Uncategorized

رواية معذبتي الحلقة السابعة عشر 17 بقلم سهيلة سعيد

 رواية معذبتي الحلقة السابعة عشر 17 بقلم سهيلة سعيد

رواية معذبتي الحلقة السابعة عشر 17 بقلم سهيلة سعيد

رواية معذبتي الحلقة السابعة عشر 17 بقلم سهيلة سعيد

خالد : بلغت طبعاً بس كان اي قسم لما بيعرف ان البلاغ ضده كانوا بيلغبطولي الدنيا ويمشوني
شوهندة : مدورتش عليا انت ليه ؟؟
خالد : عشان ادور عليكي محتاج رجالة وابن الكلب دة خد الي ورايا والي قدامي ونصب عليا ????????‍♂️
شوهندة : لا هو خد حقه
( يتخض خالد لانه فاكر انها متعرفش مين مالك اصلاً )
خالد : حق ايه ؟!!!
( تحكيله كل حاجة تعرفها )
شوهندة : واوعى تقولي محصلش لاني مش هصدقك ☝
خالد : انا معرفش حاجة من دي .. كل الي اعرفه ان امك قالتلي هتوديهم ملجئ عشان خايفة ع نفسها وعليكي م الولد لما يكبر ????
شوهندة ب عدم تصديق : والله .. عيل عنده 10 سنين كان هيضرها ف ايه ؟؟ كان هيضرني انا ف ايه وانا لسة حتى متخلقتش جواها !! ايه الضرر قولي ؟؟؟
( ميردش )
شوهندة : انا بقيت حساك غريب عني .. بقيت حاسة ان مش انت ابويا الي اعرفه .. الي اعرفه عمره م يعمل كدة .. عمره م ياكل حق يتامى ولا يرميهم ف الشارع .. وامي كمان .. الله يرحمها ????????
( تطلع اوضتها ، تنزل دموعها لما تفتكر كلام مالك )
*( كنت خايفة من غرامك ، قلبي توهتوا ب كلامك ، ياما قالوا الحب قادر ليه كلمة علينا ???? )*
( مالك ف عربيته سايق )
*( قلبي وديتوا ل عذابه ، دة الي معملتش حسابه ، اه ي قلبي م الي فينا مين هيحس بينا ???? )*
( ف الشركة ، كريم تقريباً ماشي بيجري ، يدخل مكتب حبيبة )
كريم : الحقي اخوكي
( تقوم حبيبة مفزوعة )
حبيبة : مالك مالوا ????
كريم ب ضحك : خلاص اتجنن ????
حبيبة : الله يخربيت معرفتك ي شيخ حرام عليك بقا خضتني ????
كريم : هتتخضي كتير اليومين الجايين
حبيبة : ليه ي خفيف الظل ي ريشة ????
كريم : اخوكي شكله بيحب
حبيبة ب خضة : ايه ????
( يمسك مالك الفون )
مالك : تعلالي ع الشركة .. دلوقتي ي هشام
( يقفل ، يعدي الوقت ، يوصل مالك الشركة ، يطلع مكتبه ، تشوفه حبيبة وكريم ، يروحوا وراه )
مالك : هشام جه ؟
السكرتيرة : اه مستني حضرتك جوة
حبيبة : مالك
مالك : ع مكتبكوا دقتين وجايلكوا
حبيبة ب استغراب : اوك ????
( يروحوا مكتبهم ، يدخل مالك مكتبه ، يشوفه هشام يقف )
مالك : اقعد ????
( يقعد هشام ، يقعد مالك ع مكتبه )
مالك : في حوار كدة عاوزك تخلصهولي حالاً
هشام : تمام
مالك : قدامك ل الصبح ب الكتير ⁦☝️⁩
هشام ب انتباه : اوك تحت امرك
( يعدي الوقت ، يطلع الصبح ، خالد نايم ، يرن الفون بتاعه )
خالد : الو .. ايوة عاوز ايه ع الصبح ???? ايه ???? فلوسي رجعت ???? ازاي ؟!!!!
( يقفل خالد ويقوم يلبس ويجري ع برة يخبط ف شوهندة )
شوهندة : ااه !!!
خالد : اسف ي حبيبتي اسف ✋
شوهندة ب استغراب : مستعجل كدة ليه ؟!!!
خالد : فلوسنا رجعت رجعت زي م هي والشركة كمان وكل حاجة رجعت زي الاول ????
شوهندة : مالك رجعهم ؟!!!
خالد : مش عارف .. اكيد هو لان هو الي كان واخدهم .. عاوز بيثبتلي انه احسن مني ????
( تبص ف الارض شوهندة )
خالد : انا عارف اني غلطان .. والله عارف .. بس كان غصب عني .. انا كنت بحب امك اوي لدرجة اني مكنتش بعارضها ف اي حاجة حتى لو كانت غلط .. وكنت خايف تسيبني لاني مبخلفش وماليش حد ف الدنيا دي غيرها .. كنت خايف ابقا لوحدي بس ????????
( تنزل دموعها )
خالد : انا عارف انك مش طيقاني عارف .. وان صورة الاب الي كنتي رسمهالي اتدمرت .. بس انا هحاول ع اد م اقدر اصلح كل حاجة .. عشانك هصلح كل حاجة ????
( تشاورله ب اه ، ياخدها ف حضنه )
شوهندة : هفضل طول عمري شيفاك احسن اب ف الدنيا .. عشان عارفة انت ايه من جواك ????????
خالد : ربنا يقدرني واكون دايماً كدة ف نظرك ي قلبي ❤
( يبوس دماغها ، ينزلوا يقفوا عند باب الڤيلا ، يفتح الباب )
شوهندة : هو انت رايح فين ؟
خالد : قلتلك هحاول اصلح كل حاجة
شوهندة : اوك ????
( وفجأة عربية مالك تعدي ويضرب منها رصاصة تييجي ف دماغ خالد ، يطرطش دمه ع وش شوهندة )
، تمشي العربية ، يقع خالد ف الارض ، شوهندة مكانها ، واقفة مكانها ، مصدومة ، ب معنى اصح شبه مشلولة ، ولا عارفة تصرخ ولا عارفة تتحرك من مكانها ، يجروا ناس م الي كانوا ف البلكونات وشافوا ، يطلبوا الاسعاف والناس تتلم ، يعدي الوقت ، شوهندة قاعدة ع سرير مستشفى ، مافيش اي تعابير ع وشها ، صدمتها مغطية ع اي مشاعر ممكن تطلعها وترتاح ، ثابتة ، كلام ، عياط ، مافيش ، وجع جواها بس ، لي لي نايمة ع الكرسي الي جنبها ، مالك ف الشركة ، يدخل كريم مرة واخدة يخضه )
كريم : مالك
مالك : في ايه ؟!!!!!
كريم : في خبر معرفش هيزعلك ولا يفرحك ????
مالك : قوله
كريم : خالد مات
( يقوم مالك من مكانه )
كريم : اتقتل انهاردة الصبح قدام باب بيته
مالك : شوهندة كويسة ؟؟؟؟
كريم : ف المستشفى
مالك ب خضة : مستشفى ليه حصلها ايه ????
كريم : محصلهاش حاجة متقلقش هي بس اتقتل قدامها جايلها زي حالة صدمة ????
مالك : مستشفى ايه ؟؟
كريم : ال *****
( يطلع مالك يجري ع تحت يركب عربيته ويمشي ، يوصل المستشفى ، يدخل ل شوهندة ، شوهندة نايمة ولي لي قاعدة جنبها ع كرسي ، يقرب عليها يقعد جنبها )
مالك : هي عاملة ايه ؟
لي لي : مو ميحة .. نفسيتها كتير سيئة .. ما بتبكي وما بتتكلم .. الصدمة كانت كبيرة عليها
( شوهندة تفتح عينها ، تشوفه ، تنزل دموعها ، يمسك ايدها ويحط ايده ع دماغها ويقرب يهمسلها ب الكلام )
مالك : انتي كويسة ؟
شوهندة : اااه ????
مالك : شششش .. بس
شوهندة : مش قادرة ????
مالك : طب عيطي طلعي الي جواكي
شوهندة : سابني .. سابني لوحدي .. بقيت لوحدي ????
مالك : لا انتى مش لوحدك انا معاكي اهو ????❤️
شوهندة : متسبنيش ????????
مالك : مش هسيبك
شوهندة : متسبنيش والنبي .. انا مبقاليش غيرك ????????
مالك : مش هسيبك والله ❤
( ياخدها ف حضنه ، يعدي الوقت ، شوهندة نايمة ، يرن فون مالك )
مالك : الو .. ايه .. طب اوك شوية كدة .. طيب خلاص
( يقفل مالك )
لي لي : لو في شي وراك روح انا معها
( يقوم مالك )
مالك : ساعة ب الكتير وجاي تاني ☝
لي لي : اوكي
مالك : اوعي تسبيها ي لي لي وانا هبعت حراسة
لي لي : ما تقلق ما راح اتركها
مالك : اوك وانا مش هغيب
لي لي : اوكي
( يبوس ايدها ويمشي )
لي لي : مالك
( يبصلها )
لي لي : انت الي قتلته ؟
مالك ب استغراب : قتلت مين ؟!
لي لي : لما فوقوا شوهندة قالتلي هيك .. قالت كانت سيارتك بس هي مو مصدقة لانك عفيت عنه كرماله !!!
مالك : سيارة ايه ؟!!
لي لي : الي قتل ابوها ل شوهندة كان راكب سيارتك
( يستغرب مالك )
مالك : شوهندة الي قالتلك كدة ؟؟!!!!
لي لي : اي ????
( يمشي مالك ، يشوف الدكتور )
مالك : دكتور
الدكتور : مالك باشا كيفك ????
مالك : تمام .. هي حالة شوهندة عاملة ايه ؟
الدكتور : حالتها النفسية كتير بشعة بسبب وفاة الوالد
مالك : هتطول هنا ؟؟
الدكتور : ع حسب نفسيتها لما تتحسن
مالك : اوك شكراً ي دكتور
الدكتور : بتؤمر
( يمشي مالك ، يمسك الفون )
مالك : الو
كريم : ايه فينك ؟
مالك : تجيبلي حراسة حالاً ع المستشفى الي فيها شوهندة
كريم : في حاجة ولا ايه ؟!!
مالك : شوهندة بتقول الي قتل بباها كان راكب عربيتي .. عربيتي كانت فين الوقت دة ي كريم ؟؟
كريم : كانت قدام البيت متحركتش غير لما انت طلعت بيها .. وبعدين عربيتك اصلاً مافيش غيرك راكبها ف لبنان كلها تقريباً ????????‍♂️
مالك : الي عمل كدة عاوز يوقع بيني وبين شوهندة .. او عارف الي كان بيني وبين ابوها ف عاوز يلبسني الموضوع .. تبعتلي الحراسة وقول ل هشام يشوفلي مين تاني ف لبنان معاه نفس نوع العربية
كريم : تمام اوك
( يقفل مالك ، كريم ف مكتب حبيبة )
حبيبة : في ايه ؟!!
يتبع..
لقراءة الحلقة الثامنة عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ابن الجيران للكاتبة سهيلة سعيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!