Uncategorized

رواية أسرتني فتاتي المشاغبة الفصل السابع عشر 17 بقلم شهد علاء

 رواية أسرتني فتاتي المشاغبة الفصل السابع عشر 17 بقلم شهد علاء

رواية أسرتني فتاتي المشاغبة الفصل السابع عشر 17 بقلم شهد علاء

رواية أسرتني فتاتي المشاغبة الفصل السابع عشر 17 بقلم شهد علاء

كريم:نعمه مالك ف اي
و بص قدمه لقي المطبخ سليم زي ما هو و قام بص ع الحمام لقي زي ما هو اكن مكنش ف حرق اصلا 
كريم بصدمه:لا لا مش كعقول اي دا ازاي 
و رجع تاني ل نعمه 
كريم بيفوق ف نعمه: نعمه قومي نعمه 
نعمه بدوخه:اه ه هو ف اي 
كريم:انا الي بسالك مالك ف اي 
نعمه بخوف و رعشه:ا ال المطبخ المطبخ ب بص 
كريم بقلت حيله:شفته ازاي دا حصل
نعمه بخوف:م مش عارفه ه هو ف اي
كريم:لا اكيد ف حاجه غلط اهدي ي نعمه و متقلقيش انا هعرف ف اي 
لارا كانت لبسه طقه اسود و نزله
لارا:ف اي 
بصت ع المطبخ و بقت مصدومه 
د د دا اي دا ازاي
كريم:مش عارف بس اكيد ف حاجه غلط ..تعالي نشوف مشوارنا و نشوف الموضع دا بعدين
لارا و هي بصه ع المطبخ:م م ماشي 
و كريم اخدها و طلع بره
…………………………….
عند شهد 
تن تن التلفون بيرن
شهد بنوم:الو 
تمارا:الو ي شهد هو الدفن امتي 
شهد:انهردا بعد صلاة الضهر
تمارا:طب يدوب نروح ل لارا
شهد:طب رني عليها قبل ما نروح
تمارا:تمم قومي البسي و انا هكلمها و هكلمك تأني
شهد:تمم
قامت شهد من ع السرير و طلعت و لسه دخله الحمام لقته زي ما هو
شهد بعدم استوعاب:ا ا اي دا ازاي????م مش معقول س سلمي سلمي
سلمي:ف اي تاني ..اعاااااا ازاي دا ال الحمام ازاي رجع كدا
شهد:لا ف حاجه مش طبيعيه ف حاجه غلط هو انا بحلم ولي اي
سلمي:اكيد مش بنحلم سوي
شهد طلعت تجري ع الاوضه و طلعت تاني تبص ع الحمام و المطبخ
شهد:لا انا مش فهمي حاجه
….…………….……………
عند تمارا
تمارا:الو ي لارا البقاء لله
لارا بحزن:الدوام لله وحده
تمارا:الدفن بعد الضهر صح 
لارا:اه
تمارا:طب احنا هنجي معاكي طبعا الدفن
لارا:لا ي قلبي متتعبوش نفسكم
تمارا:تعب اي متقليش كدا احنا صحابك ي بنتي انا جيلك ع البيت حالا انا و تيم و شهد
لارا:انا ف الطريق عند بابا ف المستشفي
تمارا:طب ادني العنوان و هنجلك ع هناك
لارا: مستشفى*******
تمارا:تمم ي قلبي جيلك خلي بالك ع نفسك ف رعايه الله
تمارا لفسها:اقوم اصحي تيم بقا و اخش الحمام ي رب اعرف اعمل حمام تلقي الحمام متهبب
راحت تمارا ل تيم
تمارا:تيم قوم يلا
تيم: حاضر
تمارا شافت ورقه كانت ف ايد تيم 
تمارا: اي الورقه دي
تيم بستغراب:مش عارف 
بسم الله الرحمن الرحيم
و فتح الورقه لقي بردو رسمات غريبه و مكتوب ف النص اسف
تمارا باستغراب:اي دا
تيم جاب الورقه التانيه و وراها ل تمارا و حكلها لقاها ازاي
تمارا بخوف:ا ازاي دا يحصل 
تيم:مش عرف ولا فاهم حاجه
تمارا:ا ا انا خايفه هو ف اي
تيم:الا بذكر الله تطمئن القلوب اذكري الله و مفيش حاجه وحشه
تمارا :طيب انا عيزا اخش الحمام دلوقت اعمل اي
تيم:خشي طيب و انا هقفلك بره و اذكر الله
راحه عند الحمام لقوه زي ما هو تنحه و بصه لبعض 
الانتان ف نفس واحد :ا ا ازااااااااي ماااااامااااااا
………………………….
التلاته لبسه لبس العزا شهد نزله من البيت و اتفقت ان تمارا و تيم هيقبلوها هناك عند المستشفي 
ترن ترن فون شهد رن و كان احمد
شهد:الو
احمد:فينك 
شهد:تحت بيت عندي هركب و هروح ع المستشفي
احمد:لا اقفي دقيقة هتلقني قدامگ 
شهد:لا مشـ….
قفل ف وشها 
بعد شويه
احمد:اركبي
شهد ركبت 
شهد:مكنش ف داعي تتعب نفسك و تجي تخدني انا كنت هتصرف
احمد:تتصرفي و انا موجود حتي عيب حتي
شهد ابتسمت و بصت من الشباك و قعدت تفكر ف الي حصل من امبارح
احمد: شهد مالك سرحانه ف اي
شهد:ها لا ابدا مش سرحانه
احمد: لا سرحانه ها ف اي 
شهد بقلق:هحكلك ع حاجه بس تصدقني لانها حصلت فعلا
احمد: قولي
احمد لنفسه ….مش مهم اصدق ولي لا المهم انك هتخدي و تدي معايا في الكلام ….
شهد حكتله ع الي حصل 
احمد:اي ي بنتي مستحيل طبعا يعني اي حمام و مطبخ يولعه و تاني يوم ترجع زي ما كانت دا اكيد حلم
شهد:هحلم انا و امي و اختي مع بعض 
احمد هز راسه بمعني لا 
……………………………
وصلت لارا و كريم المشرحه الي فيها ابوها
كريم لل دكتور:من فضلك لارا بنت عبد الحميد البكري عيزا تشوف ابوها جوه عندكم 
الدكتور:البقاء لله ثواني و هدخلكم
بعد شويه
الدكتور:اتفضله 
دخلت لارا و كريم لارا خافت و مسكت ايد كريم كويس 
لارا بصوت مرعوب:ش ش شيل الغطي من ع وشه
كريم هز رأسه و شال الغطي 
لارا انفجرت ف البكاء 
لارا:كريم اطلع بره 
الدكتور:مينفعش نسيبك معاه لوحدكم
لارا:من فضلك ي كريم اطلع بره
كريم شد الدكتور و طلعه بره 
لارا ببكاء :ليه ليه عملت كدا ليه ليه قتلت ليه تجارت ف الممنوعات ليه ليه مكنتش بتحبني ليه ..د دا انا بنتك..اكملت بصراخ.. انا بنت الوحيده لييييه ????????انا هنت عليك ط طب الدنيا و الفلوس هانه عليك.. شوفت مش انت بتبيع سلاح تخلي الناس تقتل ف بعض اديك موت زي الي ماته بسببك مقتول ها ي بابا مقتول ..رغم الي كنت بتعمله انا كنت بحبك رغم القسوه و الظلم و الضرب و كل حاجه ف حياتي غصب بس برده انت ابويه وليك عندي الدعوه و الرحمه ..اقلك ع حاجه انا مش زعلانه انك موت لانك اصلا و انت عايش مش معايا ا انت صعبان عليا بس 
و قعدت ف الارض تعيط بحرقه
الشباب جم ف الوقت دا
شهد:لارا فين ي كريم
كريم:جوه مع ابوها
تمارا:ازاي سبتها لوحده 
كريم :هي اصرت بس هخشلها دلوقت 
دخل كريم
كريم شال لارا من الارض و الدكتور دخل غطا وشه 
كريم:اقرايه الفتحه و ادعيله ب الرحمه
لارا هزت رسها و طلعت 
شهد حضنتها 
شهد: اهدي ي قلبي الله يرحمه 
تمارا حصنتها بعد شهد
تمارا: انتي اقوي من كدا تمسكي 
لارا:ربنا يخلكم ليا 
تيم: البقاء لله ي لارا تمسكي محنه و هتعدي
تيم كان مدد ايده يسلم ع لارا كريم مسكها هو جامد و قال
كريم:شكر الله سعيك 
و قامت الدفن و رجعه الي البيت و عدي اليوم مبين ناس بتعزي و ناس كتير جت و صحافه و كدا 
بعد 3ايام العزي 
اليوم الربع 
كان الشباب كلهم ف بيت كريم 
شهد:ي جماعه عيزا احكلكم ع حاجه
الكل انتبه
لارا:قولي ف اي
شهد حكت الي حصل ف المطبخ و كدا
احمد بضحك:لسه مصممه برده انها حقيقه
كريم بانتباه:استني استني دا نفس الي حصل عندي و برده نعمه قالت ان ف خيال اسود
تيم:ط طب جتلكم رسايل 
شهد:رسايل اي
تمارا بخوف:ر رسايل غريبه اوي وحده لقاها تيم ف الحمام بعد الحرق و كانت نضيفه اكن حد حطها بعد الحريق و التانيه صحي من النوم لقاها ف أيده
لارا:ورني الرسايل دي
تيم طلعها من جيبه
كريم:اي دي شكلها شبه الحجات بتاعت المشعوزين 
احمد:اي ي جماعه التخريف دي 
كريم:مش عارف بس دا الي حصل فعلا 
تمارا بخوف:ه هو احنا ممكن نروح ل عراف او او اي حد يعرف ف الحجات دي و يفسرنا الي حصل
تيم:اي الهبل دا لا طبعا
كريم:بقلكم اي قفلو ع الموضع و من بكره تروحه الكليه عادي تمم عشان كفايه غياب لحد كدا فتكم محضرات كتير
الكل هز راسه
احمد:و انت ي كريم لزم تجي الشركه عشان ف مشاكل بسبب انك مسفرتش امريكا ..و ع فكرا بكرا مفرود النطق ب الحكم ع مؤمن و ياسمين 
كريم:تمم من بكرا هروح المحكمه و بعد كدا اطلع ع الشركه 
لارا:هاجي معاكم
كريم: هو انا رايح رحله 
لارا:معلشي ي بنات روحه انتم الكليه بكره و انا هروح المحكمه مع كريم 
كريم:بردو
لارا ب ابتسامه و هزت دمغها:اه بردو
الوقت عدي بسرعه و شهد روحت و تيم و تمارا روحه و احمد كمان مشي 
لارا كنت قعده سرحانه ف الاوضه 
كريم:احم احم الي وخد عقلك 
لارا بحزن:هو احنا هتفضل كدا كتير
كريم بعدم فهم:كدا ازاي
لارا: احنا اتجوزنا بعض غصب بسبب ابوك و ابويه و اهو الاتنان ماته احنا بقا هنعمل اي
كريم بغباء:هنعمل ايه ف ايه
لارا: كريم مش عيزا شلل الله يرضى عنك
كريم:هو انا شلتك ف اي بس 
لارا:احنا هنعمل اي !! يعني هنكمل ولي هننفصل ؟و لو هنكمل هنكمل ليه؟ و لو هننفصل انا هعمل اي ؟الحياه هتمشي ازاي ؟
كريم:الحياه هتمشي زي ما ربنا سبحانه وتعالى عايز ..و مش هننفصل هنكمل لان ل لان يعني هو 
لارا:اي هو انت جي تتعلم الكلام دلوقت متخلص
كريم بفرق: دبش بقا الشفايف العسل دي تقول الدبش دا انا مني لله اتخمدي 
لارا:الله متزقش ي جدع انت
كريم: لا هزق و اسكتي بقا بدل ما ابوظلك وشك 
و زقها ف كتفها و قام ادها ضهرو
لارا :انت قد الحركه دي….طيب 
و قامت وقفت على السرير و نطت عليه من ضهره و وقعه ف الارض
كريم:اااعااا ليه كدا
لارا و هي قعده ع ضهره و بتضربه:انا تضربني ف كتفي انا طييب 
كريم بضحك:طب خلاص طيب 
لارا بضحكه خطفه قلبه :اعمل حصان و انا هفضل قعده كدا و انت تمشي هعهعهه
كريم :بقا انا اعمل حصان ع اخر الزمن تعالي ي بت انتي
و قام و هي قعده ع ضهره و شيلها و رماها ع السرير و قعد يزغزغها و هي تضحك
بعد شويه تعبه من الضحك و نامه ع السرير جنب بعض و بيضحكه 
………………………………
سليم كان شيفهم و عمال يصوت صوت زي العفريت 
سليم بصوته العادي:سبها سبها انت بتفكر فيها ليه
الصوت المخيف:انا عيزها يعني عيزها 
سليم بصوته العادي بس بخوف:ا ا انا امنعك 
الصوت بضحك:هعهعهعهعه بقا ليك صوت ي سليم طيب 
النار ولعت حولين سليم و سليم بقا يرتعش من الخوف 
سليم:خلاص خلاص اعمل الي انت عيزه ..و كمل بندم.. انا اسف ي لارا 
…………………………..
لارا و كريم كانه بيضحكه فجاه لارا جيه تقوم فضت تصوت 
لارا: اااااااعاااا اه اه الحقني ي كريم اه 
كريم :ف اي ف اي اي الدم دا
لارا بعياط و الم:م مش عرفه ااااه بطني بتتقطع اااااه
كريم شلها بخوف و جري بيها ركب العربيه و طار ع المستشفي
ف المستشفي
الموظفه الاستقبال:ف اي ي فندم تعالي هنا الاول املي البينات
كريم بزعيق:بينات اي فين الدكتور الي هنا مراتي بتروح مني حد يكشف عليها
كانت لارا بتنزف جامد و اغم عليها
الدكتره اتجمعت و اخدوها و طلعه بيها ع عياده دكتور امراض النساء
ممرضه:من فضلك تفضل هنا هنكشف عليها و هنطمنك
كريم هز رأسه و فضل بره قلقان 
بعد ساعه الدكتور طلع
كريم بلهفه:خير ي دكتور
الدكتور:انت قلت انها مراتك ازاي و هي انسه
كريم:احنا كتبين الكتاب بس لسه متجوزناش طمني ي دكتور ونبي
الدكتور:هي جلها نزيف عادي بتحصل سعات و دي بسبب تاخر الدوره الشهريه او الاكتئب الحاد جدا او تلغبط ف الهرمونات المهم عيزك تطمن هي بخير دلوقت
كريم :طب ممكن اشفها
الدكتور:اه اتفضل
كريم دخل جري عليها حضنها
كريم:الف سلامه عليكي 
لارا بتبعد عن حضنه:اي الاوفر دا ما انا كويسه اهو 
كريم:معدومه الاحساس ولله
لارا:تشكر ي ابو نسمه اتفضل 
كريم:بس ابت اخرصي بقا 
لارا:بس ياض و انت شبه المعزه كدا كتك نيله 
كريم:انا الحق عليا اني خفت ع وحده شبهك
لارا:وحده وحده ع اعضائك ليطقلك عرق و تتحسب عليا بني ادم ي فيل بزلومه????
عدي الوقت ف المستشفي 
بعد الفجر
لارا بطريقه السرسجيه:ادكتور 
كريم و الدكتور:اتكتور !!
لارا:اي دا ف اي هو انا قلت حاجه غلط
الدكتور:لا خالص ..اموري عيزا اي
لارا:بما اني كويسه و زي 5 حصان ف اكتبلي ع خروج
الدكتور:هو انا مش عرف انتي خفتي ازاي دا انتي نزفتي نزيف حد غيرك كان مات فيها
لارا:اي اي بقول 5.. 5حصان ف اي …و عملت ب اديها كدا✋✋
الدكتور:امممم طيب هكتبلك ع خروج بس اي تعب بسيط لزم تجي ع طول
لارا: اكيد
و طلعت لارا من المستشفى و وصله البيت الساعه 7 الصبح 
لارا: يدوب البس عشان نلحق المحكمه
كريم:لا لا مفيش الكلام دا مش هتروحي المحكمه
لارا: لا هروح المحكمه
كريم:ع جثتي 
……………………
ف العربيه
لارا:يلا اطلع
كريم بقرف:ملكيش دعوه 
و ساق العربيه
ترن ترن
تلفون كريم
كريم:الو
احمد:اي يبني فينك 
كريم:ف الطريق اهو جي
احمد:طب انجز انا ف القاعه اهو يلا
كريم:تمم 
بعد شويه
وصله المحكمه و دخله قعده 
الرجل الي ملوش ف اي حاجه غير يقول :محكمه????⛓️ 
و الناس تقوم تقف
القاضي:بعد الاطلاع ع الاوراق و سماع النيابه و الدفاع و موت عبد الحميد البكري قررنا ان ….
مؤمن:لحظه وحده ي سيدي القاضي 
القاضي:خير عايز تقول اي
مؤمن:المتهم الي مات عبد الحميد البكري كان معاه ف خزنه بيته اوراق و ف كاميرا متسجل عليها كل حاجه مبينه و بين عاصم الغول دا اكبر واحد ف لبنان بيتاجر ف المخدرات و الكوكايين و بيصدره لمصر و بسبب كدا اتقتل عبد الحميد البكري
القاضي:تمم هناجل النطق ب الحكم لي بعد بكره بعد التحقيق رفعت الجلسه 
نفس الرجل الي مبيقلش حاجه غير:محكمه ????⛓️
روحه لارا و كريم البيت 
ف البيت 
كريم:انا هروح الشغل بقا عيزا حاجه
لارا:ما تخدني معاك
كريم:انتي عبيطه مينفعش طبعا يلا باي
لارا:باي ي وجه المعزه كتك القرف ف حلوتك
………………………….
قدام الكليه
تمارا: مش الي هناك دا سليم 
تيم:فين دا
شورت لهم علي المكان
شهد:اه هو 
تيم:طب سبوه ملكوش دعوه بيه انا هروح اجيب العربيه متتحركوش من هنا
و مشي
تمارا بتقلده:انا هجيب العربيه متتحركوش من هنا ..عيل سئيل يلا ي بت نروح نسلم عليه
شهد:يلا بينا
لسه ريحين ليه خبطه ف ذات النقاب ????
تمارا:اسفه جدا بجد
شهد:متاسفين ي قمر
ذات النقاب:محصلش حاجه
شهد:انتي معانه ف الكليه
ذات النقاب بخجل:اه 
شهد:انا شهد و دي تمارا انتي اسمك ايه
ذات النقاب:ايمان 
تمارا:بسم الله اسم ع مسمي ايمان و انتي ايمان فعلا
ايمان بخجل:تشرفت بيكم
جي تيم و اول ما شفها نزل من العربيه و راح لها
تمارا:اعرفك ي ايمان دا تيم اخويه للاسف
بان ع عين ايمان انها ابتسمت وقالت:تشرفت بيك
تيم:يزدني انا الشرف 
لمح اديها من غير جونتي 
احم انتي مش هتسلمي ولي اي 
و مد ايده
ايمان بخجل سلمت بسرعه و شدت اديها
ايمان:عن اذنكم
شهد:هنتشرف اكتر لو بقينا صحاب يرات بكرا نشوفك و نقعد نتكلم شويه
تيم :ا اه يرات ????
ايمان هزت رسها و مشت بسرعه
تماره بتقلده:ا اه يرات ههههههه
و شهد ضحكت 
تيم:طب يلا يختي ع بيتك انتي و هي 
و اخدهم وصلهم 
……………………….
ف الشركه 
الكلام ب الانجلزي بس انا هترجم
كريم :هلو مستر جاسم
جاسم:هلو مستر كريم ..اي مستر جو مستني حضرتك ف امريكا عشان الصفقه 
كريم:هسفرله امتي
جاسم:يستحسن انهرده بليل
كريم:تمم يبقا هسافر انهردا و هبقا عنده بكرا 
جاسم:و هو هيكون ف استقبالك 
……………………………
بليل ف بيت كريم 
كريم ف المكتب بيخلص الشغل و كانت الطياره الساعه 3الفجر و لارا كانت ف الاوضه بتذكر فجاه لقت طالع من الحمام سليم …….
و 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى