Uncategorized

رواية بائعة الورد الفصل السابع عشر 17 بقلم أسماء ابراهيم

رواية بائعة الورد الفصل السابع عشر 17 بقلم أسماء ابراهيم
رواية بائعة الورد الفصل السابع عشر 17 بقلم أسماء ابراهيم

رواية بائعة الورد الفصل السابع عشر 17 بقلم أسماء ابراهيم

حمدالله علي سلامتك يا بطل……
كان صاحب الجمله مفاجأه للجميع فهو بشخصه وذاته دكتور فادي المرشدي أيعقل أنه يلبي طلب تامر ويذهب لزيارته بعد أن كان يريد تامر أذيته…
فادي: امشي ولا هاتقولي اتفضل انا ممكن اتفضل علي فكره بس احب اسمعها منك ياتامر.
تامر: طبعا اتفضل يادكتور وانا اسفه لحضرتك وارجوك تسامحني علي كل حاجه عملتها مع حضرتك.
فادي: انا مسامحك ياتامر لكن بشرط .
نظر تامر لوالده وبعدها لدكتور فادي وقال: وانا موافق علي اي حاجه تطلبها يادكتور.
منير: اهلا وسهلا بك يادكتور شرفتنا والله وتامر ندمان علي اللي عمله واتمني منك تسامحه واعتبره اخوك الصغير وغلط.
فادي: اهلا بيك يامنير بيه وانا مسامحه وشرطي أنه يبدأ يذاكر وانا هكون معاه خطوه بخطوه وماتقلقش العملي كله هيكون معايا بس اهم حاجه دلوقتي تركز علي الجزء النظري.
منير وسماح بصوت واحد ربنا يوفقك ويسعدك يااارب.
تامر: متشكر جدا لحضرتك وبجد انا مش عارف اعمل ايه قصاد مساعدتك ليه.
فادي: الحاجه الوحيده اللي عايزها نجاحك وتخرجك السنه دي من الجامعه واستأذن انا دلوقتي وهاجي ازورك تاني وهاجيبلك معايا المحاضرات اللي فاتت .
تامر: دكتور فادي ممكن كلمتين علي انفراد بعد اذنك يابابا 
منير: طبعا ياحبيبي خدوا راحتكم تعالي معايا يا سماح نجيب عصير من الكافيتريا.
خرج منير ومعه زوجته واقترب فادي بكرسيه جانب تامر.
فادي: خير ياتامر طلبت نتكلم علي انفراد ليه لو في حاجه مش عايز والدك يعرفها انا معاك .
تامر: خير يادكتور كل الحكايه أن في بنت زميلتي هي ساعدتني علي اللي عملته مع حضرتك هي مالهاش ذنب في حاجه الذنب الوحيد أنها بتحب حضرتك وكانت عايزه تلفت النظر ليها لكن صدقني يادكتور لو حد احتواها وطمنها هتكون حد جميل اوي .
فادي: اطمن ياتامر انا عمري ما أذي حد بسبب حاجه لأننا بشر وكلنا بنغلط ومافيش حد معصوم من الخطأ بس تعالي هنا مين دي اللي بتحبني هو انا اتحب اصلا ده كل الطلبه بيدعوا عليه واولهم شدوي ولا ايه.
ضحك تامر وقال: ده حقيقي لدرجه بقينا نخاف نحضر محاضره ليك وعلي العموم البنت دي فعلا جواها جميل لكن عايز توجيه اديها فرصه يادكتور تقرب منك .
فادي: ماشي بس ياتري مين بقي…..
تامر: ناني الحلواني يادكتور وهي صاحبه ياسمين وروضه اصدقاء شدوي اخت حضرتك.
فادي بتفكير في الاسم : اممممم تقريبا اسمها مش غريب تمام يابطل خليها علي الله سلام ولينا لقاء تاني بس مع المذاكره.
تامر: تمام يادكتور….
خرج فادي من غرفه تامر ومن المستشفي وصعد سيارته وأثناء سيره كان يفكر في كلام تامر ويحاول يتذكر صاحبه الاسم الذي تحبه وتحاول في لفت نظره…
__________________________
في بيت الحجه وداد كانت تجلس والده روضه واخواتها
 الحجه وداد: يارحمه لازم روضه تعرف الحقيقه واني عمتها مش مجرد صاحبه السكن اللي قاعده فيه لحد امتي هانستني.
رحمه: ياحجه وداد لو روضه عرفت هاقولها ايه السبب اللي خلاني اخبي عليها وكمان هانضطر نفتح في القديم وانا مش عايزه ازود الهموم عليها كفايه أنها بتشتغل عشان تساعد نفسها.
الحجه وداد: وانا نفسي تعرف عشان لما اقابل ربنا اكون وفيت بوعدي لعبدالله الله يرحمه وكمان العماره دي هتكون ليها ولاخواتها لو ماعرفتش هيكون ايه رد فعلها لما تعرف اني كتبت كل حاجه ملكي ليها ولاخواتها.
رحمه: خليها علي الله ونبقي نشوف هانعمل ايه بس تخلص السنه دي وتتخرج من الكليه وعلي العموم محمود صاحب عبدلله الله يرحمه كلمني من فتره وقالي أنه خلص كل حاجه خاصه بعقد البيت اللي اشتراه عبدلله قبل ما يموت..
الحجه وداد: ربنا يسترها انتي تعرفي أن محمود ده يبقي عم ياسمين صاحبه روضه .
رحمه: عارفه طبعا ربنا يعديها علي خير.
دخلت روضه وألقت التحيه عليهم وقالت ..ايه ياست ماما عامله غدا ايه النهارده لاني ميته من الجوع
رحمه: حبيبتي هاحضرلك الغدا حالا وماتقلقيش عامله صينيه البطاطس باللحمه ورز وسلطه يستاهلوا تأكلي صوابعك وراها.
الحجه وداد: انتي جايه لوحدك اومال فين ياسمين عشان تتغدوا مع بعض.
روضه: ياسمين هاتتغدا مع ولاد عمها في المحل ويوسف هايوصلها.
الحجه وداد: طيب ياحبيبتي اطلعي غيري هدومك عقبال ما والدتك تجهزلك الغدا وبالمره نزلي معاكي ناني مش عارفه مالها بقالها يومين تعبانه ومش بتخرج.
روضه: غريبه دي ليه مع انها كانت معايا في الجامعه امبارح حتي جات وسلمت علي أصحابي هاشوفها وهحاول انزلها.
صعدت الدرج روضه ودخلت الشقه ورأت ناني تجلس في البلكونه وعلي ملامحها الحزن ربتت علي كتفها وقالت….مالك ياناني قاعده كده ليه وشكلك حزين ليه.
ناني: مافيش ياروضه انا كويسه بس ناس صحابي حصلهم حادثه وزعلانه عليهم.
روضه: طيب قومي اغسلي وشك وتعالي معايا ننزل نتغدا مع بعض من ايد ماما دي عليها صينيه بطاطس باللحمه أنما ايه حكايه.
ناني: معلش مش هقدر وماليش نفس حقيقي.
روضه: مافيش الكلام ده وبعدين عندي ليكي مفاجأة ومش هقولك عليها غير لما تنزلي معايا قولتي ايه.
ناني: ماشي هانزل معاكي بس مش عشان اعرف المفاجأة لأ عشان صينيه البطاطس اخيرا هاكل طبيخ معدتي نشفت من أكل التيكاوي
بعد دقائق كانت البنات نزلت الي شقه الحجه وداد لتناول الغداء وأثناء جلوسهم علي السفره قالت روضه….هااا ايه رأيك في الاكل مش قولتلك حاجه اخر تمام.
ناني: فعلا الاكل تحفه تسلم ايدك ياطنط .
رحمه: بالف هنا وشفا علي قلوبكم ياحبيبتي.
روضه: بصي بقي ياناني انتي عارفه طبعا اني بشتغل حاليا في شركه المرشدي بتاعت بابا شدوي وانا في الشركه سمعت انهم عايزين مهندسين ديكور عشان الشركه داخله مشروع كبير في مرسي مطروح فأنا اقترحت علي شدوي انك تكوني معانا وهي كلمت بابها وهو وافق ومن بكره هاتستلمي شغلك بعد مواعيد الجامعه ايه رأيك في المفاجاه دي.
ناني: مفاجأة تحفه طبعا شركه المرشدي من أكبر شركات الديكور والمعمار في مصر حبيبتي ياروضه متشكره اوي.
روضه: لا لا انا مش واخده منك علي الادب والتواضع ده فين ناني المغروره اللي بتكلمنا من فوق.
ناني: يانهار اسود هو انتوا بتقولوا عليه كده .
روضه: يوووووو ده الجامعه كلها بس مش مشكله عادي .
ناني: ياااااه الناس شايفاني كده وانا اللي كنت مفكره أنهم بيحبوني بس تعرفي انا مش وحشه ممكن اكون غلطت بس عمري ما كنت وحشه مع حد عمري ما كسرت خاطر حد ، عمري ما حد احتاجني و ما لاقنيش ، اه بتضايق من اقل حاجه و متقلبة المزاج ممكن اقلب ع حد بسبب كلمه قالها ضايقتني بس من جوايا نضيف و عمري ما بعدت عن حد و لما ببعد عن حد بيبقي هو السبب في البعد ده…
روضه: واحنا مش هانبعد عنك انتي فعلا حد كويس ياناني بس محتاجه حد يكون جنبك يكون مرايتك اللي توجهك للصح وتلومك وتعاتبك في الغلط وبعدين احنا هانقلبها درامه ليه يالا بينا بقي نشرب كوبايتين نسكافيه ولا اقولك كابتشينو بندق .
::؛؛؛::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::”’
ياسمين وشدوي بعد ما رجعوا من الكافيه وجدوا سالم يجلس بمفرده فقالت ياسمين: سالم فين روضه اوعي تكون عملت فيها حاجه ولا تكون زعلتها .
سالم: والله ابدا كل الحكايه أنها فضلت تتخانق معايا وتقولي خليك في حالك رديت عليها وقولتلها انتي حالي اخدت الكلمتين وجريت.
شدوي بضحك: الحمدلله انها جريت ما عملتش فيك حاجه ولا خبطتك بزهريه في دماغك .
ياسمين: مجنون واتلم علي اللي اجن منه ماهو مش معقول وانتوا بتتخانقوا تقولها كده كنت استني لما تهدوا علي العموم ما تخافش انا هاتصرف لما اروح السكن.
شدوي: وانا هامشي بقي ياسو هعمل كام مشوار كده وهاروح باااي
ياسمين: باااي ياقلبي وانا هكلمك لما اروح وكمان عشان نشوف هنعمل مع روضه والبيه ايه.
يوسف: ماله البيه قالها وهو يدخل من باب المحل.
شدوي: ازيك يوسف اخبارك مالوش ادخل وياسو تفهمك باااي.
ياسمين: ده حكايته حكايه والحمدلله احب اطمنك أن العيله هاتزيد واحد مجنون .
سالم: ايه ياسو خليكي محضر خير ولا عايزه حضره الظابط يعلقني.
يوسف: عملت ايه لو مش عايز تتعلق اعترف بنفسك احسنلك.
سالم: ياعم ماعملتش حاجه كل الحكايه اني وقص عليه ما حدث بينه وبين روضه.
يوسف بضحك شديد الله يخربيتك علي الجنان بس تعرف عجبتني  .
سالم: اي خدمه ابن عمك كفاءه بردو.
رن جرس الهاتف الخاص بيوسف وتحدث له شخص وبعدها يوسف تغيرت ملامحه للجديه وقال… انت متأكد من المعلومات دي .
الشخص:…………………..
يوسف: خليك عندك انا ربع ساعه وأكون في مكتبي.
الشخص:………………..   
يوسف: تمام خلي الملف معاك وانا مش هاتأخر عليك سلام.
ياسمين: في حاجه ياجو شكلك اتغير اوي من المكالمه دي.
سالم: كلامك صح ياسو في ايه يايوسف حد في البلد فيه حاجه.
يوسف: لا لا مافيش حاجه ده الشغل عندي قضيه جديده وجاتلي معلومات يالا سلام ياسمين حبيبي مضطر اسيبك سالم هايوصلك السكن واول ما ارجع هاطمنك ….
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية طلب صداقة للكاتبة مي علي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!