Uncategorized

رواية منقذي الفصل السابع عشر 17 والأخير بقلم ندى ياسر

 رواية منقذي الفصل السابع عشر 17 بقلم ندى ياسر

رواية منقذي الفصل السابع عشر 17 بقلم ندى ياسر

رواية منقذي الفصل السابع عشر 17 والأخير بقلم ندى ياسر

تميم كان قاعد بيفكر في ندي ومش عارف يوصل لحاجه لحد لما الفون رن عليه ي تري المكالمه هيكون فيها الحل …؟
تميم بأرهاق : الو مين ؟
الشخص : انا فاعله خير هتقولك الحقيقه …
تميم : مش فاهم حاجه انتي مين وعايزه اي وحقيقيه اي اللي بتقولي عليها …
الشخص : اقصد حقيقه مراتك …
تميم : وانتي تعرفيها منين وتعرفي اي …
الشخص : اعرف كل حاجه تعالي علي العنوان دا وهقولك كل حاجه وقفلت الفون …
تميم قام بسرعه لبس وخد عربيتو وراح علي المكان اللي قالت عليه ..لقي بنت في سن العشرينات ميعرفهاش بس هيا اللي كانت موجوده هناك بس ف راحلها …
تميم : انتي اللي كلمتيني …
الشخص : ايوا انا …
تميم : انتي مين وتعرفي مراتي منين وتعرفي حقيقه اي …
الشخص : انا نور بنت عم ندي واخت ادهم …
تميم : انتي اخت ادهم ؟ طب واي دخلك في موضوع مراتي …
نور : هحكيلك ادهم اخويا من فتره سمعتو بيتكلم مع واحده وبيقولها أنها تخدم عندكم بحجه أنها تبع الخدامه اللي كانت عندكم وكانت جايه عشان تراقبك انت وندي وسمعتو كمان وهوا بيديها دواء  والدواء دا اللي فهمتو منه أنو بيعمل اعراض للحمل بس مش بتبقي حامل ….
تميم بصدمه : انتي بتقولي اي تقصدي هانم اللي بتشتغل عندنا وإلا مريم …كملي 
نور :  لا هانم الخدامه اللي اشتغلت عندكم وكان اي حاجه تحصل عندكم في البيت بتوصل ل ادهم لحد لما في يوم الخدامه اتصلت علي ادهم وعرفتو ان ندي خرجت من البيت ادهم كلم بنت تبعو تروح في المكان اللي ندي كانت فيه ووقعت قصادها والبنت كانت متفقه مع الدكتور وعملو كل دا عشان لما يظهر علي ندي اعراض الحمل تفكر انت أنها كانت نايمه لليله برا وتشك فيها ولما روحتو عشان تشوفو الدكتور كدب عليكم لانو كان ببساطه معاهم .. وغير كدا الخدامه بعد م عملت كدا سابت البيت ومشيت وهيا دي كل الحقيقه …..
تميم بصدمه وندم : يعني ندي بريئه …؟
نور : ايوا انت وندي كنتو ضحيه لخطه اخويا …
تميم : طب وانتي اي اللي يخليكي تقولي اللي اخوكي عملو …
نور : عشان اخويا كدا بيظلمها ندي متستاهلش كل دا وغير كدا تصرفاته معانا في البيت انا وماما بقت قزره بشكل لا يطاق بقي بيهني علي الصغيره والكبيرة بعد م ندي مشيت بقي مدمن مخدرات ومبقاش عارف يسيبها لاول كان بيشرب مخدرات بس مش كتيرررر دلوقتي بقي بيشرب بطريقه غبيه مبقاش قادر يفهم أن اللي بيعملو دا غلط وان كدا بيأذي نفسو … وغير كدا من فتره اتعدي علي بنت ومشاكله وقرفه كتر ولما كنا بنتكلم معاه كان بيزعق وبيقول محدش ليهه دعوه بيا … عشان كدا ندي متستاهلش اللي بيحصل فيها دا ندي شافت كتيررر في حياتها .. وبعدين اللي ساكت عن الحق شيطان اخرس .. وانا كان لازم اقول الحق و اقول اللي شوفته عشان حياه ندي متتدمرش اكتر م هيا كانت متدمره …وغير كدا ماما شجعتني أن اعمل كدا واقولك …..وغير كدا ادهم اخويا خطف ندي ….
تميم :  نعم انتي بتقولي اي ؟…  بس هرجع اقول انا اللي عملت أكبر غلطه في حياتي … انا اللي ظلمت روحي وظلمت اللي وثقت فيا انا اللي عملت كدا  شعور الندم عمرو م هيسيبني انا معرفش دلوقتي هيا فين وحصلها اي انا لو ملقتهاش هموت ….
نور : اسال الخدامه اللي كانت شغاله عندكم ….
تميم : ودي هلاقيها فين …
نور : انا عارفه هنلاقيها فين يلا خلينا نمشي …
ركبوا العربيه وفضلو راكبين لحد لم وصلو لمكان فاضي مفيهوش ناس كتير عايشه فيه …. فضلو يسألو علي هانم لحد لما وصلو بيتها …
تميم اول م دخل : انتي ي ست انتي …
طلعت هانم وكان الخوف ممتلكها …
هانم بخوف : اي في اي يبه …
تميم : فين ندي …
هانم : وانا اي عرفني يبه م انا سبت البيت عندكم ومعرفش هيا فين ..
تميم بعصبيه وبزعيق: بطلي كدب بقي انا عرفت كل اللي عملتيه و اوعدك انك هتتسجني مع ادهم باللي انتي عملتيه وعشان متشليتش قضيه التستر كمان علي مجرم ويبقي بدال القضيه قضيتين .. ف اختاري انتي بقي ..
هانم بخوف وعياط : سامحني يبه والله انا عملت كل دا عشان ادهم بيه هوا اللي طلب مني انا اسفه يبه سامحني الله يخليك ….
تميم بزعيق: اخلصي قولي ندي فين ..
هانم : ادهم بيه خدها علي العنوان ********
تميم خد منها العنوان ومستناش دقيقه بعد م سمع عنوان المكان وطلع ركب العربيه عشان يلحق ندي قبل م ادهم يعمل فيها حاجه …..هوا راكب اتصل علي ادم وطلب منه قوه وفريق ويسبقوه علي هناك …
________________
“عند ادهم”
دخل ادهم علي ندي لقاها واقعه ومرميه علي لارض ووشها جايب دم وباين علي وشها علامات لارهاق والتعب …..
ادهم : اي ي حلوه مالك مرميه كدا …
ندي بتعب : انت معندكش رحمه في قلبك خالص انت اي ياخي جايب الجحود دا كلو منين ..
ادهم : رحمه ماتتت من زمان من ساعه وفاه ابويا اللي اتوفي من قهره علي ابوكي و تميم هوا كمان هيموت من قهره عليكي ومن اللي هعملو فيكي ي حلوه …
ندي بتعت وعياط : تقصد اي…؟
ادهم وهوا بيقرب عليها : اقصد ان انا عايزك انا قولتلك أن انتي بتاعتي ومحدش يقربلك غيري…
ندي : ابعد عني انت انسان حيوان انت اكيد مش بني ادم ..
ادهم بوقاحه : تيجي اوريكي انسان وإلا حيوان …
ندي وهيا بتضربه علي وشه بالقلم : انت انسان حقير وانا مش هسمحلك تقرب مني لو علي موتي…..
ادهم بوحشية وبيشدها من شعرها : هتشوفي الحقير دا دلوقتي هيعمل اي وشدها من أيدها ودخل غرفه تانيه ورماها علي السرير وبعدين خرج اتصل علي اللي معاه وطلب منهم كاميرا تصوير….وبعدين دخل ل ندي مستني لحد لما الكاميرا تيجي ….
____________
” عند تميم “
كان راكب العربيه ومش حاسس بالسرعه اللي بيسوق بيها كان كل همه أن يوصل ل ندي باسرع وقت عشان يعتذرلها ويعتذر عن اللي عملو معاها وعن قد اي مكنش قد الثقه وشك فيها وفي أخلاقها وكمان مسمعش منها وسابها تمشي لوحدها في مكان هيا متعرفش حد فيه وإلا تعرف هيا كانت هتروح فين …. كل دا وكان قاعد بيفكر لحد لما قاطعته نور وهيا بتقوله …
نور : اطمن أن شاء الله مش هيكون حصلها حاجه …
تميم : انا قلقان عليها اووي وحاسس الي هيا فيه دا كلو بسببي عايز اوصلها عشان اعتذر لها واوعدها ان انا هعوضها عن اللي حصل وعن اي حاجة زعلتها …
نور : ندي بتحبك واللي بيحب بيسامح مره واتنين وتلاته في مننا مش بيستحمل بعد كدا وبيمشي وفي مننا بتفضل تستحمل عشان المركب تعدي وتسير … بس تأكد أن ندي عشان بتحبك هتسامحك وهتسني اللي حصل كمان بس انت تعوضها وتحاول تنسيها كل اللي حصل ب حبك وحنيتك عليها وانك تطمنها وانا من رأيي أن مفيش بنت تكرهه انو حد يحبها ويبقي حنين عليها وانو يطمنها احنا كابنات مش سهل علينا نلاقي الامان ونحس بيه مش سهل نقول لحد انت وجودك جمبي بيطمني مش سهل نقول لحد انت السند اللي هيحميني من ظلم الدنيا….
 تميم : اوعدك أن هكون ليها كل حاجه … 
 ‏نور : وانا متاكده من كدا … وفي وسط كلامهم وهما راكبين وخلاص علي وصول ل للمكان اللي ادهم فيه هوا ندي وصل اشعار علي الفون بتاع تميم … ي تري هيكون لاشعار بيقول اي او عن اي ؟
 ‏مسك الفون بتفقده وبيتفقد اي اللي وصله لقي لاشعار عن بث مباشر علي الفيس بوك … فتح البث المباشر لقي ادهم بيحاول يقرب من ندي والناس كلها بتتفرج …
 ‏تميم ثار جنونه أول م شاف الفديو و زود السرعه لدرجه انو كان هيعمل حادثه …وصل البيت كان بيت مهجور بس بيحاوطه ناس بتحرسه أطلق عليهم نار وبعدين دخل هوا نور فضل يدور علي ندي في كل الغرف لحد لما وصل للغرفه اللي كانت موجوده فيها …
 ‏تميم بعصبيه وبصوت جهوري : فتح الباب و بعد ادهم اللي كان لسه هيلمس ندي بس ندي كانت كل دا بتقاومه وبتبعده عنها ….
 ‏ادهم بعصبية : اهلا ي روميو كويس انك جيت عشان يحصل كل دا قدام …
 ‏تميم : دا يحصل علي موتي وضربه جامد وفضل يضرب فيه من وجعه وكأنه بيقوله انت اللي بعدتها عني كل دا وانا مش قد البعد فضل يضربه لحد م وقع علي لارض من شده الضرب …. بعد م وقع ادهم تميم جري علي ندي اللي كانت بتعيط بهستريا جري خدها في حضنه وفضل يقولها انا اسف …. ندي مردتش عليه وفجأه صوتتت بصوت عالي تميم بص وراه لقي ادهم ماسك مسدس وموجهه ناحيته وفجأه صوت طلق المسدس بقي مالي المكان و لقيو ادهم وقع علي لارض ودمو سايح علي لارض …
 ودي كانت لازم نهايه كل واحد ظالم ومدمن مخدرات  والادمان ممكن يعمل اكتر من كدا بكتيررر لإدمان بيدمر حيات أشخاص كتيرررر دي كانت نهاية ل شخص كان بيقول ي ارض اتهدي محدش قدي بس ربنا كان قادر يهده ويموت بموته بشعه زاي دي …. 
 ‏تميم : شكرا ي صاحب انقذتني واهو بترد شويه من اللي عليك … ومكملش كلامه ولقي ندي وقعت علي لارض واغمي عليها …
 ‏تميم جري عليها وخدها في حضنه وفضل يفوق فيها بس مفقتش ….شالها وطلع بيها برا البيت ركبها العربيه وطلع بيها علي المستشفي ….
 ‏اما ادم ف لقي نور قاعده جمب ادهم وبتكلم فيه وبتقوله …
 ‏نور  بعياط : هتوحشني اوووي كنت اتمني متوصلش نفسك لمرحله زاي دي كنت اتمني تبقي افضل اخ في العالم قساوتك عمتك والمخدرات اللي كنت بتشربها دمرتك بس الكلام دا دلوقتي مبقاش ليهه اي لازمه دلوقتي مقولش غير ربنا يرحمك ويسامحك علي اللي كنت بتعملو في دنيتك …
 ‏ادم : انتي اخت ادهم ؟
 ‏نور : ايوا …
 ‏ادم : البقاء لله …
 ‏نور : الله الباقي ..
 ‏ادم : طب يلا عشان نروح نشوف ندي ..!
 ‏نور : يلا …
 ‏خرجت نور مع ادم وركبو العربيه عشان يوصلو ل تميم ..
 ‏_________””
 ‏عند تميم ..
 ‏تميم كان وصل المستشفي وطلب دكتوره عشان تشوف ندي … الممرضين خدو ندي ودخلوها غرفه في المستشفى … وتميم فضل واقف برا مستني الدكتوره …
كان قاعد بيفتكر كل اللي حصل وفضل قاعد يدعيلها أنها تقوم بالسلامه وكل دا وهوا في وسط دموعه فضل يدعي لحد لما الدكتوره خرجت …
تميم : خير ي دكتوره ندي مالها …
الدكتوره : ندي اللي كانت فيه انهيار عصبي شديد ياريت متتعرضش ل اي صدمه ..
تميم : طب هيا فاقت ..
الدكتوره : ايوا وممكن تدخل تشوفها …
تميم دخل لقي ندي نايمه علي السرير قعد جمبها وفضل يكلم فيها ..
تميم بندم: طبعا رووحي زعلانه مني وهوا بصراحه من حقك بس انا غيرتي عليكي عمتني انا ي ندي لما بشوف حد بيبصلك بيبقي بيجري في دمي نار م بالك لما اعرف انك حامل ومن حد تاني … انا اسف بس صدقيني انا كنت بموت من غيرك اتمني تسامحيني ومتسيبنيش انا محتاجك في حياتي … احنا ي ندي كنا ضحيه لخطه واحنا وقعنا فيها يعني انا وانتي كل اللي حصل وكل اللي احنا فيه دا اعتبريه اختبار من ربنا وبيمتحن حبنا … ندي ردي عليا متفضليش ساكته كدا ردي قولي انك سامحيني ..
ندي بدموع : انت عارف انت ملاقتش لامان غير وانا معاك يبقي هسيبك ازاي .؟
تميم اول م سمع كلامها خدها في حضنه وفضل يبوس رأسها ويقولها قد اي هوا بيحبها وهما في اللحظه دي دخل ادم ونور ..
ادم : احم شكلنا وصلنا في وقت متأخر …
تميم بضحك : اي ي عم الفصلان دا …
نور : احنا اسفين ي كابتن …
ندي : ازايك ي نور وحشاني اووي ..
نور : انتي اكتر طمنيني عامله اي دلوقتي …
ندي: الحمدلله .
تميم : علي فكرا نور هيا اللي ساعدتنا …
ندي : ازاي ..
تميم هحكيلك وحكي ل ندي كل اللي حصل وبعدين ندي خدتت نور في حضنها وفضلت تشكرها علي اللي عملتو معاها …
رجعو البيت بعد اليوم الشاق دا و تم القبض علي هانم وعلي كل اللي مع ادهم وتم دفن ادهم لأن إكرام الميت دفنه … ..
“وبعد فتره “
فاطمه : يلا ي نودي جهزي نفسك انتي ويارا العرسان علي وصول ….
ناديه مامت نور وادهم : الف مبروك ي حبايبي ….
ندي : الله يبارك فيكي ي ماما … انا حقيقي ربنا عوضني ب احسن امهات في الدنيا كنت بتمني اشوف حنيه الام بس شوفتها فيكو انتو لاتنين بحبكم اوي …
نور : لا انا كدا هغير علي مامتي وانتي ي يارا هتغيري وإلا اييي ..
يارا بضحك : ايوا دي عايزه تاخد لاتنين ونبي م ينفع فين العدل ي ناس …
فاطمه : اسكتي انتي وهيا دا ندي دي ملاك ونزل علي لارض بالغلط ..
يارا : طب و انا …
فاطمه : لا انتي ابليس بيقف مبهور بيكي …
يارا بزعل : بقي كدا ي فطوم …
فاطمه : ايوا ..
ندي : لا ي ماما مالكيش حق دي يارا قمر …
يارا : يديمك ليا ي ست البنات …
فاطمه : طب يلا خلصو ..
يارا : حاضر 
دخلو الغرفه وبعد ساعه من الزمن خرجو بالفساتين البيضاء اللي كانت زاي بعض وكانو زاي الملايكه علي لارض …
فاطمه : اللهم مبارك ربنا يحفظكم يارب …
نور : اخواتي قمرات اوي ربنا يحميكو …
يارا وندي مع بعض : ويديمك لينا وحضنو بعض …
وبعد شويه وصل تميم وادم عشان كل واحد ياخد عروسته …
تميم أول م دخل وشاف ندي اتبهر بجمالها وحلاوتها وادم مكنش أقل انبهار ب يارا وجمالها .. وكل واحد قرب من عروسته .عشان ياخدها …
تميم : وكدا متقدريش تبعدي عني تاني خالص … وبعدين انتي جايبه الجمال دا كلو منين ندي انا بحبك بحبك اوووي لا بحبك اي انا بدمنك …
ندي : وانا بدمنك وانا كلي ملكك لوحدك …
تميم وهوا بيبوسها من جبينها : ربنا يخليكي ليا وميحرمنيش منك ابداااا ….
ندي : ويخليك ليا …
_____
ادم ل يارا : اي الحلاوه دي كلها …
يارا : لا بس مش احلي منك …
ادم : اي دا انا بتعاكس …
يارا : تتعاكس علي اي ي عم دا انا بجبر بخاطرك …
ادم : ايوا رجعنا ل شقاوتك و ل لسانك اللي عايز قصه …
يارا : نينينينيننيي اصل انت تقدر ..
ادم : م هوا انا فعلا مقدرش عشان انا بعشقك 
يارا : احم وانا كمان …
ادم : يديمك ليا ي حياتي ..
يارا: ويخليك ليا ..
ادم طب يلا بقي عشان نروح القاعه … ركبوا العربيات وراحو القاعه والفرح كان اسطوري يليق بيهم وخلصو الفرح علي خير بعد م رقصو وفرحو والفرحه كان ماليه قلوبهم …
مهاب : يلا كل واحد ياخد عروسته و يروح علي البيت ..
تميم : حاضر ي بابا… 
ادم : حاضر ي عمي ..
روحو البيت وكل واحد مع عروسته ونسيبهم بقي يولاد مع بعض ..
________
“بعد خمس سنين “
ليث : بابا ي بابا شوف رهف عملت اي …
تميم : معلش العبو مع بعض ..
ندي بضحك : بقولك اي ي يارا رهف متبقاش شديده علي الود كدا ….
يارا بضحك : تربيتي بقي معلش …
تميم : خلاص بقي انتو لاتنين .. اومال نور هتوصل أمتي ..
نور : انا جيتتتت ….
ندي ل نور و سيف جوز نور  : حمدالله على سلامتكم ..
سيف : الله يسلمك …
نور : الله يسلمك ي نودي ..
تميم طب تعالو اقعدو واقفين لي ..
قعدو وندي قامت عشان تجيب ليهم حاجه يشربوها …
تميم قام وراها وراح وقف وراء ضهرها : لا بس انتي وحشتني اوي ..
ندي : وحشتك اي ي كداب ..
تميم : انتي بتوحشيني وانتي معايا … مش متخيله انا بحبك قد اي … انا بعشقككك .
ندي : وانا أدمنتك 
تمت بحمد الله 
“خاتمه “
ندي عاشت ظروف قاسيه ولكن ربنا عوضها عوض خير عوض ربنا اللي بيجي ينسينا كل اللي فاتت وكل اللي مرينا بيه ربنا بيقول .يُؤْتِكُمْ خَيْرًا مِمَّا أُخِذَ مِنْكُمْ . عمرنا م نشك في رحمه ربنا سبحانه وتعالى ونخلينا عندنا يقين أن عمره م هينسانا وانو هيعوضنا حياتنا مبتبقاش كلها وحش وحزن حياتنا بتبقي فيها فرح وحزن والحزن ل نتعلم منه ل يأثر فينا ويدمرنا اوعو تسيبو نفسكو للحزن الحزن بيدمر بما تبقو جواكو حزن يبقي نقرب من ربنا ونعرف أننا مقصرين في حقه ف نقرب منه ونقراء قراءن وربنا يجعل القراءن ربيع قلوبنا ..♥️ اما بالنسبه  ل ادهم ف كان قاسي مهما كان الوجع اللي عشناه مينفعش ناخد حد بذنب حد حرام وبعدين القسوه وحشه دا ربنا قال( ..حَرُم على النارِ كلُّ هيِّنٍ لينٍ سهلٍ قريبٍ من الناس .. )
المعني اللي عايزه أوصله أننا نهون علي بعض بلاش قساوه نخلي في قلوبنا رحمه نبعد عن المحرمات واللي منها الخمر و المخدرات وغيرو نهايتهم وحشه وبتدمر حيات الشخص وبيبقي لا طال دنيا وإلا طال آخره ف ياريت نقرب من ربنا اكتر و اكتر وربنا يحفظكم ويحفظني ..
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية سيلا للكاتبة نجلاء ناجي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى