Uncategorized

رواية عروسة ديسمبر البارت الثامن عشر 18 بقلم هند حمدي

 رواية عروسة ديسمبر البارت الثامن عشر 18 بقلم هند حمدي

رواية عروسة ديسمبر البارت الثامن عشر 18 بقلم هند حمدي

رواية عروسة ديسمبر البارت الثامن عشر 18 بقلم هند حمدي

مساءا بعد ان غفي معظم من بمنزل الحاج عبدالرحمن 
كان حمزه متوجه الي مكتبه لمراجعه بعض التفاصيل الخاصه بالمهمه المكلف بها 
بمجرد دخوله الي المكتيب فوجئ بمن تجلس امامه
حمزه…  انتي ايه اللي جابك هنا ومين سمحلك تدخلي مكتبي ????
ايمان.. وهي مرتبكه وتتلكا بالحديث..  ابدا ولا حاجه بس انا عرفه انك بتقعد فمكتبك شويه قبل ماتنام وكنت عوزه اتكلم معاك علي انفراد فموضوع مهم جدا
اخذت تقترب منه وهي تتحدث بنعومه وكانت ترتدي غلاله نوم شفافه تظهر اكثر مما تخفي مما جعله يشعر بالتوتر من مدي اقترابها
اصل بصراحه شفت حاجه وكنت عوزه اقولك عليها  بس خايفه متصدقنيش 
حمزه…  قولي وياريت بسرعه محمد لو جه وشافك كده هيضايق فياريت تقولي عوزه ايه بسرعه
ايمان..الذي ظهر الضيق علي وجهها ولكن اخذت تقترب منه ووضعت يدها فوق كتفه.ويدها الاخري فوق صدره.. بس خايفه اصلك مش هتصدق
حمزه… اللهم طولك ياروح وابعد يديها عنه هتقولي عوزه ايه ولا اغور اتخمد في ام  الليله دي 
ايمان… يا وحش لا الهيبه حلوه مفيش كلام
بصراحه من غير لف ودوران.. انا عرفه مين اللي حط الزيت علي السلالم
حمزه بلهفه.  وساكته انطقي 
ايمان بخبث الثعالب.. غرام خطبتك
 ومش هتصدق هي كانت عوزه توقع زهره من فوق
حمزه بغضب… انتي كدابه انا شفت اللي حصل دي هي اللي انقذتها من علي السلالم واخدت الوقعه مكانها وكانت هتروح فيها
ايمان..بقولك انا شفتها بنفسي وهي بترمي الزيت علي الارض وكانت عوزه توقعها عشان تموتها بس اظاهر شافتك فخافت وغيرت الخطه 
حمزه.. بذهول مش مصدقك هتعمل كده ليه دول اصحاب
ايمان.. بصراحه انا سمعتها بتكلم حد وبتقوله انها هتاجل الفرح باي تمن وان علي جثتها الجوازه دي تتم حتي لو انتحرت
حمزه الذي لم تحمله قدماه.. 
معقول تكون لسه علي علاقه بال
فاخذت تقترب منه في محاوله لاغرائه وبدئت تسقط اكتاف قميصها الشفاف واقتربت من وجهة لمحاوله تقبيله
الا انهم فوجئوا بمن يقتحم عليهم المكتب  وكان؟؟؟ 
.. 
… 
ايمان التي تصنعت الخجل وتصنعت انها تحاول جمع ملابسها بقبصه يدها كنوع من الستر امامه
حمزه… احمم اتفضل يا حاج واقف ليه عندك 
الحاج عبدالرحمن.. اتفضل فين.. انت مسمعتش اذان الفجر هم بينا ولا مش ناوي تئم بالناس الليله.. ولا مينفعش دلوك
حمزه الذي التقط ما يلمح به اباه.. لا يا حاج مينفعش ليه هتوضي بس وهاجي مع حضرتك.. وانتي يا انسه ايمان اتفضلي علي اوضتك وانا هبقي اشوف حل للمشكله دي 
وقبل ان تنصرف ايمان وهي تشعر بالسعاده لحضور ابيه المفاجئ.. فقد قررت اذا فشلت خططها ستذهب لابيه وتخبره بان حمزه غرر بها ثم نقض وعده وهي ليس لها من يدافع عنها فابتسمت بشر وهي ذاهبه
ولكن اوقفها نداء الحاج عبدالرحمن
الحاج عبدالرحمن… اسمعي يا بتي انا عندي بنت وبخاف ربنا ولولا اجده كنت اتصرفت معاكي تصرف مهيعجبكيش 
 صحيح اني مليش حكم عليكي.. بس بيتي ده طول عمره يعرف الاصول ويقدر الضيف ويحترمه.. ومتزعليش مني لو فضلتي تتمشى فالدار بخلجاتك دي يبقي سامحيني مش هقدر استضيفك فبيتي كتير وبعدين لازم تحترمي الراچل اللي هيديكي اسمه فحضوره وغيابه 
وقبل ان تهم ايمان بالرد وجدت الحاج عبدالرحمن يشير بيده لان تصمت 
روحي يا بتي اتوضي وصلي وبعدها نميلك ساعتين وربنا يسترها معااكي.. قادر يهديكي. هم يا حمزه هنتاخر
وذهبوا معآ.. وتركوا ايمان تغلي كالبركان من الغيظ وما جعلها تستشيط ان حمزه لم يحاول الدفاع عنها وكان الامر لا يعني 
..
..
..
صل علي النبي وتبسم
بقلم #هندحمدي 
سامح الذي كان ذاهب لعمله ونيران الانتقام تشتعل بقلبه وقرر الا يترك بابآ لايذاء حنين الا ويطرقه وظل ينسج بخياله الخطط لتدمير مستقبلها وجعلها تاكل اصابعها ندمآ علي ما فعلته بحقه 
وبمجرد وصوله وجد عميد الكليه يستدعي علي الفور
فذهب له وتعجب لرؤيه حنين ووالدها هناك 
سامح.. خير يا دكتور حضرتك طلبتني
عميد الكليه وهو ينظر له باحتقار.. عشر سنين طول فتره حصولي علي لقب عميد الكليه شفت فيهم نماذج كتير من البشر بس مشفتش نموذج اسوء منك 
سامح.. مسمحلكش تتكلم عني بالشكل ده.. ولازم قبل ما تحكم علي حد تسمع منه الاول مش تسمع من طرف واحد
عميد الكليه.. ا. سامح انت متحول لتحقيق وموقوف عن العمل لحين الانتهاء من التحقيق 
سامح باستهزاء.. ليه عشان كلمتين قالتهملك دي ثم اشار بيده نحو حنين التي ظلت صامته هي ووالدها منذه دخوله
عميد الكليه.. انت متقدم فيك شكوه استغلالك لنفوذ وظفتك ومحولتك لابتزاز احدي الطلبه للحصول علي اغراضك الدنيئه وكمان متهم بتشويه سمعه زملائك فالعمل  ده غير انك متقدم فيك اكتر من شكوه بسبب اسلوبك فتعاملك مع الطلبه دا غير ان فيه مذكره مكتوبه فيك بتوصي انك بتستغل وظفتك وانك ساعدت فتشويه سمعه احدي الطالبات بسكوتك عن الافتات اللي كانت متعلقه ومرفقه المذكره بالصور.. وان فيه شخصيه مهمه متابعه سير المذكره دي
سامح..الذي يحاول الخروج من المازق حتي لا تنتصر عليه هي.. يا دكتور البنت دي كدابه وسلوكها مش مظبوط وهي وصاحبتها معروفين فالجامعه كلها  وبعدين دي هي اللي حاولت معايا عشان اسربلها الامتحانات وكانت بتحاول تغري
وقبل ان يكمل جملته.. وجد والد حنين.. اخرس يا كلب انا سيره بنتي اشرف من انها تجي علي للسان واحد ذيك
ولولا اني فالحرم الجامعي كنت عرفت اذي ادفعك تمن كلامك ده 
بس اللي عاوزك تعرفه ان الراجل اللي متشغلوش عندك ساعي وجوز الست اللي متشبهش الشغالين عندكم 
ميشرفوش انه يحط ايده فايدك..  وان بنته جوهره انت متحلمش تلمسها لانك اقذر خلق الله وان الراجل ده بيقولك انك بكل فلوسك ونفوذك متسواش ضفر رجل بنتي 
حنين..  ا/سامح بصراحه انت فموقف لا تحسد عليه لاني مش بس قدمت شكوه انا ارفقتها بتسجيل صوتي بكل كلمه قولتها  
حنين واحد وانت صفر..  وكدا انا اخدت حقي منك 
سقط سامح علي الكرسيّ مما استمع له وجعل راسه يدور وعلم ان حنين كانت تخطط لكل ذلك من البداية وانها اذكي مما تخيل 
.. 
.. 
 صل علي النبي وتبسم
 ‏
 ‏بقلم #هندحمدي 
 ‏
 ‏ 
كانت البلده مجتمعه لاقامه مسابقه السباق بالاحصنه والتحطيب والتي يفوز بها حمزه بكل عام وينتظرها اهل البلده بفارغ الصبر حيث يشترك بها امهر فتيان البلده والبلاد  المجاوره 
وجدت غرام زهره قادمه وهي تحثها ان تسرع حتي لا تبدء المسابقه دوون ان يروها
زهره..  انتي لسه ملبستيش يا غرام بسرعه احسن خلاص هيبدئوا 
غرام..  احنا هنحضر بجد 
زهره..  هنطلع فوق السطح وهنشوف كل حاجه لان المكان قريب وعندنا السطح بيكشف اغلب البلد يلاااا بقي وكفايه رغي
صعدوا جميع نساء المنزل للسطح لمشاهده السباق وكانوا بالفعل بدئوا وانطلقت الاحصنه 
واخذت زهره بالتشجيع والصفير حمزه يلا يا ميزووووو 
وكانت غرام مبهوره بحمزه فهو ينطلق بفرسه بسلاسه شديده ومتقدم علي الجميع والذي كان عددهم لا باس به وكان هو اول من وصل الي النقطه المتفق عليها 
واتي التصفيق والهتاف من الجميع وصفاحوا بعضهم واستعدوا لجزء الثاني وهو التحطيب 
..
..
بعد انتهاء حمزه من الجزء الاول من السباق وحد والده ينادي فذهب اليه 
حمزه..اؤمرني يا حاج 
الحاج.. عبدالرحمن.. الامر لله يا ولدي حمزه انا عرفك زين وعارف ربيتي وعارف اخلاق ولدي بس اللي شفته ده مينفعش يكرر تاني لو كان اللي دخل محمد صاحب عمرك ولا مرتك الموضوع مكنش هيتلم بالساهل
وبصراحه ربنا يسامحني انا مرتحتش للبنيه دي من يوم ماشفتها وحاسس ان اللي وراها مش خير
حمزه اطمن يا حاج مش عيله اللي هتلعب بحمزه الصاوي وانا الحمد لله عمري ما قربت للحرام ولا للخاينه لا من قريب ولا من بعيد
وبعدها.. اخذوا يستدعونه لتكمله السباق
وبعدها بدئوا الفقره الاخري وهي التحطيب 
فكان حمزه مثل المحاربي القدامه فلم يستطع احد الصمود امامه اكثر من خمس دقائق.. بالرغم من انهم اقوي شباب البلده وامهرهم ولكن كانت الغلبه لحمزه  حتي ان محمد صديقه قرر ان يقف امامه ويري هل سيفوز علي رئيسه ام لا
كانت غرام  تري الاعجاب جلي بعيون فتيات القريه فظلت تقرا المعوذتين وكانت تتمني ان تخفي بقلبها وتعلن
ان ذلك البطل هو زوجها لها فقط فارادت ان تصرخ ان ذلك زوجي ولكن لم  تستطع ولكن كانت نيران الغيره تاكلها كلما رات تظراتهم له وما ادهشها ان ايمان لم ترفع نظرها عنه واثناء اتتباهها لايمان 
 استمعت الي طلقه رجت جدران البلده واصطحبتها صرخه مدويه من فم زهره
حمزززززززه  
..
..
لم تشعر غرام بنفسها وهي تتحامل علي الالم التي تشعر بها وهي  تهرول الي مكان حمزه وخاصه عندما رات ان الجميع التف حوله ويبدو ان الطلقه اصابته 
غرام بلهفه وهي تندس في ذلك الجمع 
حمزه انت كويس واخذت تتفحصه 
حمزه بغضب عندما راي نظرات اغلب الرجال متجهه نحوها وهي بتلك الملابس البيتيه 
حمزه..انا كويس انتي ايه اللي نزلك بالمنظر ده انجري علي البيت وحسابنا بعدين 
غرام.. الحمد لله انا قلبي كان هيقف لما شفتهم اتلموا حواليك
حمزه كاد ينهرها لتذهب.. ولكن اتي محمد ونظر له وهز راسه لاسفل فعلم حمزه ان ما كلفه به تم 
فامسك بيدها وسحبها خلفه الي المنزل
..
..
واثناء دخوله وجد ساره امامه كانت تلك لحظه وصولها 
حمزه.. حمدلله علي السلامه جيتي فوقتك استلمي عوزها بليل كان محصلهاش حاجه مفهوم 
ساره.. تمام هو ده كرم الصيافه دانا مفطرتش وع لحم بطني 
حمزه الذي نظر لها بعينيه التي تشبه عيون الصقر فابتلعت ريقها تحت امرك ياباشا بس هو ايه اللي حصلها وليه بليل
حمزه بتافف اللي حصلها هي هتحكيلك وبليل لان حنه الهانم الليله 
ثم نظر لغرام  .. حسابنا علي اللي عملتي لما افضالك انا هروح اطمن زهره وبعد كده هشوف ترتيبات الليله 
غرام  بلهفه.. التي امسكته من زراعه لاول مره.. مين اللي ضرب عليك نار 
حمزه.. دا عيار اضرب بالغلط من واحد من الغفر والحمد لله انا بخير ثم ازال زراعها عنه وانصرف وذهبت هي مع ساره.. 
واخذت.. تدندن منك لله يابن الصاوي بدل ما تجبلي حد يعملي سونه وحمامات كريم جيبلي كابتن كاراتيه 
..
..
صل علي النبي وتبسم
بقلم #هندحمدي 
قام حمزه بالترتيب مع فريقه وتم وضع خطه الهجوم ولم يتبقي سوا موعد التنفيذ والذي سيحدده حمزه باللحظه المناسبه 
اتي المساء.. 
وكانت غرام حزينه فهي لم تشعر لحظه بانها عروس فالبرغم من الامها التي تضاعفت بسبب تلك التمارين التي اجبرتها عليها ساره الا انها ظلت تنتظر حمزه حتي تشعر باهميتها عنده.. حتي انها لم تجلب ملابس تصلح ان تكون بها عروس
وأثناء ذلك وجدت زهره تستاذن بالدخول 
ومعها حقيبه كبيره بعض الشئ
زهره.. اه يانا يا ضهري ناس تتجوز وناس يتهد حيلها
غرام التي جففت دموعها سريعا حتي لا تلاحظها زهره 
اتفضل ايه وكنتي فين كل ده وسيباني لوحدي 
زهره… سيباكي لوحدك لان دي اوامر حمزه محدش يجي عندك لحد ماتخلصي  جلسه العلاج الطبيعي
وكنت مع حمزه بنختار فستانك ياهانم اتفضلي
غرام نسيت كل شي فور سماعها ان حمزه تذكرها واحضر لها هديه فاختطفت الحقيبه علي الفور
فوجدت بها فستان سواريه  فضي اللون وبه فصوص صغيره ومعه تاج صغير وحذاء نفس درجه الفستان فاحتضنته واخذت تلف به حتي كادت تفقد وعيها من فرط سعادتها 
ادمعت اعين زهره لرؤيه غرام بتلك الفرحه لمجرد هديه صغيره 
احممم لعلمك حمزه صمم اني اجيب واحد انا كمان فجبت اخوك اسود بس ايه طلقه هبقي احلي منك علي فكره اغترضي بها
ذهبت لها غرام واحتصنتها ربنا ما يحرمني منك يارب واشوفك احلي عروسه والبسك فستانك بنفسي 
..
..
وضعت كلا من غرام وزهره مكياج بسيط يكاد لا يذكر وكانت الفساتين عليهم.. كعارضات أزياء وكانت فرحتهم لا توصف وشعرت غرام انها تحلق فوق السحاب من سعادتها
وكانت الموسيقي عاليه والرجال يحطبون ويرقصون 
والنساء تغني والفتيات الصغار ترقص ولكن بمجرد ظهور غرام اخذوا يتهمزون
فقد قامت ايمان بشحنهم ضدها واقناعهم انها عروس نحس وان المصائب لم تفارقه منذه قدومها 
فلاحظت غرام تغيرهم.. ولكن ظلت جالسه الي ان استمعت بما يتحدثون به 
احدهم.. يختي اظاهر ذي ما بيقولوا كعبها محني من ساعه ما جت والمصايب مسبتوش ربنا يستر علي الجدع لتجيب اجله وهو زينه شباب البلد انا عرفه ايه اللي وقعه الوقعه السودا دي كل بنات البلد بتتمني اشاره منه 
لم تشعر غرام بنفسها الا وهي تهرول الي غرفتها باكيه 
رات زهره كل شي واستمعت لما قيل وشعرت ان ايمان هي السبب وراء ذلك فقامت بمهاتفه حمزه حيث اتي لها علي الفور 
وعندما علم بما حدث شعر بالغضب وووو
يتبع..
لقراءة البارت التاسع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية اغتصاب شرعي للكاتب محمد مالك

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!