روايات

رواية ظلام الرعد الحلقة السابعة عشر 17 بقلم فاطمة عيد

رواية ظلام الرعد الحلقة السابعة عشر 17 بقلم فاطمة عيد

رواية ظلام الرعد الحلقة السابعة عشر 17 بقلم فاطمة عيد

رواية ظلام الرعد الحلقة السابعة عشر 17 بقلم فاطمة عيد

في الصباح استيقظ من نومه ليجدها ليست بجانبه …أدرك أنها في الاسفل مع باقي أفراد العائله أخذ حمامه سريعا وارتدي ملابسه الرسميه ونثر عطر  ثم اتجه الي الاسفل بنشاط ليقول بابتسامه:-

صباح الخير

سيد:-

صباح النور…اقعد أفطر واحكيلي عملت اي امبارح مع فاروق

رعد:-

مستعجل ياجدي بقالي كتير ما نزلتش الشركه

سيد:-

اسمع الكلام … كمان مين قالك انك هتروح لوحدك استني مراتك هتروح معاك

رعد:-

هي فين

سيد:-

اكيد بتجهز ف اوضتها…اقعد واحكيلي

جلس علي الكرسي المجاور للجد وسرد له ما حدث ليقول سيد بجديه:-

مدام هو اللي نواها محدش يقدر يغلطك

رعد:-

مش عارف هعمل كده ازاي….انا كده بتحداه هخسره كل اللي عمله وده صعب ..ومقدرش انفذ طلبه

سيد:-

انت تعمل معاه اي حاجه خفيفه ك ارصه ودن أتراجع سيب فلوسه متراجعش العب معاه والشاطر اللي يكسب ياابن الجبالي

رعد:-

مش عايز كيان تكون موجوده فالشركه الفتره دي

سيد:-

بالعكس دي لازم تكون جنبك ..انت نفسك متأكد أنك محتاج أنها تفضل قدامك لأنها الدافع الوحيد ف انك تكمل

رعد:-

اكمل ليه …ليه هو بيعمل كده عايز يتاجر ف انسانه ملهاش اي ذنب ف حاجه … انا حتي عرضت عليه انه ياخد اي حاجه هو عايزها ويسيبنا رفض

سيد:-

عشان هو عايز اللي ف دماغه هو اللي ينفذ مش سهل عليه يمد أيده وياخد من مال ابنه

رعد بسخرية:-

لكن سهل ياخد مراته ويبيع ويشتري فيها

سيد:-

مش عارف اقولك اي

رعد:-

مفيش كلام يتقال…هروح اشوف كيان عشان كده اتأخرت اوي

-صعد الي غرفتها ليجدها قد انتهت من ارتداء ملابسها ليقول:-

أما انتي جهزتي قاعده ليه

كيان:-

ابدا انا كنت هنزل دلوقتي حالا انا لسه مخلصه

رعد:-

رجعتي الاوضه دي ليه

-وضعت يديها علي كتفه ونظرت في عينه وهي تقول:-

عشان لسه مينفعش نبقي ف اوضه واحده الا بعد الفرح كده ممكن يفهمو غلط

-حاوط خصرها بذراعيه وضمها إليه وهو يقول بهدوء:-

وناويه تخلي الفرح ده أمتي

كيان:-

حدد انت ورتب كل حاجه علي ذوقك

رعد:-

نخلص من ورد ونشوف الموضوع ده يلا بقا هنتأخر علي الشغل يا فاشله هانم

————-

بعد مرور ساعه تقريبا

دلفت چنا الي القصر لتجد ورد جالسه في الحديقه وبجانبها مازن اتجهت إليهم والقت عليهم التحيه بادلوها التحيه ليقول مازن بجدية:-

همشي انا بقا

-كانت هناك من تراقب المشهد وبالطبع لامت ابنها علي تصرفه ..لتجده يمشي في اتجاهها لتقول:-

مازن

مازن:-

نعم ياقلب مازن

داليا:-

مكانش ينفع تعمل كده وتقوم بسرعه ولا كأنها بتخض

مازن:-

انا مش عايز ارتباط دلوقتي لا رسمي ولا غير ولا تلميحات كلكم بتقولو اني مش مسؤول وانا فعلا متهور وشايف اني لسه عايز اجرب واعمل حاجات كتير قبل ما اربط نفسي بانسانه تقيد حريتي

داليا:-

اي بالع راديو….عموما حساباتك غلط مين قال أن الجواز قيود

مازن:-

لا المره دي حساباتك انتي اللي غلط

داليا:-

انا حساباتي غلط

مازن:-

ايوه …اقولك احنا نروح ناخد رأي جدي

داليا:-

لو أنه هيولع فينا بس اما اشوف اخرتها معاك يامازن

——–

دلفو الي الجد الذي كان يجلس في الصالون ليقول مازن:-

مش الجواز مسؤوليه وفي قيود ياجدو

سيد:-

ايوه

مازن:-

ماما بتقول لا وشايفه أنه عادي وسهل اني اتجوز

ابتسم الجد بحكمه لنظر الي داليا ويقول:-

المره دي انتي غلط الجواز محتاج استعداد نفسي الجواز محتاج شخص يخلي العقل يقبله والقلب يميل لي ده غير أن الجواز محتاج قدره ماليه من الشخص نفسه أن الشخص نفسه يكون شغال ولي دخله الخاص ..محتاج حد يكون اد مسؤوليه تربيه سليمه للاولاد أما ربنا يرزقه مش يطلع جيل مشوه فكرياً ومأذي نفسياً وجسدياً ..الجواز محتاج شخص يكون فاهم معني الموده والرحمه.. يكون فاهم أن مش كل الايام هتبقي ورديه ..يكون متأكد أنه لازم يكون صبور فالايام السوده لان هي دي اللي هتبين معدنه ..الجواز محتاج راجل يتمسك بمراته مهما كانت الظروف ويفضل يعاملها بما يرضي الله عشان يحافظ عليها وعلي أسرته الصغيره وعلي حبها لي عشان يحافظ علي عشهم الصغير

مازن:-

الله عليك ياجدو بتقول حكم والله

ليكمل سيد بابتسامه:-

وللاسف كل اللي قولته ده مش موجود في مازن

مازن:-

الله ليه كده ياجدو

سيد:-

ياداليا هو المره دي صح أنه فاهم قدراته ومش عايز يظلم قلب حد …لكن ساعات كتير الام بتبقي سبب ف مشاكل عيالها لأنها معلمتهمش يعني اي مسؤوليه

… يعني اي بيت ويعني اي اسره

داليا:-

هفضل اتعلم منك كل حاجه يابابا

سيد :-

اعتمد علي نفسك شويه يامازن خلي فيك صفات الراجل اللي بجد …وانتي احكمي عقلك شويه انا مش هفضل عايشلكم

دلف إليهم أدهم ليقول بمرح:-

اي ياجدو ياطيب فين العصايا

سيد بابتسامه خبيثه:-

تحب اوريهالك

ادهم:-

لا خليني سليم ..ده انا حتي عريس

—–

في الحديقه

ورد:-

مالك ياچنا

چنا:-

مش عارفه مالي …اللي اسمها يمني دي مش مضايقاني ف حاجه لكن أنا مخنوقه وزعلانه ومش طايقاها

ورد:-

مش طريقه دي

چنا بحزن:-

كمان طريقه اخوكي دي كملت عليا

ورد:-

ماتتعلقيش ف حبال دايبه هو حاسس ورافض حاجه زي كده يبقي شوفي حياتك بقا

-ابتسمت ابتسامه رسميه واومأت إليها برفق

يتبع..

لقراءة الحلقة الثامنة عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى