Uncategorized

رواية جرح غائر الفصل الثامن عشر 18 والأخير بقلم نيرة محمد

     رواية جرح غائر الفصل الثامن عشر 18 والأخير بقلم نيرة محمد

رواية جرح غائر الفصل الثامن عشر 18 والأخير بقلم نيرة محمد

رواية جرح غائر الفصل الثامن عشر 18 والأخير بقلم نيرة محمد

في كليه الصيدله 
حمد الله علي سلامتك يانور ..الكليه والدنيا كلها نورت بوجودك 
ندي قالت كلامها بدموع فرح لنور اللي اخداها في حضنها وبترحب لرجوعها الكليه بعد فتره غياب بسبب مرضها 
نور بابتسامه وحب ..الله يسلمك يانودي ..ربنا يخليكي ليا ياحبيبتي ..والكليه منوره بوجودك فيها ياقمر انتي 
ندي ابتسمت بفرحه وقالتلها ..تعالي نقعد شويه في الكافتريا لسه ساعتين علي اول محاضره ..نكون اتكلمنا شويه وحشني الكلام معاكي اوي 
نور بابتسامه ..وانا اكتر والله ..يلا بينا 
مشو وراحو عند الكافتريا وفي خلال ده كان زمايل نور بيسلموا عليها وبيرحبوا برجوعها 
في الكافتريا قعدت نور وقدامها ندي اللي اتنهدت بارتياح ..هااا ايه بقا ياستي طمنيني عليكي الاول ..عامله ايه دلوقتي ..لسه في حاجه بتوجعك 
نور  ..الحمد لله ياندي ..احنا كنا فين ..بس لسه الجرح في دماغي سايب اثر وبصراحه شكله وحش اوي ده غير شعري اللي بيخف بسبب العلاج ..مش عارفه هرجع تاني ولا لا.. قالت اخر كلامها بحزن ..ورجعت كملت ..بس الحمد لله اني وصلت لكده اصلا ده انا شوفت الموت بعنيا والله 
ندي بحنان ..ان شاء الله ياحبيبتي ترجعي احسن من الاول ..والمهم انك بخير فعلا وده بالدنيا ولا ايه .وبعدين انتي قمر في كل حالاتك اصلا 
نور ابتسمت لصاحبه عمرها اللي دايما بتديها ثقه في نفسها وكلامها دايما بيطمنها 
بس ابتسامتها اختفت لما سمعت سؤال ندي ليها 
…الا قوليلي يانور صحيح كلام مامتك انك مصممه علي طلاقك من عاصم 
نور بضيق ..ندي عشان خاطري بلاش تزعليني بعد ماكونت فرحانه اني رجعت الكليه ..متجبيش سيرته من فضلك 
ندي بصتلها باستغراب ..نور هو انتي كرهتي عاصم فعلا 
نور بتهرب من عنيها اللي محصراها بس نطقت بخنقه ..هو اللي عمله قليل ياندي سواء فيا او في ملك اللي كرهتني دلوقتي اضعاف بسببه 
ندي ..نوور متهربيش من سؤالي كرهتيه ولا لسه بتحبيه 
نور بصدق ..مقدرش اقولك اني كرهته ياندي والا هكون كدابه ..حب طفولتي ومرهقتي وشبابي مش هقدر امحيه في ثواني اكيد ..بس الاكيد ان مش هينفع اكمل معاه بعد اللي حصل 
ندي بحزن علي حيرتها  …مش عارفه اقولك ايه والله يانور .دي حياتك وانتي حره فيها ..بس اسمعي نصيحتي وادي لعاصم فرصه خاصه انه رافض يطلقك وعطيكي مهله تفكري كويس ..ففكري كويس احسن ما تضيعي كل حاجه وتندمي خاصه انك اعترفتي انك لسه بتحبيه 
نور بحزن …ان شاء الله ياندي ..ربنا يسهل ..ياريت تقفلي الموضوع ده بقا وتتكلمي في حاجه تانيه 
ندي حبت متديقاش اكتر من كده وفعلا حاولت تنسيها مؤقتا اللي هي فيه بتفكيرها بذكرياتهم ومواقفهم اللي تضحك سوا 
عند عاصم في البيت قاعد في البلكونه في اوضته  وسرحان في الاشئ 
دخلت مامته وطبطبت عليه واتكلمت بحزن …هتفضل مهموم كده وسرحان لغايه امتي ياعاصم …اللي حصل كان قدر ونصيب ياحبيبي ولازم كلنا نرضي بيه وانت اولهم 
عاصم اتنهد بتعب …عارف يا امي انه نصيب ..بس ضميري بيوجعني اوي ومش عارف اهدي ..حاسس اني مخنوق اوي يا امي 
ايمان بحنان ..انت ماكنش قصدك ان كل ده يحصل ياحبيبي ..هون علي نفسك ..وبعدين ملك هي اللي ماقبلتش بجوازك من نور حتي وهي عارفه الأسباب وده حقها واختيارها ..وهي اللي رفعت الخلع يعني مكنتش متقبلاك في حياتها تاني ولاحتي رضت تسمعك عشان كرامتها كانت الاهم وده برضوا حقها يبقي ده اختيارها يابني مش انت اللي طلقتها برغبتك 
عاصم بخنقه …بس انا ظلمتها  اني اتجوزتها من الاول يا امي قبل ما تاكد من مشاعري ناحيه نور صداقه واخوه وبس ولاحب 
ايمان بدموع من حزن ابنها وضيقته ردت كمحاوله لتهديته …ارجع واقولك نصيب ياعاصم ..فياريت تهدي وتحاول تراضي نور عشان متظلمهاش هي كمان معاك اكتر من كده ..وملك والله بدعيلها من قلبي ربنا يسعدها ويطبطب علي قلبها بالخير 
عاصم اخد نفس طويل وتكلم باحتياج ..ممكن تحضنيني يا امي حاسس اني تعبان اووي 
ايمان شدته من ايديه وخدته في حضنها بكل قوتها وعلي لسانها.دعاها ليه ان يريح قلبه ويهدي اموره 
في المستشفي عند ملك 
في اوضه الكشف ملك بتكشف علي مريضه عندها خلصت وكتبتلها الادويه ووصتها بالراحه التامه 
بعد ماخرجت السكرتيره قالتلها ان واحده عايزاها بره 
ملك باستغراب وارهاق ..متقالتش مين 
السكرتيره ..لا يادكتوره  ادخلها ولا لا
ملك بهدوء ..تمام دخليها 
بعد دقايق دخلت نور ووشها في الارض وعنيها حزينه 
ملك لما شافتها اتصدمت واستغربت من سبب الزياره بس سمعت كلام نور ليها …ممكن اقعد ..ولا مش عايزه تشوفيني ياملك 
ملك بهدوء ..اتفضلي اقعدي مش هعوز اشوفك ليه …مفيش بيني وبينك حاجه 
نور رفعت عنيها ليها وبصت علي كلامها في سخريه ولا لا بس لقت مفيش تعابير علي وش ملك غير الهدوء وبس 
اتنهدت بصعوبه وماكنتش لقيه كلام تقوله بس حاولت تقول اي حاجه معرفتش …
ملك حاسه بيها فقالتلها ..ساكته ليه اتكلمي انا سمعاك 
نور بحزن ..مش عارفه اقول ايه 
ملك ضحكت ..اومال جايه ليه 
نور بدموع اتجمعت في عنيها حاسه بقلبها بيدق نطقت بصعوبه ..انا اسفه 
ملك ….علي ايه 
نور بصتلها بضيق بتصعبها عليها بس لازم تقول اللي جايه عشانه …انا والله ماكنتش اعرف انك صممتي علي طلاقك من عاصم غير لما خفيت ..عشان كونت تعبانه اوي ..ولما عرفت حسيت اني عايزه اجيلك ..واول مانزلت الكليه جتلك ياملك ..بالله عليكي ياملك وحيات حبكم انتي وعاصم اللي انا دمرته من غير ماقصد لترجعيله ..ووالله ماهسيبه غير لما يطلقني واخرج من حياتكم للابد 
ملك كانت بتسمعها بهدوء مفيش علي وشها اي علامات سواء كره كالعاده او تاثر 
استنت لما خلصت كلامها واتكلمت بجديه ..بصي يانور واسمعي كلامي كويس اوي  ..انا وعاصم مستحيل نكون مع بعض تاني ..وسواء انتي كنتي السبب او لا فده كان هيحصل هيحصل ..عشان انا عمري ماكنت هكمل معاه وهو مش بيحبني …اه متستغربيش عاصم محبنيش لو كان حبني في يوم مكنتيش هتكوني انتي الاولي عنده دايما ..بس للاسف ده كان بيترجمه انك اخته وانه حاسس بمسؤليه اتجاهك عشانكوا سوا طول عمركوا بس ده كان طول عمره حب ..حب وبس
نور كانت بتسمع كلامها وهي حزينه علي مصدومه علي مشاعر كتير مش عارفه توصفها ردت بصوت هامس..بس  حتي لو بيحبني  زي مابتقولي مينفعش نكمل مع بعض خاصه انك اتظلمتي برضروا معانا وانتي ملكيش ذنب ..انا مش وحشه والله ياملك 
ملك ابتسمت واتكلمت بهدوء ..تعرفي يانور نصيحه مني ليكي وده انا مستغرباه اني قاعده دلوقتي وبنصحك ومش حاسه بكره ليكي بالعكس انا دلوقتي بشفق عليكي عارفه ليه 
نور بدموع ..ليه
ملك ببساطه ..عشان انتي مش عارفه تعملي ايه ..تسامحي عاصم وتكملوا مع بعض وتحصلي علي حبك اللي طول عمرك بتتمنيه وعايزاه ..ولا ترفضي عشان تانيب ضميرك بسببي 
سكتت شويه وهي مركزه مع نور اللي التشتت والحيره ملياها وكملت بحسم …نصحتي ليك انك ترجعي لعاصم يانور عشان هو ميظلمش واحده معاه غيري وانتي متظلميش واحد تاني معاك 
نور قامت من مكانها وراحت ناحيتها ومسكت ايديها واتكلمت بتوسل …ارجوكي ياملك تسامحينا كلنا ..مكنش قصدتنا وجعك وخسارتك والله 
ملك …الايام بتنسي يانور صدقيني هيجي يوم واسامح ..وعلي فكره انا دلوقتي اتاكدت ان عاصم معتش احساسي بيه بنفس القوه بدليل اني مش حاسه بكره ليكي وانتي واقفه قدامي كالعاده ..الحمد لله عاصم هيخرج من قلبي وفي اقرب وقت اكييد 
نور خرجت من عندها والحيره متملكه منها اكتر من الاول بتفكر في كلامها تديه فرصه ولا تبعد وترتاح من وجع قربه 
بعد ساعه وصلت البيت ودخلت لقت عاصم قاعد مع امها وابوها 
قلبها الملعون للمره الالف بيدق ليه وهو شايف نظره اللهفه في عيون عاصم ليها 
قربت منهم وقالت السلام وهي بترسم البرود بصعوبه 
ابو نور ..تعالي ياحبيبتي ..اتاخرتي ليه ..عاصم مستنيك من بدري عشان يطمن عليك 
نور ردت بهدوء …روحت مشوار بعد الكليه يابابا …ووجهت كلامها لعاصم ببرود مصطنع …مكانش فيه داعي تستناني كل ده وتتعب نفسك 
عاصم باحراج بص لابوها وامها اللي اضيقوا من برودها واستاذنوا يسبوهم لوحدهم شويه عشان يتكلموا بحريه 
عاصم قرب منها بعد ابوها وامها مامشوا وشد ايديها بعصبيه ناحيته …ممكن اعرف انتي بتكلميني بالطريقه دي ليه وعايزه توصلي لايه بالضبط 
نور بعدت ايديها عنه واتكلمت باستفزاز ..عايزه اوصل انك تطلقني وبس 
عاصم بعصبيه ..وانا قولتلك مستحيل فاهمه ولا لا 
نور بضيق …مش فاهمه ومش عايزه افهم اي حاجه خالص ..انا عايزه اطلق منك وبس ..هو بالعافيه يا اخي 
عاصم بقوه ..مش بالعافيه يانور ….نور انا بحبك 
نور قلبها دق اوي لما سمعت كلمته نفسها زاد من غير ماتحس لقت نفسها بتنفجر في العياط الكلمه اللي نفسها تسمعها طول عمرها سمعتها بس مش مصدقاها خايفه يكون بيكدب عليها الثقه بقت مهزوزه بينهم 
صدمه عياطها المفاجئ حس انه عايز يحضنها اوي في اللحظه دي وبالفعل اخدها في حضنه بكل قوته 
سابها تعيط براحتها وتطلع كل اللي جواها بس همس في ودنها بحنان ..بتعيطي ليه دلوقتي 
نور فاقت علي وضعهم وبعدت نفسها عن حضنه بصعوبه واتكلمت بدموع  ورجاء ….مش مصدقاك …بعيط عشان مش مصدقاك ….كان نفسي اسمع الكلمه دي اوي منك طول عمري ..بس دلوقتي مش واثقه فيك ..خايفه منك لتجرحني تاني…ارجوك ياعاصم لو فعلا بتحبني خلينا كل واحد يروح لحاله ..خلينا اصحاب زي ماطول عمرنا اصحاب …خلينا نحدد هنقدر نعيش من غير بعض ولا لا 
عاصم كان بيسمعها وحاسس بخنقه بسبب عدم ثقتها فيه قلبه وجعه ان الكلمه اللي اللي نطقها بصدق هي محستهاش ومصدقتهاش 
خرج من تفكيره واتنهد بضيق  ..ماشي يانور اللي انتي عايزاه هعمله …هديكي الوقت اللي تحبيه واحنا بعاد عن بعض زي ما انتي عايزه … سكت شويه لما سمع تنهيدها براحه ..وكمل بحسم …ومستني قرارك  الاخير هتكملي معايا ولا لا 
بعد مرور 5 شهور 
في بيت باين عليه الفخامه والزوق الراقي في اوضه من اوض البيت  صوت الفرحه والحب واللهفه اللي بيتكلم بيهم امجد لملك  كانوا مالين المكان 
امجد كانت دموع الفرح في عنيه حاطط ايديه علي بطنها بيلمسها بحنان ورقه …انتي بجد اللي بتقوليه ..مش قادر اصدق ياملك اني هكون اب من ابن منك انتي 
ملك رفعت ايديه وباستها بحب واتكلمت بابتسامه ..لا صدق يا دكتور بعد 8 شهور بالضبط هيشرفنا  احلي ابن لاحلي اب وزوج في الدنيا كلها 
امجد قعد علي السرير وقعدها جنبه وبصلها بعشق ونطق بعدم تصديق ..مش قادر اصدق لغايه دلوقتي ياملك اني حلمي اتحقق وبقيتي مراتي ..وكمان هيجيلي ابن منك ..حقيقي انا اسعد واحد في الدنيا بسبب وجودك في حياتي 
ملك بصتله بحب ونطقت بامتنان …انا اللي محظوظه بيك وبوجودك جنبي يا امجد ..انت احسن زوج بجد والعوض اللي ربنا بعتهولي عشان يفرحني وكمل فرحته بوجود حته مني ومنك جوايا 
امجد بابتسامه ..بتحبيني ياملك 
ملك بصدق ..قولتلك يوم ماهديك موافقتي علي جوازنا هتكون انت اللي في قلبي وبس ..انت  عيشتني فيه الكام شهر دول مشاعر وحب بسنين  كتير اوي يا امجد ..انا حقيقي بحبك 

الخاتمة

في بيت اخو ندي 
انتي ياهانم انتي مفكره نفسك ايه كل ما اجبلك عريس ترفضي شايفه نفسك علي ايه يعني 
ندي بدموع وعصبيه ….انا مش شايفه نفسي ولا حاجه يالبني ..بس مش من العدل ان ماما وبابا الله يرحمهم يتعبو عشان يعلموني واكون دكتوره واشرفهم ..وفي الاخر كل شويه تجبيلي عريس يا اما جاهل يا اما بلطجي ..حرام اوي كده يعني 
لبني باستفزاز ..لا ياحبيبتي مش حرام ولا حاجه ..بس اديكي شايفه مش من كتر العرسان اللي بتجيلك يعني ..سكتت شويه لما شافت وش ندي بان عليه الوجع من كلامها وكملت بسخريه ..وبعدين الراجل بيجي للبنت الحلوه لكن انتي يعني زي مانتي شايفه كده مفتقده الموضوع ده 
ندي كانت بتبصلها بزهول وصدمه من جبروت وقوه اللي واقفه قدامها وبتجرح انسانه زيها بكل دم بارد 
مقدرتش غير تنطق بقهر ووجع ..حسبي الله ونعمه الوكيل فيكي يالبني
لبني عصبيه الدنيا اتملكت منها ساعتها قربت منها ومسكت ايديها بعصبيه واتكلمت بقرف 
..بقولك ايه انتي بت قليله الادب ولما يجي اخوكي ليا كلام معاه ..ماهو انا مش متجوزه اخوكي بيكي ..دي حاجه بقت تقرف والله 
ندي شدت ايديها منها وجرت علي اوضتها عشان تطلع كل اللي جواها براحتها من غير شماته اللي قدامها 
قفلت عليها الاوضه وجرت علي السرير وكتمت نفسها بالمخده وانهارت من العياط 
كانت دموعها وقهرها دموع يتم وكسره واحتياج 
كانت بتعيط علي امها وابوها اللي كان وجودهم بس امان ودفا وسند 
كانت بتفكر لو كانوا موجودين ماكنش مرات اخوها اتمتعت بكسرتها وعذابها ومعايرتها في كل وقت بانها قاعده معاهم وانها مش حلوه وحاجات كتير تكسر وتوجع وتعدم الثقه في النفس 
قاطع انهيارها تلفونها اللي رن قامت بصت علي الرقم لقت نور اللي بترن عليها حاولت تهدي نفسها عشان صوتها يبان طبيعي لكن طلع فيه بحه غصب عنها ..الو 
نور بمشاكسه ..ايه يابت انتي ..لسه نايمه ولا بتاكلي ..ولابتذاكري يادحيحه كالعاده 
ندي ابتسمت رغم وجعها واتكلمت بهدوء 
..ايه يا هانم انتي هتحسديني ولا ايه ..من بعض ماعندكم يادكتور 
نور حست بيها رغم صوتها الهادي اتكلمت بجديه ..مالك ياندي ..حاسه ان في حاجه مضيقاك 
ندي اتخنقت بالدموع …مفيش يانور انا كويسه 
نور بتصميم ..لا في حاجه وهتحكيلي ..بس انزلي نتقابل في الكليه ونتكلم 
ندي باستسلام …ماشي يانور ..هغير وانزل علي طول 
بعد ساعتين كانت ندي في الكليه وقاعده قدام نور وبتحكيلها كل اللي حصل 
نور كانت بتسمعها بحزن وخنقه ردت بضيق بعد ماندي خلصت كلامها ..هتفضلي لغايه امتي تسكتي ومتحكيش لاخوكي علي اللي مراته بتعمله فيكي ياندي ..هي كده زودتها اوي معاكي ومش من حقها علي فكره 
ندي بدموع ..اقوله ايه يانور واعمل مشاكل وانا مليش مكان غير بيتهم ..وبعدين هي معاها حق انا مش حلوه فعلا 
نور بعصبيه ..ممكن تخرسي خالص…انتي ازاي تقولي علي نفسك كده ..كل واحده فينا ليها جمالها ياندي ..كل البنات حلوين ..وانتي اولهم ..اخر مره اشوفك بالضعف ده فاهمه ولا لا 
ندي ابتسمت ليها بضعف ولسه هترد سمعت صوت الدكتور بتاعهم في الكليه 
صباح الخير يابنات ..بعد اذنك يا انسه ندي حابب اتكلم معاكي كلمتين بس 
نور وندي بصوله بصدمه نور كانت هتقوم بس ندي بصت ليها برجاء انها تقعد ..ردت عليه بصدمه وتوتر …صباح النور يادكتور ..بس نور اختي حضرتك ممكن تقول قدامها عايزني في ايه 
دكتور كريم وهو في 35 من عمره اتكلم برزانه وهدوء ..انسه ندي انا هكون صريح معاكي واتكلم علي طول انا  معجب بيكي من اول السنه ..بس صبرت لغايه ما اشوف تصرفاتك واسال زمايلك عليكي والكل كان كلامه عليكي ان مفيش في اخلاقك واحترامك وانا مش عايز اكتر من كده عشان اسلمك اسمي وتكوني زوجتي لو حصل نصيب ..فحابب اعرف رقم والدك عشان احدد معاد معاه الا لو فيه مانع منك  علي شخصي 
ندي كانت بتبصله بزهول وعدم تصديق بصت لنور لقت الابتسامه والفرحه باينه في عنيها بوضوح 
وجهت نظراتها ليه تاني كان مبتسم ومستني ردها 
اخيرا لقت صوت تتكلم بيه نطقت بتوتر وخجل …حضرتك قمه في الاحترام ومفيش مني اعتراض علي شخصك او حاجه ..بس انا اتفاجات شويه ..وبالنسبه لبابا الله يرحمه متوفي انا عايشه مع اخويا بعد وفاه ماما وبابا 
كريم بحزن ..ربنا يرحمهم يارب .خلاص رقم اخوكي وانا اتواصل معاه 
ندي …اخويا وليد رقمه …….
كريم ابتسم بهدوء بعد ماخد الرقم واستاذن منهم ومشي 
بعدها ندي بصت لاثره بتوهان كلمت نور …هو اللي حصل ده حقيقي 
نور بضحك عليها ..اه طبعا ياقمر طلع عندك معجبين ومحبين اهو ياخبيثه انتي ..وبعدين هو يطول اصلا …انتي مفيش منك ياندود 
ندي بحب …انا بحبك اوي يانور ..انتي احسن صاحبه في الدنيا علي طول تديني ثقه في نفسي وامل في الدنيا ..وبعدين انا بس مستغربه ان مرات اخويا وكلامها ليا انهارده ..وواحد زي دكتور كريم في ادبه واخلاقه ووسامته يجيلي في نفس اليوم ويقولي انو عايز يتجوزني…كان فيه حكمه من الموضوع بس مش فهماها 
نور بهدوء وتعقل ..الحكمه واضحه ياندي ..وهي ان مفيش حاجه اسمها حلوه ووحشه..في ربنا عايز ايه  .. وقدرك ونصيبك   هيكون مع مين ..وبالنسبه لدكتور كريم فانا حاسه انه هيكون العوض للي شوفتيه من اخوكي ومرات اخوكي ..فهمتيني 
ندي هزت دماغها بالموافقه علي كلامها وعلي وشها احلي ابتسامه امل للمستقبل 
في بيت نور كانت طالعه علي السلم لقت اللي بيشدها من ايديها وبيخدها في حضنه بصت عليه وهي بتترعش ومرعوبه 
بس اتنهدت براحه وحست بامان لما لقته عاصم حاولت تبعد نفسها عن حضنه بصعوبه واتكلمت بعصبيه لما شافت ابتسامته ..ممكن اعرف انت بتضحك علي ايه ..وبعدين هو حضرتك صغير ولامراهق عشان تشدني وتحضني كده ..افرض حد شافنا هيكون شكلنا ايه 
عاصم بنفس الابتسامه وببرود ..والله انا معملتش حاجه غلط واحد وبيحضن مراته ايه المشكله في كده ..وبعدين انتي اللي بتتهربي مني ومش مدياني فرصه اشوفك 
نور بضيق …هتهرب منك ليه يعني ..وبعدين عن اذنك بقا  عايزه اطلع عشان ارتاح شويه 
عاصم بجديه مفاجاه …مش عايزه تسامحيني يانور 
نور اتنهدت بتعب واتكلمت بصدق …عايزه اسامحك ياعاصم والله ..بس خايفه 
عاصم بلهفه …خايفه من ايه ياحبيبتي 
نور بابتسامه حزينه ..خايفه منك ..خايفه تجرحني تاني ..خايفه توجعني وتكدب عليا تاني ..خايفه متكونش فعلا بتحبني وساعتها جرحي منك هيكون بموتي لاني بجد تعبت من كل حاجه ..ومعتش عندي طاقه اني استحمل 
عاصم بصدق ..اديني فرصه واحده بس يانور ..وانا هثبتلك بكل نفس فيا اني بحبك …ثقي فيا مره واحده بس ..وانا هثبتلك اني اد الثقه دي صدقيني 
نور اتنهدت باستسلام ومسكت ايديه بحب واللي استقبلها وباسها بكل لهفه وفرحه انها سامحته واديتوا فرصه تانيه 
بعد شهرين كانت خطوبه ندي وكريم 
ندي كانت فرحانه بمعامله كريم اللينه ليها والحب والاحترام اللي باين في عنيه في كل تصرفاته معاها 
كانت حفله بسيطه في مكان بسيط ولكنه راقي بيضم عدد بسيط من الناس وهما الاقرب والاهم للعروسين 
ندي وكريم كانوا قاعدين بيستقبلوا التهاني والمباركه بخطوبتهم 
وفي مكان تاني بتبص عليهم بفرحه وحب نور اللي كانت قاعده جنب عاصم وماسكه ايديه بحب 
همست ليه بفرحه ..انا مبسوطه اوي ياعاصم  عشان ندي فرحانه وكريم شكله بيحبها ..وكملت بغيظ لما لمحت نظرات لبني الغيرانه …بس شوف مرات اخوها بتبصلها ازاي بجد مقرفه 
عاصم ضحك عليها ورد بهدوء ..ندي تستاهل كل خير وكريم انسان محترم وملكيش دعوه انتي بمرات اخوها احسن تيجي تقتلنا واحنا قاعدين وهي شبه دركولا كده 
نور ضحكت علي كلامه وردت ..طب ممكن تقوم تسلم علي كريم وانا اقف جنب ندي شويه عشان متزعلش مني 
عاصم مسك ايدها بحب وقام سلم علي كريم وباركله ونور حضنت ندي وقعدوا يتكلموا بصوت هامس لبعض ويضحكوا 
اجه عليهم امجد وملك اللي وجودهم صدمهم وامجد سلم علي كريم وحضنه جامد وملك سلمت علي ندي بابتسامه ورقه وباركتلها 
بس صدمتهم زادت لما كريم عرف امجد لعاصم ..دكتور عاصم ده دكتور امجد اخويا الكبير ودكتوره ملك مراته 
وده دكتور عاصم ومدام نورمراته صاحبه ندي
ايوه طبعا  دكتور عاصم زميلي وعارفه ياكريم اهلا دكتور عاصم ..ووجه كلامه لنور اللي بتبصله بابتسامه …اهلا يامدام 
عاصم صدمته زالت واتكلم بهدوء وترحيب …اهلا بيك يادكتور امجد والف مبروك لكريم وليك اتجوزت قريب اعتقد 
امجد بص لملك بحب ومسك ايديها وهي كانت في منهي الخجل من الموقف خاصه وهما كانوا في اجازه بيقضوها سوا ولسه راجعين ومتعرفين علي ندي دلوقتي بس نظرات  امجد ليها طمنتها وخلتها تقف بثقه ..انا ودكتوره ملك متجوزين من شهور وفي بيبي جاي  عقبالكم ان شاء الله 
عاصم بابتسامه وهدوء …باذن الله …الف مبروك ليكوا ربنا يقومها بالسلامه ان شاء الله 
عن اذنكوا يلا يانور 
ثواني ياعاصم هسلم علي ندي واحصلك 
بالفعل سلمت علي ندي اللي كانت مزهوله من الموقف هي كمان ونور استغلت انشغال امجد مع كريم في الكلام وقربت من ملك وسلمت عليها وهمستلها …مبروك ياملك ..معرفش انك اتجوزتي غير دلوقتي ..فرحتلك اوي والله ..بس اتمني مايكونش في زعل بينا وتكوني مسمحاني من قلبك 
ملك ابتسمتلها واتكلمت بهدوء ..الله يبارك فيكي يانور ..واعتقد انك اخدتي بنصحتي واديتي لعاصم فرصه ..علي العموم يانور انا مسمحاكي لانه في الاخر نصيب ..ولو مكانش ده حصل مكونتش قبلت احسن راجل في الدنيا واتجوزته ولا ايه 
نور ابتسمت ليها بفرحه انها سامحتها وهزت دماغها بموافقه علي كلامها ونزلت عشان تروح لعاصم اللي تقريبا خرج من القاعه لانها معدتش شيفاه 
في بيت عاصم ونور دخلوا وقفلوا الباب بهدوء عاصم قعد علي الكنبه بارهاق سمع سؤال نور المفاجئ ..كنت عارف ان ملك اتجوزت ياعاصم 
عاصم بهدوء ..اه عرفت من زمايلنا في المستشفي ..بس مكونتش اعرف ان جوزها يبقي اخو كريم فاستغربت من حضورهم الحفله 
نور اتنهدت بارتياح انه بيتكلم عادي ومش زعلان راحت  قعدت جنبه ومسكت ايديه باستها بحب ..انا بحبك  اوي ياعاصم 
عاصم بزعل …بقالك شهرين معايا يانور مسمعتش الكلمه دي ولا سامحه اني انام في اوضتك حتي ..لما انتي مش قادره تسامحيني من جواك رجعتيلي ليه 
نور بحزن حطت دماغها علي رجله واتكلمت بخنقه ..مسمحاك ياعاصم من جوايا علي فكره ..بس مقدرتش اخليك تلمسني طول الفتره دي لاني مش قادره انسي ليله فرحي كانت ازاي وانت عملت فيا ايه انا اسفه 
عاصم رفع دماغها من علي رجله ومسك وشها بين ايديه واتكلم بحب …انا اللي اسف يانور ..بس كان غصب عني ..انا كنت تايه مش قادر احدد مشاعري من ناحيتك ايه …بس دلوقتي مفيش في قلبي غيرك صدقيني ..وخلينا نبدا سوا وننسي اللي فات 
نور ابتسمت بحب وغمضت عنيها مستنياه يبدا هو فهم مشاعرها  وانها عايزاه يقرب وده اللي كان مستنيه قرب منها وباسها بحب وهدوء وحنان بعد شويه بعد عنها وهمس …وحشتيني 
نور فتحت عنيها واتكلمت بتقطع ..وانت كمان 
عاصم باشتياق …متاكده يانور انك عايزاني زي ما انا عايزك 
نور بخجل هزت دماغها بموافقه لقت نفسها مرفوعه في حضنه في ثواني ورايح ناحيه اوضتهم دخل وقفل الباب وراهم علي وعد منه بحياه بينهم  كلها صدق وحب وسعاده وبس 
تمت 
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!