Uncategorized

رواية بنات السلطانة الفصل الثامن عشر 18 بقلم نور عصام

 رواية بنات السلطانة الفصل الثامن عشر 18 بقلم نور عصام

رواية بنات السلطانة الفصل الثامن عشر 18 بقلم نور عصام

رواية بنات السلطانة الفصل الثامن عشر 18 بقلم نور عصام

كان جواد وفارس و يامن مصدومين من كلام صفيه 
صفيه بابتسامه انتصار:” هو انتو مفكرين ان مش هعرف ولا اه “
فارس ببرود:” واه ياعني لو عرفتي هتعملي اه كلها كم ساعه و الشرطه توصل و هتروحي السجن وعمرك مهتقدري تأذيها “
ضحكت صفيه بصوت عالي:” هههههههههه هههههههههه اممم حلو قوي بس لو حد عرف انها بتنام معاك في اوضه واحده وهي مش مراتك هيعملو اااااه”
كاد يامن يرد بغضب لكن جواد مسك ايده و اقترب هو من صفيه ونزل ل مستواها ببرود:” هو انتي مفكره ان ممكن تهديدني او تفكري بس تقولي كلمه على مرات جواد الحوصري ولا اه..
انسي انا في غمضه عين تكون قسيمه الجواز قدامي….
و اه نسيت اقولك ان الشرطه مسكت اللي سلطيهم يقتلو كابر و اعترفو عليكي امم”
انفزعت صفيه فهي كانت معتقده انهم علمو عن طريق ياسمين لكن لم تعتقد انهم وصلو للرجال 
ضحك الجميع بصوت عالي على شكل صفيه المفزوع 
فارس بابتسامه شماته:” بس قوليلي يا صفصف انتي عرفتي  ازي ها قوليلي”
نظرت له صفيه بغيظ 
يامن بابتسامه خبيثه:”  توء توء متتعصبيش وقولي عرفتي ازي لحسن اسلط عليكي الكلاب الحلوه دي”
قال اخر كلمه وهو يشير على ثلاث كلاب خلفها و رجل يمسك بهم 
ارتعبت صفيه وقالت:” ف…ف..في مره من المرات شوفت ياسمين طالعه من اوضتك في الليل وجتها انا شكيت وزادت اكتر لما لجيتها بتكررها كل يوم و في مره من المرات اتسنطت عليكم و سمعتها وهي بتجولك ان امتى هتتزوجو وجتها عرفت انكم مش متجوزين و انكم بترسمو علينا لكن استغربت تعملو كده ليه و ابتديت ادور ورا الموضوع و عرفت ان ياسمين هي هي كابر و داه عرفته امبارح و لما عرفت خفت و استغليت التوكيل اللي عملهولي و اخدت  اغلب الفلوس اللي في البنك و هو عرف وحاول ياخد مني الفلوس لكن انا جتلته جتلته و لو رجع بيا الزمن هجتلو “
قالت كلمتها الاخيره بهستريه 
:” شكرا بجد ساهلتي علينا كل حاجه وحكيتي كل حاجه “
كان ذالك صوت سليم الذي وصل اثناء مكانت صفيه تحكي كل شيء دون وعي 
نظرت صفيه برعب عندما وجدت الشرطه عبت المكان نظرت صفيه ل جواد و فارس و سليم و يامن الذين كانوا يقفون و ينظرون ل صفيه بشماته 
حاولت صفيه الهروب لكن كان سليم و يامن كانو اخرجو مسدساتهم  وصبو عليها 
يامن:” لو حاولتي تتحركي بس هتكون الرصاصه في راسك فاهمه”
وقعت صفيه على الارض وهي تبكي في قهر لكن فجأ توقفت عن الحركه اقترب منها يامن بهدوء و نزل ل مستوها وهزها لكن فجأ كان يامن ساقط على الارض و صفيه سحبت منه المسدس و صوبت اتجاه جواد و انطلقت الرصاصه في صدر جواد 
الشباب:” جواااااااااااد
????????????????????????????????????????????????
في قصر الزيني 
كان الجميع جالسا في غرفه المعيشه و دخلت عليهم سلمى و على وجهها علامات الضيق 
عماد:” مالك يا سلمى “
سلمى بضيق:” معرفش قلبي مش مرتاح و بتصل ب جواد و يامن مت بدري و محدش بيرد “
عماد :”  اهدي  تلقيهم في شغل بس”
فاطمه :” وسليم كمان مش بيرد “
سلمى:” ربنا يستر “
فجأ رن تليفون سلطانه و ردت و فجأ اترسم على وشها ابتسامه شيطانيه و اغلقت الهاتف 
وخرجت خارج الغرفه و وقفت في نص القصر و نادت بعلو صوتها:” ماجده.ه.ه.ه.ه جميلللللللللله “
اتت جميله و ماجده مهرولين على صوت صفيه و اتجمع جميع من في المنزل على الصوت 
جميله برعب:” ففففي ااااه “
سلطانه بابتسامه ماكره:” لاء ابدا اصل قررت بس اني افضحكم قدام كل البيت”
جحضت عين ماجده و جميله برعب 
امجد بعقده  حاجب:” هو في اه يا خالتي امي عملت اه”
سلطانه بغل و كره:” امك هي اللي قتلتي بنتي كابر قتلتلي بنتي” 
شهق الجميع بفزع من اللي سمعوه 
امجد بصدمه:” انتي بتقولي اه مستحيل”
سلطانه وهي تفتفح شيء في هاتفها تسجيل
سلطانه:” اسمع ” 
♡الحديث في التسجيل ♡
جميله برعب:” يعني اه عرفت كل حاجه يعني عرفت اللي عملناه في بتها “
ماجده برعب و خوف:” ايوه يختي عرفت عرفت”
جميله برعب:” ييييعني عرفت جصه ان احنا اللي ورا جتل و  اغتصاب بتها “
قفلت سلطانه التسجيل 
وشهق الجميع برعب و صدمه من اللي سمعوه 
ابراهيم بارتباك و صدمه:” ليه ليه لييييه ‘
جميله برعب :” والله مالينا  ذنب وووعد هي الللي خططططت “
ابراهيم بعصبيه:” كفااااااايه كفايه حرام عليكي كفايه كدب “
انهار  ابراهيم في الارض و جريت عليه ميس بسرعه 
اقترب محسن من ماجده و ضربها بالقلم بكل قوته 
محسن بغل :” انا زهجت انا عارف ان طول عمرك شريره لكن متوقعتش شرك ان تجتلي بت اخوي الطفله الصغير “
حاولت ماجده ان ترد لكن محسن ضربها مره اخرى 
اما  امجد مكنش حاسس بحاجه من كتر الصدمات اقتربت منه جميله ببكاء و حاولت تلمسه لكن هو نفضها عنه 
انهارت ميسره في حضن ماهر 
و فجأ لقى الجميع رجال الشرطه تدخل المكان 
الظابط:” فين ماجده الزيني و جميله الزيني “
اترعبت كل من ماجده و جميله و نظرو ل سلطانه برعب 
سلطانه وهي تشير على جميله و ماجده:” اهم يا حضره الظابط “
الظابط للعساكر:” هاتوهم “
اترعبت جميله و ماجده 
وفعلا تم سحب ماجده و جميله للخارج 
لكن قطعهم صوت محسن:” استنى”
التفت الجميع ل محسن و ماجده فرحت لانها فكرت انه هينجدها 
اتجه محسن ل ماجده و نظر لها بقرف:” انتي طالج طالج طاااااالج “
اتسعت عين ماجده بصدمه 
سحب العساكر ماجده مره اخرى تحت صريخها 
كانت الشرطه طالعه من البيت في نفس الوقت اللي كانت سياره الشباب داخله من باب القصر 
نزل الاول فارس و بعد كده يامن و بعدها سليم 
استغربت سلطانه عدم وجود جواد لكنها اطمنت اول مشافته نازل من العربيه التانيه ومعاه هبه و ياسمين و مازن و عشق 
نظر لها جواد و غمز لها و نظر للشباب و افتكرو اللي حصل قبل قليل 
       فلاش باك 
الشباب:” جواااااد”
صرخ الشباب بعلو صوتهم 
وفي نفس الوقت اتجهت رجال الشرطه اتجاه صفيه و سحبت منها المسدس 
ضحكت صفيه بصوت عالي لكن فجأ اختفت الابتسامه وتحولت ل صدمه عندما رأت فارس يسند جواد ليقف و صدره مفيهوش ولا نقطه دم 
نهض جواد و نظر لها بانتصار و نظر ل يامن و تذكر عندما 
♡♡ قبل أن يأتو الى صفيه♡♡
جواد:” يلا “
كاد جواد ان يخرج لولا يد يامن اللي مسكته “
جواد:” في اه”
يامن:” استنى شويه”
اتجه يامن ل خارج الغرفه و بعد قليل اتى و بيديه شيء لم يتعرفو اليه”
جواد و هو يشير للشيء:” اه ده”
يامن:” دا واقي من الرصاص مدام رايحين ل صفيه انا مش مطمن “
فارس:” يامن عنده حق انا كمان مش مطمن “
جواد :” طيب هات”
وفعلا ارتدى جواد الواقي “
♡♡عوده للمخزن♡♡
جواد و هو يقترب من  صفيه بغضب:” كنت عارف انك هتعمليها خدوها”
قال اخر كلمه للعساكر 
وفعلا اخدت الشرطه صفيه تحت صراخها 
بااااااك
جريت فاطمه جري على سليم و ضمته:” انا كنت قلقانه عليك قوي “
سليم وهو يقبل رأسها:” متخافيش يا قلبي انا كنت في شغل بس “
اقترب فارس و كنان و مازن و يامن من احمد الحزين 
فارس:” احم احم كنا عوزينك في كلمه “
نظر لهم احمد باستغراب و اتجه خلفهم الى الداخل 
دخل الجميع إلى المنزل وهم حزنين 
امجد ل سلطانه بخجل:” انا اسف يا خالتي على اللي عملته امي “
ابراهيم بخجل:” وانا كمان اسف قوي”
ميسره بدموع:” و انا كمان اسفه”.
اقتربت منهم سلطانه بحنان:” اياكم تعتذرو مره تانيه فاهمين الغلط مش غلطكم انتم معملتوش حاجه 
ابتسمو على كلام سلطانه و ضموها 
????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
في غرفه المكتب حكو الشباب ل احمد على خطتهم على  جواز  البنات على الورق”
احمد بصدمه:” يعني اه الجواز كان على الورق بس”
فارس :” اه والله احنا ملمسناهم احنا كنا بنحميهم بس”
احمد :” والله مش عارف اشكركم و لا اعمل اه  بس لو اخواتي مش عاوزين يكملو هطلقوهم “
اتخض الشباب فهم يعلمو ان البنات ستختار الطلاق 
خرج مازن للخارج ليسأل اخواته 
????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
خرج احمد للخارج و قال:” احب الكل يسمعني…..”
حكى احمد للجميع موضوع زواج البنات 
انصدم الجميع من كلام احمد 
احمد للبنات:” دلوقت انا هسأل كل واحده اذا كانت عاوزه تكمل في الجوازه ولا لاء “
احمد ل شغف:” شغف انتي عاوزه تكملي مع فارس ولا لاء “
سحب فارس نفسحه بخوف 
نظرت شغف ل فارس:” لاء مش عاوزه اطلق “
اتسعت عين فارس بصدمه و ابتسم ابتسامه سعيده “
احمد:” اممم كويس و انتي يا عهد عاوزه اه ” 
بلعت عهد ريقها بتوتر و كان نظر الجميع عليها و خصوصا يامن لكن فجأ و قعت عهد مغما عليها 
يتبع……
لقراءة الفصل التاسع عشر والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!