدكتور كده كده الوقت إتأخر……..
إلياس كان لسة هيتكلم ويعترض بس  هي حطت إيديها علي بوئه……
ريناد بإبتسامة هادية:متتكلمش تاني انا قولتلك روح شغلك انا كويسة… تماام…… وإرجعلي بسرعة عشان هستناك ومش هنام لغاية ما تيجي……….
إلياس باس إيدها وراح حضنها وقالها بإبتسامة قلقلة:حاضر مش هتأخر
وراح بعد عنها وباس دماغها وخرج من الاوضة
    ___________????__________
_في احدي المخازن_
_بصراخ وبكاء:انتوا مين وعايزين مني اي…..
$اخرسي يابت انتي مش عايز اسمع صوتك….
_بصراخ: أهههههه إلحقوني….حد يلحقني………..
في وسط صراخها دخل شخص من باب المخزن ………
_بسخرية:يا مرحب بنورين هانم ……
نورين بخوف وصدمة:إلياس بيه……..
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!