Uncategorized

رواية اجبرتني على عشقها الفصل الثامن عشر 18 بقلم فرحة احمد

 رواية اجبرتني على عشقها الفصل الثامن عشر 18 بقلم فرحة احمد

رواية اجبرتني على عشقها الفصل الثامن عشر 18 بقلم فرحة احمد

رواية اجبرتني على عشقها الفصل الثامن عشر 18 بقلم فرحة احمد

ظلت اسيا تتجول في المرسم وهي تنظر الي اللوحات التي امامها بإنبهار شديد ولكنها توقفت فجاه بصدمه مما رأت…. فالاحظ رعد صدمتها
 فاردف بهدوء…. مالك يا آسيا وقفتي ليه…..؟
آسيا ومازالت في صدمتها…. هو إيه ال جااب صورتي هناا….؟
نظر لها رعد بإستعراب فهي علي اي صوره تتحدث ونظر مكان ماهي تنظر ولكن جحظت عيونه بصدمه واردف قائلا… هي دي انتي…!!! 
اسياا…. اه دي صورتي….
رعد وهو ينظر لها بشده ومازال في صدمته…. متااكده أن دي انتي…؟
آسيا بنفاذ صبر…. اووووف بقااا ياا رعد مديقنيش قولتلك ان دي اناا يبقي اناا… اناا مش هكدب عليك يعني….؟
رعد بتوهان…. اناا مقصدش بس اناا قصدي انك ممكن تكوني متلغبطه ومتكونيش انتي ال في الصوره ….
اسياا… حتي لو هكون متلغبطه فمش هتلغبط في صورتي يعني…. 
رعد.. ممكن تكوني نسيتي بعد معملتي الحادثه وفقدتي الذاكره….؟
آسيا…. رعد مديقنيش الله يكرمك قولتلك اني دي اناا يبقي اناا وحتي لو فقدت الذاكره ونسيت كل حاجه بس عمرى مهنسي شكلي واناا متاكده اني دي اناا بس ال مستغرباه ايه ال جاب صورتي هناا…..؟
رعد بصدمه…. مستحيل تكوني هي…ثم اكمل بهمس… بس طالماا هي متاكده ان دي صورتها يبقي دي نفسها اسيا ال بيدور عليها حمد بس اناا مش هقولها حاجه غير لماا افهم من حمد الاول ولو طلعت هي حمد هيفرح اوي….
نظرت له اسيا بإستغراب… هو انتاا بتقول حااجه….؟
رعد بتتويهه…. هاااا لااء مبقولش….. نظرت له اسيا بشك واردفت قائله… طب المهم دلوقتي ممكن تفهمني ايه ال جاب صورتي هناا….؟
رعد بإرتباك واردف في نفسه…. يااا ربي اقول لهاا ايه دلوقتي اقولها انهاا نفس البنت ال حمد بيحبها وبيدور عليها ولو قولتلها ايه ممكن يحصل هل هتفتكره وهتطلع بتحبه هي كمان وهيتجوزو وهتمشي الحياه وردي مبنهم ولاا ممكن تتعب اناا مش عاارف اعمل ايه طب اقولها حجه ايه علي مفهم من حمد….. 
لاحظت هي شروده فقامت بتأشير امام وجهه فانتبه لهاا فاردفت هي…. ايه روحت فين ساعه بكلم فيك وانتاا ولاا هناا هو سوالي محتاج كل التفكير ده…..
رعد بتوتر لاحظته اسيا…. مش عاارف ولله إيه جاب صورتك هناا هسألك حمد ممكن يكون عاارف….
اسيا… ممكن ايه هو اكيد عاارف لانه ال رسمهاا…
رعد بتوتر…. هاا لاء ممكن ميكونش عاارف لان معظم اللوح ال هناا مش هو ال بيرسمهاا… نظرت له بشك…فاكمل هو… اصل حمد بيخطط انه يفتح معرض يعرض فيه لوحاته وهو له كذا حد معرفه وبيرسمو بردو وهيفتحو المعرض شراكه فهما عشان كدا بيجبلوا اللوحات يشوفها الاول…
نظرت له بشك ولكنه تجاهل نظراتها وحاول بقدر الإمكان تغير الموضوع فاردف بهزار…
رعد بهزار…. ايه ماالك بالمتي كدا يلاا نخرج لان لو حمد جه وشافناا هناا هيشعلقنااا لانه مبيحبش حد يدخل مرسمه….
اسيا بتوهان…. تمام يلاا 
رعد بهزار…. اناا جعان ابت ياا اسياا ايه رأيك نروح ناكل اصل اناا كلاب بطني بتهوهو من الجوع ههههههه….
اسيا ضاحكه…. كلاب ايه الله يقرفك يلي ياا خوياا اصل انا كمان جعانه….
رعد بمشاكسه….. جعانه ايه انتي مش لسه وكله مبقالكيش نص ساعة ايه مبتشبعيش ههههه …
اسياا بضحك وركدت خلفه…. قوررر بقاااا يااا سي رعد ناقصين احناا قرك ههههه …..
تعالت أصوات ضحكهم وهم يركدون خلف بعض في حديقه القصر فرئهم حمد وتملكت منه الغيره فنزل الي الاسفل واردف بصوت مرتفع…
حمد بعصبيه وصوت مرتفع….. رعععددد….؟
نظر له رعد بإستغراب ولكنه عندما راى الغيره في عيونه ابتسم رغما عنه وطلب من اسيا ان تتركهم بمفردهم فحركت رأسها بمعني حسنا وذهبت فتقدم حمد من رعد وحاول ان يسيطر على غيراته وعصبيته الغير مبرره واردف بهدوء عكس ما بداخله من غيره….
حمد بهدوء….. بتحبهاا يااا رعد….؟؟
القي حمد كلمته ونظر له بترقب من اجابته….
رعد بإبتسامه لعوب…. بعشقهاا مش بس بحبهاا ……
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
نظر تيام خلفه بصدمه عندما رائها تسقط من علي الدرج فاردف بصوت مرتفع وركد نحوهاا….
تيام بخوف… لااااااء سيدرااااااا….
نظرت الجده وخلود الي تيام الذي يصرخ ولكنهم تسمرو مكانهم عندما رائو سيدرا ملقيه علي الارض وتنذف الد*ماء بشده…
حملهاا تيام وصعد بهاا الي اعلي ووضعها في غرفتها واخرج هاتفه واتصل بالطبيب وبعد مده وصل وقام بتعقيم الجرح وكتب لها روشته بالادويه التي تحتاجها….
تيام بخوف…. هي كويسه ياا دكتور….؟
الدكتور بإطمئنان…. ايوه كويسه ياا استاذ تيام وهي نص ساعة وهتفوق…. ثم وجه نظرو للجده وخلود الذين يبكون بصمت واردف بهدوء….متقلقوش هي الحمد الله كويسه ومفيش داعي للقلق والجرح الحمد الله كان سطحي….
شكر تيام الطبيب واوصله الي اسفل ثم صعد إلى اعلي مره اخري وطلب من جدته وعمته ان يجلس معها بمفردهم فاوفقو…
تيام وهو ممسك بيديهاا…. اناا اسف اناا عارف اني السبب في كل ال وصلتيله واتمني منك تسامحني تعرفي اني حبيتك وحبيتك اوي كمان واسيا كان معاها حق لماا قلتلي اني مبحبهاش واني واهم نفسي بكدا وحبي ليها كان حب تعود مش اكتر…..
فاقت سيدرا واردفت بخنقه في صوتها… بتتكلم بجد ياا تياام ومبتقولش كدا عشان انتاا مشفق علياا وبتحاول أنك تسعدني عشان انتاا محمل نفسك مسئولية ال حصلي…
تيام وهو يقبل جبينها…. صدقيني كل كلمه قولتها طالعه من قلبي ومكدبتش في حرف واحد واتمني انك تسامحني وتقبلي تتجوزيني…
سيدرا بدموع وشهقات….اناا اه بحبك وعمرى محبيت حد قدك ومسمحاك بس مش هقدر اتجوزك واظلمك معاياا ومش هجبرك ان تكمل الباقي من حياتك مع وحده عاميه ومش هتعرف تسعدك…..
قام تيام بوضع اصبعه علي فمها واردف بهدوء….. شششش مش عايز اسمعك تقولي عااميه تااني لانك مش عاميه لان الشخص الاعمي الحقيقي بيبقي اعمي القلب مش البصر وانتي قلبك نضيف وبعدين انتي بتقولي انك لو تجوزتني مش هتعرفي تسعديني فااناا هقولك اني لو متجوزتكيش فااناا عمرى مهبقي سعيد لان ساعدتي معاكي انتي وبس….. وبعدين انااهبقي النور ال في عيونك اناا بحبك ياا سيدرا واتمني توافقي انك تكمليلي نص ديني وتنوريلي الباقلي من حيااتي…..
سيدرا بدموع فرح….. واناا موافقه ياا تياام بس صدقني اناا لوو عرفت او حسيت في معاملتك شفقه صدقني هكر*هك ياا تياام….
تيام بسعاده واخذها بين أحضانه…. صدقيني عمرك مهتندمي علي قرارك ده وبعدين جهزي نفسك ياا حرمي المصون لان كتب الكتاب هيبقي بكرا وبعديها هنسافر عشان تعملي العمليه…
سيدرا…. بسرعه دي منتاش ملاحظ انك مستعجل اوي…
تيام بهزار…. ولاا مستعجل ولاا حااجه ده اناا مصدقت ههههههه …… ضحكت سيدرا هي الاخري معه وسمعتهم الجده وخلود ففرحوا واتمنو لهم الحياه السعيده…… 
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
رعد… اناا مش بس بحبهاا انا بعشقهاا…
نظر له حمد وترقرقت الدموع في مقلتيه ثم نظر امامه وتحدث بخنقه….. وهي كمان شكلها بتحبك واناا هطلبهالك للجواز واتمني انك تعيش حياه سعيده….. 
القي حمد كلماته وهم بذهاب ولكن اوقفه رعد عندما امسك يده واردف بعصبيه وصوت مرتفع نسبيا….
هو ايه اللي هجوزهالك هو انتاا هتفضل كدا لحد امتاا هتفضل تحط سعاده الغير قبل سعادك انتاا كداا لحد امتاا هو اه اناا بحب اسيا بس بحبها كأخت وهي كدا بردو وانتاا عاارف اني بحب جنات وعمرى محبيت غيرها وهخطبها قريب….. اتمسك بشخص ال بتحبه يا حمد ومتفرضش في حبك حاارب عشان ال بتحبه مش تتخلي عنه في اول المطاف لا حاارب علشانه….
حمد بهدوء…. بس انتاا فااهم غلط لاني مبحبهاش هي ولاا عمرى هحبهاا ولاا هحب غيرهاا لان قلبي ملكهاا هي بس وانتاا عاارف كداكويس….
رعد…. كداب ياا حمد لان غيرتك عليها توضح قد ايه انتاا بتحبهاا….. 
حمد بعصبيه…. قولتلك مبحبهااش لاني قلبي ملك شخص واحد بس وهي صغيرتي اسياا وقلبي عمرو مهيبقي لغيرهاا… وهم بذهاب ولكنه توقف علي كلمه رعد….
رعد بهدوء ….. ولو قولتلك ان الدكتوره اسياا هي نفسهاا اسيا ال انتاا بدور عليهاا هتعمل ايه…..
حمد بصدمه…. انتاا بتتكلم جد طب انتاا ازاى عرفت وبعدين لو هي ازاي مفتكرتنيش….. 
رعد…. بكل بساطة لانها فاقده الذاكره….. نظر له حمد بإستعراب فاكمل هو….
اقعد واناا هفهمك….. بدا رعد بقص له كل شي قالته له اسيا وكيف هي فقدت ذاكرتها بعد الحاد*ث وانهاا انصدمت عندما رأت صورتها في المرسم الخاص به…..
رعد بإبتسامه…. وبس كدا ياا سيدي ونفهم من ده ان الدكتوره اسياا هي نفسهاا اسيا ال حببتك….
حمد بإبتسامه فرح ممزوجه بدموع….. كنت حااسس انهاا هي وقلبي كان دايما يقولي كدا وفي الاخر قلبي هو ال كسب ولقتها ياا رعد اناا فرحاان……
رعد بس في مشكله……؟
حمد بإستغراب…. مشكله ايه….. ووووو ماذا سيحدث ياا تري…..
يتبع…
لقراءة الفصل التاسع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى