Uncategorized

رواية بريق الحب الحلقة السابعة عشر 17 بقلم إيمان المهدي

 رواية بريق الحب الحلقة السابعة عشر 17 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة السابعة عشر 17 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة السابعة عشر 17 بقلم إيمان المهدي 

وقفنا الحلقة ال فاتت على ان الكل كان بيحتفل وسعيد لرجوع بريق ليهم واتمام شفائها ….

وتدبير ناجى مع بنت انهم يفرقوا بريق وجاسر. بس انتم نسيتوا ان فيه مجهول تانى. خالص كان بينفذ أوامر ناجى كلها بالحرف. وال مفيش حد يتوقع هو مين أكيد هنعرف نكمل الحلقه المفقودة من سلسلة الغموض وكل شئ يوضح 

جاسر. حبيبتى صباح الخير. … أنتى كويسه النهاردة 

بريق تتملل من الفراش. أه ياحبيبى أحسن كتير بس انت لابس كدا ورايح فين 

جاسر. لازم اروح الشركة بقالى شهور معرفش حاجة عن تطورات الشغل لازم اروح امضى على شويه اوراق وأحضر اجتماع ضرورى 

بريق. بزعل هتسيبنى لوحدى  

جاسر. بطلى عناد وانا مش هغيب عليكى. وكمان وصيت فتحى يجيب مراته تقعد معاكى  

بريق. طيب. بس مش تتأخر وتكلمى كل شويه وتجيبلى شيكولاته كتير 

جاسر حاضر هكلمك كل شويه واجيبلك شيكولاته حاسس ان عايش مع طفله

بريق بتقول حاجة ياحبيبى 

جاسر. ولا حاجة. بقول ربنا يخليكى ليا يا قلبى ويصبرنى عليكى

 فى الشركة 

مريم. صباح الخير يامستر نورت الشركة 

جاسر. شكرا يامريم.  مش نبدأ شغلنا. عايز. اوراق والمناقصات  تجيلى   

مريم. حاضر. يامستر. 

آدم. حمد لله على سلامتك يا جاسر نورت شركتك ياغالى 

جاسر.  شكرا يا آدم. أنا عارف ان تعبتك معايا ال فترة ال فاتت 

آدم.  عيب عليك يا جاسر. انت اخويا. وصاحب عمرى

ولولاك. الله اعلم. كان بقى ايه مصيرى. 

جاسر. آدم. إياك تقول كدا تانى احنا سند لبعض فى الوقت ال مكنش لينا حد ولا سند. 

آدم. لو مكنتش موجود معايا معرفش كان ايه ال هيحصلى لما اخرج من الملجأ. انت احتوتنى من وقت ماكنت مع بعض. ف الملجأ. وللنهاردة انت جمبى. وف ظهرى 

جاسر. ممكن كفايه تفكير ف الماضى  خلينا نفرح ونعيش النهاردة  خلينا نسرق شويه سعادة. لنفسنا

تعرف أول كلام قالته بريق ليا لما دخلت الشركة 

جاسر بتذكر  

 بريق. “الدقيقة ال بتقضيها ف زعل وعصبيه بتخسر فيها ستين ثانيه من السعادة”

آدم ههههه بريق دى مشكله بس عندها حق فعلا

جاسر. بريق. هى المعنى الحقيقى للسعادة

مريم  احممم مستر الأوراق. وجبتلك قهوتك

آدم ينظر لمريم بطريقة غريبه

مريم. فيه حاجة يامستر آدم. 

آدم هاااا لأ

جاسر لاحظ نظرات آدم ليها. طيب روحى انتى يامريم

فيه ايه يا آدم مالك 

آدم. هيكون فيه ايه ولا حاجة 

جاسر آدم انت بتحب تقى 

آدم أنت ليه بتقول كدا . عمرى ما حبيت غير تقى 

جاسر. طيب ايه النظرات ال شوفتها ف عيونك لمريم

آدم. انت شوفت نظراتى على انها اعجاب

جاسر. مش قادر افسرها بس المؤكد انها مش نظرات اعجاب بس بردوا مش فاهم

آدم. جاسر هتفهم ف الوقت المناسب 

جاسر هتخبى عليا 

آدم. خايف أظلمها ارجوك سيبنى فترة اتأكد وأفهم وابقى اقولك 

جاسر. تمام هستنى لحد ما تيجى وتحكيلى بنفسك

آدم. طيب وانت مش عايز تقولى حاجة 

جاسر بتوتر. حاجة ايه 

آدم. طيب عينى ف عينك 

جاسر. بصراحة عايزة أعمل حاجة كدا بس مش عارف 

آدم بضحكة. طيب احكى احكى سامعك 

جاسر. عايزة اتجوز بريق 

آدم. بصوت مرتفع. نعم يا اخويا  

جاسر. آدم احترم نفسك ووطى صوتك هتفضحنى

آدم. ههههه خلاص خلاص.  بس بريق مين ال تجوزها. مراتك 

جاسر. أه مراتى هو أنا متجوز غيرها

آدم. يارب صبرنى. يابنى بريق وعارفين انها مجنونه انت بقا ايه ال حصلك هتجننى. عايز تتجوز مراتك

ال انت اصلا متجوزها وانا بنفسي شاهد على عقد جوازكم

جاسر. ايوه ياغبى 

آدم. دا  أنا بردوا  طيب ياجاسر معاك للآخر هتتجوز مراتك ازاى

جاسر. هو لازم اوضح يعنى كل حاجة. عايزة اعملها فرح والبسها فستان زى كل البنات ونقضى شهر عسل وكدا

آدم. جاسر. هو انت وبريق مقضتوش عسل خالص 

جاسر بإحراج. آدم اخفى من وشى 

آدم طيب خلاص آسف  بس قولى المجنونه مراتك تعرف ال انت ناوى عليه 

جاسر ماتحترم.نفسك ياض ايه مجنونه دى أنا بس اقولها كدا وبعدين هى متعرفش أنا هعمل ايه. 

انت تجهزلى الفيلا وكل حاجة. 

آدم. تمام ياعريس. بس المرادى. لازم تقضى شهر عسل

جاسر. أخفى من وشى ياض فضحتنى الله يخربيتك 

مر اليوم كالمعتاد ولكن براحة اكتر على قلب جاسر لانه مبسوط وأخيرا هيجمعه القدر بحبيبته. 

بريق رايحة جايه ف الفيلا منتظرة جاسر. 

فتحى بريق هانم. متقلقيش أكيد شويه ويوصل تحبى اخلى مراتى تجهزلك الغدا. 

بريق. بتفكير. لأ لما جاسر يوصل ومعلش خليها تطلعه فوق 

أنا طالعه قوضتى 

أنا لازم افاجئ جاسر. وكفايه بعد لحد كدا. لازم نتجمع سوا.  

فتحت الدولاب واخرجت منه لبس خفيف ووضعت مكياج جرئ   ووقفت تشوف نفسها  والله يا جاسر

 لأجننك  أنا أصلا متقاومش 

وصل جاسر الفيلا   فتحى 

فتحى. نعم ياباشا 

جاسر. فين بريق. 

فتحى ف قوضتك فوق

جاسر. تمام    

فتح جاسر الغرفة واتصدم لما شاف بريق كدا ال جريت عليه واستخبت بين ذراعيه كالطفل

  وطبعا كانت آيه ف الجمال 

وجاسر نفسه لو متخرجش من حضنه ابدا بس هو وعد نفسه

 ان مش هيقرب منها الا لما يعملها فرح وتلبس فستان لان دا

 حلم كل بنت واكيد حلاوة الحلم هيروح لو قرب منها دلوقتى 

جاسر. بعدها عنه بهدوء. وحاول يبان بارد  قدامها 

بريق حبيبتى. أنتى فين هدومك مخففه ليه كدا ممكن تبردى 

بريق أنا مبسوطه كدا هو مش عجبك 

جاسر. حبيبتى انتى خارجة من تعب ومن غيبوبه شهور لازم ترتاحى تعالى نامى 

بريق جاسر. انت مش ملاحظ حاجة. 

جاسر ايه هيا ياقلبى 

بريق لا دا انت اعمى بقى

جاسر. يابت احترمى نفسك انتى خارجة من تعب ومش عايز ازعلك 

بريق. لا والله تزعلنى وانت بتعمل ايه دلوقتى 

جاسر هو أنا جيت جمبك ولا كلمتك 

بريق طيب هو حد حاشك 

جاسر ف نفسه الله يخربيتك اهرب منك ازاى 

بريق أنت بتقول ايه 

جاسر. تعالى ياحبيبتى نامى تعالى الله يهديكى 

بريق. ماشى ياجاسر. بس تنام جمبى 

جاسر. أنا هنام على الكنبه 

بريق ليه بقا ان شاء الله كنت جربه 

جاسر لا ياحبيبتى. حاضر هنام جمبك 

يارب عدى الليله على خير وابعد عنى جنانها 

حمد لله على سلامتك يا ناجى باشا

ناجى. الله يسلمك. بس انتى قدرتى ازاى تهربينى من السجن بالسهوله دى 

مريم. كل حاجة بالفلوس سهله 

  طبعا توقعاتكم صح بإن مريم هيا البنت المجهوله. طيب مين الشخص التانى ????

مجهول. وهنبدأ امتى خططنا 

مريم لا لازم نهدى ونخطط صح وإلا هتفشل أنا مش مستعجله المهم النتيجة تكون ف صالحى

ناجى قصدك ف صالحنا 

مريم. المهم انت لازم تقرب من جاسر وبريق اكتر ولازم تخليهم يثقوا فيك بزيادة

المجهول بالنسبة لبريق فهى بتثق فيا جدا وجاسر كمان سهل يثق فيا اصلا انا بعيد عن الشبوهات

مريم كدا تمام اوووى دلوقتى هبدأ انفذ خطتى مبدأيا واتقرب من جاسر  بس

 لازم اهد الحصن المنيع القريب من جاسر. وواقف ف طريقى 

ناجى انت تقصدى بريق قولتلك بنتى لأ

مريم. متقلقش مش بنتك

ناجى.  مين هو 

مريم  آدم شاكك فيا

  وبصوت منخفض. لازم اخلص من بريق وآدم بضربه واحدة …..  

يتبع..

لقراءة الحلقة الثامنة عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببت ظابطة للكاتبة شروق عبدالقوي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى