روايات

رواية منقذي الفصل السابع عشر 17 بقلم نور الفجر

رواية منقذي الفصل السابع عشر 17 بقلم نور الفجر

رواية منقذي الجزء السابع عشر

رواية منقذي البارت السابع عشر

رواية منقذي الحلقة السابعة عشر

-مش فاهم
-طلقني
نظر لها بصدمه
-انتي بتقول ايه…اطلقك
-ايوه….هو انا هقعد مع الي حرمني من ابويا وامي
-ضوء ا..
-ولا كلمه….مش عيزه اسمع منك حاجه….كداب
-انا..؟؟
-كنت فكراه ان انت الي انقذتي من عمي…بس طلعت انت وامك اوح’ش منه
جات تمشي مسك ادها….ضربته بي القلم
-اياك…اياك تفكر تلمسيني تاني
اتجه الي الباب ووقف ونظرت له
-استعدوا بقي لي انتقامي
وخرجت…كان مصدوم منها…لا ليست هذا الفتاه الي احبها…كيف لها ان تتحول هكذا. …كيف لها ان تصبرح بتلك الشر’اسه….هل فقد هكذا حبيبته
الن تعود له…هل يسطلقها حقا …هل ييسبتعد عنها بسبب خطئ والده ….كيف له ان يبتعد عنها لقد تعلق بها
افاق من شروده علي صوت والده
-انا اسفه جدا…..اسفه يا اسلام
-وهعمل ايه بأسفك ده
قلها وهو يلف لها وتري وجه الذي تغطيه الدموع
-ا اسلام
صعد الي العلي ولم يرد عليها
جلست الي علي اقرب كرسي وهي منهاره
____________
في السياره كانت جالسه تنظر من النافذه بشرود
-هتنكي ساكته كده
قالها هادي ليخرجها من صمتها
-هيزني اقول ايه
-مكنش مفروث تروحي عندهم تاني
-كان لازم يعرفوا ان مي هتسكت عن الي حصل….لازم تخد حق بابا وماما
-لو ده اختيارك هسعدك
سندت رئسها على النافذه ولم تجب
F
-ده كل الي حصل يا ضوء
جلست علي الكرسي وهي تستوعب كلامه
-دي الحق…
-عيزه اروح عندهم
-مش هتروحي في حته
قالها هادي بانفعال
-خليها تروح
-بس يا بابا
-هي عرفته هتعمل ايه
B
______________
في منزل جاسر
-دي اوضتك يا ضوء
-تمام
كانت باهته….ليست ضوء التي عرفها حتي لم تعد تخاف من احد ….كل ما يشغل عقلها هو الانتقام فقد….لم تعد تهتم لي اي شئ
-ضوء
اوقفها صوت عمها
-ايوه
-بكره هنروح للمحامي
-ليه
-بما انك رجعتي تاني اقترب منها واعطها ورقه
-دي ورقه بي املاكك….املاك ابوكي….لما وفاء دخلتك المصحه واتحجز على كب ممتلكات ولدك وهما خدوها ….بس هنخدها تاني
استداره له
-بتسعدني ليه
-ايه
-عرف اني هخد حقي منك انت كمان
-يساعدك عشان لينا هدف مشترك…هو تدمير وفاء
وبعد كده اعملي الي انتي عيزاه
-ماشي
قلتها ببرود ليس له مثيل ودخلت الغرفه
-اتغيرت
-الكره….الكره بيخلي الانسان يتغير
-هتقدر ناخد الاملاك
-طبعا….هنسترجع كل الفلوس…ونرجع الشركه تاني
-تمام
_____________
-ا..انت رايح فين
قالتها وفاء بتعجب عندما رئت اسلام نازل وفي يده حقيبه
-ماشي
-ماشي……ماشي فين
-مش هقعد هنا تاني
-ا..الي انت بتقوله ده…هتسبني
-وجودي هنا ممكن يسبب مشاكل بني وبيمك…وانا مش مستعد اكرهك
اتصدمت
-تكرهني….ه هي وصلت منك لكده
-الي حصل مش حاجه بسيطه
-ا انا عرفه اني غلط ب..بس بلاش تمشي وتسبني…هحاول اصلح الامور
-مفيش حاجة هتتصلح….الي حصل زمان بتجني ثماره دلوقتي….سلام
قلها وهو يغادر. ….لقد تركها…ترك والدته….كان طمعها في المال سبب في خراب خيبتها لقد فقدت
صديقتها و زوجها من قبل…والان والدها الوحيد…لقد خسرت كل شئ
______________
-اسلام. …مالك
-ممكن ادخل
-اتفضل
اغلق الباب وذهب ورائه
-في ايه
جلس اسلام ورأسه بين يداه
-خسرت…خسرت يا علي
-فيه بس مالك
حكه له عما حدث
-ااه…حاجه صعبه
-ليه..ليه عملت كده…عشان فلوس..ابويا ما’ت بسببها…خلته يق’تل صحبه….اتسببت بمع’ناه وحده ملهاش ذنب….ليه…ليه حصل كده
-اهدي…اهدي اكيد في حل
-حل…حل ايه…هل ممكن نرجع ابوها وامها…هل ممكن تنسي الي حصلها زمان…اكيد لاء
تنهد بحزن شديد
-لو شتها…كانت بتبصلي ازي….عيونإا مفهاش غير كره…كره…د دي مش ضوء…لاء دي كانت واحده تانيه
-مش عارف بجد اقولك ايه….مش عارف اوسيك ازي
-خسرت بسبب ذبن مش ذبني…ااااااه
-اهدي..اهدي…خش نام..والصبح هنلقي حل
دخله نام وغطي في نوم سريع يهرب من هجا الكابوس الذي وجد نفسه به
____________
-اخيرا حلتي عنه….هيبقي ليا
رن عليه..لكن هاتفه مغلق
-ادي تلفونه مقفول
ابتسمت براحه
-يلا معلش…بكره ينساها
___________
-الو ياقمر….لا متقلقيش ضوء كويس….لاء هي مش مع اسلام….اااه..مع عمها…بصي الموضوع كبيره بكره اشرحلك…يلا سلام
اقفل معها ونكر الي صديقه….شيفق عليه…كيف له ان يتحمل تلك الصدمه…صدمه في والده وامه…وصدمه فقدان حبيبته
-الله يعنك
___________
في الصباح
-الموضوع هياخد وقت….بس كل الاموال هترجع للحسبها
-تمام
-اول ما ابدء هبلغ حضرتك. …امضي هنا لو سمحتي
-ماشي
-وي امضت الانسه
-امضي يا ضوء
-كده تمام….هبدء علي طول…. واي جديد يحصل هبلغ حضرتك
وقف…
-ماشي…يلا يا ضوء
-ممكن تستني بره يا عمي…عيزه المحامي لوحدي
-ماشي…مستنكي بره
خرج
-ايوه يا انسه خير
_______________
استيقظ علي صوت صديقه
-يلا كل ده نوم
-هي الساعه كام
-الساعه وحده
-يااه نمت كل ده
-قوم انا هروح المستشفي…لو هتنزل الشغل تمام…الفطار جوه
-ماشي…تعبت معيا
-تعب ايه بس…ده انا ماصدقت لقيت حد يونسني
-ماشي يا علي
-يلا عايز حاجه
-سلامتك
غادر علي….تنهد اسلام….كان يتمني ان يستيقظ ليجد هاذا الكابوس انتهي
نهض وخد دش وبدل ملابسه
وراح للمصنع…فلو بقي وحده يسظل مهموم
__________
-اسلام بيه
-الورق هاتيه علي مكتبي
دخل واغلق باب المكتب
-ماله….لس بيفكر فيها
-فيه بتكلمي نفسك ولا ايه
-انتي بتطلعي منين
-اسلام بيه جه
-ايوه لسه داخل
-اعرفتي ايه الي حصل
-ايه…صحيح مش ضوء كانت مخطوفه رجعت
قلتها وهي تتدعي الجهل
-الحقيقه..ايوه..ولاء
-ازي
-هي عند عمها
-اااه كويس
-اسلام بيه شكله زعلان….علي قالي انه كان مهموم جدا
-ركزي في شعلك…ملناش دعوه بحد
-اااه..ماشي
_____________
-هو عندك يعني
-ايوه يا وفاء هانم
-اااه…خلي بالك منه يا علي
-ما تخفيش….هو بس مضايق شويه…بعي..خبتطين على الراس توجع
-يارت بس يسامحني
-ان شاء الله
-يلا عشان معتلكش
______________
-اسلام بيه
-ايوه يا دلال
-في حد بره عيزك
دخليه
-حاضر
خرجت ودخل شخص بيده حقيبه
-حضرتك اسلام بيه
-ايوه
-اتفضل امضي هنا
اخذ الوقه ليأتيه الصدمه كانت ورق استدعاء الي المحكمه لقضيه خلع
-د دي عيزه تخلعني

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منقذي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!