Uncategorized

رواية صفقة على عذراء الفصل السابع عشر 17 بقلم هاجر قطب

 رواية صفقة على عذراء الفصل السابع عشر 17 بقلم هاجر قطب

رواية صفقة على عذراء الفصل السابع عشر 17 بقلم هاجر قطب

رواية صفقة على عذراء الفصل السابع عشر 17 بقلم هاجر قطب

اﻻحساس بالاختناق والغضب لدي رؤية احدى الفتيات معك ماهو ألا اﻻحساس بالغيرة حبيبى. ……
نزلت سيرين لتجد جانا تتكلم مع الشغالين وتعطيهم اوامر لتنفيذها. ..
سيرين.صباح الخير يا جوجو
التفتت جانا لسيرين….
جانا.صباح الجمال يا سوسو…اومال ابية لسة نايم
سيرين. ﻻ بيلبس ونازال
جانا.بجد ….طب خير بصي بقي
سيرين. قولي
جانا.انا أمرت الشغالين يجهزوا الأكل وتوضيب الفيلا 
سيرين. طيب تمام دلوقت في حاجة ناقصة
جانا.ﻻ نفطر ونروح نجيب الفساتين 
سيرين. تمام
صباح الخير….. قالها جاسم
جانا.صباح النور..
جاسم.كل حاجة تمام
جانا.اطمن تمام
جاسم.طيب وجلسوا يتناولون الطعام..
ليرن جرس الباب…
جانا.انا هفتح
جرت لتفتح الباب….لتجد
أسر قالتها جانا
أسر. ازيك يا جانا
جانا.الحمدالله وانت
اسر.الحمدلله 
جانا.اتفضل
أسر. جانا انا
جانا.متكلمش اتفضل
ليدخل أسر……
جاسم.حمدالله علي السلامه
ليقترب اسر ويرتمي بااحضان صديقة…
اسر.الله يسلمك
كانت تنظر سيرين لرجل الذي يرحب بة زوجها قامت وقفت بجانب جانا.
سيرين .مين دا يا جوجو 
جانا.دا أسر
سيرين. هو دا
جانا.اه هو
جاسم.ازاي تسيب جانا تيجي لوحدها
ارتبك اسر جدا ولم يعرف بماذا يجيب. ..
جانا.ماانا قولتلك يا ابي اتخنقت مع صحابي ونزلت وهو قال هيجيب الشنط ويجي
نظر لها أسر باستغراب. …
جاسم.طيب …انت انهاردة هتيجي بليل الفيلا هنا
أسر. لية 
جاسم.عاملين حفلة ليا انا ومراتي
أسر. نعم مرات مين
جاسم.مراتي انا تعالي اما اعرفك عليها.
جاسم.سيرين تعالي
جاءت الية وضع يدة حول خصرها…..
جاسم.سيرين دا اسر صديقي ودراعي اليمين في الشغل ويا أسر دي بقي سيرين مراتي ..
اسر.اهلا وسهلا حاسس اني شوفتك قبل كدة …اه في المكتب
جاسم.اه هي جت مرة هناك
اسر.مبروك
سيرين. الله يبارك فيك عقبالك
اسر نظر لجانا…..
اسر.انشالله 
رأت سيرين في عيون أسر نظرة عاشق …..
ابتسمت سيرين علي هذة النظرة….
أسر. والله ووقعت يا دنجوان انا مش مصدق
ليضحك جاسم. عقابلك انت كمان المهم متنساش الحفلة بليل 
اسر.طيب تمام……
جاسم.يلا بينا نفطر بقي
وجالسوا يتناولون الفطار…….
……………………………………………………
انتظرت شيري عادل في المقهي….
عادل.اسف علي التأخير. .
شيري. مش مهم اتفضل 
عادل. ها…الأخبار
شيري.انت عايزها ترجعلك وانا عايزة جاسم يرجعلي..
عادل.تمام هنعمل اية بقي 
شيري. انا جتلي دعوة عشان احضر حفلة هو عملها بيحتفل بجوزاة منها…
عادل.اه
قامت شيري بوضع قدم علي الاخري واشعلت سيجارة وارجعت ظهرها لخلف…..
شيري. بص بقي احنا هنعمل اية
عادل. اية
قامت شيري بقص الخطة علي عادل……..
عادل.بس….
شيري.مفيش بس ها مش انت عايزها ترجعلك وافق

عادل.ماشي

شيري.تمام اتفقنا
عادل.اتفقنا….
لتبتسم شيري بخبث………….
………………………………………………
جاسم.يلا يا أسر
أسر. طب روح وانا هكمل فطار وهجي وراك 
جاسم.يلا وكل في الشركة اي حاجة..
أسر. طيب يلا بينا
جاسم.عايزين حاجة
سيرين. ثواني عايزك جاسم
جاسم.طب تعالي وبتعدا قليلا عن جانا وأسر
سيرين.بقولك هروح اشوف ماما قبل مانجيب الفستاين
جاسم. اوكي بس متاخريش 
سيرين. حاضر
عند اسر وجانا…..
اسر.انتي فهمتي غلط هي اللي جات
جانا.ميهمنيش اعرف انت حر
اسر.ﻻ ليكي انا والله مظلوم هي جت وانا حاولت امشيها
جانا.اسر قولتلك مش عايزة افهم حاجة
عند سيرين. ..
جاسم. عايزة حاجة تانية
سيرين. ﻻ ميرسي
جاسم.طيب لو عوزتي اي حاجة كلميني……واقترب قبل رائسها…..
سيرين. حاضر…..
جاسم. محضرلك مفجاه بليل مع السلامه دلوقت
سيرين. بجد ….ماشي …. مع السﻻمة
جاسم.يلا يا أسر. .
ورحل الرجلين…..لعمل…
سيرين. مالك يا جوجو
جانا.ارتمت في حضن سيرين واخذت تبكي
سيرين. في اية
جانا.بيقولي انة مظلوم وانة حاول يخرجها
سيرين. اقولك علي حاجة.
جانا.قولي
سيرين.صدقية لان انا شوفت في عنية كمية حب ليكي مش طبيعة
جانا.بجد
سيرين. بجد…يلا كفاية عياط يلا انا قولت لجاسم هعدي علي أهلي اﻻول وبعد كدة نروح المول…تيجي معايا وﻻ تستني وانا اروح وبعد كدة نروح سوا المول
جانا.ﻻ هاجي معاكي 
سيرين. طيب يلا بينا
………………………..
أسر. لحد دلوقت مش مصدق انك اتجوزت
جاسم.شوفت صحبك وقع
اسر.بس شكلك بتحبها
جاسم.حب ….يعني اية حب
اسر.حد ميعرفش الحب احساس الغيرة.الشوق.الاشتياق كل دا حب
أخذ يفكر جاسم في هذة المشاعر….
………………………………………….
دخلت سيرين ….شقة اهلها…
امال.حبيتي عاملة اية
سيرين. الحمدلله..وانتم
حسن.الحمدلله كويسين
سيرين. نسيت اعرفكم دي جانا اخت جاسم
أخذتها امال بااحضانها….
امال.عاملة اية يابنتي
جانا.الحمدلله وحضرتك
امال.الحمدالله اعدي يا حبيتي
جلست جانا وابتسمت علي طيبة اهل سيرين. ….
حسن.واخباركم اية
سيرين. تمام انتم اللي عاملين اي
حسن.الحمدالله
جلسوا قليلا ثم وداعوا اهل سيرين ورحلوا لمول…..
وعندما انتهوا من الشراء رجعوا لفيلا….
………………………………………
سيرين. افتكري اني قولتلك بلاش.
جانا.لية الفستان تحفة
سيرين. ربنا يستر
جانا.يلا بسرعة يادوب نلبس
سيرين. طيب وصعدوا ليرتدوا ملابسهم…
كان ترتدي الفستان وهي تفكر في جاسم….
……………………………….
كان احمد ينتظر بسمة بسيارتة عندما وجدها تنزل…
ترتدي فستان اسود طويل بربع كوم وكانت مجمعة شعرها لاعلي كانت جميلة جدا
احمد نزل من سيارتة وفتح الباب لها امسك بيدها وقبلها…ثم التف وركب السيارة….
احمد.اية الجمال دا
بسمة.ميرسي
احمد. ﻻ بجد قمر
خجلت من مجاملتة…..
……………………………
في الفيلا كان يستقبل جاسم الضيوف …عندما رأي اميرتة تنزل ليسكت الجميع عن الكلام. .
كانت جميلة بفستان بلون السماء طويل وبكوم جامعة شعرها علي كتف واحد مع مكياج رائع 
ابتسم لها جاسم .لقد كانت اميرتة حق جميل..اقترب منها.
جاسم.اية الجمال دا 
سيرين. ميرسي 
لتنزل جانا مرتدية فستان احمر لركبة كات مطلقة شعرها.
جانا.سيرين 
التفت سيرين لها لينظر جاسم فيجد الفستان من الخلف مكشوف ﻻسفل
جاسم.نهارك اسود اية الزفت دا
سيرين. جانا اللي اخترتة واللة 
جاسم.دا انا هولع فيكي وفيها
جانا.مالة بس يا ابية دا تحفة
جاسم.والله …ماشي
ليقطع كلامة اقترب امراءة منة عرفها وعرفتها سيرين. .
شيري.مبروك جاسم وقامت بتقبيلة
لتلمع عيون سيرين بالغضب
يتبع…
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى