Uncategorized

رواية الساحر الفصل السابع عشر 17 بقلم ياسمينا

 رواية الساحر الفصل السابع عشر 17 بقلم ياسمينا

رواية الساحر الفصل السابع عشر 17 بقلم ياسمينا

رواية الساحر الفصل السابع عشر 17 بقلم ياسمينا

سام بغضب : تمام طلق ياسمين 
اريان بسخرية : وانت مالك دي مراتي انا مش مراتك 
سيف : انت ليه بتعمل كدا 
اريان ببرود : وانت مالك 
سيف بغضب : اريان متعصبنيش 
اريان : جهزو يلا كل حاجه واعزمو كل ناس انهارده فرحي
عاصم : كل ناس ايه ماحنا مفهمنهم أن احنا ميتين 
اريان بستغراب : ليه 
الكل بصلو بصدمه  
اريان : ها اه اه افتكرت تمام هنعمل حفله صغيره 
وسام بغضب : هطلق ياسمين الاول 
اريان بص لي ياسمين بخبث وقال : انا قولتلها شرطي وافقت هطلقها لو مش وافقت خليها كدا 
ياسمين بصتلو وقربت منو بثقه وقالت : الف مبروك وانا مش عايزه اطلق بس اعرف ان ايامك السوده بدأت من انهارده 
اريان مسك أيدها بغضب وقال : نعم 
ياسمين شالت ايديه وقالت : اوع تفكر تمد ايدك عليا فاااهم 
اريان بسخرية : هنشوف دانتي الي ايامك السوده بدأت من دلوقتي 
ياسمين بثقه : انا بس هرد عليك رد واحد  
اريان : وهو ايه بقا 
ياسمين رفعت أيدها وضربتو بلقلم وهو بصلها بصدمه وجاي يرد ليها القلم بس هي مسكت ايدو
ياسمين بقوه : حد قالي اني لازم اعتمد علي نفسي ولو وقعت اقوم لوحدي في حد قالي اني استحمل الوجع حتي لو كان كبير وده كلامك انت وانا هستحمل كل حاجه واعمل الي انت عايزو انا بس هستنه عقاب ربنا وهفضل ادعي طول الوقت اني اكرهك وهكرهك 
ياسمين نزلت ايدو ومشيت من قدامو بثقه ووسام بص لي اريان بقرف ومشي وسابو 
عاصم بغضب : اعمل الخطوه دي لوحدك احنا مش معاك 
ريم بحزن : اريان انت اتغيرت اوووي كان باين انك بتحب ياسمين 
اريان بضيق : وانتي مالك خليكي في نفسك وفي جوزك اصلا هو مش بيحبك هو انتي عندك دم تجوزي واحد مش بيحبك اه مانتي معندكيش أهل يسألو عليكي 
عاصم بغضب : ارياااااااان 
اريان بسخرية : شوفت أنا اخدت ياسمين الي كنت معجب بيها انا اصلا باخد منك كل حاجه شوفت بقا انت اصلا متنفعش في حاجه ولا ليك لازمه
عاصم بغضب : بجد انت حقير وانا بحب ريم وبس وهي عارفه كدا وخليك انت كدا لوحدك 
ريم بدموع : مكنتش متخيله صحبي الوحيد يقولي كدا 
عاصم : يلا ياريم 
عاصم وريم مشيو من قدام اريان بغضب 
سيف بغضب : انت ازاي تعمل كدا 
عليا بدموع : اريان قولي مالك 
اريان : امممم جاه دور سيف الظابط الشهم الجدع وانت محدش قالك قبل كدا انك ابن حرام وان امك نسبتك لي راجل مش ابوك اصلا  وانتي ياست عليا عندك كام سنه ولغيت دلوقتي متجوزتيش كل الي يجي يخطبك يطفش
سيف بغضب : انت عرفت كل ده منين 
اريان بثقه : انا الساحر وعارف كل حاجه 
سيف بغضب : انا مش هرحمك 
سيف طلع مسدسو وصوبو نحية اريان 
عليا بدموع : معلش ياسيف ارجوك متعملش حاجه 
سيف بغضب : اخوكي ده 
عليا قطعتو وقالت : سيبو لوحدو كدا كدا هو لوحدو من ساعت ماتولد 
اريان : تصدق خوفت
عليا بدموع : يلا نمشي  
سيف نزل مسدسو بضيق وخرج هو وعليا 
ميرا بستغراب : ليه عملت كل ده 
اريان : علشان رفضو جوازنا وكل ده علشانك 
ميرا حضنتو بحب : بجد انت اثبتلي انك لسا بتحبني 
اريان بخبث : اه بحبك اوووووووي …
__________________________________________
????عند ياسمين ????
كانت في الجنينه ولقت ورد الياسمين كتير وقطفت ورد كتير  وبعدين قعدت في الارض ومسكت ورده منهم وبدأت تغني بحزن 
ياسمين : مين فينا اختار بين  جنة حب وكسره قلبي ونار مين فينا بكيفه واخد في العشق قرار وكأن القلب مصيره يبات محتار ايام وتفوت من فرقه وغربت اهات وعود و طريق مقفول علي العشاق مسدود ووجع في القلب بقلو سنين موجود مين فينا مرتاح مين كان مستني حبيب كان فات وراح واللي بيحاول غيره يداوي جراح واللي قافل على قلبه بميت مفتاح وادينا عايشين بنحب يومين ونعيش على قصتنا سنين وندور على حبايبنا في وشوش تانين ويا عالم بيدور علينا مين ….. 
ياسمين حطت أيدها علي وشها وفضلت تعيط جامد وفاجأه لقت حد حضنها من ضهرها جامد 
وسام  : اهدي 
ياسمين بدموع : انا تعبت 
وسام بحزن : عارف 
ياسمين : هو انت حبيت ماما ليه 
وسام : علشان لقيت فيها الاخت والام تعرفي ماما الي هي ستك كانت جمبي اه بس حسيت معا مامتك احساس تاني حسيت انها امي بجد اختي كامليا كانت قاسيه ومكنتش اخت اصلا مكنش عندي غير كنده ولما كنده اتجوزت ركزت معا عيالها وانا كنت صغير اصلا الفرق كان بيني وبين كنده كبيره دا انا اكبر من اريان بس ب 11 سنه وعاصم ب 9 بس يعني لما كنده اتجوزت كان عندي 9 سنين وامي كانت كبيره ف سن 
ياسمين : يعني انت جيت غلطه زي 
وسام بغضب : ياسمين غلطه ايه بس ولا انا جيت غلطه ولا انتي جتي غلطه بابا كان بيحب الولاد وماما عملت مستحيل علشان تجبني وحملت رغم أن ده كان خطر عليها أما انتي بقا ايوا مكنتش عامل حسابي اني اخلف بنت وانا في سن ده بس انا فرحت لما عرفت 
ياسمين بحزن : طب لو ماما رجعت وانت متجوز شهد دلوقتي ها هطلق شهد وتروح لي ماما زي مااريان عمل 
وسام سكت وشهد كانت متابعه المشهد ده من بعيد وكانت مستنيه الاجابه 
ياسمين : سكت يعني 
وسام بهدوء : بفكر 
ياسمين بضيق : يعني انت محبتش شهد خالص 
وسام بصلها وقال : بلعكس حبيت فيها حاجات كتير بس انا قلبي مقفول بجد وبحاول افتحو حاسس اني اتعقدت
ياسمين : بابا لو انت بتحبها فعلا ف افتح قلبك ليها 
وسام : هاخد وقت 
ياسمين : وهي جمبك مش هتمشي خد الوقت الي انت عايزو 
وسام بتفكير : ما يمكن مبحبنيش 
ياسمين : سؤال بسيط لو ماما رجعت هترجعلها 
وسام : لا مش علشان كنت غلط بس انا بجد بقت حاسس تجاه شهد بحاجه عايزني افضل جمبها 
ياسمين بأبتسامه : اشطا يبقا هي هتستناك 
وسام : طيب ياستي 
ياسمين حضنت باباها وبصت لي شهد وغمزتلها وشهد ابتسمت بهدوء 
وسام : يلا علشان هنمشي 
ياسمين : تؤ تؤ خليني موجوده كدا هيفتكر اني جبانه 
وسام بضيق : يابنتي 
ياسمين : وسام مش تنسه أن الآثار هناااا لازم نخلي بالنا منها 
وسام بضيق : طيب 
ياسمين قربت منو وبستو في خدودو وقالت : وخد سكر 
وسام بضحك : سكر
ياسمين بضحك : وانا صغيره ماما كانت دايما تقولي هاتي سكر كنت فورا ببوسها واي حد يقولي  سكر ببوسو
وسام : اممم عرفت تربي 
ياسمين بضحك : لا مش كدا لما كنت صغيره خااالص بقا 
فاجأه لقو اريان قعد جمبهم وقال : طب ماتجبيلي سكر 
وسام بضيق : انت ايه الي جابك هنا 
اريان : بحب السكر وجاي أخد سكر 
وسام ضرب اريان في وشو وقال : خد اهو سكر 
ياسمين بص لي اريان بكره وهو قال بغضب : مش هسكتلك تاني مره 
ياسمين ووسام قامو وسابو اريان لوحدو 
اريان بغضب : انا هعرفهم مين اريان العطار ..
_________________________________________
في مكان تاني في الاسكندريه كان الناس متجمعين قدام شط البحر وكانو بيطلعو شخص من الميه وعربيه الإسعاف وصلت وشالو الشخص ده وركبوه العربيه وكل الناس كانو مستغربين من حالة الشخص ده وبعد نص ساعه عربية الإسعاف وصلت المستشفي وشالو المريض وودوه اوضه العمليات بسرعه ..
????في اوضه العمليات ????
كل الدكاتره انصدمو من حالة المريض 
الدكتور محمد : لا مش مصدق معقول واخد 10 رصاصات ولسا عايش 
دكتور تاني : وكمان مخبوط في راسو وباين عليه الضرب 
محمد بهدوء : طب يلا نشتغل ربنا بيحبو  
وبدأو يطلعو رصاص مش جسمو وبعد ساعتين  طلعوه من اوضة العمليات ودخلوه العنايه 
محمد : حالتو صعبه اوي ودخل غيبوبه 
اياد : ايوا يادكتور حالتو صعبه بس كويس انو عايش لغيت دلوقتي
محمد : عرفتو مين اهلو
اياد : لا مكنش معه اي حاجه تدل علي شخصيتو 
محمد بتفكير : هيكون مين ده وايه حكايتو 
اياد : اكيد هنعرف 
محمد : طيب انا مروح البيت ولو فيه اي جديد قولي 
اياد : حاضر 
محمد خرج من المستشفي وهو بيفكر في المريض ده ركب عربيتو  وبعد ربع ساعه وصل قدام الفيلا بتاعتو 
نتعرف علي محمد????
محمد : دكتور شخصيه طيبه وهادي وعندو مستشفي وعيلتو متكونه من زوجتو وبنتو 
محمد دخل الفيلا ولقه بنتو نازله من علي سلم بسرعه وبتقول : بااابي اخيرا جيت 
محمد حضن بنتو وقالها : وحشتيني ياحبيبتي 
شمس :  وانت كمان يابابا 
محمد : اومال ماما فين 
شمس مسكت ايد باباها وقالت : تعال معايا دا ماما عملت اكل يجنن تعال بس 
شمس خدت باباها ودخلو اوضة السفره 
سهام بضحك : يابنتي مش قولتلك لما اخلص الاكل  تعالو
محمد : مانتي خلصتي اهو وحشتيني ياجملتي 
سهام بأبتسامه : انت الي وحشتني والله 
شمس : احمممم احممممم انا هناااااا 
محمد : ومالو يابنتي اتعلمي مننا علشان لما تجوزي  تعرفي تدلعي جوزك 
شمس بسعاده : بس هو يجي بس يابابا 
سهام : هتموت وتجوز 
محمد : أن شاء الله هنفرح بيها قريب يلا ناكول 
بدأو ياكلو ومحمد كان سرحان في المريض الي جاه الصبح 
شمس : مالك يابابا 
محمد :  مفيش يابنتي بس تعرفي في حاله غريبه انهارده جتلنا مستشفي 
سهام : ازاي يامحمد 
محمد : متخيله أن الحاله دي واخده 10 رصاصات وممتتش
شمس بصدمه : ايييه معقول 
سهام بستغراب : ايه نوع الحاله 
محمد : راجل شب يعني 
شمس : بابا ممكن تخدني معاك بكرا اشوفو 
محمد بهدوء : ماشي بس يارب يفوق دخل غيبوبه 
شمس : أن شاء الله هيفوق 
كملو اكلهم وبدأو يهزرو ويضحكو زاي اي عيله مصريه????
__________________________________________
????في الصعيد ????
ميرا كانت يتجهز واريان كمان جهز أما الباقي كانو مجتمعين في اوضة المكتب 
عاصم : انا مش عارف اريان حصلو ايه 
ياسمين ببرود : وسام ممكن تطلب منو يفوق رامي 
وسام : لا مش عايز اكلمو انا هفوقو 
ياسمين : ماشي 
فاجأه اريان دخل عليهم هو وميرا ولماذون اريان دخل وبص علي ياسمين بخبث وقال : قولت لازم افرحكم معايا يلا ياشخنا 
اريان راح قعد جمب ياسمين وبصلها وهي بصتلو بتحدي 
وسام : يلا ياياسمين 
ياسمين : تؤ تؤ لازم ابقا معه في الخطوه دي 
المأذون بدأ يكتب الكتاب وياسمين كانت سرحانه وبتفتكر ذكرياتها معا اريان 
فلاش باك ????
في شرم الشيخ اريان قال لي ميرا وياسمين أنهم هيروحو اسوان ميرا خرجت من الأوضه واريان بص لي ياسمين 
اريان : الجميل سرحان في ايه 
ياسمين : مفيش 
اريان بخبث : زعلانه وقلبك موجوع صح 
ياسمين بصدمه : نعم ليه 
اريان : امممم علشان مثلا شيفاني معا ميرا 
ياسمين بسرعه : لا ابداااا ابداااااا
اريان قرب منها ومسك خدودها وقال : تعرفي انت لما بتكدبي خدودك بتبقا حمره 
ياسمين شالت أيدو وقالت : قولتلك بحب حد تاني افهم بقا
اريان بهدوء : ياسمين لو انا فعلا بجرحك قوليلي علشان انا مبحبش اشوفك زعلانه
ياسمين بغضب : قولت لا 
اريان : اممم ماشي 
اريان قرب من ياسمين وباسها من خدها وقال : بصي حبيبك ده ممنوع يبوسك من هنا تمام 
ياسمين بصدمه : نعم 
اريان :  بلا نعم بلا بتاع انا قولت الي عندي 
ياسمين بغضب : طيب متبوسنيش هنا بقا 
اريان بسرعه : شوووفتي اهوووو 
ياسمين بصدمه : لاااا لااااا مفيش كلام ده 
اريان بضحك : ونبي انتي بتعشقيني 
ياسمين بغضب : براااااا 
اريان بضحك  : خلاص اهدي اهدي 
ياسمين بصتلو بضيق وسكتت
انتهاء فلاش باك ????
المأذون كتب الكتاب واريان قرب منها بهمس وقال : مش هتباركلي 
ياسمين قامت وقالت : مبروك انا هروح انام 
ياسمين مشيت ووراها وسام وشهد
وسام : ياسمين تحبي اجي معاكي 
ياسمين : معلش عايزه اقعد لوحدي 
وسام بص لي شهد 
شهد بهمس : لا خليك معاها 
وسام بأبتسامه : ماشي 
وسام قرب من ياسمين وشالها
وسام : حبيبت بابا لازم تتدلع انهارده 
شهد : هندلعك اخر دلع 
ياسمين بتسغراب : ازاي 
وسام شال ياسمبن وطلع الاوضه هو وشهد وياسمبن انصدمت لما شافت كمية شوكلاتات الي محطوطه علي سرير وسام علي سرير علي سرير 
ياسمين : كل ده ليا
شهد : ايوا كلووو كلووو
ياسمين بسعاده : طيب اشوف حد بياكول منو بقا
وسام بضحك : لا ياحبيبتي مش هناخد منك اي حاجه 
وسام قعد جمبها بحنان وجمبو شهد وفضلو يطلعولها شوكلاته ويحاولو يضحكوها وفعلا ياسمبن ضحكت من قلبها وفرحت أن ليها اب زاي وسام ولي اول مره تنام في حضنو 
وسام بص لي ياسمبن الي نايمه في حضنو وقال : شكلها حلو اوي وهي نايمه اكنها.طفله 
شهد طلعت تلفونها وصورتهم وبعدين قالت : شكلكم حلو اوي 
وسام : عندك حق 
شهد : هروح انام انا في اوضتها بقا 
وسام : لا تعالي جمبنا
شهد : اممم ماشي ياسيدي اهي قاعده 
وسام : شهد هو انتي عمرك حبيتي حد 
شهد بخبث : اه ولسا بحبو 
وسام بضيق : نعم
شهد بضحك : بهزر بهزر لا عمري ما حبيت حد 
وسام بأبتسامه : كويس 
شهد نامت جمب ياسمين وقفلت النور 
شهد : تصبح علي خير يازوجي العجوز 
وسام بصدمه : عجوز 
شهد بضحك : ايوا 
وسام بضيق : وانتي من أهلو 
__________________________________________
????في صباح يوم جديد ????
محمد وشمس راحو مستشفي ومحمد وراه شمس  اوضه المريض وهي دخلت وقربت من السرير الي كان نايم فيه 
شمس : ايه ده هو في جمال كدا 
شمس قربت من الشخص ده اوي وفضلت تبص عليه وعجبها اوي شكلو
شمس بتفكير : هو انت جاي من الفضاء ولا ايه يابني هو في حد حلو كدا  وياتره لون عينك ايه
فاجأه الشخص ده فتح عينو وهي اتخضت 
شمس : اعوذ بالله من الشيطان الرجيم 
الشخص : ايه لو عنيا مش عجبك ولا ايه 
شمس : مش انت كنت في غيبوبه
الشخص : بجد كنت في غيبوبه 
شمس بأبتسامه : اه حمدالله علي سلامتك 
الشخص :  انا مش فاهم حاجه 
شمس بتسغراب : ازاي قولي بس ايه الي حصل 
الشخص : انا مش فاكر حاجه 
الشخص حظ ايدو علي راسو وحاول يفتكر اي حاجه بس مقدرش 
الشخص بغضب : مش فاااكر حاجه مش فاااكر
شمس قربت منو : اهده بس علشان صحتك 
الشخص بزعيق : مش قادر افتكر 
فاجأه الشخص فقد الواعي 
شمس بخوف : ايه ده انا لازم انده بابا 
شمس جريت علشان تنده محمد ووو بعدين نعرف????????
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً نوفيلا ورطة قلبي للكاتبة سارة فتحي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!