Uncategorized

رواية أحببتها رغماً عني الفصل السابع عشر 17 بقلم هند خالد

  رواية أحببتها رغماً عني الفصل السابع عشر 17 بقلم هند خالد

 رواية أحببتها رغماً عني الفصل السابع عشر 17 بقلم هند خالد

 رواية أحببتها رغماً عني الفصل السابع عشر 17 بقلم هند خالد

وهم في الطريق
ميرفت : عائشة هو ممكن محمود يكون بيحبني 
عائشة : ممكن ليه لا 
ميرفت : طب هو ليه مقاليش أو حتى لمح لحاجه
عائشه : يمكن عايز يدخل البيت من باباه
ميرفت : اه هو شكله جنتيل ومحترم ومش بتاع بنات 
عائشه : مش زيه أخوه قاعد يقول للبنت روحي وحبيبتي
ميرفت : انا اشم رائحة سيلك جانبي 
عائشة : ههه مش ظريفه اعااااااااااااا
ميرفت : عاااائشة وشدة عائشة نحيتها…انتي كويسه ردي عليا 
عائشة بعياط : انا كويسه كويسه كان هيخبطني 
ميرفت حضنتها : اهم حاجه انتي كويسه بس مين دا 
عائشة : معرفش معرفش حسبي الله ونعم الوكيل وتبكي 
ميرفت : اهدي يا حبيتي محصلش حاجه يلا قومي كدا 
فاطعهم مجيئ محمد 
محمد : فيه ايه ومالها عائشة 
ميرفت : كان فيه واحد هيخبطها بالعربيه بس الحمد لله محصلهاش حاجه
محمد نزل من سيارته : آنسه عائشة انتي شوفتي الشخص دا …ردي انتي شوفتيه
عائشة : اه هو هو مش عارفه بقى مشوفتهوش كويس وتبكي
محمد : خلاص تمام اتفضلو علشان اوصلكم
ميرفت : لا شكرا هنطلب اوبر
محمد : مينفعش خليني اوصلكم المره دي 
ميرفت : ماهو مينفعش نركب مع حضرتك يعني 
محمد لسه هيرد بس جاله اتصال : ايوا مين معايا 
شخص : المره دي محصلهاش حاجه بس المره الجايه اوعدك أنها هتموت
محمد : بقولك انت مين وخليك راجل وقول
شخص : انا حذرتك لتبعد عنها وتنفذ اللي هقولك عليها او هوديها للي خلقها
محمد : دا في احلامك 
شخص : هتوصلك رساله بالليل ابقى شوفها سلام يا محمد ههههه …وقفل 
محمد : يلا اركبو
عائشة : لا خلاص انا كويسه …ومش هينفع نركب معاك شكرا
محمد بحده : انا قلت اركبو ومش هقول تاني 
عائشة بجمود : وانا قلت مش هركب وريني هتعمل ايه
محمد بغصب : انتي عايزه تموتي مثلا اللي حاول يخبطك بالعربيه هيعملها تاني بقولك اركبي وخلصيني 
عائشة : انت ازاي تعلي صوتك عليا كدا انا قلت مش هركب يعني مش هركب
ميرفت : خلاص يا بشمهندس محمد الأوبر اللي طلبته وصل اهو هنركب احنا فيه يلا يا عائشة 
عائشة بغضب : يلا 
مشيت ميرفت وعائشه 
محمد : غبيه مش عارفه أن ممكن يحصلها حاجه …كل البنات كدا اغبياء ومش بيفهمو عايزين يعملوا اللي في دماغهم وبس
“ايه يا محمد لا انا مسمحلكش تغلط في البنات ماهو مش علشان عائشة غبيه شويه تغلط فينا كدا”
••في التاكسي••
ميرفت : انا عايزه افهم بقى مين اللي حاول يخبطك دا وليه بشمهندس محمد قال انو ممكن يعمل كدا تاني
عائشة : انا معرفش …والتاني دا بيتعصب عليا زي ما يكون قريبي وقال عايزين نركب معاه قال هو مفكرنا أننا زي يار روحه
ميرفت بابتسامه : خايف عليكي يا صغنن يمكن يعني ..
عائشة : متفكريش في دا خالص انا بقولك اهو انا استحاله اصلا احب واحد زي أو حتى افكر اتجوزه دا ابقى غبيه 
ميرفت : والله ممكن يكون من نصيبك 
عائشة : بعد الشر عليا منه بقى انا الفتاة الهادئه أخد واحد عصبي ومعندهوش دم زي دا 
ميرفت : الله اعلم ممكن 
عائشة : خلاص بقى نقفل على المواضيع دي …مش عارفه اقول ايه لزين لن اقوله اني غيرت رأي ومسبتش الشغل
ميرفت : اه صح ما انتي مش هتقوليلو انا غرت عليه من واحده كانت هتشتغل مكاني وهو بيقولها يا حبيبتي
عائشة : على فكره انا مغرتش بقى انا مسبتش الشغل علشان علشان انا بحب الشغل ومش عايزه اسئله 
ميرفت : قصدك صاحب الشغل 
عائشة : وقف يا اسطا هنا انا هنزل بدل ما اتعصب على واحده وارتكب جريمة قتل 
ميرفت بضحك : خلاص خلاص مش هتكلم تاني اهو 
عائشة : خلاص كمل يا عمو ..بس انا هقوله ان كان فيه مشكله واتحلت علشان كده مسبتش الشغل 
عائشة : اه ومش علشان انتي غيرتي أو حاجه من هذا القبيل خااالص
عائشة ضربتها : لمي نفسك يا حيوانه …..على جنب يا اسطا يلا سلام يا جزمه خلي بالك من نفسك 
ميرفت : حاضر حاضر سلام 
••هنروح بيت جديد هو بيت ميرفت••
أنس بصوت عالي: والله لاقتلك يا مروان 
مروان : وقال انا هسكتلك يعني 
أنس : طيب تعالى 
مروان : يا باباااااا الحقني ابنك هيموتني
أنس : ما انت كنت مش خايف دلوقتي.. ويضربه
مروان : خلاص يا بني انا مش قدك سبنييييب
تدخل ميرفت : باااااااااس صدعتوني صوتكم جايب آخر الشارع 
مروان : هو اللي بدأ يا ميرفت والله مش انا 
أنس : يا كدااب مين اللي كسر دراع البلايستيشن مش انت
مروان : ماهو علشان انت عصبتني
أنس : علشان انا نسيتك فا انت اتعصبت انا مالي بقى 
ميرفت : اوووه ممكن تتكلم بصوت واطي علشان انا جايه من الشغل وتعبانه
انس : بصي انا هقولك حصل اي وانتي تحكمي بينا اوك
ميرفت : اوكي ياخوي احكي
**طب نسيبهم سويه علشان اعرفكم عليهم**
“أنس ومروان اخوات ميرفت الأصغر منها بسنتين وهو اصلا تؤام بس دايما في مشاكسات هم الإثنين والحكم غالبا بيكون ميرفت أم عن شكلهم فا هم عادي يعني حلوين زي البشر وعيونهم ملونه…فيهم شبه من ميرفت تكمل بقى”
أنس : بس هو دا اللي حصل يبقى مين غلطان بقى
ميرفت : احم هو بصراحه انتو الإثنين بس مروان غلطان اكتر منك بشويه 
مروان : انا يا ميرفت 
ميرفت : ايوا انت غلط لم كسرت دراع البلايستيشن فا اتمنا متعملس كدا تاني
مروان : يوووو حاضر
أنس بفرحه: ظهر الحق اوه أوه ????
ميرفت وهي تضحك : طب يلا روحو ذاكرو بقى وسيبكم من الخناق 
أنس ومروان : حاااضر
دعاء والدة ميرفت : دائما كدا بتحلي مشاكلهم ربنا يحفظك ليهم يا نور يا عيني 
ميرفت وهي تحضنها : ويحفظك لينا يا ست الكل ها عامله أكل ايه لاني هموت من الجوع 
دعاء : دائما كدا همك على بطنك..عملالك محشي ورق العنب
ميرفت :  ورق عنب بجد اطير انا على المطبخ بقى 
دعاء : لا استني بابا زمانه على وصول هنتغدى مع بعض 
ميرفت : إذا كان الحج فا ماشي هستنا ومش هاكل العشق دلوقتي …اروح اغير هدومي
دعاء : غيري بسرعه وتعالي عايزاكي في موضوع مهم
ميرفت : حاضر دقائق بس 
°غيرت ميرفت هدومهاا وصلت الفروض اللي عليها وطلعت لوالدتها°
ميرفت : خير يا ست الكل ايه الموضوع اللي عايزاني فيه 
دعاء : كل خير يا حبيبتي بصراحه بقى 
ميرفت : هو الموضوع موتر للدرجه هو الحج هيطلقك 
دعاء : بعد الشر دا انا وهو زي السمنه على العسل 
ميرفت : بعيدا عن هذا المثال بس ربنا يحفظكم لبعض ايه الموضوع بقى خليكي دوغري معايا 
دعاء : في واحد جاي يطلب ايدك  
ميرفت : هيعمل بيها ايه 
دعاء : هي ايه دي ؟!
ميرفت : ايدي مش انتي بتقولي جاي يطلب ايدي
دعاء : تصدقي اني غلطانه اني بكلمك
ميرفت : ايه يا ست الكل بهزر معاكي ..بس انا مش عايزه اتجوز دلوقتي
دعاء : هو حد قالك هنجوزك بكرا دا انتي لسه هتشوفيه
ميرفت : لا يا ماما مش موافقه
دعاء : ابوكي اد كلمه للرجال وهي جايه انهارده 
ميرفت : وانا قلت مش موافقه يا ماما ايه هتغصبوني يعني 
دعاء : يا بنتي اقعدي معاه وشوفي الاول احنا مش هنغصبك على حاجه 
ميرفت : ماما لو سمحتي اقفلي الموضوع دا 
دعاء : الراحل جاي انهارده يا مرفت و ابوكي اده كلمه
ميرفت : يووووه بقى انا داخله اوضتي
“دخلت ميرفت اوضتها وهي متعصبه ورنت على عائشة”
ميرفت : ايوا يا عائشة فاضيه 
عائشة : اي يا بنتي مال صوتك في حاجه ولا ايه 
ميرفت : اه ياختي فيه 
عائشة : طب اهدي بس قوليلي
ميرفت : في عريس متقدملي وبابا قاله يجي انهارده وانا مش موافقه وما اخدوش رأي اصلا
عائشة : طب انتي مش موافقه ليه بقى 
ميرفت : عائشة انتي اكتر واحده عارفه انا مش موافقه ليه
عائشة : متعلقيش نفسك بمحمود يا ميرفت ممكن ميكونش من نصيبك 
ميرفت : بس انا حبيته يا عائشة وانا واثقه أن هو كمان حبني من تصرفاته معايا وكلامه ومش عارفه اعمل ايه وانا مش هوافق على اللي جاي انهارده دا ابدا
عائشة : والله يا ميرفت انا احترت معاكي .. طب انتي هتعملي اي دلوقتي 
ميرفت : هطلع فيه اي عيب بقى أو اقوله بس و نفسه اني موافقه 
عائشة : لا يا مجنونه يا بنت المجانين متعمليش كدا 
ميرفت : كب اعمل ايه يعني اقولهم اني مش مرتاحه مرتاحه للشخص دا
عائشة : حلو دا ممكن تقولي كدا 
ميرفت : طب تقدري تجيلي انهارده هكون مطمنه وانتي معايا
عائشة : امم تمام هقول لبابا واجي أن شاء الله
ميرفت : حبيبتي ربنا يديمك ليا هسيبك انا دلوقتي 
عائشة : اوكيشن السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ميرفت : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يا قلبو
••بعد تلات ساعات وميرفت قاعده في أوضته ••
قد دق دق على بابا البيت
دعاء : يا أنس افتح الباب شوف مين
أنس : حاااضر ثواني يلي بتخبط جاي
عائشة : السلام عليكم ميرفت موجوده
أنس : اه موجوده مين حضرتك 
عائشة : انا عائشة احمد صحبتها 
دعاء بصوت عالي : مين يا أنس
أنس : دي بنت صاحبة ميرفت
دعاء : طب دخلها يابني موقفها ليه على الباب ..انتي عائشة صح 
عائشة : اه انا عائشة ازيك يا طنط 
دعاء : الحمد لله يا بنتي اتفضلي ..ميرفت يا ميرفت
ميرفت بضيق : ايوا يا ماما فيه اي
دعاء : كلمي عائشة صحبتك
ميرفت : اش اش ازايك تعالي 
عائشة : بعد اذنك يا طنط 
دعاء : اتفضلي يا بنتي 
— في غرفة ميرفت —
عائشة : ايه يا بت الطريقه اللي بتكلمي بيها ماماتك دي 
ميرفت : والله مضايقه يا عائشة مش عارفه اعمل ايه وانا اصلا مش موافقه على الشخص دا بقولك ايه ما يلا نهرب اخترعي مشوار علشان اروح معاكي
عائشة : طب اعفلي بس كدا ونتكلم بالعقل ونشوف حل
ميرفت : مفيش اي حل غير اني اطلع فيه عيب 
عائشة : هنتبلى على الراجل يعني اهدي ياباا
ميرفت : بصي انا هعمل حاجه بس مش هقولك عليها دلوقتي 
عائشة : بالله يا ميرفت بلاش تعملي حاجه مجنونه احنا مش ناقصين
ميرفت : اششش خلاص انا هطفشه بطريقتي مسمعتش منك كلمه اوكيشن 
عائشة : اوكيشن ياختي …قوليلي بقى هو اسمه ايه
ميرفت : والله ما سالت بس تقريبا مازن أو معاذ حاجه في الرينج دا
بعد رغي طويل هي و عائشة
دعاء : يا ميرفت البسي لأن الناس تحت البيت يلا بسرعه 
ميرفت بابتسامه خبيثه : حاضر يا ست الكل 
عائشة : مش مطمنالك يا فوزي 
ميرفت : لا اطمن يا فواز
لبست ميرفت دريس اسود عليه خمار اسود منقوش في ورد ابيض 
دعاء بصوت عالي : ايه القرف اللي انتي لابسه دا 
ميرفت : اي يا ماما ما الدريس حلو اهو
دعاء : هتقابلي الراجل باللون الاسود دا 
ميرفت : هو دا اللي عندي عاجبكم ولا مطلعش 
دعاء : ماشي يا ميرفت كلامنا لم يمشي 
عائشة باستفزاز : يا عروسه يا عروسه هتتجوزي قبلي يا بت 
ميرفت : قصدك هطفش قبلك استعنا على الله وبطقطق صوابعها
عائشة : هنشوف
دخلت ميرفت وقاعده مع الناس
جمال والد ميرفت : طب يابني اسيبكم مع بعض شويه واحنا قاعدين برا اهو 
اول ما خرج جمال ميرفت اتكلمت وعي باصه في الأرض
ميرفت : بص يابني انا مغصوبه على القعده دي اه والله زي ما بقولك كدا فا انا مش موافقه وان شاء الله ربنا يرزقك ببنت الحلال بس بعيد عني اشطا
قاطعهم دخول شخص : اهي قالتلك ربنا يرزقك ببنت الحلال هوينا بقى 
ميرفت : “اي دا ايه الصوت دا بحلم صح” انت انت بتعمل ايه هناا
الشب اللي قاعد : اي اللي بيحصل دا 
شخص وميرفت : أخرس انت
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية غرام الوتين للكاتبة سمسم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى