Uncategorized

رواية بداية طريقي لله الفصل السابع عشر 17 بقلم بسملة عبدالمولى

 رواية بداية طريقي لله الفصل السابع عشر 17 بقلم بسملة عبدالمولى
رواية بداية طريقي لله الفصل السابع عشر 17 بقلم بسملة عبدالمولى

رواية بداية طريقي لله الفصل السابع عشر 17 بقلم بسملة عبدالمولى

رنيم بتنهيده: عايزني اصدقك ازاي وانا سامعاك بوداني دي!!!، انا يمكن واثقه في صحبيتي، بس انت لا؛ انت لسه حد جديد في حياتي مش عارفاك من زمان مش عارفه عنك حاجه، مش هنكر انك وقفت جنبي في وقت ما صحبتي ما سألتش عني، بس دا مش هيغير انك لسه غريب عني!!، بشكرك لوقفتك جنبي بس مقدرش اصدقك بدون داليل،انا معرفكش، عشان استني الوقت اللي انت عايز تعرفني في،وانت وعدتني اننا اول ما ننزل مصر هنطلق ياريت تلتزم بوعدك،وانا الفتره دي اوعدك اني هتجنبك واخليك متشوفش وشي حتي لو عايز بس دا مش هيغير حاجه!!.
ادهم بحزن فـ كلماتها آلمته بشده:وعد اول ما نرجع مصر هتلطقك!!،حاجه تاني!؟.
رنيم:وياريت حضرتك تحترمني شويه،وتحترم وجودي غلي ذمتك زي ما انا محترماك!!؟
ادهم بسخريه:والله دي حياتي وانا حر فيها،بعد اذنك هنام!!!.
لتغطاظ رنيم من رده ولكنه رحل دون سماع ردها:ماشي يا ادهم والله لا اوريك!!.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مراد:ايوه يعني مش فاهم انتي لي نقيتي اقل حاجه في المحل.؟!.
روان:يا بني دي الحاجات اللي عاجبتني!؟.
مراد بسخط:والله!!.
روان:انا اصلا ما بحبش الدهب.!!
مراد: والله!!؟.
روان:هنتكلم في الموضوع دا كتير!!؟.
مراد: تمام يا روان!..
روان:طيب هبقا اكلمك بعدين ماما بتنادي!!.
مراد:بتتهربي!!؟.
صفيه:ما بترديش لي يابت بنادي عليكي،يلا عشان تفطري!!.
مراد بعبوث:طب روحي يا قلبي وهبقا اكلمك تاني!؟.
روان:ماشي يا مررراد (وتكأت علي مراد ليعلم خطئه)
مراد:خلاص يا ست اسف يلا باي؟!.
روان:في حفظ الله!.
صفيه بعد ان اغلقت:بيكلمك لي؟!.
روان بتهكم:مش حضرتكم اللي اديتولو رقمي،مش عارفهازاي توافقو علي حاجه زي دي!؟.
صفيه:لي يعني دا خطيبك وبكره يبقا جوزاك،اوعي يكون يابت بيطلب صور!!.
اسماء بسخريه:خيالك الواسع مجبلكيش غير صور!!.
صفيه:اسكتي يا رأس البغل انتي وقومو ساعدوني في تحضير الفطار!!.
اسماء بحنق:هوا دا اللي انتي فالحه فيه يا صفصف!.
صفيه وهيا ترفع يدها بفردة الشبشب:تحبي اوريكي!!؟.
اسماء:اهدي يا صفصف دا احنا زي ولادك برضوو!!؟.
روان:هنخرج نجيب فستان الخطوبه امتي!؟.
صفيه:قريب انشاءالله!!.
روان:طب يلااااا ججععاااااانه.
صفيه:اتكتمي صدعتيني!!!.
اسماء:عليا الطلاق عيله مجنونه!!.
صفيه:تعاليي اوريكي مين دي اللي عيله مجنونه!!!.
لتجري خلفهم وصوت ضحكاتهم يملئ المكان.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_ ابنك في الحفظ والصون هتنفذ اللي هنقولك عليه هيرجعلك  ساليم!؟. 
مهاب:اقسم بربي ابن ما يمسه شعره لامحيكم من علي وش الارض وانت عارف انا اقدر اعمل اي!؟.
_بضحكه خبيثه:متقلقش اووي كدا ابنك ضيفنا لحد ما تشرفنا انت وشمس في العنون اللي هبعتهولك في رساله ولو فكرت تلعب او تبلغ البوليس صدقني مش هتردد لحظه انهيلك حياته!!.
مهاب:اقسم بالله ابني لو……..قاطعه صوت صفير هتفه يعلن عن انهاء الاتصال ولم يلبث الا بضعة ثواني حتي وجد رساله بها العنوان بالتفاصيل ليتصل باللوه جلال الذي يحثه علي الذاهب بمفرده دون شمس لعدم تعرضها للخطر ليخضع لرغبة ويتجه الي وجهتهه بقلب يعتصر آلمً وقلق علي صغيره.
بعد ان وصلا الي المكان ترجل من سيارته وقام حارسو المكان بتفتيش جيوب بنطاله من اجل اخراج اي شئ يساعده علي الهرب ولكن صدمه شلت حركته عندما دلف داخلااً مما رأه!!.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
زيزي بضحكه خبيثه: لا جدع يا عبده عملت اللي مقدرتش اعمله!!. 
عبده بلؤم: استني بس عليا انتي شوفتي حاجه!!؟. 
زيزي بمكر: لا لا لا دا بعد الانجاز  العظيم دا لازم نحتفل!!!. 
عبده: مستنيكي!!؟. 
زيزي بغنج لاتثيره: ساعه بس واكون عندك!!. 
عبده: ماشي يا جميل مع السلامه!!. 
زيزي بخبث: سلام يا قلبي!! 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل خالد والد شمس كان يجلس مع زوجته لمشاهدة التلفاز، ليرا شرود زوجته امينه وقلقها الذي يسبب لها الارق تجعلها لا تنعم بنوم هادي. 
خالد بفضول: مالك يا امينه!؟.
امينه بقلق:مش عارفه يا خالد والله قلبي بيكولني علي البت شمس وحاسه انها في ضيقه وبشوفلها احلام وحشه!!.
خالد بإطمئنان:اهدي كدا ربنا مش بيجيب حاجه وحشه،صلي وادعيلها ربنا يهديها وانا شايفها انهارده في الشركه وكانت كويسه!!.
امينه بحنق:مش عارفه انت سايبها علي ذمة حمزه لحد دلوقتي لي؟!.
مطلقتهاش لي؟!.
خالد:قالتلي استني شويه يا بابا،مش عارف اعملها اي؟!.
ويسرد له ما حددث 
Flash back
منذ اكثر من اسبوعين دلف خالد لغرفة شمس لترحب هيا به وتحثه علي الجلوس.
خالد بتوجس:عامله ايه مع حمزه!؟.
شمس:زي الفل يا حبيبي ؟!.
خالد بتنهيده:اسلكي يا شمس!!.
شمس بتنهيده:حضرتك اللي اصريت اني اتجوزه،فـ دلوققتي ياريت تسيبني لحياتي اتصرف فيها بالشكل اللي يعجبني وانا عارفه مصلحتي فين كويس فـ بلاش حضراك  وسيبني لنفسي!!.!!
خالد بحراره:ماشي يا شمس هسيبك لوحدك!!؟
شمس: اتفضل يابابا!!.
End Flash Back
امينه:هنفضل كدا لحد امتي؟!.
خالد:ربنا يهديها وياريح بالها!!.
امينه بدعاء:امين يارب.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل روان كانت جالسه مع مراد في الصالون،فـ هوا اتي من اجل اعطائها فستانها الذي ستررتاديه يوم خطبتهم.
رروان:مراد انت لي لما كنت عندك في المستشفي خرجت الممرضه!!؟.
مراد بتنهيده:والله انا ما كان قصدي حاجه وحشه،بس هيا اعترفتلي انها بتحبني ومكنتش هأمن ليها تغيرلك لانها خبيثه قبل كدا عورت واحده كانت بتتكلم معايا لما حست ان البنت دي بتكنلي مشاعر راحت موقعَ عليها المشرطر عور اديها ولما عرفت بخطوبتنا شوفت نظرات الحقد في عنيها فـ قلقت منها واسبعتدها!!.
روان بهدوء مريب:وسيبها معاك لي!!؟.
مراد:هيا ممرضه شاطره ونبيها جداا،واني الاقي واحده زيها مش بسهوله وهيا شايفه شغلها بشكل كويس جدا،بس انا طلبت من المستشفى ممرضه وهنقالها عند ادهم!!!.
روان:ااااه طب ومعملتش كدا من زمان لي؟!.
مراد:كنت مشغول شويه بس والله همشيها!!!.
روان:طيب!!؟.
لتتباع بحده طفيفه:والله ان لاقيتها عندك المره جايه لا اقتلك واقتلها!!.
مراد بعبث:يسلملي اللي بيغير!!.
روان:انا مبغيرش!!.
مراد:بعدين بقا هنتكلم كتير عن ام الممرضه!!؟.
روان:عايز تتكلم في اي!!!؟.
مراد بعبث:عايز بوسه!!
روان بشهقه ممزوجه بالخجل:احترم نفسك يا مراد!!
مراد:يا خربيت مراد اللي طالعه منك زي السكر!!.
روان:مراد احنا اتفقنا علي اي؟!.
مراد:دي بوسه بريئه!!.
روان بخجل:بطل والا والله اعملك بلوك وما هرضي اطلع عليك خاالص!!؟.
مراد وهيقترب منها:مسمعتش حلوه سمعيني كدا!!.
روان بتعلثم:مراد ابعد مينفعش كدا!!.
مراد:هششششش بحبك!!
وقام بتقبيل جبينها.
روان بغضب:قولتلك يا مراد مينفعش ساكته علي وقحتك من بدري وبقول هيحترم نفسه بس برضو ما مفيش احترام بتعمل كل دا واحنا مش مكتوب كتبنا امال لما يبقا مكتوب كتابنا هتعمل اي؟!.
مراد بعبوث:لما يتكتب كتابنا هعمل اكتر من كدا بكتير ومن غير ما اقولك هعمل علي طوول!!!.
روان بعصبيه:مراد بطل طريقتك دي عشان انا مش هسمحلك تعمل كدا تاني ولا تقرب مني بالشكل ده عشان مش هسكتلك يا مراد!!.
مراد بضيق:روان بلاش تعملي مشكله من مفيش،وبعدين محصلش حاجه لكل دا!!؟.
روان بحده:لا حصل اللي انت بتعمله دا غلط وحرام وبتشيلني عليه ذنوب انت بالنسبالي راجل غريب مش من محارمي عشلن تعمل اللي بتعمله دا،وإلزم حدودك في الكلام،دا امجد اللي هوا ابن خالتي عمره ما عمل اللي انت بتعمله وكان بيحترم نفسه رغم اننا متربين مع بعض وواخدين علي بعض بس عمره ما عمالها!!!
مراد بغضب مكتوم وقدا اسودت عيناه من شدة غيرته فـ هوا لا يحتمل التخيل حتي.
مراد بحده:لانه ميقدرش يعمل كدا فاهمه،انا بس اللي اعمل كدا!! انا بس اللي تتكلميه عليه وان سمعت اسمه علي لسانك تاني هزعلك مني بجد يا روان!!؟.
روان بحده اكبر:انا لو بتحبني بجد كنت هتحافظ عليا من نفسك قبل اي حد بس شكلك مش قد الامأنه اللي بابا ادهالك،و إن فضلت كدا انا مش هكمل معاك!!.
مراد بعصبيه:قصدك يعني اني بكدب عليكي!!؟
وبعدين انا راجل وقد كلمتي ومش هغدر بيكي واسيبك يعني!!.
روان:انا بتكلم في الدين دلوقتي انت مش جوزي عشان تتكلم بال أريحيه دي،اعرف حدودك يا مراد،كان غلطي من الاول اني اتغاضيت علي اخطأ كتير لك بس خلاص مش هتغاضا عن حاجه تاني!!؟.
مراد بتهكم:انا همش عشان لو رديت ردي مش هيعجبك!!.
وتركها ورحل،واغلق باب خلفه بعنف لتخرج علي صوته صفيه.
صفيه بخضه:في اي،وفين مراد انا قربت اخلص الغدا!!
روان بعصبيه:غاار في داهيه تاخدوو،وسعي كدا الله لا يسئك!!.
صفيه:يا بت خد هنا وقوليلي حصل اي!!؟.
ولكن لا رد.
صفيه لنفسها:ربنا يهديكم!!!.
ــــــــــــــــــــــ
فـ رأي شمس امامه مربوطه من يداها وقدمها!!
مهاب بصدمه:انتي اي اللي جابك هنا!!!.
شمس بصريخ:خد بااالك يا مهاب وراك!!!
ليقع مهاب أرضا اثر ضربه علي رأسه.
شمس بدموع:لا يا مهاب لااء!!
مهاب بآلم:جيتي ازاي!!؟.
ليسقط ارضاً غائباً عن الوعي!!.
شمس ببكاء:قوم يا مهاب بالله عليك قوم،انا خايف مش انت وعدتني انك حتبقا جنبي دايما،متسبنيش يا مهاااااب قوم عشان خاطري،عشان خاطر اسر قوم،قوم بقاا.
عبده:تصدقي اتأثرت!!.
شمس بقوه:صدقني هقتلك وبإيدي دي!!.
عبده وهوا يتفحص جسدها بجرأه:لي بس يا جميل دا احنا ليلتنا عنب!!
شمس بإستحقار:بعينك يا عبده انك تقرب مني بعينك!!!.
عبده بخبث:امضيلي علي تنازل بكل املاكم وانتي تخرجي من هنا انتي وهما بخير غير كدا انسيي!!؟..
شمس بثقه:احلملك شويه بسعشان اللي هيجرالك مش هيجرا لكلب!!!
الحق صليلك ركعتين يمكن يشفعولك قبل ما تقابل وجه كريم!!.
لا يعلم لم كلماتها جهلت شئ ما بداخله يهتز من شدة خوفه ولكنه اظهر غير ذالك:صدقني هكسرلك غرورك دا!!.
شمس بضحك قويه:ههههههههههههه ابقا وريني!.
تركها ورحل فـ هيا استطاعت اثأرة غضبه.
ـــــــــ
بعد عدة ساعات بنفس المكان الموجود به شمس ومهاب واسر كان يقف اللواء جلال يملئ لرجاله خطته من اجل انقاذ حياتهم فـ هو تعقب الجي بي اس الذ يضعه مهاب اسفل لسانه.
جلال:فهمتو مش عايز اي غلط ومش عايز اي حد يتأذي فاهمين!!!
_فاهمين يا فندم!!
جلال:عايزكم تحاوطه المكان بسرعه يللا!!.
ـــــــــــ 
اخل هذا المكان المهجور،كانو قد وضعوهم جميعا في غرفه واحده.
شمس:يا اسر بالله عليك فوق!!.
اسر بوهن:با…با…ال…ح..ق..ن..ي…..ي..ا..ب.ا…ب..ا.
شمس بهمس:اسر اسر اصحي!!.
فتح عيناه عندما شعر بإن هناك احد يناديه .
شمس بلهفه:انا يا اسر قوم بسرعهه!.
ليلتفت لها:شمس اي اللي جابك هنا ومين عمل فيكي كدا!!؟.
شمس: وطي صوتك الاول وتعالا قرب مني بسرعه!!.
ليخضع لرغبتها.
شمس:في تلفون في الجيب الجاكت من جواه طلعه بسرعه!!.
اسر:حاضر…
شمس:اكتب الرقم دا عندك 0110******* واتصل بسرعه!!.
اسر:بيرن!!.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
كان عماد يجلس بحوزة حمزه حين قاطعه اتصال من شمس!.
عماد:السلام عليكم،عامله اي يا بنتي!!.
شمس بلهفه:يا عمي الحقنا عبده خطفني انا واسر ومهاب ومش راضي يطلعناا الا لما اتنازل عن الاملاك كلها الحقنا يا عمي!؟.
عماد بقلق:اهدي طيب وقولي انتي فين!!؟.
حمزه بقلق:في اي يا بابا!؟.
عماد:شمس اتخطفت!!؟.
ليوجه حديثه لشمس:طب وانتي بتكلميني ازاي دلوقتي!!!؟؟
شمس:خدو مني كل حاجه ولحسن الحظ ان التلفون دا كان في جيبي ومشكوش لان معاهم التاني!!.
عماد: طب اهدي كدا ووصفيلي المكان!؟.
شمس:كل اللي اعرفه اني فـي اسكندريه فين مش عارفه!!؟.
فجأه قطع الاتصال!!؟.
عماد بخوف:الو شمس يا شمس!!؟.
حمزه بتوتر:مالها شمس يا بابا!!؟.
عماد:عبده خطفهم هياا ومهاب واسر ابن مهاب ومتعرفش حاجه غير انه في اسكندريه!!!.
حمزه بتفكير:تقريباً كدا عرفت المكان!!؟..
عماد:طب يلاا بسرعه!!.
ـــــــــــــــــــــــ
كانت تحادث عمها ولكن سمعت صوت اقدام قريبه من الغرفه لتخبر اسر بغلق المكالمه سريعاً،ليدلف عبده ليجدهم جميعاً نائمين.
عبده بسخريه:بيت ابوهم هواا!!؟.
احدي الظابط من خلفه:لابيت ابوك انت!!!.
عبده بفزع:انت مين!!؟.
مجدي الظابط:انا عذرائيل اللي هياخد روحك!!؟.
عبده:نزل سلاحك انت مش عارف انت بتتكلم مع مين؟!.
مجدي: لا عارف يا روح امك ويلاا قدامي بسكات عشان مزعلكش!!. 
عبده:تعرف ان المكان مليان يعني انت جاي تلعب في حتتي وانا رجالتي كلوهم بره وانت لوحدك!!.
مجدي بسخريه:قصدك شوية الخراتيت البره لا متقلقش انا مسيت عليهم قبل ما اجيلك ودلوقتي رجالتي بيخدوهم للتخشيبه!!؟.
عبده وهوا يبلع ريقه من شدة خوفه:انا معملتش حاجه يا باشا!!؟.
مجدي:قدامي ياروح امك ونشوف الموضوع دا بعدين!!.
جلال:ابعتلي الاسعاف اللي بره تشيلهم!!؟.
مجدي:تمام يا فندم!!!.
ـــــــــــــــــــــــ
خرج حمزه وعماد وكان كلاهما قلقين عليها.
عماد:هتكون بخير بإذن الله!!؟.
حمزه:بإذن الله! 
عماد:جلال ايوه صح هوا اللي هيفيدنا!!؟.
حمزه بلهفه:طب اتصل بيه بسرعه!!.
اخرج عماد هاتفه وبعد مده قصيره آتي صوته:شمس معانا يا عماد متقلقش وهيا بخير ونقلنها هيا ومهاب علي المستشفي!!.
عماد بذعر:مستشفي لي هما حصلهم حاجه!!؟.
جلال:لا مهاب خد ضربه علي دماغه جات خفيفه الحمد الله ،وشمس كويسه بس الدكتور بيطمن عليها ولسه ما خرجش!!.
عماد ببعض من الرأحه:احنا جاينلك حالاً!!.
جلال:تمام احنا في مستشفى **** في اسكندريه!!.
عماد:ساعه وهنكون عندك سلام!!.
بعد ان اغلق مع جلال اتصل بخالد واخبره ما حدث بختصار.
خالد بقلق:متأكد انها بخير يا عماد!!؟.
عماد:والله كويسه!!.
خالد:طيب انا هجيب امينه ونيجي!!.
عماد بتنهيده:اللي يريحك!!.
بعد مده وصل حمزه وعماد للمشفي وذهبا واطمئن عليها واخبرهم الطبيب ان هذا الاغماء الناتج نتيجه لضغط عصبي شديه!!
حمزه بتنهيده:شكرا يا دكتور!!؟.
الدكتور ببسمه:العفو دا وجبي.!؟
عماد:هتفوق امتي!!؟.
الدكتور:انا عاطيها مهدأ كمان ساعتين بالكتير  اووي وهتفوق!!؟.
حمزه بتنهيده:تمام،ممكن ادخل اطمن عليها!!.
الدكتور:طبعاً بس اللي هيدخل يدخل لواحده!!؟.
حمزه:تمام!!.
ليدلف حمزه اليها ويجده غارقه في نومهاا ليجلس بجواره ويقوم بلثم يداها.
حمزه بتنهيده: مش عارف اي اخرة اللي بنعمله بس اللي اعرفه اني عايزك لسه يا شمس، مش قادر ابعد عايزك معايا،فاكره لما كنا مخطوبين وقولتيلي ان نفسك في بيت يكون حواليه جنينه بس يكون بيت مش كبير اووي عشان يدفينا ونملاا بحبنا، فاكره لما كنا دايماً نتخانق بسبب لبسك، تعرفي اني وانا صغير كنت بكرهك!!؟
ليتابع بآلم:كنت دايما بقول عليكي مايصه ومدلعه،مكنتش اعرف اني لما اكبر هتبقي انتي كل حياتي،حياتي وسعادتي متعلقه فيكي وبيكي يا شمس ارجعيلي شمس بنتي وصحبيتي وحبيبتي ارجعيلي انا مسواش حاجه من غيرك مش قادر اتخيل حياتي من غير وجودك فيها،مش قادر اتخيل اني اطلقك وتتجوزي وتبقي في حضن غيري،مش قادر استحمل فكرة انك بعد ما تسيبيني هيبقا راجل غيري محور حياتك وهتحبيه،مش قادر استحمل انك هتحبي حد غيري،مش قادر انا عايزك ليا انا عايز اصحي كل يوم علي وشك عايز احقق احلامنا كل دا راحه خلاص،شمس ارجوكي ارجعيلي انا حياتي من غيرك ملهاش لا طعم ولا لون ارجعي حبيني تاني،فاكره لما قولتيلي انك هتفضلي تحبيني طول العمر،راح فين كل كلامك دا،لي دايما بتوجعيني بأفعالك وبتبعديني عنك،بحاول اتجهلك وابعد عنك مش قادر،انتي بالنسبه ليا روحي،انتي اي اللي عرفتيني معني الحب بس دا كلو راح قدام عيني وانا مش قادر اعمل حاجه، شايفك بترمي نفسك في النار ومش قادر امنعك،
مش قادر احميكي من نفسك مش قادر،مش قادر اخرجك من النار اللي انتي حاطيتي نفسك فيها مش قادر، شمس انا بحبك ومش قادر اعمل اي حاجه حاسس بالعجز،الحقيقة اني ضعيف جدا،انا اضعف مما تتخيلي،وبعدك عني بيضعفني وبيوجعني اكتر!!
متسيبنيش وخليكي معايا!!.
﴿ويبقي لكِ مكان في قلبي بعد هجرانك له فقلبي بدونك لا يعرف للحياة معني،اريدك بجانبي يا من علَمتني العشق، لا اعلم ما السبب ورأ ذالك الفراق الذي جعل روحي تتآلم بدونك ولكن ما اعلمه اني اريدك وهذا يكفي،لا اريد اعذار اريد ان اشعر بك فقط،اريد رأيتك بجانبي اريد ان اشعر بكِ بجواري،اشتاق لكٍ وشوقي يذبحني،عودي لاجل عشقي لك﴾
#لـ_بسمله_محمد
‌…
افاقت شمس وأطمن جميعاً عليها وكذالك مهاب ايضاً، وعادو لمنازلهم سالمين. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مرور شهر، اليوم هوا يوم خطبت مراد ووران، وايضاً عاد ادهم ورنيم من سفريتهم، ومازل التعامل بين رنيم وادهم جاف الي حد ما، وحمزه الذي بدأ يقترب من شمس وشبه معها في جميع اوقاتها فـ اصبح لا يفارقها الا عند النوم. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل روان الساعه الـ8 صباحاً. 
صفيه: يا بنتي يلا متوجعيش قلبي معاكي!؟. 
روان بعند:مش رأيحه فـحته!!.
صفيه بعصبيه:مش لعب عيال هواا؟!.
روان:ايوه يعني عايزاني احضر الخطوبه ازاي وانا وهوا مش بنكلم بعض وبقاله شهر مفكرش يرفع سماعة تلفون يطمن عليا!!.
صفيه:مهما ان كان السبب اللي خلاكم تخانقو برضو مكنش ينفع تروحي لدكتور تاني يغيرلك علي الجرح،غلطك اكبر!!.
روان بحنق:اروح عنده ازاي واحنا مخنقين!!؟.
صفيه بتهكم:ادي دماغك الناشفه دي خلت الجرح يلتهب وترجعي للعلاج القديم اللي بيدوخ!!.
روان:انتي شمتانه فيا صح!!
صفيه:قسم بالله ياروان ان ما لبستي وحصلتيني لاكون نداه لابوكي وهوا يتصرف معاكي!!.
روان بغضب خلاص هتحرق اهو!!.
صفيه:خمس دقايق وتحصليني!!.
بعد مده قصير.!!
روان بتذمر:يلاا،
بس خليكي فاكره انك بتبيعي بنتك بالرخيص!!.
صفيه بسخريه:بكره نشوف يلاا الراجل مستني تحت بالعربيه!!.
نزلو للاسفل حيث يقوم مراد بإنتظارهم حتي يوصلهم للبيوتي سنتر،قام بيصلهم ونزلت صفيه وتركت روان مع مراد بالسياره بمفردهم.
مراد بتهكم:وليكي عين تزعلي بعد اللي عملتيه!!؟.
روان بعصبيه:ملكش دعوه بيا اعمل اللي اعمله وعلي فكره مجتش انهارده الا عشان ماما ضغطت عليا والا مكنتش هاجي!!.
ليلتفت لها ويمسك يدها ويضغط عليها بشده الا ان آلمتها.
مراد بغضب مكبوت:صوتك ميعلاش يا روان
ليتابع بصوت عاالي ارعبها:ففااااهههمممه!!!؟.
لتدمع عيناها سريع وتتحدث بنبره خافته:ايدي انت بتوجعني!!؟.
لينظر لعيناها ويرآ الدمع علي وشك الهبوط لينزعج من نفسه ويحاول التبرير:روان انا….
لم يكمل كلامه حتي وجدها دفعت نزعت يداها من يداه وهرولت سريعاً لداخل.
ليلعن نفسه ويتوجه لحمزه وادهم الذي ينتظرانه.
ـــــــــــــــــــ
مساءً في البيوتي سنتر حيث تتواجد روان وشمس ورنيم.
رنيم بنبهار:اي القمر دا!!؟.
كانت روان ترتدي الفستان الذي احضره لها مراد فكانت اية في الجمال.
فستان روان 
شمس:قمر يا رورو ربنا يحفظك!!.
روان ببسمه حزينه:ربنا يخليكم ليا!!.
صفيه بدموع:قمر يا حبيبتي مشاء الله!!.
روان:انا عارفه انتي عايزه تبوظيلي الميك اب انا عارفه!!.
مراد بعبث من خلفهم:لا لا سيبولي المهمه دي ليا انا!!.
لتنكس روان رأسها اسفل لتداري الدموع التي ما ان سمعت صوته تأبي الهبوط.
شمس:الف مبروك يا برنس ربنا يسعدكم وان زعلتها فـ يوم هوريك وش عمرك ما شوفته!!.
مراد بنبره عاشقه:محدش بيزعل روحه!!.
رنيم بتصفير:العب!!!
ادهم بضيق:ما تيللا يا جماعه مش هنقف نحب هنا.
ليقترب منها مراد من اجل امساك يدها لتسحبها سريعه وتتحدث بنبره مقتضبه:مينفعش!!.
ليرآه عينا الحمراء من شدة البكاء،ليندم كثير فـ من المفترض اليوم اسعد ايامها ولكن جعله هوا اتعس ايامها،ليذهبا الي القاعه حيث تقام الحفله ويجلسا قلقيلا ً،الا ان تنصدم روان بشده مما تراه!!.
رون لنفسها:يارب يكون غلط يارب ليكون اللي فـ بالي غلط يارب مراد سافل وانا مش ضامنه يارب يكون غلط ياارب يكون غلطان في القاعات!!.
لتلتفت لمراد لتسأله لتجده يقف معه هوا ووالده.
وبعد قليل قال المأذون:عايزن موافقت العروسه!!؟.
مراد بسعاده عارمه:حاضر!!.
ويذهب اليه ويقول:يلا يا عروسه المأذون عايز موفقتك،
ليتابع ببحده طفيفه:هتقولي موافقه والا والله هتشوفي مني حاجه ما هتعجبك!!؟.
ليأخذها اليهم تحت صدمتها،ليقفها بجوار والدها ويجلس هوا امامه.
المأذون:موافقه يا بنتي..!
رفعت روان نظرها الي ذالك الذي يجلس امامه لترآه ينظر لها بتحذير،
لتتعلثم:مم..م.موافقه!!.
المأذون: طب وقعي هنا!!
لتفعل مل يطلب منها بذهن شارد فيما يحدث،لم تفيق الا عندما سمعت كلمة المأذون«بارك الله لكما وبارك عليكم وجمعا بينكما في خير»
ليحتضنها والدها بدموع:مبروك يا بنتي الف الف مبروك!!.
روان بدموع:الله يبارك فيكي يا حبيبي،بس ازاي!؟.
محمود:مراد كلمني وطلب مني نكتب الكتاب وقالي خليها مفاجأه!!!.
روان بضيق:طب ابعد بقاا عشان انت اب مش جدع اقسم بالله،انت عارف اننا مخنقين ومع ذالك اتفقت معاه عليا!؟.
مراد من خلفهم:في زوجه محترمه تطلع اسرار بيتها براا!!؟.
روان:وسع يلاا انتو خدتوني فـ دوك،وضحكتو علياا،
انا مش موافقه علي الجوازه دي طلقنا يا عم الشيخ!!.
مراد بحنق:هوا انا لحقت اتجوز عشان اطلق!!!.
روان:بقولك اي يَلاا ابعد عن طريقي احسنلك انا سوابق وممكن اقتلك واشرب من دمك.
وسابتهم ومشيت خدت شمس ورنيم واسماء واستفرضو بالكوشه!!!.
مراد بصدمه:يلاا وسوابق!!،انا اضحك عليا في الجوازه دي!!!.
محمود بضحكه:الله يكون في عونك دا انت هتشوف ايام طين!!!.
مراد: عمي دايما كنت بسمع عن حضن كتب الكتاب هو اي صلاحيته انتهت وانا معرفش!!؟.
محمود:احترام نفسك يا مراد وراعي اني ابوها حتي.!!؟
مراد:يا عم هوا انا حضنت لسه،بعد اذنك هروح اشوف مدامتي واجي!!؟.
ليذهب اليهم دون سماع رد محمود.
مراد:بعد اذنكم يا بنات دا مكاني!!؟.
رنيم:مكتوب عليه إسمك؟!.
مراد:لاء!!
رنيم:جايبه بفلوسك!!؟.
مراد:لاء!!.
رنيم بصوت عاالي:يبقا دا ملك الحكومه يا قلب امك!!!؟.
مراد بصدمه:امييي!!!
اسماء:قولتلك يا ابني اللي يجي علي طرفنا يستحمل قرفناا!!.
شمس:هوا انت اي نعم ابن خالتي وكل حاجه بس هيا صحبيتي ومقدرش اخونها يبقا تبقا زي الشاطر كدا وتورينا عرض كتافك!!.
مراد:لا بقاا دا انا لا لحقت احضن ولا اعمل اي حاجه؛بعد اذنكم يا حلوين اخد مراتي احضنها واجبهالكم تاني!!؟
وأخذها وذهب لركن بعيد قليلاً عن الناس.
مراد:اهلا بالعروسه الزعلانه!!.
روان:عايز اي يا مراد!!؟.
مراد:عايز حضن!!.
روان بخجل:مرااااد.
_ربنا ياخد مراد اللي طالع اسمه منك زي العسل!!.
روان:بعد الشر عليك!!.
مراد بتنهيده:انا اسف!!؟.
روان بحده:اعتذارك مش مقبول!!؟.
مراد:اهدي يا وحش المجره في اي قلبت  لي؟!. 
روان: رجعني حالاً يا مراد والا والله اقول لبابا انك بتقولي كلام سافل زيك!! 
مراد بتهكم: امال لما اعمل هتعملي اي هتقولي للبلد كلها!!؟.
ثم اخرج من جيب بنطاله شوكلاته كبيره.
مراد بحنان:انا اسف يا قلبي علي كلامي ليكي الصبح!!.
روان بضيق:هيا دي اللي ربنا قدرك عليها يا ابن فريال!!؟، واعتذارك مش مقبول برضو!!.
مراد:طب ياست انتي يرضيكي زوجتي العزيزه تروح تغير عند دكتور غيري،لا وكمان تقلع قدامه ويشوف جسمها يرضيكي يعني!!.
روان:اولا يرضيني،ثانيا هوا كان دكتور محترم ومش حرام اني اوريه مكان الجرح دا غير ان انتو بتبقو حالفين قسم، وانا كان مستحيل اجاي عندك واحنا مخنقين انا عندي كرامه يا بابا!!؟.
مراد:ته احنا بنحلف قسم بس في ناس مبتعملش بيه،ولاء مش محترم وبعدين مهما ان كان بينا متروحيش لحد غريب انا وبس!!.
روان بتلقائيه:ما انت وقتها كنت غريب!!!.
ليقترب منها مراد ويلف يداه حول خصره ويردد بحده:لا مكنتش غريب وعمري ما هكون غريب انتي بتعتي انا وبس ومش من حق حد انه يشوف اي حتي فـ جسمك غيري كل حاجه فيكي بتعتي انا يا روان انا جوزك وحبيبك وصحبك ودكتورك انا وبس!!.
روان:مش عارفه انا وفقت ازاي انت انسان سافل ومش مضمون اصلا!!.
مراد بعد ان احتضنها اليه ليهمس بأذنها:لا وقليل تربيه كمان تحبي اوريكي!؟؟.
لتدفعه روان بعيد عنها:ابعد عايزه اكل الشكولاته يا خربيتك كابس علي نَفسي!!؟.
مراد بغيظ:يخربيت اهلك يا شيخه فصيله للحظه اقسم بالله!!.
روان بسخريه: علي فكره انت عيل نحنوح!!.
مراد:النحنوح دا بيحبك!!.
روان:وانا كمان بحب النحنوح!!.
مراد بفرحه:قولتي اي!!!؟.
اسماء من خلفه:قالتلك بتحب النحنوح،
وانتي يابنت ستين في سبعين مش كنتي مش راضيه تيجي الخطوبه هاا؟!…وعلي فكره انا اللي قايلالو يجيبهالك يعني ليا النص!!؟.
روان:دا بعينك!؟؟
مراد:خدت واحده علي فكره!؟.
روان: خدي يابنت الجزمه!!؟.
اسماء:اقولك الجذمه دي تبقا مين ومتزعليش!!؟.
روان:قولي!؟.
اسماء:تبقي عمتك اللي هروح اعرفها دلوقتي وبعدين خدي هنا،انتي ازاي تبعي نفسك بالرخيص لدا انا قولت البت تقيله وهترميها فـ وشه طلعتي سهله ورخيصه اخص عليكي تربيتي راحت في الارض، مش امبارح قايلالك مهما ان عمل متفرطيش في مشاعرك  ولا نفسك!!. 
مراد: لا دا انا اللي همحيكي من علي وش الدنيا!!.
اسماء:استهدي بالله ياجوز اختي مش كدا،عارف انا دايما بقول ان الجري نص الجدعنه.
لتجري الي ان قطعت انفاسها لتقف من اجل اخذ انفسها لترآ شخصً يحدق بها!!.
اسماء:اي يا اخينا اول مره تشوف بنت؟!.
_لا،اول مره آره قمر!!؟.
اسماء:قمر مين يا روحمك!!!؟ انا هوريك القمر دي هتعمل اي!!…….وخلعت حذاؤها ذو الكعب ونزلت علي رأسه به.????
يتبع….
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!