Uncategorized

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثامن عشر 18 بقلم حسناء رمضان

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثامن عشر 18 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثامن عشر 18 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثامن عشر 18 بقلم حسناء رمضان

 ازيك ياماما.. 
ـ الحمد لله ياحبيبي.. امال مين دي! 
ـ ا اتفضلي ادخلي.. 
ـ مالك يابنتي اي اللي عمل فيكي كدا! 
ـ ماما لو سمحتي خديها جوا وخليها تغير هدومها وانا هفهمك كل حاجه.. 
ـ طب تعالي يابنتي.. بطلي عياط ياحبيبتي تعالي معايا.. 
دخلت معاها وجابتلي هدوم البسها.. 
ـ اتفضلي يابنتي غيري هدومك.. 
سابتني وطلعت وقفلت الباب وانا غيرت وقعدت ع السرير اعيط… 
ـمين دي! 
ـ دي واحده كانت مخطوفه.. 
ـ يالهوي! يعني اي! 
ـ يعني كانت مخطوفه ياماما.. وكمان عايزين يجوزوها غصب عنها.. 
ـ طب واهلها فين! 
ـ معرفش.. بتقول معندهاش.. 
ـ طب وهي هتروح فين دلوقتي! 
ـ هتقعد معانا هنا لحد مانشوف هتروح فين.. دا بعد اذنك طبعا.. 
ـ طب انت متاكد يابني!.. احسن تكون نصابه ولا حاجه.. 
ـ لا لا خالص.. هبقى احكيلك كل حاجه بعدين.. دلوقتي هاتيلها حاجه تاكلها عشان بقالها كتير مكلتش وتعبانه.. 
ـ ماشي يابني… 
ـ انا هنزل اجيب الحاجات اللي الدكتور قالي عليها.. 
ـ حاجات اي! 
ـ انتي مش شايفه وشها عامل ازاي!.. دا غير ان في جروح ف جسمها.. وكمان هجيب حاجات تساعد جنب الاكل عشان متتعبش تاني.. 
ـ ماشي بس متتأخرش.. 
ـ لا مش هتأخر بس اوعي تخليها تمشي.. 
ـ ماشي.. 
عدى شوية وقت ولقيت الباب خبط.. 
جاكي: ادخل.. 
ـ عامله اي دلوقتي يابنتي! 
جاكي: كويسه.. 
ـ كويسه ازاي بالدموع دي.. انتي عنيكي حمرا قووي.. كفايه عياط.. 
جاكي: لا مبعيطش..بس انا عايزه امشي.. 
ـ لا تمشي فين.. دانا جايبالك اكل.. 
جاكي: شكرا لحضرتك والله بس انا عايزه امشي معلش.. 
ـ يابنتي انتي كنتي مخطوفه.. احسن يكونوا بيدوروا عليكي ولا حاجه
خليكي معانا هنا لحد ماتصحي شويه.. 
جاكي: ليه! 
ـ ليه اي! 
جاكي: هتعملي معايا كدا ليه! 
ـ انتي زي بنتي.. وممكن بنتي كانت تتحط ف موقف زي دا.. وبعدين ربنا بيوقعنا ف طريق بعض عشان نساعد بعض.. 
حضنتها وفضلت اعيط بصوت عالي.. وكإني كنت مستنيه اللحظه دي بقالي كتير… فضلت حاضناها وبعيط فتره كبيره وكنت مرتاحه جدا وحاسه اني متطمنه.. 
ـ اهدي.. اهدي.. حصل خير.. يلا كلي بقاا
جاكي: لا مش عايزه اكل.. 
ـ لا مينفعش.. لازم تاكلي عشان متتعبيش
جاكي: صدقيني مش عايزه اكل خالص.. 
ـ طب بصي اسيبك ترتاحي دلوقتي وشويه كدا يكون ادم رجع وناكل مع بعض.. 
جاكي: ادم مين! 
ـ ابني.. 
جاكي: هو اسمه ادم! 
ـ ايوا ياحبيبتي اسمه ادم… ارتاحي انتي ولو احتاجتي حاجه نادي عليا.. 
جاكي: حاضر.. 
…………. 
ف الڤيلا.. 
جاك كان بيتكلم ف الفون ف اوضته… 
جاك: موصلتش لحاجه! 
ـ………. 
جاك: تمام.. ابعتلي الحاجات دي بسرعه.. 
الباب خبط.. 
جاك: ادخل.. 
فيروز: تعالى يابني عشان تاكل.. 
جاك: طب هكلمك بعدين سلام… 
لا يافيروز مليش نفس.. 
فيروز: انت مكلتش من امبارح
جاك: مش عايز يافيروز سيبيني.. 
فيروز: طب عرفت حاجه! 
جاك: لسه.. بحاول اهو بس مش عارف
فيروز: حاول يابني والنبي.. انا قلبي متقطع عليها.. 
جاك: امال لو سمعتي صوت القلم اللي سمعته وانا بكلمها.. 
فيروز: الهي ايده تتشل البعيد.. هي قده! 
جاك: متقلقيش كسرتهاله… المهم انزلي انتي انا مش جعان.. 
فيروز: براحتك يابني… 
……….. 
البنات مع بعض ف الاوضه… 
هند: ياجماعه انا مليش نفس اعمل اي حاجه.. 
نور: ولا انا.. 
سما: طب ياجماعه انا خايفه عليها.. هي ممكن تكون ماتت! 
هند: اي اللي بتقوليه دا ياحيوانه.. بعد الشر
نور: ياشيخه تفائلي بقاا.. ربنا معاها ومش هيسيبها اكيد.. 
سما: طب وبالنسبه الجامعه اللي بعد اسبوع دي.. 
هند: مالها! 
سما: هنروح منغيرها! 
نور: لا ان شاء الله من هنا لوقتها هتكون ظهرت…
هند: يارب.. 
………. 
ادم: ها ياماما! 
ـ كويس انك جيت.. تعالى اقعد عشان الاكل جاهز.. 
ادم: هي فين! 
ـ هدخل اناديها من جوه وانت اقعد.. 
ادم: هي هتاكل معانا! 
ـ ايوا.. 
ادم: متدخليش اكل جوه ليها لي! 
ـ مرضتش وانا سيبتها براحتها.. 
ادم: طب ناديها عشان تاكل وتاخد الدوا.. 
خبطت ع الباب ومحدش رد.. راحت فتحت.. 
ـ جاكي!.. انتي نمتي!.. 
غطتني وخرجت.. 
ادم: اي! 
ـ نايمه
ادم: نايمه اي.. احسن يكون اغمى عليها تاني.. 
ـ لا لا نايمه… ياحبة عيني دي رايحه ف النوم خالص ولا حاسه بحاجه.. 
ادم: انتي مشوفتيش وشها كان متخرشم ازاي.. 
ـ الحمد لله انك لحقتها.. الله اعلم لو اتاخرت كانوا ممكن يعملوا فيها اي..الهي ينتقم منهم.. 
ادم: انتي لحقتي تحبيها! 
ـ اه حبيتها جدا والله.. باين عليها محترمه وطيبه.. بس هو الزمن كدا.. 
ادم: طب تعالي بقاا حطيلي اكل عشان انا واقع.. ااه وخدي ابقي اديها الدوا دا لما تصحى.. 
ـ ماشي.. 
……… 
عدى وقت.. معرفش قد اي… بدات اصحى.. 
فتحت عيني وانا ثابته مكاني وقعدت ابص حواليا ودموعي نزلت لوحدها… 
قومت قعدت وسرحت ف اللي حصل… 
جاكي: طب انا هروح فين دلوقتي.. مينفعش ارجع عند جاك.. دا مش بيتي.. كفايه اللي ابويا عمله.. ومش هعرف ارجع القاهره.. طب وجامعتي!.. ياااارب.. 
الباب خبط.. 
جاكي: ادخل.. 
ـ حسيت انك صحيتي فقولت ادخلك.. 
جاكي: حسيتي! 
ـ ايوا.. المهم يلا اطلعي عشان تاكلي وتاخدي الدوا.. 
جاكي: “باحراج”.. لا شكرا جدا لحضرتك ع كل دا.. بس انا مينفعش اقعد اكتر من كدا.. 
ـ عيب متقوليش كدا… انتي زي بنتي.. تعالي بس معايا عشان مزعلش منك.. 
جاكي: حاضر.. 
قومت معاها غسلت وشي وحطيت طرحتي وطلعت.. 
لقيت ادم قاعد بيلعب ع اللاب.. 
ـ ادم قوم هات الدوا.. 
ادم: اي دا هي صحت!.. عامله اي دلوقتي.. 
جاكي: الحمد لله.. 
ادم: الحمد لله.. 
دخل جاب الدوا ومامته حضرتلي الاكل… 
ـ يلا يابنتي اتفضلي.. 
جاكي: احم.. ملوش لزوم التعب دا.. 
ادم: طب انا نازل ياماما عشان تاخد راحتها.. 
جاكي: لا لا مش قصدي.. وبعدين انت هتمشيني.. 
ادم: امشيكي فين! 
جاكي: هتمشيني من هنا.. 
ادم: عندك مكان تروحيه.. 
جاكي: لا.. 
ادم: طب كلي وانا هطلع البلاكونه ولما تخلصي براحتك ابقي تعالي عشان عايزك… 
جاكي: تمام.. 
سابني ودخل وانا بدأت اكل وكنت هموت من الجوع فعلا.. فضلت اكل ومحستش بنفسي.. بس كنت مرتاحه.. كنت مرتاحه معاهم وحاسه اني ف امان هنا.. يمكن لبساطة المكان واللي فيه.. 
خلصت ولقيتها باصالي ومركزه معايا.. 
جاكي: احم.. في حاجه! 
ـ مستغربه
جاكي: من اي! 
ـ ازاي القمر دا يحصل فيه كدا..
بصيتلها وابتسمت بغُلب… 
جاكي: نصيب.. 
انا كنت محتاجه اغسل ايدي.. 
ـ الاكل عجبك!! 
جاكي: تسلم ايدك.. بصراحه اول مره اكُل اكل حلو كدا.. 
ـ الف هنا يروحي.. 
دخلت غسلت ايدي وطلعت عنده ف البلاكونه لقيته مشغل قصيده لعمرو حسن وسرحان معاها… 
جاكي: احم.. 
ادم: تعالي.. 
قعدت ع الكرسي اللي قدامه.. 
ادم: اي حكايتك بقاا ياستي.. 
جاكي: حكاية اي! 
ادم: مخطوفه لي!.. ومين الناس دي! 
سكت ومكنتش عارفه اقوله ولا لا… اثق فيه ولا لا.. 
ادم: انا معرفكيش.. واول مره اشوفك النهارده.. يعني انا مليش مصلحه اني اضرك او حاجه.. فَ لو حابه تحكيلي عشان ساعدك، انا سامعك.. 
جاكي: هو انا.. مش عارفه اقولك اي بس.. 
ادم: احكيلي اللي حصل.. مين اللي كان خاطفك وكان عايز منك اي! 
جاكي: طب هو انا ممكن اسالك سؤال! 
ادم: اه طبعا اتفضلي.. 
جاكي: هو انت عرفت مكاني ازاي!.. وانقذتني لي!.. 
ادم: بصي ياستي انا كنت ماشي بالعربيه وبالصدفه انتوا كنتوا جنبي بالعربيه وشوفتك راكنه راسك ع الشباك وبتعيطي وبعدين انتوا سبقتوني فبالتالي شوفت الراجل اللي كان جنبك لما مد ايده عليكي وانتي كنتي بتصوتي.. 
ف الاول ترددت اني اتدخل بس فضولي كان هيموتني ومشيت وراكوا عشان حسيت ان في حاجه غلط… وقفت بعيد وشوفتهم وهما واخدينك مكان مهجور كدا وشويه وسابوكي وطلعوا.. فانا قلقت اكتر وكنت هبلغ البوليس.. بس فجأه جالي تليفون ان واحد صاحبي عمل حادثه فرجعت ع طول.. وبعدين افتكرتك فقولت اروح تاني يمكن الاقيكي او حاجه… بس كان في اتنين كدا واقفين قدام البيت فمكنتش عارف ادخل… 
جاكي: ودخلت ازاي! 
ادم: عملت اصوات كدا بعيد ع اساس اني ابعدهم عن البيت.. فواحد منهم جه ناحية الصوت وانا ضربته ع دماغه فاغمى عليه تقريبا.. 
جاكي: والتاني! 
ادم: عملت نفسي تايه وروحت سالته ع مكان مكتوب ف ورقه وكدا.. وهو بيقرأ الورقه رشيت ف وشه الرشاش اللي البنات بتستخدمه دا وفضلت اضرب فيه لحد ماوقع هو التاني.. 
جاكي: “باستغراب”.. وهو كان معاك بيعمل اي!! 
ادم: مش بتاعي.. دا بتاع اختي وهي نسته ف العربيه ففكرت ف الفكره دي والحمد لله نجحت.. 
ادي كل الحكايه ياست.. قوليلي بقاا.. مين دول! 
جاكي: ابويا.. 
ادم: نعم!!! 
جاكي: للاسف.. 
ادم: انتي مش قولتي ان معندكيش اب او ام.. 
جاكي: لا ابويا موجود.. بس هو اللي كان خاطفني.. 
ادم: طب وهو عمل كدا لي! 
جاكي: عشان ينقذ نفسه من السجن.. فقدمني انا كضحيه يعني.. 
ادم: انا مش فاهم حاجه.. 
جاكي: افهمك.. 
حكيتله كل حاجه لحد مافهم وعرف الحكايه… 
ادم: هو انا بس مش قادر استوعب.. انتي بتتكلمي بجد! 
جاكي: اممم
مامته دخلت بالشاي… 
ـ اتفضلي ياحبيبتي اشربي.. 
جاكي: متشكره جدا.. 
ـ الا صحيح مقولتليش انتي اسمك اي! 
ادم: اي دا وانا كمان معرفش اسمك لحد دلوقتي.. 
جاكي: اسمي جاكي.. 
ادم: جاكي! 
جاكي: ايوا
ادم: اي الاسم الغريب دا! 
ـ جاكي!!.. انتي اسمك جاكي!! 
جاكي: ايوا ياطنط.. هو في حاجه! 
ـ هاا.. لا لا ياحبيبتي دانا فكرت ف حاجه كدا بس لا خلاص.. 
المهم خد اديها الدوا ياادم عشان انا نازله.. 
جاكي: نازله!!! 
ـ متخافيش.. انا اتطمن عليكي معاه اكتر مااتطمن عليكي مع بنتي.. 
جاكي: احم لا مش قصدي.. 
ادم: نازله فين! 
ـ هنا ف الشارع اللي جنبنا دا هجيب شوية حاجات وهاجي ع طول.. 
ادم: طب خليكي وانا اجيبلك اللي انتي عايزاه.. 
ـ لا لا خليك وانا مش هتأخر.. كلها نص ساعه وهاجي.. 
ادم: ماشي.. خلي بالك من نفسك.. 
“سابتنا ومشت”.. 
…… 
ادم: هو انتي خايفه مني! 
جاكي: هاا!.. لا مش قصدي.. 
ادم: لو انا مش كويس كنت استغليت اننا كنا ف مكان بعيد ومهجور وانتي لوحدك.. او كنت استغليت انك اغمى عليكي وانتي ف عربيتي.. 
جاكي: لا مش قصدي حاجه.. طبعا لو انت حد مش كويس مكنتش هتساعدني… 
ادم: طب اتفضلي اشربي الدوا دا.. وبعدين خدي البرشام دا.. 
جاكي: حاضر.. 
ادم: خدي دا بردو مرهم للجروح اللي ف جسمك.. 
جاكي: شكرا.. 
خدت الدوا وقعدت…. 
ادم: هتعملي اي! 
جاكي: انا همشي.. بس مش عارفه هروح فين.. 
ادم: لا مش لازم تمشي.. خليكي.. 
جاكي: لا شكرا قوي كدا… انا بس كنت عايزه اكلم محمد من موبايلك عشان موبايلي مش معايا.. 
ادم: ااه طبعا اتفضلي.. 
كتبت رقمه ورنيت عليه… رد عليا وكان صوته مليان حزن.. 
محمد: الوو.. 
جاكي: الو محمد.. انا جاكي.. 
محمد: جاكي!!!.. انتي فين!.. انتي كويسه! 
جاكي: ااه انا كويسه.. انا بس رنيت عشان اطمنكوا.. 
محمد: انتي فين! 
جاكي: مش هينفع يامحمد.. كفايه اللي حصلكوا بسببي… 
محمد: انتي بتقولي اي!.. بالله عليكي قوليلي انتي فين 
جاكي: انا كويسه متقلقش.. انا بس هشوف مكان هقعد فيه عشان مينفعش ارجع.. 
محمد: مكان اي.. انتي اتهبلتي.. قوليلي انتي فين دلوقتي.. انا جاي اخدك.. 
جاكي: معلش انا اسفه.. مش عايزه اعملكوا مشاكل تاني.. 
قفلت التليفون قبل مايرد… 
………… 
محمد: الو الو.. جاكي.. 
طلع يجري ونده ع جاك.. 
محمد: جااك.. جاك.. 
جاك: عايز اي! 
محمد: جاكي.. جاكي رنت عليا.. 
جاك: اي!.. امتى دا! 
محمد: دلوقتي.. الحمد لله هي كويسه.. 
جاك: طب هي فين دلوقتي! 
محمد: معرفش.. 
جاك: يعني اي متعرفش.. مسألتهاش ليه! 
محمد: سالتها ومرضتش تقول.. بتقول مينفعش ترجع تاني عشان متعملناش مشاكل.. 
جاك: رن عليها تاني.. 
فيروز: في اي ياولاد.. 
جاك: جاكي رنت.. 
فيروز: اي.. طب قالت اي! 
جاك: هي كويسه بس مقالتش هي فين.. 
محمد: برن مش بترد
جاك: هات.. 
…… 
ادم: ردي.. 
جاكي: مش عايزه.. 
ادم: اكيد قلقانين عليكي.. ع الاقل طمنيهم.. 
خدت الموبيل وفتحت.. 
جاكي: الو.. 
جاك: الو جاكي انتي فين.. 
جاكي: اتطمن انا كويسه.. 
جاك: بقولك انتي فين! 
جاكي: مينفعش.. 
جاك: اي اللي مينفعش.. اخلصي وقولي انتي فين.. مش هتفضلي ف الشارع يعني.. 
جاكي: لا انا مش ف الشارع.. 
جاك: امال فين! 
جاكي: في ناس لقوني وانا دلوقتي قاعده عندهم.. 
جاك: وعايزاني اسيبك!!.. قولي انتي فين.. 
جاكي: جاك بجد مش هينفع ارجع.. 
جاك: طب لما ترجعي هنشوف الحوار دا… 
فيروز: اديني الموبيل دا… ايوا ياجاكي.. اخص عليكي يابنتي.. يرضيكي تسيبيني قلقانه عليكي كدا! 
جاكي: معلش يافيروز والله انا اسفه.. بس غصب عني.. 
فيروز: والنبي لاتقولي انتي فين.. حرام عليكي مش قادرين نقعد من الخوف عليكي.. 
جاكي: حقك عليا بس.. 
فيروز: مبسش… لو كان ليا عندك خاطر قوليلي انتي فين عشان ييجوا ياخدوكي.. 
جاكي: “بتنهيد”.. حاضر… ادم هو احنا فين! 
ادم: قوليلهم ف ******
جاكي: العنوان******…بس تقريبا دي مسافه بعيده.. 
جاك: ملكيش دعوه.. بس اياك تتحركي من مكانك لحد مانيجي.. 
جاكي: حاضر.. 
قفلت معاهم… 
ادم: اي! 
جاكي: جايين.. 
ادم: واضح انهم بيخافوا عليكي قوي.. 
جاكي: كتر خيرهم… 
ادم: طب خليها للصبح.. ع الاقل ترتاحي شويه.. 
جاكي: مش هيوافق.. 
ادم: بس دلوقتي انتي محتاجه ترتاحي.. 
جاكي: ومين قالك اني هرجع معاهم! 
ادم: امال
جاكي: خليهم ييجوا عشان يتطمنوا… بس مش هرجع
ادم: طب لي! 
جاكي: مش بيتي 
ادم: خلاص اقعدي معانا 
جاكي: لا مش للدرجادي يعني.. انا هشوفهم عايزين اي وبعدين همشي خالص.. 
ادم: لا صدقيني لو مروحتيش معاهم هتقعدي هنا.. 
جاكي: هو انا مش عارفه الصراحه اشكرك ازاي ع اللي عملته معايا… 
ادم: لا ياست متشكرنيش دا واجب عليا… بس دلوقتي هتعملي اي ف موضوع باباكي دا! 
جاكي: ربنا يسامحه بقاا.. 
ادم: افرضي حب يضرك تاني! 
جاكي: معايا ربنا بقااا… دا غير اني عايزه اروح اي مكان بعيد عن هنا.. 
ادم: مظنش انهم هيرضوا يسيبوكي اصلا… 
فجأه الباب خبط.. 
ادم: طب بعد اذنك هفتح الباب.. 
طلع فتح الباب… 
ـ دوووومي.. واحشني 
بصيت لقيت بنت ف نفس سني تقريبا وحاضناه.. 
ادم: اي المفاجأه دي… وحشاني 
ـ انت اللي واحشني ياقمر انت.. بس اي الحلاوه دي.. 
ادم: تعالي بس ادخلي.. 
ـ مين دي! 
ادم: ااه تعالي اعرفك.. 
جابها وجه.. 
ادم: دي جاكي.. 
ـ جاكي!.. ااه اهلا.. 
جاكي: اهلا.. 
ادم: دي منه.. 
جاكي: تشرفنا.. 
منه: انا مش فاهمه حاجه.. 
ادم: ادخلي بس انتي وانا هفهمك بعدين.. ادخلي وماما هتيجي دلوقتي.. 
منه: اوكيه.. 
سابتنا ودخلت.. 
ادم: مالك! 
جاكي: لا مفيش.. 
ادم: دي اختي ع فكره.. 
جاكي: وبتقولي ليه! 
ادم: لا عادي بعرفك بس.. 
جاكي: ربنا يخليكوا لبعض.. 
ادم: طب فكيتي شويه! 
جاكي: ااه الحمد لله تمام جدا.. 
ادم: طب ع فكره احنا لازم نستناهم بره عشان هما مش هيعرفوا البيت.. 
جاكي: المفروض استناهم فين! 
ادم: هنزل معاكي دلوقتي بس ثواني.. 
سابني ودخل عند اخته وانا قعدت مكاني.. 
….. 
ادم: منه.. بقولك اي انا نازل.. 
منه: نازل فين! 
ادم: لما ارجع هفهمك.. 
منه: طب هي ماما فين! 
ادم: اهي تقريبا جت اهي.. 
طلع لقى مامته جت.. 
منه: ماما.. 
طلعت تجري عليها حضنتها.. 
ـ اي المفاجأه دي.. يعني مقولتيش انك جايه… 
ادم: طب اسيبكوا انا بقاا عشان نازل.. 
ـ نازل فين!… وفين جاكي! 
ادم: لا مانا نازل معاها عشان اهلها جايين
ـ هتمشي! 
ادم: مش عارف.. هي مش عايزه تمشي معاهم وهما اصروا.. ع العموم ابقاا احكيلكوا لما اجي.. 
دخل البلاكونه.. 
ادم: يلا!
جاكي: يلا.. 
نزلت معاه واول مانزلت الشارع حسيت بنفس الخوف اللي كنت حاساه وانا مخطوفه.. 
ادم: انتي كويسه! 
جاكي: ايوا.. 
شويه وفونه رن… 
يتبع..
لقراءة الفصل التاسع عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى