Uncategorized

رواية أولاد عمي الفصل السابع عشر 17 بقلم منة وائل

 رواية أولاد عمي الفصل السابع عشر 17 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل السابع عشر 17 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل السابع عشر 17 بقلم منة وائل

في الطريق إلى منزل شروق
نادر:اي المكان ده يا رعد 
رعد :والله ماعرف هي اللي قالت ده مكان بيتهم مش فاهم انا
نادر :المكان قذر اوي اي الريحه دي
رعد :كح كح مش عارف انا هتخنق
بلطجيه :انزل ياض انت وهو ياض
نادر :كملت 
رعد:انت عايز اي انت وهو انتوا مش عارفين انتوا بتكلموا مين 
ضحك إحدى البلطجيه بشده ثم قال :لا والله مانعرفش ولو حد كبير يعني هيتعلم عليك بردو طلع اللي في جيوبك ياض
نادر:اوعي ايدك انت وهو
البلطجي:بس يالا بدل ما المطوا دي تسلم عليك
رعد:ههه وانتوا كده رجاله يعني سيب اللي في ايدك وتعالي راجل لراجل
البلطجي:طلعوا اللي في جيوبكم كده عشان نمشيكم بالسلامه يلااا
نادر وهو يبلع ريقه :اديهم اللي وخلاص يا رعد
رعد:لا مش مطلع حاجه واللي هيلمس اخويا هيموت على أيدي
البلطجي:انت خايف على اخوك ده طب لو عملنا في أيدوا كدا
نادر بوجع :ااااااااااه
رعد:سيبوا يا ولاد الكلب وربنا لهندمكم
البلطجي:اخدنا كل حاجه يا ريس
البلطجي :تمم يلا ياض انت وهو سبوهم ويلاااا
رعد بلهفه :نادر نادر عملوا فيك اي ولاد الكلب دول
نادر بألم :اااه ماتخافش دي في دراعي
رعد:يلا نروح على المستشفي بسرعه
نادر :لا مالوش لزوم دي حته بسيطه
شروق :رعد بيه اي اللي حصل
رعد :اي المكان اللي انتي ساكنه فيه ده ياشروق بصي البلطجيه عملوا اي في نادر
شروق:انا اسفه والله كنت عاوزه اقول لحضرتك ان المكان اللي انا عايشه فيه في بلطجيه كتير وكده معلش حقكم عليا تعالوا فوق نشوف الجرح
رعد :لا احنا هنمشي
شروق:لا ازاي مينفعش اتفضلوا
نادر :خلاص يا رعد يلا
رعد :طيب
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
           في المستشفى
حسام :خلاص جهزتوا
مشيره:ايوا خلاص
حسام :تمم فين الكرسي
مشيره :اهو
حسام :طيب اوعي يا مشيره
نورهان :في أي هتعمل اي
حسام :هه ماتخافيش، امسكي في رقبتي
نورهان بتوتر:اانا.. انا
حسام :اومال انا يلا
نورهان :طيب
حسام :يلا هاتي الشنط يا مشيره وانا هذوقها بالكرسي
مشيره :ماشي يلا
……….
حسام :اركبي يا مشيره انتي
مشيره :طب انت هتودي الكرسي فين
حسام :هحطوا في شنطه العربيه وهركبها
مشيره :تمم، دي ماما بترن، الو يا ماما
سحر:ايوا يا بنتي معلش اتاخرت عليكم بس انا نازله اهو وجايه
مشيره :لا ياماما ماتجيش احنا جايين
سحر:جايين طب واختك
مشيره :جايه معانا ياماما
سحر:يابنتي هتيجي ازاي بس وازاي الدكتور يكتبلها خروج
مشيره :يا ماما اهدي بقا لما اجي هفهمك يلا سلام
حسام :مرتاحه كده يا حبيبتي
نورهان بذهول:ها اه مرتاحه
حسام بتوتر :ها.. يلا اركبي يا مشيره
مشيره:ركبت
حسام :ماشي يلا بينا
مشيره بمكر:انت لي بتعمل معانا كده ده انت تعبت خالص معانا يا حسام
حسام :مفيش تعب خالص يا مشيره انتوا بردو ولاد عمتي ولو ماو قفتش جنبكم مين اللي هقف يعني
مشيره:اه بس عارف نورهان مبسوطه اوي انك موجود معانا والله
لكزتها نورهان في يديها من الخلف وقالت بغيظ:اه طبعا اومال مش ابن خالي ودي اخويا
حسام :اخوكي، اه اه اخوكم
نظرت لها مشيره بغيظ واشارت لها باءستحلاف
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
           في منزل حور
ام حور:والله منورين والله
عبد الرحمن :نورك يا ام حور والله
فاطمه:اومال العروسه فين
ام حور:جايه دلوقتي
وائل بقرف:وهي العروسه في كليه
ام حور:ايوا طبعا دي في كليه تربيه انجليزي
وائل بتكبر : اه طيب وياتري انتوا ساكنين هنا والا سالفتين الشقه من حد
عبد الرحمن :وائل في أي ممكن تسكت خالص دي شقتهم وانت مالك اصلا انت هنا عشان بس تشوف العروسه مش اكتر
وائل :ماشي يا بابا َماشي
ام حور:اهي العروسه جات اهي
عبد الرحمن :بسم الله ماشاء الله زي القمر يا بنتي
فاطمه :ماشاء الله بجد فعلا زي القمر ربنا يتمملك على خير يا معتز يابني عروستك قمر
معتز باإبتسامه :الله يبارك فيكي يا أمي
وائل :مش حلوه اوي يعني في بنات احلى وارقى
عبد الرحمن بعصبيه :وائل انزل استنانا في العربيه
وائل :يا بابا….
عبد الرحمن بغضب:يلا امشي
وائل بغيظ:ماشي يا بابا ماشي
عبد الرحمن :انا اسف على اللي قاله ده بس هو كده على طول
ام حور:عادي يا استاذ عبد الرحمن مفيش حاجه
فاطمه :بجد يا حبيبتي انتي زي القمر ده انتي خساره في معتز
معتز :ههه اي ياماما في أي
فاطمه:هههههه
حور لنفسها:بيتكلموا على اساس اننا متجوزين جواز عادي ماتعرفش ان ابنها سرق شرفي غصب عني قاعده ومبسوطه اوي وكمان ابوها جاي يتريق علينا عيله شيطانه
عبد الرحمن :احنا ان شاء الله نحدد المعاد بعد اسبوع عشان بردو اخوه هيخطب معاه بس مستنين ابو العروسه ينزل مصر وكده والا انتي شايفه اي يا حور.. حور
حور :ها اللي تشوفوا يا عمي
عبد الرحمن :تمم على خيره الله الخطوبه بعد اسبوع
           بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
          في قصر العرباوي
سحر :اومال فين صحابك يا عصام يا اخويا
عصام :مفيش هما ليهم بيت هنا في مصر فراحوا قعدوا فيه
سحر :اه بس شكلهم بيحبوا بعض انت عرفتهم ازاي دول
عصام :جوليانا كانت بنت راجل مستثمر كبير هناك وانا كنت مشاركه وبعد ما والدها اتوفى ولاد عمها كانوا عاوزين ياكلوا حقها بس انا وقفت جمبها لحد اما هما بعدوا عنها اما ماركل فده كان ابن منافس والدها وكان زميلها في الجامعه وكان بيحبها بس هيعملوا اي ابوها وابوه رفضوا تماما وفضلوا كدا مش متجوزين صحاب بس وهي على عهد والدها مش عاوزه تتجوز عشان والدها
سحر :ما اهو مات خلاص ده اي الهم ده
تن تن
سحر :افتحي يا سميره
سميره :حاضر يا هانم
معاذ:سلام عليكم
سحر:عليكم السلام اذيك ياحبيبي عامل اي
معاذ : الحمدلله بخير والله
عصام :اي مالك مستعجل ليه
معاذ :مفيش اصل هسافر الفجر وكده
سحر :خلاص اطلع نام شويه ياحبيبي
معاذ :حاضر ياعمتو تصبحوا على خير
تن تن
سحر :ده تلاقيهم رجعوا من المستشفى
حسام :سلام عليكم
عصام :وعليكم السلام، الف سلامه عليكي يا بنتي
نورهان :الله يسلمك يا خالو
سحر:انتوا ازاي تخرجوها من المستشفى دلوقتي
حسام :عادي يا عمتو الدكتور بكرا هبعتلها ممرضه تراعيها. تبقا هنا تحت عنينا
سحر :ماشي يابني
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
         في منزل شروق
شروق :الف سلامه على حضرتك انا اسفه على اللي حصل والحاجه هتصرف وهجبها
رعد:لا لا ياشروق مش مهم الحاجه المهم دلوقتي انتي ووالدتك ازاي هتعيشوا في مكان زي ده وخصوصا بعد وفاه اخوكي الله يرحمه مبقاش معاكم راجل
ناديه :معانا ربنا يا بيه
رعد:ونعم بالله، شروق عاوزك في كلمه
شروق :خير
رعد :بصي ده مفتاح شقه بتاعتي مش بقعد فيها ممكن تيجوا تقعدوا فيها انتي ووالدتك انتوا من النهارده مينفعش تقعدوا هنا
شروق:لا يافندم شكرا احنا كويسين كده
رغد باءصرار :شروق لوسمحت مش عاوز عناد انا اخاف عليكي هنا
شروق :لا متخافش احنا كويسين
رعد:شروق لوسمحت مفيش نقاش يلا
شروق :وانا قولت لا
………………
رعد :يلا اطلعوا وماتجيش الشركه لمده يومين كده لحد اما أعصابك ترتاح تصبحي على خير
شروق:وحضرتك من اهل الخير
……….. في الشقه
ناديه :انتي وافقي ليه يا شروق
شروق :ههههه خليكي ذكيه ياماما وانا الخطه اللي عملتها دي عشان ماهو عشان يجبنا هنا رعد قرب يقع ياماما وكل حاجه هتكون تحت ايدي ماتقلقش
……………
نادر :انت ليه جبتهم هنا
رعد:خوفت عليها
نادر :وانت مالك تخاف ليه ماهما عايشين هناك من زمان
رعد :مش عارف بس حسيت بخوف لو سبتها هناك تاني مش عارف بقا
نادر لنفسه :هههه شكلك وقعت
رعد:بتقول حاجه
نادر :لا لا ولا حاجه كنا الطريق
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
     في وقت الفجر في القصر
معاذ :كده كل حاجه جاهزه مش فاضل غير بس اني اصلي وانزل
ترن ترن
معاذ :ودي عاوزه اي دي، مش هرد
ترن ترن
معاذ :وبعدين بقا اما اشوفها عاوزه اي، الو ايرا يا ساره
ساره برعب :الو الو يا معاذ الحقني العربيه وقفت في مكان غريب اوي بعيد عن بيتنا وفي أصوات غريبه اوي ومش عارفه اعمل اي
معاذ :طب واناس اي اللي نزلك بدري
ساره :معرفش بقا انا لبست وجهزت حاجتي وعماله الف بقالي ساعه في نفس المكان ومش عارفه اعمل اي وخايفه اوي
معاذ :طيب طيب ماتخافيش مسافه السكه
ساره :عاااااااااااااا
معاذ بخوف :ساره ياساره 
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية الخادمة والأمير للكاتب محمود حماد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى